The Cypher System – Numenera, The Strange a další

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

The Cypher System – Numenera, The Strange a další

Příspěvek od RPG Fórum »

Obrázek
ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace Cypher Systému a přehled her
The Cypher System je univerzální herní engine, který se snaží představit jednoduché a rychlé nástroje pro mechanické vyjádření settingu a příběhu. Vychází z principů, jež byly původně představeny ve hrách Numenera a The Strange.

Tvorba postavy probíhá sestavováním popisných konceptů podle věty „Jsem nějaký někdo, který něco dělá“. Přídavné jméno představuje základní charakterovou vlastnost, jež přidá sadu pasivních bonusů (Zvídavý zvyšuje inteligenci a pozornost, například). Podstatné jméno je klasickým povoláním z tradičních systémů (Válečník, Průzkumník, Adept atd.), jež zpřístupňuje sadu schopností a znalostí. Sloveso se soustřeďuje na unikátní specializaci postavy, která má být v družině přítomna pouze jednou (Staví roboty, Putuje mezi sférami, Mluví s bohy, ...).

Veškeré vyhodnocování ve hře má stejný mechanismus, který vychází ze škály obtížnosti v rozmezí 1-10. Trojnásobek obtížnosti představuje cílové číslo, to hráč přehazuje na 1k20 (čili Obtížnost 7 a víc je v základu nesplnitelná). Schopnosti postav se často specializují na snižování obtížnosti, což vede ke skokovému snižování cílového čísla. V boji jsou nepřátelé popisováni stejným systémem - mají úroveň v rozmezí 1-10. Stupeň obtížnosti určuje počet bodů zranění. Trojnásobek úrovně (cílové číslo) popisuje jejich útočné a obranné číslo a počet životů. Vypravěč si nikdy neháže, veškeré hody provádějí pouze hráči (pokud je v konfliktu na řadě nepřítel, hází si hráč na obranu proti statickému číslu, pokud je na řadě hráč, hází si na útok proti statickému obrannému číslu).
Cypher System využívají následující hry, které máme v databázi:
:arrow? The Cypher System (2015) – samostatně hratelná univerzální verze tohoto enginu
:arrow? Numenera (2013) –postapokaliptický mix fantasy a sci-fi o objevování tajemství dávných civilizací)
:arrow? Old Gods of Appalachia Roleplaying Game (2023) – americký folklór se potkává s kosmickým hororem
Naposledy upravil(a) Aljen dne 7. 3. 2013, 12:24, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Numenera

Příspěvek od Vitus »

Přiznám se, že i když my některé části tvorby Monte Cooka přišla zajímavá a i přišly mi zajímavé i jeho počiny v oblasti teorie hraní RPG, tak zrovna Numenera mne moc neoslovila (ani ta počítačová), ale pokud by někdo něco z jeho tvorby v Sirotčinci vést, tak já bych se asi přihlásil na odehrání.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Numenera

Příspěvek od KDolecek »

Základní příručka má přes 400 stran a existuje k tomu tolik fluffu, že bych se bál cokoliv odehrát, protože rozhodně porušuji něco ustanoveného (asi jako DnD settingy, Asterion a další)., takže Numenera šla vždy hodně mimo mne. Sledoval jsem RollPlay: R&D - Numenera, což je můj nejsilnější kontakt s touto hrou.

Z toho kousku, se kterým jsem se seznámil mi přišly zajímavé hlavně dvě věci.
Numenera (jak už zmínil Selhan) - všudypřítomnost "magických" předmětů, zpravidla na jedno použití mi příjde super. A to, že se opravdu všechno točí kolem toho, např. povolání mají už ve své definici svůj obecný přístup k Numeneře. Mě taky hodně neberou (postapokalyptické) hry, kde není šance přítomnost zlepšit a tajemtví minulosti odhalit a z Numenery jsem ten pocit neměl. A příručky mají obrovské množtví příkladů těchto pozůstatků technologie.

Tvorba postavy - se skládá ze tři částí. Hráč si vybírá typ, popis a focus.
Typy jsou tři povolání - glaive (ti co jdou na věc spíš fyzicky), nano (ti co jdou na věc spíš technologicky") a jack (někde mezi). Každý typ má svůj balíček zvláštních schopností a vývojovou dráhu.
Popisů je dvanáct (charming, clever, graceful, intelligent, learned, mystical/mechanical, rugged, stealthy, strong, strong-willed, swift a tough). Popis dává nějaký kousek charakteru postavy, bonus k atributu, bonus k dovednosti, speciální schopnost, bonusové vybavení a tři varianty toho, jak se postava zapojila do svého prvního dobrodružství.
Focus je něco, čím je postava unikátní. Příručka dokonce říká, že dvě postavy, by neměly mít stejný focus. Je jich 27. S úrovněmi sílí a už od začátku dávají svůj vlastní balíček bonusů a schopnost. Každy focus má také několik možností jak se tato věc podepsala na vztahu s některou z ostatních postav.

Příklady:
Bear a Halo of Fire - schopnost vytvořit kolem svého těla plamen
Howls at the Moon - jsi lykantrop
Murders - asi jasné.
Takže třeba Focus "Rides the Lightning" znamená, že umíš vytvářet a kontrolovat elektrickou energii. Na výběr máš ze 4 Connections, které určují jak tvoje schopnost ovlivňuje někoho ve tvém okolí. Mezi tvým vybavení je teď i sbírka baterií a když jsou někde potřeba, máš šanci, že máš ty správné. A šest úrovní schopnosti včetně teleportace nebo dobytí artefaktu.

Tvorba postavy leží na formuli
"I am a __________ __________ who _________s
"I am a descriptor type who focus

Z čehož vzejde například
I am a clever glaive who Talk to machines
I am a Swift Nano who Explores dark spaces
...

Celkově se mi tenhle způsob tvorby postavy líbí. Sice bych ani nepotřeboval, aby to všechno mělo tolik mechanických efektů, ale holt to nejsou aspekty a Numenera tak není stavěna, tak to vyjádřili takto.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Numenera

Příspěvek od Selhan »

Co se existujícího fluffu týče - nepřijde mi, že je to zas tak hrozné, toho materiálu tolik není. V příručce jsou opravdu hlavně pravidla a pak připravená dobrodružství, tohle zrovna myslím Cook chápe a vyhýbá se tomu. (Navíc k tomu teda samozřejmě není sto brakových novel a deset videoher.)
Odhalit cokoli o minulých věcích opravdu nejde, by design. Je třeba se smířit s tím, že je to prostě magie. Na druhou stranu, ono to popravdě není nějak zvlášť postapokalyptické. Jistě, všude jsou pozůstatky minulých civilizací, ale ten cyklus výstupu na nebývalé technické výšiny a pád se zopakoval už devětkrát - to té akutnosti dost ubírá.
A tvorba postavy je v konceptu super, ale v praxi je to jen o tom, že si člověk vybere z listu nabízených mechanických traitů a featů.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: The Cypher System – Numenera, The Strange a další

Příspěvek od Markus »

Děkuju Starcovi za obsáhlou anotaci Cypher Systému! Trochu jsem to popřesouval, využil jsem část informací k založení anotace pro samotný herní engine/systém, zbytek jsem nechal jako popis samostatné generické hry. Zároveň jsem to provázal s Numenerou a touhle diskuzí, beztak to všechno patří k sobě.

Obrázek

The Cypher System (systém)

:arrow? Anotace
The Cypher System je univerzální herní engine, který se snaží představit jednoduché a rychlé nástroje pro mechanické vyjádření settingu a příběhu. Vychází z principů, jež byly původně představeny ve hrách Numenera a The Strange. Vyšel taky v podobě samostatných univerzálních pravidel nazvaných identicky, The Cypher System. Kromě uvedených her momentálně pohání i surrealistickou urban fantasy Invisible Sun. Monte Cook rovněž vydal implementaci pro Dungeons and Dragons 5e, Arcana of the Ancients.

Veškeré vyhodnocování ve hře má stejný mechanismus, který vychází ze škály obtížnosti v rozmezí 1-10. Trojnásobek obtížnosti představuje cílové číslo, to hráč přehazuje na 1k20 (čili Obtížnost 7 a víc je v základu nesplnitelná). Schopnosti postav se často specializují na snižování obtížnosti, což vede ke skokovému snižování cílového čísla.

V boji jsou nepřátelé popisováni stejným systémem - mají úroveň v rozmezí 1-10. Stupeň obtížnosti určuje počet bodů zranění. Trojnásobek úrovně (cílové číslo) popisuje jejich útočné a obranné číslo a počet životů.

Vypravěč si nikdy neháže, veškeré hody provádějí pouze hráči (pokud je v konfliktu na řadě nepřítel, hází si hráč na obranu proti statickému číslu, pokud je na řadě hráč, hází si na útok proti statickému obrannému číslu).

Obrázek

The Cypher System (hra)

:arrow? Anotace
The Cypher System je univerzální hra postavená na stejnojmenném herním enginu Cypher System. Ten byl původně představen v hrách Numenera a The Strange a vydáním této hry získal samostatně hratelnou podobu.

Hra představuje jednoduché a rychlé nástroje pro mechanické vyjádření světa a příběhu. Jedním ze základních motivů je důraz na exploraci a objevování. Výsledkem objevu je často nález předmětu nebo jednorázové schopnosti, tzv. „cypher“. Každá postava má limit, kolik „cypher“ může mít naráz při sobě (2–5). „Cyphery“ se vzpírají běžnému pojetí balancování a power levelu. Autor systému, legendární designér Monte Cook, o nich mluví takto: „Dát hráči neomezenou možnost vyřešit všechno lusknutím prstu je nuda. Ale dát mu tuto možnost jenom jednou, to je naopak zajímavé.“ Cyphery mohou představovat prastaré artefakty, zapomenuté technologie, efekty náhlého nárůstu adrenalinu v hororové scéně apod.

Tvorba postavy probíhá sestavováním popisných konceptů podle věty „Jsem nějaký někdo, který něco dělá“. Přídavné jméno představuje základní charakterovou vlastnost, jež přidá sadu pasivních bonusů (Zvídavý zvyšuje inteligenci a pozornost, například). Podstatné jméno je klasickým povoláním z tradičních systémů (Válečník, Průzkumník, Adept atd.), jež zpřístupňuje sadu schopností a znalostí. Sloveso se soustřeďuje na unikátní specializaci postavy, která má být v družině přítomna pouze jednou (Staví roboty, Putuje mezi sférami, Mluví s bohy, ...).

Jádrem hry je pak seznam cca 1000 schopností, ty jsou rozděleny do kategorií hned několikrát - jednak podle popisných konceptů postavy, jednak podle tématického efektu schopnosti (např. schopnosti zaměřené na útok, zisk informací, zlepšování smyslů, verbální interakci atd.) a podle úrovně. Základní příručka představuje rovněž základní motivy populárních žánrů (Fantasy, Sci-fi, Horor, Pohádka, Postapo, Romance) a seznam doporučení ohledně výběru schopností a cypher a jak je příběhově implementovat.

Hra vyšla ve dvou verzích základní příručky. První příručka The Cypher System Rulebook vyšla v roce 2015, v roce 2019 vyšla revidovaná edice. Pro hru byly vydány dodatečné materiály, jež se zaměřují podrobně na hraní jednotlivých žánrů, například:

Godforsaken pro hraní tradiční high fantasy,
Stars Are Fire pro hraní sci-fi (blízká budoucnost, space opera, hard-scifi),
We Are All Mad Here rozebírá žánr pohádky a absurdnějších variant fantasy,
Stay Alive! popisuje, jak hrát horor.
Materiály zároveň představují vlastní ukázkové settingy, které možná budou rozvíjeny v dalších produktových řadách.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: The Cypher System – Numenera, The Strange a další

Příspěvek od Markus »

Cypher System žije a produkuje další samostatné hry... Bohužel jen povrchní anotace, zběžným studiem jsem našel hlavně marketingové kecy, ale překvapivě málo konkrétního.

Obrázek

:arrow? Old Gods of Appalachia Roleplaying Game (2023)
Old Gods of Appalachia Roleplaying Game je hra vycházející z motivů podcastu Old Gods of Appalachia, která spojuje prvky amerického folklóru s kosmickým hororem. Odehrává se na počátku 19. století v Appalačských horách, kde horníci odkryli prastaré hrůzy. Věci, které dřímaly po milénia, se začínají probouzet. Našeptávají zoufalcům a výměnou za jejich služby jim propůjčují úžasné schopnosti. Do toho tady na kraji civilizaci stále přežívají lidová moudra a kouzelné nauky předávané z generace na generaci. A dokonce i sama země má jistou moc.

Hra je postavená na enginu Cypher System. Základem postav je popisná věta, která slouží nejen jako výstižná charakteristika, ale i jako mechanický základ pro určení dovedností, vlastností a herních statistik. K ní získávají hráči unikátní zvláštní schopnosti.

Základní příručka kromě pravidel obsahuje i rozáhlý popis alternativních Appalačských hor a jejich obyvatel, bestiář záhadných tvorů, seznam mocných magických předmětů a spoustu námětů na dobrodružství.
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů