Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Zamčeno
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od ShadoWWW »

4E přineslo oproti 3E mnoho vylepšení:


- Zrušen slotový systém kouzel u kouzelníka
- Kouzelník už nemusí útočit zbraní
- Žádná postava na 1. úrovni se už nemusí bát smrti na každém kroku (viz kouzelník se 4 žt v 3E)
- Nové rasové schopnosti vytváří pěkně atmosférické
- Kněz (cleric) už nepřevyšuje ostatní
- Každé povolání má velký výběr schopností, ze kterých jde vybírat
- Povolání jsou vyvážená
- Zrušeny postihy ras k vlastnostem postavy
- Léčivá vlna
- Dovednostní výzvy
- Přidání poskoků (minions) přidává prvky filmového stylu
- Nestvůry a NPC se už nevytváří složitým systémem tvorby povolání
- Komplexní a zároveň jednoduchý soubojový systém
- Slovo "level" má konečně jednotný význam
- Jednoduchý systém schopností AEDU
- Oldschool feeling
- DDI (CB a Monster builder)
- Points of light
- Podpora týmové hry (systémem rolí)
- Zjednodušený systém záchranných hodů (>9 = úspěch)
- Propojenost fluffu a mechanik
- A jiné...
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15027
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Pieta »

ShadoWWW píše:4E přineslo oproti 3E mnoho vylepšení:


- Zrušen slotový systém kouzel u kouzelníka
- Kouzelník už nemusí útočit zbraní
- Žádná postava na 1. úrovni se už nemusí bát smrti na každém kroku (viz kouzelník se 4 žt v 3E)
- Nové rasové schopnosti vytváří pěkně atmosférické
- Kněz (cleric) už nepřevyšuje ostatní
- Každé povolání má velký výběr schopností, ze kterých jde vybírat
- Povolání jsou vyvážená
- Zrušeny postihy ras k vlastnostem postavy
- Léčivá vlna
- Dovednostní výzvy
- Přidání poskoků (minions) přidává prvky filmového stylu
- Nestvůry a NPC se už nevytváří složitým systémem tvorby povolání
- Komplexní a zároveň jednoduchý soubojový systém
- Slovo "level" má konečně jednotný význam
- Jednoduchý systém schopností AEDU
- Oldschool feeling
- DDI (CB a Monster builder)
- Points of light
- Podpora týmové hry (systémem rolí)
- Zjednodušený systém záchranných hodů (>9 = úspěch)
- Propojenost fluffu a mechanik
- A jiné...
Abych zopakoval Sosiho a sebe opakujícího Sosiho: Co z toho je zásadní pro RPG jako taková, nejen pro hráče DnD?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od ShadoWWW »

Tak např. systém AEDU schopností nenajdeš nikde jinde. A jde o jednoduché provázání fluffu a mechanik, kde si navíc fluff můžeš sám lehce změnit a je nezávislý na mechanikách samotných schopností.

To je docela podstatné. Protože jinak znám pouze dva druhy RPG, kde autoři říkají:
1) Toto je naše představa settingu a toto jsou na ně navázané mechaniky (nebo v opačném pořadí). A když mám vlastní představu o settingu*, tak mám prostě smůlu. Tyto dvě věci jdou většinou oddělit jen velmi těžko.
nebo
2) Tady máte pár nejzákladnějších mechanik + naši představu settingu + jak "správně" hrát. U těchto her nebývá problém aplikovat vlastní setting, ale protože jde většinou o až příliš light nebo univerzální systém, tak při hraní člověk musí neustále vymýšlet vlastní aplikace. A to mě osobně nebaví.

*Pod pojmem setting v tomto příspěvku beru jen svět jako takový, ne žánr. Tedy např. v DnD lze hrát naprosto odlišné settingy (Far Realm, Forgotten Realms, Dark Sun, Ebberon aj.), i když stále jde více méně o styl high-fantasy.

Pro mě ideální hra by byla DnD 4E s přefluffovaním do více evropského středověku, což by možná nebyl takový problém, ale pochybuji o tom, že se do toho někdo někdy pustí.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Aljen »

systém AEDU schopností nenajdeš nikde jinde. A jde o jednoduché provázání fluffu a mechanik, kde si navíc fluff můžeš sám lehce změnit a je nezávislý na mechanikách samotných schopností.
mozes vysvetlit blizsie?
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15027
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Pieta »

ShadoWWW píše:Tak např. systém AEDU schopností nenajdeš nikde jinde.
1) At-will a X times per day schopnosti byly už v D&D3.
2) Různé systémové varianty, při kterých některé schopnosti můžeš používat vždy a některé máš omezené, nejsou nijak vzácné.
3) Tuhle konkrétní implementaci těchhle myšlenek asi opravdu jinde nenajdu. Ale je opravdu tak revoluční proti jiným implementacím podobných principů?
ShadoWWW píše:A jde o jednoduché provázání fluffu a mechanik, kde si navíc fluff můžeš sám lehce změnit a je nezávislý na mechanikách samotných schopností.

To je docela podstatné. Protože jinak znám pouze dva druhy RPG, kde autoři říkají:
1) Toto je naše představa settingu a toto jsou na ně navázané mechaniky (nebo v opačném pořadí). A když mám vlastní představu o settingu*, tak mám prostě smůlu. Tyto dvě věci jdou většinou oddělit jen velmi těžko.
nebo
2) Tady máte pár nejzákladnějších mechanik + naši představu settingu + jak "správně" hrát. U těchto her nebývá problém aplikovat vlastní setting, ale protože jde většinou o až příliš light nebo univerzální systém, tak při hraní člověk musí neustále vymýšlet vlastní aplikace. A to mě osobně nebaví.
Tohle jsem přečetl několikrát, a pořád mám dojem, že tam píšeš, že je to revoluční, protože jiné hry to buď neumožňují, nebo umožňují, ale nejsou to hry, které by se ti líbily.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od ShadoWWW »

Kód: Vybrat vše

Tohle jsem přečetl několikrát, a pořád mám dojem, že tam píšeš, že je to revoluční, protože jiné hry to buď neumožňují, nebo umožňují, ale nejsou to hry, které by se ti líbily.
V podstatě to chápeš správně. Jinými slovy: Mám rád systém, který je dostatečně mechanicky bohatý (tedy ne light systém), který ale umožňuje lehce přejít k jinému než defaultnímu settingu (typickým odstrašujícím příkladem je DrD+).

Jinak DnD 3E (respektive Pathfinder) se mi líbí hned po 4E asi nejvíc. 4E se mi líbí víc právě proto, že v 3E je na nízkých úrovních docela nudný kouzelník a na vysokých úrovních za bojovník. 4E mi v tomto vyhovuje víc.

Ale to už jsem se dostal dost daleko od tématu...
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15027
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Pieta »

ShadoWWW píše:V podstatě to chápeš správně. Jinými slovy: Mám rád systém, který je dostatečně mechanicky bohatý (tedy ne light systém), který ale umožňuje lehce přejít k jinému než defaultnímu settingu (typickým odstrašujícím příkladem je DrD+).
A máš dojem, že způsob, jakým můžeš v D&D4 ignorovat fluff a doplnit si tam jiný, je proti jiným mechanicky těžkým systémům nějak zásadní? Proč?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Aljen »

... tie ine settingy su tak systemovo odlisne? Alebo su to v podstate len reskiny default highfantasy?
reskinovaciu vlastnost ma totiz mnozstvo systemov

Ak si mal na mysli nejaku lahku customizaciu 4e co sa tyka inych settingov tam nevidim nejake super vynimocne vlastnosti systemu.
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od jonka »

možná se bude hodit vlákno na SG o hrách, které jako první měly v sobě určitý element The first role-playing game to...
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Aljen »

Zacinam mat dojem ze Apocalypse World sa bude radit medzi zasadne RPG.
vygenerovalo tolko x Worldov a svojou modularnost - vdaka trivialite hlavnej myslienky Moves a ich zoznamov.
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12358
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Ecthelion »

Aljen píše:Zacinam mat dojem ze Apocalypse World sa bude radit medzi zasadne RPG.
Podle mě určitě. Když se podíváš na zahraniční weby, tak se to tam jen hemží jednotlivými mody a variacemi.

Skoro určitě nevzniklo na jeidnou hru tolik různých variací pro různé hraní.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4137
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Sparkle »

Aljen píše:Zacinam mat dojem ze Apocalypse World sa bude radit medzi zasadne RPG.
vygenerovalo tolko x Worldov a svojou modularnost - vdaka trivialite hlavnej myslienky Moves a ich zoznamov.
Obávám se, že dokud ta hra nebude mít oficiální distribuci do Evropy, moc zásadní RPG z ní nebude, alespoň v těchto končinách :(
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Sosacek »

Eh? Ja jsem si to normalne koupil.
But nobody came.
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Aljen »

V Tescu sa zrejme kupit nebude dat nikdy, cize casual gamer si ju zrejme nevsimne (ten si nevsimne ani mienkotvorne autority). Ten zrejme hra to aku skupinu ma na okoli.

Clovek ktory tomuto hobby venuje viac casu sa o *W dozvie skor kedze nim huci internet.

Kupit si ho kupi aj vo fyzickej podobe fyzicky napriklad z polskeho rebel.pl
Alebo si ho necha poslat zo zamoria
Alebo sa uspokoji s digitalnou podobou
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4137
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Zásadní RPG (a formování herních stylů)

Příspěvek od Sparkle »

Já to taky dokážu koupit, ale ne přes standardní kanál USA -> evropský distributor -> kamenný obchod. Kde nemáš lokálního distributora, nemáš pořádnou lokální propagaci. Rebel.pl má taky pouze polskou verzi AW a vůbec nemá DW.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Zamčeno

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů