Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Zamčeno
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Bajo »

Zakladam toto tema s cilem vytvorit seznam zasadnich, komercnich RPG, ktere nejak ovlivnili vyvoj RPG a nebo prisli ve sve dobe ze zasadnimi myslenkami. Protoze se ale v historii zase tak moc nevyznam, uvitam jakekoliv rady, komentare a argumenty. Nadhodim zatim soupis, ktery jsem dal dohromady, pokud neco chyby nebo prebyva, tak reagujte.
Vlivná rpga:
Dungeons & Dragons (classic, 1e) (Gygax, Arneson; 1974; TSR)
Call of Cthulhu (Stafford, Willis; 1981; Chaosium)
GURPS (Steve Jackson; 1986; Steve Jackson Games) / :?: Hero system
Advanced Dungeons & Dragons 2nd edition (David "Zeb" Cook; 1989; TSR)
Ars Magica (Hagen, Tweet; 1989; Lion Rampant) Magic system, Trouple play
Amber Diceless (Wujcik, Zelazny; 1991; Phage Press)
Vampire: The Masquerade (1e) (Mark Rein•Hagen; 1991; WW )
Over the Edge (Jonathan Tweet; 1992; Atlas Games)
Feng Shui (Robin Laws, Atlas Games)
DnD3e/d20 (M. Cook, Tweet, Williams; 2000; WotC) – OGL
Sorcerer (Ron Edwards, Adept Press 2002)
:?: ?nějaký zástupce OSR (nejstarší je Castle and Crusades?)?
:?: Marvel Superheroes

Spíše "akademicky" zajímavá RPG:
Pendragon
Nobilis
Classic Traveller (Marc Miller; 1977, Game Designers' Workshop)
Paranoia (Costikyan, Gelber, Goldberg; 1984; West End Games)
Prince Valliant (Greg Stafford; 1989 Chaosium)
Theatrix
Everway (Jonathan Tweet; 1995; WotC)
Little Fears
:?: My Life With Masters
Burning Empires / Burning Wheel
Universalis
:?: Mountain Witch
:?: Dread
Vyřazené z půovdního seznamu:
Tunels and Trolls (Ken St. Andre; 1975; Flying Buffalo) - Races/Classes, Armor absorb., Spell point system, Save rolls
RuneQuest (Stafford, Perrin,...; 1980; Chaosium) - Rules lite, Skill-based, Magic Points, (navazani na TaT)...
Toon (Greg Costikyan, Warren Spector; 1984; Steve Jackson Games)
Castle Falkenstein (Mike Pondsmith; 1994; R.Talsorian Games) - diceless, karty, story/in-game/LARP focus
Unknown Armies (Greg Stolze, John Tynes; 1998; Atlas Games)
Rune (Robin D. Laws; 2001; Atlas Games) kompetivni RPG
Shadowrun
Cyberpunk 2020
Conspiracy X
Earthdawn
Warhammer Fantasy Roleplay
HârnMaster
Naposledy upravil(a) Bajo dne 4. 11. 2007, 19:53, celkem upraveno 12 x.
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4971
Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor »

d20
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo »

2 Dalcor: Nejsem si jisty, jestli z hlediska historie nestaci jen DnD, jakozto RPG ktere prineslo DnD. Ale zase tak moc jsem nad tim nepremyslel.
Uživatelský avatar
Jezevec
Vypravěč
Příspěvky: 694
Registrován: 3. 7. 2006, 07:26
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jezevec »

Me by tedy zajimalo, co na tech rpg povazujes za tak zasadni, ze jsou v seznamu, pak bych mohl trebas i prispet.
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Zásadní RPG

Příspěvek od Bajo »

Everway
No pokusim se byt strucny. V prve rade vychazim z toho, jak moc se hrali, nebo jak moc se na ne odkazuje.

DnD - 1. edice je jasna. Vsechny edice obecne byly nejhranejsimi systemy na svete. Prukopnik CaL systemu. DnD 3e prinasi d20 system.

VtM - pokus o revoluci v RPG. Pdole me jedne z predchudcu storygames stavejici na podobnych idealech. Hrani definuje jako neco vice nez zabavu,snazi se jej povysist na umeleckou uroven a vnasi do nej esteticke hodnoty.

Ars Magica - Prevratny system pro magii, podle mnohych odborniku do dnes neprekonany. Rozvinuti myslenky hrat vice jak jednu postavu.

HeroQuest - casto zminovana hra treba na The Forge, podlo toho co zatim vim, ma mnoho velmi zajimavych myslenek, at tykajicich se systemu, tak settingu. ale mozna ze toho je subjektivni dojem. ale fakt jsem o ni casto slysel v nekolika clancich

Rune - kompetetivnost v RPG dovedena za konvencni hranice

Prince Valliant - jedna z prvnich snah o storygame (/storytelling game), zamereni na uplne zacatecniky. Prvni distribuce vypravecskych pravomoci, kterou jsem videl.

Call of Cthulhu - obrovska popularita, rozhodne se pisni titulem klasika

Traveller - tohle RPG takrka neznam, ale hodne se o nem mluvi. Pokud vim ve sve dobe bylo strasne popularni a odkazuje na nej mnoho designeru (pravdepodobne tedy RPG nejak ovlivnit)

Shadowrun - ten ma svuj vyznam apsise u nas, je mozne ze ve svete je jeho vyznam zanedbatelný

GURPS - snaha o universalitu a realicnost, velmi specificky pristup k designu. zaklad a jedna z hlavnich ikon simulacionismu (ted mi nejde o GNS, ale o to co tenhle termin vyjadruje, jako psecificky typ hrani)

Paranoia - tohle je coste muj subjektivni dojem, mozna neni docenena, mozna ji precenuji. Ale zpusob jakym pojima hru (a jeji tradicni lementy) je z hlediska obecneho pojeti hry velmi originalni.

Amber Diceless - zasadni bezkostkove RPG, tedy vyznam z hlediska gamedesinu a vyhodnocovani konfliktyu a specificky pristup k pribehu (podobne rysy a cile jako VtM)

Castle Falk. - zasadni bezkostkove RPGm udajne obsahuje nekolik prevratnych myslenek (podobne rysy jako VtM)

Role Master - nevim ale holdne jsem o nem slysel, tak to snad nebude bnahoda (odhaduji ze to bude mit vyznam v podobne rovine jako GURPS)

Rifts - podobny pripad jako Traveller

Ale jak rikam, vsechny hry jsem necetl. Obcas vychazim spise z toho, jak se o otech hrach mluvi v odbornejsich kruzich. Proto jsem zalozil tuto debatu, aby jsme to nejak zkusili posoudit a probrat.
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Příspěvek od Fritzs »

Bajo: Traveller ovlivnil RPG tušimže akorát faktem, že byl Scifi, když všichni kolem byli fantasy...

Riftsům, se zase podařilo něco v podstatě nevídaného, když jejich vydavatel zkrachoval (nebo skoro zkraschoval) udělala se sbírka jak na národní divadlo, aby Riftsy náhodou nezanikly...

Ináč Riftsy sou něco jako DrD, hrajou to Riftsáci, co nehrají nic jiného a systém je podle všeho neskutečně špatný...

Jo a v seznamu toi chybí FATE/Fudge a Wushu $P
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta »

Tunnels & Trolls jako první systém, který zavádí rasy a povolání

Feng Shui pro kupu výmyslů, zaměřených na zábavnost a "cinematic" hraní

Toons z podobného důvodu, jako Feng Shui; vlastně spoustu věcí, které byly v Toons, FS prosadilo do "vážného" hraní

Over the Edge/Unknown Armies jako pionýři surreálného hraní

Call of Cthulhu pro posun horrorového hraní ke klasickému horroru - ono typické "všechny postavy skončí buď mrtvé, nebo šílené"

Paranoia - unikátní přístup ke spolupráci a "spolupráci" mezi hráčskými postavami

hry z Hogsheadího New Style - Baron Munchhausen, Puppetlands - velmi osobitý přístup k hraní, vymykající se běžným postupům - ale to je na delší rozbor

Ej, až budu mít víc času, zkusím se tím probrat líp (řekl a věděl, že to nejspíš stejně nesplní)
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Příspěvek od Fritzs »

Pieta píše:Tunnels & Trolls jako první systém, který zavádí rasy a povolání
Jo, todle v prvnim DnD nebylo... a možná by to mohla být, aji první aspoň trochu nevážná hra...
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Příspěvek od Sosacek »

Tusite kde se poprve objevilo "rekni ano nebo hod"? Myslim ze to bylo formalisovano v DitV, ne?

Mi prijde dost zasadni.
But nobody came.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta »

Sosacek píše:Tusite kde se poprve objevilo "rekni ano nebo hod"? Myslim ze to bylo formalisovano v DitV, ne?

Mi prijde dost zasadni.
Jako myšlenka to není vůbec nové, myslím, ale jako pojmenovaný princip to rozhodně zpopularizoval DitV.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo »

Trochu jsem aktualizoval seznam. Kurziva znaci, ze si nejsem jisty, jestli je tak zasadni. Tucne znamena, ze si nejsem jisty, jestli by melo byt zminene v tech nejzasadnejsich nebo ne (zatim neni).

Jakekoliv komentare samozrejme privitam.
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jonka »

Everway - zavedeni pojmu Fortuna, pouzivani karet
Ars Magica - troupe play, hrani za vice postav, meneni GM v prubehu hry - i kdyz jsem ted nekde cetl vytku, ze to je ten klasicky pristup "muzete to delat" ale nijak extra k tomu nepomaha

Universalis - kompletni bezGMkova hra
Primetime Adventures - Fan Mail, myslenka odmenovani hrace (ucast ve scene) jinym hracem (prosim za upresneni tech co to hrali, moje poznatky jsou z prostoru "slysel jsem" ,) )
Burning Empires - "burningy", spolecne vytvareni herniho sveta
My Life with Master/Mountain Witch - engame rpg
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo »

2 Jonka: Jo dik za poznamu, u te Ars Magicy a Everway jsem to tam chtel, ale nekde se stala chyba.

Co se indies tyka, nejsem si jist, jestli je tam chci plest. Jednak jsou to pomerne nove hry a jejich vliv se teprve ukaze ( i kdzy castecne se ukazuje uz ted) ale hlavne, idies sami o sobe prinaseji psoustu inopvace a museli bychom jich tam uvadet celkem dost. Nejsem si tedy jist, jak moc se chi zamerovat i na nekomercni hry. Ale nejsem si v tomto jeste jist a necham si poradit.
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Příspěvek od Fritzs »

jonka: První endgame RPG bylo tuším Nicotine Girls, kerý sou určitě starší jak MLwM, a myslím, že i starší než Mountain Witch, i když za to bych ruku do ohně nedal...
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo »

Mas pravdu Fritzsi (btw. MlwM je starsi nez MW), nocmene Nicotine girls nemeli engame osetreny mechanicky, nebylo zadne mechanicke odpocitavani (i kdyz to vlastne ani u MW, myslim) a hlavne to neni uplne kompletni hra.
Zamčeno

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů