[OSR] Stars Without Number

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[OSR] Stars Without Number

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v Databázi
Píše se rok 3200 a lidské impérium leží v popelu. Pád hyperbrán šest set let tomu přetrhal spojení mezi myriádou světů lidské diaspory. Dlouhá izolace Ticha ale pomalu končí a lidé se vrací na oblohy svých rozptýlených světů. Přidáš se k nim?

Stars Withous Number je oldschoolový hack starého fantasy RPG Basic Dungeons & Dragons, upravený pro potřeby hraní v žánru sci-fi. Pravidla podobně jako D&D využívají šest různostěnných kostek a mnoho konceptů ze své předlohy přejímají, ovšem zahrnují taky originální systém dovedností, který umožňuje větší variabilitu postav. Kromě klasických pilotů, vojáků a pašeráků je k dispozici také psionika, která v mnoha sci-fi supluje magii. Pravidla obsahují podrobný návod k tvorbě a vedení hry ve vesmíru sestávajícího z desítek hvězdných systémů a civilizací na různém stupni vývoje. Hra dává spoustu nástrojů pro přípravu vesmírného sandboxu, včetně systémů, ve kterých si Game Master mezi sezeními může odehrávat vývoj svého světa.
Uživatelský avatar
Conlai
Správce rozbitých snů; Moderátor
Příspěvky: 2399
Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Stars Without Number

Příspěvek od Conlai »

Druhou věcí, která mě na SWN dostala (k té první se snad časem také dostanu) je to, že to je sandbox... nebo spíš to, jakým způsobem to je sandbox.

Autor věnuje čas vysvětlení sandboxu a s ním souvisejících pojmů jako emergentní příběh a hlavně, hlavně předkládá komplexní a přitom jednoduchý způsob tvorby vesmírného sektoru, ve kterém se tažení bude odehrávat. Sektor zahrnuje dvacet až třicet hvězdných systémů. Světy, které se v něm nacházejí lze generovat - pravidla obsahují tabulky pro atmosféru, biosféru, teplotu, populaci a hlavně seznam tagů, jednoduchých pojmů, z nichž má každý svět cca dva a které udávají čím je svět zajímavý. Tady se Crawford mohl zastavit a říci "Dostali jste nápadité pojmy, vykřesejte z nich setting". Ale ne, Kevin je jiná liga, všechny tagy ještě rozepsal, aby poskytovaly nejvyšší možnou míru inspirace při zachování kompaktnosti a elegance. Dám příklad:

Obrázek

A SNW je takových drobných pokladů plné. Generace vesmírného sektoru je rychlá (vzhledem k počtu světů, pochopitelně) a produkuje zajímavé výsledky, z nichž vychází skvělá inspirace. Mimo World Generation do ní ještě spadají frakce (fungující na mechanickém popisu podobném organizacím z Burning Empires nebo Reign, a s různými rysy a akcemi, které mohou ve velkém měřítku podnikat), mimozemské civilizace a druhy a hlavní NPC (opět se nabízí tabulky s náhodnými jmény, motivacemi atd).
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Stars Without Number

Příspěvek od Bifi »

Na Conlaiovo a Grognardovo odporúčanie som SNW začal čítať, a som veľmi príjemne prekvapený. Previazanie settingu a snadboxu, vyvážená jednoduchosť (t.j. namiesto extrémne komplexného popísania postáv a povrchného popísania prostredia či rôznych herných procedúr - čím trpí väčšina hier - je SNW veľmi elegantná a vyvážená v stupni detailu, akým uchopuje jednotlivé stránky a objekty hry), kombinácia povolaní a backgrounds, starships, factions - vynikajúce. To bolo prvé, čo mi napadlo.

Druhé, čo mi napadlo - ako vlastne SF v old-schoolovom vydaní vyzerá? Ako staré diely Star Trek? Ako ODnD v technických kulisách? (Akú rolu v tom hrá dlhodobý cieľ, ktorý každý hráč pre svoju postavu musí vymyslieť?) Ako by sa zmenila hra, ak by som DH WH40K alebo BE vsadil do SNW?
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Conlai
Správce rozbitých snů; Moderátor
Příspěvky: 2399
Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Stars Without Number

Příspěvek od Conlai »

Bifi píše:Druhé, čo mi napadlo - ako vlastne SF v old-schoolovom vydaní vyzerá? Ako staré diely Star Trek? Ako ODnD v technických kulisách? (Akú rolu v tom hrá dlhodobý cieľ, ktorý každý hráč pre svoju postavu musí vymyslieť?) Ako by sa zmenila hra, ak by som DH WH40K alebo BE vsadil do SNW?
Mě osobně napadá něco ve stylu Travellera. Babylon 5, možná Firefly a Outcasts (the series) taky nemusí být špatnou. inspirací. Z knížek Stars, My Destination od Bestera, Metabaroni, věci od PK Dicka... :think:

Celkově spíše low-key svět, moc mi do toho nesedne WH 40K. Něco ve stylu.
Get a ship
Keep her flying
...?
Profit
Uživatelský avatar
Conlai
Správce rozbitých snů; Moderátor
Příspěvky: 2399
Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Stars Without Number

Příspěvek od Conlai »

A propos, vesmírné lodě. Právě jsem dočetl pravidla vesmírných bitev a... no prostě... fakt dobré.

Vesmírné lodě v SWN totiž létají na tzv. spike drive, což je přístroj, který je fázuje mimo náš prostor a umožňuje tak FTL cestování. Spike drive se používá i pro pohyb ve hvězdných systémech, ačkoli "drillovat" do vyšších dimenzí pro skutečný mezihvězdný let v jejich hranicích efektivně nejde.

Když dojde k boji, piloti využívají fázování k vyhýbání se střelbě. Na začátku každého kola piloti na papír napíší, ve které fázi se zrovna nachází a do jaké fáze střílí. Takto se lze zcela vyhnout nepřátelské palbě, nezávisle na jejich hodu na zásah.

Mimo to existují také vychytávky jako "lamprey lock" při kterém odvážný nebo sebevražedný pilot manévruje tak blízko cíle s lepším spike drivem (tj, schopným dosáhnout vyšší fáze), že se nechá "vtáhnout" do jeho fáze (pole produkované spike drivem mírně přesahuje za samotnou loď) a nemusí hádat, v jaké fázi cíl bude. Obdobou je remora lock, dobrovolné navození té samé situace u spřátelených lodí (pro rychlejší pohyb), které ovšem z účastníků dělá lepší cíl.
Uživatelský avatar
Conlai
Správce rozbitých snů; Moderátor
Příspěvky: 2399
Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Stars Without Number

Příspěvek od Conlai »

Tou první věcí, která se mi na SWN líbí je generace postav. Kromě toho, že pravidla obsahují tabulky pro náhodný výběr jmen podle jazyka (japonská, španělská, ruská a další jména), což je velké plus, systém tvorby hezky rozvíjí základní tři povolání a klasickou šestici DnD vlastností výběrem dvou dodatečných balíků dovedností a krátce popsaných "fluffových" rysů představujících pozadí (background), z něhož postava pochází, a zvláštního výcviku (training).

Takže základní tři povolání (expert, psychic, warrior) nejsou vůbec málo. Mohu mít psychika, který je šlechtic (background) a když se jeho nadání projevilo, byl vyděděn a protlouká se jako zločinec (criminal mind)... nebo může být z tolerantnější rodiny a místo toho mít patřičné vzdělání (psychic academy)... možností je dost na to, aby žádná postava mezi hráči nebyla stejná a navíc uvedené příklady dobře vytyčují jak si vymyslet vlastní balíky dovedností.
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Stars Without Number

Příspěvek od Sosacek »

Hele to nezni spatne.
But nobody came.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12359
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Stars Without Number

Příspěvek od Ecthelion »

Po vyzkoušení musím SWN hodnotit jako velmi pěknou hru.

Obrázek
Autorem obrázku je Bialy.

Má tam opravdu tuny perfektních nápadů, tvorba vesmíru je velice hezká, tvorba postavy rychlá a pěkná (balíčky pozadí postavy a pak balíčky povolání, možnosti jako con artist a xenoarcheologist), stejně jako tvorba lodi z různých dílů (trup, zbraně, zbraně, nákladové prostory). Hra pěkně odsýpá a mám z ní prostě pozitivní dojem.

Trochu mě mrzí, že minimálně na první úrovni je podle mě docela problém, že postava jako taková nehraje v podstatě roli, vše záleží na hodu kostky - pokud má postava skill, pak si hází s 0ou, pokud ne, pak s -1kou (to je při hodu 2d6 nebo 1d20 zanedbatelné). Pokud tak střílíte s brokovnicí na chlapíka metr před vámi, nemáte ho podle pravidel v podstatě možnost trefit nebo nedej bože zranit, přestože logika by říkala, že z něj bude fašírka i když zavřeš oči a nebudeš vůbec mířit. Taky trošku zamrzí, že když už tam je systém odhadování fáze, ve které se protivník bude pohybovat ve hvězdném souboji, pak i když to neodhadneš, pak stačí přehodit 1 nebo 2 na šestistěnné kostce a trefíš se stejně (tedy v podstatě je to tam zbytečné).

Ale to jsou de facto drobnosti, které by vyřešilo třeba kdyby Vypravěč dával bonusy 1-3 k hodu dle okolností a podobně. SWN je navíc zadarmo, což je opravdu geniální počin. Určitě doporučuji. Kdybych chtěl teď hrát space operu, tak SWN by byla asi na prvním místě seznamu systémů, nad kterými bych uvažoval...
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Conlai
Správce rozbitých snů; Moderátor
Příspěvky: 2399
Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Stars Without Number

Příspěvek od Conlai »

Ecthelion píše: Pokud tak střílíte s brokovnicí na chlapíka metr před vámi, nemáte ho podle pravidel v podstatě možnost trefit nebo nedej bože zranit, přestože logika by říkala, že z něj bude fašírka i když zavřeš oči a nebudeš vůbec mířit.
Já ti nevím, ale AC zahrnuje i nějakou tu aktivní obranu (konec konců má bonus za Dex). Střelba z metru může být problém, protože ti cíl může hlaveň srazit stranou, broky může zastavit jeho zbroj (jak se to stalo Bubákovi)... :think:

Ale celkově máš pravdu. Chce nějaké ad hoc bonusy. V old school DnD, na němž je SWN založené, jsou postavy na první úrovni slabé. Není to pulp, ve kterém jsi hrdina a ostatní (NPCs) jsou kompars. Ale na druhou stranu se dá spousta věcí vyřešit popisem bez házení a případně ad hoc bonusy a úpravami pravidel... Hráli jsme tak nějak z fleku a tak jsem tyhle věci moc nestihl vstřebat a používat.

Mimochodem, teď jsem si SWN vytiskl a pročítal jsem equipment sekci a našel velmi zajímavou věc u zbrojí... Leather jack, metal mail a metal plate nechrání před zbraněmi Tech levelu 3 a více (trojka je třeba advanced bow, automatická pistole... monoblade je 4). :-)=
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Stars Without Number

Příspěvek od Sosacek »

To chci. Premyslim jestli bych to umel preklopit na neco jinyho nez d20, ale chci.
But nobody came.
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6887
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Stars Without Number

Příspěvek od Antharon »

fate?
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
skew
Příspěvky: 2519
Registrován: 30. 1. 2008, 18:25
Kontaktovat uživatele:

Re: Stars Without Number

Příspěvek od skew »

Těžko říct. Nebylo by to zbytečně moc práce ?

Třeba ty skill packy by imho pořádně nešli, fate má tu hnusnou, zdlouhavou pyramidu, zatímco tady si člověk vybere dva balíky (který můžou obsahovat stejné skilly a ty se sečtou) a je hotovej, což mi přišlo sympatický.

Ale minimálně mi přišlo, že by se několik věcí dalo vylootovat a vložit do jinýho systému, páč jsou to v podstatě tématicky oddělené celky.
Ve vlaku jsem rozečetl pravidla pro fakce a působilo to docela dobře... trošku jako how to host a dungeon, DM si hraje sám pro sebe, ale klidně to může dělat v průběhu hry / mezi sezeními a sledovat, jestli na to postavy zareagujou, k někomu se přidají a tak.
Where thou'rt cut off upon thy neck, kind brother, the falling of one head lifts up another.

I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Stars Without Number

Příspěvek od Sosacek »

Hlavne, ono to je udelany z nejakyho staryho dnd, ne z d20 z dnd3e, ne? To je v poho. Jenom jsem se bal milionu featu a podobnych kouli na nohou.
But nobody came.
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6887
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Stars Without Number

Příspěvek od Antharon »

system balikov sme chvilu uvazovali pouzivat v nexe, ale neosvedcilo sa to, kazdoadne myslim ze to by vo fate nemal byt problem, pyramida je len odporucenie aby postavy neboli jednostranne specializovane, toto by tomu malo zabranit, otazkou je ako velmi by sa posun rozsahu dovednosti odrazil na systeme. zakladny fate myslim pocita s tym ze maximum bude vacsinou okolo 5, takze ak by sa preniesli vyssie skilly (neciem v akych cislach sa pohybuje tato hra) tak by si vlastneznizil dolezitost kociek a zvysil dolezitost skillov, co nemusi byt uplne zle riesenie. vedel by som si predstavit ze co skillpack to jeden aspekt a k nemu balik dovednosti
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Conlai
Správce rozbitých snů; Moderátor
Příspěvky: 2399
Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Stars Without Number

Příspěvek od Conlai »

Jasně, velká většina informací z knihy se dá díky tomu, že je psaná pro pravidlově minimalistický systém oDnD, přenést do Fate. Samozřejmě takové přenesení bude mít za výsledek dost odlišnou hru.

Zatímco oDnD-like sandbox spočívá v objevování světa, shromažďování informací pro přežití, snaze o velmi precizní postup a popis akce vedoucí k minimalizaci náhody, postupném zlepšování svých "pravidlových" šancí na přežití, FATE je někde jinde. Díky pyramidě, aspektům a bodům osudu je to poměrně "bezpečná" zábava (alespoň tak soudím podle našich her, John Wick by s Fatem určitě uměl zabít na osmnáct způsobů), ve které je dramatičnosti dosahované něčím jiným.

Mě se ale ten systém líbí. uvažuji ne nad modifikací nebo hackem v jiném systému, ale spíše nad procedurami (protože to je moje oblíbené slovo) a způsobem, jakým se vyhodnocují akce. Pro old-school hraní mi přijde ideální posuzovat dostatečně popsané akce ne podle hodu kostkou, ale podle "reálných" (vnímaných) šancí na úspěch, potažmo podle kvality plánu a jeho porovnání s vypravěči známými fakty.

Kostky by měly přijít ke slovu jen ve chvíli, kdy je opatrné plánování opuštěno, nebo je nemožné. I v takové chvíli ovšem mohou popisy akcí (například krytí se v boji, palebná podpora etc.) velký vliv na mechaniky - bonusy, ad hoc pravidla atd. Platí ale, že kostky představují (především pro začínající postavy) nebezpečí.
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti