Call of Cthulhu + jeho klony a varianty

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Call of Cthulhu + jeho klony a varianty

Příspěvek od Markus »

Diskuze o Call of Cthulhu a jeho různých inkarnacích na poli RPG her.

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

:arrow? Call of Cthulhu (2. až 6. edice) (anotace)
:arrow? Call of Cthulhu (7. edice) (anotace)
:arrow? :arrow? a jeho adaptace Pulp Cthulhu (anotace)
:arrow? Call of Cthulhu d20 (anotace)
:arrow? Cthulhu Dark (anotace) – hra má samostatnou diskuzi, včetně slovenského překladu
:arrow? Delta Green - setting pro CoC (anotace)
:arrow? Delta Green: The Role-Playing Game (anotace) - samostatná adaptace výše uvedeného
:arrow? Fate of Cthulhu - adaptace Fate na Cthulhu (anotace)
:arrow? Trail of Cthulhu (anotace)
:arrow? The Fall of Delta Green (anotace)
:arrow? Cthulhu for President (anotace)

Související diskuze:
:arrow? Slovenský preklad a adaptácia Cthulhu Dark
:arrow? [Call of Cthulhu d20] Kontakty
:arrow? Hry v systému GUMSHOE (ve kterém je Trail of Cthulhu)

Užitečné odkazy:
:arrow? Překlad deníků a handoutů pro CoC 7e
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hry z prostředí Call of Cthulhu

Příspěvek od Vitus »

Markus píše: 4. 11. 2020, 22:00 Call of Cthulhu jsem zatím neměl tu čest hrát, ale pokud to správně chápu, důležitou součástí těch her a jejich atmosféry je, že tvé postavě reálně hrozí potupná smrt nebo přinejmenším šílenství. Nejsem si jistý, nakolik tohle dokážeš napodobit v pravidlech, kde nic takového nehrozí (aspoň ne pokud to hráč dobrovolně nepřijme).

Nebo jinými slovy: myslím, že k tomu patří i drsná pravidla, která na hráče dokážou být "zlá" a kterých se hráč fakt "bojí". Protože to hře pak dává jistou "hmatatelnost" a usazenost.

Potvrdí mi to znalci CoC, nebo vyvrátí?
Tohle mohu potvrdit, obzvláště to platí, pokud hru vede nekompromisní Vypravěč stylem "padni komu padni". Navíc ve většině her, co jsme hráli, tak nepřátelé většinou ovládali celou plejádu věcí, o kterých se běžným postavám nemohlo ani zdát. Svým nastavením to vlastně popírá nálepku "hra na hrdiny", protože hráčské postavy vlastně ani moc hrdinské nejsou. :think:
Black Adder
Příspěvky: 148
Registrován: 3. 2. 2018, 16:35

Re: Hry z prostředí Call of Cthulhu

Příspěvek od Black Adder »

Tak něco málo :-) Markus a Vitus to napsali dobře.
Když jsme kdysi hrávali tak k boji moc nedocházelo, šlo hlavně o vyšetřování a v podstatě to vůbec nebylo akční. První sehrávku CoC jsem strávil (tedy postava) za stolem, jako gorila nějakýho floutka co vyjednával s jakýmsi obchodníkem. Já měl pod stolem přilepenou pistoli. Nakonec jsem ji nepoužil. To byla první sehrávka CoC asi na tři hodiny :-), prostě pecka. Pak už si jen pamatuji (z toho akčnějšího) nějaké utíkání s revolverem v kapse, měl jsem šestiraňák a v náprsní kapse dalších šest nábojů. Co si vybavuji tak jsem střílel jen jednou. Pak ještě jednu bitky s urvanou nohou od stolu v ruce proti kultistům. On nikdo z nás, co si vybavuji neumřel, ale mi jsme to hráli jak kdyby jsme tam byli, žádný risk a odvaha, jen srabácký volání policajtů a hupky pryč. Nakonec ten největší frajer, nějaký doktor co studoval mysticismus, se vyhodil do vzduchu na arabském tržišti aby zabil hlavního zlouna (nějakej záludnej příšerák), ale už je to dvacet let tak ze mě víc nedostanete :-)
Hráli jsme Masku Nyarlathotepa a ještě něco.

A mě osobně k tomu nejvíc sedí právě CoC pravidla (procentovej dovednostní systém). Když už se střílí, tak někdo holt umře, když neuteče :-) Žádný "těžký zranění za baťoh" apod. ;-) Ono se to samozřejmě dá nasimulovat kdekoliv jinde, ale já si to nějak neumím a ani nechci představit.

No a když jsem to párkrát pánoval v 7ed., tak jsem byl zatraceně hodnej, ale Dead Light se dá buď dohrát nebo umřít (nebo utéct, ale hráči byli dost zkažení DnD), tak nakonec přišli na to co dělat a v Paper Chase v podstatě nic nebezpečnýho nebylo, pak to padlo kvůli mému času na přípravu (což se projevilo i na kvalitě poslední sehrávky).
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hry z prostředí Call of Cthulhu

Příspěvek od Jerson »

Hmm, zajímavé - tím jsi mě navedl na jsou otázku:

Co bývá obsahem vašich Cthulhu her? A jak moc se v nich objevují ty ikonické nestvůry s hlubin moře, vesmíru a času?
Black Adder
Příspěvky: 148
Registrován: 3. 2. 2018, 16:35

Re: Hry z prostředí Call of Cthulhu

Příspěvek od Black Adder »

Jerson:
Nevím jestli je to dobrá otázka, jak jistě tušíš, tak každý GM to bude mít jinak.
Ale jako "průzkum trhu" :)

Před nějakou dobou jsme na to s tím GMem vzpomínali, takže něco vypotím. Ty monstra tam byli a možná bych to mohl přirovnat k té počítačové hře, kde se hlavně utíká (znáš ji, že?). Nastavení smrtelnosti mohlo být podobné a protože jsme o tom věděli, tak jsme neriskovali, neboť na rozdíl od PC hry jsme neměli save/load.
Nastavil to tak, aby boje k dohrání potřeba nebyli, ale byla to rychlejší cesta. Respektive čím víc risku (nejen boje) tím rychlejší cesta, ale protože skok ze střechy na střechu či přestřelka byla o tom jak to padne, tak jsme to neriskovali.
Ale k těm obludám. Ty byli snad kdesi v pozadí, ve stínech, v kanálech, ale mi je nepotkávali, většinou jsme se kočkovali s kultisty. A ta monstra byla ve finále.

No a Dead Light je o vražedné mlze a vše se odehrává na benzínce za městem s postavami jak z béčkového hororu. Nějací zlodějíčci, buran s brokovnicí, staří manželé, zhrzená milenka zlodějova, atd. Mlha se dá zničit snadno, ale rozstřílením to není. Takže stres hádky a venku vražedné zlo.
A Paper Chase je o kamarádovi vyšetřovatelů, který zdědil dům a všiml si, že se mu ztrácejí knihy. Nakonec se ukáže, že je krade původní majitel jeho strýček, ze kterého se stal ghůl a na hřbitově už mu došlo čtivo. On jako extrémní introvert si ten stav v podstatě pochvaluje, jen to čtení. A jestli je tam parta pitomců a budou s ním a s ostatními ghůli bojovat, pak je to spíš špatný konec. A ti ghůlové žijí skrytí na hřbitově v podzemí a odhalí je jen díky tomu strýčkovi a když nebudou násilní a ni na ty ostatní nemusí přijít.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hry z prostředí Call of Cthulhu

Příspěvek od Jerson »

Právě že mi jde o ten průzkum trhu. Protože v PC hrách se Cthulhu nebo Yog-Sothoth vyskytují, ale z náhodných útržků mi přijde, že tenhle typ nestvůr je pro RPG hodně na hraně použitelnosti, takže se hráči setkávají spíše s přízemnějšími hrozbami. Takže vlastně podobný model toho co píšeš ty, což mi celkem vyhovuje.
Uživatelský avatar
exi
Příspěvky: 38
Registrován: 17. 7. 2020, 18:58

Re: Hry z prostředí Call of Cthulhu

Příspěvek od exi »

Z toho, co jsem zatím viděl a mohl bych to trochu generalizovat, tak v kratších scénářích bojuješ proti kultistům a "nižším" monstrům vyvrženým z jiných dimenzí. Bohové/vyšší bytosti tady slouží spíš jako hybatelé děje, šedé eminence v pozadí. V delších kampaních už je většinou nějaký ten bůh, který chce ovládnout/zničit svět a ty ho musíš zastavit. Většinou ale nepřímo, protože pokud vím, tak podle Mýtu člověk boha zničit za žádných okolností nemůže a jenom setkání s ním se rovná automatické zešílení nebo smrt.

EDIT: Ještě bych zmínil Pulp pravidla, který celý CoC stáčejí víc k brakovým románům a "indianajonesovskýmu" žánru, kde se spousta pravidel narušuje. Některý scénáře mají i rámečky, který říkají, jaký úpravy kvůli tomu udělat.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hry z prostředí Call of Cthulhu

Příspěvek od Vitus »

Jerson píše: 5. 11. 2020, 07:07 Co bývá obsahem vašich Cthulhu her? A jak moc se v nich objevují ty ikonické nestvůry s hlubin moře, vesmíru a času?
Za mne taky můžu potvrdit, že to, co jsme hráli (bohužel neznám názvy těch jednotlivých modulů, protože to vedle někdo jiný a mě se nenapadlo po tom pídit, až tak mi to pak lezlo ušima :D ) bylo v podstatě:
- první modul: vyšetřování podivných úmrtí a ztracených lidí kolem jednoho domu v Massachusetts (Arkham :wink: ), kde se nám podařilo se systém podzemních chodeb propadnout do Anglie (nepřátelé byli zbláznění lidé, či lidé ovládaní nějakou nám neznámou mocí, jediný "mimozemské" nakonec byly podivní bílí broukopavouci, co se do někoho mohli nějak dostat a rozežrat ho zevnitř, ale nepřišli jsme na to, co to bylo). Počet vypálených střelných ran: 0 (vše ruční bitky)
- druhý modul (asi): v Anglii (kde jsme se snažili zorientovat, co se děje) si nás podala složka anglické armádní kontrarozvědky, když jsme se přimotali k dalším záhadným úmrtím v jednom přístavu, až nás nakonec odvezli na tajnou základnu na Měsíci (yep, přelom 20./30. le, tajná anglická základna na Měsíci), kde jsme se snažili odhalit spolu s Angličany nějaké tajné ruiny, které nás přenesli do nějaké jiného světa, kde jsme dostávali na prdel natolik, až nás unesli mimozemšťané (hmyzoidní), od kterých jsme se dozvěděli, že vedou nějakou megagalaktickou válku s nějakými silnými megasilami (co jim nesaháme ani po malíček na noze). Počet vypálených ran: asi celkem 3 (na tom cizím světě, kam nás to hodilo z Měsíce proti nějaké té megasíle, na kterou to nemělo samozřejmě vliv), pár bitek s Anglickými kontráši a zblázněnými vojáky
- třetí modul (asi): Mimozemšťané nám nějak vyjevili, že v historii Země existuje několik fokálních míst, kterými se megazláci (o kterých jsme jako postavy vlastně nevěděli, kdo nebo co jsou) posílili, takže nás hodili do několika historických míst, kde jsme měli kultistům těchto megazláků zabránit ve vykonání rituálu, respektive přenesli nás do hlav nějakých lidí v minulosti - jednou to byla římská legie v Judei, jednou to byli křižáci, obléhající Cařihrad a nakonec to bylo něco kolem pasažérů Orient Expresu na konci 19. století. Pokaždé jsme totálně pohořeli (mohli jsme samozřejmě používat jen dobové instrumenty, i když postavy mohli používat své znalosti z 20. století. Počet vypálených ran: 0 (ani v tom 19. století na to nedošlo), pouze bitky chladnými zbraněmi či rukama
- čtvrtý modul (asi): I přes neúspěch na dílčích historických výpravách se zjistilo, že fokálním bodem je nějaké místo v Cařihradu, kde je potřeba přerušit několik věcí najednou, takže doma v New Yorku na přelomu 20./30. let jsme všichni po nějakém čase dostali lístky do Londýna a pak lístky na Orient Express v Paříži, kde jsme měli přerušit nějaké neplechy, problém byl, že jsme nevěděli, co za neplechy, kdo je dělá a do toho se tam asi zamotalo i několik dalších linií. Takže jsme v každém klíčovém městě modulu (Londýn, Paříž, nějaká víska ve Švýcarsku, Benátky, nějaké město, kde vlak omylem zastavil v Srbsku, Cařihrad) honili kultisty, protikultisty, fašisty, nacionalisty, do toho se nám tam motali nějací podivní čarodějové a teleportující se nemrtví, či co a byl to takový chaos a frustrace, že když jsme se konečně doplácali do Cařihradu, tak skóre pro záchranu světa už bylo tak nízké, že jsme to nakonec vzdali (tedy nejen modul, ale celé CoC). Tady jsme si ale párkrát zastříleli (proti italským fašistům, proti srbským anitkultistům, proti tureckým islamistům), ale taky jsme hodně utíkali

Drtivou většinu času jsme si ale hlavně lámali hlavu s tím, co dělat dál, skládali střípky stop dohromady, snažili se najít nějaké další stopy (většinou na jednu validní stopu jsme našli minimálně jednu, dvě, tři falešné a pak jednu, dvě, tři sice taky asi validní, ale týkající se něčeho zcela jiného). :D
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hry z prostředí Call of Cthulhu

Příspěvek od Jerson »

To zní jako docela náročná kampaň, myslím náročná na myšlení hráčů.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hry z prostředí Call of Cthulhu

Příspěvek od Vitus »

Jerson píše: 5. 11. 2020, 14:44 To zní jako docela náročná kampaň, myslím náročná na myšlení hráčů.
To asi ano, protože se přiznám, že nám to pak začalo lézt krkem a začal vzrůstat frustrace z toho, že jsme neměli nejmenší tušení, co máme sakra dělat dál, ale kola vlaku se otáčela směrem k Cařihradu, konec světa se nezadržitelně blížil a Vypravěč to na nás valil, až se z nás kouřilo :D .

Retrospektivě musím smeknout před tím chlapíkem, co to jako Vypravěč vedl, že i když to nebyly jeho moduly, ale nějaké ofiko, měl je zmáknuté tam a zase zpátky (pravda taky je mu už skoro 70. a v době, kdy jsem se nimi hrál už byl v invalidním důchodu, takže kromě chození po výprodejích, organizování New Yorkského sci-fi conu a navštěvování eroticonů v dojezdovém okolí cca 450 mil toho moc co na práci neměl). $D
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hry z prostředí Call of Cthulhu

Příspěvek od Jerson »

Hmm, podobné věci mi někteří hráči vyčítali také, ale hlavně tedy po první nebo druhé hře, kdy jim nebylo jasné, co by se s nějakým fenoménem vůbec dalo dělat a co vlastně zjistili. Ale když jsem jim začal navrhovat, ať své poznatky nahlas shrnou ještě v průběhu sezení, a zkusí najít možné směru postupu, tak se to výrazně zlepšilo.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hry z prostředí Call of Cthulhu

Příspěvek od Vitus »

Jerson píše: 5. 11. 2020, 15:06 Hmm, podobné věci mi někteří hráči vyčítali také, ale hlavně tedy po první nebo druhé hře, kdy jim nebylo jasné, co by se s nějakým fenoménem vůbec dalo dělat a co vlastně zjistili. Ale když jsem jim začal navrhovat, ať své poznatky nahlas shrnou ještě v průběhu sezení, a zkusí najít možné směru postupu, tak se to výrazně zlepšilo.
Já myslím, že to je obecně problém se zápletkami, jež jsou postaveny na investigaci. Takže například za sebe, když v rámci hraní klasické fantasy kampaně jsem byl Vypravěčem a postavy se na vyšetřování zasekly a nepomohl ani brejnšturm ani podobná technika, tak jsem se nerozpakoval jim pomoci třeba náhodnou indicií, náhodným pomocníkem a podobně. Jinak by se to totiž rychle zvrhlo na frustraci, jež návazně vede k nedůvěře ve Vypravěče a ve hru, jež vede k Temné straně... :-)=
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hry z prostředí Call of Cthulhu

Příspěvek od Jerson »

Přijde mi, že jsem neměl problém se záseky, jako spíše s tím, že hráči měli dojem, že nic nevyřešili a nic nezjistili - což bylo dané tím, že očekávali během jedné mise odhalení všech, nebo alespoň všech zásadních věcí o daném fenoménu, což mi nepřijde dlouhodobě udržitelný stav.
Takže postrkování v ději jsem musel řešit jen párkrát, kdy mladí začátečníci zkoušeli ultra opatrnou hru a čekali, co na ně hodím za potíže, protože tak byli navyklí z předchozích Dračáků, ale časem se to docela zlepšilo.

A shrnutí, co vlastně ví, a hlavně co ještě neví, které udělají samotní hráči po mém postrčení, mi celkem jasně ukáže, na čem se případně zasekli.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hry z prostředí Call of Cthulhu

Příspěvek od Vitus »

Vitus píše: 17. 11. 2020, 13:58
Jerson píše: 16. 11. 2020, 19:24 Které CoC, tedy co je ta tou zkratkou?
CoC = Call of Cthulhu, tuším, že to už byla sedmé edice, co jsme hráli. (viz naše předchozí diskuse o mých zkušenostech jinde :D ).
Jerson píše: 17. 11. 2020, 18:39 Tak mi v ténatu o CoC napiš, proč už ho nechceš hrát :-)
Ono je to vlastně dost přesně shrnuto v tom, co jsem psal již dříve:
Vitus píše: 5. 11. 2020, 14:52 To asi ano, protože se přiznám, že nám to pak začalo lézt krkem a začal vzrůstat frustrace z toho, že jsme neměli nejmenší tušení, co máme sakra dělat dál, ale kola vlaku se otáčela směrem k Cařihradu, konec světa se nezadržitelně blížil a Vypravěč to na nás valil, až se z nás kouřilo :D .
Neustále jsme nevěděli, co máme dělat a ani vlastně nebylo často jasné, co můžeme dělat, neustále se nám připomínalo, že to vlastně nedáváme a nakonec nám došli nápady a hodili jsme do toho vidle. Takže jako celá skupina jsme RPG zabalili a léčili si nahromaděný stres a frustraci hraním Star Trek Ascendancy. Nahořklá pachuť z CoC zůstává a už mne to hrát asi nikdo nedonutí. <pokrčení rameny>
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hry z prostředí Call of Cthulhu

Příspěvek od Jerson »

Tím mi jen dáváš munici k tvrzení, že jedna špatná hra (nebo špatně vedená, to je jedno) může hráče od hraní RPG odradit :-)
Osobně bych třeba čekal, že když víš, že to mohlo být nevhodným vedením nebo nevhodnými pravidly, tak zkusíš jedno z toho změnit a podstoupíš nový pokus.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3810
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Hry z prostředí Call of Cthulhu

Příspěvek od Selhan »

To mi teda neprijde uplne jako chyba pravidel :D

Ale pravda je, ze CoC je casto hra zalozena na vysetrovani a pritom nema zas tak genialni vedeni GMa k tomu, jak spravne vysetrovani vest. A samozrejme, asi nic neni v rpg tak frustrujici jako spatna detektivka.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů