[CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
[CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice
Pěkné odpoledne a všechno nejlepší! Na svém blogu pro vás mám překlad dalšího OSR dobrodružství, tentokrát je to:
Zimoviště opeřené prasnice
(anotace)
Zimoviště opeřené prasnice
(anotace)
Potkáte čaroděje Felixe Píďalku, jak se krčí na kamenech pod zasmušilým stromem. On a šest dalších členů jeho žoldácké skupiny bylo najato, aby v horách našli opeřenou prasnici, vyřízli cysty rostoucí na jejím těle a zanesli je alchymistce. Zhruba v půlce jeskyně si ale uvědomili, že nejsou první, kdo prasnici našel…
Parazitické nákazy, stylově prokleté brnění, chirurgický zákrok amatérských veterinářů, nespolehlivá zápalná zařízení, jedlé houby, neslýchaná kouzla, čaroděj v nouzi. Stojíš-li o nechutnou slávu a urvané končetiny, rač navštívit Zimoviště opeřené prasnice!
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice
Jen to tedy není hráč, který svou postavu musel zmrzačit a dost zásadně ji omezit ve fikčních možnostech hraní jen proto, aby dal ostatním nějaké varování.
To že silný zážitek postavu, ale i hráče může posunout asi nikdo nerozporoval. A je dobré, když se to posunutí povede směrem k následně zajímavější hře, protože příkladů posunu k tomu špatnému konci (zejména u odehrání znásilnění) je až dost.
To že silný zážitek postavu, ale i hráče může posunout asi nikdo nerozporoval. A je dobré, když se to posunutí povede směrem k následně zajímavější hře, protože příkladů posunu k tomu špatnému konci (zejména u odehrání znásilnění) je až dost.
hraju: Ω Projekt Omega
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3812
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice
Nabízí se otázka, nakolik se ale PTSD hodí do hry kde prozkoumáváme prostředí, ne postavy.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice
Já to nechtěl rozpitvávat a vztahovat k předchozímu, protože a) rozbor může někdo vnímat jako kritiku, i když tak není myšlen (a pak už sem nikdo nic podobného nenapíše )
b) předchozí diskusi považuji v podstatě za uzavřenou a nemám potřebu dál dokazovat, v čem mám pravdu ( ). Pochopili jsem se, nesdíleli postřehy a zkušenosti (a názory) a teď budu rád za podobné příspěvky "kriplíků", prostě proto, že mě obecně zajímají (co je která část toho procesu hraní je vlastně to dobré, co by naopak nechtěli...).
+ samozřejmě zkušenosti a názory na "Prasnici", případně zkušenosti s hodně blízkým obsahem (hrou) - ty jsou k tématu.
(Jinak já samozřejmě nejsem ten, komu to tu "patří", tak nechci úplně určovat témata - bylo by to ode mne docela pokrytecké - nicméně v případě pokračování bych obecnější rovinu "edge" obsahu (a ideálně i reálných zážitků - znovu děkuji Lynczovi ) přesunul někam vhodněji - ona se totiž vlastně striktně netýká ani pouze ORS)
b) předchozí diskusi považuji v podstatě za uzavřenou a nemám potřebu dál dokazovat, v čem mám pravdu ( ). Pochopili jsem se, nesdíleli postřehy a zkušenosti (a názory) a teď budu rád za podobné příspěvky "kriplíků", prostě proto, že mě obecně zajímají (co je která část toho procesu hraní je vlastně to dobré, co by naopak nechtěli...).
+ samozřejmě zkušenosti a názory na "Prasnici", případně zkušenosti s hodně blízkým obsahem (hrou) - ty jsou k tématu.
(Jinak já samozřejmě nejsem ten, komu to tu "patří", tak nechci úplně určovat témata - bylo by to ode mne docela pokrytecké - nicméně v případě pokračování bych obecnější rovinu "edge" obsahu (a ideálně i reálných zážitků - znovu děkuji Lynczovi ) přesunul někam vhodněji - ona se totiž vlastně striktně netýká ani pouze ORS)
Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice
Jezus: RPGčka hraju převážně jedním stylem, nemám potřebu zkoušet další. Neřekl bych ale, že by mi to bránilo přemejšlet a mluvit o jinejch. Stejně tak mi nepřijde moc užitečná úvaha ve stylu "pokud nikdo z nás třech nebo čtyřech, co se tu o tom bavíme, osobně nezná nikoho, kdo takhle hraje, tak nikdo takovej neexistuje".
Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice
Vidíš. Já neřekl, že by ti to mělo v něčem bránit. Ani nedělám tebou nadhozenou úvahu.
Uvažuji nad tím, nakolik je přínosné hájit herní styl nebo prvek, který sami nepoužíváte ani neznáte nikoho, kdo ho zažívá, stylem, že je to určitě moc fajn věc.
Tedy - hájit by ho mělo smysl, kdybych mu upíral právo na existenci a lidem, jejchž existenci naopak pokaždé, když o nich mluvím připouštím, bral právo, aby se nad ním bavili. Což nedělal nikdo v této diskusi.
Dále má samozřejmě smysl diskutovat o tom, proč si myslíte, že je to zábavné, respektive proč si myslíte, že by to bavilo zrovna vás. (Naopak tebou výše nadhozené "prostě to tak je, s s tím smiř" nedává v kontextu rozborů a pátrání po mitivacích smysl).
Osobní zkušenost tomu pak jen přidává tu praktickou rovinu, podloženou "faktickou" hodnotu, od které se dá lépe odpíchnout jako od pozorovaného faktu, aby se ryze akademická debata (mluvíme o věci, co nikdo nezažil) snažila alespoň trochu neopustit tuto planetu A samozřejmě reálná zkušenost má taky význam pro sebe-uvědomění nějakého možného biasu (myslím si, že by mě to bavilo, nebo to vím, protože mě to baví už dva roky?)
Já rozhodně neříkám: "Nehráli jste podobně, tak o tom nediskutujete" - ostatně já dělám zhusta to samé. Říkám: "Na papíře věci častěji vypadají líp, než v reálu, tak opatrně s tím nekritickým jásotem." A dodávám, že z vlastní zkušenosti vím, že je dost rozdíl mezi úhlem pohledu GM a hráče (a opravdu oba často nebaví stejné věci).
A jestli ke každému svému příspěvku budu muset dodávat "ale nebráním lidem, které to baví jinak, to dělat jinak" tak... si to dám asi dolů do "podpisu"
Uvažuji nad tím, nakolik je přínosné hájit herní styl nebo prvek, který sami nepoužíváte ani neznáte nikoho, kdo ho zažívá, stylem, že je to určitě moc fajn věc.
Tedy - hájit by ho mělo smysl, kdybych mu upíral právo na existenci a lidem, jejchž existenci naopak pokaždé, když o nich mluvím připouštím, bral právo, aby se nad ním bavili. Což nedělal nikdo v této diskusi.
Dále má samozřejmě smysl diskutovat o tom, proč si myslíte, že je to zábavné, respektive proč si myslíte, že by to bavilo zrovna vás. (Naopak tebou výše nadhozené "prostě to tak je, s s tím smiř" nedává v kontextu rozborů a pátrání po mitivacích smysl).
Osobní zkušenost tomu pak jen přidává tu praktickou rovinu, podloženou "faktickou" hodnotu, od které se dá lépe odpíchnout jako od pozorovaného faktu, aby se ryze akademická debata (mluvíme o věci, co nikdo nezažil) snažila alespoň trochu neopustit tuto planetu A samozřejmě reálná zkušenost má taky význam pro sebe-uvědomění nějakého možného biasu (myslím si, že by mě to bavilo, nebo to vím, protože mě to baví už dva roky?)
Já rozhodně neříkám: "Nehráli jste podobně, tak o tom nediskutujete" - ostatně já dělám zhusta to samé. Říkám: "Na papíře věci častěji vypadají líp, než v reálu, tak opatrně s tím nekritickým jásotem." A dodávám, že z vlastní zkušenosti vím, že je dost rozdíl mezi úhlem pohledu GM a hráče (a opravdu oba často nebaví stejné věci).
A jestli ke každému svému příspěvku budu muset dodávat "ale nebráním lidem, které to baví jinak, to dělat jinak" tak... si to dám asi dolů do "podpisu"
Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice
Jezus: Není to úplně o mrzačení postavy, ale k tématu oldschoolu (ne OSR, ale fakt starejch her) hodně řekne tohle video: Monday Night Livestream; Nethack. Je to PC hra, ale o čem byl olschool, ilustruje výborně.
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3812
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice
Ta úvaha bez předpojatosti zní "baví to vůbec nějakého hráče?" a podle mě užitečná je.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice
No vidíš, a já mám dojem, že přesně k tomu tady došlo, a proto jsem měl potřebu hájit nějaký způsob hry, který ani není můj vlastní.
Já jsem řekl něco jako "tohle mi přijde jako zábavné" nebo "myslím, že tohle by mě bavilo", načež se snesly reakce typu: to je jenom pro edgelordy, to je jenom pro rollpayery, to by mě zajímalo, kolik lidí něco takového zajímá, takhle se hrát nemá, tohle nefunguje, oldchoolové moduly se přece mají obcházet, korunováno hláškou: "Pokud tak Markusi nehraješ, tak neříkej, že by tě to bavilo, protože my víme, že by tě to nebavilo." (TM Jerson)
Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice
Což v tebou odkázaném příspěvku není. Což tvůj dojem popravdě dost sráží.
Je tam: "Když jsi to ještě nehrál, tak nemůžeš vědět, jestli by tě to vůbec bavilo."
Což je důležitý rozdíl, protože tohle je prostě pravda.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice
Ja jsem Jersona a dalsi v debate pochopil, jako ze se ptaji "kdyz jsi to nehral, a rikas ze takove veci te normalne nebavi, tak jak proc pises 'to by me bavilo'".
Ono to totiz vede na lehce tautologicky vypadajici prohlaseni "kdyby me tenhle typ her bavil, tak takhle by me bavila".
Coz vlastne neni uplne neuzitecne tvrzeni. Nad prohlasenim "i kdyz nejsem na akcni filmy tak musim po zkouknuti Hanebnych Parchantu rict, ze Tarantino umi a ze priznivci filmoveho cool ultranasili si to podle meho uzijou" by se asi nikdo nepozastavil takze vlastne nevim co je spatne. Je to to hodnoceni hry bez hrani, nebo Markusuv zpusob komunikace, ze ktereho vsichni startuji?
EDIT: drobne refomulace.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
- MarkyParky
- Příspěvky: 16382
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice
Podle mě to má jen jedno řešení.
Dopřát Markusovi, aby si to v kůži hráče zažil, a pak se ho zeptat.
Akorád já teď teda moc volným časem neoplývám a oplývat nebudu.
Dopřát Markusovi, aby si to v kůži hráče zažil, a pak se ho zeptat.
Akorád já teď teda moc volným časem neoplývám a oplývat nebudu.
Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice
Tak uznávám, že ten téměř flame začal mým komentářem k Prasnici (respektive Svini ), z nějž jistá přezíravost a pohrdlivost EDIT: "mírně" čišela
K rollplayerům bych asi taky výhrady měl (protože zrovna Svině jde hrát hodně ve fikční rovině, když na to přijde).
Sosáček: Špatně je zřejmě ta komunikace (nikoli nutně pouze z Markusovi strany), kdy Markus glorifikuje brutální prvky (a podsouvá názor, že je v old schoolu někdy fajn, když se to postavám stane prakticky bez hráčského vlivu) a ostatní se mu snaží vysvětlit, že na tohle bacha, to moc nefunguje, ne tak, jak říkáš.
Kdyby to bylo jen o tom, že chválí, že tam je edge obsah, protože by se to mělo jeho příznivcům (asi) líbit, diskuse je výrazně kratší, protože se jen rozebere ("proboha proč?"), načež se pokrčí rameny.
Jenže tady se diskutovalo zároveň o tom, jestli je i někdo, komu se vlastně líbí, když je toho obsahu násilně tlačen, za jakých podmínek by imho měl ten obsah fungovat (což je mimochdem dost zásadní; přičemž se Markus stylizoval do někoho, kdo tomu jakže rozumí víc, i když těch zkušeností s tím má stejně jako množí další = strašně málo) a zda upíráme nějakým edgelordům právo na zábavu (v závěru kráceno).
MarkyParky: Byl jsi na něj v Karaku prostě málo krutej, teď už to nedoženeš
Na druhé straně začínám chápat, proč se Haštara patlala v hovnech a neustále si sama ubližovala. Já si bláhově myslel, že kvůli posílení kouzel, ale to byl pro Markuse zřejmě zástupný důvod
což jsou ale férové připomínky. Dozvěděli jsem se, že to zajímá tebe a možná Yorka, a že další takoví lidé určitě existují. Jestli jsou to edgelordi nevím, neznám je.
K rollplayerům bych asi taky výhrady měl (protože zrovna Svině jde hrát hodně ve fikční rovině, když na to přijde).
což byl názor na specifické natlačení družiny do pekla amputaci a já myslím ,že by design to takto zamýšleno není; reálně to nefunguje (natlačení s následnou amputací nebaví nikoho koho kdokoli zná) a v ORS se mají obcházet nejvíce nebezpečná místa dungeonu (nebo řešit ohněm, vodou, nebo čímkoli, co funguje), nikoli celý dungeon (což ti v přidruženém tématu řekli snad všichni, co se k tomu vyjádřili). Btw nalezení bezpečné cesty (pokud se podaří, což bývá vždycky trochu štěstí) bývá zážitek sám o sobě, protože se právě málokdy podaří. (Zažil jsem to - potvrzuji )
Sosáček: Špatně je zřejmě ta komunikace (nikoli nutně pouze z Markusovi strany), kdy Markus glorifikuje brutální prvky (a podsouvá názor, že je v old schoolu někdy fajn, když se to postavám stane prakticky bez hráčského vlivu) a ostatní se mu snaží vysvětlit, že na tohle bacha, to moc nefunguje, ne tak, jak říkáš.
Kdyby to bylo jen o tom, že chválí, že tam je edge obsah, protože by se to mělo jeho příznivcům (asi) líbit, diskuse je výrazně kratší, protože se jen rozebere ("proboha proč?"), načež se pokrčí rameny.
Jenže tady se diskutovalo zároveň o tom, jestli je i někdo, komu se vlastně líbí, když je toho obsahu násilně tlačen, za jakých podmínek by imho měl ten obsah fungovat (což je mimochdem dost zásadní; přičemž se Markus stylizoval do někoho, kdo tomu jakže rozumí víc, i když těch zkušeností s tím má stejně jako množí další = strašně málo) a zda upíráme nějakým edgelordům právo na zábavu (v závěru kráceno).
MarkyParky: Byl jsi na něj v Karaku prostě málo krutej, teď už to nedoženeš
Na druhé straně začínám chápat, proč se Haštara patlala v hovnech a neustále si sama ubližovala. Já si bláhově myslel, že kvůli posílení kouzel, ale to byl pro Markuse zřejmě zástupný důvod
Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice
Tak jsem se, protože jsem se vlastně nikdy neptal, zeptal svých hráčů, kde mají své hranice. Jakože co bych jim neměl ideálně dělat. Použil jsem k tomu "Povolníček" (https://sybilasulfur.wixsite.com/sybila ... tabu-v-rpg) co jsem tu kdysi kdesi našel. Odpověď mě překvapila.
Jeden hráč, co už má narozdíl od nás nahráno roky, mi řekl, že dokáže oddělovat realitu od fantasy, takže mu nevadí, kdyby uvnitř někdo kuchal dítěa nevadí mu, kdyby férově postava přišla o ruku/nohu.
Druhý kámoš mi řekl to samé a přítelkyni jsem měl čas vyzpovídat. Dokonce jsem přitlačil a říkám, co kdyby jste se snažili najít třeba partu lidí co znásilňují ženy a nějak by ses mezi nima objevila sama a prostě jsi ten konflikt nedala. Tam je naprosto jasné, že ti znásilní postavu. Tak se zamyslela a řekla, že by to bylo blbé a nebyla by z toho šťastná, ale neměla tam s ní lézt a je to její chyba a nepřijde jí nijak nevhodné, že se to stalo. Prej to je stejně reflexe světa a fantazie, mnohdy hodně drsnější...
...zas uznávám, že je to malý statistický vzorek a je otázkou, jestli by se názory hráčů změnily po nějaké podobné události.
Jeden hráč, co už má narozdíl od nás nahráno roky, mi řekl, že dokáže oddělovat realitu od fantasy, takže mu nevadí, kdyby uvnitř někdo kuchal dítěa nevadí mu, kdyby férově postava přišla o ruku/nohu.
Druhý kámoš mi řekl to samé a přítelkyni jsem měl čas vyzpovídat. Dokonce jsem přitlačil a říkám, co kdyby jste se snažili najít třeba partu lidí co znásilňují ženy a nějak by ses mezi nima objevila sama a prostě jsi ten konflikt nedala. Tam je naprosto jasné, že ti znásilní postavu. Tak se zamyslela a řekla, že by to bylo blbé a nebyla by z toho šťastná, ale neměla tam s ní lézt a je to její chyba a nepřijde jí nijak nevhodné, že se to stalo. Prej to je stejně reflexe světa a fantazie, mnohdy hodně drsnější...
...zas uznávám, že je to malý statistický vzorek a je otázkou, jestli by se názory hráčů změnily po nějaké podobné události.
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Re: [CZ][dobrodružství][OSR] Zimoviště opeřené prasnice
Super (jen jsem to zapomněl okomentovat)
Malý statistický vzorek nevadí, prostě je to zkušenost a názor jedné družiny. Třeba se časem podaří nasbírat další...
Zdá se teda, že jim drsnější svět vyhovuje a podobné následky berou jako nutné pro zachování atmosféry a autenticity. Nicméně je myslím jasně vidět, že chtějí mít možnost podobným věcem předcházet a brát je až jako následky, když se nedaří ("je to její chyba").
Což je mimochodem podle mě taky docela zajímavý postřeh. Pokud postava vleze někam, kam "neměla", a nezvládne to, má si to vyžrat. To myslím posiluje atmosféru podobného hraní právě tím, že se hráči mohou reálně obávat, že podobná situace nastane, protože opravdu může (když nebudou mít štěstí nebo něco pokazí). A to pomáhá zachovat autenticitu.
Jinak díky za odkaz. Brzo rozjedeme novou kampaň, tak ho možná hráčům dám. Třeba se dozvím, že chtějí víc temného obsahu, a že na ně nemám být tak "hodný"
Malý statistický vzorek nevadí, prostě je to zkušenost a názor jedné družiny. Třeba se časem podaří nasbírat další...
Zdá se teda, že jim drsnější svět vyhovuje a podobné následky berou jako nutné pro zachování atmosféry a autenticity. Nicméně je myslím jasně vidět, že chtějí mít možnost podobným věcem předcházet a brát je až jako následky, když se nedaří ("je to její chyba").
Což je mimochodem podle mě taky docela zajímavý postřeh. Pokud postava vleze někam, kam "neměla", a nezvládne to, má si to vyžrat. To myslím posiluje atmosféru podobného hraní právě tím, že se hráči mohou reálně obávat, že podobná situace nastane, protože opravdu může (když nebudou mít štěstí nebo něco pokazí). A to pomáhá zachovat autenticitu.
Jinak díky za odkaz. Brzo rozjedeme novou kampaň, tak ho možná hráčům dám. Třeba se dozvím, že chtějí víc temného obsahu, a že na ně nemám být tak "hodný"
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti