Ω Projekt Omega - Svět Zítřka

Diskuze k Jersonovým projektům, především o Projektu Omega - RPG o alternativním předválečném světě roku 1939, ve kterém fungují různé technické vynálezy a okultní praktiky. Ale taky o jeho starší hře Čas pro hrdiny.

Moderátor: Jerson

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Jerson »

Očekávám, že charakter jednotlivých postav vznikne během těch čtyř hodin. Vůbec nechci po hráčích, aby ho promýšleli dopředu. Vlastní motivace také nemusí vymýšlet, protože se jich zeptám, zda potřebují / chtějí další motivaci, proč to řešit.
Problém s konkrétními postavami mám v tom, že už tak je náročné zařídit, aby si šest hráčů rozebralo šest archetypů. Když natvrdo napíšu, že šerif je drsný rozvedený alkoholik, kterého bývalá manželka poprosila, aby zjistil něco o jejich synovi (jako ve Stranger Things), tak se toho možná někdo chytí, ale taky to může šerifa vyřadit z výběru hráčů, kteří chtějí hrát mladšího a vstřícného (jako s Sonicovi). Takže pak bych musel udělat buď víc variant šerifa, nebo ho udělat "modulárního".

A to samé platí o dalších postavách. Možná bych mohl odděleně vytvořit charaktery a oddělení povolání, aby se to dalo volněji zkombinovat.
Markus píše: 21. 8. 2020, 12:37 "Systém pro tvorbu charakteru" - to je opět něco do příručky pravidel a nástroj pro tvorbu postavy, se kterou pak strávím celou kampaň. Jak to souvisí s oneshotem na čtyři hodiny? Tam je jakýkoli systém na tvorbu čehokoli dost kontraproduktivní, protože zdržuje od hry. Jsem zmaten.
V Omeze to může znamenat, že si vytáhneš pár karet karty, na kterých budou věci jako "Přátelský, Rozvedený, Nesnáší starostu, Bručoun, Drsňák, Kafe a koblihy", buď výběrem, nebo náhodně - když by to chtěl dělat někdo jako ty - nehodící zahodí a má charakter postavy vytvořený během minuty. A stejným způsobem si lze vybrat osobní motivaci - taky to může být deset karet, každý s jednou větou.
Selhan píše: 21. 8. 2020, 13:13 Osobne si myslim, ze v neznamem settingu, ktery ma GM predpripraveny, neni realne si za jedno ctyrhodinove sezeni vytvorit postavu. To chce aspon tak tri sezeni, nez se vycizeluje, co bude fungovat a co ne. Proto se delaji predpripravene postavy.
Do dvaceti minut od chvíle, kdy si hráči sednou okolo stolu, se dá začít hrát, včetně vysvětlení pravidel, a postavy možná nebude vycizelované, ale budou dostatečně odlišné. Navíc to co hráči nepoužijou - ať aspekty, nebo charakterové rysy, motivace - můžou během hry kdykoliv zahodit a třeba si i vzít něco jiného.
Mám hodně jinou zkušenost, když dám hráči jen osobní motivaci, funguje mi to, když převážně profesní, nesedí mu to. Může to být hráčskou základnou ovšem. Hodně se mi taky děje že jakmile hráč aspoň jednu má, je líný vymýšlet další (takže ta profesní by mi "obsadila slot" v hráčské pozornosti). Ale tak své "průměrné" hráče znáš sám nejlíp.
Profesní motivace je jednoduché - šerif si prostě nemůže říct "dlabu na to, nebudu to řešit", protože musí. Mám in game páky, co v takovém případě dělat. Zatímco když si hráč řekne, že na nějakou bývalku a svého fakana kašle, protože k nim stejně nemá žádný vztah (když si o nich právě přečetl), tak nemám jak mu tu motivaci dodat. Nemůže zavolat nadřízený a říct "Tak co, už jsi něco zjistil? Ne? Tak s tím pohni."

Nicméně to právě není pro "mé běžné hráče", má to sloužit pro náhodné hráče, takže nějaký seznam osobních motivací zkusím dát dohromady.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Selhan »

To mě špatně chápeš. Nemluvím o pravidlové tvorbě postavy. Mluvím o tvorbě postavy jako postavy v příběhu. Prostě nějakou chvíli trvá, než zjistíš, co se hodí k ostatním, co se hodí do příběhu a občas i co tě vlastně baví. Protože u oneshotu z toho chceš mít zajímavý příběh ideálně rovnou, tak se to normálně řeší tím, že hráči dostanou na výběr z připravených postav, které už jsou k něčemu nasměrované. Ale myslím, že si neroumíme nějak celkově. Nemíjíš, že základním bodem pregenů je, že jich máš připravených několik, a hráč si vybere, který chce? Když si potom hráč vybere postavu, co má řešit svou bývalku, a následně nechce řešit svou bývalku, tak není problém v pregen postavě, ne?
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Jerson »

Aai takto - pořád je to Omega, to znamená žádný příběh připravený dopředu, jen úvodní zápletka. A šest archetypů postav, které - ať už budou mít jakýkoliv charakter - mají motivaci se do případu zapojit, ať už bude jakýkoliv (v určitých mezích), přičemž jejich metody a přístup se liší, i když cíl mají společný. Přičemž jsou vybrané tak, aby vždy dvě měly podobné zaměření, ale rozdílné přístupy. Šerif a agent FBI, novinář a výzkumník, doktor a pastor. Každá z těchto postav může mít (i) osobní motivaci, ale šlo mi o to, aby fungovala i bez ní.

Maji sloužit pro oneshot, ale zároveň mají být použitelné v případné navazující kampani, i v multikampani Onegy, takže to nemůžou být detailně připravené charaktery s historií. Tedy má to být něco mezi úplně libovolnou postavou a přesně definovanou postavou.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Jerson »

Dělám seznam zvěstí, které můžou postavy zaslechnout, podle toho zda jsou z města, nebo cizinci. Uvítám komentáře, připomínky i návrhy.

==== Zaslechnuté zvěsti ====
Postava odmítající záhadné věci dostane tři zvěsti. U dvou se zadarmo může zeptat na podrobnosti.
Nerozhodná postava dostane pět zvěstí, u jedné se zadarmo může zeptat na podrobnosti.
Postava věřící na záhadné věci slyšela sedm zvěstí.

=== Místní ===
* Něco běhá po nocích v kukuřici.
* Je to něco ve vodě.
* Stromy u řeky jsou obalené pavučinami.
* V kostele se schází kultisté a něco vyvolávají.
* V nemocnici doktoři zkouší novou drogu na lidech.
* Pár čerstvých hrobů bylo rozhrabaných. Zevnitř.
* Když spustí (elektrickou) věž, z rádia se ozývají hlavy, i když je vypnuté.
* Jednoho chlapa to zasypalo po odstřelu v lomu.
* To je z toho šutru, co sem před časem spadnul.
* Pes každou noc štěká na něco mezi stromy, i když tam nic není.
* Na stanici umřel jeden zadržený, ale utajili to.
* V márnici našli ráno otevřené boxy.
* Kámoš říkal, že ho něco pokousalo, nějaký brouk.
* Jeden kluk přinesl do školy knížku o dracích v podzemí.
* Občas přijdou divný cizinci a vyptávají se na věci, které se tu dějou.
* Zvířecí mrtvola, úplně vyžraná zevnitř. Ráno tam už nebyla.
* Někdo spláchne do kanálu všechno, i zvířata.
* Než pustím vodu, slyším jak trubky mluví.
* Zkouší na tom poli nějaký nový osivo, ozářený.
* Vypadal, jako když spí, ale jako by s ním přitom něco hýbalo.
* Říká se, že odjel, ale přitom si nevzal ani kufr.
* V noci se nad loukami vznáší světla. Tím směrem je letiště.

=== Cizinci ===
* Lidi se dají na dálku ovládat rádiem.
* Vypijou Colu a pak slyší v hlavě hlasy.
* Ten jed se dá šířit vodou.
* Pomáhá proti tomu barva, Německá modř nebo tak.
* Taková houba, co proroste až do mozku a pak ho ovládá.
* Meteorický roj je víc meteorů na obloze, ne víc meteoritů, které spadnou na zem, navíc v jeden den.
* V Evropě Teslovy věže zakázali, protože jsou nebezpečné.
* Vypadají jako normální lidé, ale mluví spolu v myšlenkách.
* Ukazoval přístroj na přenos duše z jednoho člověka do jiného. Než ho zabili.
* Řeknou, že je blázen, zavřou ho do cely, bez soudu, a už o něm nikdo neuslyší.
* Vyvolali démona, který měl vstoupit do člověka - média.
* Když to zapnou, pozná se to, protože všechny kompasy v okolí se točí dokola.
* Napadá to zvířata i lidi, a ovládá je to.
* Pomůže alkohol a oheň, jen člověk nesmí uhořet.
* Plyn, po kterém má člověk halucinace, vidiny, všude vidí nebezpečí, a pak začne zabíjet.
* Vylili to do kanálu, a zasáhlo to půlku města.
* Nejdřív si mysleli, že to napadá jen barevné, ale ti byli jen náchylnější.
* Úplně to člověka proroste a pak vyraší na kůži.
* Dokázal člověka odhmotnit, zbavit těla, a ten pak musel někoho posednout.
* Na věž se dá připojit, takže pak vysílá do blízkého okolí to co chceš.
* Dá se to rozprašovat ze vzducholodě nebo vrtulníku.
* Jeden člověk může ovládat další jen myšlenkami a mluvit skrz ně.
* Zbraně proti nim vůbec nepomáhají. Jdou dál, i když je prostřelíš skrz naskrz.
* Prý nikdy nezaútočili jako první, ale nikdo nechtěl čekat, až to udělají.
Arten_CZ
Příspěvky: 822
Registrován: 23. 7. 2009, 09:30

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Arten_CZ »

Mě to vše přijde neskutečně sterilní, neosobní :( Připravená postava mě musí zasáhnout, musí mě oslovit, musím se těšit na její hraní. Způsob, jakým popisuješ postavy i jakým popisuješ zvěsti, na mě působí spíš jako cenzura, vše je tak strohé a neosobní, spíš mě to od hry odrazuje :( Je to napsáno jak manuál k videu. Manuál k videu ale není věc, proč se rád dívám na filmy.

Byl jsi někdy v Bageterie Boulevard (https://www.bb.cz/)? Podívej se, jak mají zvěsti (falešné novinové titulky) napsané tam. Tam jsem strávil 15 minut jen tím, že jsem titulky doslova hltal.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Jerson »

To že neumím psát zajímavě z patra a pro anonymní čtenáře /hráče o sobě vím. Jak by tedy měl vypadat zajímavý popis postavy a zajímavé zvěsti?
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Bifi »

Ja sa pridávam k tomu, že je to neosobné. Sústredí sa to na právomoci, organizačný status a zdroje, aké má postava k dispozícii. Je to opis pracovnej pozície, ktorý by ešte len mal byť vyplnený konkrétnou postavou.

Nejaké basic oblasti postavy sú trebárs tu: http://warpstone.org/pdfs/articles/getalife.pdf
Tu sú charakterové črty: http://ideonomy.mit.edu/essays/traits.html
Tu sú nejaké quirks: https://media.spokesman.com/documents/2 ... fa8I0K.pdf
http://mark.random-article.com/gurps/player/quirks.html
https://blog.reedsy.com/character-quirks/
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Jerson »

Jak jsem psal, konkrétní charaktery vytvářet nechci, protože podle - byť poměrně malého - vzorku si hráči chtějí vytvořit charakter sami, než aby si ho vybrali. Takže když šerifa napevno svážu s popisem "po rozvodu s manželkou začal pít. Pořád prosazuje zákon, ale často je zbytečně násilný," tak to je na jednu stranu návodné, ale na druhou to odradí dvě třetiny hráčů, kteří by si šerifa zahráli.

Ještě mě napadlo mít takových charakterů ke každé postavě vypsáno víc a hráč by si označil, jaké je jeho postava (něco na způsob zaškrtávání znaků v AW).

Nicméně v této fázi by mi asi nejvíc pomohlo, když mi napíšete konkrétní příklad, jak má vypadat popis postavy, který by vás chytil, abyste ho chtěli hrát.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Markus »

Nějaké svoje postavy jsem ti tu poslal ve svém druhém příspěvku.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Markus »

Jerson píše: 28. 8. 2020, 13:58 Jak jsem psal, konkrétní charaktery vytvářet nechci, protože podle - byť poměrně malého - vzorku si hráči chtějí vytvořit charakter sami, než aby si ho vybrali.
Jinými slovy chceš vytvářet předpřipravené postavy pro hráče, kteří o předpřipravené postavy nestojí? :think:
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od York »

Jerson píše: 28. 8. 2020, 13:58podle - byť poměrně malého - vzorku si hráči chtějí vytvořit charakter sami, než aby si ho vybrali
Podle mý zkušenosti většina hráčů (mě nevyjímaje) hraje mdlý a nezajímavý postavy, takže to "chtějí si vytvořit charakter sami" většinou skončí mdle a nezajímavě.

Při výběru předpřipravenejch rysů (tj. ne kompletní charakter, ale jednotlivý rysy) si část hráčů nechá to, co si nalosovali, část si ze zbytku něco vybere a část se tím jen inspiruje a vymyslí si vlastní rysy.

Co je ale podstatnější - jen zhruba tak čtvrtina nebo pětina vybranejch a nalosovanjech rysů se pak opravdu dostane do hry. Některý rysy hráči nesednou, některý nedokáže zahrát, na některý prostě zapomene. Tj. nehledě na to, jak budou postavy popsaný, ve hře pak vyznějí jinak.

Nelámal bych si s tím hlavu - když se tím hráči nadchnou a pomůže jim to hrát aspoň trochu zajímavější postavy, než by hráli normálně, můžeš to považovat za úspěch. Klidně bych připravil šerify, kteří po rozvodu s manželkou začali pít - když bude takovejch postav na výběr víc, hráči si je nějak rozeberou a pak je stejně zahrajou, jak jim to zrovna sedne.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Jerson »

Markus píše: 28. 8. 2020, 14:03 Nějaké svoje postavy jsem ti tu poslal ve svém druhém příspěvku.
Ty jsem si přečetl, ale je to přesně ta věc, o které píšu - první odstavec je o minulosti a není v něm nic, co by hráč dokázal dostat do aktuální hry, ve druhém jsou dvě věty s fyzickým popisem a jedním prvkem chování. Přijde mi, že to nesplňuje ani tvá kritéria, ale hlavně pokud tě tohle nějak motivuje k výběru postavy, tak mě tedy vůbec. Ale hlavně - když se tyhle postavy vyskytly ve hře, kolik z napsaného se dostalo do hry?

Texty k postavám z této úvodní mise hodlám upravovat podle zpětné vazby hráčů, aby tam nebylo nic, co nepoužili, a naopak nechybělo nic, co by použít chtěli.
Markus píše: 28. 8. 2020, 14:06 Jinými slovy chceš vytvářet předpřipravené postavy pro hráče, kteří o předpřipravené postavy nestojí?
Chci mít pro hráče postavy, u kterých nebudou muset začít vymýšlet z ničeho - co je postava zač, jaká je, jakou má motivaci zapojit se do mise, o které toho zatím moc neví, atd. Tohle všechno jim chci dodat tak, aby si jen vybrali - i když pokud někdo přijde s vlastním konceptem postavy, tak si ho může vytvořit a hrát za něj, protože to nezabere čas navíc. Nicméně z mé zkušenosti nejvíc času zabírá právě vymýšlení toho, jakou třídu postavy - tedy efektivně jaké "povolání" - by chtěl hrát.

Další věc jsou aspekty, tedy schopnosti. Opět, Omega je v tom naprosto volná, co je výhoda, pokud hráč ví, co chce hrát, ale je to nevýhoda, pokud teprve přemýšlí. Nakonec to vymyslí 98% hráčů, ale trvá jim to zbytečně dlouho. Takže proto mají tyhle postavy vypsané nějaké aspekty, které by podle mého názoru určitě měly být použitelné ve hře. Opět nechám hráče dělat si za použití čárky i přidávat si další aspekty, a budu vyhazovat ty s malým použitím a přidávat aspekty, které si testovací hráči vybrali.

Pokud z her vyplyne, že určitá se schémata jednotlivých postav opakují (třeba to že novinář bude zvědavý až drzý), tak je k té postavě napíšu přímo.
York píše: 28. 8. 2020, 14:10 Podle mý zkušenosti většina hráčů (mě nevyjímaje) hraje mdlý a nezajímavý postavy, takže to "chtějí si vytvořit charakter sami" většinou skončí mdle a nezajímavě.
Když se podívám na seznam postav Omegy, najdu tam jak mdlé a nezajímavé, tak i docela výrazné jedince. Rysy můžu přidávat jako aspekty, navíc mám bokem karty dalších 70 aspektů, které si hráči dříve navrhli, kterými se můžou nechat inspirovat. Nicméně podle mě stačí do začátku čtyři nebo pět aspektů celkem, včetně charakterových rysů a případných věcí z minulosti, víc se v jednom sezení ani nestihne projevit, a pět poskytuje už relativně dostatečný výběr.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Quentin »

Jersone, ty aspekty (např. šerifa) má postava všechny nebo si mezi nimi vybírá?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Jerson »

Vybírá, nicméně tento seznam není konečný, hráč si může vybrat i z jiných aspektů nebo vymyslet vlastní, a to jak na začátku hry, tak v průběhu, ve chvíli, kdy by se mu daný aspekt hodil.
Pak je jediná podmínka, že nový aspekt nesmí vylučovat to, jak se postava projevovala doteď.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Markus »

Jerson píše: 28. 8. 2020, 14:49 Ty jsem si přečetl, ale je to přesně ta věc, o které píšu - první odstavec je o minulosti a není v něm nic, co by hráč dokázal dostat do aktuální hry, ve druhém jsou dvě věty s fyzickým popisem a jedním prvkem chování. Přijde mi, že to nesplňuje ani tvá kritéria, ale hlavně pokud tě tohle nějak motivuje k výběru postavy, tak mě tedy vůbec. Ale hlavně - když se tyhle postavy vyskytly ve hře, kolik z napsaného se dostalo do hry?
Ty postavy jsou víc jak 10 let staré, dnes bych je psal jinak (určitě míň minulosti). Ale míjíme se v jedné podstatné věci: Ty věci nejsou u postav psané proto, aby se dostaly do hry, ale aby inspirovaly hráče. Ten si na základě nic třeba vymyslí nějaké jiné prvky, které už se do hry dostanou. Inspirace má hráči pomoct tu postavu nějak pojmout - hráč tu postavu dál mění a tvaruje. Ale není to tam od toho, aby to "věrně zahrál" a "dostal do hry", ale aby si to vzal jako základ a potom si s tím udělal něco svého.

Takže když třeba jedna z postav má: "Má mléčně bílé oční panenky, což vysvětluje tím, že všechnu barvu ze svých očí vyplakal. "

Tak to tam není psáno s vědomím toho, že se ve hře budou opakovat scény, ve které se bude řešit barva očí. To ve hře dost možná nebude zmíněno ani jednou - ale je to tak psané proto, že nám to dává nějakou hmatatelnou představu o postavě a o míře jejího smutku, který už se do hry dostávat bude... byť jinak, jiným popisem a v jiných situacích.

Ale když si hráč přečte, že "Eustasius vyplakal všechnu barvu ze svých očí", asi ho to k vymýšlení něčeho vlastního inspiruje víc než třeba "Eustasius je nesmírně smutný."

To je podstata evokativního psaní.
Odpovědět

Zpět na „Projekt Omega (a CPH)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti