Ω Omega Junior - RPG pro začátečníky

Diskuze k Jersonovým projektům, především o Projektu Omega - RPG o alternativním předválečném světě roku 1939, ve kterém fungují různé technické vynálezy a okultní praktiky. Ale taky o jeho starší hře Čas pro hrdiny.

Moderátor: Jerson

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 490
Registrován: 5. 7. 2009, 23:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Jersonovo RPG pro děti a začátečníky

Příspěvek od Jocho »

To mi pripomína Markusov článok z 2009-eho, ktorý si, Jerson, sám vykopal spod hliny:
Velké problémy s malými hrami

To, že si dnešné dieťa samo nainštaluje hru na mobil a začne ju hrať len čo odklikne prvé tri reklamy, je nepresné a vágne prirovnanie. Tak, ako spomenul York, záleží veľmi od typu hry - Candy Crush je jednoduchá logická hra, ktorej mechaniky sa nedajú s takým Civilization vôbec porovnávať.

Keby som to mal prirovnať k RPGčkám, tak by som použil D&Dčko a môj DNGN single-tweet systém. Akurát, čo by som jedinú mechaniku na 280 znakov okomentoval na 2-3 strany, pridal evokatívne ilustrácie, čo každý modifikátor znamená v príbehu, celé to previazal s dramatizovaným tematickým príkladom, ako sa hra hrá a hotovo.

Malé hry sú prístupné, pretože majú málo vstupného obsahu. Ako keby si šiel hrať Dungeon World s jediným move (videl som kdesi taký hack a áno, bola to nuda už len čítať).

----

Keď sa nad tým zamyslím, tlačí sa mi otázka, prečo sa snažíš do hry pre deti vložiť toľko mechanických prvkov už v základnej hre. Kdesi v inom vlákne som spomínal, že by mohlo byť fajn pôvodnú hru rozširovať o tematický obsah. Mechanické jadro by bolo základom pre jednoduchú hru na hrdinov a bolo by rozširiteľné o tie mechaniky, ktoré by deti zaujímali.

Nechcem uletieť, pretože moje príspevky sa beztak nestretajú s veľkým porozumením a ty sám si venoval tvorbe hry pre deti nesporne viac času, ale nedá mi to, takže:

# Tvorba postavy
- meno
- životy
- povolanie

# Mechanika
Hody sa riešia kockou a porovaním hodnoty povolania. Tak, ako platí, že všetko na svete buď je kačka alebo nie je kačka, aj tu - buď povolanie má uplatniteľnú výhodu alebo ju nemá.

# Výhoda a nevýhoda
PHB, kapitola 7, str. 167. (srsly, toto je najdementnejšia a najúčinnejšia mechanika, čo poznám).

# Zranenie
Keď zlyháš, strácaš život. Keď stratíš všetky, postava odpadne. Keď odpadnú všetky, oživíte sa v poslednom domčeku, kde ste spali a musíte to skúsit ináč (aLE jOcHO, To neDÁva ZmySeL! - fuck it, je to hra, deal with it)

# Predmety
Máš predmet? Môžeš s ním robiť vec, ktorá by bez neho robiť nešla. A je jedno, či je ten predmet na činnosť určený, alebo dieťa s ním improvizuje.

# Postup
Postavy uspeli? +1 život.

Hotovo.

Je to nuda? Hej. Pre deti? 20 hodín zábavy. Staršie deti sa začnú nudiť? Paráda, máme tu volieteľnú sadu pravidiel, všetko brožúrky do pár strán:

Rady majstra Ostrošpica - rozšírená sada pravidiel pre boj
Sprievodca batohom - predstavenie mechaník pre inventár a rôzne typy predmetov
Recepty tety Ampúlie - elixíry, jedy, stavy postáv
Všekniha Múdrosti - zlepšovanie v činnostiach, atribúty, zamerania, whatever
Encyklopédia kyklopa Opa - a.k.a. beštiár

dalo by sa pokračovať.

Neverím, že toto jadro sa nedá evokatívne opísať na 2 strany. Ostáva strana, dve na tvorbu dobrodružstiev. Na prvú stranu dať Čo je RPG. Na poslednú stranu šups generovacie tabuľky. Fakt nováčikovia potrebujú zoznamy a číselné bonusy?
DNGN - vstupný d6 systém so sandboxovým freeform svetom
moloth - sólo kartové RPG o živote na tvorovi veľkom ako okres
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jersonovo RPG pro děti a začátečníky

Příspěvek od Jerson »

OnGe píše: 12. 1. 2021, 13:03 Zkrátili text a najednou to lidi začli chtít?
Udělali je přístupnější lidem. Nějak, a jen s tím, co se vejde do krabice, nebo co dostanou při instalaci. I když existují různé lets playe a videonávody, které to začátečníkům usnadní, tak pořád musí být základ zvládnutelný jen s tím, co hráč dostane jako obsah hry.
Markus píše: 12. 1. 2021, 13:12 Abych byl konstruktivnější. Jestli ti jde o stručnost a okamžitou přístupnost, tak fakt podle mě musíš použít strukturu, kdy budeš mít jednoduchá pravidla a připravený scénář.
Jenže připravený scénář je v kontradikci s přístupností. Lidé mi třeba doporučují pro začátečníky Plyšovou hlídku. Jako dobré scénáře, ale vím, že můj syn by tohle nikdy nehrál. Ani Myší hlídku. Chce portálovou pušku a Siren heada.

Což by pro mě znamenalo vyprodukovat tak pět scénářů, abych (možná) pokryl alespoň 60% potenciálních hráčů. To fakt nedám, když podle scénářů nehraju, nečtu je a ani je neumím psát.

Jinak třeba AW je hra s připraveným scénářem?

No, a děti si v pohodě hrajou naprosto bez scénáře. Nevím jak to vypadá po začátku školní docházky, kdy dostanou jasné scénáře a jasné lajny, ale nedivím se, že po deseti až dvaceti letech v nalajnovaném systému vypadne člověk, který potřebuje mít zábavu nalajnovanou, aby se dokázal bavit. Což nějak není to, co bych rád.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jersonovo RPG pro děti a začátečníky

Příspěvek od Markus »

Fakt si přečti to Fiasco. To nebyl trolling, já chci fakt vědět, co na ten koncept hry říkáš.

(Asi to staré, s kostkami, ne kartami. Prý je lepší. Sám neznám.)

Univerzální hry nikoho nezajímají, a děti vůbec, ale tenhle svůj názor ti tady troubím od začátku a silně se nepotkáváme, takže ho jen tak zabručím pod vousy a budu spoléhat, že na to Fiasco fakt koukneš.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jersonovo RPG pro děti a začátečníky

Příspěvek od Jerson »

Jocho, dokážeš svůj systém sepsat? Nedělám si patent na rozum.

Tahle moje pravidla jsou další pokus poté, co jsem těmto hráčům nabídl řadu různých systémů od DnD, Fate, Svět Dračáku a dalších. Výsledek byl tristní - ani jeden hráč, který by začal. Nebo možná ani jeden, který by se mi pak ozval, to už nevím. Ale prostě musím snižovat vstupní laťku ve více směrech najednou.

To že se hry na mobilu liší a mechaniky se nedají srovnávat je pravda. Ale RPG se od sebe množstvím mechanik a přístupností taky liší, a přesto ty nejjednodušší z nich jsou pořád moc složité pro začátečníky, takže něco děláme špatně.
(Podle mě to, že je snaha všechno hodit na zkušeného guru, který hru vysvětlí a předvede. S tím jiné hry operovat nemůžou a je to obrovská výhoda, když takového gurua máš - a obrovská nevýhoda, když ho nemáš.)

V základní hře je jen jeden mechanický prvek: popis, hod a vyhodnocení. Nic snazšího už nedokážu vymyslet.
V tvém systému je mechanika, ale nevidím nic o roleplayingu, žádné popisy. Takhle od stolu vidím problém, když jedné postavě dojdou životy dřív než jiné. Jo, a děti jsou děti, ne malý pitomci - když ti došel poslední život, tak jsi umřel a končíš. O tom mě poučil můj syn v Karaku, i když tam žádné takové pravidlo není. Nicméně to že postava ztratí život vůbec nenapovídá GMmovi, co by se tedy mělo stát, a ani jednomu to nenapovídá, co by měl v takové situaci popsat. Pokud jde o hru, ve které přehazuješ kostkou číslo a když hodíš málo, odebereš si život, tak na ty je tu Karak. Dokonce i se speciálními schopnostmi postav.

Jinak ještě k Markusovi a jeho připraveným scénářům - na tyhle věci taky jsou deskovky, třeba zmíněná Plyšová hlídka. Tématicky silné, podrobné scénáře. Nicméně s takovými pravidly se hráči nikdy nenaučí hrát RPG, ale jen deskovky se scénáři. Chápu, že to nevadí, pokud hraješ RPG hlavně nebo výhradně podle modulů.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jersonovo RPG pro děti a začátečníky

Příspěvek od Markus »

A můj proof-of-concept z roku 2009 Časy se mění ti taky připadá, že hrát RPG tě nenaučí? Protože to je celé psané právě s tím záměrem, aby to RPG naučilo úplně každého a úplně od nuly. Jakože já chápu, že náhodné maminky na Facebooku nebudou chtít hrát RPG na komunistické agenty cestující časem (žánr je... ehm... trochu vedle), ale jde mi teď o tu celkovou strukturu té hry, způsob prezentace, způsob učení hry atd.

A to je přesně to, co myslím hrou s konkrétním scénářem.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jersonovo RPG pro děti a začátečníky

Příspěvek od Jerson »

Tvoje Časy se mění mám pořád před očima kvůli skvělému úvodu do hry a tvorbě postav, ale následně je nedokážu zužitkovat, protože když jsem to sám zkoušel, tak jsem nedokázal vymyslet, co bych hrál. A hráči by v takové hře zaručeně čekali, že úkol pro postavy vymyslí Vypravěč.
Při čtení jsem z první poloviny jsem pokaždé nadšený, ale pak se postavy dostanou do minulosti a jsem v háji.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jersonovo RPG pro děti a začátečníky

Příspěvek od Markus »

No a já nemůžou mít čtenáři miniomegy stejný problém – čtu pravidla, dobrý dobrý, ale pak mám vymyslet nějakou zápletku nebo scénář a jsem v háji?

EDIT: Já bych ty Časy se mění měl vzít, vyhodit ten primitivní systém a celé to postavit na PbtA :>;o)
Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 490
Registrován: 5. 7. 2009, 23:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Jersonovo RPG pro děti a začátečníky

Příspěvek od Jocho »

Jerson píše: 12. 1. 2021, 15:25 Jocho, dokážeš svůj systém sepsat? Nedělám si patent na rozum.
...
Tahle moje pravidla jsou další pokus poté, co jsem těmto hráčům nabídl řadu různých systémů od DnD, Fate, Svět Dračáku a dalších. Výsledek byl tristní - ani jeden hráč, který by začal. Nebo možná ani jeden, který by se mi pak ozval, to už nevím. Ale prostě musím snižovat vstupní laťku ve více směrech najednou.
...
V tvém systému je mechanika, ale nevidím nic o roleplayingu, žádné popisy. Takhle od stolu vidím problém, když jedné postavě dojdou životy dřív než jiné. Jo, a děti jsou děti, ne malý pitomci - když ti došel poslední život, tak jsi umřel a končíš. O tom mě poučil můj syn v Karaku, i když tam žádné takové pravidlo není.
Keď mi krachnú plány na večer, skúsim niečo spísať, ale opakujem, nevenoval som príprave hry pre deti toľko času, čo ty. Musím si prejsť aspoň očami všetky príspevky, čo si písal na FB fóre, pretože fakt nemám ucelenú predstavu, či deti (a prípadne ich rodičia) potrebujú mať nakreslené postavy alebo mapky, či chcú iba kocky alebo ich viac bude baviť robiť uzlíky na povrázkoch.

Alebo môžem skúsiť spísať pravidlá toho, čo som uviedol hore, do formy, akou by mohli byť napísané pravidlá pre ľudí, ktorí nikdy RPGčky nehrali. Keďže robím dlhé roky skôr stolovky, bude to písané asi inou formou, než sme pri RPG zvyknutí, ale ktovie, možno práve preto to vypáli dobre. Koniec koncov, aj pravidlá pre Túlavé Plášte som písal inou formou než býva štandardom.
DNGN - vstupný d6 systém so sandboxovým freeform svetom
moloth - sólo kartové RPG o živote na tvorovi veľkom ako okres
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jersonovo RPG pro děti a začátečníky

Příspěvek od Jerson »

Markus píše: 12. 1. 2021, 15:58 No a já nemůžou mít čtenáři miniomegy stejný problém – čtu pravidla, dobrý dobrý, ale pak mám vymyslet nějakou zápletku nebo scénář a jsem v háji?
Jenže v miniomeze počítám s tím, za nápady na to co hrát vejdou od hráčů, ať přes jejich postavy, nebo přes příběhy, ze kterých ty postavy vychází.

Chápej - nemůžu potenciálním hráčům doporučovat hraní podle scénáře, když to sám nedělám, protože to neumím. A když vím, že vymýšlení scénáře trvá khdem dlouho, a že při pokusu vést hru podle scénáře se (nejen mně) začne sypat pod rukama, a vrátit postavy na hlavní linku je hodně náročné.
Navíc se podívej na Dračí hlídku, jaké nápady lidé zpracovávají jako připravené scénáře.

Jocho, na tu diskusi se klidně podívej, některé poznatky jsem s lidmi probíral i ve zprávách tak kdybys něco potřeboval, napiš a já dodám případné další info. Nebo se tam klidně zeptej také.

Dopředu říkám, že chtějí kostky i možnost používat žetony z jiných her, i něco na cesty, když se nedá házet. Mapky jsem neřešil, uzlíky na provázcích taky ne. Obrázky postav ano, ale třeba nutnost si je nakreslit by pro mě byl jasný zabiják, na tom jsem už se synem u jednoho RPG pohořel.
Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 490
Registrován: 5. 7. 2009, 23:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Jersonovo RPG pro děti a začátečníky

Příspěvek od Jocho »

Teraz som skúsil hľadať na celom fóre, ale nenašiel som tu zmienku o hre, ktorú som robil v roku 2019 do súťaže na portáli BoardGameGeek, kde bolo treba urobiť hru do 9 kariet (+ niekoľko komponentov).

Vtedy som prišiel s nápadom oživit jeden svoj starší projekt so záhradnými trpaslíkmi (ten som tuším spomínal aj niekde tu, ale pre zmenu ho tiež neviem vyhľadať). Ide o storytellingovú hru, nie plnohodnotné RPG, ale písané pravidlá som pojal tak, ako ich píšem pre stolové hry. Vo výsledku hra skončila na:

23. celkovom mieste (z dokopy 97),
3. mieste pre 3+ hráčov
15. mieste v kategórii najlepšia téma
11. mieste v kategórii najinovatívnejšia mechanika
5. mieste za hru šetrnú k atramentu
a
5. mieste za najlepšiu hru hranú výlučne s kartami

Pôvodne som hru robil na hranie v aute počas road-tripov, takže nepotrebuje ani stôl, ani randomizačnú mechaniku, pretože ako jadro sa používa áno-ale|nie-ale systém. A setting je nastavený tak, že v jeho intenciách možno hrať vlastne hocičo, od romantickej fantasy cez postapo až diplomatickú sci-fi.

Kým budem vymýšľať čosi nové, zatiaľ môžeš pozrieť pravidlá tu: https://drive.google.com/drive/folders/ ... 17V5kzaXBV

(sorry, mám iba anglickú a slovenskú verziu)
DNGN - vstupný d6 systém so sandboxovým freeform svetom
moloth - sólo kartové RPG o živote na tvorovi veľkom ako okres
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jersonovo RPG pro děti a začátečníky

Příspěvek od Jerson »

Slovenštinu ještě zvládám, díky :-)
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 172
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od radunamlejn »

Ahoj, koukal jsem na tvou hru ΩJunior a mám pár poznatků. (Slovo junior v názvu je takové, že to děti rychle opustí. A celkově mi ten název příjde takový nechytlavý - málo cool.)

Na okraj: Bylo by fakt ideální mít první příspěvek připnutý s aktuální verzí pravidel (ta tam je, ale člověk se to z něj nedozví) a třeba i krátkým popiskem (třeba s věkem určení, popsanou cílovkou a nějak uchopeným záměrem).

Systém jako takový mi přijde fajn. (Mluvím o systému a jeho mechanické stránce. - Nejsem expert ani hodně zkušený hráč RPG, takže to není zase taková pochvala. Ale mě se líbí.) Vidím ale několik problémů:

1) Celá pravidla jsou abstraktní. (Nikoliv abstraktní tak, jak o tom mluvíte v minulé části diskuze v mechanikách, ale bez obsahu.) Když jsem si je přečetl měl jsem stejný pocit jako když jsem dočetl FATE. "To musí být skvělé," říkal jsem si, "ale co s tím budu dělat? Takových možností..."

Odborně se tomu říká "rozhodovací paralýza". To bude asi důvod proč většina systémů zároveň obsahuje téma. (I když by třeba šla vytrhnout a použít jinde). Usnadňuje to vstup. Zužuje výběr. Dopředu něco očekáváš. (Může nastat situace "Dostal jsem to co jsem čekal" - uspokojení a pak vrácení k tomu co mě uspokojuje. Osobně jsem od dětské jednoduché hry nečekal, že si budu muset všechno hned vymyslet sám.

Z pohledu pedagoga je třeba při vysvětlování věcí jít od konkrétních věcí k abstraktním. Je třeba naučit mechaniku na konkrétní situaci a pak ji teprve abstrahovat pro obecné použití.

Neříkám scénář, ale tréninkové prostředí. Několik scén, které si projdeš s předpřipravenou postavou. Naučíš se na nich jak to funguje, naučíš se na nich názvosloví a pak teprve "teď si můžeš všechno vymyslet úplně sám (a tady máš 6k6 možností, kdyby tě nic nenapadlo, nebo jako inspiraci - ale koukej na filmy a čti knihy a budeš to zvládat sám)".

2) Celá pravidla jsou nudná a dlouhou dobu trvá než se něco začne dít. Jako oddílový vedoucí jsem již připravil, vysvětlil a uvedl v praxi hodně her a vím, že k vysvětlování pravidel jsou nějaká funkční doporučení. Když jsem se nad tím zamýšlel je to zřejmě důvod, proč tolik pravidel RPG začíná tvorbou postavy. Je to minihra. Člověk zpravidla hází kostkou, dělá nějaké volby a je to zábavné. Osobně bych to viděl tak, pokud to má hrát dítě musí mít motivaci to udělat. ideálně by se od prvních odstavců mělo něco dít. (Najdi si kostky -> dítě běží pro kostky. Vyber si jednu z těchto postav -> dítě si vybírá postavu. atd) Vlastně trochu jako gamebook (takové rozšiřující se demo). Začneš s málo volbama a přidáváš další až nakonec stojíš ve světě neomezených možností a jsi na něj připraven. Navíc tu první demosehrávku by mohl každý hrát sám.

3) Osobně mě příjde vysoký práh vstupu do hry. (Jde o vybavení potřebné pro hru.) Vzpomínám si, jak jsem před několika měsíci na on-line schůzce poslal děti, aby doma našli jednu(!) obyčejnou hrací kostku a vím jak to vypadalo. Jedna kostka jde (dvě možná) ale ne sada pro každého hráče (a navíc v jiné barvě pro PJ) - koukal jsem, že tohle bych nedal ani já s tím co mám doma (všechny moje kostky jsou různobarevné. Také si pamatuji jak bylo problematické (když jsem kdysi dostal DrD 1.6, chtěl začít hrát a potřeboval desetistěnou kostku, docela silné). Osobě mě příjdou sympatické karty, ale spíše karty na prší znají děti více (nebo mince by mohli být fajn, když jde jen o rozhodnutí ano/ne). A přiznám se, že trochu nechápu proč měl mít ten průvodce jinak barevné kostky, ale to mi asi něco uniklo.

4) Pravidla nejsou přehledná a už vůbec ne jímavá. Chápu že tam teď chybí případné ilustrace, ale ještě více mi tam chybí nákresy hry v jejím průběhu a popisy věcí (něco čeho jsou deskovky plné) Známá poučka říká. Jeden obrázek řekne více než tisíc slov (odkážu k pravidlům ke storycubes ne dobble). Dále jsem postrádal boxíky, které by mě řekli jaký obsah právě čtu a vymezili nedůležité, nebo naopak zdůrazili důležité věci. A pokud by ses vydal cestou demohry v úvodu, tak myslím že nejlepší by bylo mít PnP (print'n'play) kary, které by ti simulovali aspekty potřebné v ní (a ideálně měli i nějaké ilustrace).

5) Mechanika chce zjednodušenou variantu. Vyhodit všechny ty možnosti volitelných pravidel a dát je někam do kapitoly, "Jak to změnit podle sebe" na konec. Vybrat si jeden způsob a učit ten, nikdy několik věcí najednou (zvláště když má člověk vybírat a nemá zkušenost podle které by se rozhodl). (Osobně bych někam dál vyhodil i vyčerpání aspektů, nebo ho přejmenoval (třeba zatížení, nebo zatnout zuby... nevím), protože mě samotného zmátlo a dost dlouho mi trvalo než jsem přesně rozklíčoval o co vlastně jde.) V demu by se učila jedna jasná zjednodušená mechanika a pak by se přešlo k té složitější.

Souhrnem: Mechanika je super, asi podle ní budu hrát s dětmi na táboře. Pravidla (mechanika = jak to funguje, pravidla = jak je to napsané) jsou na tom výrazně hůř. Myslím že dospělí by se z nich mohli naučit hrát RPG, ale děti podle mě ne. Jestli je cílovka 9leté dítě, tak to může mít ještě problém s delším textem obecně. Chce to co nejvíce návodných obrázků a postupů a minimalizovat text. (Nebo ho uchytit k těm obrázkům).

Jak bych viděl já pravidla (nikoliv mechaniku) RPG zaměřená na děti já:
Od začátku aktivizují dítě (jdi udělat tohle, vyber tohle, ve hře budeš hrdina jako v tvém oblíbeném filmu nebo PC hře...). Motivace je důležitá (k čemu mi to bude). Je třeba jí udržet, aby dítě zůstalo věc číst. Ověřovat nabyté znalosti. Materál potřebný k hraní buď poskytnout s hrnou nebo by měl být snadno dostupný v každé rodině. (Max 1k6, mince nebo běžné mariášky.) Pravidla učit postupně od konkrétních situací a zjednodušené "demoverze" k abstraktnímu použití a volnosti výběru. První cca polovina demo hra, která tě naučí základ. V druhé polovině celá pravidla na konci možné varianty. Vše doplněné návodnými obrázky a evokativními ilustracemi. Případně PnP kartami.

Rád ti případně s něčím pomohu. Nejsem zrovna malíř, ale nějaké snadné nákresy bych snad zvládnout mohl.
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od York »

Radunamlejn: To je spousta velice užitečnejch postřehů, ty se nějak víc zabejváš herním designem?
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od Quentin »

radunamlejn píše: 23. 3. 2021, 16:29...
+1
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 172
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: Omega Junior - RPG pro začátečníky

Příspěvek od radunamlejn »

York: Herní designér nejsem, jsem vychovatel, pracuji s dětmi. V družině ve škole a vedu pionýrský oddíl. (Už to dělám nějaký pátek.) A když člověk pracuje s dětmi, tak je vlastně herní designér tak nějak automaticky (ne deskový designer, ale designer běžných každodenních her). U normálních her se často řeší stejné věci, nebo u her etapových táborových, nebo u jiných vzdělávacích aktivit.

Osobně mě pobavila ta místní představa, že se RPG děti (ani dospělý) nemůžou naučit z pravidel. Stačí podle mě dodržovat běžné vzdělávací principy. Od konkrétního k abstraktnímu, nezahltit a pracovat s motivací. (Sám jsem se jako začínající náctiletý naučil Dračák podle DrD 1.6 - tak jako stálo to dost za prd, co si budeme, ty pravidla počítali jen s jeskyněmi a hraní rolí a vyprávění moc nepodpořili, ale i tak jsme to s kamarády (cca 9-14 let) zvládali.)
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Odpovědět

Zpět na „Projekt Omega (a CPH)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti