[4e] role a povolání

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

[4e] role a povolání

Příspěvek od Pieta »

Pokračování debaty odněkud odsud, úvodní příspěvky překopírované:
Ladislav.Karpianus píše:A pokud půjdeme po rovnici: kdo vzal spousty hráčů z tabletop - počítačová MMO - jak je získat zpět - vytvořit prostředí pro ně známé z MMO, ale stále aby bylo tabletop RPG a neohýbal se hlavně obsah (což dělají wizardi a rozdělení na tanky, healery a podobně je podle mě opravdu nešťastné) - došel jsem právě k tomuto názoru.
Pieta píše:Tady bych si dovolil nesouhlasit, rozdělení rolí v D&D4e je jedna z věcí, které přispívají k tomu, že ta hra spoustě lidí funguje. Ono nejde ani tak o převzetí myšlenek z MMO (které je, samozřejmě, braly hodně zase z RPG), jako spíš o jasné designové cíle při tvorbě povolání.
Ladislav.Karpianus píše:Ano... Ale pak se jedná skutečně víc o převod MMO do tabletop RPG, než o snahu zkusit tabletop RPG zatraktivnit spíš formálně pro MMO hráče a nezprznit to, co je pro tabletop RPG nejcennější z mého pohledu a to právě rozmanitost (questů, povolání, skillů, NPCček, bojových "scénářů" atd.) a bezbřehá fantasie. Pokud chci hrát za tanka a jenom za něj (a nemám tendence se třeba ponořit více do hloubky a kombinovat skilly, zažívat různé průběhy boje, než jen být vepředu a doufat v další heal), nevím vlastně, proč bych měl odcházet od MMO... :-D
Pieta píše:Tak jestli vaše D&D4 vypadá tak, že tank stojí vepředu a doufá v heal, tak to děláte hodně špatně. (-:

Role ve 4e neodpovídají svým obsahem žádnému MMO, které znám. Defender nemá sbírat agro a chytat co nejvíc zranění, leader nemá stát a léčit tanka. Což je tak trochu argument proti tomu, že to je snaha o předělání RPG do MMO. Nebo MMO do RPG. Nebo jak.

Falešné dilema mezi rozmanitostí a hrou podobnou MMO je falešné. Není důvod, proč by hra nemohla být zároveň zajímavá a zároveň inspirovaná MMO. Zvlášť když aspoň v části těch vyjmenovaných hledisek je 4e imho o dost lepší, než třeba třetí edice.
Ladislav.Karpianus píše:Já nevím, ale mně osobně ty role přišly hodně podobné MMO, čišelo z toho jasně dané, kdo má jaké pravomoce a kdy konkrétně má možnost účinkovat v příběhu. A to je podle mě špatně.

Zbytek trochu nechápu, je to vlastně dost podobné tomu, co jsem říkal a přijde mi, že bychom jen slovíčkařili a to mě trochu neba...
Pieta píše:To je zvláštní, my to hrajeme a takové věci se nám tam nedějí. Ani nemáme problém s tím, že by nás to nějak extra omezovalo.

Ve skupince máme třeba člověka, který snědl Slunce, chrámového knihovníka nebo nesmrtelného bůžka svého kmene. Tipni si, kdo z nich má jakou roli a povolání. Pochybuju, že trefíš. Ony z toho totiž v praxi ty pravomoce a možnosti účinkovat v příběhu vůbec nečiší. (:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Pieta »

Ladislav.Karpianus píše:To je sice super, že vám to funguje, ale já se tady nebavil jen o tom, kdo to dokáže nebo nedokáže dobře hrát. Bavil jsem se o tom, jak je to podané a tudíž kam to svádí většinu lidí, kteří třeba stolní RPG ještě nikdy nehráli...
A to právě myslím, že není tak docela pravda; lidé bez zkušeností s RPG si neřeknou "tohle RPG už je moc jako MMO," protože nemají s čím srovnávat.
Spíš mám dojem, že spousta lidí s dlouholetou zkušeností s RPG šíří ideu, že 4e je moc jako MMO, byť argumenty v tomhle směru nestojí na příliš pevných základech.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Pieta »

eerieBaatezu píše:@ Pieta: Rozepiš se pls někam do DnD alespoň trochu o těch rolích, jak vám to ve 4e fungovalo.
Ke 4e jsem docházel poměrně dlouho, základní knihy jsem si koupil první den, kdy byly v Černém Rytíři k dostání, a stejný den jsem hrál i vzorové dobrodružství, ale moc mě to nechytlo, knihy byly dost nečitelně psané a tak jsem je odložil do knihovny a vrátil se k nim až vloni, když mě kamarádi lákali na hru. Takže jsem si znovu pravidla nastudoval, přečetl si nějaké internetové komentáře, a zjistil jsem, že to je rozhodně líp vymyšlené, než jsem si myslel.

Co jsem třeba před lety z krátkého hraní a zběžného pročtení nepochytil je, že prakticky každé povolání má víc, než jednu roli; míra se liší, ale obvykle to bývá tak jedna role, půl druhé a kousky dalších. Další věc je, že nikdo nedělá jen jednu roli na plný úvazek a (téměř vždycky) nikdo není jediný v družině, kdo by dělal svou roli.

Role, jak je chápu já:
Leader není léčitel, leader je support. Jeho hlavním cílem je pomoct ostatním dostat ze sebe to nejlepší. Různá povolání se k tomu staví velmi různorodě. Můžou to být bonusy spolubojovníkům, postihy nepřátelům, hrátky s pozicema spojenců a nepřátel, výroba zranitelností nebo třeba výroba extra akcí. Vždycky je v tom i trocha léčení, ale není to až tak kritické, protože i bez léčení se dá leccos vydržet, každý se trochu umí léčit sám, a leckterá povolání mají v tomhle směru další možnosti, jak si pomoct. Navíc tu jsou i různé jiné způsoby, jak pomáhat s přežitím - zlepšování obran, resisty, dočasné hitpointy...

Defender není tank, defender kontroluje bitevní pole. Není jeho cílem nechat do sebe jít všechny útoky, to se ani nedá přežít, protože leadeři prostě tolik léčení nemají; i když samozřejmě defendeři toho obvykle snesou nejvíc a můžou si dovolit se různě plést do rány. Jejich rolí je vázat na sebe pozornost části nepřátel, aby na ostatní nešel takový tlak. Nedá se to dělat perfektně; pokud není terén šitý jim přesně na míru, vždycky je někdo dokáže obejít a pustit se do míň odolných členů týmu. S tím se ale počítá, protože nikdo není tak slabý, aby pár ran nepřežil; jen to chce, aby těch ran opravdu bylo jen pár. Defendeři mají, podle povolání, různé možnosti, jak na sebe poutat nepřátele a jejich útoky. Někdo je fyzicky chytí a nenechá odejít, někdo skáče do ran určených někomu jinému, někdo se teleportuje tam, kde je zrovna potřeba. Pro spoustu defenderů je jednou z nejsilnějších zbraní prostě se někam postavit a překážet; nepřátelé vědí, že v jejich okolí je nebezpečno, a musí volit plány, které se jim vyhnou. Defender ideálně nepřátele dotlačí do situace, kdy si vybírá z několika možností a ani jedna se mu nelíbí.

Striker není DPS, striker je především schopný dostat damage tam, kde je potřeba. I když vysoké hodnoty zranění jsou pro ně typické, ještě typičtější mi přijde mobilita - dostat se do výhodné pozice je stejně důležité, jako dostat se z nevýhodné. Často taky nejvíc riskují, protože výhodné pozice často nejsou bezpečné a bezpečné nejsou výhodné. Většinou mají nějakou zvláštní podmínku, za které dokážou nepříteli udělit strašlivou nakládačku, a to je nutí do trochu jiného chování, než jaké vyhledává zbytek týmu. To je fajn, protože nemají k dispozici suše DPS na požádání, vždycky musí hledat příležitosti nebo si je vyrábět.
Striker je asi nejširší z rolí; já třeba vidím v praxi dost zásadní rozdíl mezi strikery na blízko a na dálku.

Controller je asi nejhůř uchopitelná role; u nás v družině dlouho panoval názor, že to je nejsnáz postradatelná role, ale potom, co jsem viděl nějaké úspěšné zákroky, si začínám myslet, že to je spíš role, u které ta potřebnost není tak zjevná, ale dokážou se sakra hodit.
Controller má teoreticky dost podobný mandát, jako defender, totiž ovládat bitevní pole, ale dělá to úplně jinak; typický controller má k dispozici spoustu debuffů a dokáže snadno útočit na dálku a plošně, což je samo o sobě způsob kontroly; znamená to, že nepřátelé musí hodně zvažovat, jestli a jak moc se chtějí shlukovat, protože vždycky hrozí, že uslyší "zaútočím tam, jak stojíš ty, ty, ty... a ty". K typickým controlleřím schopnostem patří zóny, tj. dlouhodobější nebo trvalé oblasti na bitevním poli, kde je nebezpečno, nebo šoupání nepřátel (třeba do oblastí, kde je nebezpečno).

No a v praxi to je u každého povolání nějak namíchané - jednak tím, co umí automaticky, druhak výběrem schopností. Třeba jsem nějakou dobu hrál barbara. To je primárně striker. Výborně se dokáže pohybovat po bitevním poli, třeba proskakovat skrz nepřátele, a jeho oblíbený manévr je charge. Dokáže z nepřátel dostat strašlivé množství životů, třeba při critu; pokud dá nepříteli poslední ránu, hned si ještě bouchne do dalšího; a když spustí rage, tak z toho obvykle má mimo jiného ještě nějaké zranění navíc.
Zároveň ale má docela slušné množství životů, a kvůli svým drsným útokům má kolem sebe podobnou zónu nebezpečí, jako defender. Sice má jen velmi málo možností, jak nepřátele zastavit, ale každý se na něj podívá a řekne si "ale chci já riskovat, že by se jeho attack of opportunity trefil?"
A zároveň si někdy dokáže pořídit dočasné hitpointy, a má různé způsoby, jak se snáz zbavit negativních efektů, obzvlášť těch, které ho zastaví nebo zbrzdí. Je si tím pádem tak trochu sám sobě leaderem.

Je zcela mimo pochyby, že barbar je striker. Ale rozhodně to není jediné, co umí, a rozhodně to není jediné, co dělá.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Pieta »

Bifi píše:Ten človek, čo všetko zožral, bude asi nejaký controller. Čo všetko ešte zožral?
A aké sú ďalšie postavy?
Ó, jaký jsi moudrý. (-: Skutečně to je controller, v tomhle případě druid.

Další je tam jediný člověk, který se narodil do kmene shifterů, takových pololidí polozvířat s výraznými fyzickými schopnostmi, mezi kterými vždycky patřil k nejslabším a nejméně nadaným, a tak si to kompenzoval jinak; Bahamutův misionář ve světě, kde prakticky nikdo netuší, že draci nemusí automaticky být krvežíznivé a kruté bestie; a jedna ukecaná ještěrka, kterou teď asi nedokážu shrnout tak, abych jí pořádně vystihnul.
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Sosacek »

To co popisujes říká, že dnd4 je dobře udělána deskovka. A o tom taky nikdo nepochybuje. Ale jak to souvisí s RPG?
But nobody came.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od eerieBaatezu »

@ Pieta: Díky! Ještě bych se chtěl zeptat, jak dlouho ty souboje trvají. Někde jsem totiž četl, že na vyšších levelech jeden může trvat i několik hodin, když je větší parta. A neohrají se brzy ty powery, když má postava třeba jen dvě at-will a čtyři encounter? Jakože člověk je třeba u casterů zvyklý z jiných edic dost měnit spell list a tady má do akce jen pár kouzel.
Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od York »

Rád bych podotknul, že vymezení rolí se vztahuje jen na bojové situace. Možnosti uplatnění v příběhu tudíž nijak neovlivňují.

Další věc je, že mám pocit, že redukujete MMORPG na koncept holy trinity (respektive na čtveřici tank, healer, damager, crowd controller). To je poměrně dost zcestné. Za prvé je to jedna ze stovek vlastností online her a ani zdaleka ta nejdůležitější. Je to asi podobná mylná ekvivalence, jako ten předchozí příklad. Stejně jako RPG žádné MMORPG není výhradně o boji.

Za druhé zdaleka ne všechny MMORPG tenhle koncept využívají a když, tak se to často překrývá (jedna postava může například umět víc rolí současně, nebo víc rolí, ze kterých si vybere, kterou v danou chvíli bude zastávat, nebo role nejsou vymezeny vůbec a je na hráčích, jak si svou postavu poskládají).

Koncept rozdělení rolí v boji každopádně imho nemá nic společného s deskovkama - teda kromě toho, že deskovky jsou jedna z mnoha platforem, kde je ho možné využít. Je to prostě jeden z modelů kooperativní hry.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od eerieBaatezu »

V DnD 4e jsou ty role u povolání vyjádřeny explicitně, není to tak, že by to tam někdo z komunity dosazoval, je to označení od tvůrců hry.

Mně se právě líbilo, že ty role jsou soubojové a mimo souboj mohou všichni dělat třeba rituály, i Bojovník si mohl ze svitku vyčarovat Tenserův plovoucí disk a tak.
Obrázek
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Pieta »

eerieBaatezu píše:@ Pieta: Díky! Ještě bych se chtěl zeptat, jak dlouho ty souboje trvají. Někde jsem totiž četl, že na vyšších levelech jeden může trvat i několik hodin, když je větší parta.
Tohle rozhodně platí. (-: Zvlášť když je to těžký encounter.
A nejen na vyšších levelech, teď jsme na jedenáctce a ty počty schopností už moc neporostou; at-will a encounter máme všechny, daily ještě přibude jedna, akorát utility ještě porostou ze tří na sedm.

Hrajeme o víkendu, protože za běžné večerní sezení by se toho zas tak moc nestihlo. Začínáme od jedné, nebo kdy se opozdilci slezou, končíme po jedenácté, nebo když už musíme běžet na poslední metro, tak dvě hodiny zabere obědovečeře, do toho se nám vejde všelijaké hraní bez pravidel, tak tři boje, po boji většinou chvíli rozebíráme, co fungovalo, co ne, a proč, taktiku a schopnosti a tak. Nestopujeme to, takže přesnějš ti časy neřeknu.

Bývalo to ze začátků prý horší, obecně se doporučuje přeskočit první dva monster manuály (čili používat zbývající tři (-; ), protože tam potvory měly moc životů a malé zranění, takže boje byly bezpečnější a delší, což není dobrá kombinace. S novou matematikou si hráči i potvory musí víc dávat pozor a plyne to rychlejš.
eerieBaatezu píše:A neohrají se brzy ty powery, když má postava třeba jen dvě at-will a čtyři encounter? Jakože člověk je třeba u casterů zvyklý z jiných edic dost měnit spell list a tady má do akce jen pár kouzel.
Ony ty boje nebývají zase tak dlouhé na počet kol, takže se málokdy stane, že by člověk vyplácal všechno, co má, a musel se opakovat, takže se to ani tak rychle neokouká; spíš jsou dlouhé na počet událostí, protože v jednom tahu se dá leckdy použít několik schopností, plus všechny možné reakce, interrupty, oportunity a extra akce mimo tvůj tah.

Plus je tam trochu element puzzle - mám X dílků, v tomhle kole stihnu použít pár, jak je dát dohromady v aktuální situaci, aby to dopadlo co nejlíp? Aktuálně za defendera řeším třeba marku, což je základní schopnost povolání a používám ji v každém kole a už pořád budu, ale vždycky je otázka, kdy a na koho ji umístit, co musím udělat proto, abych to mohl provést, a jak to skloubit s ostatníma schopnostma v tom kole. Zatím to nevypadá, že bych se jí omrzel. (:
Sosacek píše:To co popisujes říká, že dnd4 je dobře udělána deskovka. A o tom taky nikdo nepochybuje. Ale jak to souvisí s RPG?
Protože argument "this is not a real RPG" se nikdy neomrzí, že? (-:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od eerieBaatezu »

@ Pieta: Tak zatím z toho co popisuješ mi přijde, že vývojáři odvedli dost dobrý kus práce. Musí to být vybalancované a zároveň tam musí být možnost různých taktik. Myslím, že ti, kterým se trefili do vkusu, musí mít z těch pravidel radost.

(Jinak... don't feed the troll.)

A co třeba WH 3e, má s tím někdo zkušenosti, jak se to má oproti DnD 4e?
Obrázek
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Pieta »

eerieBaatezu píše:@ Pieta: Tak zatím z toho co popisuješ mi přijde, že vývojáři odvedli dost dobrý kus práce. Musí to být vybalancované a zároveň tam musí být možnost různých taktik. Myslím, že ti, kterým se trefili do vkusu, musí mít z těch pravidel radost.
Jako jo. Já jsem do toho šel jen proto, že to hráli kamarádi, a teprve v praxi jsem zjistil, že se mi tenhle styl hraní hrozně líbí. Ten systém je o dost vyváženější, než bych při takové složitosti vůbec považoval za možné, a je fakt vidět, jak moc nad tím autoři přemýšleli.

Třeba už jen ta myšlenka, že každý má mít v každém kole možnost nějak smysluplně přispět, a to, že ji dovedli do funkčního konce, je pro mě pořád ještě dost zjevení. Takové věci se mi děly ve třeba ve Wushu, ale nečekal jsem to u hry, která má zvlášť pravidla pro boj.
(Bohužel už třeba totéž neplatí tak dobře mimo boj, a některá povolání jsou, co se dovedností týče, dost zanedbaná.)
eerieBaatezu píše:A co třeba WH 3e, má s tím někdo zkušenosti, jak se to má oproti DnD 4e?
Taky už mě ta souvislost napadla, o obou se říká, že to jsou deskovky, ale nezkoušel jsem ji.

U nás třeba poslední dobou experimentujeme s deskovkovýma prvkama, máme vytištěné a zalaminované kartičky statusů, abychom je mohli pokládat před toho, koho se aktuálně týkají, a pár hráčů už si ze schopností udělalo balíčky karet, a obojí zdá se docela dobře funguje, takže nevidím důvod, proč by to nemohlo fungovat i u WH3, ale praxe může být jiná.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Sosacek »

Pieta píše:
Sosacek píše:To co popisujes říká, že dnd4 je dobře udělána deskovka. A o tom taky nikdo nepochybuje. Ale jak to souvisí s RPG?
Protože argument "this is not a real RPG" se nikdy neomrzí, že? (-:
A já doufal, ze se dozvim víc o tom, co takový úplně dosociovany soubojak te hře přináší. Čím je to lepší, než něco jednoduchého? Jak resite to, ze soubojak a nesoubojak jsou dva úplně oddělené svety, třeba když swordmage se umí teleportovat jenom když na něj někdo útočí, ale jindy to
nedokáže, atd.

EDIT: já třeba teď zjistuju, že hry co nerozlišují combat Římě a necombat time jsou pro mne značným ulehcenim. Můj suspension od disbelief nemusí řešit blbe freeze frame a tak.

Edit2: plus, nevadí vám, ze souboje jsou v zásadě čistý table talk? Moje druhá zkušenost s prorozenejsimi soubojaky je, ze bývají víc in chaeacter.
But nobody came.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Quentin »

Už 4e nehraju, ale zkusím udělat ďáblova advokáta...
A já doufal, ze se dozvim víc o tom, co takový úplně dosociovany soubojak te hře přináší.
Je to geniální kombinace. Na jedné straně máš hráče, co vyžadují mechanické výzvy, napětí a taktiku. A pak máš lidi, co vyžadují silný příběh a plot immunitu*. Takhle se můžou namísto tří hodin fateu nebo tří hodin warhammeru sejít na šest hodin dnd. Křupkounství a dostatečné provázání obou složek to udělá celé zábavné pro všechny.

A nemluvím přímo o taktice ve fikci, jak ji vidíš v odnd nebo DW, ale o skoro poctivém deskovkovém hraní, kde vypravěč nemusí nic rozhodovat (krom akcí svých figurek v rámci pravidel). Díky tomu jsou všechny vítězství skutečný triumf. Víš, že ti to nikdo nedal zadarmo. Navíc v těch postavách/příbězích mají hráči v dlouhé kampani slušnou citovou investici. Přežitý boss fight je pak skoro extatický zážitek :)

Není to úplně dokonalé, ale je to překvapivě efektivní.

ps: Na opravdu dlouhé hry (8-16 hodin) to beztak chce změnu a moct si od vážného roleplaye odpočinout dvouhodinovým encounterem neurazí

pps: Skinner box taky dělá svoje

*mimo boj skoro nejde umřít a v boji chodíš fakt dlouho na hraně, než k tomu dojde

tl:dr RPG té deskovce přidává kontext, deskovka tomu RPG přidává váhu
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Pieta »

Sosacek píše:A já doufal, ze se dozvim víc o tom, co takový úplně dosociovany soubojak te hře přináší.
OK, tak to máme od Ladislava "MMO" a od tebe "not a real rpg" a "dissociated", už zbývá jen "shouting hands back on" a "superheroes" a mám kompletní Trolling 4e Fans Bingo. (-;
Sosacek píše:Čím je to lepší, než něco jednoduchého? Jak resite to, ze soubojak a nesoubojak jsou dva úplně oddělené svety, třeba když swordmage se umí teleportovat jenom když na něj někdo útočí, ale jindy to nedokáže, atd.

EDIT: já třeba teď zjistuju, že hry co nerozlišují combat Římě a necombat time jsou pro mne značným ulehcenim. Můj suspension od disbelief nemusí řešit blbe freeze frame a tak.
Já to neřeším. To je jak cutscene power nebo pravidlo žánru. Ranmu v boji nikdo nikdy netrefí, ale jinak schytává jednu naštvanou facku za druhou a není to tím, že by chtěl.

Čím je to lepší, no, je to oddechovka, kterou mě baví hrát deset hodin v kuse. Je to challenge, a kooperativní, a je to dobrá deskovka, je to často hodně napínavý, a je to plný náhody a risku, kterej se může a nemusí vyplatit. Skoro každá bitka začíná tím, že se děsíme, jak si nás opozice dává, a vymejšlíme, jak z toho ven, a pak strašně bojujeme o každej dmg, a pak se to najednou zlomí a jsme big damned heroes.
Sosacek píše:Edit2: plus, nevadí vám, ze souboje jsou v zásadě čistý table talk? Moje druhá zkušenost s prorozenejsimi soubojaky je, ze bývají víc in chaeacter.
Nevadí.
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Aljen »

Tiez som si svojho chamtiveho budhistickeho mnicha zacal uzivat az ked som sa disocioval a combat castnehral ako ine RPGcka ale ako doskovku.
Ano ano toznamye prepolovanie mozgu, ktore vacsinu zo samozvanych RPG autorit privadza do nabozenskeho besnenia.

Pouzivat karticky s powermi mimo boj ... ale no fuj. ;)
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů