Co nemám rád na DnD

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Zamčeno
Uživatelský avatar
Invictus
Nerozhodný volič
Příspěvky: 7462
Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Co nemám rád na DnD

Příspěvek od Invictus »

Už jsem o tomhle tématu uvažoval dříve, ale až obdobné téma ohledně DrD mě nakoplo jej vytvořit. DnD není nekonečně úžasný a světoborný systém, má své mouchy i přes léta jeho vývoje.
Třeba systém odměňování, poklady, a lepší a lepší magické předměty, směřují hráče k určitému stylu hry, tedy ke stylu hack´n´slash. Jedná se o můj osobní názor, ale je těžko popiratelné, že pokud si hráč namakává postavu ad absurdum všemožnými předměty, featy, nebo speciálními traity, vylácí se mu to a to více než je zdrávo (i když samozřejmě záleží na typu DM), protože jeho postava je potom v podstatě nezabitelná (ačkoliv sama může pobít tuny nepřátel), pokud tedy chce Dm zůstat nestranný a nepoužívá dějové události typu, sjel do tebe blesk jsi mrtev.

Čímž chci také narazit na problém, a problém to už skutečně je, nových a nových příruček, s novými featy, novými prestižními povoláními, kouzly, rasami, a monster manuály, které už se ani neobtěžuju číst, přestože obrázky jsou tam pěkný :). Já osobně už se v tom ani nevyznám a je nepopiratelné, že mnohá tato dodatková pravidla jsou často ve svých fragmentech nevyvážená až nelogická. Navíc aby se v tom prase vyznalo.
Jěště beru takové vcelku milé rozšíření a konkretizování prostředí ve kterém se hraje a co jsou vlastně ty rasy zač. Ale aby se třeba k takovým Races of the Stone přivařily nějaké rasy bůhví odkud (nikdy předtím jsem neslyšel o goliáších a působí to na mně rušivě) , které se prostě jakoby chtějí nacpat někam, kde už stejně není místo. Není pak divu, že vznikají světy jako Forgotten Realms, aby se všichni ti lidičkové měli kam vlézt.

Uvažovali už tvůrci o tom, jak a kde se vlastně uživí polovina těch monster co vytvořili, něco ajko ekosystém jim zřejmě uniká mezi prsty a odlétá do slunce. Navíc není vůbec moc zmíněno ČíM se to vlastně živí. Někdo ten může kontrovat ohranou písničkou, že se jedná o fantasy a tam se magical beast prostě neživí, ale je. EHM? Myslím, že je rozdíl mezi fantasy a nereálnem, jestli se pletu opravte mne. Rozhodně mi celý ten panteon bestií a super bestií, vytvořený primárně aby se namástrovaní hráči nenudili zabíjením jedné potvory pořád dokola, přijde přehnaný a značně nepřehledný.

A systém kouzel.
Velké plus- spousta kouzel. Velké mínus- spousta kouzel.
Opět, aby se prase vyznalo. Už jen základní spellbook je vyčerpávající a dělat v tom bordel ještě dodatkovými kouzly je čirý sadismus. Jistě pokud se v tom někdo vyžívá a čtením stohů popisků se cítí jako skutečný mág, prosím. Ale normální člověk si stejně vybere jen ta nejužitečnější a nejefektivnější kouzla a zbytku si v podstatě nevšímá, proč taky.

Fireball. Přemrštěné kouzlo s přemrštěným efektem a silou, resp. příliš nízkým levelem na jeho dosažení.

Jump a Swim. Divné a divnější. Hrdinové z DnD jsou nejspíš mrzáci, nebo je ve všech světech tohoto systému vyšší gravitace než u nás (že by ten rozměr FR, přeci jen větší planeta=...). Abych musel hodit 24 kvůli výskoku metr do výšky z místa!!! To je prostě divné. Možná jsou tí amíci co to psali tlustí jako prasata, takže tohle je pro ně nadlidský výkon, spíše bych však řekl, že se někdo výrazně sekl s pravidlem dvojnásobit obtížnosti bez rozběhu 20ti stop. Rozhodně je to nekompletní a chybné, což bych ve verzi 3.5 nečekal. O plavání, kdy má člověk štěstí, že se udrží na hladině, bych přinejmenším polemizoval, je až šokující že nejjednodušší způsob jak odpravit družinu je hodit je do vody. Ale asi opět záleží na DM jak to zvládne (což ale systém neomlouvá, ten by s tímto měl počítat a uvést řešení).

Na skill systém už nemám náladu. A pohled na běžného člověka si taky nechám na jindy.
Iron Within
Iron Without
Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3686
Registrován: 22. 10. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Hezké... :clap:
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo »

Jo a já bych k tomu ještě přidal:
Způsob tvorby postavy :8oO
Class system :roll:
HP system :roll: :>:o/
Feats (který jsou zaměřeny čistě na boj a boostování postavy, přitom by mohli mít tak velký RPG potenciál :>:o/ )

Takže nakonec hodně hráču hrají house-rule overwhelmed hybrid D20 system.

O knížkách se snad ani bavit nebudu, protože i když se jedná o RPG, tak role-playingem se tam zabívá kolik stránek? (ani ne 5%). Čili roll-playing-game.
A jak říkal invictus, celá fylozofie pravidel je postavena na h'n's stylu. Hrozně se mi např. líbí jak řeší systém zkušeností: máme tu CR based a Story based (prvnímu se věnují na X stranách, druhému na jednom odstavci). Podobně je to se stylem vyprávění: Kick in the door a Deep storytelling. A tak by se dalo pokračovat dále... DMG bych omlátil Cookovi o hlavu do až by byl helpless a pak bych mu dal coup de grace dýkou do krku za 5hp $D .

Edit: Tak me napadá, proč to vlastně hraju :think:? No asi proto že OG a asi protže to některým lidem nevadí (než přesedlávat na nový systém, to radši ten starý potlačíme pomocí RP), i když VtM začíná získávat převahu :-)= .
Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3686
Registrován: 22. 10. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

už dávno jsem svoje v výtky shrnul v Zápory DnD...

http://www.d20.cz/index.php?action=sa_p ... ow&id=1244
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

Což mi připomíná jednu situaci, kdy se můj bard s kamenem ve dlani připlížil ke spícímu nepříteli, rozmáchl se, dal coup-de-grace, bez problému ho silnou ranou udeřil do týla.. a kdyby bylo podle pravidel, tak mu způsobí zranění za 1 HP (postihy a postihy).

Ještě, že se člověk těmi pravidly nemusí řídit 8)
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4971
Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor »

Co se týče stylu hry to není problém systému ale hráče (ale DnD k tomu navádí, to máš pravdu).

Class ystém mi envadí a naopak vyhovuje. Kdybych nechtěl hrát class systém nehraju DnD.

HP systém mi nevyhovuje, ale sám vydavatel v specializovaných pravidlech nabízí jiné možnosti (Unearthed Arcana)

Spousta příruček není problémem systému ale vydavatele, pleteš si
pojmy. Kupovat si je nemusíš a pak je nemáš v systému, že.

JUMP a SWIM - souhlas je to shit ale jinak než myslíš (je to fakt 24, nemám tu pravidla?) Ale vyskočíš z místa metr do vzduchu? Tak aby jsi dosáhl na 2m80? Já ne bez nějakého námahy (a to nejsem tlustej američan, naopak sílu v noihách pam docela dobrou.../) Zkus si to, postav se někam kde je strop o 1m výš než je dosah tvých natažených rukou a zkus z místa vyskočit. Pak nám řekni výsledek. Děkuji.
Opakem je spíše skok do dálky kde je DC strašně malé, dělají z postav Bena Johnsona nadopovaného steroidy.

Systém přidělování zkušenosti není nejlepší, ale není ani úplně špatný ve smyslu toho že nesmíš přidělovat jen za zabité,ale defeated jak je napsáno v pravidlech., což je třeba i ukecání protivníka, že? Výsledek pak upravuješ RP prvky.

Ty jsi si zaplnil planetu vším co je popsané v Monstrous Manualu? Tak to je tvoje chyba a ne Monstrous Manualu. Podívám li se na bestiáře jednotlivých světů jsou rozhodně omezenější a nedá se předpokldáat že je tam 1000 pit fiendů :( To že je stvůra vytvořená, ještě neznamená že jí nacpu do každé hry, ne?

Kouzla - já mám třeba výběr rád, ale pravda je že se omezuju taky tak na 1/3 kouzel :) IMHO Fireball je tam už jenom z historického hlediska.

Hezky jsi vybral co se ti nelíbí, ale až na malé vyjímky nekritizuješ systém (DnD) ale vydavatele. S kritikou vydavatele souhlasím, s kritikou systému moc ne, protože jsi nic nezkritizoval.


Já bych spíše vynesl na světlo problematiku nevyváženosti některých featů a postav (Improved Evasion a Evasion jako takové). Spousta věcí o kterých mluvíš se dají v rácmi normální mechaniky hry (bez zbytečného tweakování) ošetřit.

Upozorňuji nemám rád DnD 3.5E z mnoha důvodů, narozdíl od D20, kterej se mi zaščíná líbit.
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1812
Registrován: 3. 5. 2005, 13:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Corvus »

na drvivu vacsinu tvojich namietok mam rovnaky nazor. preto som si urobil d20Warheart.

DnD je mainstream zatazeny mnozstvom historickych veci. za to d20 system ako taky, je podla mna jeden z najlepsich (ako by asi povedal Bifi) kompeticnych systemov...
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart
Uživatelský avatar
Invictus
Nerozhodný volič
Příspěvky: 7462
Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Invictus »

Skill systém je lehce zvláštní, ačkoliv pro účely hry je podle mne jeden z nejlepších. Velké plus je variabilita postavy, která z něj plyne. To je neoddiskutovatelné. Ale bohužel je neohrabaný v několika aspektech. Zaprvé a to jsem už kdesi uváděl, háže se na ně d20kou. V čem je problém? Dělá to totiž takovou hezkou věc, že zatímco s nízkým počtem ranků, prostě musíte hodit vysoké číslo aby jste něco zvládli, zatímco s vyšším počtem ranků, máte všechno v kapse. Zdánlivě logické, tak to přeci funguje. Opravdu? Platí že když například lezete po stěně, nebo kováte meč, tak pokud máte jen 5 ranků, pak 80% maximálního výsledku tvoří hod kostkou, čili náhoda? To je podle mne přinejmenším sporné, obzvlášť pokud vezmeme v potaz, že takový průměrný kovář v DnD nebude mít o mnoho více nežli 6-10 ranků (plus nějaká ta specializace), v jeho případě totiž bude stále 75-60% maximálního výsledku tvořit náhoda!!! Ale nepomůžeme si ani když vezmeme v úvahu průměrný hod tedy pověstnou desítku, pak stejně náhoda tvoří 50 a více procent! S desíti ranky! Už slyším něco ve smyslu, ale vždyť je to funkční, tak o co ti jde? Ano, pokud si člověk pouze užívá hru, je to zábava, ale s realitou to má společného opravdu máloco, to si prostě nemůžu pomoct. (Ale to není zdaleka vše, viz. níže.)

Tímto jsem se dostal k postavení běžného smrtelníka v DnD systému. Commoner nemá v podstatě nárok na druhý level, tedy až na kováře. Jak by si přeci takový sedlák z vesnice mohl dovolit zabít nějaké monstrum, aby získal expy potřebné na postup, vždyť ostatně umí používat jen vidle a je to všeobecně takový budižkničemu :>:o/ . Pravda přeci jen obyčení sedláci nemají nárok se nějak rovnat našim boreckým hrdinům, kteří rozhodně nepochází z vesnice a kteří nabrali nadprůměrné statistiky od matky přírody. Průměrný člověk má prostě samé desítky, zatímco průměrný hrdina je natolik odlišný od ostatních smrtelníků, že má statistiky úplně jiné, lepší (IRONIE). Někdo bystřejší by se mohl zeptat, kdo pak ale vytváří různé mistrovské předměty, kouzelné svitky a podobné serepetičky, které tolik potřebujeme, abychom mohli mydlit monstra po palici? Heuréka, NPC! Kováři a jim podobní mají třetí level, a různé classy jako warrior a adept (které jsou logicky slabší než hrdinské classy, přece jen jsou to pořád přizdisráči). Obyčejný člověk pak díky omezení level+3= max. ranks, nemá nárok být v něčem dobrý, a pokud je někdo v něčem dobrý je to hned adept a podobně, protože jak by to potom vypadalo, kdyby se nám tu lůza proháněla s kouzlem na prstu. :>:o/

Ještě se vrátím ke skill systému. Jak jsem napsal, ranky jsou přímo omezené levely, tedy nízký level málo ranků, málo skillů, málo všeho. ehm. Celý tento problém by se dal vykompenzovat specializací (nebo uvolněním restrikcí ohledně ranků a zavedením levelovaných skillů, objasním vzápětí) , ale ta je bohužel v DnD vázána na featy :eyecrazy: , takže kdo si chce postavu profilovat v nějakém skillu, musí obětovat feat, případně si sehnat magické předměty. A vzhledem k tomu, že tvůrcům pravidel někdo poradil, že +2 je úplně ideální pro všechno, tak za jeden feat získáte +2 bonus!!! ( možná je to už v 3.5e dokonce +3, ale to zdaleka nic neřeší, specializace totiž není nijak chytrá, prostě +2/+3 a basta, žádná diferenciace, žádné speciální výhody, nic. A ke všemu by optimální byla tak +4ka 8) ). Případně by se dal vytvořit systém nákupu levelů skillů za skill body, tedy čím vyšší level (úroveň dovednosti), tím dražší nákup (podobně je to myslím v GURPSech).
A poslední výtka skill systému směřuje k počtu bodů u postav. Nemohu si pomoci, ale postava s inteligencí 10, non-human, dejme tomu povolání válečník má na prvním levelu nějakých 8 skill bodů, což znamená dva skilly na maximálním ranku. Zatímco takový člověk, tulák (čímž nechci naznačit, že má tulák příliš skill bodů, on totiž nic jiného nemá), s inteligencí 12 (což je jen rozdíl bonusu+1), má na prvním levelu 40 skill bodů! Opět funkční z hlediska hry, ale z hlediska reality úplná kravina, spíš by se výrazně odlišovaly z hlediska skillů, postavy na vyšším levelu, než na prvním. Spíše by bylo vhodnější dát nějaký základ pro všechny stejný a k němu přičíst podobné bonusy.
Iron Within
Iron Without
Uživatelský avatar
Invictus
Nerozhodný volič
Příspěvky: 7462
Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Invictus »

Dalcor píše:
Spousta příruček není problémem systému ale vydavatele, pleteš si
pojmy. Kupovat si je nemusíš a pak je nemáš v systému, že.

... Ale vyskočíš z místa metr do vzduchu? Tak aby jsi dosáhl na 2m80? Já ne bez nějakého námahy...

Ty jsi si zaplnil planetu vším co je popsané v Monstrous Manualu? Tak to je tvoje chyba a ne Monstrous Manualu. Podívám li se na bestiáře jednotlivých světů jsou rozhodně omezenější a nedá se předpokldáat že je tam 1000 pit fiendů :( To že je stvůra vytvořená, ještě neznamená že jí nacpu do každé hry, ne?

Hezky jsi vybral co se ti nelíbí, ale až na malé vyjímky nekritizuješ systém (DnD) ale vydavatele. S kritikou vydavatele souhlasím, s kritikou systému moc ne, protože jsi nic nezkritizoval.
Ty příručky obsahují dodatky, které jsou součástí systému, tím pádem je ten dire brood příruček chyba systému celého DnD, nemyšlen herní systém. A navíc si je nekupuju :-)= .

Vyskočím z místa na metr vysokou překážku a to je to o čem mluvím, podle pravidel je to heroický výkon (i když vzhledem k té náhodě těžko říct) , protože nedefinuje DC pro takovýto skok. Co se týče výskoku ke stropu padesát cenťáku jsem dal na chodbě s nataženýma rukama nahoře, bez větších problémů (přestože víc už ba to asi nešlo), asi mám nějakých pět ranků v jumpu (i když mám zápornou sílu, takže spíš šest, ale to potom znamená, že poku nemám skill focus na jump, tak jsem na třetím levelu, och).

Ne žádnou planetu jsem nezaplňoval, to by se nikam nevlezlo :P . Ale v Monster manualu není nikde psané, že některé monstra na tom světě jsou a jiná zase vůbec, spíš tím jak se věnují popisu kultur a populací těch bestií, vypadá to jako by se vlastě všechna někde vyskytoval, ale ne zrovna tadyhlenc u našich hrdinů (underdark je například úplnej úlet, spíš to měl být samostatný svět, ale o to tu nejde). 1000 pit fiendů, vážně vtipné, haha. Navíc jsou to outsideři, já mluvím o základní materiální sféře 8) .

Dobrá kritizuju vydavatele, nakladatele a podobné hejsky, máš pravdu. Ale týká se to toho co se mi nelíbí na DnD.
Iron Within
Iron Without
Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3686
Registrován: 22. 10. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Invictus - v podstatě značná část tvé kritiky vychází z toho, že je DnD nastavené odměňováním zkušenostmi za zabíjení nestvůr a tudíž commoner nemá level vyšší než 1. A to není pravda. Za prvé - DMG str. 50-51 definuje různé typy střetnutí (které jsou odměňovány XP) - je to souboj, vyjednávání, nástrahy prostředí, řešení problémů, rozhodování, průzkum. Spoustu z těchto střetnutí může podstoupit commoner a dostat za ně XP.
Střetnutí odpovídající úrovni postavy vyčerpá cca 20% jejích zdrojů... (str 49) když si kovář a máš pět kladiv a při řešení problému jak vykovat podkovu si jedno kladivo zlikviduješ je to EL = rovný tvé úrovni a tudíž dostaneš příslušný počet XP.

Ačkoliv tabulky kde se porovnává úroveň protivníka s tvojí úrovni svádějí k domněnce, že jde o boj není to tak. Jde o to, že pro tvého commonera lvl. 1 je obtížné vyjednávat s kupcem lvl. 3 a pokud s ním vyjedná třeba dobrou cenu za svou roční produkci mouky voila dostane třeba 500 XP. A o tom to je...

Proto může být ve městě spousta drsných commonerů na 10 úrovni. Kdo chce vidět v DnD hack and slash, ten ho tam najde. Ten kdo si to přečte i mezi řádky tam může najít i lecos jiného.
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Příspěvek od Sosacek »

Proste to shrneme tak ze class'n'level je prezitek ktery zbytecne zeslozituje hru a omezuje RP, omezuje tvorbu postavy a neprinasi jedinou vyhodu.

C&L je zlo a musi byt zniceno ... pro dobro nas vsech!

$D $D

vazne. problemy s dnd plynou z toho ze je mainstream a tudiz se musi zalibit co nejvic lidem ... a veci co se maji libi to nejvic lidem nebyvaji obvykle prilis kvalitni. takovy hollywoodsky filmy, McDonald, MS Windows ... znate to.

ale dalsi sada problemu plyne z toho je to class and level. ma tenhle system vubec nejaky vyhody nebo je to zbytecny prezitek?

(Dalcore, Alnagu, zatim nesplitovat prosim. uvidime jestli na tohle bude nekdo reagovat. v pripade potreby si to rozdelim do zvlastni diskuse sam :) )

jinak alnaguv odkaz prlis nefungoval. funkcni verze je http://basilisk.webpark.cz/dnd/notlike.htm

jedna diskuse o dnd je taky v archivu tady http://rpgforum.cz/viewtopic.php?t=858&start=all
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3686
Registrován: 22. 10. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Na hrdinskou fantasy je C&L the best... kam se hrabou skillový systémy...
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Příspěvek od Fritzs »

Uvedu to na pravou míru... systém, jakýkoli, je nutné zlo a měl by být omezen na nejnižší nutnou míru $P
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3686
Registrován: 22. 10. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag »

Fritzs píše:Uvedu to na pravou míru... systém, jakýkoli, je nutné zlo a měl by být omezen na nejnižší nutnou míru $P
Tak to jsi jistě velkým fanouškem Window co? :>;o)
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Příspěvek od Fritzs »

Alnag píše:
Fritzs píše:Uvedu to na pravou míru... systém, jakýkoli, je nutné zlo a měl by být omezen na nejnižší nutnou míru $P
Tak to jsi jistě velkým fanouškem Window co? :>;o)
To zrovna ne... tam je moc druhů kostek :wink:
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Zamčeno

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů