Hranie podľa starej školy

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

Hranie podľa starej školy

Příspěvek od RPG Fórum »

Bifi píše:Hranie podľa starej školy je veľmi konzistentný, zmysluplný a, trúfam si tvrdiť, aj zábavný herný štýl, ktorý vďaka starým hráčom prežil až dodnes. Mnohí z nich v priebehu 80. rokov prestali hrať a ich záujem sa obnovil po vydaní tretej edície Dungeons & Dragons (2000), avšak neuspokojení sa vracali k tomu, čo ich na RPG bavilo najviac. V ostatných dvoch rokoch sa tak zaslúžili o renesanciu starej školy, o čom svedčí vydávanie klonov starých hier (Swords & Wizardry, Labyrinth Lord a ďalšie) a nových variácií (napr. Red Box Hack), prudko rastúci počet fanzinov, blogov, publikovaných dobrodružstiev a pozitívnych hráčskych ohlasov. A napriek tomu, že stará škola je fenomén takmer rýdzo americký, mnohé jej prvky presiakli do hrania aj u nás (ostatne prvá verzia Dračího doupěte intenzívne, aj keď neúspešne, stavala zrejme na Holmesovej edícii pôvodného Dungeons & Dragons).
Článek
:arrow? 1. část článku k nalezení zde
:arrow? 2. část článku k nalezení zde

Odkazy:
:arrow? Rýchly sprievodca oldschool hraním (přeložil alef0)

Retroklony ke stazeni:
Swords and Wizardry
Osric (ten uz je trochu rozsahlejsi)
Labyrinth Lord (ktery je taky free, ale free verze je bez ilustraci).
Staci si jen vybrat :-)
Rozdíly mezi Swords and Wizardry a Labyrinth Lord
Naposledy upravil(a) Lemmy dne 6. 8. 2009, 13:05, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Pieta »

To bylo zajímavé.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od York »

Výborný video, Bifi. Skro všechno jsem to znal, ale máš to výborně sesumírovaný, máš velmi dobrej hlasovej projev a je to i stylisticky uhlazený (jestli se tomu dá takhle říkat) - neopakuješ se, vyjadřuješ se stručně a tak.

Už delší dobu si chci založit seznam odkazů na fakt zásadní RPG-related videa a tohle tam určitě patří, takže budeš první ;)
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bifi »

York píše: 30. 11. 2020, 22:50 Výborný video, Bifi. Skro všechno jsem to znal, ale máš to výborně sesumírovaný, máš velmi dobrej hlasovej projev a je to i stylisticky uhlazený (jestli se tomu dá takhle říkat) - neopakuješ se, vyjadřuješ se stručně a tak.

Už delší dobu si chci založit seznam odkazů na fakt zásadní RPG-related videa a tohle tam určitě patří, takže budeš první ;)
Ďakujem pekne ľudia!

No na prvom ASE'73 videu z kampane bude vidieť, že ten boj teda poriadne zvládnutý nemáme. Prvý boj nám trval asi hodinu a pol. Ale určite sa zlepšíme!
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Quentin »

Bifi píše: 1. 12. 2020, 15:04No na prvom ASE'73 videu z kampane bude vidieť, že ten boj teda poriadne zvládnutý nemáme. Prvý boj nám trval asi hodinu a pol. Ale určite sa zlepšíme!
Zajímalo by mě, jaký máte (nejen bifi) názor na ten souboják z Into the Odd (Electric Bastionland, Mausritter…). Tím, že tam nejsou téměř žádné missy, tak je o dost rychlejší.

Ve zkratce přibližně:
  • Nehází se na útok, udělujete si rovnou damage (zbraně v rozmezí k6-k10, zbroj i štít jsou DR1 a sčítají se)
  • Hit points se jmenují Hit protection a značí schopnost vyhnout se újmě.
  • Hit protection se celá doplní krátkým odpočinkem (turn)
  • Když ti dojde hit protection, tak jdou zranění do síly. Když dostaneš dmg do síly, házíš s ní save na vyřazení z boje.
  • 0 síly znamená smrt.
  • Síla se doplní týdenním odpočinkem ve městě
  • Útok z výhodné pozice je k12, z nevýhodné k4.
  • *Obránce dostane dmg jen od nevyššího útoku v kole - tzn. dva útoky nezpůsobí 2k8, ale 2k8 take best.
*tohle má jen bastionland

Teď to doma hrajeme a je to docela dobré. Čekám, kdy se objeví nějaké větší wtf momenty. Vidíte nějaké možné zádrhele či nevýhody?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Selhan »

Zvláště ve světle včerejší zkušenosti mi to přijde rozumné. Nezasahovat je na nic. Jediné, o co tím přijdeš, je rozdíl mezi odolným a obratným bojovníkem - ale ten stejně snad nikde není nějak smysluplně využit.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Markus »

Oddělil jsem odsud diskuzi na téma Dá sa hrať dungeon-crawl bez prípravy?, protože už v ní trochu zapadávaly reakce na Bifiho video.
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6644
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od boubaque »

Chytili jste video Co je to stará škola her na hrdiny? Narazil jsem na to před pár dny a neviděl jsem to nikde pořádně inzerované.

Co na to říkáte? Mně to přijde na pětiminutové video dost dobré :)
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Jerson »

Viděl jsem to, z mého pohledu celkem pěkně shrnuté, jen oldschool neznám tak moc, abych mohl tvrdit, že něco neříká špatně.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Markus »

Já jsem měl tendence se nadechovat a křičet „Ale...!“ (například „Ale old-school fakt nejsou nutně dungeony“)... ale musím uznat, že na krátké pětiminutové video je to fajn přiblížení. Lacrot psal na Discordu, že chce udělat delší sérii. Tak jsem zvědavý, co bude v dalších dílech, kde asi půjde víc do podrobností.
Uživatelský avatar
TheLacrot
Příspěvky: 94
Registrován: 27. 12. 2020, 02:25

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od TheLacrot »

Zdravím ve spolek. Na rpgforu jsem se nikdy moc nepohyboval, tak mi chvilku trvalo se zorientovat a najít vlákno, kde zmiňujete tenhle ten video počin. Naštěstí se zadařilo a já vlákno našel!
Určitě souhlasím s Markusem, že oldschool nejsou pouze dungeony a je více přístupů ke staré škole. Šlo mi spíše o nějaké krátké nastínění, o co jde. Narážím tím na to, že teď už asi tři roky má v Česku velké boom D&D 5e. Ta série o oldschoolu je určena převážně těmto hráčům (kteří přešli, nebo začali na páté edici), aby se podívali trochu do minulosti a měli alespoň nějaký základní přehled. V obdobné délce a formátu budou zřejmě i ostatní videa. Není v mé kapacitě udělat sám detailní rozbor oldschoolu jako takového. Za tak velkého "guru" se v této oblasti rozhodně nepovažuji :-)
Trochu vyzradím, o čem budou zhruba další 4 díly (více jich připraveno nemám, to se přiznám):
- Původní D&D (Old D&D / D&D 0e)
- Rozdíly a společné rysy Dračího doupěte a D&D
- Něco o dungeonech
- Sesbírané rady pro dobrodruhy v oldschoolu
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Markus »

Vítej na RPG Fóru a blahopřeju k nalezení správné diskuze! :D

Na videa se určitě těším. A oldschoolová osvěta je určitě bohulibá činnost. ;) Sám něco odlschoolového hraješ?
Uživatelský avatar
TheLacrot
Příspěvky: 94
Registrován: 27. 12. 2020, 02:25

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od TheLacrot »

Momentálně nic nehraji, ale už se mi sbíhají pomyslné sliny na Tomb of the Serpent Kings, které trochu inspirovalo moje posledně sepsané dobrodružství a chtěl bych oprášit Tomb of Horrors, které (jak jsem nedávno zjistil) nikdo z mé party nehrál. Což musím napravit!
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bifi »

Spísal som dlhšie pojednanie o presvedčeniach v old schoole. Je to skôr kompilát myšlienok, ktoré sa už v nejakej podobe tu na fóre nachádzali, ale je užitočné to mať na jednom mieste: https://divneuhorsko.blogspot.com/2021/ ... iadok.html
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Vandalicus »

Anglický výraz „alignment“ pritom ani v angličinte neoznačuje psychické rozpoloženie alebo hodnotovú orientáciu postavy – označuje príslušnosť, teda pridanie sa k jednej zo strán kozmického konfliktu.
!!!
Dik, zrovna jsem premyslel, ze neco podobnyho sepisu. Puvodni system a dualita rad x chaos je strasne zajimavy koncept, ktery imho pridanim osy dobro/zlo byl dost zprznen.

Jeste bych dodal, ze v Moorcockovi ma ten vecny konflikt rad x chaos "tvorivy charakter", nikoliv nutne destruktivni - pokud by jedna strana zvitezila, tak dojde k padu do stagnace (svet absolutniho radu zamrzne v nemennem stavu vs svet absolutniho chaosu, kde vse bude jenom zmatenym pelmelem).
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Vitus »

Bifi píše: 2. 1. 2021, 16:05 Spísal som dlhšie pojednanie o presvedčeniach v old schoole. Je to skôr kompilát myšlienok, ktoré sa už v nejakej podobe tu na fóre nachádzali, ale je užitočné to mať na jednom mieste: https://divneuhorsko.blogspot.com/2021/ ... iadok.html
Velmi zajímavý náhled na pricnipy přesvědčení. Za mne osobně mi ve většině her přišlo přesvědčení trochu zbytečné a některé radikálnější pohledy z moderních verzí D&D skutečně ani nedávají moc smysl. Slovo "alignment", tak jak jsem jej vždy vnímal i v běžné angličtině, je spíše než přesvědčení něco jako "sounáležitost" a pokud bych se držel toho slova "přesvědčení" (jež kupodivu samo o sobě nebyla špatná volba, coby termínu), pak možná "přesvědčení sebe sama". (Tedy vědomé rozhodnutí se toho, kterého inteligentního tvora, jakou škálu hodnot bude chtít následovat.) Pak je to za mne vždy spíše otázka role-playe. :think:
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti