Zajímá ještě někoho sedmnáctý?

Diskuze o věcech více či méně historických. "Porazí rytíř samuraje?" "Přesekne katana ocel?", ale i "Církevní úpadek".

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Zajímá ještě někoho sedmnáctý?

Příspěvek od Log 1=0 »

Klvaňa se točí (na rozdíl od JXD, který je tradičně mimo, a má li v něčem pravdu, tak stojící hodiny ji mají dvakrát denně), kolem jádra věci. Kolem chápání pojmu "totalita."
Že režim čtvrté republiky celou dobu deklaroval vytvoření nového člověka a řízení celé společnosti, a nikdy toho skutečně nedosáhl, protože to se reálně snad ani nedá, jsou fakta. Ale nezamenají, že nemohl část období deklarované úsilí tiše vzdát a od tvorby nových lidí přejít k tvorbě tiché mlčící masy, která má v zásadě dost, sice je s ledasčím nespokojená, ale bojí se do toho vrtat, a radši si v tichu zaleze a nechá mocné vládnout. Což tedy není moc kompatibilní s tím komunistickým člověkem, ale je snadné to ovládat.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
jjelen
Příspěvky: 2503
Registrován: 27. 7. 2010, 16:23

Re: Zajímá ještě někoho sedmnáctý?

Příspěvek od jjelen »

Argonantus píše: 4. 8. 2020, 15:56 Docela příčetná reakce se mi jeví ten Klvaňa
https://www.forum24.cz/deset-duvodu-pro ... =dalectete
ač s ním taky plno názorů nesdílím.

Problém je, že jsem nenašel původního Pulmana
"Pulman autentický" třeba zde (ten můj výkřik výše reagoval spíš než na Doležala na oponenta tady odsud)

https://video.aktualne.cz/dvtv/delnici- ... 47ab5f122/
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Zajímá ještě někoho sedmnáctý?

Příspěvek od Argonantus »

No, já asi JXD potkávám nejdéle ze všech přítomných, protože jsem bydlíval nedaleko, sdílel stejné školství a měli jsme řadu společných meziznámých, naživo jsem ho spatřil poprvé 1983, a už předtím byl mezi vrstevníky jistou legendou coby absolutní mimoň. To se pak další vrstvou nacistickou, vojenskou, antikomunistickou a nakonec tou totálně vyhulenou nezlepšilo.
Takže bych asi nepoužil Sosáčkovu terminologii (ta mne děsí skoro vždycky), ale brát tohohle člověka vážně je neradno.

Stran Pulmana - prostě brutální bolševický propagandista, nic jiného.
Netuším, zda je takový idiot a věří tomu - je to samozřejmě možné - nebo je to prostě bezpáteřní hajzl a lhář.
Fakta ohýbá až k prasknutí; "spontánní hnutí" dělníků, požadujících něčí smrt, byla oblíbená komunistická rekvizita, známá i od nás. Causa Horáková, causa Štěpničková, 99 pragováků, Anticharta, princip je furt ten samý. Část těch lidí zastrašili, část jich věřila, že si tím pomohou, část možná ani neexistovala (tyhle věci se vyráběly běžně uměle).

Druhý fakt s cestováním - prostě se cestovat nesmělo bez souhlasu strany, což pro většinu obyvatel znamenalo, že nemohli cestovat jinam, než po socialistickém táboře, a i to s omezeními. Jakékoli okecávání je ztráta času.

S historií tohle nemá vůbec nic společného.
Měli jsme podobných mudrců plné školy.
Platí to i o těch dámách, na které Pulman odkazuje - typičtí žvanilové ze Západu, kteří nemají tušení, o čem je řeč, ale píší dalekosáhlá vyjádření. I když je to historička z Harvardu nebo odkud, nevylučuje to, že vymyslela totální píčovinu. Osobně jsem vyslechl tak šílené kraviny od podobně vzdělaných lidí, že mne asi už nic nepřekvapí.
Taky je potkávám celý život, a je to nuda, nic nového nevymysleli.
Jako jsou popírači holocaustu, tak jsou hlasatelé názoru, že "komunismus nebyl až tak špatnej".

Jinak souhlasím, že mne uráží, že takový člověk dělá funkcionáře na univerzitě.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Zajímá ještě někoho sedmnáctý?

Příspěvek od Selhan »

Tak možná je to prostě součástí toho být právník.

Kdybyste si ale někdo chtěli ty dámy z Harvardu, které tomu vůbec nerozumí, třeba trochu přečíst, tak tady můj přednášející k odkazované Goldmanové: https://twitter.com/petr_wohlmuth/statu ... 1172780032
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 18505
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Re: Zajímá ještě někoho sedmnáctý?

Příspěvek od Eleshar_Vermillion »

Selhan píše: 4. 8. 2020, 08:56 Nevím, proč by mělo nějakého historika zajímat, jestli s ním může polemizovat Jirka X Doležal, když ten polemizuje stylem "no moje maminka...".
Dostal jsem se zhruba do poloviny toho článku a musel jse, přestat. Jako že to Doležal napsal, to chápu, že to někdo přečte, to asi taky, ale že někdo takový text přijme a vydá? Wow...
midewiwin píše: 4. 8. 2020, 10:12Teď se ale musím zastat ubližovaného koťátka JXD.
Jeho pohled je subjektivní výpověď, na kterou má plné právo.
Tak to ale vůbec nestaví. A samozřejmě ta debilní dikce. To je jako by to psal celé Sosáček, ale ten píše sem na forum. Nesouhlasím, že jde o vyhulený mozek, na to je to příliš koherentní. Spíš jde o mozek zakrnělý - celé mi to připomíná způsob argumantace mých radikálně antikomunistických spolužáků na gymplu, když nám bylo tak 16 až 17. Jako není to ještě na úrovni Klausových zápisků z cest (to je tak 2. stupeň ZŠ), ale co to dělá na Foru 24, to nechápu. Takhle psal i do Reflexu?
Argonantus píše: 4. 8. 2020, 17:40 No, já asi JXD potkávám nejdéle ze všech přítomných, protože jsem bydlíval nedaleko, sdílel stejné školství a měli jsme řadu společných meziznámých, naživo jsem ho spatřil poprvé 1983, a už předtím byl mezi vrstevníky jistou legendou coby absolutní mimoň. To se pak další vrstvou nacistickou, vojenskou, antikomunistickou a nakonec tou totálně vyhulenou nezlepšilo.
Takže bych asi nepoužil Sosáčkovu terminologii (ta mne děsí skoro vždycky), ale brát tohohle člověka vážně je neradno.
To leccos vysvětluje. Jen teda ne to, že mu to někdo otiskuje.
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32273
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Zajímá ještě někoho sedmnáctý?

Příspěvek od Vallun »

Pokud jde o JXD, tak obecně sdílím Sosáčkův pohled, ale zrovna tenhel článek mi přijde jako autentické osobní svědectví, které tím zpochybňuje Pullmanovu teorii/desktripci šedé zóny za komančů...

Na druhou stranu zmiňovaného Pullmana znám, byť okrajově, osobně z dob svého studia na FF UK, tehdy patřil mezi aktivní skřivanovce (viz např. kauza Koldinská či kauza Zbořil). Podotýkám, že prof. Aleš Skřivan byl nejen bývalý agent StB na univerzitě, ale především sice aktivní, ale minimálně v dané době byl vnímán jako destruktivní historik prosazující zastaralé metody a přístupy, a to i ve srovnání se staršími kolegy (Nálevka, Hroch). Na druhou stranu mu nelze upřít, že je to velká osobnost, která si umí získat oddané následovníky (a získat je i pro historii jako takovou) a je tvůrčí...
Pullman pak patří k těm, kteří ve vytěsnování názorových oponentů pokračují - svopu trochou přispěl k tomu, že řada kvalitních lidí působí spíš v Brně než v Praze (třeba dr. Razim). Z tohoto hlediska si mylsím,že volání po jeho konci jakožto děkana je podle mého přijatelné, byť určitě ne proto, kdo byl jeho otcem. Na druhou stranu, pokud někdo prožil mládí v Moskvě a je přesto přesvědčeným marxistou, tak to moc nesvědčí o pozorovacím talentu... Takže by bylo špatné někoho vyhodit proto, že je marxistický historik, ale proto, že ostrakizuje ostatní pro jejich názor, což mi s funkcí děkana FF UK nepřijde slučitelné...

Celkově mi současná kauza připomíná dost připomíná již zmíněnou kauzu Zbořil, kde šlo o to, že si prof. Zbořil dovolil říct, že komunistický režim má na svědomí srovnatelné množství obětí jako nacistický... (viz bod 8 páně Klvani). Mne ve shodě s Klvaňou přijde, že Pullman užívá manipulativní techniky tve vztahu k té šedé mase - aby vypadala světejší. A pokud tady hanss, byť podle mého ze špatných důvodů, varuje před opakováním chyb minulosti, tak já se obávám, že k tomu přispívá právě tento přístup, který se snaží ne pochopit, což by bylo v pořádku, ale ospravedlnit přístup šedých klobouků - bez jejich pasivity by to každá autoritářská vláda měla o hodně těžší...a právě tento postoj Pullman podle mne legitimizuje.

A pokud volání dělníků pod smrti inženýrů představuje demokratizační prvek, tak by si měl doplnit vzdělání...to není demokracie (liberální ani žádná jiná), ale přinejlepším diktatura lidu. Dneska už je demokracie naštěstí o hodně dál...pokud by byl přesnější a mluvil o participativním prvku, tak by to bylo bližší realitě, ale pořád nepřesné - sebevětší množství dlěníků nemohlo odsoudit jakkoliv někoho, koho Strana odsoudit nemohla a vice versea...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Zajímá ještě někoho sedmnáctý?

Příspěvek od OnGe »

To je lidová demokracie, což teda není úplně demokracie, ale spíš komunismus. Ale falešný a prázdný, protože skutečný komunista by nikdy nic špatného neudělal.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32273
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Zajímá ještě někoho sedmnáctý?

Příspěvek od Vallun »

To video - od 18. minuty pan děkan fakt perlí...je to ještě horší, než jsem si myslel...svobodná volba kariéry??

Protože neuměli jazyky, tak jim nevadilo, že nemohli cestovat na západ??? Ač se zaštiťuje pluralitou, tak sám přezentuje dosti vyhraněný a nepluralitní přístup...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Hike
Příspěvky: 1203
Registrován: 23. 11. 2006, 06:39
Bydliště: Polička
Kontaktovat uživatele:

Re: Zajímá ještě někoho sedmnáctý?

Příspěvek od Hike »

Onge:
Lidová demokracie, říkáš?

Víte jaký jaký je rozdíl mezi demokracií a lidovou demokracií? Jako mezi táborem a koncentračním táborem.
V městě je řád a pro každého práce, buď ještě rád, když huba voněmí.
Může tě hřát, že nejsi na voprátce, nebo že neležíš pár inchů pod zemí.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32273
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Zajímá ještě někoho sedmnáctý?

Příspěvek od Vallun »

Hike - tak tak

Kdyby Pullman řekl, že i dneska najdeme lidi, co bypřed možností volně cestovat upřednostnili levnou novomanželskou půjčku, tak předpokládám, že bude mít pravdu. Ale vyvozovat z toho, že to za minulého režimu zakládalo nějaký konsenzus je dost vachrlaté, protože ti lidé neměli v nejmenším na výběr...a od histrie všedního dne bych předpokládal, že spíše udělá výzkum ohledně novomanželskcýh půjček - a zodpoví třeba otázku, zda byly přístupné všem párům, nebo i v této otázce se projevilo politické hledisko (resp. podle mého názoru spíše do jaké míry se projevilo...).

Pokud tím vším chce říct, že režim dělal i kroky, které mu zajistit vyšší míru akceptace u veřejnosti, tak mi to přijde jako dost banální tvrzení. Žádný skutečný režim není Mordor, aby nemusel na své= skřety brát ohled vůbec...ale shledávat v tom prvky demorkacie mi přijde jako nebezepčné hazardování s významem toho slova.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Zajímá ještě někoho sedmnáctý?

Příspěvek od OnGe »

Hike píše: 4. 8. 2020, 22:45 Víte jaký jaký je rozdíl mezi demokracií a lidovou demokracií? Jako mezi táborem a koncentračním táborem.
To je přirovnání trefné na tolika úrovních, že je to vlastně geniální.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
midewiwin
Příspěvky: 4816
Registrován: 18. 12. 2006, 09:56

Re: Zajímá ještě někoho sedmnáctý?

Příspěvek od midewiwin »

Vallun píše: A pokud volání dělníků pod smrti inženýrů představuje demokratizační prvek, tak by si měl doplnit vzdělání...to není demokracie (liberální ani žádná jiná), ale přinejlepším diktatura lidu.
To je tak samozřejmé, že to není potřeba zdůrazňovat. Pullman dostal za uši právem, když vůbec vytáhl termín "demokratický prvek" v téhle souvislosti, a to přesto, že stalinskou éru v tom rozhovoru označil jednoznačně za diktaturu, a přesto, že podle autorů, které citoval, se příležitost hubit inženýry jevila jako "demokracie" pouze očima tehdejších dělnických aktérů, nikoli očima historika.
Čas neexistuje.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Zajímá ještě někoho sedmnáctý?

Příspěvek od Argonantus »

K podstatě Michala Pullmana nacházím ještě tento starší rozhovor
https://www.novinky.cz/kultura/salon/cl ... mann-42534

V uvedeném dokumentu si Klausovsky zatrhuji vlnovkou tyto větičky:
Pan Rejžek odmítá připustit, že lidé do jisté míry věřili příslibům režimu a používali jeho slovník k vyjádření svých potřeb a že komunistický režim byl postaven na určité formě celospolečenského konsensu.
Pan Rejžek to odmítá připustit, asi jako leckdo jiný, protože to tak nebylo. A je to samozřejmě otázka sociální ponorky, ve které se lidé pohybují; v mém okolí naprosto nikdo nevěřil příslibům režimu, lidé používali jazyk režimu, jen když byli pod nucenou kontrolou (třeba u zkoušky z marxismu), nebo když vyráběli různé parodie a anekdoty.
K rozhodnutí toho, jak to vnímala většina, mi napovídá fakt, uveřejněný minule - většina lidí nikdy nebyla v komunistické straně, ač se tím dobrovolně uvrhli do pozice občana druhého řádu. A to platí o všech zemích komunistického bloku, včetně SSSR. Historik nemůže takový fakt prostě ignorovat.
Když říkám, že komunistický režim měl svou vlastní stabilitu, své integrativní prvky, může to někdo jiný dát do nostalgického kontextu a najednou se bude říkat, že Pullmann vyzkoumal, že komunismus byl vlastně úplně normální a třeba i žádoucí uspořádání, což já nechci říkat a ani to nikde neříkám.
Podstatná je první část myšlenky. Lze souhlasit, že komunistický režim měl svou vlastní stabilitu a integrativní prvky, jinak by se rozpadl. Pullman z toho ovšem vyvozuje, že tímto integrativním prvkem musel být souhlas lidu, alespoň nevyslovený.
Já ovšem tvrdím, že tahle rovnice má od začátku dva kořeny; integrativním prvkem komunismu je násilí, jak se otevřeně deklaruje od první vteřiny komunismu (1847, Komunistický manifest), a jak každý musel zažít v té či oné podobě na vlastní kůži. Komunisti měli tanky a samopaly a tajnou policii a největší ozbrojenou moc všech dob, nesrovnatelnou s čímkoli jiným, a k tomu kompletně ovládnutý aparát policie, soudů a prokuratury, kdežto lid do těchto věcí neměl co mluvit. Lidé, co se chtěli jakkoli dezintegrovat od systému to schytali, byli vyhozeni z práce, v extrémním případě i popraveni jako Horáková. Historik nemůže takový fakt prostě ignorovat.
Aby systém jako takový mohl zůstat stabilní, musí se spojit s určitým množstvím hodnot, cílů a přesvědčení, které lidé považují za přirozené. Pokud se tak nestane, systém se rozpadá. To byl případ třeba Mnichovské republiky rad z roku 1919, kdy stará mnichovská buržoazie seděla doma a tiše nenáviděla anarchisty a komunisty, kteří se chopili moci. Tam se o žádném konsensu nedá mluvit, protože oni jen čekali, až ta „hrůza“ konečně skončí. V době normalizace se o takovém stavu anomie nedá ani uvažovat.
Také klíčová myšlenka. Moje okolí vnímalo úplně přesně, jako ta buržoazie republiku rad v Mnichově - jen čekali, až ta hrůza konečně skončí. Čekali 40 let, generace mých babiček a dědečků se nedočkala.
V době normalizace taková anomie přesně takto vypadala. Lidé prchali na chaty a chalupy, kde si zapálili oheň a opekli buřty a zkoušeli myslet na něco jiného. Historik nemůže takový sociologický fenomén prostě ignorovat.
veškeré zlo se vytěsnilo do vnějšího světa, ideálně skrz sovětské poradce až do Moskvy, čímž se zdůraznilo, že se nás vlastně netýká. Takovýto model umožnil československé společnosti přisoudit jen roli pasivních obětí, podřizujících se nebo vzpírajících vnějšímu zlu.
Caput canem. Oponenti pana Pullmana tvrdí něco úplně jiného; ten Klvaňa třeba připomněl Moc bezmocných, dílko od asi nejoficiálnějšího disidenta, kde se přesně ten problém „pasivního souhlasu“ mlčící šedé většiny řeší velice přesně.

Jinak podle sebe soudím tebe; sovětští poradci byli sice občas zmíněni v nějakém vtipu, ale běžně se o nich nemluvilo, neuvažovalo a věřím, že plno lidí nezaznamenalo, že vůbec existují (moje přestřelky s Neferitem, týkající se armády). Naopak v komunistické rétorice zaujímali ústřední místa zahraniční centrály, štvavé vysílačky, revanšisti (němečtí) a špióni; člověk, který nepochopil dějinnou úlohu KSČ, musel být ovlivněn či zaplacen těmito, jinak by takové nesmysly nemohl vymyslet. V SSSR došli ještě dál a disidenty prostě zavírali do blázince.
mohli ze své pozice mluvit o „morální devastaci národa žijícího v komunismu“ a podobných hloupostech.
Pan historik nám vysvětlí, jak to je; je to prostě hloupost, nic takového nemohlo existovat. Zároveň podsunuto, že komunismus byl mravný a žádnou devastaci nemohl působit.
Připomeňme jenom známý fakt existence tajné policie a jejích spolupracovníků, kde občan donášel na občany jiné. Historik by toto ignorovat neměl.
Musím přitom říci, že se proti „totalitnímu modelu“ v devadesátých letech neozvali ani levicoví intelektuálové, naopak se ho ještě dlouho drželi, což jim dnes mám tak trochu za zlé. Nesou v mých očích spoluodpovědnost za poněkud pokřivenou politickou kulturu u nás – že se nedá rozumně mluvit o veřejném zájmu, o sociálních právech, občanské společnosti apod.
WTF. Pokud nemluvíme jako pan normalizátor Pullman, a nevidíme to správně komunisticky třídně, nemůžeme mluvit o veřejném zájmu, o sociálních právech, občanské společnosti apod.
Úplně přesně komunistická rétorika před listopadem - západní demokracie je jen zdánlivá, sociální práva a podobné otázky nemůže vyřešit, z podstaty věci, jak dokázal MarXXX. Chybí už jen barvité Leninovy nadávky na nekomunistickou levici - oportunisti, revizionisti, renegáti, atd.
Jen jako historik nemohu nenapsat, že se většina lidí až do roku 1988 o disidenty nezajímala. Že onen morální apel, jímž disent sám sebe prezentoval, většina společnosti nesdílela, nebo o něm vůbec nevěděla.
Já to jako nehistorik napsat mohu, protože přesně tak to bylo. Disidenti byli vidět jen velmi výjimečně, komunistické zprávy a noviny se jimi zabývaly jen výjimečně, takže si jich šlo snadno nevšimnout, také už jen kvůli jejich mizivému počtu. No, a když na to někdo narazil, tak pochopil velmi rychle, že se o to zajímat nemá a že z toho koukají potíže. Člověk měl jednoduchý výběr - nevšímat si toho a dělat, že to není, nebo se stát sám disidentem. Kdo se diví, že se drtivá většina všech raději dívala jinam?
A ve skutečnosti ani neměla důvod se o něj zajímat, když lidé měli svá vlastní morální měřítka a řešili pro ně mnohem důležitější věci – zaopatření rodiny, prosazení dětí na dobrou školu, možnost se aspoň trochu seberealizovat atd.
A zase polínko marxistického agitátora - smyslem života není nic jiného, než uspokojování životních potřeb, společenské bytí předchází vědomí. První dovolená v Jugoslávii, pozitiva a jistoty, jak to celé velkolepě odstřelil film o básnících číslo 3 (a kino jásalo).
Pan historik opět nechal stranou, že těch disidentů se žádné školy a možnost se seberealizovat netýkala, samozřejmě. A vlastně se netýkala kdejakého občana druhé kategorie, co měl nějaký „škraloup“ z minulosti.
já politickou práci moc nechci dělat. Snažím se sociologicko-historicky analyzovat svět kolem sebe a poskytovat návrhy na vysvětlení. A jestli mi důvěřujete nebo ne, je na Vás.
To zní hezky. Já bych tu důvěru k panu Pullmanovi viděl stále stejně:
1) Michal Pullman manipuluje s fakty, místy dost brutálně až nehorázně
2) Všechny tyto ohyby faktů jsou tak nějak vždycky ve prospěch komunismu
3) Ve svých důsledcích je proto tento pán extrémista, čili protirežimní opozice, která míří ke zničení stávajícího režimu
4) Jsme ve svobodné zemi a člověk si může říkat, co chce, třeba i kraviny
5) Nepovažuji ale žádoucí, aby člověk s protirežimními názory někoho vyučoval za státní peníze, stejně jako by mi vadil nacista, příslušník náboženské sekty nebo podobný extrémista, který chce stávající řád zlikvidovat.
Uživatelský avatar
midewiwin
Příspěvky: 4816
Registrován: 18. 12. 2006, 09:56

Re: Zajímá ještě někoho sedmnáctý?

Příspěvek od midewiwin »

Když čirou náhodou dostanu příležitost položit nějaké otázky člověku, který sám sebe dobrovolně označuje za marxistu nebo neomarxistu, začínám takhle:
Je vaším cílem vytvoření sociálně spravedlivé beztřídní společnosti?
Pokud zní odpověď ano, pokračuju:
Chcete toho dosáhnout a/revolucí nebo b/ demokratickými prostředky?
Pokud odpoví a/, končím s ním.
Pokud b/, pokračuju:
Hodláte uspořádat po vítězných volbách poměry tak, aby cesta k vašemu cíli byla nezvratná, anebo připustíte možnost, že si to lidi rozmyslí a odeženou vás od kormidla?
S první eventualitou pochopitelně rozhovor končí taky. Ten druhý případ je myslím raritní.
Setkala jsem se ale taky se zvláštní sortou levicových snílků, kteří žijí ideou, že lidi k beztřídní společnosti dospějí dobrovolně, a to spontánním vývojem. Nikoli přes ovládnutí státu, ale zdola, od budování menších komunit až po celospolečenskou přeměnu.
Nemohu jim to mít za zlé. Pro ně mám jen jednu otázku: Tak proč hergot setrváváte u té vykořisťovatelské IT firmy a nepěstujete se svou komunitou brambory a len v Krušných horách?
Kam patří Pullman a kdy bych s ním byla hotová, netuším.
Čas neexistuje.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Zajímá ještě někoho sedmnáctý?

Příspěvek od Log 1=0 »

Mediwewin:
Máš tam několik zásadních nepochopení.
Je vaším cílem vytvoření sociálně spravedlivé beztřídní společnosti?
Jasně. Tvým cílem je udržování nespravedlivé společnosti?
Chcete toho dosáhnout a/revolucí nebo b/ demokratickými prostředky?
Já bych strašně rád, aby vše proběhlo formálně čistě a demokraticky. Ale je to trochu otázka "Chcete ten dům zrekonstruovat, nebo ho strhnout a postavit jiný?" ve chvíli, kdy nevíme, jestli třeba dříve nechytí od vadné elektroinstalace a nezačne sám hořet.
Hodláte uspořádat po vítězných volbách poměry tak, aby cesta k vašemu cíli byla nezvratná, anebo připustíte možnost, že si to lidi rozmyslí a odeženou vás od kormidla?
Kompletní změna hospodářského systému a paradigmatu není něco, co by se dělalo po každých volbách. Buďto tím směrem společnost směřuje, a pak má daná myšlenka takovou podporu, že ji nepůjde "odstavit", nebo nesměřuje, a pak nemá cenu začínat, protože to stejně nebude fungovat.
Tak proč hergot setrváváte u té vykořisťovatelské IT firmy a nepěstujete se svou komunitou brambory a len v Krušných horách?
Protože je informatik a ne pěstitel brambor a lnu?
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Odpovědět

Zpět na „Historie“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů