Prostituce ve středověku

Diskuze o věcech více či méně historických. "Porazí rytíř samuraje?" "Přesekne katana ocel?", ale i "Církevní úpadek".

Moderátor: Faskal

Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Prostituce ve středověku

Příspěvek od Argonantus »

1) Myslím, že základem problému je si uvědomit, že se prostituce řídí víceméně těmi samými zákony od začátku věků až do dneška. Odtud to „nejstarší řemeslo“. Prakticky všude se našly chlapi, kteří chtěli a byli ochotni za to něco zaplatit, a ženské, které za těchto podmínek to něco nabízely.

2) Odvěkým a přirozeným nepřítelem prostitutce není ani tak církev – tam to nastalo až sekundárně, jako spíš vdané ženy; manželky. Každá prostitutka je potenciálně zdrojem ponížení a potažmo nepřítel. Zdrcující většina společenstev, která dospěla k institutu manželství, považuje všechny neoficiální milenky za cosi podezřelého a nižšího. Ježto to ohrožuje postavení manželky v samotném základě; pakliže začne muž spát někým jiným a začne dávat dárky někomu jinému, pak by také mohl manželku jednoho dne vyhnat jako nepotřebnou. U náhodné prostitutky někde daleko na služební cestě to pak samozřejmě vadí méně, než u prostitutky ve vedlejší ulici, kam dochází muž pravidelně. Potažmo, postavení prostitutek je nepřímo úměrné vážnosti manželství a také postavení žen ve společnosti. V silně patrimoniálním světě, jako u Arabů, je to všem chlapům dost jedno. U křesťanů, kde jsou na tom ženy podstatně lépe, to mají prostitutky naopak horší.

3) Lze tedy najít odlišnosti nejen podle doby, ale i podle konkrétního místa a konkrétní situace; lze si představit situaci, kde extrémně zbožný vládce, tísněný církví, pořádá každoročně hony na prostitutky, věší je na pranýř a podobně. Naopak vedlejší pán je nemrava, sám podvádí ženu, pořádá orgie s místním knězem a prostitutky se mají na jeho panství hodně dobře.

4) Nic to nemění na tom, že prostitutky jsou zásadně nižšího postavení, než „normální lidé.“ Tedy nejen šlechtici a církev, tam je to celkem jasné, ale i než měšťani, a než městský proletariát, tedy služky, pomocníci řemeslníka, nádeníci a jak se jim všelijak říká; jsou prostě bez majetku a živí se rukama, nikomu na nich nezáleží. Nicméně není žádný standardní důvod je organizovaně pronásledovat; to se prostě nedělá; kdo by taky tu všechnu práci dělal, že jo. Prostitutky jsou ještě nižší „patro“ společenského žebříčku; osoby primárně podezřelé, bezectné, v pochybnostech obviněné a trestané, právě jako žebráci, židi, chudí cizinci, psanci, blázni a další podezřelé existence. jejich setrvání ve městě je čistě libovůlí místní moci. Pokud pán vyhlásí, že je třeba je všechny vyhnat, tak se nad tím nikdo moc podivovat nebude.

5) Mluvím o prostitutce jakožto typicky městském fenoménu; a ono to tak do značné míry je. Vlastně největším skrytým nepřítelem prostitutce jsou vysloveně tribální poměry na venkově; všichni se znají, málokdo má peníze, takže prostitutka má dost bídné šance se uplatnit. Prostitutka, stejně jako profesionální zloději, ale i řada zcela počestných řemesel, potřebuje hodně lidí a potřebuje anonymitu. Pokud by fungovala na venkově, pak v místech, kde se vyskytuje více lidí; u krčmy, u mlýna, u přívozu; vlastně všeobecně u významnější dálkové cesty. A v tom je jádro Resurrectionova tvrzení; také u poutního kostela, velkého kláštera a podobně; opět tedy v místě anonymního davu. Projde bohatý cizí kupec, mladý šlechtic, významný kněz; všichni mají prachy, nikdo nikoho nezná, ideální. E 55. Principy jsou stále stejné.

6) Asi nejklasičtější model prostitutky je ekonomická prostitutce. Mladá holka přišla do města jakožto ten proletariát; služka, pradlena, kuchařka, a tak dále; a z nějakého důvodu zkrachovala, vyhodili ji na dlažbu, zkrachoval její zaměstnavatel, pozabíjel je mor nebo vpád lupičů. Nebo je sirotek, rodiče zemřeli při neštěstí, zůstala na ulici (když je na hranici nezletilosti). Novou práci nemůže sehnat, ve městě je bída. Má hlad. Tohle se vyskytuje opět i dnes,docela často. Zachránit ji lze snadno, dáte ji najíst a ona toho ráda nechá. Vlastně docela veliké procento těchto dívek čeká na vysněného rytíře, který je kdovíproč vyzvedne z ulice a zachrání. Model Pretty woman. Vázne to obvykle na tom, že tyhle holky málokdo chce mít doma. Užít si, to jo, ale odvést si tuhle špinavou zanedbanou a podezřelou osobu, a riskovat výsměch sousedů, to není úplně samozřejmé. Asi je předpokladem opustit svoji existenci ve městě a odjet i s holkou někam úplně jinam, kde je nikdo nezná. Vlastně podobné otázky, jaké řeší Ztracené ženy.

7) Prostitutky z příležitosti jsou zřejmě hodně masová kategorie. Typicky se to váže na některé profese, které jsou potažmo chápány trochu jako podezřelé také. Lazebnice. Číšnice. Kdekdo na ně kouká každý den, přijdou do styku se spoustou anonymních mužů, zřejmě dostávají spousty nevhodných nabídek k sexu, takže to nakonec vyzkoušejí, a zjistí, že si tím lze bezva přivydělat. Pověst stejně nestála za moc ani předtím, takže co. Zachránit ji lze těžko, neb většinou moc nechce být zachraňována. Ve společnosti, kde je prostitutce hodně pronásledovaná a vysloveně zakázaná, tento typ přežívá nejúspěšněji a je jasně nejpočetnější (socialismus, nějaká jiná tyranie).

8) Prostitutky z vlastního rozhodnutí jsou trochu exotika, ale musely se opět vyskytovat vždy. Žena nymfomanka, která zjistí, že ji nedokáže uspokojit žádný muž na světě. Jedině hodně mužů. Nebo, méně dramaticky, žena, která začala jako 1) či 2), ale zjistila, že ji sex baví nade vše jiné, a že to vlastně dá mnohem méně práce, než cokoli jiného. Tu lze zřejmě zachránit nejsložitěji ze všeho. Zvláštní vychytávka tohoto typu ve středověku je bohatá vdova – měšťanka, selka, nebo dokonce šlechtična. Ta má dokonce navrch i společenské postavení; ženy ji sice nenávidí víc, než koho jiného, ale pokud má peníze a spousty kamarádů mezi muži, může vesele fungovat celý život. A je to případ pro Sadako, ne pro zachraňování. Opět viz Ztracené ženy – tam taková postava je.

9) Prostitutky z donucení jsou samozřejmě největší drama. Opět se vyskytují i dnes. Někdo si ji prostě chytil a udělal si z ní sexuální otrokyni. Případně ji navíc prodává cizím, aby si přivydělal. Ve středověku – i později, v novověku – funguje v mnoha zemích legálně otroctví. Všude, kde jsou arabští kupci, kteří zaplatí, třeba. Hodně dlouho u Slovanů (nezjistil jsem, kdy to zmizelo u nás, a velmi by mne to zajímalo). Kromě toho se to samozřejmě může snadno stát ilegálně. Parta chlapů z osamělé vesnice takto chytá ženské – něco jako američtí hororoví vidláci. Stejně tak funguje zlý šlechtic na hradě, nebo hraběnka Bathoryová; kontrola nad nimi moc není. Mohou to taky být snadno sadisti; tím horší je to malér. Zachraňování takové dívky se může změnit ve složité detektivně – thrillerové dobrodružství.

10) Asi není dobré vnímat prostitutku automaticky jako součást nějakého bordelu. Prostitutka je primárně sama, protože víc holek si zákonitě konkuruje a znamená to, že zájem v místě musí být větší. Dvě tři kamarádky jsou samozřejmě v mnohém zase určitá výhoda; ale další postavy, jako pasák, bordelmamá a podobně, jsou vlastně paraziti, co sami žádný zisk nenesou, a zájem musí být velikánský, aby se to celé stabilně uživilo. Při velikosti tehdejších měst (běžně třeba 500 maníků, viz jinde) to vidím hodně problematicky. Asi nejtypičtější bude ta krčma (=doporučuji velmi Ilgirův článek v Drakkaru) nebo lázně, které se postupně stanou proslulé sexuálními službami a přerostou v opravdový bordel; ale šance bych tomu dával buď u hodně živé cesty (poutní cesty do Compostelly, třeba), nebo ve městě od velikosti Prahy (5000+ maníků už ve 12. století). Rozhodně chápu, že příběhově je podobná větší instituce lákavá, protože ostatní osoby budou zachraňování sabotovat (krčmář ztrátou oblíbené prostitutky ztráci určitou část kšeftu, třeba).

11) Ještě poznámka k té církvi. Ambivalentnost až zmatenost postoje je dána učením svatého Augustina, který je zřejmě autorem úvah o prvotním hříchu skrze ženu. Takže už žena je podezřelá od začátku, a prostitutka samozřejmě dvojnásob. Zmatek vzniká tím, že do 12. století nebyly Augustinovy názory moc rozšířené, a dokonce se ani všude neprosadil celibát (když s tím příšel biskup Jindřich Zdík, místní kněží ho málem zabili, neb měli normálně manželky). Hodně zlého v této věci udělal nesmírně populární Bernard z Clairvaux, který byl známý misogyn a IMHO dost kretén, bohužel ale kretén velmi populární a vlivný. Takže pokud se někde nadchli Bernardem, jsou prostitutky dost v pytli. Pokud tam jeho názory nějak nedorazily, což je snadno možné, pak je všechno jinak. Podobný "work in progress" je tehdy se tvořící názor na kacíře, na židy nebo na magii. Všechno, co později chápeme jako samzořejmé (=církev to zakazuje!), v této přechodné době tak jasné ještě být nemusí.
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Prostituce ve středověku

Příspěvek od ilgir »

Res: Díky, zajímalo by mě konkrétně, kteří teologové a kdy to prosazovali, ale ta knížka bohužel není nikde online.

Argo: Dobré shrnutí. Ještě je třeba rozlišovat, že někteří teologové brojili proti prostituci jako takové, někteří ji kritizovali hlavně ve spojení s prohnilými kleriky, kde se to vezlo společně s nedodržováním celibátu/konkubinátem a podobnými zvyklostmi.
A zatímco u běžných kněží a biskupů byla tolerance větší, tak od mnichů se jaksi očekávalo vždy a všude, že se budou držet zpět.

Bordely fungovaly nejen na tom principu velkého průtoku lidí, různé ty hostince, mlýny, lázně, kde se mohl zastavit každý, ale jsou dokumentované případy bordelů zaměřených na vymezenou komunitu klientů (samozřejmě z řad vyšší třídy), tedy něco jako kluby.
Uživatelský avatar
midewiwin
Příspěvky: 4816
Registrován: 18. 12. 2006, 09:56

Re: Prostituce ve středověku

Příspěvek od midewiwin »

Pokud tu zazněla otázka, jestli středověká harapanna mohla třeba i po letech provozování "řemesla" změnit svůj osud, pak jistou zajímavou kapitolu má v tomto směru na svědomí známý pražský kazazel Milíč z Kroměříže. Opentlil císaře i jeho choť a roku 1372 získal pozemky v lokalitě zvané Benátky, což bylo místo takzvaně vykřičené. Milíčova plamenná slova přiměla tamní děvy, aby se obrátily k Bohu a zanechaly nemravností. Milíč pro ně zřídil útočiště, které pojmenoval Jeruzalém. Nebyly z nich řádové sestry, údajně mohly odejít do měšťanských rodin jako služky anebo se mohly provdat. Milíčova moralistní kázání v pražských kostelech o příbězích světic s všelijakou minulostí jim to možná usnadnila.
Tuhle dějinnou epizodu ztvárnil Alfons Mucha ve své Slovanské epopeji: Milíč staví kapli na místě dřívějšího hampejzu, padlé ženy odkládají šperky a halí se do bílých rouch.
Obrázek
Čas neexistuje.
Uživatelský avatar
Sadako
Příspěvky: 5293
Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
Bydliště: Stadt von Morgen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako »

Sparkle píše: 28. 9. 2018, 12:37Existovali i prostituti? Byly v době, kdy byla prostituce ještě legální, také homosexuální styky legální?
Existovali. Např. https://en.wikipedia.org/wiki/John/Eleanor_Rykener
Ona většinou nebyla moc legální ani ta prostituce, jestli se nemýlím, o homosexualitě ani nemluvě.

EDIT:
midewiwin: Nezaložila jedna z těch 'napravených' vlastní chiliastickou sektu?
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!
Uživatelský avatar
midewiwin
Příspěvky: 4816
Registrován: 18. 12. 2006, 09:56

Re: Prostituce ve středověku

Příspěvek od midewiwin »

Sadako:
O tom nic nevím.
Jen tak pro potěchu oka:
Zatímco se v Čechách připravovaly chiliastické orgie, na zámku Manta v Piemontu vznikla tato freska:
Obrázek
Čas neexistuje.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Prostituce ve středověku

Příspěvek od Argonantus »

Sparkle
Ještě pokus o systematičtější konkrétní odpovědi na dotazy:

1) Jak regulace obvykle probíhala?
Vůbec je spojení „právní regulace“ takové moderní a trochu matoucí. V zákonech toho tehdy stálo zatraceně málo a drtivá většina práv a zvyklostí byla nepsaná. Stejně tak veřejná moc, která něco vynucovala, představovala směs nejrůznějších mocí individuálních; svoje ozbrojence měl především pán, ale také městská rada, pokud byla (u nás ve 12. století určitě ne), případně i církevní činitel (méně typicky), nebo nějaká jiná významná frakce (hansa kupců, třeba). Král je často ze všeho nejdál a nemusí být nutně nejdůležitější; prostitutka na rohu tržiště ho moc nezajímá.
Regulaci si lze představit nejrůzněji; městská rada se usnesla, že jim prostitutky na tržišti dělají ostudu, takže je městské nařízení vykazuje na opačný konec města. Nebo – zakazuje se prostituování v době církevních svátků. Nebo – pán složil slib čistoty Panně Marii někde v Compostelle, takže v rámci toho vykazuje všechny prostitutky za hranici svého panství (dál stejně nemůže).
No a samozřejmě, pokud se něco vyhlásí, není ještě jisté, že se to dodržuje. Kšeft v době církevního svátku je neodolatelný. Takže když ji chytnou, pak ji nějak středověce potrestají – tresty nemusí být napevno určené, obvykle bývají ponižující, veřejné a bolestivé – na den ji chytí za vlasy na pranýř, veřejně ji zmrskají a tak.

2) Se ztrátou cti
měla prostitutce společné to, že prostitutka je bezectná z podstaty věci, dno společnosti, nezajímavá a nepodstatná osoba, která když se ztratí, tak nikomu nechybí. Čest nemohla ztratit, neb ji neměla. Nabýt by ji mohla snad jedině cestou pokání v klášteře, coby standardní jeptiška. Nebo neoficiálně tak, že ji odvezeme někam, kde nikdo netuší, že je bývalá prostitutka. Nebo má to druhé zaměstnání.
Být viděn s prostitutkou neznamenalo ztrátu cti. Zejména chlapi k tomu bývají velmi tolerantní (kdekdo z nich má špatné svědomí). Být viděn manželkou, to je ovšem jiný problém, a někdy docela veliký. To je furt stejné.
Napínavější může být přistižení kněze. Někde se to nechá být, ale pokud se to zrovna někomu hodí – třeba je to kandidát na biskupa – tak to jeho nepřátelé patřičně využijí (to je jako u politiků dneska).

3) Když byla prostitutce ještě legální –
ona nebyla legální nikdy, v dnešním smyslu; on o ní zákon prostě mlčel a nikdo si toho nevšímal. Asi jako u andělíčkářek, pohodných nebo prvotních bankéřů (=lichvářů). Vlastně se to moc neslušelo, ale prostě se to dělalo. Nikdy a nikde nevznikl cech, nebyla stanovena pevná pravidla, nebyl profesní postup, nejzasloužilejší děvka se nemohla stát členkou městské rady skrze svoji profesi atd.
Totéž samozřejmě prostituti. U nás těžká exotika, nemyslím, že by se někdo takový uživil; ženské jsou mnohem víc kontrolované. Individuálně ovšem existují zřejmě ty samé sexuální podivnosti jako dneska, takže nějak přežívat museli i transsexuálové a opravdové deviace, třeba pedofilové. Ti už zřejmě nebudou tolerovaní vůbec, a nějakou měřitelnou skupinu mohou znamenat v nějakém hodně odvázaném a odlišném světě, jako Konstantinopol. Tam lze asi věřit všemu.

4) Kolik mohlo uživit město prostitutek?
Viz výše, myslím, že poměrně málo. Běžné město několik exemplářů, v závislosti hlavně na provozu zvenku (ten je důležitější, než počet obyvatel). Opravdový bordel tak od několika tisíc lidí, a takových měst u nás bylo ve 12. století málo – Praha, Litoměřice, Olomouc, Hradec, Žatec, Brno, Znojmo, tak nějak zhruba v tomto pořadí, zejména (papírově vlastně ještě vůbec žádná města nebyla, mimochodem. Nemělo to hradby a městskou radu a městská práva. Bylo to okolí knížecího hradu, na konci století královského.). 2000, to tak je ta Olomouc a Litoměřice, 20 fulltime prostitutek hrubý nástřel, a spíš bych to viděl na ty „číšnice s rozšířenou pravomocí“. Ono je sice skvělé, že v době svátků a trhů je obrovský zájem a plno lidí, ale v tom mezičase, kdy je zima a nikde nikdo, je třeba taky něco jíst. V rohu tržiště postávající prostitutka má daleko těžší a nevlídnější život – kdekdo ji vyhodí, zmlátí, nezaplatí, je jí zima. I to zřejmě funguje i dneska; prostitutka v nějakém baru je na tom lépe.
A bordel je původem ta krčma – začalo to jako místo, kde cestující zastaví, dostane žrádlo pro koně, přespí, prodají mu nějaké jídlo, atd. Opět jako nadstavbu a ve větším a úspěšnějším podniku teprve začali vařit. Logika je přesně stejná, jako u dnešních benzínových stanic na dálnici – co všechno se k tomu dá nabalit za byznis.
Jo, a připomínám, že se stále běžně neplatí vždy penězi, ale vším možným - stehnem od kuřete, pytlíkem mouky, botami, kusem oblečení, přespáním atd., protože kdekdo z kunčoftů vlastně moc peníze ani nemá. Sedlák ve městě, který dobře prodal obilí (=třeba i vyměnil za nějaké nástroje a vybavení domácnosti) a chce si užít mimo dozor manželky, zřejmě hodně častá modelová situace.
Uživatelský avatar
midewiwin
Příspěvky: 4816
Registrován: 18. 12. 2006, 09:56

Re: Prostituce ve středověku

Příspěvek od midewiwin »

Vlastimil Vondruška píše:....již svatý Augustin řekl: „Odejmi nevěstky a naplníš všecko cizoložstvem“.
Více zde.
Čas neexistuje.
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Prostituce ve středověku

Příspěvek od Sosacek »

Logika je přesně stejná, jako u dnešních benzínových stanic na dálnici – co všechno se k tomu dá nabalit za byznis.
Ok, ted jsi mi vnuknul business plan.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 18507
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Re: Prostituce ve středověku

Příspěvek od Eleshar_Vermillion »

Resurrection píše:Vek dospelosti byl 12 let (odtud pochazi vatikansky minimalni vek pro sex dneska, ktery je 12 let).
Nebylo to spíš tak, že věk dospělosti nastával u ženy v době první menstruace?
Argonantus píše: 30. 9. 2018, 20:23 1) Myslím, že základem problému je si uvědomit, že se prostituce řídí víceméně těmi samými zákony od začátku věků až do dneška. Odtud to „nejstarší řemeslo“. Prakticky všude se našly chlapi, kteří chtěli a byli ochotni za to něco zaplatit, a ženské, které za těchto podmínek to něco nabízely.

2) Odvěkým a přirozeným nepřítelem prostitutce není ani tak církev – tam to nastalo až sekundárně, jako spíš vdané ženy;
K těmto dvěma bodům:
Co jsem vyrozuměl tak zejména starověk v tomto ohledu fungoval diametrálně odlišně. Prostituci regulovaly různé významné instituce, Aténách byl snad zřizovatelem bordelů výhradně stát a kolem se kurvit moc nesmělo. Velice velmi byla taky významnou prostituce chrámová, a to i když k ní nebyl přímý důvod kultovního charakteru (tolik církve jako odvěký nepřítel). O společenském postavení chrámových prostitutek vím kulové, ale tipoval bych, že bezectné ženy z podstaty věci to asi nebyly.
Samozřejmě v Řecku a Římě bylo taky asi mnohem významnější zastoupení otroků, a ačkoliv to nutně nemuselo vést k bordelům, příležitostný přivýdělek z toho mohl asi mít kdekdo.

Čili pokud hrajete něco, co je ve středověku jen prostředím, ale je to spíš fantady a funguje tam polyteismus, lze jít velmi rozličnými směry.

Nabýt by ji mohla snad jedině cestou pokání v klášteře, coby standardní jeptiška. Nebo neoficiálně tak, že ji odvezeme někam, kde nikdo netuší, že je bývalá prostitutka. Nebo má to druhé zaměstnání.
K tomuto - určitě šlo o případ na jiné výjimečný, ale třeba císařovna Theodora, manželka císaře Justiniána a patrně nejmocnější žena Evropy 6. století, začínala jako kurva nuzného původu v laciném cařihradském nevěstinci.
Logika je přesně stejná, jako u dnešních benzínových stanic na dálnici – co všechno se k tomu dá nabalit za byznis.
Sosacek píše: 1. 10. 2018, 20:55Ok, ted jsi mi vnuknul business plan.
Si dej pozor, aby tě Andrej neodstřelil... :>;o)
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Prostituce ve středověku

Příspěvek od Sparkle »

Moc díky za vyčerpávající odpovědi. Ještě se tedy zeptám: pokud by se ten hrdina opravdu pokusil tu holku z bordelu dostat, například tím, že by jí dal prostředky na rok života bez práce a zároveň ji odvezl do jiného města a tam jí dohodil práci jako nějaká služka apod, jaké jsou uvěřitelné scénáře, co se s ní bude dít dál? Budou to majitelé bordelu řešit a vyžadovat od týpka kompenzaci, nebo jim to spíš nebude stát za to páč holku lehce nahraděj jinou? A co ta holka, má slušnou šanci, že už fakt šlapat nebude, nebo už tehdy platilo, že když je zvyklá na tento životní styl, tak už se jí bude blbě vracet do "systému"?

A můžete ještě rozvést tu zmínku o středověkém otroctví? Kdo by si mohl holku ještě nárokovat a jak to přesně fungovalo?
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: Prostituce ve středověku

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Nemám znalosti hiostorie předřečníků, ale změna životního stylu, byť výrazně k lepšímu, není snadná, bez ohledu na místo a dobu. Je klidně možné, že ta holka to nezvládne a třeba se i vrátí k "řemeslu". Možná by bylo dobré v tom jiném městě zaangažovat nějakého "sociálního pracovníka", někoho důvěryhodného, kdo zná její minulost, ale nikdy o ní nebude mluvit, a který na ni dohlédne, případně pomůže a tak.
Ale s trochou štěstí a vůle to může holka zvládnout i sama, nic co by rušilo SoD.
Traumata si s sebou potáhne, ale časem budou slábnout, a za pár let pravděpodobně ani nebudou navenek poznat. To ale záleží na člověku a to hodně.
V podstatě nejdobovější a v jistých okolnostech i nejlepší by bylo poslat ji do kláštera, ale není to určitě jediná cesta.
Co se týče konfliktu s kuplíři, záleží na tom, jak ten bordel fungoval.
Jaké měly ty nevěstky postavení 1) byly tam "dobrovolně" a majitel v podstatě jen zneužívá jejich situace 2) byly to de facto otrokyně
Kolik jich tam bylo (cca srovnatelných co do lukrativity) a) hrozně málo, třeba i jen ta jedna b)spousta
Jak těžké je sehnat nějakou podobně žádanou I) velmi II) jde to snadno
Jak zásadní příjem pro majitele prostituce je A)hlavní, ne li jediný B) vedlejší
Pokud platí 2) bude majitel trvat na zaplacení její tržní ceny, jinak se požadavky od A) asi lišit nebudou
Pokud platí B) bude to brát s větším klidem, než A)
Pokud b) bude hodně naštvaný, a bude chtít kompenzace, a pokud možno hned, a) bude trpělivější
Pokud I) bude nějakou formu výrazné a asi i dlouhodobější kompenzace požadovat zcela určitě, II) nad tím mávne rukou
v extrémních polohách může být 1bIIB být žoviální cynik, který jí při odchodu ještě popřeje hodně štěstí, zatímco 2aIA bude chtít přivést do týdne podobnou holku, jinak bude velký špatný.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Prostituce ve středověku

Příspěvek od Jerson »

O historii vím v tomto směru houby, ale holky dneska se tuhle profesi často snaží opustit, ale když neumí zacházet s penězi, tak se k ní zase vrací, protože nic jiného neumí - a to i když se jim to moc nelíbí. Vzhledem k tomu, že třináctiletá holka v pseudostředověkém bordelu k penězům asi nepřišla, by vůbec nemusela mít problém, když ji odvezou jinam a zaměstnají jako služku. Tedy že by se dobrovolně prostitutkou asi nestala.
Pokud ale brala peníze a případné dárky, a tak možná nebude chtít pracovat manuálně za ubytování a stravu.
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Prostituce ve středověku

Příspěvek od ilgir »

To co píše Jerson, má logiku. Dnes lehké holky (myslím ty "běžné", ne zotročené apod.) utrácejí nesmyslné částky za drogy, hadry, boty apod., takže není divu, že přechod na normální práci (27k v Lidlu :-)) pro ně není myslitelný. Ve středověku to tak být nemuselo.

Sparkle: Myslím, že na většinu svých otázek už by sis měla odpovědět sama jako GM. To, jak bude pasák reagovat na únos nebo odchod holky, je věc konkrétního příběhu, ne historická danost.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Prostituce ve středověku

Příspěvek od Sparkle »

ilgir píše: 4. 10. 2018, 17:26 Sparkle: Myslím, že na většinu svých otázek už by sis měla odpovědět sama jako GM. To, jak bude pasák reagovat na únos nebo odchod holky, je věc konkrétního příběhu, ne historická danost.
Ano, rozhodnutí o chování konkrétního pasáka bude moje, ale nechci hráče ojebat tím, že arbitrárně rozhodnu pro možnost, která by v pseudo-středověku byla strašně málo pravděpodobná. Snažím se na takovéto věci házet dvacetistěnkou veřejně před hráči, přičemž deklaruju např. "když padne 1-7, pak to bude pasák řešit a bude z toho drama, 8-20 to řešit nebude" případně "ok, zařídil jsi holce nový život, tak jak to s ní dopadlo: 1-10 fakt se zařadí do společnosti, 11 - 20 zase začne šlapat". A právě bych ráda, aby ty pravděpodobnosti jednotlivých outcomů byly aspoň trochu uvěřitelný a spravedlivý. Jako že pokud se 80 % "zachráněných" prostitutek obvykle vracívá do jednoho roku k tomuto řemeslu, tak abych to nastavila na té kostce podobně, atd.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Prostituce ve středověku

Příspěvek od MarkyParky »

Sparkle:
Ještě rychlý kontrolní dotaz - už tu nepřímo padl, ale nezaregistroval jsem, zda jsi odpovídala (resp. zaregistroval jsem odpověď za tebe, ale ne za toho hráče). Tak ho zkusím položit přímo.

Víš proč, to ten hráč řešil? Protože odpovědi:

* protože mu přišlo zajímavé, aby se jeho příběh točil kolem záchrany mladičké prostitutky
* protože mu přišlo logické, že postava s jeho přesvědčením/backgroundem/charakterovým rysem by se měla pokusit zachránit mladičkou prostitutku
* protože mu jako hráči přišla diskomfortní představa, že by nechal ve hře mladistvou prostitutku
* protože neznal reálie a tak mu celkem "normální" dobová věc , jako mladičká prostitutka, přišla divná a vyložil si ji jako příběhový háček

generují u hráče úplně jiná očekávání. A rozhodnout o budoucím osudu té děvečky prostým hodem kostkou, byť odůvodněným "realistickou" pravděpodobností, by mohlo u některých z nich triggerovat vyústění, které nechceš (nebo je nechce ten hráč).
Odpovědět

Zpět na „Historie“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů