Exalted

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

Exalted

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace 1. edice
:arrow? Anotace 2. edice
:arrow? Anotace 3. edice
Exalted je high fantasy hra s vlivy ze světových mytologií a anime. Zaměřuje se na epickou fantasy. Prostředí Exalted se nazvá Age of Sorrows nebo druhý věk lidí - svět ovládaný bohy a elementy. Postavy jsou vyvolení některého z bohů a "povzneseni" (Exalted), čímž získají schopnosti dalece za hranicemi obyčejných smrtelníků.

1e (2001, White Wolf) - Storyteller system
2e (2006, White Wolf) - Storytelling system
3e (2016. White Wolf a Onyx Path) - Storyteller system
Uživatelský avatar
Quasit
Vysloužilý démon
Příspěvky: 1452
Registrován: 28. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Praha, Vršovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Quasit »

Marwin píše:Co si predstavujes pod terminem kompeticni? Nedokazu si pod tim nic predstavit...
Kompetiční (nebo gamistický) je termín z GNS modelu. Označuje typ hraní, kdy hráči pomocí postav soutěží (compete) s jinými postavami. Systém Exalted podporuje tento typ hraní, což samozřejmě neznamená, že by se tak hra musela hrát. A tenhle typ systému je pro Exalted vhodný, protože ta hra je o tom, jak skvěle dokážu nakopat nepřítele do zadku. Což není kritika, jenom chakteristika.
Zrovna já s tím systémem nejsem moc spokojenej, protože upřednostňuju trochu jinej přístup a neumím dobře v kompetičních systémech používat postavy (což se ukázalo na poslední hře, kde mi postavy zbušily mýho NPC padoucha Abyssála do kuličky během dvou kol.)
Marwin píše:Co se tyce atomicity schopnosti, z her ktere jsem kdy hral stejny princip pouzivala snad kazda. Jediny rozdil byl v poctu (ktery je primo umerny nadprirozenosti postav). (ono i jednotlive dovednosti jsou de facto atomicke schopnosti a kazda Ti dava nejakou vyhodu a pouziva se v necem jinem (a obcas i jinak)). V Exalted je to extremni tim, ze kazda postava ma tech schopnosti hodne.
Tak, těch schopností je prostě na mě příliš moc, jako ST bych vlastně měl mít načtený charmy Solárů, Abyssálů, Terrestriálů, spiritů...
Insidious demon that aids evil mortals.
Uživatelský avatar
SEB
Příspěvky: 588
Registrován: 14. 6. 2005, 14:21
Bydliště: Praha

Příspěvek od SEB »

Marwin píše:
SEB píše: předpokládám ale, že stejně jako v mojí skupině kromě Vypravěče nikdo Exalted knihy nečetl (zvláště ne ty holky).
Zkus jim hodit na stůl knihu exalted 2ed a ať si podle toho zahrajou (aniž by jim svět podal nějaký zkušenější roleplayer) - to je ten problém, o kterém mluví autor citovaného článku z rpg.net.
Na tenhle experiment bohuzel uz nemam lidi ;o) Treba se nekdo najde...

Jinak 'cetl' je minimalne u jedne z tech holek ktera je anglictinar-zacatecnik docela problem. Zbytek lidi tu knihu afaik cetl, ikdyz tezko celou. Nutno podotknout ze co se tyce kategorie 'zkusenejsi roleplayer' tak do toho spadali vsichni (tezko najit v tomhle veku novacka, imo)

Ono s tim podavanim rpg na stul, problem bude pri kazdem prvnim rpg ve skupine, kde neni nikdo kdo to zna stejny - ale to uz je OffTopic.
Hmm... ale pořád když srovnám World of Darkness (Core Rulebook a hraní mortals) s hratelností a přístupností Exalted 2ed, vidím jasného vítěze...

a přitom bych spíše čekal, že Exalted svou tematikou bude přístupnější.

Když jsem testoval Exalted já, na knihu se nováčci dívali naprosto nevěřícně, a od vnitřku v podstatě utekli... WoD naopak donutilo i (ty samé lidi co anglicky neumí a RPG neznají) pročítat, prohlížet a ptát se...
Exalted odložili jako naprostou úchylnost.

Netvrdím že je to špatně, ale vidím určitý rozpor v prezentaci Exalted a jeho zaměření/obsahu...
---
Servant of my own vice.
Uživatelský avatar
SEB
Příspěvky: 588
Registrován: 14. 6. 2005, 14:21
Bydliště: Praha

Příspěvek od SEB »

Quasit píše:
Marwin píše:Co si predstavujes pod terminem kompeticni? Nedokazu si pod tim nic predstavit...
Kompetiční (nebo gamistický) je termín z GNS modelu. Označuje typ hraní, kdy hráči pomocí postav soutěží (compete) s jinými postavami. Systém Exalted podporuje tento typ hraní, což samozřejmě neznamená, že by se tak hra musela hrát. A tenhle typ systému je pro Exalted vhodný, protože ta hra je o tom, jak skvěle dokážu nakopat nepřítele do zadku. Což není kritika, jenom chakteristika.
Zrovna já s tím systémem nejsem moc spokojenej, protože upřednostňuju trochu jinej přístup a neumím dobře v kompetičních systémech používat postavy (což se ukázalo na poslední hře, kde mi postavy zbušily mýho NPC padoucha Abyssála do kuličky během dvou kol.)
Marwin píše:Co se tyce atomicity schopnosti, z her ktere jsem kdy hral stejny princip pouzivala snad kazda. Jediny rozdil byl v poctu (ktery je primo umerny nadprirozenosti postav). (ono i jednotlive dovednosti jsou de facto atomicke schopnosti a kazda Ti dava nejakou vyhodu a pouziva se v necem jinem (a obcas i jinak)). V Exalted je to extremni tim, ze kazda postava ma tech schopnosti hodne.
Tak, těch schopností je prostě na mě příliš moc, jako ST bych vlastně měl mít načtený charmy Solárů, Abyssálů, Terrestriálů, spiritů...
Exalted tímto opět potvrzuje svou krásnou kontroverzi - na jednu stranu je to hlavně o nakopávání zadků, na stranu druhou o psychice "hrdiny" atd atd atd... je to prostě jedinečná hra ve všech aspektech. Jsem rád že je, ale neublížila by jí trochu přízemnější prezentace. Sice totiž v nynější podobě zaujme znuděné roleplayery a náctileté Diablisty/Animefily, ale nováčky spíše podle mé (opakované) zkušenosti odrazuje.
---
Servant of my own vice.
Sosacek
Příspěvky: 25735
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Příspěvek od Sosacek »

SEB píše:Overall, my impression of Exalted is pretty good. The setting makes me want to run a game, and the rules aren't so complicated that I want to run away. Apart from some minor design and layout issues, my biggest concern about the game is that it seems focused towards a very specific audience. The epic-powered characters, the PG-13 manga illustrations, the complicated Charm trees, and the extensive (and expensive) upcoming product schedule all suggest that this game is firmly directed at 13- to 17-year old boys. This is unfortunate, mainly because the setting is broad enough that it could potentially appeal to older gamers, women, and brand-new roleplayers; the presentation and complexity, however, aren't particularly welcoming to these types.
Zeptej se Dalcor jak se mainstreamově hrají vlkodlaci, uvědom si že hlavním tématem upírů je "já jsem malý chudáček, všichni mne nenávidí, nikdo mi nerozumí ... ale mám superschopnosti a můžu pozabíjet ty co se mi nelíbí, heč", že hlavním tématem nových mágů je "zkoumání prastarých tajemnství" což přináší na mysl fimové skvosty jako Tomb Raider, Mumie, Mumie se vrací, Mumie se už zase vrací, a ještě víc než předtím, Indiana Jones, že Changeling vychází z mangy pro japonské prepubertální dívky (vím že mangou pohrdáš, ale témata dětí a teenagerů kteří v sobě mají víly a potají bojují s něčím je docela časté), že užasná a všemi opěvovaná hra Wraith už nikoho nezajímá, protože film Várna už přestal být cool ...

... zjistíš že Exlated skutečně nemáš co vyčítat. Vím že je snadné se vymezit proti nečemu, a říkat "takhle to hrají puberťáci, my jsme dál", ale obávám se že je to v tomhle případě mimo.

(*): Jako bezduchej HnS
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Příspěvek od Bifi »

Ja som síce 2nd edition nečítal, ale vizuálne mi o dosť krajšia príde core príručka WFRP 2e (aj napriek tomu, že mi je proti srsti štýl viacerých ilustrácií). Tie komiksy v Exalted sú desné. Celé to je tínedžerská pozápadnená verzia wu-xia mangy, ale veľmi zlá. (Týmto nekritizujem textový obsah knihy ani kvalitu RPG dizajnu.)

Každopádne rád by som si to niekedy vyskúšal, Exalted ma úplne obišlo.

M
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Trevenorboven
Příspěvky: 728
Registrován: 11. 10. 2004, 17:03
Bydliště: Marzipan

Příspěvek od Trevenorboven »

No tak samozřejmě
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sirien »

Sos: Prosím neuraz se... ale nějak trochu očividně nerozumíš o čem mluvíš... popřípadě paroduješ trochu přes čáru pochopitelnosti.
uvědom si že hlavním tématem upírů je "já jsem malý chudáček, všichni mne nenávidí, nikdo mi nerozumí ... ale mám superschopnosti a můžu pozabíjet ty co se mi nelíbí, heč"
Je vcelku dobrá ukázka toho, o čem upíři primárně nejsou.

A o
že užasná a všemi opěvovaná hra Wraith už nikoho nezajímá, protože film Várna už přestal být cool ...
by se dalo nemálo polemizovat.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Sosacek
Příspěvky: 25735
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Příspěvek od Sosacek »

Huh.

Na WoD mi nejvic vadi jedna vec -- laka k sobe lidi kteri maji tendenci prohlasovat veci jako "my to delame jedinym spravnym zpusobem a ostatni to nechapou". Nedelaji to vsichni, ale je to dost caste.

Zajimalo by mne proc tomu tak je, proc pokazde kdyz si nekdo dovoli na whitewolf forech zeptat na nevhodnou otazku (jako "proc se v MtA nescita zbroj vytvorena pomoci Mysli a pomoci Hmoty") tak je mu odpovezeno "bez radsi hrat DnD, tohle nepochopis" atd. Ale hadam ze to by chtelo sociologa a to nejsem.

Tukane ja nevim o cem upiri ktere STujes ty primarne jsou (*). Ale na to abych vedel co nabizi system tak jak je napsany se staci podivat do knihy. A nebo to jak ho vetsina lidi hraje, ale o tom nemam zadne statistiky, takze s tim tady neoperuju. Nepsal jsem to sem proto abych mohl nadavat hracum WoD, ale prislo mi zajimave.

A rozhodne nemyslim ze bych mel rikat co je spravne a co ne(**). Muzes se o tom bavit ve vede, ale rpg je mnohem podobnejsi umeni nez vede a tam nemaji podobne veci co delat. Neexistuje "spravny" zpusob jak namalovat kubisticky obraz, a nemyslim ze by byl spravny zpusob jak hrat rpg.

(*): neco je o necem je mimochodem docela hnusnej anglicismus, ale sam ho nejak nemuzu prestat pouzivat. achjo, hadam ze na svem projevu budu muset zapracovat. (na "hadam ze neco" je taky hnusna konstrukce. gr)

(**): spis obecne prohlaseni, neco takoveho se tady kdysi resilo. nerikam ze to tak ostatni ted zrovna delaji nebo tak neco.

BTW: akcie WW pry padaji a jejich prodeje klesaji. vite o tom enco?
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
SEB
Příspěvky: 588
Registrován: 14. 6. 2005, 14:21
Bydliště: Praha

Příspěvek od SEB »

Sosacek píše:Huh.

Na WoD mi nejvic vadi jedna vec -- laka k sobe lidi kteri maji tendenci prohlasovat veci jako "my to delame jedinym spravnym zpusobem a ostatni to nechapou". Nedelaji to vsichni, ale je to dost caste.

Zajimalo by mne proc tomu tak je, proc pokazde kdyz si nekdo dovoli na whitewolf forech zeptat na nevhodnou otazku (jako "proc se v MtA nescita zbroj vytvorena pomoci Mysli a pomoci Hmoty") tak je mu odpovezeno "bez radsi hrat DnD, tohle nepochopis" atd. Ale hadam ze to by chtelo sociologa a to nejsem.

Tukane ja nevim o cem upiri ktere STujes ty primarne jsou (*). Ale na to abych vedel co nabizi system tak jak je napsany se staci podivat do knihy. A nebo to jak ho vetsina lidi hraje, ale o tom nemam zadne statistiky, takze s tim tady neoperuju. Nepsal jsem to sem proto abych mohl nadavat hracum WoD, ale prislo mi zajimave.

A rozhodne nemyslim ze bych mel rikat co je spravne a co ne(**). Muzes se o tom bavit ve vede, ale rpg je mnohem podobnejsi umeni nez vede a tam nemaji podobne veci co delat. Neexistuje "spravny" zpusob jak namalovat kubisticky obraz, a nemyslim ze by byl spravny zpusob jak hrat rpg.

(*): neco je o necem je mimochodem docela hnusnej anglicismus, ale sam ho nejak nemuzu prestat pouzivat. achjo, hadam ze na svem projevu budu muset zapracovat. (na "hadam ze neco" je taky hnusna konstrukce. gr)

(**): spis obecne prohlaseni, neco takoveho se tady kdysi resilo. nerikam ze to tak ostatni ted zrovna delaji nebo tak neco.

BTW: akcie WW pry padaji a jejich prodeje klesaji. vite o tom enco?
WW se má k světu. Není to sice nejrůžovější, ale nějakou dobu ti ještě život otravovat budou.

WoD se prostě snaží vymezit konkrétní žánr, atmosféru a stylizaci, proto se ti možná zdá, že se tváří elitářsky.
---
Servant of my own vice.
Uživatelský avatar
Jezevec
Vypravěč
Příspěvky: 694
Registrován: 3. 7. 2006, 07:26
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jezevec »

Sosacek píše:Zeptej se Dalcor jak se mainstreamově hrají vlkodlaci, uvědom si že hlavním tématem upírů je "já jsem malý chudáček, všichni mne nenávidí, nikdo mi nerozumí ... ale mám superschopnosti a můžu pozabíjet ty co se mi nelíbí, heč", že hlavním tématem nových mágů je "zkoumání prastarých tajemnství" což přináší na mysl fimové skvosty jako Tomb Raider, Mumie, Mumie se vrací, Mumie se už zase vrací, a ještě víc než předtím, Indiana Jones, že Changeling vychází z mangy pro japonské prepubertální dívky (vím že mangou pohrdáš, ale témata dětí a teenagerů kteří v sobě mají víly a potají bojují s něčím je docela časté), že užasná a všemi opěvovaná hra Wraith už nikoho nezajímá, protože film Várna už přestal být cool ...
Jako je tu v tematu o Exalted uplne OT, nicmene mi neda se ohradit. Chapu, ze nemas WoD rad. Nicmene to, co tu pises jsou fakt nemysly a nechapu, proc to prostredi shazujes naprosto nesmyslnymi argumenty mimo misu. Prijde mi tento tvuj projev znacne ubohy.

P.S.: Ja ti nerikam, ze je WoD nejlepsi nebo ze ho mas mit rad. Jen bych nechapu, proc pouzivas takhle tupe a omezene argumenty, kdyz o tom vis s prominutim kulove, podle toho, co jsi napsal.
Uživatelský avatar
SEB
Příspěvky: 588
Registrován: 14. 6. 2005, 14:21
Bydliště: Praha

Příspěvek od SEB »

Sosacek píše:
SEB píše:Overall, my impression of Exalted is pretty good. The setting makes me want to run a game, and the rules aren't so complicated that I want to run away. Apart from some minor design and layout issues, my biggest concern about the game is that it seems focused towards a very specific audience. The epic-powered characters, the PG-13 manga illustrations, the complicated Charm trees, and the extensive (and expensive) upcoming product schedule all suggest that this game is firmly directed at 13- to 17-year old boys. This is unfortunate, mainly because the setting is broad enough that it could potentially appeal to older gamers, women, and brand-new roleplayers; the presentation and complexity, however, aren't particularly welcoming to these types.
Zeptej se Dalcor jak se mainstreamově hrají vlkodlaci, uvědom si že hlavním tématem upírů je "já jsem malý chudáček, všichni mne nenávidí, nikdo mi nerozumí ... ale mám superschopnosti a můžu pozabíjet ty co se mi nelíbí, heč", že hlavním tématem nových mágů je "zkoumání prastarých tajemnství" což přináší na mysl fimové skvosty jako Tomb Raider, Mumie, Mumie se vrací, Mumie se už zase vrací, a ještě víc než předtím, Indiana Jones, že Changeling vychází z mangy pro japonské prepubertální dívky (vím že mangou pohrdáš, ale témata dětí a teenagerů kteří v sobě mají víly a potají bojují s něčím je docela časté), že užasná a všemi opěvovaná hra Wraith už nikoho nezajímá, protože film Várna už přestal být cool ...

... zjistíš že Exlated skutečně nemáš co vyčítat. Vím že je snadné se vymezit proti nečemu, a říkat "takhle to hrají puberťáci, my jsme dál", ale obávám se že je to v tomhle případě mimo.

(*): Jako bezduchej HnS
Proti manga ani anime nic nemám. Čtu víc mangy než západního komiksu a anime mam teď v seznamu oblíbených děl víc než hraných
filmů...

Myslím, že jsem své argumenty shrnul jednoduše už předtím.

Exalted (2.E) mi vadí tím, jak všechno vychrlí a ukáže najednou. Je to nehratelné a zbytečné, příliš bombastické a zaměřené na přilákání určitého okruhu hráčů.

Zase se mi líbí konflikty polobožství/lidství a další věci. Mám rád "multikulti" setting, ale jen jeho lidskou část. Myslím že překombinovávat nadpřirozené součásti byl krok trochu navíc.
---
Servant of my own vice.
Sosacek
Příspěvky: 25735
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Příspěvek od Sosacek »

Jezevec píše:Jako je tu v tematu o Exalted uplne OT, nicmene mi neda se ohradit. Chapu, ze nemas WoD rad. Nicmene to, co tu pises jsou fakt nemysly a nechapu, proc to prostredi shazujes naprosto nesmyslnymi argumenty mimo misu. Prijde mi tento tvuj projev znacne ubohy.

P.S.: Ja ti nerikam, ze je WoD nejlepsi nebo ze ho mas mit rad. Jen bych nechapu, proc pouzivas takhle tupe a omezene argumenty, kdyz o tom vis s prominutim kulove, podle toho, co jsi napsal.
Pockej.

Snazim se vyvratit prohlaseni ze Exalted je pro teenagery zatimco WoD ne, protoze mi WoD pripada uplne stejne pro teenagery jako cokoli ostatni a to co jsem popisoval tomu odpovida. Exalti jsou "detstejsi" tak maximalne ilustracema, ale tak to chodi pac americanama kreslena manga ma tendenci vypadat dost hrozne.

Mluvim samozrejme o nWoD, kde alespon podle toho co najdes na foru narazis v kazdy skupince upiru na Devu s katanou, Mecheta assassina a janevim co jeste a kde magove jsou teenageri co jezdi kolem v dzipu a poslouchaji hiphop. O oWoD vim jen to ze si mi par lidi stezovalo na lidi co hraji WtA jako bezduchej hacknslash (ve svete kde je cca polovina obvyvatel nejakej supernatural) a pritom maji obcas problem uvedomit si ze v tomhle svete zadni vlkodlaci nejsou, a jestli jsou tak to nejsou oni.

Mozna (spis urcite) jsem mel pouzit jinou retoriku, omlouvam se. Ale moje myslenka toho ze Exalted nejsou (IMO) o nic vic pro teenagery nez zbytek produkce WW zustava.

Ale rozhodne jsem nechtel shazovat WoD. Vzdyt ho HRAJU, proboha.

SEB: vychazel jsem z toho terminu "animefil" co jsi tady nedavno (za posledni rok) pouzil.

Musim se priznat ze se mi design E2e (hehe) libi. Nehral jsem je, ale povazuji spolecensky boj za vyrazne plus, myslim ze Exlati Virtues jsou mnohem lepsi charakteristikou postavy nez Virtue a Vice z nWoD a libi se mi jak se tam clovek muze hrozne takticky vyzit s kombinacema charmu a pritom jsou tam urcity mantinely ktery brani tomu aby se to zvrhlo v bezduche pocitani kostek a bojovani, treba Stunty co motivuji hrace k vymysleni ruznych vice ci mene cool popisu a dokonale obrany kdy se v urcity moment proste nevyplati vymyslet nejaky superdokonaly utok s 284 kostkami. Ale hadam ze ty jdes po jinych vecech, a nejsem si jisty jestli to tohle takhle stavena hra muze poskytnout.

(mimochodem, emoce Solaru bych neoznacil za lidske, vetsina lidi ktere znam Limit Breaky netrpi :) )

A jeste vic se mi libi setting. Ta kombinace pseudoasijskeho prostredi s risi ktera je stavena podle pozdni rimske rise (tj dekadence a intriky vsude kolem) mi pripada skvela. To ze svet je placka a kdyz zajdu moc blizko k okraji tak mne zacne deformovat chaos je taky dobry. To ze do pekla se dostanu tak ze vejdu na poust a budu tri dny chodit kolem a pak teprv najdu branu pekelou je taky husty. A spousta dalsich veci.

Jinak nejsem si jisty tou prekombinovanosti (ale je fakt ze tu knizku doma nemam). Osobne bych cekal hru takovou jakou popisuje Quasit v jeho zapisech, kde potkali za celou dobu snad dva Solary, jednu Sideralku, jednoho zvracenyho solara a jednu demonku (ktera jim navic slouzila). Jo a par elfu, ale proste mi to vubec nepripada nijak preplacane.

A hlavne ... ta hra je o nakopavani prdeli. Soalri jsou DOKONALI v cemkoli co delaji, jsou to ty nejmocnejsi bytosti co kdy kracely po Stvoreni a vubec. Mozna ze hra za Dragon Blooded kteri se vyzivaji v intrikach by mohla byt uplne jina a zamerena uplne jinym smerem.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Jezevec
Vypravěč
Příspěvky: 694
Registrován: 3. 7. 2006, 07:26
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jezevec »

To, ze je nWoD vice orientovane na mladsi vekovou skupinu souhlasim. I to, ze je oWoD 1st postavene jako ultra drsna charakter game a 2nd ed. to sice trochu redukuje, ale snazi se stale zachovat dark, black and shadow coolness je take fakt. Coz ale v zadnem pripade nejsou argumenty, ktere jsi puvodne uvedl. Nicmene prijimam, ze jsi to tak nemyslel.

Trvam vsak na tom, ze WtO nikdy nebyl v zadne teto skatulce. Ta hra byla tak zamerena pro dospele hrace, ze ji prestali vydavat, protoze byla dost mimo koncepci.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Exalted

Příspěvek od sirien »

Nenárokuji si mít ultimátní pravdu o Exalted. Vlastně se vůbec nepovažuju za nějakýho machra v tomhle směru... ale zaprvé jsem slíbil, že tuhle recenzi napíšu, zadruhé jí sám potřebuju, abych pár lidem se ketrejma chci hrát nemusel pořád vysvětlovat, co že to je. Pravděpodobně bude tento text plný různých nepřesností... takže pokud budete mít kdokoliv chuť mě doplnit/opravit/cokoliv, neváhejte. Třeba se časem podaří udělat i slušnou recenzi, jak by měla vypadat $D

Jak popsat Exalted? Pro začátek je tu pár metafor, které nemusí být tak úplně přesné, ale jsou svým způsobem velmi výstižné.

Q: Proč hraješ Exalted?
A: Protože mě v DnD nebavilo prvních dvacet levelů.

Kde v DnD končíš jako hustej mastr, v Exalted začínáš a máš před sebou ohromný potenciál.

V Exalted nepoznáš powerplayera od roleplayera, protože tam je powerplaying roleplayingem.


Exalted jsou epic-high-fantasy odehrávající se v plochém světě pěti elementárních pólů - na "jihu" je pól ohně, na "západě" pól vody, na "severu" pól vzduchu, na "východě" pól dřeva a ve středu je pól země.

Tento svět kdysi z Esence stvořili Prastaří, kteří také stvořili Bohy, aby se jim o něj starali. Bohům se ale moc nelíbilo otročit pro jiné, a protože nemohli povstat sami, tak si našli výjimečné jedince mezi lidmi, exalty, schopné manipulovat přímo s Esencí, aby bojovali za ně. Exalté nakopali prastarým ***** a rozdělili se s Bohy, jak se původně dohodli - Bohové si vzali nebesa, exalté svět.

Nejmocnější z exaltů, vyvolení Neporaženého Slunce, byli Soláři. Bylo jich asi 300 a právě těm připadla vláda nad světem. Druzí byli Lunáři (600? tuším), kteří byli jejich zástupci, pomocníky, přáteli... manželkami a manželi, občas. Třetími byli tzv. Siderial, vyvolení Pěti nebeských pannen (asi 100 nebo 200).
Tato sestava se nazývá Celestial a je jim společné, že pokud jsou zabiti, tak jejich exaltí část se oddělí a přejde na někoho dalšího.
K nim byli přidání tzv. Dragonblooded (DB, asi 10 000), kteří exaltaci dědili krví a kteří odvozují svou moc od pěti elementů Stvoření.

První věk probíhal celkem v klidu, Soláři si vládli, Lunáři jim přizvukovali, Siderial, schopní věštit z hvězd, jim různě pomáhali a tak... DB slízli všechnu práci $D (ne, tak hrozný to nebylo). Siderial ale předpověděli, že existují jen dvě možné budoucnosti - buď Soláři dovedou svět k dokonalosti, nebo nepřekonají kletbu, kterou na ně uvrhli Prastaří při svém pádu, a zničí jej. A Siderial si řekli, že jim to nestojí za riziko, takže se spikli s DB a Soláry svrhli (Lunáři se nepřidali k nikomu a zdekovali se).
Všichni Celestial byli prohlášeni za démony - Anathema, , Soláři byli vybiti, Lunáři zahnáni, Siderial se začali tvářit buď jako DB a moc se neukazovali nebo rovnou dělali, že neexistují. Každopádně Siderial vytvořili tzv. Dokonalou filosofii, falešné učení o světu a jeho uspořádání, které prohlásilo DB za právoplatné vládce, Celestiály za Anathema a pár dalších zajímavostí. Protože dokázali věštit, tak předpověděli, kdy a kde se Soláři budou objevovat a byli systematicky vybíjeni, aby se nemohli vrátit.

Minulo tisíc let, nějaká ta Dragonbloodí říše, to není až tak podstatné, důležité je, že před pěti lety nastal na Nebesích chaos, nikdo neví přesně proč, a navíc vládkyně Říše zmizela, takže DB se začali sami tahat o moc.
Ale hlvně - Siderial ztratili schopnost věštit a předvídat příchod Solárů - kteří začali náhle přicházet zpět v předtím nevídaném počtu a začali se hlásit o to, co jim poprávu náleží.



Kdo jsou Soláři? Soláři byli normální lidé (šlechta, měšťané... otroci...) kteří si žili normální životy... a pak jim najednou v nějaký vypjatý chvíli (třeba na popravišti a tak) hráblo, a zcela vážně si řekli: A dost! Takhle ne! Teď sakra pudu a postarám se, aby už na světě nikdy nebyla nespravedlnost! (nebo jakýkoliv podobný cíl - třeba: a teď vybiju všechny ty bastardy co se nechovaj tak, jak já definuju jako "dobré" apod.) - no, a okolo se poflakující solárně-exaltí esence si řekla: cool, to je ono! vstoupila do nich a zexaltovala je.
A oni pak trochu zmagořili, rozzářili se jasnou zlatou září, srovnali se zemí půlku toho popraviště a odešli... do světa, který jim poprávu náleží (oni si to rozhodně myslí, a nechcete to vymlouvat někomu s dvoumetrovym mečem, že ne?), ale který je považuje za démony, je ovládán těmi, kteří je kdysi zradili... a tak dále, takže očividně mají SPOUSTU důvodů být naštvaní.

Exalti dokáží využívat Esenci, různými způsoby, tzv. charmy, které jim buď umožňují kouzlit, ale spíš je používají k různým věcem které je činí dokonalejšími (zdvojnásobí počet kostek, umožní přehodit špatnej hod, umožní dělat nějaké věci, které jiní studují dvacet let, jako třeba běhat s naprostou jistotou po jako vlas tenkém laně (aniž by se přetrhlo) a tak... esence mají opravdu hodně, menší část z ní dokáží při používání utajit, takže se neprojeví... ale když potřebují ten zbytek, začnou zlatě zářit. Nejprve zlatým emblémem kasty na čele, pak aurou, pak zlatou září jak za dne... (to platí o Solárech, ostatní Exalti září jinak :D )



Exaltí svět je trochu podobný japonsku... ROZHODNÌ ale vypadá jako manga nebo anime, prostě protože to JE anime. Ačkoliv to tak možná nevypadá, tak hra samotná má docela dost prostoru ohledně RP, i když systém sám je IMO slabší.

No... na závěr, proč hrát Exalted?
>Protože vás nebaví prvních dvacet levelů v DnD
>Protože chcete hrát anime
>Protože můžete mít zelený vlasy a při tom bejt normální
>Protože můžete vzít dvoumetrovej zlatej obouručák, kterej barbar v DnD sotva uzvede oběma rukama, a mávat s nim jednou rukou jakoby nic.
>A protože přes to přeze všechno to rozhodně nemusí být hack´n´slash (i když může :-)=
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Sosacek
Příspěvky: 25735
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Příspěvek od Sosacek »

Jednou ze stěžejních záležitostí v Exalted (aspoň tak jak o tom mluví druhá edice) jsou motivace postav. Motivace (je na to mechanika, a každá postava musí nějakou mít) jsou něco čeho chce postava dosáhnout. A právě motivace, a schopnost obsáhnout velikost je to, podle čeho si soul shardy vybírají koko "Zexaltit".

Takže, motivace Solára musí být velká, a hrdinská. "Stanu se čarodějem" je dobré tak pro smrtelníka. "Stanu se velmi mocným čarodějem a budu vlástnou svému království," to už je lepší, ale pořád to není ono, tohle je tak pro někoho dračího rodu. "Stanu se tím nejlepším čarodějem co kdy žil a co kdy žít bude" ? No, to už je něco. Načit se všechna kouzla vůbec? To pár stovek let potrvá, a možná to bude chtít jen tak mimochodem ovládnout svět, abych měl přístup do všech tajných knihoven. A co takhle spoutat ty nejmocnější démony světa aby mi sloužili?

A co třeba "Stanu se nejlepším válečníkem a vojevůdcem všech dobu, a rozdrtím své nepřátele"? Jo. Takže, můžu začít tím, že vyhledám tajného mistra bojového umění, a nechám se od něj učit. Tajné mistry všech bojových umění. A je tu taky pověst o démonovi, který je velký jak pětipatrový dům, a pokud si myslíte, že jste hodni ho vyzvat na souboj, musíte vylézt na nejvyšší horu Stvoření, a týden v kuse kříčet výzvu ...

No. To byly jen příklady. Dají se vymyslet ještě šílenější věci (jako zvýšit počet solárů, což by vyžadovalo výlet do Propasti a zeptat se jak ten mrtvý bůh ty soulhardy stvořil, a v poslední fázi se vypravit do nebe a vyrušit Neporažené Slunce od partičky šachů se žádostí o trochu moci pro nové exalty), ale to není všechno. Jsou tu i civilnější věci, jako zrušit otroctví, nebo tak něco. A vtip je v tom, že Exalt to dokáže.

Exalted totiž nejsou hrou, ve které by hráčské postavy dělaly nedůležité věci, zabíjely krysy ve sklepě, nosily dopisy, a svět přitom řídila mocná NPC zcela mimo obraz. Exalted jsou naopak hrou, ve které světem hýbou postavy hráčů. Oni rozhodují, jestli se Soláři vrátí na svůj právoplatný trůn, oni rozhodují o tom, jestli Invaze chaosu zničí svět, a oni musí zastavit armádu podsvětí. Protože to nikdo jiný neudělá, a tady jsou kvuli tomu.

Solár dokáže zničit armádu, nebo zbourat město celkem snadno. Ale on ho mnohem častěji bude potřebovat ochránit. A k tomu už mu síly stačit nemusí, a může se jen dívat, jak lidé na kterých mu záleží umírají, zatímco on stojí opodál. Solár dokáže zničit armádu, ale když to udělá, co pak? Soláři mají světu vládnout, ale když budou postupovat, budou vládnout jen pustině.

Mimoto, armádu podsvětí vedou Temní, obrácená verze solárů, kteří dokonce Solarý kdysi byli, ale padli na temnou stranu (ehm). Umí přestně totéž, nebo spíš, jsou v ničení a zabíéjení ještě lepší, než jejich sluneční přátelé. A jsou tedy, více než rovnocenými oponenty. Dokonce ovládli jendo město, ve kterém teď žije spousta nemrtvých (a jak říkala jedna Solárka jménem Udefeated Jade Cricket of the Elder Land pocestnému, "Ty míříš do Trnů, co? Nojo, mrtvý holky neříkají ne.").

A je tu ještě jedna věc -- Soláři se neovládají. Jsou prokletí, a občas ztratí se beovládání, a dost dobře se jim může stát, že ublíží někomu komu ublížít nechtěli. Člověk (Solár) si pak říká, jestli ti mniši nemají pravdu, a jestli skutečně není zrůda na odstřel.

No. Pokud to tak samozřejmě chcete hrát. Můžete hrát Exalted jako hru o nakopávání prdelí, o bezdůvodném ničení, a bude to určitě sranda, a nebude to jako kanonické dnd, kde budou postavy vždycky něčí psi, a kde se postavy vždycky někam neodváží. Ale pokud budete chtít, najdete v nich až nečekanou hloubku.

Shrnutí: takže až Solár dokáže zabít stovky lidí. Dokáže zničit město, a nakopat prdel bohovi. Ale to neznamená, že by zabíjení a ničení bylo hlavním tématem hry.

Ehm. Jak tak po sobě ten komentář čtu, a koukám jak je dlouhý, tak ti asi děkuji za úvod k mojí recenzi, Siriene $D
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů