[databáze RPG] Diskuze ke kategorizaci RPG her a produktů
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21019
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
[databáze RPG] Diskuze ke kategorizaci RPG her a produktů
Separátní diskuze o projektu databáze RPG, odděleno pro přehlednost. V téhle diskuzi řešíme kategorizaci - žánry, mechaniky, systémy... Jak přesně různé věci klasifikovat. Co ještě je a co není hra.
Vedlejší diskuze:
Dokumentace a pokyny k zadávání obsahu
Obecná diskuze k projektu (komentáře technického rázu).
Wishlist anotací
Chcete anotaci ke hře nebo produkty, které zatím v databázi chybí? Řekněte si o ně.
Historický komplecionismus - Doplňování edic
V databázi máme jiné edice těchto her; chtělo by to i tyhle edice kvůli úplnosti – plus aspoň rámcově vysvětlit rozdíly:
- Burning Wheel - rozsekat na Classic, Revised a Gold?
- Conspiracy X 2.0
- Cortex - Všichni členové rodiny, máme jen Cortex Prime
- Das Schwartze Auge: 1. edice, 2. edice, 3. edice
- Drakar och Demoner: 1. až 3. dohromady; Expert, 4. a 5. dohromady; 6. zvlášť,
- Dzikie Pola (1e)
- FTL: 2448, chybí třetí edice
- Hackmaster 5e
- Heaven & Earth: 1. edice, 2. edice
- In Nomine Satanis / Magna Veritas - máme jen jednu edici z pěti
- Mechwarrior: je jich víc a mají divné názvy (třeba Battletech)
- Midgard: 1e, 2e, 3e, 5e
- Mutant: chybí Mutant: Undergångens arvtagare (2002) a Mutant: Hindenburg (2020)
- Mutants & Masterminds: 1e, 3e
- Over the Edge: 3e
- Shadowrun Anarchy
- SpyCraft- Classic
- Tribe 8 - druhá edice
- Unknown Armies: 1e, 3e
Dech draka:
- Kdo bude pokračovat v načaté práci a doplní zbytek tohohle?
Vedlejší diskuze:
Dokumentace a pokyny k zadávání obsahu
Obecná diskuze k projektu (komentáře technického rázu).
Wishlist anotací
Chcete anotaci ke hře nebo produkty, které zatím v databázi chybí? Řekněte si o ně.
Historický komplecionismus - Doplňování edic
V databázi máme jiné edice těchto her; chtělo by to i tyhle edice kvůli úplnosti – plus aspoň rámcově vysvětlit rozdíly:
- Burning Wheel - rozsekat na Classic, Revised a Gold?
- Conspiracy X 2.0
- Cortex - Všichni členové rodiny, máme jen Cortex Prime
- Das Schwartze Auge: 1. edice, 2. edice, 3. edice
- Drakar och Demoner: 1. až 3. dohromady; Expert, 4. a 5. dohromady; 6. zvlášť,
- Dzikie Pola (1e)
- FTL: 2448, chybí třetí edice
- Hackmaster 5e
- Heaven & Earth: 1. edice, 2. edice
- In Nomine Satanis / Magna Veritas - máme jen jednu edici z pěti
- Mechwarrior: je jich víc a mají divné názvy (třeba Battletech)
- Midgard: 1e, 2e, 3e, 5e
- Mutant: chybí Mutant: Undergångens arvtagare (2002) a Mutant: Hindenburg (2020)
- Mutants & Masterminds: 1e, 3e
- Over the Edge: 3e
- Shadowrun Anarchy
- SpyCraft- Classic
- Tribe 8 - druhá edice
- Unknown Armies: 1e, 3e
Dech draka:
- Kdo bude pokračovat v načaté práci a doplní zbytek tohohle?
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21019
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [databáze RPG] Diskuze ke kategorizaci RPG her a produktů
Pak je tam deště:
- dovednostní
- bodový nákup
- postupové stromy
- životní dráhy
Píšeš, že bys chtěl štítek "nemá úrovně", ale to už je vyjádřeno tím, že ta hra nemá štítek "úrovně". Co přesně ti tam schází?
- dovednostní
- bodový nákup
- postupové stromy
- životní dráhy
Píšeš, že bys chtěl štítek "nemá úrovně", ale to už je vyjádřeno tím, že ta hra nemá štítek "úrovně". Co přesně ti tam schází?
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3832
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: [databáze RPG] Diskuze ke kategorizaci RPG her a produktů
No ale to mi nepřijde špatně? Analogicky mám třeba souboje, které jsou takřka úplně všude, a budu tudíž vyhledávat nějakou konkrétní implementaci, například "souboje na kola".
Mě osobně zrovna docela zajímá, jestli je tam postup po levelech.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6652
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: [databáze RPG] Diskuze ke kategorizaci RPG her a produktů
Připojil jsem recenzi k anotaci Golden Sky Stories (odkazy v záhlaví smažu). Ale sama recenze obsahuje další hry, které nejsou v databázi, takže pokud by se někdy anotace vytvořily, bylo by vhodné přidat tyhle hry k odkazu na recenzi (vím, jak to zní, ale databáze funguje takhle, ne obráceně). Zkusím to v záhlaví nějak zaznačit...Markus píše: ↑12. 5. 2020, 17:49 Aktuální wishlist:
Anotace pro recenzované produkty
(...) Golden Sky, (...) Stories
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21019
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [databáze RPG] Diskuze ke kategorizaci RPG her a produktů
Bubáku, díky. Ty vícenásobné recenze se dají snadno přidat editací vložené "externí recenze" - prostě tím, že ji přiřadíš k dalším produktům. Chybí pro to použitelné UI, ale šikovný člověk se k tomu nějak prokliká. Kdyžtak to udělám já, myslím na to.
KDolecek se koukám pustil do přidávání restů. Díky za to!
KDolecek se koukám pustil do přidávání restů. Díky za to!
Re: [databáze RPG] Diskuze ke kategorizaci RPG her a produktů
Lze nějak připojit externí recenzni k RPG rodině? Recenze Das Schwarze Auge se zabývá celou rodinou, tak jsem jí založil, ale nejde mi k ní recenze přidat.
Paradoxně, jediná Das Schwarze Auge hra, která v databázi nachází je pátá edice, která vyšla až po napsání zmíněné recenze.
Paradoxně, jediná Das Schwarze Auge hra, která v databázi nachází je pátá edice, která vyšla až po napsání zmíněné recenze.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21019
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [databáze RPG] Diskuze ke kategorizaci RPG her a produktů
Nejde a zapínat to nechci, už se ptal Sirien na něco podobného (jestli to jde ke světům). Ale chci to záměrně mít jen napasované na konkrétní produkty, protože to pořád slouží primárně pro "recenze konkrétních produktů", ne "obecné články o D&D".
EDIT: Dotyčný článek je vlastně jen o čtvrté edici (a 4.1, ale to je pro naše účely pořád totéž).
EDIT: Dotyčný článek je vlastně jen o čtvrté edici (a 4.1, ale to je pro naše účely pořád totéž).
Re: [databáze RPG] Diskuze ke kategorizaci RPG her a produktů
Pravda, doplnil jsem tedy entry pro čtvrtou edici.Markus píše: ↑25. 3. 2021, 16:24 EDIT: Dotyčný článek je vlastně jen o čtvrté edici (a 4.1, ale to je pro naše účely pořád totéž).
----
ad štítek Úrovně
To ano, ale ty přeci nevyjadřují nic o tom rozvoji postavy a jak ten mechanicky probíhá, primárně se zaobírají existencí oddělených mechanik, které jsou primárně spojeny s tvorbou postavy.
Já určitě nejsem pro odebrání štítku Úrovně. Ale rozhodně existuje víc pojetí mechaniky rozvoje postavy. Když to nebudu brát příliš rozdrobeně, tak například cca:
Úrovně - to co máme v databázi. Skokový posun v síle postavy po nasbírání dostatku XP, dráha je zpravidla buď jasně určená nebo vybíráš z omezeného seznamu. DnD, DrD škola.
Postupný/Pokračující - sbíráš XP a když jich máš dostatek, dokoupíš si konkrétní vylepšení (WoD, Scion, WFRP, WH40K, GURPS)
Používáním - základem pro vylepšení schopnosti/dovednosti je její použití (RuneQuest, Torchbearer, Burning Wheel, PbtA)
Bez rozvoje - sebevysvětlující (typicky one.shot hry)
A určitě to jde dělit ještě podrobněji, ale to lépe udělali jiní.
Pro mne tohle není hill to die on, ale není mi jasné v čem jsou Úrovně designově jiné/lepší/důležitější než ty ostatní přístupy a tedy jedin zasluhují štítek. Snad kromě toho, že skrze DnD a DrD má většina české komunity tento přístup nejvíc zarytý do paměti, ale to mi zase nepříjde jako validní kritérium pro stanovování kategorií.
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3832
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: [databáze RPG] Diskuze ke kategorizaci RPG her a produktů
Já to bral tak, že "postupové stromy" a "postupný/pokračující" je to samé?
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Re: [databáze RPG] Diskuze ke kategorizaci RPG her a produktů
Možná? Koukám na to v databázi a vlastně si nejsem jist co postupové stromy mají být, protože pod tím je umístěno WHFR, Blades in the Dark, pár CoD a tak DnD 5e a DrD.
Podle popisku jsem to měl zařazeno víc v kategorii "jak je rozvoj postav členěn" než "jak k rozvoji postav dochází" - tedy, že to značí předurčené cesty rozvoje s omezeným rozhodováním.
Podle popisku jsem to měl zařazeno víc v kategorii "jak je rozvoj postav členěn" než "jak k rozvoji postav dochází" - tedy, že to značí předurčené cesty rozvoje s omezeným rozhodováním.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21019
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [databáze RPG] Diskuze ke kategorizaci RPG her a produktů
Nějak se na tohle členění netvářím - už se zase dostáváme do přílišné granularity, přílišné analytičnosti. Nechci, aby tam těch štítků bylo moc, takže při přidávání dalších bych měl potřebu jiné zase mazat. A hlavně nechci, aby tam vznikaly nějaké pomyslné osy nebo povinné škály, ve kterých je nutné klasifikovat každou hru.
„Klasifikujte, jaký používá hra levelovací mechanismus“, „Klasifikujte, jestli používá task resolution, conflict resolution atd...“
Nechci pomyslné check-listy a nutnost klasifikace v osách.
Takhle to fungovat nemá, nemá to být precizní analytická klasifikace, ale naopak spíš povrchnější, obecná, vyjadřující ty nejmarkantnější rysy. A především to musí být věci srozumitelné každému, ne jen designovým teoretikům.
Úrovně. Kariéry (životní dráhy). To jsou jasné věci, které mají výrazný vliv na podobu systému. Jestli si někde počítám bodíky nebo odškrtávám počet použití skillu, to už takový vliv nemá. Je to nepodstatný detail.
Tím to nechci bojkotovat úplně, potřebuju to promyslet. Jen říkám, že to nechci směřovat k větší granularitě a analytičnosti. Otázka je, jestli tam něco markantního chybí. Zatím ten dojem nemám – postupný rozvoj je podle mě podchycený štítky „Dovednostní systém“ a „Budový nákup“. Nicméně kategorie Postupové stromy je pofidérní, to uznávám (je tam třeba DrD a jeho rozbíhavost povolání na 6. úrovni) – pravděpodobně je zbytečná, možná by stála za nahrazení něčím jiným.
EDIT: Možná srozumitelněji. Ty štítky mají vyjadřovat široké charakteristiky her na vyšší úrovni. „Class & level system“ je charakteristika na hodně vysoké úrovni. „Dovednostní systém“ je charakteristika na vysoké úrovni. Ale „odškrtávání použitých dovedností a postupné počítání bodíků“ je pod naší rozlišovací schopností.
„Klasifikujte, jaký používá hra levelovací mechanismus“, „Klasifikujte, jestli používá task resolution, conflict resolution atd...“
Nechci pomyslné check-listy a nutnost klasifikace v osách.
Takhle to fungovat nemá, nemá to být precizní analytická klasifikace, ale naopak spíš povrchnější, obecná, vyjadřující ty nejmarkantnější rysy. A především to musí být věci srozumitelné každému, ne jen designovým teoretikům.
Úrovně. Kariéry (životní dráhy). To jsou jasné věci, které mají výrazný vliv na podobu systému. Jestli si někde počítám bodíky nebo odškrtávám počet použití skillu, to už takový vliv nemá. Je to nepodstatný detail.
Tím to nechci bojkotovat úplně, potřebuju to promyslet. Jen říkám, že to nechci směřovat k větší granularitě a analytičnosti. Otázka je, jestli tam něco markantního chybí. Zatím ten dojem nemám – postupný rozvoj je podle mě podchycený štítky „Dovednostní systém“ a „Budový nákup“. Nicméně kategorie Postupové stromy je pofidérní, to uznávám (je tam třeba DrD a jeho rozbíhavost povolání na 6. úrovni) – pravděpodobně je zbytečná, možná by stála za nahrazení něčím jiným.
EDIT: Možná srozumitelněji. Ty štítky mají vyjadřovat široké charakteristiky her na vyšší úrovni. „Class & level system“ je charakteristika na hodně vysoké úrovni. „Dovednostní systém“ je charakteristika na vysoké úrovni. Ale „odškrtávání použitých dovedností a postupné počítání bodíků“ je pod naší rozlišovací schopností.
Re: [databáze RPG] Diskuze ke kategorizaci RPG her a produktů
Jaký tag používáte pro Traits a Feats? Tedy vydefinovaný seznam zvláštních schopností/dovedností/znalostí, které většinou umožňují dělat něco, co bez příslušné Trait nejde udělat.
RPGGeek pro to používá tag "Traits/Aspects (personality affects gameplay)".
V naší databázi jsou Aspekty (ale určeny jsou jako volně tvořené); potom Atributy/Vlastnosti (fyzické, mentální vlastnosti vyjádřené číselně); a ještě Dovednosti (Postavy mají dovednosti nebo jiné schopnosti, které si můžou volně vybírat nebo kupovat, místo aby byly pevně určené povoláním), pod což to asi spadá nejvíc? Ale Dovednosti já mám ukotveny jako Skills z DnD. A hry, které te´d zadávám do databáze někdy mívají Traits i Skills a o to víc mi nesedí tam dávat Dovednosti.
RPGGeek pro to používá tag "Traits/Aspects (personality affects gameplay)".
V naší databázi jsou Aspekty (ale určeny jsou jako volně tvořené); potom Atributy/Vlastnosti (fyzické, mentální vlastnosti vyjádřené číselně); a ještě Dovednosti (Postavy mají dovednosti nebo jiné schopnosti, které si můžou volně vybírat nebo kupovat, místo aby byly pevně určené povoláním), pod což to asi spadá nejvíc? Ale Dovednosti já mám ukotveny jako Skills z DnD. A hry, které te´d zadávám do databáze někdy mívají Traits i Skills a o to víc mi nesedí tam dávat Dovednosti.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21019
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [databáze RPG] Diskuze ke kategorizaci RPG her a produktů
Aspekty jsou něco, co není vyjmenované v seznamu, ale hráč si to můžeš určit libovolně. Takže ty tvoje "traits" nejsou aspekty. Zní to jako atributy nebo dovednosti. Jaký je v tom rozdíl?
EDIT: Už chápu. Popisuješ "speciální schopnosti", featy, talenty atd... Pro to tam tag není. Možná by šel přidat tag "Talenty/featy".
EDIT: Už chápu. Popisuješ "speciální schopnosti", featy, talenty atd... Pro to tam tag není. Možná by šel přidat tag "Talenty/featy".
Re: [databáze RPG] Diskuze ke kategorizaci RPG her a produktů
Dávalo by mi to smysl, jsou hodně rozšířené a při zadávání do databáze mi chyběly.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21019
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [databáze RPG] Diskuze ke kategorizaci RPG her a produktů
Je to tam. Zrovna tohle je dost výrazné a jednoznačné, díky, že sis té mezery všiml. Bude to teda chtít přidat k tomu hooooodně her, to je běh na dlouhou trať.
Re: [databáze RPG] Diskuze ke kategorizaci RPG her a produktů
Ještě k předešlé výmněně: Souhlasím, že by neměly být štítky na všechno a nákup schopností za body je asi férový deflaut, ale to "Bez rozvoje" bo možná štítek sneslo.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů