Hry v systému Belonging Outside Belonging
Moderátor: MarkyParky
-
- Příspěvky: 106
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Hry v systému Belonging Outside Belonging
Systém Belonging Outside Belonging v Databázi
Hry postavené na Belonging Outside BelongingBelonging Outside Belonging je RPG systém zaměřený na vyprávění příběhů o tom, co se stane, když se marginalizovaná skupina pokusí vytvořit svou vlastní komunitu, hned vedle nebo skrytou uvnitř dominantní kultury. Taková komunita v sobě má naději, nejistotu, zranitelnost. Jedná se o variantu Powered by the Apocalypse.
Hry postavené na systému Belonging Outside Belonging se hrají bez kostek a Vypravěče („no dice and no masters“). Svět se tvoří spoluprací všech skrze deník komunity, kontrola nad obecnějšími prvky prostředí je rozdělená mezi všechny hráče u stolu.
Systém byl poprvé vyvinut ve hrách Dream Askew a Dream Apart od Avery Alder. Autorka uvedla, že další RPG tvůrci můžou své hry označovat jako Belonging Outside Belonging, jak chtějí, a neexistuje exaktní výčet prvků, které hra musí splňovat. Mezi opakující se prvky patří především tématika marginalizovaných skupin, tématika komunit, hraní bez Vypravěče, hraní bez kostek, využití tokenů jako metaherní měny, využití playbooků a využití tahů.
Dream Apart (2019) – O Židech ve štatlu
Wanderhome (2021) – O cestující skupině zvířecích lidí
Orbital (2021) – O ochraně vesmírné stanice před válkou
Cantrip (2022) - O dospívajících čarodějnicích na magické akademii
-
- Příspěvky: 928
- Registrován: 2. 11. 2008, 18:38
Re: Wanderhome
Já na to náhodně narazil nedávno a hned jsem si to přidal na seznam her k vyzkoušení. Zkušenost sice ukazuje, že ucházející art style ještě (bohužel) nezaručuje dobrou hru, ale ta atmosféra z toho doslova dýchá. Neměl jsem ještě příležitost zkoumat systém hry, ale nečekal jsem žádné zádrhele. Co tě zarazilo, nebo uvedlo v nejistotu?Krcmelound píše: ↑12. 7. 2021, 20:54 Zaregistroval tu někdo z vás Wanderhome? Koukal jsem na to, vypadá to krásně, ale neumím si představit, jak se to hraje. Kdyžtak https://possumcreekgames.itch.io/wanderhome
A vítej na fóru.
-
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6652
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
Re: Wanderhome
Vypadá to zajímavě (a asi si dokážu představit, jak by se to mohlo hrát, i když k tomu vlastně nikde nic moc nepíšou), ale teda $25 za elektronickou verzi nebo $45 za tištěnou (+zřejmě ještě poštovné) ... uff, no, to si ještě rozmyslím.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
-
- Příspěvky: 25
- Registrován: 27. 3. 2021, 12:03
Re: Wanderhome
Vítám, vítám Já čtu rpgforum už asi 3 roky, ale doteď jsem neměl moc důvod přispět, tak někdy se to asi muselo zlomit. Hodil jsem to sem hlavně proto, že mám pocit, že se jinak místní komunitě daří diskutovat dost o všem, ale tohle jsem tu nezaregistroval, navíc se to pojetím pravidel právě dost lišilo od všeho, co jsem zatím viděl. Přijde mi to spíš jako jakási moderovaná debata, nebo konverzační hra, než klasické papírové RPGčko a moc takových neznám.KDolecek píše: ↑12. 7. 2021, 23:20 Já na to náhodně narazil nedávno a hned jsem si to přidal na seznam her k vyzkoušení. Zkušenost sice ukazuje, že ucházející art style ještě (bohužel) nezaručuje dobrou hru, ale ta atmosféra z toho doslova dýchá. Neměl jsem ještě příležitost zkoumat systém hry, ale nečekal jsem žádné zádrhele. Co tě zarazilo, nebo uvedlo v nejistotu?
A vítej na fóru.
-
- Příspěvky: 2666
- Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
- Bydliště: Kladno
Re: Wanderhome
Pokud by jsi to chtěl dát někdy přes Sirotčinec, tak já se hlásím - mě se zvířátková témata obecně líbí a na Witch is Dead vzpománím s láskou.KDolecek píše: ↑12. 7. 2021, 23:20 Já na to náhodně narazil nedávno a hned jsem si to přidal na seznam her k vyzkoušení. Zkušenost sice ukazuje, že ucházející art style ještě (bohužel) nezaručuje dobrou hru, ale ta atmosféra z toho doslova dýchá. Neměl jsem ještě příležitost zkoumat systém hry, ale nečekal jsem žádné zádrhele.
-
- Příspěvky: 928
- Registrován: 2. 11. 2008, 18:38
Re: Wanderhome
Zrovna mám otevřená pravidlaVitus píše: ↑14. 7. 2021, 10:19Pokud by jsi to chtěl dát někdy přes Sirotčinec, tak já se hlásím - mě se zvířátková témata obecně líbí a na Witch is Dead vzpománím s láskou.KDolecek píše: ↑12. 7. 2021, 23:20 Já na to náhodně narazil nedávno a hned jsem si to přidal na seznam her k vyzkoušení. Zkušenost sice ukazuje, že ucházející art style ještě (bohužel) nezaručuje dobrou hru, ale ta atmosféra z toho doslova dýchá. Neměl jsem ještě příležitost zkoumat systém hry, ale nečekal jsem žádné zádrhele.
-
- Příspěvky: 928
- Registrován: 2. 11. 2008, 18:38
Re: Wanderhome
Ukázka jedné z playbooks. Tohle mám prostě chuť hrát.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) KDolecek dne 17. 10. 2021, 04:33, celkem upraveno 1 x.
-
- Příspěvky: 928
- Registrován: 2. 11. 2008, 18:38
-
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21028
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Re: Wanderhome
Ses pustil do překladu, jo?
Nebo překládáš jenom playbooky?
Co je ten divný klikihák na straně 50 vlevo dole místo odrážek?
Nebo překládáš jenom playbooky?
Co je ten divný klikihák na straně 50 vlevo dole místo odrážek?
-
- Příspěvky: 928
- Registrován: 2. 11. 2008, 18:38
Re: Wanderhome
Vlastně ani nevím Na serveru to bylo vylosována jako jedna z dalších her, tak jsem si pročítal pravidla. Hrozně mě to chytlo a chtěl jsem se podělit, tak jsem přeložil první playbook.
Ten klikihák je písmeno Yus. V tomhle případě je to snaha softwaru nahradit pro něj neznámý obrázek něčím jiným. V originále tam je obrázek tři lístků nebo tak něco. To kolečko je v příručce taky jiné, ale tam aspoň měl program něco podobného po ruce. U těch teček před kurzívou na druhé a třetí straně by taky reálně měly být dva různé symboly, které čtenáře navedou do správné sekce traits.
První dvě strany jsem se snažil překládat genderově neutrálně (kromě obrovského nadpisu Pečovatel), ale pak jsem to vzdal.
Ten klikihák je písmeno Yus. V tomhle případě je to snaha softwaru nahradit pro něj neznámý obrázek něčím jiným. V originále tam je obrázek tři lístků nebo tak něco. To kolečko je v příručce taky jiné, ale tam aspoň měl program něco podobného po ruce. U těch teček před kurzívou na druhé a třetí straně by taky reálně měly být dva různé symboly, které čtenáře navedou do správné sekce traits.
První dvě strany jsem se snažil překládat genderově neutrálně (kromě obrovského nadpisu Pečovatel), ale pak jsem to vzdal.
Re: Wanderhome
Je to zhruba tak, ako popisuješ. V podstate je to rozprávanie, viac RP ako G, G tam skoro ani nie je. Hra ma v podstate dokopy jednu mechaniku - získam token, zaplatím token. Väčšina "moves" nemá mechanické následky.Krcmelound píše: ↑13. 7. 2021, 22:58Vítám, vítám Já čtu rpgforum už asi 3 roky, ale doteď jsem neměl moc důvod přispět, tak někdy se to asi muselo zlomit. Hodil jsem to sem hlavně proto, že mám pocit, že se jinak místní komunitě daří diskutovat dost o všem, ale tohle jsem tu nezaregistroval, navíc se to pojetím pravidel právě dost lišilo od všeho, co jsem zatím viděl. Přijde mi to spíš jako jakási moderovaná debata, nebo konverzační hra, než klasické papírové RPGčko a moc takových neznám.KDolecek píše: ↑12. 7. 2021, 23:20 Já na to náhodně narazil nedávno a hned jsem si to přidal na seznam her k vyzkoušení. Zkušenost sice ukazuje, že ucházející art style ještě (bohužel) nezaručuje dobrou hru, ale ta atmosféra z toho doslova dýchá. Neměl jsem ještě příležitost zkoumat systém hry, ale nečekal jsem žádné zádrhele. Co tě zarazilo, nebo uvedlo v nejistotu?
A vítej na fóru.
Na druhej strane je to dobrá oddychovka, zvládla to aj moja sedemročná dcéra, v pohode sme si zahrali. Dokonca by som povedal, že pre starších hráčov to môže byť až "terapeutická" hra.
Chcel by som spraviť nejaké video k tejto hre, ale chvíľu to asi ešte potrvá, už asi mesiac sa neviem dostať k tomu, aby som natočil niečo ku Cthulhu Dark
-
- Příspěvky: 928
- Registrován: 2. 11. 2008, 18:38
Re: Wanderhome
Dnes jsme hráli oneshot.
Set up s vyvětlením settingu, pravidel, tvorbou postav a výběru zastávky na cestě trval cca hodinu.
Naše cestovní skupina se skládala z:
Lukas, vydří rošťák. Přátelský a chytrý, ale nikdy tichý nebo pozorný.
Jiskrník, liščí taneční. Nadějeplný a veselý s cílem být charismatištější a štědřejší.
Betty, polární liška učitelka. Kreativní a tradiční, ale už ne tak známá a nabubřelá jako dřív.
Willaim, beraní pastýř. Odvážný a otcovský, ale dávno ne mladý a hlasitý.
Každá postava má taky několik rysů ve vzhledu a nějaké speciální rysy dle playbooku. Tanečník má třeba 3 tance, které tančí vždy rád a 1, který už nikdy tančit nebude. Pastýř má až pět čmeláků ve svém stádě, které kdykoliv rozezná a mají své vlastní vlastnosti. Všichni také mají nějaké předměty a vztahy k ostatním postavám.
Jako motivy místa jsme vybrali rokli, věž a přístav. Z toho jsem vytvořil dlouhé a mělké údolí zakončené strmým útesem se systémem plošin, po kterých se dá dopravit až na vrch, kde je přístav horkovzdušných balónu a lodí.
Session samotná nám zabrala asi dvě hodiny skládala se ze vstupu do města pod přístavem, cesta nahoru přes pár stráží u branky příliš úzké pro některá zvířata, návštěvu cirkusového stanu s Rudou Mothrou, můrou třikrát větší než medvěd a nakonec přemluvení krtčího kapitána, aby je vzal na palubu. Lukas se totiž s Mothrou "zkamarádil" a vydal se s ní za dobrodružstvím za sluncem a zbytek skupiny se jej jal následovat.
---
Mechanicky je to velmi minimalistické.
Udělej věc z tohoto seznamu (popiš krásu okolního světa, vzdej se něčeho na čem ti záleží, dostaň se do nesnází abys někomu pomohl....)a dostaneš token. Udělej věc z tohoto seznamu (získej co potřebuješ k řešení situace, zjisti něco o postavě před tebou...) a zaplatíš token. Každá postava má také jednu nebo dvě schopnosti, které umožňuji získávat další postavám tokeny. Například Rošťák se může kdykoliv někoho zeptat "Chceš vidět něco fakt super?" a pokud řeknete ano, dostanete token.
Postavy a místa také mají seznam věci, které mohou vždy udělat. Třeba pastýř může kdykoliv poplácat čmeláka po hlavě nebo pronést náhodnou poznámku, která se ukáže jako pravdivá.
-----
V roli GM (a zřejmě částečně i postav) to byl docela odklon od většinového RPG hraní, protože konflikty se tu nemají řešit násilím, ale především se nerozhodují žádným házením kostkou. Pohne se s nimi v okamžiku, kdy s nimi chceme pohnout.
Obsahově je to vyloženě o ponoření se do postav, které se toulají a hledají domov a návštěvy různých míst slouží k jejich hlubšímu poznání a snad i nalezení domova.
--
Byl to příjemný herní zážitek. Hra má taky jednoduchý test, zda je to pro vás. Pokud si přečtete playbook a ani jednou neuděláte "aww" nebo nemáte pocit, že vaše srdce roste jak Grinchovo, tak Wanderhome nehrajte.
Teď máme plán pokračovat jednou měsíčně, GMless.
---
EDIT: RPGGeek má jako systém uvedeno PbtA (proto jsem to tak zařadil i já), ale to provázání je fakt volné. V podstatě jen to, že hra používá playbooks a "schopnosti" by se daly volně kategorizovat jako tahy. Mezi inspiracemi je zmíněno Under Hollow Hills což je PbtA od Bakerů, ale PbtA samotné ve hře zmíněno nikde není (na rozdíl od explicitního zmínění Belonging Outside Belonging).
Set up s vyvětlením settingu, pravidel, tvorbou postav a výběru zastávky na cestě trval cca hodinu.
Naše cestovní skupina se skládala z:
Lukas, vydří rošťák. Přátelský a chytrý, ale nikdy tichý nebo pozorný.
Jiskrník, liščí taneční. Nadějeplný a veselý s cílem být charismatištější a štědřejší.
Betty, polární liška učitelka. Kreativní a tradiční, ale už ne tak známá a nabubřelá jako dřív.
Willaim, beraní pastýř. Odvážný a otcovský, ale dávno ne mladý a hlasitý.
Každá postava má taky několik rysů ve vzhledu a nějaké speciální rysy dle playbooku. Tanečník má třeba 3 tance, které tančí vždy rád a 1, který už nikdy tančit nebude. Pastýř má až pět čmeláků ve svém stádě, které kdykoliv rozezná a mají své vlastní vlastnosti. Všichni také mají nějaké předměty a vztahy k ostatním postavám.
Jako motivy místa jsme vybrali rokli, věž a přístav. Z toho jsem vytvořil dlouhé a mělké údolí zakončené strmým útesem se systémem plošin, po kterých se dá dopravit až na vrch, kde je přístav horkovzdušných balónu a lodí.
Session samotná nám zabrala asi dvě hodiny skládala se ze vstupu do města pod přístavem, cesta nahoru přes pár stráží u branky příliš úzké pro některá zvířata, návštěvu cirkusového stanu s Rudou Mothrou, můrou třikrát větší než medvěd a nakonec přemluvení krtčího kapitána, aby je vzal na palubu. Lukas se totiž s Mothrou "zkamarádil" a vydal se s ní za dobrodružstvím za sluncem a zbytek skupiny se jej jal následovat.
---
Mechanicky je to velmi minimalistické.
Udělej věc z tohoto seznamu (popiš krásu okolního světa, vzdej se něčeho na čem ti záleží, dostaň se do nesnází abys někomu pomohl....)a dostaneš token. Udělej věc z tohoto seznamu (získej co potřebuješ k řešení situace, zjisti něco o postavě před tebou...) a zaplatíš token. Každá postava má také jednu nebo dvě schopnosti, které umožňuji získávat další postavám tokeny. Například Rošťák se může kdykoliv někoho zeptat "Chceš vidět něco fakt super?" a pokud řeknete ano, dostanete token.
Postavy a místa také mají seznam věci, které mohou vždy udělat. Třeba pastýř může kdykoliv poplácat čmeláka po hlavě nebo pronést náhodnou poznámku, která se ukáže jako pravdivá.
-----
V roli GM (a zřejmě částečně i postav) to byl docela odklon od většinového RPG hraní, protože konflikty se tu nemají řešit násilím, ale především se nerozhodují žádným házením kostkou. Pohne se s nimi v okamžiku, kdy s nimi chceme pohnout.
Obsahově je to vyloženě o ponoření se do postav, které se toulají a hledají domov a návštěvy různých míst slouží k jejich hlubšímu poznání a snad i nalezení domova.
--
Byl to příjemný herní zážitek. Hra má taky jednoduchý test, zda je to pro vás. Pokud si přečtete playbook a ani jednou neuděláte "aww" nebo nemáte pocit, že vaše srdce roste jak Grinchovo, tak Wanderhome nehrajte.
Teď máme plán pokračovat jednou měsíčně, GMless.
---
EDIT: RPGGeek má jako systém uvedeno PbtA (proto jsem to tak zařadil i já), ale to provázání je fakt volné. V podstatě jen to, že hra používá playbooks a "schopnosti" by se daly volně kategorizovat jako tahy. Mezi inspiracemi je zmíněno Under Hollow Hills což je PbtA od Bakerů, ale PbtA samotné ve hře zmíněno nikde není (na rozdíl od explicitního zmínění Belonging Outside Belonging).
-
- Moderátor
- Příspěvky: 3832
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
Re: Wanderhome
Já mám přátelé asi novou oblíbenou RPG hru... Já věděl, že se mi to asi bude líbit, ale včerejší sezení s Karlem, Nordem, Galbi a Sherley bylo prostě super.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
-
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21028
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
-
- Příspěvky: 2666
- Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
- Bydliště: Kladno