[OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
[OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Obecná diskuze o pravidlech starých verzí D&D a různých jeho klonech. Rozdíly, pravidla, mechaniky...
Důvodů ke vzniku retroklonů byla celá řada. Vznikaly v době, kdy oficiální D&D v podobě své třetí edice vykročilo k větší epičnosti, nadživotním hrdinům a složitým, taktickým pravidlům. Mezi hráči staromilci byla poptávka po hraní starších, jednodušších edic, ale ty se v té době nedaly snadno sehnat, a jejich pravidla navíc byla často nepřehledná a roztroušená po různých příručkách. Ambicí tedy nebylo nic jiného než přinést jednu ucelenou a srozumitelnou podobu pravidel „starého“ AD&D. Přidanou hodnotou bylo, že pro takovou novou hru by fanoušci mohli vydávat vlastní dobrodružství a další rozšíření, což pro staré edice D&D nebylo legálně možné...
DnD:
Původní D&D (alias OD&D) - anotace
Basic D&D - (alias B/X, BECMI...) anotace
AD&D 1e - anotace
AD&D 2e - anotace
Retroklony:
OSRIC (anotace)
Labyrinth Lord (LL) (anotace)
Swords & Wizardry (S&W) (anotace)
Old School Essentials (OSE) (anotace)
a další...
Důvodů ke vzniku retroklonů byla celá řada. Vznikaly v době, kdy oficiální D&D v podobě své třetí edice vykročilo k větší epičnosti, nadživotním hrdinům a složitým, taktickým pravidlům. Mezi hráči staromilci byla poptávka po hraní starších, jednodušších edic, ale ty se v té době nedaly snadno sehnat, a jejich pravidla navíc byla často nepřehledná a roztroušená po různých příručkách. Ambicí tedy nebylo nic jiného než přinést jednu ucelenou a srozumitelnou podobu pravidel „starého“ AD&D. Přidanou hodnotou bylo, že pro takovou novou hru by fanoušci mohli vydávat vlastní dobrodružství a další rozšíření, což pro staré edice D&D nebylo legálně možné...
DnD:
Původní D&D (alias OD&D) - anotace
Basic D&D - (alias B/X, BECMI...) anotace
AD&D 1e - anotace
AD&D 2e - anotace
Retroklony:
OSRIC (anotace)
Labyrinth Lord (LL) (anotace)
Swords & Wizardry (S&W) (anotace)
Old School Essentials (OSE) (anotace)
a další...
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7506
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...
Problém väčšiny hackov je ten, že ľudia len spravia mechaniky na bezprostredné vyhodnocovanie činností jednotlivcov a nič viac. Chýba dlhodobý vývoj postavy, domain management, pravidlá pre downtime, pravidlá pre hex crawl, simulovanie behu sveta atp.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...
Jdu jen tak kolem, ale:
A nebo jsi už dospěl do pochopení, že žádný pořádný záměr nebyl a hledá se smysl a genialita tam, kde nikdy nebyly, a konečně škrtáš a odhazuješ "staré a dobré?"
Btw, mít funkční a plynulé/neobtěžující procedury pro procházení a exploraci dungeonu, hledání pastí a podobné otravné věci, hned by u mě oblíbenost tohoto žánru stoupla
... nejsou náhodou o tom, že čas je zdroj a zvuky (pokud nejsou samozřejmě "zběžně" slyšitelné) jsou nápověda? Plus se třeba neozývají pořád, proto delší doba naslouchání... Jako já ORS nemám rád, ale nemělo to být o tom, pochopit, co je autorský záměr? Jakože pochopit, co je funkce těch procedur místo toho, aby se označily za nefunkční?
A nebo jsi už dospěl do pochopení, že žádný pořádný záměr nebyl a hledá se smysl a genialita tam, kde nikdy nebyly, a konečně škrtáš a odhazuješ "staré a dobré?"
Btw, mít funkční a plynulé/neobtěžující procedury pro procházení a exploraci dungeonu, hledání pastí a podobné otravné věci, hned by u mě oblíbenost tohoto žánru stoupla
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7506
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...
Ja pre záznam dodám, že nám možno otvorí oči Torchbearer, lebo potom ako Luke Crane prekopal jadro OD&D a vytvoril Miseries & Misfortunes (a spätne dospel k oceneniu zaznávaných oldschoolových procedúr a mechník), toto má IMHO potenciál spustiť novú paradigmu. (Čo sa napríklad nepodarilo Dungeon Worldu, aj keď zavádzanie PbtA moves a princípov do dungeon crawlu by som nezavrhoval, pozri aj Downcrawl.)
Ďalším perspektívnym smerom je Free Kriegsspiel Revolution, ktorý v niektorých variantoch zavádza dramatické mechaniky/neformálne dramatické procedúry a nadväzuje na dizajn storygame hier ako PTA, Theatrix a pod.
Tretím perspektívnym smerom sú inovácie na rozhraní skirmish-level wargames/boardgames, RPG a worldbuildingu/faction managementu (Gloomhaven, Rangers of Shadow Deep, HEXplore, Waste Knights, viaceré wargamingové pokusy OSR dizajnérov, ostatne v niečom aj ZZ). Úžasné je skúsiť prepojiť mechanické a fikčné právomoci vo vzťahu k settingu ku konkrétnym hráčskym rolám (napr. Band of Blades, ale inšpiratívny dizajn má aj stará stolovka Dune od Avalon Hillu, ktorú nedávno znovuvydal Gale Force Nine).
Markusovi by som možno ešte poradil pozrieť sa na Neoclassical Geek Revival od Kowolského, čo je inak aj rozhranie k LotFP. (Ale áno, IMHO si každá kampaň vyžaduje vlastný hack.)
Ďalším perspektívnym smerom je Free Kriegsspiel Revolution, ktorý v niektorých variantoch zavádza dramatické mechaniky/neformálne dramatické procedúry a nadväzuje na dizajn storygame hier ako PTA, Theatrix a pod.
Tretím perspektívnym smerom sú inovácie na rozhraní skirmish-level wargames/boardgames, RPG a worldbuildingu/faction managementu (Gloomhaven, Rangers of Shadow Deep, HEXplore, Waste Knights, viaceré wargamingové pokusy OSR dizajnérov, ostatne v niečom aj ZZ). Úžasné je skúsiť prepojiť mechanické a fikčné právomoci vo vzťahu k settingu ku konkrétnym hráčskym rolám (napr. Band of Blades, ale inšpiratívny dizajn má aj stará stolovka Dune od Avalon Hillu, ktorú nedávno znovuvydal Gale Force Nine).
Markusovi by som možno ešte poradil pozrieť sa na Neoclassical Geek Revival od Kowolského, čo je inak aj rozhranie k LotFP. (Ale áno, IMHO si každá kampaň vyžaduje vlastný hack.)
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...
O jakym DrD mluvíš? Pokud o 1.6, tak nezapomeň, že od oDrD prošlo deseti lety vývoje.Markus píše: ↑30. 7. 2021, 11:37OSR, jak v té první vlně retroklonů, tak v té následné vlně různých přetváření, je motivované především touhou po návratu ke konkrétnímu hernímu stylu založenému na exploraci, sandboxu, relativně málopravidlové interaktivitě atd. S tímhle nemá DrD nic společného, naopak jde úplně jiným směrem
- MarkyParky
- Příspěvky: 16478
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...
Jak praví York. DrDO jsou dvě různé hry.
DrDO bez verze/1.2 je celkem simple hearbreaker oDnD.
DrDO 1.5/1.6 je supercrunchy pejsek a kočička vařili dort, a pokaždé, když ochutnali a kousek jim nešmakoval, přidali další ingredienci, co to měla spravit.
DrDO bez verze/1.2 je celkem simple hearbreaker oDnD.
DrDO 1.5/1.6 je supercrunchy pejsek a kočička vařili dort, a pokaždé, když ochutnali a kousek jim nešmakoval, přidali další ingredienci, co to měla spravit.
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...
Zrovna jsem poslouchal Mattovo video o historii DnD a mluvil tam o tom, že "heartbreakery" se tomu říkalo proto, že se autoři obvykle těžce zadlužili, aby to mohli vydat v co největším nákladu, a následně těžce prodělali. V tomhle smysl oDrD rozhodně heartbreaker není - naopak bych si tipnul, že bude někde v top 20 nejúspěšnějších klonů DnD.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21022
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...
DrD není ani klon, tak mu tak neříkejte. Prostě se DnDčkem inspirovalo, ale je jiné.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21022
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...
This! Všechny ty Black Hacky a jiné srandy... a miliony dalších fantasy her, které doma lidi na koleni tvoří... všichni řeší tvar kostek, kterýma budou házet, jaký damage budou mít zbraně a podobné detaily, na kterých tolik nesejde. Klidně si vezmu základ Basic D&D. Ale ty "procedury" okolo řeší málokdo a najít je někde v nějakém funkčním celku, to se mi snad ještě nepovedlo (jen vykrádat dílčí součásti odjinud).
Lidi designují vyhodnocovací systémy, ale ne kompletní hry.
Já jsem se na to díval a extrémně se mi to nelíbilo. Má tam některé dílčí dobré nápady (systém inventáře), ale celé to ujíždí do šílené abstrakce, kdy například dungeony neexistují jako mapa, ale jakási kvantově neurčitá bublina, ze které vystupují "scény". Po odehrání přísného limitu scén ti končí dobrodružný den a musíš odejít, atd. Explorace žádná, old school žádný, práce se zdroji abstrahovaná na úroveň eurogame deskovky. Torchbearer je dungeon crawl jako Forge story game.
EDIT: Byť musím Craneovi uznat, že aspoň vyřešil komplet herní proceduru dobrodružného života
-
- Příspěvky: 124
- Registrován: 16. 6. 2017, 14:45
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...
Snad nebudu přliš offtopic, ale existuje nějáká možnost jak sehnat DrD starší jak 1.6, bez toho aniž bych je musel od někoho půjčovat nebo doufat že je někdo hodí na aukro?MarkyParky píše: ↑30. 7. 2021, 14:09 Jak praví York. DrDO jsou dvě různé hry.
DrDO bez verze/1.2 je celkem simple hearbreaker oDnD.
DrDO 1.5/1.6 je supercrunchy pejsek a kočička vařili dort, a pokaždé, když ochutnali a kousek jim nešmakoval, přidali další ingredienci, co to měla spravit.
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...
To se mi nějak nezdá.Markus píše: ↑30. 7. 2021, 14:54This! Všechny ty Black Hacky a jiné srandy... a miliony dalších fantasy her, které doma lidi na koleni tvoří... všichni řeší tvar kostek, kterýma budou házet, jaký damage budou mít zbraně a podobné detaily, na kterých tolik nesejde. Klidně si vezmu základ Basic D&D. Ale ty "procedury" okolo řeší málokdo a najít je někde v nějakém funkčním celku, to se mi snad ještě nepovedlo (jen vykrádat dílčí součásti odjinud).
Lidi designují vyhodnocovací systémy, ale ne kompletní hry.
• Dlouhodobej vývoj postavy podle mě řeší class&level systém.
• Pravidla pro downtime jsem nikdy nepotřeboval.
• Pravidla pro hexcrawl jsem nikdy nepotřeboval.
• Simulování běhu světa jsem nikdy nepotřeboval.
• Domain management ani nevim, co je.
Není to teda spíš tím, že lidi tvořej jiný hry, než jaký chcete hrát vy?
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21022
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...
Pak ale není moc fér tvrdit, že lidi netvořej kompletní hry.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16478
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...
IMHO ne.ondralukas1010 píše: ↑30. 7. 2021, 15:31Snad nebudu přliš offtopic, ale existuje nějáká možnost jak sehnat DrD starší jak 1.6, bez toho aniž bych je musel od někoho půjčovat nebo doufat že je někdo hodí na aukro?MarkyParky píše: ↑30. 7. 2021, 14:09 Jak praví York. DrDO jsou dvě různé hry.
DrDO bez verze/1.2 je celkem simple hearbreaker oDnD.
DrDO 1.5/1.6 je supercrunchy pejsek a kočička vařili dort, a pokaždé, když ochutnali a kousek jim nešmakoval, přidali další ingredienci, co to měla spravit.
Já mám doma 1.2 v papíru (a měl jsem i tu bez čísla, ale nemůžu ji najít), ale jsem moc líný to scanovat.
Klidně ale na pár dnů půjčím.
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...
O žádný legální nevim, respektive možná zkusit zapátrat v knihovnách.ondralukas1010 píše: ↑30. 7. 2021, 15:31 Snad nebudu přliš offtopic, ale existuje nějáká možnost jak sehnat DrD starší jak 1.6, bez toho aniž bych je musel od někoho půjčovat nebo doufat že je někdo hodí na aukro?
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21022
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...
Yorku, nacházíme se v diskuzi „staré edice D&D a jejich klony“ a já celou dobu mluvím o retroklonech a novějších OSR hacích. Kontext!
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů