Rejpavé dotazy k D&D, edice 2021+
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Rejpavé dotazy k D&D, edice 2021+
Kdo zamlk Rejpave dotazy k DnD a Co nemám rád na DnD? Já fakt nevím, kam jinam se ptát.
Hele, proč je útok na blízko přes Sílu, ale obrana na blízko přes Obratnost, když reálně v boji prostě nějak manipuluješ svou zbraní podle toho, co dělá oponent.
Je tohle rozdělení čistě kvůli balanci atributů, nebo se za tím schovává to, že abstrakce v tom starém minutovém souboji dává v takovém rozdělení víc smysl, nebo to reálně dává smysl, nebo co?
Dělám si houserules hack, kde odstraňuju detaily, co mi na DnD vadí, a hned prostě první věc je takový pro mě WTF, co jde skrz celej souboják (což je jedna z věcí, proč DnD hrát, žejo).
Hele, já vím, že nakonec dojdem k tomu, že se nechá Síla na útok a Obratnost na obranu, ale jen mě zajímá, jestli to taky někomu přijde WTF nebo jak.
Hele, proč je útok na blízko přes Sílu, ale obrana na blízko přes Obratnost, když reálně v boji prostě nějak manipuluješ svou zbraní podle toho, co dělá oponent.
Je tohle rozdělení čistě kvůli balanci atributů, nebo se za tím schovává to, že abstrakce v tom starém minutovém souboji dává v takovém rozdělení víc smysl, nebo to reálně dává smysl, nebo co?
Dělám si houserules hack, kde odstraňuju detaily, co mi na DnD vadí, a hned prostě první věc je takový pro mě WTF, co jde skrz celej souboják (což je jedna z věcí, proč DnD hrát, žejo).
Hele, já vím, že nakonec dojdem k tomu, že se nechá Síla na útok a Obratnost na obranu, ale jen mě zajímá, jestli to taky někomu přijde WTF nebo jak.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Co nemám rejpavě rád
Pokud budeš z DnD odstraňovat WTF pravidla, zejména ze souboje, ušetříš si spoustu času a nervů, když je rovnou vyhodíš celá a budeš hrát něco jiného.
Ano, nejsi sám, komu útočení pomocí parametrů Síla přijde ujeté. Ale zkoušet to "spravit" po tolika edicích je ještě ujetější. To raději vezmi na milost, že v 5e jsou některé zbraně použitelné před obratnost.
Ano, nejsi sám, komu útočení pomocí parametrů Síla přijde ujeté. Ale zkoušet to "spravit" po tolika edicích je ještě ujetější. To raději vezmi na milost, že v 5e jsou některé zbraně použitelné před obratnost.
hraju: Ω Projekt Omega
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Co nemám rejpavě rád
No jo, jenže když jsem koukal na videa soubojů s mečem, tak síla (a velikost oponenta) hrají děsně velkou roli (silnej maník tě vyparýruje a strčí s tebou kam chce, jak je silnější). Vlastně mi dává smysl kombinace Str+Obr, jenže to začíná překomplikovávat věci a dělat bordel v systému, že najednou počítám dva atributy k hodu.
Vlastně stejnej problém s atletikou. Potřebuješ tam svaly, ale i dobrou koordinaci, a tím, že DnD z toho má oddělené atributy, to najednou dělá WTF.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Co nemám rejpavě rád
Síla a obratnost jsou v reálném životě spojité nádoby, protože obojí jde za svaly. Jejich striktní oddělování v herních pravidlech proto přináší wtf, se s tím smiř.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Co nemám rejpavě rád
Hlavně ale při šermu hraje naprosto zásadní roli výcvik, nebo spíše praxe, zvládnutá technika, ale také odvaha a soustředění. Nic z toho do DnD nedostaneš, aniž by jsi souboják zcela zásadně nepřekopal.
hraju: Ω Projekt Omega
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Co nemám rejpavě rád
Špatná otázka.
Realita se do her modeluje naprosto v pohodě, když ji necháš modelovat lidi úsudkem, a nesnažíš se ji modelovat herními mechanikami. To je vlastně celé jádro pokroku, které RPČka udělaly mezi 2 a 3 generací her (nebo chceš-li mezi GURPSy a FATE).
Máš se ptát, proč se (složitá) realita tak blbě mapuje na (jednoduché) herní mechaniky. A pak se odpověď najde sama.
EDIT: A nebo druhá věc, můžeš se taky rozhodnout se na realitu vykašlat a modelovat si svůj vlastní fantastický svět, kde se krom fireballů a draků taky útočí silou a brání obratností. To je cesta, kterou se vydalo třeba to DnD. Prostě se smířit s tím, že je to hra, ne simulátor, a bavit se tím.
Realita se do her modeluje naprosto v pohodě, když ji necháš modelovat lidi úsudkem, a nesnažíš se ji modelovat herními mechanikami. To je vlastně celé jádro pokroku, které RPČka udělaly mezi 2 a 3 generací her (nebo chceš-li mezi GURPSy a FATE).
Máš se ptát, proč se (složitá) realita tak blbě mapuje na (jednoduché) herní mechaniky. A pak se odpověď najde sama.
EDIT: A nebo druhá věc, můžeš se taky rozhodnout se na realitu vykašlat a modelovat si svůj vlastní fantastický svět, kde se krom fireballů a draků taky útočí silou a brání obratností. To je cesta, kterou se vydalo třeba to DnD. Prostě se smířit s tím, že je to hra, ne simulátor, a bavit se tím.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Co nemám rejpavě rád
Protože se realita obecně modeluje blbě, zejména pokud máme jít do detailů? A vůbec to nevadí, protože o ni v hrách skoro nikdo nestojí, protože realita kašle na vytváření zajímavých situací či příběhů?
Pokud nechceš hrát DnD, tak prostě hraj něco jiného, možností jsou mraky, ne?
hraju: Ω Projekt Omega
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Rejpavé dotazy k D&D 5e
Téma přejmenováno, aby to bylo jasnější. Staré rejpavé dotazy jsou z let 2004–2012 a k úplně jiný edicím. Nechal bych je tedy zamčené spát, ať v tom nemáme bordel.
Re: Co nemám rejpavě rád
Odvahu a soustředění mají hrdinové automaticky. Přece jenom jsou to hrdinové v high fantasy dobrodružství, co jinýho čekáš.
Výcvik je zdatnost se zbraněmi, praxe a zvládnutí technik je zdatností bonus.
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Co nemám rejpavě rád
Nechat modelovat realitu úsudkem selhá asi tak ve chvíli, když se potkají dva a více lidí.MarkyParky píše: ↑2. 9. 2021, 14:02 Špatná otázka.
Realita se do her modeluje naprosto v pohodě, když ji necháš modelovat lidi úsudkem, a nesnažíš se ji modelovat herními mechanikami. To je vlastně celé jádro pokroku, které RPČka udělaly mezi 2 a 3 generací her (nebo chceš-li mezi GURPSy a FATE).
A co Fate udělalo tak jiného? Já kouknu do pravidel a vidím:
Což je doslova úplně ten samej problém, co má DnD. (Ok, má to close combat skill, co není vázanej na Physique ani Athletics.)The Physique skill is a counterpart to Athletics, representing the character’s
natural physical aptitudes, such as raw strength and endurance. In our
example game, we have this skill broken out as something separate in order
to create two distinct types of physical characters—the nimble guy (represented
by Athletics) and the strongman (represented by Physique).
Ono se to dělá blbě na jednoduchý, viz 6 atributů, i složitý, viz Gurps, kterej má tunu pravidel a stejně to nakonec realitě nijak dvakrát neodpovídá.MarkyParky píše: ↑2. 9. 2021, 14:02 Máš se ptát, proč se (složitá) realita tak blbě mapuje na (jednoduché) herní mechaniky. A pak se odpověď najde sama.
Já jen chci přijít na to, zda někoho napadlo, jak ten problém s atributy eliminovat bez toho, aniž by ten systém pak neuměl vyhodnocovat akce silných a obratných postav.Jerson píše: ↑2. 9. 2021, 14:08 Protože se realita obecně modeluje blbě, zejména pokud máme jít do detailů? A vůbec to nevadí, protože o ni v hrách skoro nikdo nestojí, protože realita kašle na vytváření zajímavých situací či příběhů?
Pokud nechceš hrát DnD, tak prostě hraj něco jiného, možností jsou mraky, ne?
To ale není k 5e, DnD tohle mělo odjaktěživa. Proč jsi zamkl ty ostatní diskuze, byly plný flamu nebo co? Proč chceš tu diskuzi kategorizovat podle edic? Dyť je to fuk.Markus píše: ↑2. 9. 2021, 14:11 Téma přejmenováno, aby to bylo jasnější. Staré rejpavé dotazy jsou z let 2004–2012 a k úplně jiný edicím. Nechal bych je tedy zamčené spát, ať v tom nemáme bordel.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Rejpavé dotazy k D&D 5e
Celé je to o tom, klást správné otázky.eerieBaatezu píše:Nechat modelovat realitu úsudkem selhá asi tak ve chvíli, když se potkají dva a více lidí.
Otázka: "Přeskočím propast širokou tři metry?" je poukázka na hádku (pokud se na to zeptáš lidí) nebo mechanické peklo (pokud to chceš vetknout do herní mechaniky natvrdo).
Otázka: "Dá se ta propast, co popisuješ, přeskočit (aniž by zazněl její rozměr)?" se dá vyřešit jak úsudkem, tak svěřit jednoduchému hodu kostkou, aniž by odpověď nutně modelovala realitu. Protože daná odpověď rovnou určuje realitu.
Není, protože Physique je dovednost, nikoliv Vlastnost.eerieBaatezu píše: Což je doslova úplně ten samej problém, co má DnD.
A navíc Fate není jen Fate4Core - když ti nesedne tohle dělení, můžeš nalistováním pár stránek dostat do ruky nespočet dalších variant, jak určit, na co házet.
Proto to nedělej.eerieBaatezu píše: Ono se to dělá blbě na jednoduchý, viz 6 atributů, i složitý, viz Gurps, kterej má tunu pravidel a stejně to nakonec realitě nijak dvakrát neodpovídá.
Opakuju znovu:
- chceš-li realitu v ttRPG, dej ji k řešení lidem, ne herní mechanice
- chceš-li věrnou realitu simulovanou herní mechanikou, nehraj ttRPG, ale jdi na komp hrát nějaké hardcore simulátory
- a nakonec, chceš-li dobrou a zábavnou hru, přestaň se hnát za falešným pozlátkem reality.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Co nemám rejpavě rád
Rozhodně ano.eerieBaatezu píše: ↑2. 9. 2021, 14:33Já jen chci přijít na to, zda někoho napadlo, jak ten problém s atributy eliminovat bez toho, aniž by ten systém pak neuměl vyhodnocovat akce silných a obratných postav.
Já třeba problém s atributy vyřešil eliminací atributů. Fate to dělá podobně. Zbytek viz Markyho post.
hraju: Ω Projekt Omega
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Co nemám rejpavě rád
Já hraju domácí odnd-hack, taky jsem atributy vyhodil, a zatím po nich neštěkl pes
Nejsou ani trošku potřeba.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 hostů