Cortex
Cortex
Cortex je rodina univerzálních modulárních herních systémů a jejich aplikací (většinou na licencované značky). Cílem hry je poskytnou jednotná pravidla pro libovolný žánr, s důrazem na charakterizaci postav a budování příběhu. Postavy jsou charakterizované vlastnosti, dovednosti, vztahy a schopnostmi, přičemž všechno je obodováno kostkou jiné velikosti. Při vyhodnocování vezmou hráči jednu kostku z každé z těchto množin a hodí jimi jako poolem kostek, přičemž se počítají jen dvě nejvyšší. Hráči taky mají omezenou metaměnu „dějových bodů“, které umožňují házet kostkami navíc nebo měnit výsledky.
V tuto chvíli máme v databázi jen jednoho zástupce této rodiny, nejnovější inkarnaci:
Cortex Prime
- Peekay
- Příspěvky: 5532
- Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
- Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cortex
Je to system, ficiaci na [kocka za atribut + kocka za skill], pricom sa pouzivaju kocky rozlicnych velkosti (d4-d12). Hod sa spocita a porovna s cielovym cislom. Prehodenie (tusim) o 5 je kriticky uspech.
Jednotlive implementacie sa navzajom trochu lisia - za rozlicne veci vies dostavat extra kocky (napriklad v Leverage za flashback) a potom sa k nim rozlicne spravas: obcas pripocitavas, obcas beries iba dve najvyssie a pod.
Co sa chronologie tyka, prva bola myslim Serenity, potom BSG, potom tusim Supernatural, potom Smallville a teraz v oktobri ma vyjst Leverage. Ak si chces niektory precitat, odporucam Smallville - je to tam trochu upravene (v hode mas este vzdy zakladnu kocku podla toho, okolo akeho tvojho vztahu sa konflikt toci a pod.) a ma aj velmi zaujimavy character creation (kreslia sa mapy vztahov).
Vysiel inak aj core book s nazvom Cortex System, co je cista mechanicka kostra bez implementacnych detailov.
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta
"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
- Pieta
"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Re: Cortex
Díky. Věděl jsem, že je nějaký corebook a měl jsem za to, že je ke hraní nezbytný...
Life is just a dream on the way to death.
Dobře už bylo
Dlouhou a Bolestivou Smrt Všem Černým K--vám (Do Jednoho)
Dobře už bylo
Dlouhou a Bolestivou Smrt Všem Černým K--vám (Do Jednoho)
- Peekay
- Příspěvky: 5532
- Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
- Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cortex
Nie, kazda z tych hier je samostatna. Core book je na to, ked chces robit vlastnu implementaciu.
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta
"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
- Pieta
"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Re: Cortex
ten supernatural by mě i zajímal. Neznáš celý název a nejlépe i rok vydání?
Life is just a dream on the way to death.
Dobře už bylo
Dlouhou a Bolestivou Smrt Všem Černým K--vám (Do Jednoho)
Dobře už bylo
Dlouhou a Bolestivou Smrt Všem Černým K--vám (Do Jednoho)
- Peekay
- Příspěvky: 5532
- Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
- Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cortex
Coby som nepoznal - tu je cely produktovy rad.
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta
"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
- Pieta
"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Re: Cortex
cortex napísala margaret weiss!
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Re: Cortex
Cortex Prime funguje jako generický, univerzální systém, který má - řekl bych - hodně společného s FATE. Zvládl by to někdo porovnat? Má na to někdo nějaký názor?
Verba vana aut risui apta non loqui!
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21019
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cortex
Doplnil jsem anotaci pro Cortex Prime, nejnovější přírůstek z rodiny Cortex (ostatní anotace zatím nemáme)
Cortex Prime v databázi
Cortex Prime v databázi
A Stařec hned doplnil obšírnou recenzi/popis, které myslím stojí za archivační repost do diskuze:Cortex Prime je novějším titulem z dlouholeté série Cortex, což je rodina postupně vyvíjených univerzálních her a jejich aplikací. Cílem hry je poskytnou jednotná pravidla pro libovolný žánr, s důrazem na charakterizaci postav a budování příběhu. Jedná se především o „toolbox“, ze kterého je nutné sestavit si vlastní sadu pravidel. Každá mechanika je uvedena v několika různých variantách, z nichž je nutné jednu vybrat. Knihu tak nelze vzít a rovnou podle ní hrát – je třeba z ní vypreparovat a sestavit vlastní, unikátní systém.
Tato edice hry používá systém Cortex Plus, který se už dříve objevil v předchozích hrách, kde byl aplikován na specifická licencovaná prostředí. Edice Cortex Prime je tak snahou sjednotit dřívější adaptace do ucelené univerzální podoby. Postavy jsou charakterizované vlastnosti, dovednosti, vztahy a schopnostmi, přičemž všechno je obodováno kostkou jiné velikosti. Při vyhodnocování vezmou hráči jednu kostku z každé z těchto množin a hodí jimi jako poolem kostek, přičemž se počítají jen dvě nejvyšší. Hráči taky mají omezenou metaměnu „dějových bodů“, které umožňují házet kostkami navíc nebo měnit výsledky. Hra je zpětně kompatibilní s rozšířeními pro dřívější edice her z rodiny Cortex.
Stařec píše:Cortex Prime je především toolbox, ze kterého je nutné sestavit si vlastní sadu pravidel. Každá mechanika je uvedena v několika různých variantách, z nichž je nutné jednu vybrat. Knihu tak nelze vzít a rovnou podle ní hrát - je třeba z ní vypreparovat a sestavit vlastní, unikátní systém.
Osobně Cortex Prime vnímám jako evoluci Fatu. Jednotlivé vlastnosti postavy jsou nazývány traity. Prakticky cokoliv, co má hodnocení v podobě kostky, je trait. Trait tak může být Atribut, Vztah, Kouzlo, nebo Výhoda (Asset) či Komplikace (Complication). Traity lze pojímat lehce gamisticky (atributy jako Síla, Obratnost), nebo čistě narativně (trait "Drsná pistolnice z Grim Hollow). Tím, že tyto traity - velmi, velmi připodobnitelné k Aspektům - získávají číselnou hodnotu v podobě kostky a pak jsou ještě zvlášt vyčleněny "aspekty" výhod a komplikací - zjednodušuje místy příliš abstraktní nebo ne příliš systematický přístup Fate Core k aspektům a volným vyvoláním.
Problémem je ovšem rozsah knihy - je příliš krátká. Obsahuje naprosté minimum teoretických textů, takřka žádné rady, jak sestavit vlastní systém. Jednotlivé mechaniky jsou popsány podrobně v teorii i praxi, ale chybí texty, jak jendotlivé mechaniky mezi sebou kombinovat. A pak nezbývá než metoda pokus - omyl. Chybí rovněž oblígátní příklady "předpřipravených systémů" - kniha nějaké obsahuje, ale nejsou dostatečně generické (tedy, fantasy tam není generické, cyberpunk v příkladu už ovšem docela generický je) a nelze z nich extrahovat zásady, kterých se držet, a chyby, kterých se vyvarovat
Traity jsou totiž rozdělovány do "setů" - z každého setu lze vybrat jen jeden trait, který poputuje do dice poolu. Pokud mám sety "atributy" a "dovednosti", tak můžu vzít do poolu jen jeden atribut a jeden skill. Nebo můžu zaplatit Plot Point (come on - fate point) a přidat z jednoho setu více traitů. A pokud postavě dáte příliš mnoho setů (Atributy, Dovednosti, Speciality, Kouzla, Signature Assets - "kouuzelné předmty", Signature Resource - "class resource jako třeba mana"), před čímž vás příručka VŮBEC NEVARUJE, tak pak zjistíte, že postava je samostatná sama o sobě a nemusí moc využívat "assets" a "complications", což jsou fatovské aspekty scény (at už pozitivní nebo negativní) - které jsou diskutabilně největší zábava, kterou fatovské systémy nabízí). Zcela se tím odstraní interakce postav se scénou a prostředím. A to bylo něco, co mi dolo až po cca třech čtyřech sezeních.
Takže Cortex Prime jako systém považuju za opravdu skvělý a za "Fate 5. edice", ale je třeba k tomu opravdu pořádně nastudovat různé teoretické texty, rady a příklady k Fate. Bez nich Cortex dost pokulhává.
Pozitivní poznámka nakonec: herně je zvláště zajímavý příkladový setting Hammerheads o zachránářích/hasičích ve scifi settingu, který se zaměřuje na akční scény, kdy "záporákem" je prostředí - požáry, zemětřesení apod. Naneštěstí, podle mého vkusu daná problematika zase není popsána dostatečně podrobně a i když obsahuje řadu dobrých nápadů, můj mozek zdeformovaný klasickými systémy (DnD/Pathfinder/Drd) má problém vymyslet, jak vlastně vymyslet celou řadu encounterů/scén založených na tomto principu.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cortex
Tenhle systém vypadá zajímavě, jen z recenze nám dojem, že se pořád nedokázal vypořádat s rostoucí schopností postav při vhodném nastavení.
Ale těší mě, že některé mé dvacet let staré nápady měli i jiní tvůrci RPG.
Ale těší mě, že některé mé dvacet let staré nápady měli i jiní tvůrci RPG.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Cortex
Kdyby to někomu přišlo vhod, mám tady české shrnutí pravidel Cortexu.
ALE -
jak je psáno výše, Cortex je toolbox - uvádí seznam mechanik, kdy každá z nich má několik variant. To, co posílám, je už výběr jendotlivých mechanik a jejich variant. Výběr, který jsem si pro sebe udělal, jsem dělal s myšlenkou na klasické high fantasy a taky ve snaze udělat to co nejpodobnější Fate 4e. Cortex totiž Fate velmi připomíná, ale různými variantami se od něj může velmi vzdálit. V textu je pár mechanik, které jsou navíc čistým homebrew a tyto jsou řádně označeny.
https://drive.google.com/file/d/12mTaH2 ... sp=sharing
ALE -
jak je psáno výše, Cortex je toolbox - uvádí seznam mechanik, kdy každá z nich má několik variant. To, co posílám, je už výběr jendotlivých mechanik a jejich variant. Výběr, který jsem si pro sebe udělal, jsem dělal s myšlenkou na klasické high fantasy a taky ve snaze udělat to co nejpodobnější Fate 4e. Cortex totiž Fate velmi připomíná, ale různými variantami se od něj může velmi vzdálit. V textu je pár mechanik, které jsou navíc čistým homebrew a tyto jsou řádně označeny.
https://drive.google.com/file/d/12mTaH2 ... sp=sharing
Verba vana aut risui apta non loqui!
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů