[CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Diskuze o rodině Dungeons and Dragons, nejhranějších RPG současnosti. Včetně d20 a old school renesance.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12901
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Markus » 11. 9. 2020, 16:53

Pěkné odpoledne a všechno nejlepší! Na svém blogu pro vás mám překlad dalšího OSR dobrodružství, tentokrát je to:

:arrow? Zimoviště opeřené prasnice

Obrázek
(anotace)
Potkáte čaroděje Felixe Píďalku, jak se krčí na kamenech pod zasmušilým stromem. On a šest dalších členů jeho žoldácké skupiny bylo najato, aby v horách našli opeřenou prasnici, vyřízli cysty rostoucí na jejím těle a zanesli je alchymistce. Zhruba v půlce jeskyně si ale uvědomili, že nejsou první, kdo prasnici našel…

Parazitické nákazy, stylově prokleté brnění, chirurgický zákrok amatérských veterinářů, nespolehlivá zápalná zařízení, jedlé houby, neslýchaná kouzla, čaroděj v nouzi. Stojíš-li o nechutnou slávu a urvané končetiny, rač navštívit Zimoviště opeřené prasnice!

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3442
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Sparkle » 16. 9. 2020, 12:17

Markus píše:
16. 9. 2020, 12:01
Jasně. A moje žena se se mnou taky odmítá dívat na Alieny nebo Westworld, což nijak nesnižuje jejich kvality. ¯\_(ツ)_/¯
Nemůžeš srovnávat produkt pro jednoho - kde stačí, aby se to trefilo do vkusu toho jednoho diváka - a produkt pro skupinu, kde je potřeba, aby se to trefilo do vkusu celé grupy. Tam ti přibývá spousta designových požadavků a problémů, jako například, jak to prostředí popsat, aby si o něm celá skupina hráčů vytvořila podobnou představu a tím nedocházelo k nedorozuměním, nebo jak nadesignovat ty prvky, aby se při tom uplatnilo více postav a více skillů a nebylo to celé one-man-show pro postavu se specifickým skillem a podobně. Fakt to není triviální ani trochu a je dost možné, že některé moduly, které vypadají luxusně na papíře (a člověk by jim dal plný počet hvězdiček jen na základě přečetní) se pak ukážou při reálném hraní jako že mají spoustu problémů.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19215
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Jerson » 16. 9. 2020, 12:55

Markusi, neodpověděl jsi mi na tu úplně první otázku, se kterou bys měl mít víc zkušeností než já. Ale klidně může odpovědět i někdo jiný.
Kolik hráčů si užije herní sezení, ve kterém budou mít nakaženou a nejspíše nuceně zmrzačenou postavu po prvním boji, když si ji nebudou moct vyměnit?
Protože to jsi zmínil tenhle efekt:
Tenhle efekt nestvůr totiž objevíš pravděpodobně až tím, že se to někomu stane. Čímž (b) vzniká zajímavý a nezvyklý problém a vy jako hráči přemýšlíte, jak ho pro příště řešit a riziko minimalizovat.
Na tuhle konkrétní věc se ptám proto, že ve všech případech, kdy k něčemu podobnému došlo, byla reakce hráčů podobná, totiž "na to serem, balíme a jdeme pryč". Obvykle potom následovalo nějaké zavalení vchodu nebo metaherní domluva či nátlak PJje/GMma na pokračování ve hře, ale vůbec si nevybavuju, že by podobné riziko chtěl podstupovat někdo další.

Pokud máš takové hry rád, případně je má rád i někdo další tady, tak by mě zajímaly vaše reálné zkušenosti s takovou situací, jak to ve hře funguje, případně jaké jsou podmínky. Zatím se tu bavíme teoreticky, tak bych chtěl poznatky z praxe.

Výměna postavy za jinou, fungující, je řešení, které je občas použitelné, pokud s ním GM počítá dopředu a pokud jsou s ním srozuměni hráči. S tím se pojí další ... výzva (já řekl bych "problém") ... jak se hráčů zeptat na jejich preference v tomto směru, a přitom neprozradit mnoho z připravovaného modulu. Ale to není až tak zásadní. Hlavně mě zajímá to řešení dalšího postupu, když hrozí poměrně rychlá a navíc hnusná nákaza. A také řešení toho, když má hráč ochromenou postavu od začátku, nebo spíše to jak hráč takové postavy dál funguje.

Pokud hráč přijde o postavu úplně, je řešení nejspíše jednodušší, pokud postavy můžou odejít - prostě odejdou a vrátí se s lepší výbavou, i když si nedovedu představit, co by chtěli použít ve fantasy.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12901
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Markus » 16. 9. 2020, 13:51

Sparkle a Jerson: Myslím, že jste se strašně zasekli na žánrovosti. Otázka "kolik hráčů tohle bude bavit" je mi zcela upřímně u zadnice. Je to vyhraněně žánrové dobrodružství, rozhodně ne mainstreamové, z definice nebude pro každého. Ostatně, abych citoval sám sebe:
Trochu zvrhlé sadomasochistické dobrodružství
Pravděpodobně tím nebudete chtít protáhnout pečlivě hýčkané postavy ze své rozjeté kampaně, ale jako jednorázovka nabitá atmosférou je to vynikající.
Ne omylem zmiňuju Alieny - prostě mi to žánrově přijde hodně podobné, včetně děsivých příšer, včetně toho, že postavy umírají, včetně toho, že se jim dějou ošklivé věci, vypadávají jim střeva a lezou jim z břicha nová příšerárka. Diskuzi bychom si asi usnadnili tím, kdybychom žánrovost vzali jako fakt - včetně toho, že o to dobrodružství budou mít zájem jen menšinoví hráči, které tenhle žánr láká. Třeba:
Quentin píše:
16. 9. 2020, 10:11
v jádru je to stejný gross-out, co hrajeme odjakživa
Jerson zdá se, míří k tomu, že zvolený žánr neodsuzuje a snaží se ho pochopit a zjistit, jak může fungovat ve hře. Což je super námět na diskuzi.
Jerson píše:
16. 9. 2020, 12:55
Kolik hráčů si užije herní sezení, ve kterém budou mít nakaženou a nejspíše nuceně zmrzačenou postavu po prvním boji, když si ji nebudou moct vyměnit?

Otázka "kolik" je mi ukradená. Mně stačí čtyři, abych z nich udělal herní skupinu, dál je mi to jedno. A takoví lidi existují, takové skupiny taky, takže dobrodružství si svou cílovku najde. Dál bych otázku "kolik" neřešil, nějak v tom nevidím smysl.

Ke zbytku: Jak psal Marky, vyřadit hráče ze hry, je špatně. Ale mrtvá postava nerovná se vyřazení hráče. A zmrzačená už vůbec ne. A kdyby ano, co ti brání přestat za zmrzačenou hrát a vzít si jinou, i když ta předchozí neumřela?

Jak řešit smrt postavy tak, aby to nevyřadilo hráče ze hry, jsem psal nahoře (mít záložní postavy, vrátit se do vesnice atd.). Co se zmrzačení týče, Quentin například zmínil, že by tu nemoc zpomalil, aby se dala léčit a byla tak spíš zápletkou do budoucna. To je v pohodě řešení, byť to není "zmrzačení".

Nicméně já na zmrzačení postavy nevidím nic, co by mě jako hráče vylučovalo ze hry. Když postava nemá ruku, tak mě to jako hráče ve skutečnosti moc neomezuje. Ok, nemůžu střílet z luku, to asi nějak zvládnu. Možná se trochu zhorší moje uplatnění v boji a moje čísílková efektivita, což mě moc netrápí. Ale z hlediska roleplayingu, hraní role? Tam mě useknutá ruka moc neomezuje, naopak mi dává další materiály k tomu, co hrát. Hraní zmračené postavy si můžu roleplayově dost užít. Dokonce si dokážu představit, že mě bude bavit i hraní naprosto bezruké postavy - sice nebudu schopný nic dělat, ale dokud můžu mluvit, tak jsem součástí hry, můžu plánovat s ostatními hráči, vést s nimi rozhovory, dělat vtípky o své bezrukosti... můžu vymýšlet šílené plány typu "já už to mám stejně spočítaný, takže půjdu první a pokusím se je povalit, aby vy jste je mohli snáz dosekat. Jenom mě prosím zabijte dřív, než se přeměním."

Vidíš, sranda! Jedno sezení s takovou postavou si náramně užiju a napříště už si vezmu jinou.

EDIT: Ještě musím zdůraznit, že v tomhle dobrodružství jsou dvě NPC postavy, které hráči můžou mít jako náhradní. Takže ten modul už defaultně počítá s tím, že hráči můžou umřít, a má zabudované a zmotivované "náhradní postavy".
Sparkle píše:
16. 9. 2020, 11:46
Mně tak nějak celkově přijde, že se necháváš až příliš "opít rohlíkem", pokud autor do modulu vloží něco strašlivě edgy. Hned z toho hýkáš nadšením a přidáváš hvězdičky do recenzí,
Moje kritéria hodnocení můžeme probrat samostatně, jen jsem chtěl rychlou reakci na tohle... Tohle je první a zatím jediné "edgy" dobrodružství, které jsem chválil. Na ostatních, které vyzdvihuju, nic moc edgy není. Třeba Zkáza divošských králů je celkem standardní, dokonce hodně sociální (!) "hrdinové zachraňují vesnici" a mnou oceňované Quentinovy dungeony jsou esence generického fantasy "pro každého" (OK, možná až na ty sexuální otrokyně v Trossu). Že je chválím, není ani tak jejich "edgyness" (byť nápaditost je rozhodně plus), jako spíš důrazem na konkrétnost, hotové hratelné situace, interaktivitu, formát použitelný u herního stolu atd...

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19215
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Jerson » 16. 9. 2020, 14:25

Markus píše:
16. 9. 2020, 13:51
Otázka "kolik" je mi ukradená. Mně stačí čtyři, abych z nich udělal herní skupinu, dál je mi to jedno. A takoví lidi existují, takové skupiny taky, takže dobrodružství si svou cílovku najde. Dál bych otázku "kolik" neřešil, nějak v tom nevidím smysl.
Asi bych měl napsal, že to zda někde existují hráči, kteří takováto dobrodružství chtěli hrát je mi celkem ukradená, protože jsem se ptal na to, zda jsi takové hry někdy hrál ty a jak v nich takové scény probíhaly ... ale pokud se o tom bavit nechceš, tak se to asi nedozvím.

To že tě moc neomezuje chybějící ruka spíše ukazuje na rozdíl v pojetí hraní jako takového. Tím chci říct, že reakce té beznohé holky mi přijde celkem uvěřitelně napsaná. Naproti tomu postava, která je smrtelně nakažená červy a bez ruky, moc ji to neomezuje (ani po právě proběhlé amputaci), vtipkuje o tom a navrhuje taktiku "já je povalím a vy je doděláte" mi přijde jako taková nevážná fraška.

Quentinem navržené změny dávají smysl, a právě to jsou věci, ze které bych tomuto dobrodružství asi ubral body, pokud ho máme hodnotit tak, jak je napsané. Zatím jediná reference z odehrání je o tom, že se skupina tomu největšímu nebezpečí úplně vyhnula.

Jezus
Příspěvky: 595
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Jezus » 16. 9. 2020, 14:30

Markus: Tak jsem tu hezky rozproudil debatu :-) ale můžu také jednu poněkud náročnější otázku? Respektive serii?

Kolik ORS jsi vlastně hrál jako hráč? Kolik tvých postav umřelo po té, co po spuštění pasti přežití záviselo na potřebě hodit několik vysokých hodů po sobě? A hlavně - kolik jsi hrál postav, které byly zkrypleny ztrátou končetin, kolika postavám jsi upaloval obličej, aby se v něm nerozšířila sněť? Kolik postav ti umřelo? A kolik sezení (her) jsi dokončil, když se tak stalo?

Nemyslím to nějak zle (nebo alespoň to není moje hlavní motivace :>;o) ), jde mi o to, že rozdíl mezi "hraji to tak a baví mě to" a "chtěl bych to hrát a myslím si, že by mě to bavilo", bývá ve skutečnosti někdy dost výrazný (a platí to i pro jiné věci v životě). Proto mě ta tvá reálná zkušenost zajímá.

(Ono to teda platí i naopak. ORS obecně (tedy které není takhle cross-edge) může chytnout i lidi, kteří si myslí, že by je to štvalo /třeba tím, že zjistí, že ty věci, co teoreticky řeší, se tam ve skutečnosti tolik nedějí).

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7763
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Quentin » 16. 9. 2020, 14:35

Jezus píše:
16. 9. 2020, 14:30
Nemyslím to nějak zle (nebo alespoň to není moje hlavní motivace :>;o) ), jde mi o to, že rozdíl mezi "hraji to tak a baví mě to" a "chtěl bych to hrát a myslím si, že by mě to bavilo", bývá ve skutečnosti někdy dost výrazný (a platí to i pro jiné věci v životě). Proto mě ta tvá reálná zkušenost zajímá.
+1, třeba DCC funnel mi na papíře přišel hrozně cool, ale po půl hodině hry už jsem se nemohl dočkat, kdy budeme tenhle bullshit mít za sebou :D
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19215
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Jerson » 16. 9. 2020, 14:41

Jezusi, na tyhle otázky jsem se Markuse už ptal, a přišlo mi, že jako hráč to hrál přesně nulakrát, takže mu tyhle věci přijdou zábavné jen díky tomu, že se jeho postav netýkají, protože je vždycky zažívá z té druhé strany jako GM :-)

Ale třeba ti dá jasnější odpověď než mně.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5604
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Bifi » 16. 9. 2020, 14:47

Ja ešte dodám za seba: Toto dobrodružstvo mi prišlo super ako convention one-shot. Takýto formát znesie aj "edgy" hry a ľuďom až tak nevadí, ak by aj vypadli z hry.

Zároveň ale som plánoval na dej tohto dobrodružstva nadviazať s mojou skupinou. Ako píše Markus, idea je, že tú druhú skupinu predstavujú hráčske postavy na one-shote. Prešporský alchymista, ktorý im džob zadal, sa už objavil aj v mojom regulérnom hraní a operená sviňa je aj v tabuľke rumours.

Celé to pre Sleziňákov vypálilo veľmi úspešne, takže moje postavy už nebudú mať motív sa tam vydať - musím napr. vymyslieť, ako v blízkej dedine miestny zlodejíček jednu z cýst skúsil ukradnúť a... dopadlo to zle. Sandbox sa vyvíja, niekedy aj off-screen.

Zároveň je moja hra veľmi smrteľná a hráči to vedia. Jeden hráč, čo bol nafixovaný na postavu, odišiel (z iných dôvodov) a sú aj hráči, ktorí sú radi svedkami útrap svojich postáv alebo dokonca už majú v hlave koncept na ďalšiu postavu. Smrteľnosť a absencia ochrany fyzickej a mentálnej integrity postáv je proste jedna z línii, ktoré som pre svoju hru nadefinoval a sú non-negotiable (teda okrem toho, že sme zaviedli tabuľku kritických zranení a postavy teraz umierajú o čosi menej často, ale majú rôzne vážne následky).

Mimochodom: Záchranné hody (saves) boli pôvodne mechanikou odvodenou z hrdinskej literatúry, aby mali hráčske postavy ešte jednu dodatočnú šancu vyhnúť sa negatívnym následkom predchádzajúcich zlých rozhodnutí alebo nešťastia. Jed s účinkom "save or die" bol pôvodne vlastne len "die". Sejvy sú vyhradené pre hráčske postavy a bossov či významné NPC. Nemali byť všeobecným "drôteným modelom" fyziky sveta. Takže žiadne ďalšie player resources typu fate pointy, rerolly a pod. (t.j. ak to poseriem, mám ešte jednu všeobecnú mechanickú šancu, a ak to nevyjde, potom ešte môžem spendnúť nejaké resources a skúsiť znova) - to by bol reťazec vyhodnocovania na vkus OSR príliš dlhý a hra málo svižná a smerovala by k taktickému rozhodovaniu na úrovni systému a metamechaník.
ASE'73 online kampaň vo svete Denethix - Bifiho hack
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14417
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od York » 16. 9. 2020, 14:47

Jerson píše:
16. 9. 2020, 14:41
přišlo mi, že jako hráč to hrál přesně nulakrát, takže mu tyhle věci přijdou zábavné jen díky tomu, že se jeho postav netýkají, protože je vždycky zažívá z té druhé strany jako GM :-)
To ale přece na věci nic nemění, GM je taky hráč. Pokud Markus najde 4 hráče, který to bude bavit hrát, a jeho to bude bavit GMovat, nevidím v tom problém.

Bifi píše:
16. 9. 2020, 14:47
Toto dobrodružstvo mi prišlo super ako convention one-shot. Takýto formát znesie aj "edgy" hry a ľuďom až tak nevadí, ak by aj vypadli z hry.
Já mám spíš opačnou zkušenost - stalo se mi, že to hráči na Gameconu nenesli moc dobře (a to jsem tuším měl instant character respawn). V principu by si sice měli přečíst anotaci a nepřihlásit se, pokud o takovou hru nestojí, ale celkem snadno dojde k omylu.

Jezus
Příspěvky: 595
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Jezus » 16. 9. 2020, 14:50

Jerson píše:
16. 9. 2020, 14:25
Quentinem navržené změny dávají smysl, a právě to jsou věci, ze které bych tomuto dobrodružství asi ubral body, pokud ho máme hodnotit tak, jak je napsané. Zatím jediná reference z odehrání je o tom, že se skupina tomu největšímu nebezpečí úplně vyhnula.
Za což je ale zase v rámci férovosti případně vrátit alespoň část bodů ztracených na "souboji vedoucímu ke ztrátě končetin". Fakt, že tento souboj je "nepovinný" a v dungeonu existují dvě cesty, jak jej obejít a najít tu "opeřenou svini" (pochybuji, že ji po nějaké době v podzemí řeknou hráči jinak :-) ), je vážně klad. V ORS se máš těm nejhnusnějším soubojům vyhnout nebo je nějak chytře vyřešit. Dungeon to umožňuje - a to je dobře.

Ono kdyby byly postavy nějak dostatečně varovány, jak jsou tumoři hnusní při těsném kontaktu, lze je zkusit cíleně obejít, nebo nalákat do pasti (asi si neuvědomí rozlitý olej, když necítí a nevidí) nebo investovat do "granátů" a kuší etc. a začne to dávat větší smysl. Pořád je to hnusný horror, ale už alespoň tušíš, do čeho jdeš a můžeš se líp připravit (důležitý prvek ORS).
(Btw, ono tam to varování je - ta žoldnéřka. Taky je otázka, co všechno postavám řekne ten kouzelník - jestli viděl alespoň něco z toho a varuje postavy (raději až v jeskyni, aby hned nevycouvaly?), ale hádám, že tohle je typicky na GM a ten to vyřeší tak, aby to všem sedlo, protože je přeci "zkušený" ;-) )

Jinak se mi líbí ta "3D" koncepce - jak grafika, tak použití - prostě jsou tam dva až tři výškové levely (včetně římsy s tou chuděrou žoldačkou), které jsou organicky propojeny - za mě velké plus.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12901
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Markus » 16. 9. 2020, 14:52

Pro mě je potřeba odlišit to, co reálně hraju, od "projektu recenzí". Kdybych měl recenzovat jenom to, co hraju, tak těch recenzí moc nenapíšu. Pročež recenze nemůžou z definice vycházet z reálného hraní, ale musí být opřené o nějakou obecnější sadu principů a argumentaci.

Co se týče osobních zkušeností, hororové gross-out hry jsem nehrál, ale chtěl bych. Nepochybuju o tom, že můžou fungovat a myslím, že by mě bavily. Vyvražďovací hraní jsem hrál jednou (DCC funnel s Bifim), bavilo mě to a rád bych si ho zahrál zase. Jinak s tím mám zkušenosti z pozice GMa. Obojí vnímám jako celkem jednorázový počin nebo jako věc na prvních pár sezení kampaně, než se postavy zažijou, nemyslím, že vyvražďovací hraní se dá utáhnout jako kampaň.

Co se týče hraní v duchu OSR, s tím mám zkušenosti relativně velké. Dejme tomu 30 sezení odehraných z pozice GMa. Z pozice hráče je to slabší - přirozeně tíhnu k GMování, ale odhadem tak 10 až 15 sezení? Hraní v jiných žánrech a přístupech k RPG nepočítaně (ve smyslu, že to fakt nedokážu spočítat), takže mám i srovnání.

Ale jakkoli jsou osobní zkušenosti cenné, fakt musím trvat na tom, že tím nelze podmiňovat kritiku nebo recenzování. Abyste nebyli takoví ti chytrolíni, kteří když divadelní kritik sepsuje jimi zrežírovanou inscenaci, odepíšou: "A kolik inscenací jsi zrežíroval ty, frajere?". Analogicky k tomu: "A kolik dobrodružství jsi napsal ty?" Takhle fakt nelze dělat kritiku. Kdybych měl recenzovat jenom to, co hraju, tak bych ty recenze napsal dvě za rok, a to navíc jenom na věci, které mi přijdou dobré (ty špatné bych se neobtěžoval hrát, takže by pak nebylo srovnání) a jenom za předpokladu, že nestrávím roky hraním megadungeonu a ničeho jiného. :)
Jezus píše:
16. 9. 2020, 14:30
Kolik ORS jsi vlastně hrál jako hráč? Kolik tvých postav umřelo po té, co po spuštění pasti přežití záviselo na potřebě hodit několik vysokých hodů po sobě? A hlavně - kolik jsi hrál postav, které byly zkrypleny ztrátou končetin, kolika postavám jsi upaloval obličej, aby se v něm nerozšířila sněť? Kolik postav ti umřelo? A kolik sezení (her) jsi dokončil, když se tak stalo?
Já ve svých hrách celkem bez výjimky eliminuju prvky typu "spadla skála, všichni jste mrtví". Nemám je rád - rozhodně ne do kampaňového hraní. Takže jestli si představuješ, že něco takovéhlého obhajuju a hlásám, jak je to boží, tak se mýlíš. Smrt postav do hry patří, ale je součástí třeba boje, ne že na hráče hodím náhodný efekt jako propadlo v chodbě, kterému se nemůžou vyhnout.

Ale musíš odlišovat nějaké standardní, kampaňové hraní od jednorázového žánrového zážitku. To je třeba síto v DCC, kde postavy umírají jako na běžícím páse, ale má to trvat ideálně jenom jedno sezení a pak už ne. A podobně chápu i tohle dobrodružství. Je to prostě intenzivní hnusný horror, kde polovina postav umře. Zážitek super, dokonce to může být vhodné i na rozjezd delší kampaně, ale do rozjeté kampaně v jiném žánru bych to určitě necpal.

Což je, podotýkám, moje osobní nastavení. Protože myslím, že zrovna Lamentations se v podobném krutém duchu hrávají i jako na celé kampaně. Ale opět je potřeba odlišit osobní žánrovou preferenci od rozbor celkových kvalit modulu. A brat žánrovou vyhraněnost jako negativum je podle mě blbost.

A hlavně prosím připomínám, že jsem už na začátku recenze napsal, že to považuju za vhodné pro one-shot, ne pro kampaň.

EDIT:
Ono kdyby byly postavy nějak dostatečně varovány, jak jsou tumoři hnusní při těsném kontaktu,
Například těma dvěma NPCčky, s nimiž budou mluvit ještě před tím, než tumory potkají (s jednou určitě, s druhou pravděpodobně), a které už s nimi samy bojovaly? :think: Jak píšeš. A pak už je to na GMovi, nakolik to chce hráčům "ulehčit" a nakolik je chce nechat se v tom vymáchat.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19215
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Jerson » 16. 9. 2020, 15:12

York píše:
16. 9. 2020, 14:47
To ale přece na věci nic nemění, GM je taky hráč. Pokud Markus najde 4 hráče, který to bude bavit hrát, a jeho to bude bavit GMovat, nevidím v tom problém.
Já taky ne. Proto se ptám, jaké zkušenosti s těmi hráči má. Víš, aby to nebyl případ "navržené řešení se cool a zábavné, ale funguje jen pro sférické hráče ve vakuu". Třeba některé věci přijdou zábavné jen GMmům a hráči je nesnáší (= neviděl jsem hráče, který by řekl, že se tím baví, když se ta věc děje přímo jemu.) Nicméně vzhledem k tomu, co se líbí lidem v reálném životě jsem nakloněn věřit tomu, že i v RPG jsou hráči schopní bavit se prakticky libovolnou věcí, a právě proto mě zajímají zkušenosti z herní praxe :-)

Jezus - s nelineárností a možnosti vyhnutí se bojům nemám žádný problém. Jen Markus výslovně zmínil to, jak hráči dopředu nemůžou vědět o nebezpečnoti nákazy a zjistí to právě až když to postihne jednoho z nich, a jak by bylo zajímavé, když by pak plánovali další postup.
Jinak když tumoři cítí chuť lidí, tak asi ucítí i olej. (Musím založit téma o smyslech a chování nestvůr).

Markusi, jinak zkušenost se zahráním tu jako podmínku k recenzi nikdo nepožaduje :-)
Markus píše:
16. 9. 2020, 14:52
jsem už na začátku recenze napsal, že to považuju za vhodné pro one-shot, ne pro kampaň.
To jsi napsal, ale pak v další diskusi jsi rozvíjel myšlenku kampaně, proto jsem se na to také ptal.

MarkyParky
Příspěvky: 10649
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od MarkyParky » 16. 9. 2020, 15:16

Do záznamu - mě třeba docela baví, když mi postavu systém svačí.

Ale musí to být hratelné + musí to být střídané občasnými úspěch.

AW v druhé třetině kampaně třeba - to je ten správný mix sody a úspěchů. Ale začátek bývá zlo a konec už zase bývá příliš polobožský.
Chuuboo má IMHO ideální systém pro odehrávání kryplících a smrtících zranění. Fakt odehrávání - utržené zranění nebo jeho následek se stává ekvivalentem dovednosti, kterou hráč používá při vyhodnocování scén (takže se mu vyplatí je vracet do hry a hrát), ale má na ně omezený počet slotů (takže je potřebuje léčit a zbavovat se jich, aby měl kam absorbovat další zranění).

Jezus
Příspěvky: 595
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Jezus » 16. 9. 2020, 15:20

Markus píše:
16. 9. 2020, 14:52
Ale jakkoli jsou osobní zkušenosti cenné, fakt musím trvat na tom, že tím nelze podmiňovat kritiku nebo recenzování.
To nikdo nedělá. Argument kritiky filmu a psaní scénáře známe všichni.
Markus píše:
16. 9. 2020, 14:52
Pro mě je potřeba odlišit to, co reálně hraju, od "projektu recenzí". Kdybych měl recenzovat jenom to, co hraju, tak těch recenzí moc nenapíšu. Pročež recenze nemůžou z definice vycházet z reálného hraní, ale musí být opřené o nějakou obecnější sadu principů a argumentaci.
Raději znovu - nemyslím, že ti já nebo Jerson říkáme, že nesmíš psát recenze na to, co jsi nehrál. Já jsem třeba rád, že je píšeš a ještě raději jsem, když něco přeložíš - ostatně tenhle modul není těžké trochu ostříkat hadicí od všeho toho svinstva a pořád z toho může být hezká hororová hra.

Na to, kolik máš s čím zkušeností jako hráč se ptám proto, že máš neustálou snahu hájit podobné likvidační sviňárny, co mohou hráči potkat, jako "hej, to ale patří ke hře" stylem, jako bys věděl, co při tom cílovka cítí. Já třeba vím, co při tom cítí necílovka, protože jsem to zažil. Vím, co při tom cítím já.

A mě by zajímalo, nakolik jsi tyhle stavební kameny zažil v kůži cílovky ty. Tedy ne, že si představuješ, jak bys na to reagoval nebo by na to reagovali ti čtyři ideální hráči, které marně hledáš. Já chci vědět, kolik zkušeností na vlastní kůži máš.

Ne snad proto, abys "mohl" recenzovat. Ale proto, že když tu debatujeme o jednom prvku, který má potenciál působit na hráče jako jedovatý vřed a já chci vědět, kolikrát ses s podobnou situací setkal jako hráč.

Zhruba jsme vyřešili pasti, které mohou raz dva zahubit hráče, aniž by za to nějak zvlášť mohli (ti hráči). Nemáš je rád, ok. (BTW - stranou téhle diskuse - bereš na to při recenzování zřetel?)

Rád bych slyšel zbytek. Tj. kolik postav jsi během těch cca 10 sezení jako hráč ztratil? Kolik z nich ztratilo ruku nebo tvář (doslova)?

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19215
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice

Příspěvek od Jerson » 16. 9. 2020, 15:44

Hehe, Jezus mi čte myšlenky :-) - nebo má přesně stejné dojmy ze čtení tvých příspěvků, Markusi. A podobné otázky.

Jinak když psal Sparkle, že sám jsi schopen posoudit, co by tě bavilo, děkuji pěkně ... jako jo, asi jako to u sebe dokážou říct jiní lidé - někdy dost špatně. "Chtěl jsem to a mělo to být zábavné, ale vůbec není, proč? Vždyť o tom tolik vím." je celkem běžný stav u lidí v různých oblastech jejich konání, a to včetně tak příbuzných zábav jako larpu a sexuálního roleplayingu, a na zkušenosti lidí to až tak moc nezáleží. Co chceš a jak to chceš doopravdy víš až ve chvíli, kdy to zkusíš, což je věc, na kterou se tě ptáme.

Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons, d20 a OSR“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti