Ω Omega Junior - RPG pro začátečníky

Diskuze k Jersonovým projektům, především o Projektu Omega - RPG o alternativním předválečném světě roku 1939, ve kterém fungují různé technické vynálezy a okultní praktiky. Ale taky o jeho starší hře Čas pro hrdiny.

Moderátor: Jerson

Odpovědět
Angri
Příspěvky: 104
Registrován: 6. 2. 2021, 01:40

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od Angri »

Ahoj, kde se dá stáhnout poslední verze pravidel ?? Jedu také jako instruktor na tábor a zahrát s dětmi RPG , by nebylo špatné. Předem děkuji za navedení na odkaz , tady v tom vlákně jsem objevil nejvyšší verzi 1.01 a mluví se tady o 1.04
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 172
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od radunamlejn »

Myslím že to je chyba. Omega Junior je dostupná (v nějaké použitelné ucelené variantě - teď se nebavím o tuně různých rozepsaných a nedokončených věcí) ve verzi 1.01 což je ta od Jersona na začátku tohohle vlákna. Ve verzi 1.04 je Dračí Omega. Jestli mě tedy zdroje neklamou, tak je to takto.
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od Jerson »

Jak píše Rudamlejn, zatím je zveřejněná verze 1.01, i když už dáváme dohromady (tedy hlavně on) další verzi, do které budou zapracované různé připomínky čtenářů a zkušenosti z testování.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od Vitus »

Pardon za hloupý dotaz, ale pochopil jsem to tak, že pokud si nějaký aspekt vyčerpám, pak jej můžou používat, ale zvyšuji si tím šanci na komplikaci. Bylo to tak míněno ?
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od Jerson »

Šanci na komplikaci máš pořád stejnou, ať máš aspekt plný nebo vyčerpaný, je na ni šance 50%. Ale když (jeden) aspekt vyčerpáš, tak (jednu) komplikaci z výsledku odstraníš. Můžeš použít víc aspektů, vyčerpat víc než jeden a odstranit víc než jednu komplikaci.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od Vitus »

Uf, tak se přiznám, že teď jsem zmatený - k čemu je tedy, že je ten aspekt vyčerpaný, když použití vyčerpaného aspektu ničemu nebrání a ani to nezvyšuje šanci na komplikaci ?
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od KDolecek »

Vyčerpání aspektu ze strany hráče odstraní kostku komplikace před vyhodnocením hodu.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od Jerson »

Jak píše KDolecek. Dejme tomu, že stopuješ obra, použiješ aspekty Stopování a Orientace. Na test taháš tři karty /hážeš tři kostky - jedna v základu, jedna za každý použitý aspekt. A když si vytáhneš / hodíš 1 až 3 komplikace, tak za každý vyčerpaný aspekt jednu komplikaci z výsledku úplně vyřadíš, jen prostým popisem.

Hodíš úspěch a dvě komplikace, Vypravěč popíše, že vám v cestě stojí dva další obři, ty vyčerpáš oba aspekty, odhodíš obě komplikace a popíšeš si, že jsi je oba obešel a dál, jen s mírným zpožděním, sleduješ toho utíkajícího obra.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od KDolecek »

Souhlas, že "vyčerpání" je zmatečné pojmenování. Když je něco vyčerpané, evokuje to nemožnost danou věc nadále využívat.
EDIT: vlastně nevyčerpávám aspekt jen jeden způsob jeho použití.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od Jerson »

A napadá tě nějaké vhodnější pojmenování tohoto stavu?
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od Vitus »

Aha, nevyčerpaný aspekt odstraňuje komplikace, vyčerpaný už ne, s tím, že šance na komplice je v zásadě stejná. To pak to vyčerpaný / nevyčerpaný dává smysl, ale zavádí to skutečně jinam. Použitý / nepoužitý aspekt ?
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od Korhul »

Pokud by se ty kartičky skutečně fyzicky otáčely na stole, tak bych klidně použil i označení otočený / přetočený (jako je to MtG, jestli se nepletu - tap / untap).
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od Jerson »

Původní myšlenka "vyčerpaného aspektu" vychází z fikce, kdy je postava nějakým výkonem a zvýšeným úsilím kvůli překonání komplikací vyčerpaná (v tomto jednom směru). Pojmenování tohoto stavu pomocí metaherních stavů kartiček nebo čehokoliv pofognehozje krok pryč od původního záměru udržet hráče ve fikci / v imerzi.
Ostatně by se ani nemělo říkat "mám vyčerpaný aspekt Řidič", ale spíše "to řízení bylo náročné a dost mě vyčerpalo, zvlášť jak jsme se málem převrátili," či něco podobného.
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od Korhul »

Brainstorming. Pak bych to pojmenoval, že se postava vypjala k neobvyklému výkonu, překonala se. Ale jak to udělat, aby to dávalo smysl ve spojení s aspektem? :think: Navíc to může udělat i průvodce, který nemá aspekty navázané na osoby, ale i lokace a situace.

Když tak čtu ty pravidla, používáš tam
Vyčerpaný aspekt lze dál používat, jen nejde znovu využít výhody vyčerpání, dokud není daný aspekt obnoven.
Takže co takhle aspekt s výhodou / bez výhody ? Sice to pořád nefunguje u těch postav, jako přímá pobídka pro popis toho, co asi prožívá. Viz ten příklad s řidičem. Jenže ten zase nedopadá na příklady, kdy situační aspekt vyčerpává průvodce... Tam bych to popsal jinými slovy. Asi ej to stále moc odtržené...

A co takhle slovo odhalení? Postava tím, že aspekt odhalí, ukáže něco navíc, posune své hranice... Stejně tak průvodce tím ukazuje to, co dosud bylo skryté, nepředpokládané apod. Zase tam ale není ta návaznost na únavu.

Což mě přivádí k dalšímu návrhu: unavený aspekt? Opět dobře funkční pro postavy spíše než pro průvodce. Ale neevokující totální úbytek schopnosti jako slovo vyčerpaný. Samozřejmě s některými aspekty to slovo bude působit divně s jinými méně. "Unavím aspekt Štít, abych vykryl ránu na poslední chvíli." No není to tak univerzální, jako slovo vyčerpaný.

Mě se líbí to Invictovo použitý / nepoužitý, ale muselo by se redefinovat slovo pro primární využití aspektů v testu, tak aby to zároveň nebylo v relaci použitý =! využitý. V rámci testu bych aspekty aktivoval (tahal za ně karty) a následně před popisem se rozhodl, jestli je použiju (negoval úspěchy / neúspěchy). No tohle se mi líbí asi nejvíc... Aktivovat aspekt jde vždy, použít ho jde mezi obnovami vždy jen jednou.
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 172
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od radunamlejn »

Hm... Tak jsem (zase) přemýšlel jak Omegu (junior) pojmout tak, aby byla co nejintuitivnější a nejpřístupnější novým hráčům a aby praxe hry a názvy nemátly a nesváděly ke špatným výkladům a asociacím.

Slovníček:
Průvodce - ten co vede hru (jinde: Vypravěč, PJ, GM, DM...)
Hráč - všichni kdo hrají hru s vyjímkou průvodce
Hrdina - postava za kterou hraje hráč

Diskutované "problémy" (No, spíše podle mě okamžiky, které můžou hru nějakým způsobem komplikovat nebo zkreslovat její přenesení z příručky do konkrétní hry.): (A pamatujme, že cílovka jsou děti a začátečníci.)
1) Úspěch - Komplikace
Problém: Vede k asociaci úspěch-neúspěch a tedy k chybné interpretaci výsledků.
Poznatky: Osvědčilo se (ve hrách které jsem vedl, což možná nic moc neznamená) že děti dobře chápou že jeden typ karty je asociován s jejich popisem situace a jiný typ karty je asociován s popisem průvodce. To je základní koncept hry a funguje, ale dle mého soudu je třeba nějak lépe vystihnout pojmenování tak, aby nedocházelo ke zkreslení úspěch-neúspěch.
Jak bych to vyřešil: Směřovat pojmenování směrem k "hladkému/bezproblémový průběhu", tedy spíše než že jedná o úspěch zdůraznit, že se věci staly tak, jak bylo zamýšleno. Protože to je podle mě opozice ke komplikaci, tedy průběhu, který není tak, jak byl zamýšlen. Možná "bez obtíží"? https://synonymus.cz/bez-obtizi-310/ nebo jinak? :think:
2) Vyčerpání aspektu
Problém: Vede k asociaci vyčerpaný aspekt = aspekt, který nelze dále vůbec používat při testu
Poznatky: Pokud si tuhle myšlenku hráči odnesou tak nebudou aspekty vyčerpávat a tudíž se ochudí o část mechaniky.
Návazný problém: Otázka také je, kdy a jak aspekty odvyčerpat. V tomto se Omega junior liší od "velké" Omegy (jestli to správě chápu). A mají se aspekty odvyčerpávat až ob scénu dále, osobně si to v praxi neumím moc představit, protože jsem nebyl schopen jasně oddělovat scény (hlavně ve chvílích kdy byl vypjatý děj a prostředí bez místností), ale protože to moje hráčky nepoužili, tak vlastně nevím :think: (Nebo je každé nová samostatné vyhodnocení považované za scénu, to asi ne?)
Jak bych to vyřešil: Dospěl jsem k názoru, že by mohlo být přehledné a srozumitelné oddělit úsilí od aspektů a pracovat s ním jako s měnou. Tedy každý hráč má tolik bodů úsilí kolik má aspektů. A na každý aspekt může vyplejtvat jeden bod úsilí (tedy položit na aspekt žeton nebo dát kancelářskou sponku - ve fyzickém světě) a pak už to funguje stejně jako vyčerpání. Čili úsilí se projevuje skrze aspekt a skrze každý to jde jednou. (Myslím že takto už to tu někdo výše psal a dává to největší smysl, jen jsem si to tady celé zformuloval tak, abych to dokázal smysluplně popsat.)
Plus na začátku každé nové scény by si třeba hráč mohl jeden bod úsilí vzít zpátky z aspektu do zásoby? Nebo odpočinek? :think:
Další návazný problém: Množství aspektů. Na začátku má mít každý tři aspekty. Tedy vlastně kolik chce ale tři jsou ok. Je to podle mě takové zmatené a pro začátečníka příliš benevolentní. A k tomu ještě když v průběhu hry najdeš (sebereš) různé věci tak ti vlastně aspekty přibývají. (A teď někdo si udělal aspekty vybavení o které se snadněji přichází než třeba o aspekty dovedností. :eyecrazy: ) Ale kdyby se třeba definovalo že aspektů může být více, ale úsilí má každý jen tři (ale to už zase mění mechaniku, tak to je asi blbost...)

Ještě se v tom dále vrtám a přemýšlím i nad jinýma věcma, ale zatím je nemám nějak uceleně zformulované.
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Odpovědět

Zpět na „Projekt Omega (a CPH)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti