Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
RuneQuest patří k nejstarším a nejvlivnějším RPG hrám. Vyšel jen nedlouho po Dungeons & Dragons a na dlouhou dobu byl druhou nejoblíbenější fantasy hrou. Představoval alternativní pojetí fantasy roleplayingu a jako jeden z prvních herních produktů představil propracovaný a uvěřitelný herní svět – k tomuto účelu převzal a začal rozvíjet svět Glorantha, zasazený do doby odpovídající zhruba naší době bronzové, s velikým důrazem na náboženství a mytologii.

RuneQuest drží v historii RPG několik prvenství. Jde o první příklad skutečného dovednostního systému – systémové jádro nazvané Basic Roleplaying pak posloužilo jako základ mnoha dalších her od vydavatelství Chaosium. Je to taky první hra, která se vážněji zabývala tématikou víry, náboženství a mytologie a brala ji jako důležitou součást hry.

První edice vyšla v roce 1978, následovaná jen lehce revidovanou druhou edicí v roce 1978. Vydavatel potom licenci prodal nakladatelství Avalon a to v roce 1984 vydalo třetí edici, která opustila svět Glorantha a zasadila hru do středověké Evropy. Linie RuneQuest potom pokračovala několika dalšími edicemi, zatímco původní autoři, nespokojení s jejím ubíráním, založili vlastní herní linii Hero Wars / HeroQuest.
Hlavní anotace v databázi:
:arrow? Svět Glorantha
:arrow? Rodina RuneQuest
:arrow? Rodina Hero Wars / HeroQuest / QuestWorlds

Dílčí herní řady:
:arrow? 13th Age Glorantha (2018) – Doplněk pro hru 13th Age adaptující ji do světa Glorantha

Další odkazy:
:arrow? Samostatná diskuze s Bifiho tipy a triky pro vedení RQG
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Bajo »

Jestli z toho bude nejaka vetsi archeologie, tak taky davam na watchlist :)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

Když má někdo plnou hubu minimalismu a OSR a pak si pořídí crunchy systém s možná nejpodrobnějším settingem v historii RPG...
glorantha.jpg
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Vitus »

Máš na mysli toho člověka, co pohaněl všechny splatbooky ? $lol$
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

Přesně toho. Ale na mojí obhajobu: tohle jsou pravidla + konkrétní dobrodružství. Žádný faktografický sourcebook jsem si záměrně nepořídil a třeba 800stránkovou encyklopedii Gloranthy, která není nic než lore, si fakt nikdy nepořídím! (*řekl a pár dní později...*)

Mě zajímají (a) hry propojené se settingem, kde ten setting už je obsažený v mechanikách; (b) světy prezentované formou dobrodružství a kampaní, ne formou faktografických příruček. A zrovna RuneQuest jde touhle cestou, jinak bych si o něj ani kolo neopřel.

Můj úhlavní nepřítel je univerzální generický systém + faktografický setting. 8)
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Vitus »

Neboj, tví kladeňáci ti rozumějí :). Jsem pak zvědav, až to nastuduješ, zda něco nabídneš do Sirotčince :).
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Fritzs »

Pokud bys to chtěl hrát, tak zájem by byl...
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
Muzzug
Příspěvky: 372
Registrován: 28. 10. 2009, 10:23
Bydliště: Brno

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Muzzug »

Předběžně se přidávám k případnému zájmu. :)
Uživatelský avatar
Merlkir
Příspěvky: 995
Registrován: 14. 4. 2009, 11:47
Bydliště: Bruntál
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Merlkir »

Kdyby něco, v Glorantě se celkem orientuju, nebo mám kontakt na autory.
(jak jsem ilustroval pro Guide, KoDP a SA atd., i v tom novém RuneQuestu nějaké obrázky mám)
--------------------------------------------------
moje portfolio: https://www.janpospisilart.com/
můj DeviantArt: http://merlkir.deviantart.com/
e-mail: JanPospisil42 @ gmail.com
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

Tak se mi konečně podařilo zmapovat a zaevidovat historii RuneQuestu. Takové zmatky s licencemi a různými verzemi se jen tak u nějaké hry nevidí. Nejenže se tam střídají vydavatelé a settingové sazazení (ne každý RuneQuest je Glorantha), ale ještě z toho vznikly minimálně dva spinnoffy: Legend a Mythras. Všechno je to k nalezení v databázi, sem posílám masivní infodump...


Obrázek

RuneQuest (1e, 2e, Classic)
RuneQuest patří k nejstarším a nejvlivnějším RPG hrám. Vyšel jen nedlouho po Dungeons & Dragons a na dlouhou dobu byl druhou nejoblíbenější fantasy hrou. Představoval alternativní pojetí fantasy roleplayingu a jako jeden z prvních herních produktů představil propracovaný a uvěřitelný herní svět – k tomuto účelu převzal a začal rozvíjet svět Glorantha, zasazený do doby odpovídající zhruba naší době bronzové, s velikým důrazem na náboženství a mytologii.

RuneQuest drží v historii RPG několik prvenství. Jde o první příklad skutečného dovednostního systému – systémové jádro nazvané Basic Roleplaying pak posloužilo jako základ mnoha dalších her od vydavatelství Chaosium. Jeho soubojový systém se snažil být drsný a realistický. Je to taky první hra, která se vážněji zabývala tématikou víry, náboženství a mytologie a brala ji jako důležitou součást hry.

První edice vyšla v roce 1978, následovaná jen lehce revidovanou druhou edicí v roce 1979. Vydavatel potom licenci prodal nakladatelství Avalon a to v roce 1984 vydalo třetí edici, která opustila svět Glorantha a zasadila hru do středověké Evropy. Linie RuneQuest potom pokračovala několika dalšími edicemi, zatímco původní autoři, nespokojení s jejím ubíráním, založili vlastní herní linii Hero Wars / HeroQuest.

V roce 2016 vyšel po úspěšném Kickstarteru lehce revidovaný dotisk druhé edice pod názvem RuneQuest Classic. Skutečným duchovním nástupcem druhé edice se stala v roce 2018 sedmá edice nazvaná RuneQuest: Adventures in Glorantha (RQG).
Obrázek

RuneQuest (3e)
Pokračování dobrodružné hry RuneQuest (1e, 2e) přináší dílčí změny pravidel, ale především hru přesouvá z fantastického mytologického světa Glorantha do fantasy variace středověké Evropy. Stále používá systém Basic Roleplaying a v zásadě představuje jeho další vyladění a evoluci.

Třetí edice vznikla potom, co se původní vydavatel RuneQuestu, nakladatelství Chaosium, rozhodl prodat licenci na hru nakladatelství Avalon Hill v naději, že pod jeho křídly pronikne hra do širších kruhů a bude mít větší úspěch. Autor Gloranthy a majitel Chaosia, Greg Stafford, si ovšem chtěl ponechat práva na svůj svět a plnou tvůrčí kontrolu, proto bylo nutné oddělit systém od světa. Hra měla být vyvíjena oběma nakladateli v rámci partnerství, ale spolupráce vedla ke sporům a nespokojený Stafford si později založil vlastní herní linii Hero Wars / HeroQuest.

Hra vyšla ve třech variantách:

- Krabicová Deluxe Edition (1984), krabicová varianta tvořená pěti příručkami, různými dalšími pomůckami a velkou mapou fantasy Evropy.
- Kniha Deluxe Edition (1984), obsahující obsah zmíněných příruček v jednom svazku.
- Série tří svazků RuneQuest Fantasy Roleplaying Adventure (1987), Advanced RuneQuest (1987) a Monsters (1987), což je reorganizace předchozích knih do jiného formátu.

Varianty „Deluxe“ vydával Avalon Hill ve Spojených státech, zatímco variantu rozdělenou do tří svazků vydávalo v licenci nakladatelství Games Workshop ve Spojeném království. Americké edice dokonce obsahovaly vedlejší brožurku věnovanou světu Glorantha, zatímco britské verze žádnou zmínku o Gloranthě neobsahovaly.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

Obrázek

Hero Wars
Ve hře Hero Wars se hráči vžívají do role hrdinů, kteří se vypravují na dobrodružství jak ve světě smrtelníků, tak ve světě bohů. Hra je zasazená do světa Glorantha, který zhruba odpovídá naší době bronzové a klade velký důraz na náboženství a mytologii.

Tématicky hra navazuje na RuneQuest a pochází od jeho spoluautora a otce Gloranthy, Grega Stafforda. Je výsledkem dlouhých peripetií a právy a licencemi. Zatímco práva na RuneQuest držel nový vydavatel, licence na svět zůstala Staffordovi. Ten byl nespokojený s tím, jakým směrem se RuneQuest pod novým vydavatelem ubírá, a tak mu odebral licenci na Gloranthu a rozhodl se pro svůj svět vytvořit úplně novou hru ve spolupráci s vyhlášeným designérem Robinem Lawsem. Stafford chtěl hru pojmenovat HeroQuest, ale nemohl, protože práva na tento název držel někdo ještě úplně jiný.

Zatímco RuneQuest byl tradiční, simulační systém, Hero Wars je hra „příběhová“. Hráči můžou své postavy popsat libovolnými slovy, která se pak stanou jejich „statistikami“. Stejně volný je i systém dovedností, kde dovedností může být jakékoli popisné slovo. Jednotný vyhodnocovací systém řeší všechny konflikty úplně stejně, od souboje po jiné formy interakce. Navíc je hra škálovatelná a umožňuje hrát postavy od smrtelníků až po polobožské hrdiny.

Když se uvolnila práva na název HeroQuest, vydali autoři novou, přepracovanou edici už pod názvem, který od počátku zamýšleli: HeroQuest (2003).
Obrázek

HeroQuest (1e)
Hra zasazená do nevšedního fantasy mýtického světa Glorantha, odpovídajícího zhruba době bronzové se silně antickým nádechem. Potkáte tu podivuhodné rasy, například elfy na rostlinné bázi, trpaslíky z kamene nebo proslulé antropomorfní kachny, která vám dají rychle znát, že tohle není tuctová fantasy. Můžete si s ním vyprávět příběhy o hrdinských válkách uprostřed dramatického střetu kultur.

HeroQuest je pokračováním a novou edicí hry Hero Wars pod jiným názvem. Tato herní linie je duchovním nástupcem RuneQuestu, vzniklým potom, co se původní autoři nespokojení s ubíráním značky rozhodli vrátit se k originálu pod novým názvem. Zatímco RuneQuest byl tradiční, simulační systém, Hero Wars je hra „příběhová“. Hráči můžou své postavy popsat libovolnými slovy, která se pak stanou jejich „statistikami“. Stejně volný je i systém dovedností, kde dovedností může být jakékoli popisné slovo. Jednotný vyhodnocovací systém řeší všechny konflikty úplně stejně, od souboje po jiné formy interakce. Navíc je hra škálovatelná a umožňuje hrát postavy od smrtelníků až po polobožské hrdiny.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

Obrázek

RuneQuest (Mongoose 1e)
V pořadí už čtvrtá inkarnace hry RuneQuest, zasazená do fantastického mýtického světa Glorantha připomínajícího naši dobu bronzovou, obývaného roztodivnými kulturami, kmeny a tvory. Hra klade obrovský důraz na mýtus a náboženství, svět je prodchnutý božskou magií a obývaný přírodními duchy.

Edice označovaná jako „Mongoose Edition“ (MRQ) nepoužívá systém BRP jako předchozí edice hry. Vznikla po mnoha letech v důsledku licenčních zmatků, kdy se licence na název „RuneQuest“ i svět Glorantha dostala k novému vydavateli, který ale neměl práva na systém BRP. Systémově je hra sice podobná, ale mezi příznivci původního systému byla přijata vlažně. Ke změnám patří menší vliv božských kultů a skutečnost, že postavy už nemůžou sesílat kouzla jen tak, ale musejí vyhledávat skutečné fyzické runy. Ke hře ovšem vyšla řada oceňovaných doplňků.

Ve stejnou dobu existovala hra HeroQuest, zasazená taky do světa Gloranthy, do jejího tradičního „třetího věku“. Aby nepoužívaly obě hry stejný svět, je MRQ první edicí RuneQuestu zasazenou do „druhého věku“.

V roce 2010 byla nahrazena revidovanou edicí nazvanou RuneQuest II.
Obrázek

RuneQuest II
V pořadí už pátá edice hry RuneQuest (navzdory názvu neplést s druhou edicí), zasazená do fantastického mýtického světa Glorantha připomínajícího naši dobu bronzovou, obývaného roztodivnými kulturami, kmeny a tvory. Hra klade obrovský důraz na mýtus a náboženství, svět je prodchnutý božskou magií a obývaný přírodními duchy.

RuneQuest je revizí a následovníkem edice Runequest (MRQ). Přináší učesanější pravidla a vrací některé změny, např. vrací důležitost božským kultům a opět zavádí magii založenou na utrácení bodů místo hledání fyzických run. Obsahuje taky taktičtější soubojový systém. I to pomohlo k vřelejšímu přijetí fanoušky.

Nedlouho po vydání se nakladatel rozešel s designéry i s vlastníky licence. Nakladatel přišel o licenci na RuneQuest, takže hru přepracoval a vydal jako novou hru nazvanou Legend. Designéři ve spolupráci s vlastníky licence vytvořili šestou edici RuneQuestu.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

Obrázek

Mythras / RuneQuest (6e)
Fantasy hra na bájné hrdiny, kladoucí důraz na mytologii a zasazená do obdoby naší doby bronzové. Systémově navazuje na předchozí edice RuneQuestu, ale není zasazená do světa Glorantha. Místo toho předkládá obecnější pravidla pro hraní ve fantasy „době bronzové“, kdy si postavy např. volí z kulturních původů jako „barbar“, „nomád“ nebo „civilizovaný“. Pro hru pak vyšla řada rozšíření adaptující ji na konkrétní světy, od „mýtické Británie“ nebo „mýtického Říma“ až po klasické fantasy prolézání jeskyní.

Hra se původně jmenovala RuneQuest (šestá edice). Pochází od autorů RuneQuestu II (pátá edice hry), kteří se rozešli s předchozím vydavatelem, založili nové vydavatelství a koupili licenci na RuneQuest, aby si hru mohli vydat po svém. Systémově se jedná o lehkou revizi a vylepšení RuneQuestu II.

Později nakladatel přišel o licenci na název „RuneQuest“ a vydal hru ve víceméně nezměněné podobě jako „Mythras“. Licence na RuneQuest se mezitím vrátila nakladatelství Chaosium, které vydalo sedmou edici RuneQuestu, opět zasazenou do světa Glorantha.
Obrázek

RuneQuest: Adventures in Glorantha (RQG)
V pořadí už sedmá edice jedné z nejstarších RPG her, celým názvem RuneQuest: Adventures in Glorantha, je RPG zasazené do fantastického mýtického světa Glorantha připomínajícího naši dobu bronzovou, obývaného roztodivnými kulturami, kmeny a tvory. Hra klade obrovský důraz na mýtus a náboženství, svět je prodchnutý božskou magií a obývaný přírodními duchy. Hráčské postavy jsou hrdinové některého z božských kultů a všechny ovládají nějakou formu magie.

Edice RQG je duchovním nástupem druhé edice RuneQuestu – hra se po 40 letech vrátila pod křídla původního nakladatelství, do rukou původních autorů a je opět sjednocená se světem, ve kterém začínala. Pravidla jsou velice podobná druhé edici, jedná se o dovednostní systém se simulačním a drsným soubojovým systémem. Nová edice obsahuje řadu inovací převzatých z jiných her nakladatelství Chaosium, především Pendragonu. Postavy jsou pevněji spjaté se světem, už během tvorby si vygenerují minulost své rodiny a zasadí se do světa, stanou se členy konkrétního klanu a kultu. Hra probíhá v ročních cyklech, v jednom ročním období vyrážejí hrdinové na dobrodružství, v dalších se účastní běžného života své komunity. Z Pedragonu taky pochází mechaniky jako vášně, které vyjadřují lásku, nenávist a jiné silné emoce, a náklonnost k runám, což je vždy dvojice navzájem protikladných rysů vyjadřujících náklonnost k určitým formám magie a zároveň aspektům světa a osobnosti.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Bifi
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

Psali jsme si s Bifim o nedávno vyšlém Starter Setu, tak chci jenom trochu pošérovat lásku...

Obrázek

Je to moc pěkně udělaný a přístupný úvod do asi nejkomplexnějšího a nejnepřístupnějšího fantasy světa, jaký existuje (Tékumel neznám :) ). V krabici se zjednodušený systém, úvod do settingu s jedním podrobně popsaným městem, předpřipravené postavy, sólo dobrodružství i standardní skupinová dobrodružství.

Ale skutečně se jim podařit představit svět Glorantha od základů a zároveň fascinujícím způsobem. Je to starověký svět s vlastní mytologií, kde mýty a magie existují, bohové zasahují do světa, celý svět je obývaný přírodními (a jakýmikoli jinými) suchy, magie je běžnou součástí života, zemědělství atd... Ale pár zajímavých střípků:

- Elfové jsou rostlino-lidi. Dělí se ne zelené jehličnaté, hnědé opadavé, černé houbové...

- Po pláních Praxu se prohánějí barbarské nomádské kmeny, odlišené podle zvířat, na kterých jezdí: kmen bizonů, kmen antilop, kmen lam, kmen nosorožců... a pak je tam jeden divný kmen humanoidních tapírů, kteří jezdí na neinteligentních lidech

- Drakomloci jsou nesmrtelná rasa humanoidních dráčků, lidi je nesnáší a hubí. Potíž je, že zabitý drakomlok se vždycky znovu narodí zpátky doma i s původními vzpomínkami. Procházejí čtyřmi stádii: hřebenatí, zobatí, kněží s ocasem a úplní kněží.

- Hra se odehrává v prostředí velmi přibližně evropských barbarů, kteří žijí v kmenové společnosti v oppydech a mají pár měst. Ale to srovnání s Evropou silně pokulhává – trošku odpovídá ten způsob života, ale kultura a mytologie je totálně jiná.

Samotná hra má krásná pravidla na půl cesty k Pendragonu. Každá postava má rodinu a předky! Má minulost, má nějaké „passions“ a „loyalties“ – patří ke konkrétnímu božskému kultu, ke konkrétnímu klanu a obci, slouží jako dobrodruh pro svoji komunitu – dobrodruzi nejsou vykořeněnci, ale součást života svojí komunity. Hra probíhá v ročních obdobích (jedno dobrodružství za roční období), takže může plynout rychleji než běžná RPGčka.

Je toho moc moc moc, tohle jsou jenom letmé dojmy, možná někdy sepíšu nějakou recenzi. Ale Glorantha stojí za přečtení, zažití, zahrátí - posouvá se na můj toplist.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 2):
Muzzug, Fritzs
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Passingby »

Díky za přehled. Glorantha mi zdálky vždycky přišla zajímavá, protože to je aspoň jakože doba bronzová, ale dost mě od toho odrazují ty úleťácké rasy (husité a podobní...)
Naposledy upravil(a) Passingby dne 23. 12. 2021, 14:12, celkem upraveno 1 x.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

(1) Nemáš pravdu, protože kačeři jsou the best, a kdo to nechápe, ten časem stejně prozře. :)

(2) Není to tak děsivé, jak to při pohledu z dálky vypadá. Tahle hra nefunguje jako D&D, takže se ti v družině nesejde stromový elf, kačeří kouzelník, trollkin z podsvětí a drakomlok jezdící na zubrovi... Teda asi by to šlo, ale není to default. :) Všechny hráčské postavy jsou ve výchozím nastavení lidi (mám dojem, že základní pravidla ani jinou možnost nedávají, ale musel bych to zkoumat) a společnost je čistě lidská. Drtivá většina obyvatel všude jsou lidi různých národností a kultur.

Různé rasy jsou vlastně jiné, exotické kultury obývající své vlastní kouty světa někde daleko – takže můžeš říct, že v támhletom lese pod horami žijí elfové a jednou za pár let dokonce dolů do vaší dědiny přijdou jejich kupci. Na severu v jeskyních je cesta do podsvětí, odkud v zimě vylézají trollové a kradou vám krávy. A na jihozápaděv bažinách jsou zvěrolidi, na které občas pořádáte nájezdy.

Kromě kačen. Kačeny jsou vždycky blízko. :)

Přirovnal bych to třeba k řeckým mýtům, kdyby byly pravda – hrál bys v Řecku za lidi, ale věděl bys, že támhle na severu se na pláních prohánějí kentauři, v moři žijí obludy, na ostrovech harpyje... ale jsou to předměty dobrodružných výprav, nemíchá se to v jednom veselém melting potu.

EDIT: Ten svět je unikátní v tom, že každé „monstrum“ je vlastně samostatná kultura s vlastní mytologií a ten svět je přísně „ekologický“, všechno v něm má svoje místo. Nemá to logiku „hotelu příšer“ jako D&D.

EDIT2: Pohleďte na tuhle nádheru

Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů