[svět] Ravenloft

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[svět] Ravenloft

Příspěvek od Markus »

Obrázek

Ravenloft je herní svět laděný do žánru gotického hororu, zasazený na „polosféru děsu“, která se skládá z oddělených ostrůvků reality plovoucích v čarovné mlze. Každému ostrůvku vládne temný pán, z nichž nejznámější je upírský hrabě Strahd von Zarovich. Ravenloft je svět upírů, vlkodlaků, duchů, golemů a jiných stálic tradičního hororu.

Svět byl původně představen ve stejnojmenném dobrodružství Ravenloft pro první edici AD&D, ale získal si takovou popularitu, že pro druhou edici AD&D už vyšel v podobě regulérního herního světa s celou řadou doplňujících příruček a materiálů. Pátá edice D&D ho vrátila na výsluní vydáním nesmírně populární kampaně Curse of Strahd.

Odkazy:
:arrow? Anotace a přehled produktů v databázi
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Ravenloft

Příspěvek od Markus »

Doplňuji chybějící diskuzi ke světu.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Ravenloft

Příspěvek od Markus »

Tak jsem zjistil, že TSR na začátku devadesátek vážně frčeli na vlně metaplotu.

Narazili jsme na to s Vandalem, když jsme v Dinosauriu dělali Dark Sun. Teď jsem si dělal pořádek v publikační historii Ravenloftu a zjistil jsem, že je to totéž v bledě modrém.

Ravenloft vyšel jako svět v roce 1990. Už základní krabice byla "příběhově připravená" pro metaplot, který začali TST publikovat hned vzápětí jako sérii dobrodružství, která vyústila v událost "Grand Conjunction". Ta svět Ravenloftu doslova roztrhala, přeskupila a změnila do nové podoby. Už v roce 1994 vyšla revidovaná základní krabice, upravená podle metaplotu a s novým světem. Kvůli "roztrhání" světa mimochodem nebyly žádné staré mapy platné, protože už neodpovídaly novému světu.

Vycházela další série doplňků a rozšíření, tentokrát už bez metaplotu (neosvědčil se?) a o další tři roky později (jenom!) v roce 1997 třetí základní krabice, která předestírá opět trochu jinačí – byť ne o moc – verzi světa a obsahuje i lore, který předtím vyšel v různých doplňcích a dobrodružstvích.

Přijde mi to jako krásná sonda do mentality TST v devadesátkách. Business model postavený na tom, že chrlíš produktové řady s desítkami knížek, bereš to skoro jako román a posouváš "příběh", každou chvíli provedeš částečný reset a předpokládáš, že fandové to všechno kupují, jako román na pokračování.

Tady nejde o to, aby lidi dostali něco pořádného hratelného. Protože kdyby dostali skvělý hratelný svět, můžou ho hrát několik let a nebudou kupovat furt další a další verze.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Ravenloft

Příspěvek od Jerson »

Dá se vytvořit ucelený svět, který není třeba každou chvíli restartovat, a i tak k němu vydávat řadu příruček, které ho budou rozšiřovat a které si fanoušci budou kupovat.
Jen vy to musel být záměr vydavatelství a hlavně by se někdo musel nad tím světem zamyslet už na začátku. A ani jedno není pro fantasy žánr příliš obvyklý postup.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Ravenloft

Příspěvek od Markus »

Jersone, tady není problém v tom, že by se nad něčím nezamysleli a dělali reset, protože jim něco nefungovalo. Oni se nad tím zamysleli až moc a naplánovali si celý metaplot a ediční řadu několik let do budoucna. :>;o)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Ravenloft

Příspěvek od Jerson »

Už nevím, co vlastně kritizuješ. Chtěl jsem říct, že hráči by si kupovali další příručky, i kdyby dostali skvělý hratelný svět.

Nejen hráči RPG, ale lidé obecně si pořizují hromady věcí, které by někdy možná mohli použít, i když je doopravdy nepoužijou. S kvalitou těch věcí to nijak nesouvisí.
Naposledy upravil(a) Jerson dne 29. 8. 2021, 13:16, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Ravenloft

Příspěvek od Markus »

Já v tuhle chvíli nekritizuju, spíš jen tak pozoruju a komentuju ten produkční cyklus. Ale je obecně jednodušší chrlit tuny příruček, když je plníš především lorem, fluffem a jinou četbou, zatímco tvorbu hry necháš na GMovi, než když je plníš propracovanými materiály použitelnými přímo ve hře – to prostě trvá víc času a neumožňuje ti to chrlit obsah tak rychle a tak levně.

Ravenloft jsem ale naposledy četl tak před patnácti lety. Teď jsem se v tom potřeboval hlavně rozkoukat, abych věděl, co je co, jaké jsou mezi tím vztahy a co vůbec číst, kdybych se k tomu chtěl dnes vrátit. (Odpověď je: Domains of Dread.)
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [svět] Ravenloft

Příspěvek od Bifi »

Markus, ten biznis model je založený ešte na niečom inom: fluff si budú kupovať aj hráči, kdežto materiály do hry asi iba GM. Modul s dobrodružstvom zahráš trebárs len raz (aj keď samozrejme rôzne tabuľky generovania obsahu môžeš používať dokola, ale tiež si ich kúpiš len raz na družinu). Keď máš družinu trebárs piatich ľudí, ale príručky a moduly kupuje len jeden, tak je to z biznis hľadiska premrhaná príležitosť. Fluff a metaplot hráči radi sledujú a opakovanie si ho čítajú, tak vznikol takýto biznis model a fungoval napríklad aj u White Wolf, Richard Talsorian Games (CP2020 má na porovnanie extrémne riedke splatbooky) a podobne. Toto je doba ešte pred lore Wiki stránkami a Youtube videami.

(Nostalgická vsuvka: V Ravenlofte 2. edície som zopár krát hral ako hráč a viem, že Domains of Dread moja šamorínska AD&D-skupina celkom riešila, keď vyšli.)

TSR experimentovali aj s crunch príručkami pre hráčov v 2e (Complete Warrior, Complete Paladin...), tie druhoedičné boli ešte celkom úspešné. Neskôr Wizardi vydávali vlastný variant pre 3e (Masters of the Wild, Song and Silence...) - tie treťoedičné boli tuším celkom prepadák.

Mám pocit, že dnes skôr funguje kombinovaný model - príručka s fluffom užitočným ako pre hráča, tak aj pre GMa, sprevádzaná aj nejakou pravidlovou aplikáciou (Modiphius). Tú si môže kúpiť ktokoľvek z družiny. Dobrodružstvá potom asi kupuje len GM. Zaujímavý je aj model, v ktorom kampaň prekresľuje svet - zaujímalo by ma, koľko hráčov (a nie len GMov) tiež takéto príručky kupuje.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [svět] Ravenloft

Příspěvek od York »

To, že u dobrodružství stačí, když si ho koupí jen PJ, je nejspíš pravda, ale nakladatelství nevydává jen dobrodružství, takže je potřeba zvážit i ostatní produkci a brát to jako celek. Když budeš ke hře vydávat skvělý dobrodružství, pravděpodobně ji bude hrát víc lidí, tudíž prodáš víc příruček a dalšího merchandisu. Navíc ti pak ti hráči můžou přispět třeba na kickstarteru.

Ad velká produkce a obchodní model - nemyslím si, že by to byla cílená obchodní strategie. RPGčka jsou kreativní zábava, takže logicky přitahujou kreativní jedince. A ti mají pak zájem svoje výtvory vydat. Díky tomu má nakladatelství spoustu materiálů na vydávání.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Ravenloft

Příspěvek od Markus »

TSR ale nefungovalo tak, že by přijímalo příspěvky náhodných externistů a vydávalo jim je. V devadesátkách už plně frčelo na systému produkčních řad, kdy vedení a manažeři vymysleli, co se bude dělat za produkty, rozplánovali počet příruček i jejich obecné zaměření a pak to přidělovali konkrétním designérům, případně externistům. Měli zaměstnance, kteří dělali práci na povel.

Četl jsem nedávno rozhovor s nějaký pamětníkem, který popisoval práci v TSR v téhle éře. (Post-Gygaxová éra za vlády Lorraine Williams.) Popisoval, že největší výhoda vysoké pozice byla v tom, že jsi mohl házet věci, o které nikdo neměl zájem, na nižší designéry a externisty, zatímco pro sebe sis vybral to, co tě nejvíc zajímalo. Ale lidi tehdy běžně pracovali na zakázkách, které je samotné moc nebavily a oni si je nevybrali.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: [svět] Ravenloft

Příspěvek od Vitus »

Markus píše: 29. 8. 2021, 15:30 TSR ale nefungovalo tak, že by přijímalo příspěvky náhodných externistů a vydávalo jim je. V devadesátkách už plně frčelo na systému produkčních řad, kdy vedení a manažeři vymysleli, co se bude dělat za produkty, rozplánovali počet příruček i jejich obecné zaměření a pak to přidělovali konkrétním designérům, případně externistům. Měli zaměstnance, kteří dělali práci na povel.
Tohle je trochu OT, ale mám pocit, že právě to, co jsi teď popsal nakonec vedlo ke krachu TSR a k tomu, že je převzali WOTC (respektive Hasbro), ne ? :think:
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Ravenloft

Příspěvek od Markus »

Ke krachu TSR vedlo to, že začali vydávat romány a tiskli tisíce, statisíce knížek, které se neprodávaly. Respektive nějak dostávali peníze za to, že je dávají do komise, což papírově vypadalo dobře, takže tiskli strašné nadnáklady... Jenomže pak se jim to v jednu chvíli z komise začalo všechno vracet, oni ty peníze měli dávat zpátky a zjistili, že je nemají. :) Williams tak musela firmu prodat Wizardům.

Je to celkem zajímavý příběh celkového mismanagementu – prostě se rozkračovali do čím dál víc produktů (včetně kartiček), které měly čím dál nižší zisky. Příběh TSR je pěkně shrnutý v knize Designers and Dragons, hned v tom prvním díle. Respektive, počkat, zrovna tahle část je jako ukázka zdarma na internetu.

EDIT: Rychlý pohled odhalil, že moje vysvětlení není úplně přesné, ale skutečně to bylo knížkami. Knížkami, dluhy a vratkami.

EDIT2: Ale, zpátky k tématu, jednou z příčin bylo samozřejmě i to, že měli příliš moc světů (což tříštilo zákazniknou skupinu) a ty světy se vyvíjely, takže lidi nechtěli kupovat věci ze strachu, že za pár let zastarají a oni budou muset kupovat nové verze. Viz úvodní příspěvek: první sada Ravenloftu 1990, první revize 1994, druhá revize 1997...
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: [svět] Ravenloft

Příspěvek od Vitus »

Díky za link, mně se líbí na straně 108 tohle lakonické konstatování :):

"Although TSR was sometimes professionally managed, by many accounts it was never well-managed, with the rocky transition from the Blumes to Williams just being the largest example of that. More than any individual publishing decision, it was probably this long history of poor management that ultimately cost TSR its business."

Jinak "ztráta focusu" (jak naznačuješ) zničila mnoho firem, to je taky takový mor :).

EDIT:
Markus píše: 30. 8. 2021, 09:47 EDIT2: Ale, zpátky k tématu, jednou z příčin bylo samozřejmě i to, že měli příliš moc světů (což tříštilo zákazniknou skupinu) a ty světy se vyvíjely, takže lidi nechtěli kupovat věci ze strachu, že za pár let zastarají a oni budou muset kupovat nové verze. Viz úvodní příspěvek: první sada Ravenloftu 1990, první revize 1994, druhá revize 1997...
Vtipné je, že tam píšou i SSI, které to pohřbilo sebou taky (ale tam musím podotknout, že kvalita některých jejich PC RPG her byla dost diskutabilní).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Ravenloft

Příspěvek od Markus »

Ale zpátky k Ravenloftu...

Objevil jsem na d20 řadu "zapomenutých" překladů různých příruček a dobrodružství, takže jsem to teď všechno zaevidoval. Viz anotace Ravenloftu.

ravenloft produkty.jpg
A zároveň jsem přidal anotaci nové inkarnace tohohle světa...

Obrázek

:arrow? Van Richten's Guide to Ravenloft

Pokud jste to někdo četl, tak by mě zajímalo, jaké to je a jestli to stojí za pozornost i pro někoho, kdo nehraje pětku. Zejména vzhledem k mému notorickému mudrování na "nehratelné" faktografické světy. Pátá edice je zajímavá tím, že dlouho šla spíš cestou velice praktických kampaní. Teď se vrací k publikování herních světů, tak by mě zajímalo, jaké jsou v jejím podání.
Uživatelský avatar
Vaarsuvis
Příspěvky: 689
Registrován: 15. 2. 2008, 10:42

Re: [svět] Ravenloft

Příspěvek od Vaarsuvis »

Přidal jsem do databáze Ravenloft II. Zatím jsem na to mrknul a mé počáteční dojmy jsou mírně rozpačité.
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti