[série článků] Historie RPG

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Markus »

Passigby zpracoval anotaci Skyrealms of Jorune...

Obrázek

:arrow? Anotace světa.
Jorune je asi nejmíň známý ze čtveřice „velkých“ oldschoolových netolkienovských fantasy světů (ty ostatní jsou Glorantha, Tékumel a Talislanta), umístěný na planetě Jorune, na které se po několika vlnách kolonizace různými vesmírnými civilizacemi usadili kolonisté ze Země. Ti kvůli válce, ve které pozemšťané přišli o možnost cestování vesmírem, ztratili spojení se Zemí a po několika neshodách a nedorozuměních s původními obyvateli vyvolali ničivou válku, ve které byla většina pokročilých technologií na celé planetě ztracena. Planeta je prostoupená energetickými krystaly, díky kterým se mohou kusy země oddělit od povrchu a vytvářet létající ostrovy (skyrealms).

Stylově připomíná francouzské komiksy a kreslené filmy ze 70. let (Moebius, Jodorowsky, ...), smíchané s kalifornským post-hippie New Age. Výrazný vizuál světa vytvářejí ilustrace, které nakreslil Miles Teves.
A pak samotná hra...

Obrázek

:arrow? Skyrealms of Jorune (1. a 2. edice)
Hra zasazená do sci-fantasy světa Jorune, na planetě, na níž se mísí potomci kolonizátorů ze Země s původními obyvateli. Po ničivé válce byla ovšem většina pokročilých technologií ztracena. Hráči hrají „tauthery“, uchazeče o plnohodnotné občanství říše Burdoth, kteří putují planetou a různými službami se snaží získat přízeň stávajících občanů. Ti se za ně při schvalování žádosti zaručí a žádost podpoří (v pravidlech to představuje mechanika reputace). To vytváří zajímavý základ pro hru s frakcemi, patrony a dalšími společenskými vztahy. Přitom potkávají roztodivné místní kultury, snaží se přežít v cizím a exotickém prostředí a odhalují záhady skrývající se v prastarých ruinách. Planeta je prostoupená energetickými krystaly, díky kterým se mohou kusy země oddělit od povrchu a vytvářet létající ostrovy („skyrealms“). Ty sice bývají špatně dostupné, ale zato jsou těmi nejzajímavějšími (a nejnebezpečnějšími) místy k prozkoumávání.

Hra používá květnatou terminologii jako z etnografické studie (a je asi prolezlá satirickými vtípky a narážkami, které dnes čtenář už těžko rozluští). Takže uchazeč o občanství je „tauther“, cesta k občanství „tothis“, samotné občanství (a občan) „Drenn“ (a čestný občan „Drennit“), potvrzení o podpoře uchazeče „copra“ (nicméně „copra“ má ještě tři další významy) a uchazeč je sbírá na destičku „challisk“. Slovníček je na 2,5 strany, a to včetně pár pravidlových termínů a zkratek, názvů ras, etnik, zvířat, rostlin, ročních období, jazyků (např. crugarové mluví jazykem Chaun-tse), zájmen, platidel, zbraní, hudebních nástrojů, společenských tříd, pozic a institucí a geografických názvů... i když většina z nich má v definici aspoň jeden jiný termín a některé jsou (lehce) rekurzivní.

Stylově hra připomíná francouzské komiksy a kreslené filmy ze 70. let, smíchané s kalifornským post-hippie New Age. Nepravidlové části příruček jsou psané z pohledu obyvatel Jorune (takže třeba příručka pro hráče popisuje historii z pohledu potomků lidských kolonistů, zatímco příručka pro Vypravěče i z pohledu původních obyvatel Shantas), zatímco příručka o světě určená pro hráče je pojatá jako propagandistický plátek pro uchazeče o občanství, vydaný vládou.

Andrew Leker začal základ Jorune tvořit v 7. třídě na ZŠ jako svět a kampaň pro Metamorphosis Alpha a na konci školního roku je prezentoval jako studentský projekt do angličtiny. Při studiu na univerzitě je rozšířil, zbavil vazeb na Metamorphosis Alpha a vydal jako RPG. První dvě edice vyšly vlastním nákladem, na třetí prodal práva společnosti Sussex, známé spíš jako výrobce kostek (tato edice má bohužel špatnou redakci a tiskové chyby jako zdublované stránky). Ve všech třech edicích byly použité ilustrace, které pro 1. edici nakreslil jeho spolužák ze ZŠ Miles Teves.

Systém je postavený na dovednostech, ale jak bylo v 80. letech zvykem, je simulacionisticky překomplikovaný (autor v té době studoval matfyz v Berkley). Při boji každý účastník v každém kole hází až zhruba 5×, hody na zranění neurčují přímo jeho velikost, ale hledá se podle nich v tabulce, kde má každý typ útoku i kouzla vlastní rozsahy pro povrchové, lehké, střední, těžké, kritické a smrtící zranění, každý typ zranění má jiný efekt podle zasažené části těla atd. Navíc je vše zamlžené exotickou terminologií, kterou hra používá i pro tak běžné věci, jako je hráč („tauther“) nebo Vypravěč („Sholari“).

Pro sandboxovu hru jsou k dispozici velmi bohaté (d10 až d1000) náhodné tabulky, které dovedou vygenerovat spousty nebojových setkání a různé situace pro divočinu i hru ve městě, ale protože jsou úzce navázané na prostředí hry, nedají se jednoduše použít někde jinde.

První edici hry (papeback) vydal autor ve svém nově založeném nakladatelství v nákladu jen 400 kusů v roce 1984. Do obecného povedomí se dostala až druhá edice, která vyšla jako krabicovová sada o rok později (1985) v nákladu 3000 kusů. Druhá edice lehce modifikuje svět (např. vyhodila některé nezajímavější rasy) a nabízí i jiné aktivity než bezmyšlenkovitý boj, pořád jde ovšem o víceméně totožnou hru.

Odlišná je třetí edice Skyrealms of Jorune (1992) vyrobená v licenci nakladatelstvím Chessex.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Passingby »

Ještě přihodím pár odkazů, ze kterých jsem čerpal:

waynesbooks.com (přehled fyzických vydání)
Podrobný přehled 2ed se spoustou obrázků
Zamyšlení nad inspiracemi pro Jorune
Přehled a srovnání s Tékumelem
Stručný přehled, asi 2ed
Další krátký přehled
Archív fanzinů
Nedostatky

Podobně jako u Talislanty hrál Skyrealms of Jorune i v USA jenom málokdo, ale jestli se kolem RPG pohyboval v 80. letech, většinou si vybaví výrazné reklamy v časopisu Dragon. Na Wayne's Books jsou dokonce i náklady pro první dvě edice (400 ks a 3000 ks). Prý byly i oblíbené v UK, kde je sám autor prezentoval a prodával na nějakém conu.

Jinak 3. edici vydal samozřejmě Chessex, nějak se mi to už motalo dohromady - Chessex, Sussex, Shantha, Santa, Sholari, Chopra, Isho, Iscin, Dashyo, Sho-sen, Burdoth, Ardoth... :D

EDIT Autistické zarovnání odkazů do trojúhelníku.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Markus »

Další podrobně zpracovaný historický exkurz od Passingy:

Obrázek

:arrow? Toon
Toon je odlehčené a nevážné RPG, ve kterém hráči hrají kočky, myši, kojoty, králíky a jiné další lidské i zvířecí postavy z nedělních kreslených filmů, jako jsou Tom & Jerry, Bugs Bunny, Mickey Mouse, Betty Boop, Road Runner & Wile E. Coyote, Pepek Námořník... Šílené honičky, záludné a komplikované pasti, gravitace, co začne fungovat, teprve až si postava všimne, že je pod ní prázdno, antropomorfní zvířátka, co odnikud vytáhnou kanóny větší, než jsou ona sama, plechovky s barvou, kterou se dá na zeď nebo na zem nakreslit díra a tak dále.

Mechanický systém hry připomíná zjednodušené GURPS.. Postavy nemůžou umřít a prakticky se jim nemůže stát nic zlého ani nic, co by mělo dlouhodobé následky. Když přijdou o všechny životy, jsou „mimo“ – hráč prostě 3 minuty reálného času nehraje a potom se postava vrátí do hry s plným počtem životů. Neúspěšné hody nepředstavují problém, ale měly by hlavně vytvářet zajímavé situace a být inspirací pro další šílené nápady. Pravidla zdůrazňují, že se při hře nemá plánovat a přemýšlet, ale zdrojem zábavy by měla být rychlá a divoká akce jako v kreslených seriálech. Typické sezení by mělo trvat jednu až tři hodiny.

Každá postava má 4 vlastnosti, Muscle (síla), Zip (rychlost, obratnost, bystrost), Smarts (inteligence, znalosti) a Chutzpah (ukecávání, plížení, atd.). K nim má 23 dovedností, až dva „shticks“ (zvláštní schopnosti, jako létání, hypnóza, natahování částí těla atd.), předměty a „gizmos“ (vychytávky), v podstatě volné sloty na předměty, které poskytnou to, co postava zrovna potřebuje. Maximální povolená hodnota dovednosti je 9, takže hráč má vždy aspoň šestinovou šanci, že se mu akce nepovede. Pro roleplaying a formování děje má každá postava charakteristického nepřítele (jako třeba Tom & Jerry), pár věcí, ve které věří a kterými se řídí, a nějaký cíl.

Hráč si může postavu vytvořit podle svého a mezi vlastnosti atd. si rozdělit pevný počet bodů, nebo si ji může naházet náhodně (případně použít nějakou kombinaci). Při hře se házíjednou až třemi k6 a pro náhodné tabulky se používá „desítkový“ hod k6 (hra pro jednoduchost nepoužívá k10, takže hod nepokrývá všechny hodnoty). Při hodech proti vlastnostem, dovednostem nebo „shtickům“ se nepoužívají žádné bonusy ani postihy. Při konfliktu (boj, pronásledování...) si házejí obě strany. Nehráčské postavy se řídí stejnými pravidly jako hráčské. Vypravěč se ve hře označuje jako „animátor“.

Když má hráč slovo, popisuje jednání své postavy tak dlouho, dokud nemusí provést hod. Potom předá slovo dalšímu hráči. Některé situace boří čtvrtou stěnu, takže když je hráč třeba zmatený z toho, co se stalo, nebo propadne záchvatu smíchu, přenese se to na postavu a hraje další hráč.

Hráči za chytré a zábavné nápady, poslední rány do protivníka, hraní postavy v souladu s jejími zásadami a cíli nebo dohrání dobrodružství dostávají body zápletky (plot points). Když je hráčova postava vyřazená, hráč o jeden bod přijde. Za body si můžou hráči před dalším dobrodružstvím zlepšit dovednosti nebo „shticks“, koupit nový slot na „gizmo“ nebo za ně můžou během dobrodružství dočasně aktivovat nějaký „shtick“, který jejich postava jinak nemá.

Hra vyšla ve dvou dílčích verzích. První edice (64 stran) pochází roku 1984, potom následovaly tři 40stránkové doplňky obsahující hlavně dobrodružství, ale i nové dovednosti a „shticks“: Toon Silly Stuff (1985), Son of Toon (1986), Toon Strikes Again (1985).

V roce 1991 vyšla rozšířená Toon Deluxe Edition (208 stran). Základní principy a systém hry zůstaly stejné, ale text byl zpřehledněn a základní pravidla i všechny zatím vydané rozšiřující příručky byly spojeny do jedné knihy. Ta obsahuje přes desítku připravených dobrodružství (na 1 až 12 stránek), „kampaně“ (pojaté spíš jako volně propojené epizody), ukázkové lokace, cizí postavy, generátor dobrodružství a další obsah. K Toon Deluxe Edition později vyšly dva 200stránkové sborníky dobrodružství Toon Tales (1993) a Tooniversal Tour Guide (1992) a katalog předmětů Toon Ace Catalog (1994).

Hra byla přeložena do francouzštiny, španělštiny, italštiny a portugalštiny.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Antharon
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Bifi »

Šišmárja, tú deluxe edition sme hrali, normálne som na to zabudol...
Za tento příspěvek děkují uživateli Bifi:
Passingby
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Passingby »

Markus oddělil Metamorphosis Alpha a Gamma World (obě hry vyšly poprvé v roce 1978) do samostatného vlákna, tak sem jenom pro pořádek dávám odkaz.

Snad moc nekecám, když řeknu, že Gamma World byl sandboxová legenda. Spolu s Talislantou to byly hry, na kterých začínal John Harper.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Markus »

Pokračujme v historizování

Obrázek

:arrow? Top Secret (1. a 2. edice) (1980)
Top Secret je první RPG hra se špionážní tématikou. Hráči představují agenty zaměstnané blíže nespecifikovanou tajnou službou. Každá postava se zaměřuje buď na atentáty, krádeže nebo výzkum, ačkoli může být povolána na jakoukoli akci.

Podobně jako většina raných her nakladatelství TSR má systém podobný AD&D s úrovněmi, ale používá výhradně 10stěnné kostky. Postavy jsou definované šesti základními a osmi odvozenými vlastnostmi, dále taky „oblastmi znalostí“, které fungují v zásadě jako raný dovednostní systém. Zároveň přináší výraznou inovaci: jako první hra používá „body slávy a osudu“, jejichž utrácením můžou hráči rušit nepříznivé události. Jde tak o jednu z prvních her, která vykresluje postavy v hrdinském světle, a dává hráčům větší kontrolu nad výsledkem mechanik.

Hra byla nejpopulárnějším špionážním titulem, dokud ji na této pozici nenahradila pozdější konkurenční hra James Bond 007 (1983).

1. edice (1980) a 2. edice (1981) jsou velice podobné (považujeme je za stejnou hru) – druhá pouze přichází s dílčími vylepšeními, především v boji. Obě vyšly v podobě krabicové sady. Navázala na ně výrazně přepracovaná edice Top Secret/S.I. (1987).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Markus »

Vítám vás u dalšího střípku z historie RPG.

Obrázek

:arrow? Gangbusters (1. a 3. edice)
Gangbusters jsou historická hra o zločinu ve Spojených státech během 20. a 30. let dvacátého století. Hráči se vžívají do rolí zločinců, policistů i jiných postav (např. novinářů), kteří páchají nebo vyšetřují zločiny. Hra klade důraz na nárůst organizovaného zločinu za dob prohibice, zdůrazňuje taky motiv policejní korupce.

Postavy jsou definované náhodně vygenerovanými vlastnostmi a povoláním („kariérou“) – například agent FBI, soukromý detektiv nebo zločinec –, které zpřístupňuje jedinečné výhody a nevýhody. Nad rámec povolání si můžou postavy brát obecné dovednosti, třeba krádeže aut nebo focení. V průběhu hry získávají zkušenostní body na základě toho, jak úspěšné jsou ve vykonávání svého povolání (např. zločinci získávají zkušenosti podle výnosnosti zločinů, policisti za chytání zločinců). Pro většinu vyhodnocování používá hra procentové hody, všechny hody používají desetistěnné kostky.

Původní první edice z roku 1982 byla v roce 1990 nahrazena revidovanou edicí, která byla chybně označena za „třetí“. Pravidly jsou obě edice totožné, revidovaná „třetí“ se liší v tom, že do textu základní příručky zakomponovala i některý obsah z dříve vydaných rozšíření.

V roce 2019 vyšla se svolením původního autora fanouškovská nová edice Gangbusters B/X, která je retroklonem původní hry a adaptuje ji na systém z Basic Dungeons & Dragons.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Příspěvek od Passingby »

Koukal jsem se, co ještě dělal Jonathan Tweet, a jeho Everway ještě v DB není.

Obrázek

:arrow? Everway

Román, film nebo seriál z toho prostředí by mohly být zajímavé, ale na hru je to na mně až moc snové a éterické (aspoň co jsem tak pobral, možná je to jenom tím, jak jsou ty příručky psaný a že jsem tomu nevěnoval zas až tak moc času), takže jestli to znáte a v anotaci najdete nějaký nepřesnosti nebo opomenutí, klidně ji předělejte, doplňte nebo upravte.

Přiznávám se, že se trochu ztrácím v tom, čím je to vlastně tak zajímavé, nadčasové a přelomové a moc se mi to nechce z těch pravidel a recenzí luštit (Že by jedna z prvních storygames? Diceless? Freeformové schopnosti bez přesného popisu v pravidlech?).
Everway je bezkostková vyprávěcí hra, odehrávající se v mnohovesmíru složeném z mnoha, v základu podobných, sfér existence. Je pojmenovaná podle města Everway, multikulturní křižovatky mezi sférami. Mocní lidé dovedou mezi sférami přecházet a jejich obyvatelé o sobě často i vědí a mezi jednotlivými sférami cestují a obchodují. Prostředí upozaďuje tradiční evropské a tolkienovské fantasy a hodně čerpá s afrických, asijských a amerických mytologií a etnografie.

Hráči tvoří postavy společně a během tvorby postav si navzájem odpovídají na otázky, které pomáhají propracovat jejich osobnost a zapojit postavy do herního světa. Potom si z balíčku osudu pro svou postavu vyberou Ctnost (Virtue), Kaz (Fault) a Osud (Fortune). Protože se postavy během hry můžou vyvíjet, tyto karty se můžou měnit.

Mechanická tvorba postavy je jednoduchá, hráč si podle svého výběru rozdělí 20 bodů mezi vlastnosti, zvláštní schopnosti a případně i magické schopnosti. Vlastnosti postav jsou vzletně pojmenované podle čtyř prvků - oheň, voda, vzduch, země - ale každý prvek představuje skupinu vlastností a rysů, např. voda znamená pocity, tichou moudrost, vnimavost, intuici a přizpůsobivost. Zvláštní schopnosti (Powers) si hráč může vybrat z příkladů, nebo si je může po dohodě s vypravěčem vytvořit podle svého. Schopnosti stojí 0 až 3 body, podle toho, jestli jsou časté, zásadní nebo víceúčelové (nebo nějaká kombinace). Kouzelnické schopnosti taky nemají pevná pravidla a vytvářejí se dohodou mezi hráčem a vypravěčem, a začínajícím hráčům je doporučeno hrát bez nich. Mocné vybavení se reprezentuje jako zvláštní schopnost, obyčejné se řeší zjednodušeně a abstraktně.

Při vyhodnocování se vypravěč řídí vždy jedním ze tří "zákonů" - Law of Karma (Zákon důsledku; výsledek akce je určený vlastnostmi a schopnostmi postavy), Law of Drama (Zákon příběhu; výsledek akce je určený dějovou linií) a Law of Fortune (Zákon štěstěny; výsledek akce je určený kartou s balíčku osudu). Jejich jména se později dostala do RPG teorie jako obecné rozdělení vyhodnocovacích mechanik na Karma/Drama/Fortune.

Ve hře se používají dva balíčky karet a několik doplňkových karet. Balíček osudu (Fortune deck) se používá při tvorbě postavy a při vyhodnocování akcí během hry a balíček vizí (Vision deck) slouží pro vykreslení světa a jako inspirace pro začínající hráče a ke hře se používat nemusí.

Po vydání práva na hru koupili Rubicon Games, kteří k ní v 90. letech vydali několik doplňků. V roce 2021 vyšla aktualizovaná luxusní verze Everway Silver Anniversary Edition. Jako úvod ke aktualizované verzi je k zdarma dispozici brožurka Everway Gateway Book.
Za tento příspěvek děkují uživateli Passingby:
Markus
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Rozhodl jsem se pustit do série článků, která představí celou historii RPG, a při té příležitosti zrecykluju tohle staré vlákno, kam jsem posílal anotace stařičkých her.

Bláhový cíl? To nepochybně! Tak pojďme na to. Historie RPG her, od jejich počátků až do dneška. Vyprávěná článek po článku, nakladatelství po nakladatelství, hru po hře, příručku po příručce. Bude to na dlouho. Uvidíme, jak daleko se dostaneme.

:arrow? Historie RPG 001: TSR a D&D aneb od hrstky wargamerů v garáži po multimilionový byznys (prehistorie–1979)

Obrázek
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 5):
Muzzug, Passingby, Bifi, Mizy, Quentin
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Jerson »

Zrovna v den, kdy mi z úplně jiných míst přišel k připomínkování článek o historii RPG u nás. Je to náhoda, nebo synchronicita?

Ale tohle pojednání se mi líbí. Jen by to chtělo zapracovat tam i vzpomínky na údajně druhé "RPG" sezení, ve kterém vůbec nešlo o wargaming. Na d20 zkusím najít odkaz na to vyprávění. Zajímalo by mě, do jaké doby tyhle historky patří.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Bifi »

Markusovo prekvapko na pondelkové ráno? Wow.
A máš extra body za obrázok Squad Leader hneď v úvode! (Aj keď asi ti ich hneď aj strhnem, lebo je to ahistorické - SL vznikol 1977 a obrázok je z VASL, ktorý bol naprogramovaný okolo 2008 tuším?)

Appleclinea mám a časti z neho som čítal, ale teším sa na ucelený výťah.

Ale hlavne: načo a pre koho?
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Bifi píše: 30. 5. 2022, 08:16 A máš extra body za obrázok Squad Leader hneď v úvode! (Aj keď asi ti ich hneď aj strhnem, lebo je to ahistorické - SL vznikol 1977 a obrázok je z VASL, ktorý bol naprogramovaný okolo 2008 tuším?)
Ano, já vím. Hledal jsem pěkné obrázky nějaké hex & counter deskovky a fráze „Squad Leader“ je jedna z mála, co znám. To datum mi přišlo close enough. :) U starších her jsem měl problém najít takhle pěknou „fotku“ rozehrané hry, všude jen obrázky krabic nebo hnusné fotky od stolu. Ale uznávám, že jsem moc nehledal.
Jerson píše: 30. 5. 2022, 08:15 Ale tohle pojednání se mi líbí. Jen by to chtělo zapracovat tam i vzpomínky na údajně druhé "RPG" sezení, ve kterém vůbec nešlo o wargaming. Na d20 zkusím najít odkaz na to vyprávění. Zajímalo by mě, do jaké doby tyhle historky patří.
To bude pravděpodobně některý z Braunsteinů, dost možná hned ten první.

EDIT:
Bifi píše: 30. 5. 2022, 08:16 Ale hlavne: načo a pre koho?
Pro mě, samozřejmě. :D
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Bifi »

Drobnosť: AD&D máš v zátvorke dátum 1988 namiesto 1978.
Za tento příspěvek děkují uživateli Bifi:
Markus
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Bifi »

Markus píše: 30. 5. 2022, 08:45
Bifi píše: 30. 5. 2022, 08:16 A máš extra body za obrázok Squad Leader hneď v úvode! (Aj keď asi ti ich hneď aj strhnem, lebo je to ahistorické - SL vznikol 1977 a obrázok je z VASL, ktorý bol naprogramovaný okolo 2008 tuším?)
Ano, já vím. Hledal jsem pěkné obrázky nějaké hex & counter deskovky a fráze „Squad Leader“ je jedna z mála, co znám. To datum mi přišlo close enough. :) U starších her jsem měl problém najít takhle pěknou „fotku“ rozehrané hry, všude jen obrázky krabic nebo hnusné fotky od stolu. Ale uznávám, že jsem moc nehledal.
Tu máš napríklad 1974:
https://boardgamegeek.com/boardgame/263 ... s?pageid=2
Za tento příspěvek děkují uživateli Bifi:
Markus
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů