Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
RuneQuest patří k nejstarším a nejvlivnějším RPG hrám. Vyšel jen nedlouho po Dungeons & Dragons a na dlouhou dobu byl druhou nejoblíbenější fantasy hrou. Představoval alternativní pojetí fantasy roleplayingu a jako jeden z prvních herních produktů představil propracovaný a uvěřitelný herní svět – k tomuto účelu převzal a začal rozvíjet svět Glorantha, zasazený do doby odpovídající zhruba naší době bronzové, s velikým důrazem na náboženství a mytologii.

RuneQuest drží v historii RPG několik prvenství. Jde o první příklad skutečného dovednostního systému – systémové jádro nazvané Basic Roleplaying pak posloužilo jako základ mnoha dalších her od vydavatelství Chaosium. Je to taky první hra, která se vážněji zabývala tématikou víry, náboženství a mytologie a brala ji jako důležitou součást hry.

První edice vyšla v roce 1978, následovaná jen lehce revidovanou druhou edicí v roce 1978. Vydavatel potom licenci prodal nakladatelství Avalon a to v roce 1984 vydalo třetí edici, která opustila svět Glorantha a zasadila hru do středověké Evropy. Linie RuneQuest potom pokračovala několika dalšími edicemi, zatímco původní autoři, nespokojení s jejím ubíráním, založili vlastní herní linii Hero Wars / HeroQuest.
Hlavní anotace v databázi:
:arrow? Svět Glorantha
:arrow? Rodina RuneQuest
:arrow? Rodina Hero Wars / HeroQuest / QuestWorlds

Dílčí herní řady:
:arrow? 13th Age Glorantha (2018) – Doplněk pro hru 13th Age adaptující ji do světa Glorantha

Další odkazy:
:arrow? Samostatná diskuze s Bifiho tipy a triky pro vedení RQG
Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1812
Registrován: 3. 5. 2005, 13:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Re: HeroQuest

Příspěvek od Corvus »

minuly mesiac vysla nova verzia HQ 2.0 a bolo by zle keby to preslo bez povsimnutia. neprecital som ju este celu ale IMHO je to velmi zaujimava hra.

V novej verzii doslo okrem ineho k oddeleniu pravidiel a settingu, zjednoduseniu rozsireneho vyhodnocovania konfliktov (ziadne action points bidding), zmena pravidiel augmentacie (uz ziadne munchkinovanie augmentov pri kazdom vyhodnocovani) a co je pre mna asi najzaujimavejsie a pravdepodobne lahko pouzitelne aj v inych hrach je urcovanie obtiaznosti podla pass/fail cyklu v ktorom sa hrdinovia nachadazaju. hoci to nie je jedina metoda urcovania obtiaznosti v hre, minimalne sluzi ako voditko pri tvorbe klasicky strukturovaneho pribehu. celkovo je tam strukture pribehov venovana velka pozornost.

uz som cital jednu recenziu kde staromilec HQ1 tieto zmeny zvozil pod ciernu zem, ale mne pridu velmi zaujimave a celkom rad by som si ju skusil zahrat.
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha a hry v ní: RuneQuest, HeroQuest, Hero Wars

Příspěvek od Markus »

Uvědomil jsem si, že na RPG Fóru nejsou prakticky žádné informace o RuneQuestu, HeroQuestu a vůbec dalších počinech z fasinujícího světa Glorantha (který já z nám hlavně z počítačové hry King of Dragon Pass). Přitom je to historicky velmi vlivná série her. Rozhodl jsem se to postupně napravovat sepsáním aspoň nějakých základních informací do anotací, počínaje prvním RuneQuestem. Budu pokračovat později.

Při té příležitosti se ale chci zeptat, jestli tu RuneQuest někdo znáte (a případně můžete doplnit nedostatky v mém textu).

Hlavně by mě zajímalo: kdybyste měli jmenovat jeden herní produkt, který si mám přečíst, abych pochopil feeling a unikátnost Gloranthy, který by to byl? Pravidla mě vlastně nezajímají, zajímá mě ten svět. A ideálně bych chtěl nějaké dobrodružství nebo kampaň, které mi ho pěkně představí, nikoli 800stránkovou faktografickou bichli (díky, Gregu!).

Na edici mi vlastně nesejde, chci prostě vědět, co je nejvíc nejlepší Glorantha.

Pátráním jsem zatím dospěl ke dvojici sandboxů Pavis & Big Rubble a Griffin Mountain, obojí dobře hodnoceno nostalgiky. Ale obojí to taky má stovky stránek a vypadá to jako neuspořádaný box náhodných střípků a nástrojů, tak než to začnu číst, zajímalo by mě, jestli to někdo znáte. Anebo jestli znáte něco jiného stojícího za doporučení.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Glorantha a hry v ní: RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Bifi »

Poznám, kedysi som hral, moja postava bola kačací bandita. Nikdy som sa ale nedostal k tomu, aby som lepšie nasal a pochopil tú metafyzickú a magickú stránku.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha a hry v ní: RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

Glorantha je divná věc, protože Greg Stafford je především autor fluffu a mytologie, ale RuneQuest jako hra není od něj, je jenom zasazená do jeho světa. Pravidla RuneQuestu jsou v tomhle dost povrchní a při prolistování mi přijdou nezajímavá... ten svět není v pravidlech, musí být jinde.

S Gloranthou je, zdá se, potíž stejná jako s jinými hrami a světy její generace. Vznikaly po částech a jsou roztroušené v desítkách různých časopisů, článků, splatbooků... Je těžké zjistit, co si teda mám přečíst, pokud mě Glorantha zajímá. Existuje to v nějaké ucelené podobě? Co je ideální produkt, který mi dá zažít koncentrovanou Gloranthu? Nejspíš ty zmíněné sandboxy? Griffin Mountain byla asi první? (Mimochodem, spoluautorem je Jaquays, jaké to překvapení!)

Navíc mám dojem, že Greg Stafford jako hlavní designér Gloranthy se zajímá především o worldbuilding a nikoli game design.* Popisuje fluff a neřeší herní implementaci (asi?). Kochá se vymýšlením mytologie, ale neřeší, jak se to dostane do hry? Ta jeho osmisetstránková Wikipedie Gloranthy je určitě dobrá cihla, když chceš někomu rozbít hlavu, ale číst bych to nechtěl a pokoušet se z toho udělat něco hratelného už vůbec ne.

EDIT: *Což je teda ošklivé nařčení vzhledem k jeho počítačovým hrám King of Dragon Pass a Six Ages, které jsou super. Ale udělal něco takového i pro stolní RPG?
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Glorantha a hry v ní: RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Bifi »

Myslím že existovala dvojzväzková verzia od Issaries, ktorá bola aj systémovo OK. RuneQuest pôvodne inak používal Call of Cthulhu BRP systém.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha a hry v ní: RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

Bifi píše: 12. 4. 2021, 17:13RuneQuest pôvodne inak používal Call of Cthulhu BRP systém.
Je to tak.

Akorát teda Call of Cthulhu používá systém RuneQuestu, ne naopak.
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Re: Glorantha a hry v ní: RuneQuest, HeroQuest, Hero Wars

Příspěvek od Fritzs »

Markus píše: 12. 4. 2021, 12:53 Hlavně by mě zajímalo: kdybyste měli jmenovat jeden herní produkt, který si mám přečíst, abych pochopil feeling a unikátnost Gloranthy, který by to byl? Pravidla mě vlastně nezajímají, zajímá mě ten svět. A ideálně bych chtěl nějaké dobrodružství nebo kampaň, které mi ho pěkně představí, nikoli 800stránkovou faktografickou bichli (díky, Gregu!).
Údajně todle, experti to doporučují:

https://www.drivethrurpg.com/product/31 ... -in-Sartar

Ale nehrál jsem to.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha a hry v ní: RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

Díky, Fritzi, za tip! Už googlím recenze.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

Jinak pokud někoho zajímají výsledky mého pátrání do téhle části RPG historie...

Glorantha (která mě zajímá) je defaultní setting původního RuneQuestu, ale v samotných pravidlech není moc popsaná. Reálně byla popsaná až v sérii oblíbených rozšíření. Jsou to série sandboxů, něco na pomezí settingové příručky, kampaně a obecného toolboxu pro GMa (příšery, NPCčka, menší dobrodružství...). Prý by měly být velmi, velmi dobré, ale zatím jsem neměl sílu je číst, byť by mě zajímaly. Dokonce nedávno vyšly v rámci série Gloranthan Classics jejich poctivé věrné reedice v lepší sazbě, takže by se to mohlo dát i číst:

- Pavis & Big Rubble
- Griffin Mountain (Jaquays)
- Cult Compendium (tohle je pravděpodobně hlavně fluff, ale pro Gloranthu podstatný, protože popisuje náboženství a mýty)
- Borderlands and Beyond, u čehož mám poznámku, že je to asi nejlepší, takže u tohohle bych asi začal... jestli se k tomu někdy dokopu.

Novou, sedmou edici a doplňky k ní jsem zatím nezkoumal (Fritz odkazuje na jeden z nich), ale podle grognardů by prý měla být dobrá.

Obecně mě RuneQuest zajímá hlavně proto, že jsem trochu nostalgik a zajímají mě produkty ze "zlaté éry RPG", kdy herní produkty ještě psali lidi, kteří skutečně hráli a snažili se dávat konkrétní herní materiály... než se v osmdesátkách RPGčka zvrhla ve fluffový worldbuiling a railroading. O starém D&D a jeho legendárních produktech toho vím hodně, ale pak jsou tu další hry existující jaksi ve stínu, opomíjené, a přitom by mohly mít dobré produkty srovnatelné s D&D, ne-li lepší.
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Fritzs »

Glorantha byla údajně původně hrána v D&D, Stafford považoval D&D za mizernou hru, Runequest považoval za stop gap measure a ultimátní verze je Heroquest od Lawse.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

Lawsův HeroQuest je špinavá storygame. :>;o) O-)

Zrovna jsem se totiž vynořil z králičí nory, kdy jsem studoval další vývoj RuneQuestu. Zdá se, že nejnovější sedmá edice (RQG) je obecně i mezi grognardy považována za the best edici, nejvíc RuneQuest ever. Vychází z druhé edice, je stále simulační hra s realistickým soubojákem, ale působí trochu víc epicky, protože postavy už začínají napojené na bohy a se znalostí magie. (Už jsem upirátil pravidla a prolistoval. Vypadá to dobře. Jádro je dovednostní Basic Roleplaying, což je jednoduchá věc. Trochu mě tam znervózňují ty další pravidla... převzatá z Pendragonu!!!... takže je to tak středně crunchry. Uvidíme, až to někdy přečtu.

HeroQuest (teď už vážně) je vyprávěnda ve stylu Fate, nebo spíš ještě volnější. Zatímco RuneQuest je simulační a drsný, HeroQuest je epická vyprávěcí hra, kde vlastně neexistují obtížnosti obtížnosti, všechno je volné a postavené na aspektech a hrdinové jsou skoro polobohové: je to víc o vyprávění epických (v pravém smyslu slova) příběhů než o tradičním dobrodruhování.

Každopádně:

Obrázek

:arrow? Anotace.
V pořadí už sedmá edice jedné z nejstarších RPG her, celým názvem RuneQuest: Adventures in Glorantha, je RPG zasazené do fantastického mýtického světa Glorantha připomínajícího naši dobu bronzovou, obývaného roztodivnými kulturami, kmeny a tvory. Hra klade obrovský důraz na mýtus a náboženství, svět je prodchnutý božskou magií a obývaní přírodními duchy. Hráčské postavy jsou hrdinové některého z božských kultů a všechny ovládají nějakou formu magie.

Edice RQG je duchovním nástupem druhé edice RuneQuestu – hra se po 40 letech vrátila pod křídla původního nakladatelství, do rukou původních autorů a je opět sjednocená se světem, ve kterém začínala. Pravidla jsou velice podobná druhé edici, jedná se o dovednostní systém s realistickým a drsným soubojovým systémem. Nová edice obsahuje řadu inovací převzatých z jiných her nakladatelství Chaosium, především Pendragonu. Postavy jsou pevněji spjaté se světem, už během tvorby si vygenerují minulost své rodiny a zasadí se do světa, stanou se členy konkrétního klanu a kultu. Hra probíhá v ročních cyklech, v jednom ročním období vyrážejí hrdinové na dobrodružství, v dalších se účastní běžného života své komunity. Z Pedragonu taky pochází mechaniky jako vášně, které vyjadřují lásku, nenávist a jiné silné emoce, a náklonost k runám, což je vždy dvojice navzájem protikladných rysů vyjadřujících náklonnost k určitým formám magie a zároveň aspektům světa a osobnosti.
V poslední době jsem si odoblíbil crunch... na druhou stranu mám rád Pendragon. Spojení Gloranthy a Pendragonu zní ve skutečnosti dost dobře!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

Jinak ta historie je ještě trochu jinačí. Stafford vymyslel Gloranthu jako svět, ale romány a povídky mu nikdo nechtěl publikovat. Tak si založil Chaosium a vydal to jako příběhovou wargame (!). Ve stejný rok vyšlo D&D, což mu přišlo jak vhodnější formát, a tak si najal Perrina, aby mu pro Gloranthu udělal RPG. A tak vznikl legendární RuneQuest.

Ten měl dvě edice. Ve třetí edici Chaosium prodalo licenci na RuneQuest jako systém Avalon Hillu a nechalo si Gloranthu jako svět. Idea byla taková, že z RuneQuestu chtěli udělat generický systém (měl podle nich potenciál), ale nechtěli tu jeho generičnost podporovat vývojem vlastních rozšíření a produktů. Chaosium mělo jen pár lidí, řekli si, že RuneQuest za ně bude vyvíjet někdo jiný a oni se budou soustředit na Gloranthu a jiné své hry (třeba Call of Cthulhu).

Nějak to nedopadlo, Staffordovi se nelíbilo, co Avalon Hill s RuneQuestem dělá, a tak sebral svojí Gloranthu a rozhodli se udělat pro ní jinou hru, Hero Wars / Hero Quest... RuneQuest od té doby existoval úplně odděleně od Gloranthy, v rukách úplně jiných lidí.

Až před pár lety Chaosium licenci na RuneQuest koupilo zpátky a rozhodlo se znovu ho sjednotit s Gloranthou. Dělali na tom původní autoři včetně Stafforda (než umřel), jako další zaměstnance nabrali staré grognardy, co dávno publikovali fan materiály a v jednu dobu dělali revize starých klasik (pod názvem Moon Design - a na ty jejich revize jsem odkazoval před pár příspěvky).

Takže současný RuneQuest je vlastně shledání největších designérských hvězd RuneQuestu, vypadá to velmi slibně.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Bifi »

Túto archeológiu budem napäto sledovať!
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

Tato acheologie má oproti D&D archeologii jednou podstatnou nevýhodu. Ty produkty nemají třeba 32 stránek jako dobrodružství pro D&D, ale většinou stovky... :-? Jsou to masivní sandboxy, kombinace settingu, NPCček, zápletek, scénářů... Jestli z toho něco bude a něco o tom napíšu, tak hádám nejdřív někdy v zimě. Hehe...
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů