[5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Diskuze o rodině Dungeons and Dragons, nejhranějších RPG současnosti. Včetně d20 a old school renesance.
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 63
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Příspěvek od RPG Fórum » 25. 4. 2019, 07:09

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Diskuze určená k výměně zkušeností a doporučení ohledně dobrodružství pro pátou edici D&D. Kromě ní máme na Fóru ještě obecnou diskuzi Hraní podle modulů, ve které najdete diskuzi k dobrodružstvím pro jiné edice a hry, takže jestli se nebojíte drobného konvertování pravidel, mrkněte i tam.

Odkazy:
:arrow? Všechny produkty pro 5e v databázi - dobrodružství si můžete jednoduše zobrazit pomocí filtru „Kategorie“
:arrow? Úplně všechna dobrodružství pro všechny hry v databázi
:arrow? Hraní podle modulů - diskuze k fantasy dobrodružstvím pro jiné edice a hry

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Příspěvek od boubaque » 13. 11. 2020, 00:50

Vitus, Markus:

Jakkoli souhlasím s tím, že pravidla se výrazně soustřeďují na boj, a přes všechna prohlášení autorů o pilířích hry mi přijde, že zaměňujete samotnou hru za nabízená dobrodružství a převažující herní styl v USA. Samozřejmě ta dobrodružství jsou jako hratelný obsah součástí hry v širším smyslu, ale ten americký herní styl (kterému se určitě mainstream bude chtít přiblížit) je charakteristický i pro oldschool. Jakože sakra charakteristický. Vyhýbání se boji, protože je rizikový a/nebo nevýhodný, je podle mých pozorování jen otázka některých fajnšmekrů (to jakože i z těch fajnšmekrů jen některých).

V nebojových situacích mi ta pravidla připadají v pohodě hratelná, i když oproti boji velmi volná. Že se to neobráží v oficiálních dobrodružstvích je politováníhodné, ale to neznamená, že ta dobrodružství ukazují tu hru takovou, jaká reálně může být a je.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 1025
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: [5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Vitus » 13. 11. 2020, 07:12

Bubáku:

Je mi jasné, že se D&D 5e dá použít i k jinému, než bojovému hraní, to my tu nikde nerozporujeme (v tomto směru mně osobně D&D 5e vadí z úplně jiných, dalších důvodů, ale to sem nepatří) a máš pravdu, že já jsem to zevšeobecnil, což nebylo zcela správné, což je moje chyba a tedy se za ní omlouvám

Akorát na svoji obhajobu bych chtěl chtěl jen uvést (snad) polehčující okolnost, že zrovna ty moduly pro D&D jsou to, s čím hodně děcek vlastně v RPG začne, chytne tam ten nešvar (Markus mu hezky říká "boj je sport") a už se v tom pak vezou (alespoň mnou tak odpozorováno tady i za Velkou louží). :cry:

Jinak my jsme někde v sekci Oldschool na téma nakolik je oldschool bojový měli s Markusem debatu, kdy já byl názoru toho, že oldschool je moc bojový a on naopak, že nikoliv, až jsme nakonec došli k tomu, že ono se za tím slovem "oldschool" skrývá tolik různých jevů, že asi možná máme pravdu oba a nebo ani jeden z nás, takže tady bych se do toho už raději nepouštěl. :D :D :D

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12998
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Markus » 13. 11. 2020, 09:31

Já sice zmínil "obžalobu D&D 5e", ale mířím tím ani ne tak na hru samotnou,* jako spíš oficiální tvorbu dobrodružství od Wizardů (potažmo od Christophera Perkinse - zatím byl podepsaný pod vším, co jsem od nich viděl, schválně příště zkusím najít něco bez něj). Je na tom vidět určitá shodná filozofie psaní dobrodružství. Že se pro 5e dají udělat i jiná, to vím - ostatně pro 5e vycházejí i konverze OSR věcí, které jsou dost jiné.

Boj není problém sám o sobě, já bojuju rád. Tady je to spíš nepoměrem boje k jinému interaktivnímu obsahu. Nebo tím, že ty boje nejsou zasazené v kontextu, kde by něco mohly znamenat a něco ovlivnit. Zrovna u těch Rudocejchů je to vlastně ještě dobré – tím, že je to ve městě, se tam může snadno vyvinout nějaká komplexnější situace. Např. někoho z nich hráči zajmou a povlečou ho za starostou, aby ho dal do žaláře... kde by ho někdo mohl zkusit vysvobodit. Akorát že k tomu vysvobozování asi nedojde, protože hráči to doupě Rudocejchů celé vyvraždí a nezbyde nikdo, kdo by vysvobozoval. Jak je to nadesignované jako drobná jeskyně k jednorázovému vymlácení, tak spousta takovýchhle linek ani nemůže vzniknout.

Je taky zajímavé, jak moc se skript dobrodružství (těch 60 stránek textu je zabráno hodně podrobnými instrukcemi, co dělat) věnuje boji - jak moc tady řeší například to, že jedni strážní se při zvuku boje schovají za dveře a budou družinu přepadávat, a jak vůbec neřeší, že by mohli mít nějaké nebojové reakce (třeba vysvobodit zajatého kamaráda). Ano, skript se dá odignorovat, ale přece jenom tě táhne nějakým směrem a říká dost o tom, jak si to autoři představovali.

Nicméně Rudocejši pořád ještě dobrý. Ale třeba to rozbité městečko jsou jenom čistokrevné boje s neinteligentními příšerami (je jich tam fakt hodně) a nic jiného. Drak bojuje. Kultisti vás zradí a bojujou. Gobliní hrad je na tom podobně. A ostatně i v tom finálním dungeonu se sice dá s pár věcmi mluvit, ale jinak jsou to taky spíš čistokrevné boje.

A všechny tyhle boje existují v kontextu černobílé morálky, dobro a zlo, hodní obyvatelé zadávají fetch questy, ale sami nic nedělají, jsou členy mocných organizací, ale ty organizace neexistují a nekonají, všechno staticky sedí na místě a čeká na hráče atd...

Ale pořád 3 hvězdičky, což chápu jako "Pohodově hratelné tak, jak to je... a určitě si to můžete sami dál rozvíjet".

* I když si myslím, že tahleta filozofie, co se projevuje na dobrodružstvích, se projevuje i na způsobu, jakým jsou psané a podané úvodní příručky. Ne mechaniky systému, ale všechen ten text okolo, příklady, možnosti, obrázky atd. Ale na to znám 5e moc málo, abych dokázal soudit.

Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Jižák
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Selhan » 21. 11. 2020, 13:55

Rime of the Frostmaiden je prý konečně 5e dobrodružství, které je dle Alexandriana "ok". Sice je tam pořád plno chyb, ale taky je to už skoro sandbox. Třeba se to jednou Perkins naučí :D
https://thealexandrian.net/wordpress/45 ... rostmaiden

Musím přiznat, že se mi celkem zamlouvá. Konečně něco jiného, než bigmacovský Sword Coast.
crawl: swimming stroke usually regarded as the fastest of the four front primary strokes.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12998
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Markus » 10. 1. 2021, 22:49

Mekhar přidal anotaci na Heroes of Baldur's Gate. Díky, Mekhare!

Obrázek
Mečové pobřeží se sotva zbavilo hrozby v podobě zločinecké organizace Železný trůn, a už jej ohrožují noví nepřátelé. Tajemný Zhentarim se snaží na troskách Železného trůnu urvat, co se dá, Stínoví druidi povolali moc z jiné dimenze, aby jim pomohla zničit civilizaci, a do všeho toho zmatku se pletou utečenci z Podtemna. Zoufalí Harfeníci ztratili svého nejdůležitějšího spojence, zplozence boha zabíjení Bhaala, a tak se chytají každého stébla, které jim může pomoci vrátit na Mečové pobřeží alespoň na čas rovnováhu. Právě takovým stéblem je skupina dobrodruhů, pro které je toto dobrodružství připraveno. Nebojácní, byť zpočátku zcela nepravděpodobní hrdinové, při svém putování ve službách Harfeníků navštíví nejen prohnilou Baldurovu Bránu, ale též mnoho míst známých z počítačové hry Baldur's Gate. Kromě toho na ně čekají oblíbené postavy jako Khalid a Jaheira, zlodějka Imoen, sebestředný mág Edwin, šílený Xzar a zákeřný Montaron... a samozřejmě nemůže chybět ani Minsc a jeho věrný druh, křeček Boo.

Dobrodružství pro 5. edici Dungeons & Dragons je určeno pro postavy na 1.–5. úrovni a jeho děj se odehrává rok po událostech, jež vedly ke smrti Sarevoka (čili rok po událostech PC hry Baldur's Gate). Jde o příběh s detektivními prvky, v němž se postupně odhalují překvapivá spiknutí a v němž nelze věřit ani nejbližšímu příteli, ovšem na své si přijdou i milovníci bojů, dungeonu a prozkoumávání krajiny. Dobrodružství lze pojmout díky rozsáhlé encyklopedii Mečového pobřeží jako sandbox, v němž hlavní příběhová linie nikam nespěchá, ale též jako přímočarou akční jízdu, na jejímž konci čekají mnohá překvapení.

Designérem Heroes of Baldur's Gate je Jamie Ohlen, který stál právě u počítačových her zasazených na Mečové pobřeží.
Jaké to je? Já jsem jenom na začátku diskuze odkazoval na recenzi, podle které to je vlastně strukturované jako města ve stejnojmenných PC hrách, ale jinak jsem to nezkoumal.

Uživatelský avatar
Kalamity Mekhar
Příspěvky: 5
Registrován: 9. 1. 2021, 20:15
Bydliště: Königsfeld / Brünn

Re: [5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Kalamity Mekhar » 11. 1. 2021, 07:26

Zdarec, já to vedl jako DM skoro celý loňský rok, a snažím se to už týdny zrecenzovat, ale vždycky to smažu, když popíšu padesát stran, furt si to nedokážu nějak utřídit. Tak jen stručně.

Ta recenze, co odkazuješ, mi přijde moc drsná, ne proto, že bych to chtěl nějak obhajovat, ale spíš proto, že jsem to vedl asi úplně jinak (tj. už jsem k tomu i přistupoval úplně jinak), než s tím operuje ten recenzent. Jo, začátek je naprostý otřesný klišé: hospoda, pomozte mi najít ženu v lese, kde čeká na postavy na 1. úrovni 250+ gibberlingů co dávaj na jeden zásah 8 dmg? Nelze jinak, než to tvrdě zrailroadovat, aby to přežil aspoň někdo. To je skutečně nejslabší část celého díla, pak už je to ale mnohem lepší. Každá lokace, i ten nejposlednější sklep, má nějaký popis. Většinou je to "crap", ale může to sloužit v určité konstelaci inspirativně, já si jen vždycky přečetl, co tam je, a když se mi to zdálo dobrý, tak jsem to rozvedl (dost jsem improvizoval, hráli jsme online a text-only, takže jsme měli hodně dialogů), jindy jsem to odbyl, že tam je pavučina a kus prkna.

Co je ale důležitý, že jakmile dostanou postavy úkol od Harfeníků (zjistit, co plánujou Zhentové), je úplně na nich, co udělaj. Není tam žádný "zkuste začít tam a tam", je to "zjistěte, co maj za lubem, a jak to uděláte, je na vás". Proto taky nejsou ty hlavní lokace hlavního questu nijak ošetřený předpokládanou úrovní postav, můžou tam naběhnout hned, pokud je najdou (nejdřív musí zjistit, kam vůbec jít), nebo brázdit Mečový pobřeží týdny, než najdou nějakou stopu, případně řešit jiný věci. Já to hrál tak, že jsem je nechal volně procházet jako v tý PC hře po lokacích, do kterých jsem dával většinou svoje vlastní věci, a myslím, že to fungovalo dobře. Moji hráči vlastně prozkoumávali Baldurs Gate až do chvíle, kdy vyvolali rvačku se Zhenty a museli zdrhnout z města, protože na ni neměli. Tak se dostali ven, aniž by na cokoliv přišli, a tak začali s průzkumem krajiny, vesnic, ruin a měst mimo BG. V tý recenzi je taky podle mě nedostatečně zmíněný to, že tam je poměrně zajímavá zápletka.

No ale každopádně zas souhlasím s tou recenzí v tom, že jde vlastně o počítačovou hru převedenou do DnD dobrodružství. Měl jsem ten pocit od začátku, co jsem to začal číst. Neříkám, že je to na škodu, pracoval jsem s tím stejně trochu jinak, ale to nutkání projít všechny lokace, dokud nebude mapa zcela prozkoumaná, to trochu evokuje. Ještě jedna důležitá věc v tý recenzi nezazněla, a to je ta vazba na BG PC hru - z mejch 6 hráčů NIKDO (!!!) neznal původní PC hru, což jsem teda čuměl. I když to není vina hráčů, tak se tím zabije spousta obsahu, který na to odkazuje. Například všechny vtipy, který jsem samozřejmě udělal ("Go for the eyes, boo!") padly naprosto na neúrodnou půdu. Je to asi zvláštní, ale docela podstatný kritérium pro "prožití" tohohle dobrodružství. Jo a samozřejmě tam máme i homosexuální vztah mezi dvěma postavami z pc her (mně osobně to neva, ale vím, že jsou jiní, kteří k tomu určitě rádi něco přihodí).

Jinak ty mapy a ilustrace se mi líbily, nemám ale nějakej pocit, že to umím zhodnotit líp než takhle. Celkově teda: určitě je to zajímavý, zajímavější pro lidi, co znaj pc hry, umožňuje to volnost, kromě úvodu v podstatě sandboxový hraní, hlavní quest nikoho nikam netlačí, naopak hrát to úplně "as written" nejde, protože to ani nemá strukturu, jak to hrát. Je tam prostě zápletka - úkol - lokace, kde se to dá vyřešit, ale jak jimi kdo projde a co s nimi udělá, to je na každým. Pokud bych měl ale vypíchnou kardinální blbost, tak by to bylo to, že
Spoiler
Zobrazit
ve hře může dojít k tomu, že z Thay přijde delegace rudejch mágů a pokloní se dobrodruhům...

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12998
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Markus » 11. 1. 2021, 23:09

Vítej na Fóru, Mekhare, a blahopřeju k tvému prvnímu příspěvku. A hned takový vydatný. :)

Díky za ten podrobný rozbor. Pro mě osobně to asi není (Baldury jsem měl rád na PC, ale teď se mi tohle generické forgotteňácké fantasy nějak přejedlo), ale zajímají mě rozbory dobrodružství a vždycky si rád přečtu další. Vypadá to ve skutečnosti jako dost "fan service" dobrodružství pro fanoušky PC Baldurů a nevím, nakolik to docení hráči, co to neznají - viz tvoje pozorování s tvojí družinou.

Mimochodem, nechtěl tys ten text zkopírovat do hodnocení pod anotaci a ohodnotit to? :) Jsou to cenné postřehy, tam to bude zachováno pro další generace, tady to časem zapadne v delší diskuzi.

Jo a ještě jsem si uvědomil, že existuje Baldur's Gate: Descent Into Avernus, což je aspoň podle názvu taky zasazené do Baldur's Gate. Jak je to prostředí podané tam? Respektive chápu to správně, že v tom dobrodružství o BG vlastně nejde, protože postavy hned vlezou do pekla?

Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 1771
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: [5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Log 1=0 » 11. 1. 2021, 23:29

Markus píše:
11. 1. 2021, 23:09
Respektive chápu to správně, že v tom dobrodružství o BG vlastně nejde, protože postavy hned vlezou do pekla?
Vlastně jo. První level obsahuje nějakou interakci s Plamennou pěstí a návštěvu hospody. Druhý cel zabere generický dungeon. Třetí je o vloupání se do domu vlivné rodiny, kde se přeci jen projeví lore k tomu městu, a je celkem dobrý. Ale je to jedna lokace. A pak se přesouváš do Svícmarky a do pekla.
Na konci je poměrně obsáhlý zdroj lore k BB, ale s dějem nemá moc společného, podobně jako u Dragon Hiestu, který jsi recenzoval.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.

Uživatelský avatar
Kalamity Mekhar
Příspěvky: 5
Registrován: 9. 1. 2021, 20:15
Bydliště: Königsfeld / Brünn

Re: [5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Kalamity Mekhar » 12. 1. 2021, 05:45

Jak píše kolega výše, Descent into Avernus sice je jakože z té "série" Baldur's Gate (podobně jako je v 5e Waterdeep apod.), ale tam o to město moc nejde (navíc, i zde je opět vazba na PC hru, tentokrát to má být prequel k BG3). Jak zrovna někdo napsal do hodnocení DiA, to je fakt hroznej railroad, v tom smyslu, že např. u HoBG tě ten main arc nenutí ho nutně sledovat, u Storm King's Thunder je to horší, ale když si DM dá tu otravnou práci, tak taky nemusí furt hnát postavy za hlavním cílem... ale DiA, tam se prostě nehneš, Dokud nevyřešíš lokaci A, nemáš šanci dostat se do lokace B, atd. Takže tam vlastně žádnej průzkum města (a je to snad sto či víc let po událostech BG her), nepřichází v úvahu. ALE v rámci Adventurer's League, jestli se nepletu, vyšla série dobrodružství právě předcházejících událostem v DiA – Avernus Rising, některý z nich jsou právě zasazený vyloženě do BG (vraždy, intriky, krádeže). Četl jsem a vedl ale jen jeden z nich: vyšetřování série podivnejch vražd v Horním městě. Třeba se k tomu nějak komplexněji dostanu pozdějc, ale tohle by mohlo mít na Baldurovu Bránu další vazby (neříkam, že to nutně bude kvalita a že toho bude moc).

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12998
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Markus » 20. 1. 2021, 21:42

Pokud nesledujete databázi, odložím si tu dvě hodnocení k Baldur's Gate: Descent Into Avernus, protože na ně chci reagovat.
Logaritmus píše:Tohle dobrodružství jsem hrál jako hráč a po dohrání jsem si ho i prohlédl a prolistoval. Myslím, že dojmy naší party byly celkem jednotné, takže s tím názorem, který napíšu by nejspíš souhlasili všichni mí spoluhráči, včetně vypravěče. Jiné grupy to samozřejmě mohou mít jinak. Ale musím říct, že si nejsem jist, jestli bych tohle dobrodružství doporučil.

Respektive záleží hodně na tom, co Pán jeskyně očekává od modulu. Pokud zdroj inspirace, který využije k tvorbě více či méně vlastního dobrodružství, tak mu tohle rád doporučím. Cool a použitelných věcí je tam fakt hromada, a klidně i na víc jak jednu kampaň. Pokud si pořídí modul, protože nemá tolik času na přípravu, a raději by vzal knížku, pročetl ji, změnil pár konkrétností a šel hrát, tak tomu bych Descent into Avernus nedoporučil ani náhodou. Bohužel, my spadli zrovna do této kategorie.

Railroad je víc úseků dobrodružství, možná většina. (To někomu vadí, někomu ne, takže to přímo nekritizuji, ale určitě dobré vědět.) Třeba hned začátek. Lokace1 s hintem na lokaci 2, Lokace 2 s hintem na lokaci 3 atd. V části Avernu je formulka tak zjevná, až to začne být otravné. Myslím, že to nepotěší ani ty hráče, kteří se chtějí nechat provést akčním příběhem. My, co máme raději volnější hry, jsme vysloveně trpěli.

Začátek v Baldurově bráně má ustřelenou náročnost. My jsme pod dojmem vymýšlení společných hříchů nabyli dojmu, že hra bude zpočátku mírnější, nebude tolik o optimalizaci, ale o vypilování charakteru hříšníka před cestou do pekla, kde se jeho povaha projeví. Opak je pravdou, nejenže tam na několika místech hrozí TPK, ale bitka s loupežníky je v přepočtu na úroveň nebezpečnější než boj s ďábly v pekle. To si troufám říci že nebyl záměr.

Celkově mám dojem, že to, co jsme si na nultém sezení piplali, se ve hře až tak neprojevilo. Hodilo by se to opravdu do nějakých hlubších intrik, od kterých se tady není moc jak doopravdy zapojit a rychle se uteče do pekla. Pokud si tedy Pán hry něco nepřipraví. Podkladů k tomu má dost, ale musí to udělat sám.

Možná SPOILER ale družina může získat komického NPC společníka, který má pár informací a odlehčuje atmosféru. Nebo by měl, pokud ho bude váš GM hrát, jak je v knížce, budete ho po pár sezeních chtít zabít. OPRAVDOVÝ SPOILER Klidně ho klepněte (myslím toho kompaniona, ne gamemastera). Modul počítá s tím, že o něj můžete v nějaké bitce přijít. KONEC SPOILERŮ.

Ale abych to jen nehejtil, tak finále je parádní, má několik variant, s výběrem ovlivněným předchozím průběhem, v určitých věcech odlišnými co do výsledků, některé jsou možná tak trochu pro PJ, ale na většinu mohou hráči fakt přijít, jsou v tom i dilemata. Nejlepší zakončení příběhu ze všech modulů, co znám. Jen ta cesta k němu je o hodně trnitější, než by musela být.
ShadoWWW píše:Na toto dobrodružství jsem se opravdu těšil. Úplně nejvíc. Slibovalo zápletku založenou na morálních dilematech a extensivním průzkumu jak Baldurovy brány, tak pekla. Baldurovu bránu miluji už od dob D&D počítačových her a zde najdeme rozsáhlé pojednání včetně krásné mapy města. To je bohužel to nejlepší, co toto dobrodružství nabízí.

Celé první jednání je dost nalinkovaný railroad obsah jděte tam, pak tam, pak tam... a celé je to zabaleno do bojových střetnutí, které jsou každé na hraně TPK i pro zkušené hráčské skupiny.

Když postavy sestoupí do pekla, tak je to ještě větší railroad, ještě větší kohoutek a slepička, což mě neskutečně štvalo, a ani improvizací moc není kam uhnout. V pekle narazíte na některé zajímavé cizí postavy a blbůstky typu pekelné auta a motorky, ale ten railroad to zabíjí.

Dalším záporem tohoto dobrodružství je ona zmiňovaná morální dilemata. Na první pohled to zní skvěle. Ale nic nedokáže rozhádat družinu tak, jako odlišná přesvědčení, cíle a očekávání jak postav, tak hráčů. Jeden hraje za paladinského Mirka Dušína, druhý za šedou eminenci, třetí se chce spolčit s peklem a vytřískat z toho co nejvíc. Výsledkem je totálně rozhádaná skupina, která si na konci každého sezení nemůže přijít na jméno.

Pokud obsah přetrpíte a dohrajete dobrodružství až do konce, tak ten je naopak povedený, jak zde píšou jiní recenzenti.

Největším přínosem tohoto dobrodružství je pojednání o Baldurově bráně. Zabírá skoro polovinu knížky a je zevrubné. Ideální pro rozjetí vlastní domácí kampaně v tomto městě. Umím si představit, že tento materiál by dokázal Pány jeskyně inspirovat na roky trvající kampaň(ě). Pokud si toto dobrodružství budete kupovat (nebo si jeho překlad stáhnete z Kostky) kvůli tomuto účelu a na pekelné tažení kašlete, pak si k mému hodnocení přičtěte tři hvězdičky.

Otázka zní: skutečně toto dobrodružství je tak špatné, že si zasluhuje jen jednu hvězdičku? Pokud pomineme předchozí odstavec, tak jsem váhal mezi jednou a dvěma. Ale pokud mám být upřímný a rozprostřít hodnocení mnou odehraných dobrodružství po celé škále, pak toto je zcela určitě na spodní hranici, tedy jen na jedinou hvězdičku.
Přijde mi to zajímavé, protože v 1. epizodě našeho podcastu (o Planescape) Vandal zmínil, že slyšel, že Avernus je dobré dobrodružství... a možná to je nejlepší dobrodružství pro Planescape ever. Protože, parafrázuji: „Zatímco pětková dobrodružství bývají občas railroad, tak tohle je na poměry pětky... řekněme trochu menší railroad." Tak jsem měl dojem, že je to něco stojící za pozornost, a mezitím to tady začnou ostatní strhávat. :)

Nemám pointu. Jen jsem chtěl poděkovat za to, že tyhle minirecenze píšete, protože mi přijdou informativní.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12998
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Markus » 20. 1. 2021, 23:27

A když už jsme o těch děkovaček, tak díky i Markymu za anotaci a hodnocení Dungeon of the Mad Mage. Začínají se nám tam ty dobrodružství pro 5e pěkně plnit! :clap:

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19261
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Jerson » 21. 1. 2021, 08:52

Jedna hvězdička? A jak pak mám hodnotit dobrodružství pro Dračí Hlídku? Zápornou stupnici nemáme.

Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Jižák
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Selhan » 21. 1. 2021, 09:15

Ta nestojí 50 dolarů...
crawl: swimming stroke usually regarded as the fastest of the four front primary strokes.

Uživatelský avatar
exi
Příspěvky: 9
Registrován: 17. 7. 2020, 18:58

Re: [5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Příspěvek od exi » 21. 1. 2021, 13:13

Hrál už někdo Rime of The Frostmaiden? Mělo to být (opět) nejlepší dobrodružství po Strádovi. Tak jestli to tentokrát vyšlo.

EDIT: Obzvlášť by mě zajímalo, jestli platí ta propagovaná hororovost a atmosféra jako v The Thing nebo The Shining.
Naposledy upravil(a) exi dne 21. 1. 2021, 13:53, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12998
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] Dobrodružství pro D&D 5e - zkušenosti, doporučení

Příspěvek od Markus » 21. 1. 2021, 13:23

exi píše:
21. 1. 2021, 13:13
Hrál už někdo Rime of The Frostmaiden? Mělo to být (opět) nejlepší dobrodružství po Strádovi. Tak jestli to tentokrát vyšlo.
Story Creator and Lead Writer: Christopher Perkins.

Vydávají Wizardi něco, co nenapsal Christopher Perkins? Ten člověk to fakt designuje jako levely do videoherních RPG.

(EDIT: Markus dělá divoké závěry z těch asi tří věcí, co od něj četl.)

Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons, d20 a OSR“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů