Dungeonová kuchyne - pokec

V letošním podzimním ročníku RPG Kuchyně tvoříme jednostránkové dungeony!
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeonová kuchyne!

Příspěvek od Selhan »

Společný setting mě zas tolik neláká - v tomhle směru tady kreativní vybití v Drakkaru je, a one-page dungeon je podle mě o tom, že si ho můžu vrazit kam chci. Ale to je jen můj pohled na věc.

Ingredience bych si představoval něco jako "přitažlivost", "terakota" nebo "hudba" - skokánek pro představivost, ale s dostatkem míst aby si to každý mohl interpretovat po svém.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6888
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Dungeonová kuchyne!

Příspěvek od Antharon »

Inak spolocny nazov zbornika ako stanovenie temy by vobec nemusel byt zly postup. Ostatne ten nazov moze by pomerne vagny.

Co sa tyka ingrediencii, napadlo mi, co tak spravit ich tak aby nejakym sposobom dungeony prepajali? Divne materialy (preco su v tychto dvoch dungeonoch kovove steny?), vybavenie dungeonu (co ak sa zrkadla v tychto dvoch dungeonoch daju pouzit na teleportaciu?), symbolika (obyvala tieto dungeony rovnaka civilizacia? Atlantania?)
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 490
Registrován: 5. 7. 2009, 23:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeonová kuchyne!

Příspěvek od Jocho »

Pokojne by sa dala urobiť anketa na názov zborníka - a s tým sa automaticky vyberú aj povinné ingrediencie. Súčasťou by potom mohli byť aj ingrediencie voliteľné, ako to už býva zvykom v klasickej kuchyni.

Prepojenie dungeonov je idea, čo som spomínal, ale neviem si predstaviť, ako by si ich vyberal.
Mohla by to byť ďalšia sada ingrediencií a jedným z čestných ocenení by tak mohol byť najprepojiteľnejší dungeon.

Ináč, nestálo by za to kolaborovať s inými médiami, aspoň pri propagácii tejto aktivity? Discord, FB, ľudia z Twitchu, všade možno utrúsiť aspoň jednu vetu.
DNGN - vstupný d6 systém so sandboxovým freeform svetom
moloth - sólo kartové RPG o živote na tvorovi veľkom ako okres
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dungeonová kuchyne!

Příspěvek od MarkyParky »

Vyjadřuji silný nesouhlas s myšlenkou že na 2x A4, kde jedna strana je mapa+poznámky/legenda a druhá strana popisy, se nedá dostat přiměřená míra komplexity.

Dokonce bych si dovolil rýpnout si, že tímto prohlášením popírá Markus sám sebe, resp. některé své vlastní výroky o tom, jak komplexita ve hře vzniká. Nicméně výměnu na toto téma si můžeme dát jinde, tady bych byl přísně konstruktivní.

Použitelnosti 1-page dungeonů (a tohle ve skutečnosti není 1-page dungeon, ale 2-page dungeon) bych se fakt nebál, obzvlášť pokud se dodrží ta systémová neutrálnost. Dokonce bych řekl pravý opak toho, co Markus- je to jedna z mála cest, jak věci použitelné udělat. Quentin tuhle cestu ukazuje celkem jasně a IMHO úspěšně a to na 2/3 navrhovaného rozsahu (protože mu vždycky 1/3 z brožurky zabere oprásek a logo).

Jinak samozřejmě komplexita může být jednou z hodnocených kategorií.

--------------------------------------------

Když mluvím o formátu a rozsahu - pokud je cílem sborník, tak kdyby byl tištěný, byly by dvě možnosti, jak text uspořádat:
1) Soutěžní příspěvek = 1 list.
Výhoda: Můžu si vzít na sezení 1 A4 (kterou si vycvaknu z šanonu/vytisknu sólo)
Nevýhoda: Musím na sezení otáčet.

2) Soutěžní příspěvek = 1 dvojstrana uvnitř otevřené knihy.
Výhoda: Prostě si otevřu vytištěnou publikaci a
Nevýhoda: Nemůžu si z tištěné verze vyjmout jeden list.

Vzhledem k tomu, že nejspíš bude elektronický, tak se tohle celé trochu smývá, protože každý si ho může vytisknout, nebo hodit na obrazovku jak chce, přesto bych se přimlouval za to ho vysázet ve variantě 2.

Umožnilo by to zároveň trochu rozmělnit ty požadavky na rozsah - když budu vědět, že pravá strana s textem bude zobrazená zároveň slevou, kde je mapa a legenda, můžu toho využít ve formátování a rozložení textu. Případně rozmělnit ještě o trochu víc, a mít třeba mapu uprostřed dvoustrany a text po obou stranách. Ale to nevím, zda už trochu nevybočuju z myšlenek soutěže - chápu že zase je třeba pro hodnocení mít srovnatelné podmínky.

--------------------------------------------

Asi důležitá noticka, která tu explicitně nezazněla je, že zda je požadavek na to, aby šlo o fantasy, protože to je do jisté míry settingové sjednocení. Ale zároveň asi maximální míra sjednocení, která mi přijde zdravá.

Ta zároveň souvisí s tím potenciálním megadungeonem. Ne, že by mi tahle myšlenka neproběhla hlavou (obzvlášť pokud tady na fóru už jedna aktivita kolem megadungeonu byla a umřela), ale vnímám tam přinejmenším dva nebo tři další problémy, které by bylo třeba dopracovat, aby sborník mohl být megadungeon.

1) Provázanost. Bez vazeb mezi lokacemi to nebude megadungeon, ale sborník dungeonů. A protože soutěžící nebudou během soutěže nejspíš sdílet obsah, musela by se dodělávat dodatečně.
2) Nelinearita. Dobrý megadungeon je nelineární. To ale znamená, že lokace by měly mít víc jak jeden vstup. Což ale leckomu nemusí sednout a je otázka, zda takový požadavek má být jako pravidlo, nebo třeba jen jako ingredience?
3) Smysluplné opakování ingrediencí. Ingredience by se musely navrhnout tak, aby v megadungeonu dávaly smysl. Ingredience "podzemní řeka" je v pohodě, lokace můžou být kolem ní. Abstraktní věci (viz Selhan) jsou taky v pohodě. Ingredience "modrý krystal" se dá zkousnout, byť je to design, který nemám rád - můžou to být části McGuffinu, který se má posbírat napříč megadungeonem. Ale ingredience "vlkodlak" je v tomhle směru už blbá, protože meadungeon s deseti vlkodlaky prostě bude divný.
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 749
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeonová kuchyne!

Příspěvek od Nordoslav »

Myslím, že s propagaci Discordem se počítá už od původního nápadu na chatě.
Jinak bych uvítal, aby nebylo moc další omezení s vyjímkou rozměru, formátu a úvodního nakopávače - líbilo by se mi, kdybych právě mohl roztočitt fantazii na nejvyšší obrátky do nějakého úletu :)
Naposledy upravil(a) Nordoslav dne 19. 9. 2021, 21:37, celkem upraveno 1 x.
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeonová kuchyne!

Příspěvek od Markus »

Ingredience by měly být v tabulce, ze které si každý účastník náhodně nahodí tři, které musí použít.
Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 1190
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: Dungeonová kuchyne!

Příspěvek od Cor »

Ten nápad s propojením (vágně) se mi líbí a dokonce už mě něco napadá. Co rovnou ingredience "Dungeon jako Brána/Cesta/Rozcestí" ? Ale to svým způsobem zase omezuje až moc.

Návrh: vyjít z definice Mini-Dungeonu na TvTropes : https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/MiniDungeon
TVTropes o mini-dungeonech píše: general characteristics shared by most of them:
  • As a general rule, it's not guarded by a boss, but rather a mini-boss, and sometimes not even that.
  • It can share some traits and trends with the dungeon it's preceding, thematically or in terms of gameplay.
  • It may combine some aspects of a normal overworld area, similar to a Dungeon Town.
  • In some cases, it's a place that is intended for characters to test their skills before venturing into the more dangerous dungeons.


A každý ať zvolí dva znaky:
  • V dungeonu není boss (jedinec s mocí srovnatelnou s celou skupinou dobrodruhů), maximálně mini-boss (běžně nesólovatelný, ale datelný třeba ve dvou). Nebo v dungeonu není ani to - a přesto je smrtelně nebezpečný.
  • Dungeon je cestou, nebo branou dál/jinam a je to na něm vidět, vypadá to tam už skoro jako tam, kam vede. Tématicky, stylem hry - nebo obojím naráz. (tady by to "kam vede" mohlo být jen krátce a vágně popsané - další dungeon/jiná sféra/podzemní svět/ruiny/katakomby)
  • Dungeon je naopak rozšířením světa nad povrchem dolů, do hlubin, je to "dungeon pod městem", vzniklý lidskou činností - stoky, katakomby, chodby propojující domy, staré ruiny, část podzemního města...
  • Dungeon funguje jako tutoriál nebo úvodní "zkouška".
Naposledy upravil(a) Cor dne 19. 9. 2021, 21:59, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 490
Registrován: 5. 7. 2009, 23:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeonová kuchyne!

Příspěvek od Jocho »

Cor píše: 19. 9. 2021, 21:38 Dungeon je naopak rozšířením světa nad povrchem dolů, do hlubin, je to "dungeon pod městem", vzniklý lidskou činností - stoky, katakomby, chodby propojující domy, staré ruiny, část podzemního města...
Tu sa mi opäť vracia myšlienka mystického dungeonu, ktorý mení svoju podobu každým zostupom. V úvode by bolo Diablo-like mestečko a každý zostup do podzemia by viedol cez portál, ktorý nešťastníkov, teda dobrodruhov, privedie do random dungeonu.

Prepojenie cez vágne prvky je super, pokojne by mohol byť spomenutý aj boss, ktorého prítomnosť by sa v dungeone odrážala, ale prítomný by tam nebol. Nedávno som čítal: "keď staviaš dungeon, začni od miesta, kam chodia potvory srať". Nie vždy sa to hodí, ale tu by možno nebolo od veci inšpirovať sa týmto smerom.

Keď trocha odbočím, teraz trochu závidím ekosystému okolo Mörk Borgu - mám pocit, že tam celkom stačí, aby boli obrázky škaredé a morbídne, text nečitateľný a prevládala žltá, čierna, prípadne ružová. Keď posledný rok narazím na takto naformátovať obsah, hneď sa mi vybaví asociácia s MBčkom. Myslím že v tomto nie som sám a musím uznať, že keď už nič iné, zavedenie dizajnovej identity sa chlapcom od Free Publishing podarilo minimálne na 2+.
DNGN - vstupný d6 systém so sandboxovým freeform svetom
moloth - sólo kartové RPG o živote na tvorovi veľkom ako okres
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 749
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeonová kuchyne!

Příspěvek od Nordoslav »

Téma "brána" by ze sborníku mohla udělat na určité abstraktní úrovní udělat sféru používanou pro cestování, kdy při průchodu z bodu A do bodu B si GM náhodně hodí dungeon, kterým hráči musí projít.

Čím víc nad tím přemýšlím, tím víc opouštím nutnost minima limitací, ony bariéry zase můžou kreativitu v mnoha případech nakopávat ještě víc, dávají mi ale smysl požadavky typu: musí být min. dva vchody. Oproti tomu požadavky typu podzemné řeka už moc směřují tvůrce jedním směrem a bojím se negativního vlivu na rozmanitost výsledného produktu

EDIT: Nejsem ale moc příznivcem myšlenky megadungeonu - ten může vzniknout kooperací a dokážu si představit akci, kdy v rámci časového období pojedeme systémem: Uděláš místnost, pošleš dokument dalšímu účastníkovi, který musí behěm pár dní dodšlat další místnost a takhle si to kolujeme a postupně to inkrementárně bobtná.

Tady mi ale snaha propojit věci na kterých budou pracovat lidé s dost odlišným vizemi a casto i názory na design bez jakékoliv komunikace připadá že výsloedku spíš uškodí než pomůže.
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Dungeonová kuchyne!

Příspěvek od KDolecek »

MarkyParky píše: 19. 9. 2021, 21:32 Ale to nevím, zda už trochu nevybočuju z myšlenek soutěže - chápu že zase je třeba pro hodnocení mít srovnatelné podmínky.[/i]
Antharon psal, že je zamýšleno autorům poskytnout zpětnou vazbu skrze jedno odehrání, ale ne hodnocení ve smyslu bodování nebo vytváření žebříčků.
MarkyParky píše: 19. 9. 2021, 21:32 ...lokace by měly mít víc jak jeden vstup. Což ale leckomu nemusí sednout a je otázka, zda takový požadavek má být jako pravidlo, nebo třeba jen jako ingredience?
Mně by to přišlo jako skvělá ingredience.
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6888
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Dungeonová kuchyne!

Příspěvek od Antharon »

co sa tyka myslienky megadungeonu, z pohladu organizatora mi to pride hrozne sexy, z pohladu tvorcu mi to pride extremne obmedzujuce, osobne chcem aby mali tvorcovia volnu ruku, mnoho dungeonov ma fluidnu strukturu alebo su silno previazane na setting, to ich robi zaujimavymi. ak by sme chceli robit dungeon, museli by sme mat spolocny setting a lokacie, ktore by boli prepojene nie len settingovo ale aj logicky, to je pri tvorbe problem a bude to extremne obmedzujuce.

preto by som bol rad aby dungeony boli settingovo nezavisle od seba navzajom a nemuseli sa obavat ze musia komunikovat s ostatnymi. vysledkom nema byt kolaborativny megadungeon, ale jednoduche male dungeony, ktora sa daju zobrat a hrat

o dvojstranovom formate sme hovorili este na slezine a islo o to, aby mal hrac moznost: otvorit si knizku kde budu stranky oproti sebe (teda stranka s mapou bude napr. 20 a s textom napr. 21) a ak bude chciet dungeon so sebou vezme PDF, zaskrtne obojstrannu tlac a da vytlacit tieto dve stranky a vypluje mu to na jednom harku, sice menej dostupne ale skladnejsie. Preto som aj chcel aby jednu stranu tvoril artwork toho dungeonu so vsetkym co tam hrac vie napchat a druhu stranu detailne poznamky ku konkretnym miestnostiam, settingu a podobne.
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 642
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: Dungeonová kuchyne!

Příspěvek od Ota »

Megadungeon nebrat. Mé důvody níže:
- Rozmanitost přístupů způsobí, že případný megadungeon by byl jako dort pejska a kočičky (graficky i textově).
- Rozmanitost přístupů zvyšuje pravděpodobnost, že mě nějaký dungeon osloví.
- Umím si představit, že se mi zalíbí někým vytvořený dungeon a systémově si ho přízpůsobím své hře. Pravděpodobnost, že se mi zalíbí celý megadungeon je podstatně menší a navíc se mi nebude chtít vymýšlet číslíčka pro XY dungeonů.

Samozřejmě vycházím z předpokladu, že autoři nebudou příliš omezováni. Dvoustránkový dungeon je natolik obtížná výzva, že bych těm šílencům, co se do toho pustí, neházel pod nohy téměř žádné klacky.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeonová kuchyne!

Příspěvek od York »

Keep it simple. Když to bude autory bavit, dá se pak uspořádat druhý kolo.

edit: Markusův nápad s random tabulkou ingrediencí se mi líbí. Každej tvůrce může navrhnout jednu nebo dvě ingredience, tím vznikne tabulka. Z ní si pak každej může vybrat nebo vylosovat 3.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dungeonová kuchyne!

Příspěvek od MarkyParky »

Vybrat.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dungeonová kuchyne!

Příspěvek od MarkyParky »

Jinak co jsem se snažil předtím říct mezi řádky, ale asi se mi to nepodařilo:

- Megadungeon jako cíl a zadání určitě ne, příliš komplikací pro tvůrce
- Ingredience stavět tak, aby nešly vyloženě proti konceptu megadungeonu, případně mu šly trochu naproti
- A až to bude hotové, tak se nezávazně podívat, jestli by s trochou snahy nešlo ty dungeony zbastlit do většího celku tím, že by se dodaly nějaké provazby.

Jako volitelná (N+1). dvojstrana v tom sborníku.
Odpovědět

Zpět na „Dungeonová kuchyně 2021“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host