Preklady GURPS - diskusia

Univerzální systém RPG, v němž odehrajete cokoliv a v jakémkoliv prostředí.
Zamčeno
Uživatelský avatar
elder
Příspěvky: 226
Registrován: 8. 6. 2005, 08:48
Bydliště: Banská Bystrica

Preklady GURPS - diskusia

Příspěvek od elder »

Táto téma slúži ako priestor na otvorenú diskusiu k textom českého a slovenského prekladu pravidiel GURPS a prekladovému kľúču. Ja osobne tu budem umiestňovať návrhy prekladov určitých výrazov, pojmov či slovných spojení, ku konečnej verzii ktorých, by bolo vhodné vyjadrenie širšej komunity. V očakávaní pomoci od diskutujúcich sa tu tiež môžu objavovať slová, či slovné spojenia, s prekladom ktorých si nebudem vedieť ja, či prípadní ďalší prekladatelia, poradiť. Ak sa objaví viac alternatív prekladu jedného termínu a každá z nich bude mať relatívne rovnako pádne argumenty, rozhodnúť nechám v ankete.

O čom sa momentálne diskutuje:
-> Ako do slovenčiny preložiť "Skills"? Momentálne používam "Znalosti".
-> Zmeniť preklad "campaign"? Momentálne používam "ťaženie", uvažujem zmeniť na "kampaň". Sú iné návrhy?
-> Odhodlať sa k zmene prekladu "race"="rasa", na niečo logicky presnejšie, napríklad "druh"?
-> Prekladať "statistics" ako "parametre"?
-> Čo si myslíte o preklade "Hit points"="Body životnosti"?
-> "Technology Level" = "technologická úroveň" alebo "technologický stupeň"?
-> Ako prekladať Size modifier?
-> Uvádzať originálne (imperiálne) merné jednotky alebo ich prevádzať do metrického systému?
-> Ako prekladať Quirk a Perk?
Naposledy upravil(a) elder dne 21. 9. 2005, 09:50, celkem upraveno 12 x.
Uživatelský avatar
elder
Příspěvky: 226
Registrován: 8. 6. 2005, 08:48
Bydliště: Banská Bystrica

Skill v slovenčine

Příspěvek od elder »

Na úvod umiestňujem otázku, ktorá ma trápi už niekoľko dní. Ako do slovenčiny preložiť krásne anglické slovko "Skill".

Bratia Česi majú na to skvelý termín "dovednosť". Ak niekto po česky niečo "dovede", po slovensky to "dokáže". Ale keďže v slovenčine nemáme niečo ako "dokážnosť", máme namiesto toho problém s prekladom ;).

Nebudem tu zatiaľ uvádzať alternatívy, ku ktorým som dospel ja. Zaujíma ma váš názor. Treba si však uvedomiť, že pod pojem skill spadajú všetky "aktivity", ktoré sa možno naučiť a učením či tréningom ich zlepšovať. Teda remeslá, boj so zbraňami, vedecké disciplíny, umenia sociálnej interakcie, športové aktivity a pod. Vyžaduje to teda slovo, ktoré bude možné použiť v spojení so všetkými týmito aktivitami a ak aj nie úplne dokonale, aspoň tak, aby to neťahalo uši.
Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3748
Registrován: 11. 9. 2004, 12:51
Bydliště: Hlavna dedina Bananistanu
Kontaktovat uživatele:

Skill vs ability

Příspěvek od crowen »

Nadviazem na nasu diskusiu v bb, rozmyslal som nad tymto. Ak nieco dokazes, si schopny to urobit. > skill=schopnost. Tym ale zabijes preklad slova ability. Ale ked sa na ability pozries z ineho uhla, daju sa prelozit ako vlohy (medzi ability patria sila, obratnost, inteligencia ...)
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Příspěvek od Bifi »

No napada mi "zrucnosti a vedomosti", co postihuje aj skilly, ktore su zalozene na nejakych znalostiach/vedomostiach (history ap.). Slovo "skill", rovnako ako "dovednost" vsak primarne neobsahuje mentalne schopnosti, je to skor o prejavenej sikovnosti. Zo slovnika:

1 familiar knowledge of any art or science combined with dexterity.
2 expertness, ability, practical mastery of a craft, trade, sport etc., often attained by training.
3 tact, diplomacy.

Cize okrem tretieho vyznamu je to skor manualna zalezitost, takze uz v samotnej anglictine mi slovo "skill" pride ako nepostacujuce. Hm.

M
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3748
Registrován: 11. 9. 2004, 12:51
Bydliště: Hlavna dedina Bananistanu
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od crowen »

Aj mne sa viac paci rozdelenie ako v Vampire: Talents, Skills, Knowledge. Povedal by som ze idealne pokryva vsetko, co postava dokaze vykonat.
Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 1133
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od skaven »

Bifi píše:No napada mi "zrucnosti a vedomosti", co postihuje aj skilly, ktore su zalozene na nejakych znalostiach/vedomostiach (history ap.). Slovo "skill", rovnako ako "dovednost" vsak primarne neobsahuje mentalne schopnosti, je to skor o prejavenej sikovnosti. Zo slovnika:

1 familiar knowledge of any art or science combined with dexterity.
2 expertness, ability, practical mastery of a craft, trade, sport etc., often attained by training.
3 tact, diplomacy.

Cize okrem tretieho vyznamu je to skor manualna zalezitost, takze uz v samotnej anglictine mi slovo "skill" pride ako nepostacujuce. Hm.

M
Slovo "dovednost" vyjadřuje jakékoli duševní nebo fyzické znalosti, takže i mentální schopnosti. Slovo schopnost má v češtině spíše příznak něčeho vrozeného (třeba schopnost materiálu absorbovat vodu apod.). Já se přikláním k rozdělení na vlastnosti (tj. vrozené) a dovednosti (tj. získané). Ovšem v češtině 8)
Uživatelský avatar
elder
Příspěvky: 226
Registrován: 8. 6. 2005, 08:48
Bydliště: Banská Bystrica

Re: Skill vs ability

Příspěvek od elder »

crowen píše:Nadviazem na nasu diskusiu v bb, rozmyslal som nad tymto. Ak nieco dokazes, si schopny to urobit. > skill=schopnost. Tym ale zabijes preklad slova ability. Ale ked sa na ability pozries z ineho uhla, daju sa prelozit ako vlohy (medzi ability patria sila, obratnost, inteligencia ...)
Schopnosti boli výraz, ktorý som predtým používal.
Nad vlohami som už tiež uvažoval, ale narazil som v preklade na pasáže, kde by ako preklad ability nevyhovovali. Ability je totiž v GURPS chápané ako istá množina charakteristík postavy do ktorej patrí podmnožina základných vlastností (sila, obratnost... - originálne sú to attributes), výhod a práve aj podmnožina skillov.

Jeden príklad za všetko:
Anything that improves your abilities costs character points
Všetko čo vylepšuje tvoje schopnosti/vlohy stojí chrakterové body.

Čo znie lepšie?
Vlohy chápem ako niečo vrodené. Schopnosti môžu byť aj vrodené aj naučené.
Uživatelský avatar
elder
Příspěvky: 226
Registrován: 8. 6. 2005, 08:48
Bydliště: Banská Bystrica

Re: Skill v slovenčine

Příspěvek od elder »

Bifi píše:No napada mi "zrucnosti a vedomosti", co postihuje aj skilly, ktore su zalozene na nejakych znalostiach/vedomostiach (history ap.). Slovo "skill", rovnako ako "dovednost" vsak primarne neobsahuje mentalne schopnosti, je to skor o prejavenej sikovnosti. Zo slovnika:

1 familiar knowledge of any art or science combined with dexterity.
2 expertness, ability, practical mastery of a craft, trade, sport etc., often attained by training.
3 tact, diplomacy.

Cize okrem tretieho vyznamu je to skor manualna zalezitost, takze uz v samotnej anglictine mi slovo "skill" pride ako nepostacujuce. Hm.

M
Zručnosti a vedomosti, resp. zručnosti a znalosti sú aj u mňa horúcim kandidátom. Ale je tu otázka. Uvádzať ich spolu alebo sa rozhodnúť pre jedno z nich? Ak by sa uvádzali spolu môže to značne skomplikovať a zneprehľadniť preklad. Preto by som sa radšej rozhodol iba pre jeden výraz. Ktorý? Zatiaľ som skôr naklonený k použitiu znalostí. Zručnosť by som rád vyhradil pre také prípady ako sú Manual Dexterity alebo niečo podobné.

S tou angličtinou to môže byť naozaj tak. Domnievam sa, že aj v iných prípadoch je použité v anglických pravidlách slovo, ktoré nevystihuje doslovne všetky prípadey, ktoré sú pod neho zahrnuté. Ale mám pocit, že v tej angličtine sa ten "ideový mostík" nájde skôr ako v slovenčine.
Uživatelský avatar
elder
Příspěvky: 226
Registrován: 8. 6. 2005, 08:48
Bydliště: Banská Bystrica

Hit Points

Příspěvek od elder »

Aby sa do diskusie mohli zapojiť aj český kolegovia, ktorých do nej lákam ;), pridávam ďalší predmet.

S Burom sme diskutovali ako zmysluplne preložiť "Hit points". Chceme sa vyhnúť zaužívanému dračákovskému nezmyslu "Životy".
Zároveň si treba uvedomiť že HP a používajú nielen pre živé postavy ale aj pre neživé postavy a predmety. Tým pádom odpadajú "body zdravia" či "body života" a im podobné modifikácie.
Zároveň som zástancom toho, aby sa nepoužíval nelogizmus. Čo tým myslím? Samotné označenie HP je podľa mňa nelogizmus. Keď si to doslovne preložím, získavam niečo ako "body zásahu". A čím postava dostane viac zásahov tým má menej bodov zásahu! Čo to je za nezmysle?! :!
Dobre, angličania nech si ho nechajú, už si na ne zvykli. Ale je chcem logický výraz!

(dramatická pauza ;)) Navrhujem "body životnosti". (druhá dramatická pauza :D)

A teraz čakám vaše názory 8).
Uživatelský avatar
Jalan-Aajav
Příspěvky: 97
Registrován: 27. 7. 2005, 13:23
Bydliště: Rovinka pri Bratislave
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jalan-Aajav »

celá táto diskusia zaváňa zbytočnosťou...
čo keby sa termín skill považoval za naučenú schopnosť
And so, Lilith, bright-eyed Lilith,
Awakened me.
She cut herself with a knife
bled for me into a bowl.
I drank deep. It was sweet.
Uživatelský avatar
Jalan-Aajav
Příspěvky: 97
Registrován: 27. 7. 2005, 13:23
Bydliště: Rovinka pri Bratislave
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jalan-Aajav »

to je jednoduché...
napríkla: ...dramatická pauza... body poškodenia
And so, Lilith, bright-eyed Lilith,
Awakened me.
She cut herself with a knife
bled for me into a bowl.
I drank deep. It was sweet.
Uživatelský avatar
elder
Příspěvky: 226
Registrován: 8. 6. 2005, 08:48
Bydliště: Banská Bystrica

Příspěvek od elder »

Jalan-Aajav píše:celá táto diskusia zaváňa zbytočnosťou...
čo keby sa termín skill považoval za naučenú schopnosť
Aj to je prístup. Ale ja nie som ochotný sa k prekladu takto stavať. Z vlastnej skúsenosti viem, ako dopadnú odborné texty (a akékoľvek pravidlá považujem za odborný text) pokiaľ nie je vyjasnená terminológia.

To máš ako zo zákonom. Niečo v ňom nevysvetlíš doslovne, na niečo pozabudneš alebo necháš priestor pre vlastnú interpretáciu a nájde sa x špekulantov, ktorí si to vysvetlia po svojom a zneužijú a y ďalších, ktorý na to doplatia. Možno trochu extrémny príklad, ale dá sa aplikovať na akýkoľvek normatív.
Uživatelský avatar
elder
Příspěvky: 226
Registrován: 8. 6. 2005, 08:48
Bydliště: Banská Bystrica

Příspěvek od elder »

Jalan-Aajav píše:to je jednoduché...
napríkla: ...dramatická pauza... body poškodenia
Ehm. Nečítaš pozorne. Ale dobre... ešte raz, bez dramatickej pauzy.

Čo myslíš, čím viac si poškodený/zranený tým máš viac alebo menej "bodov poškodenia"?
Uživatelský avatar
Jalan-Aajav
Příspěvky: 97
Registrován: 27. 7. 2005, 13:23
Bydliště: Rovinka pri Bratislave
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jalan-Aajav »

hm... asi používame opačnú logiku

čim viac bodov poškodenia máš, tým viac poškodenia znesieš

ale keď sa ti nepáči prevrátená logika...

body životnosti mi moc nevoňajú - obzvlášť ich použitie s neživými vecami

čo takto body trvácnosti, alebo body odolnosti?

btw... ospravedlňujem sa za poznámku o zbytočnosti neuvedomil som si že sa pokúšate o plnohodnotný oficiálny preklad, mal som dojem že sa jedná o hádanie sa o slovíčka.
And so, Lilith, bright-eyed Lilith,
Awakened me.
She cut herself with a knife
bled for me into a bowl.
I drank deep. It was sweet.
Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3748
Registrován: 11. 9. 2004, 12:51
Bydliště: Hlavna dedina Bananistanu
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od crowen »

Jalan-Aajav píše:hm... asi používame opačnú logiku

čim viac bodov poškodenia máš, tým viac poškodenia znesieš

ale keď sa ti nepáči prevrátená logika...

body životnosti mi moc nevoňajú - obzvlášť ich použitie s neživými vecami

čo takto body trvácnosti, alebo body odolnosti?
Trvacnost je zase nepouzitelne v kombinacii so zivymi bytostami. Body odolnosti by mozno stali za zvazenie.
Zamčeno

Zpět na „Překlady GURPS“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů