[nesoutěžní parodie] Dračákis - Polaris

Ročník RPG Kuchyně 2021 je speciální – místo aby se soutěžilo v tvorbě libovolných her, soutěží se v tvorbě adaptací Dračího doupěte do už existujících systémů!
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

[nesoutěžní parodie] Dračákis - Polaris

Příspěvek od Selhan »

CCzWr3.png
Hra začíná prvními třemi klíčovými frázemi, poté následuje dle pravidel DrD dokud není třeba hodit si kostkou, v ten moment začíná konflikt a je třeba jej vyhodnotit dle pravidel konfliktových frází.

Klíčové fráze:
  • Ale mám tady jen pravidla pro začátečníky, takže nevylezeme z podzemí, ok?
    • PJ si na čtverečkovaný papír nakreslí náhodné podzemí a zaznačí si v něm libovolnou cestu - jeho cílem je nedovolit hráčům z ní uhnout.
  • Hele co za parádní vlastnosti mi doma padly!
    • hráč si vyplní nový deník dle pravidel, s tím, že háže kostkou, dokud se mu nelíbí, co mu padlo, a může si libovolně do výbavy rozdělit tolik démonů, kolik už mu umřelo postav.
  • Takže, jste v kamenné chodbě široké jeden sáh a vidíte…
    • PJ začne popisovat, co si hráči mají kreslit na mapu, a případně co na ně útočí. Kdykoli by se mělo házet kostkou, je třeba říct konfliktovou frázi “Tak si na to hoď/ím” a vyhodnotit konflikt.
  • To ti mám jako věřit, jo? Ukaž!
    • když si někdo vyžádá zkontrolování, co opravdu padlo na kostce, hra končí, a hráči spolu nemohou hrát Dračákis do příštích školních prázdnin.

Konfliktové fráze:
  • Tak si na to hoď/ím
    • hráč si hodí kostkou tak, aby spadla na zem a nikdo neviděl její číslo, pak zahlásí libovolnou hodnotu a jak to má dopadnout. PJ si hodí kostkou za sešitem, pak se rozhodne, jaká je obtížnost, a popíše hráči, jak to má dopadnout. Oponent může reagovat kteroukoli konfliktovou frází.
  • Počkat, jsem tam nezapočítal…
    • přijmutí posledního popisu, musíte si "vzpomenout", co by se mělo k hodu ještě započítat, a nabídnout nový popis, jak to má dopadnout. Oponent může reagovat kteroukoli konfliktovou frází.
  • PJ má vždycky pravdu.
    • přijmutí posledního popisu a konec konfliktu.
  • Naposledy to ale bylo…
    • odmítnutí posledního popisu, musíte popsat, jak se nějaká alespoň trochu obdobná situace vyhodnocovala před pěti minutami/pěti sezeními/v jiné hře, oponent musí reagovat některou z následujících konfliktových frází.
  • No tak dobře, tentokrát teda...
    • nabídnutí nového popisu, který je k oponentovi shovívavější - musíte se oponentovi však co nejdříve pomstít v příštím konfliktu.
  • Hele v pravidlech jasně stojí, že…
    • odmítnutí posledního popisu a konec konfliktu, musíte najít v pravidlech, jak to je, a shodnout se na interpretaci
  • No já jsem si počítal tabulky, jak by se to dalo řešit realisticky, tak co kdybychom to zkusili podle mé úpravy…
    • vyměníte si pozice s PJem, řekne se první klíčová fráze a dle potřeby druhá, a pokračuje se v momentu před začátkem konfliktu.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [Dračí kuchyně 2021] Dračákis - Solaris

Příspěvek od MarkyParky »

Nemyslíš "Polaris"?
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dračí kuchyně 2021] Dračákis - Solaris

Příspěvek od Selhan »

:D ach jo. opraveno a přidána obálka.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
lyco
Příspěvky: 66
Registrován: 28. 2. 2010, 21:05

Re: [Dračí kuchyně 2021] Dračákis - Polaris

Příspěvek od lyco »

Dal jsem si předsevzetí, že ostatním soutěžícím pošlu zpětnou vazbu, takže tady je.

Důležité upozornění: všechno co píšu dál je můj názor. Je upřímný, ale ne nutně pravdivý; nemám patent na rozum.

Nemůžu to říct jinak: tohle je hrozné zklamání. Když jsem viděl jméno systému, tak mě to nadchlo, mj. proto že mě bavilo číst jak Faskalův zloděj v Prokletí Karaku bojuje se svými démony. I kdyby konverze byla braná jako komedie, myslím si, že v Polaris by se dala dělat z DrD vtipná, chytrá legrace. Od stolu mě třeba napadá, že protivníkem by nemusel být PJ, ale někdo by hrál za samotná pravidla, která se mu snaží překazit hledání srdce RPG, nebo třeba tragikomický příběh postavy na první úrovni, která se zoufale snaží dosáhnout Druhé Úrovně.

Z toho co jsi napsal mám spíš dojem, že není tvým cílem napsat hru, která by byla legrace, ale spíš si dělat legraci z praidel DrD a toho jak je stereotypně špatní hráči a PJ používají. Myslím si, že kašleš na to, jestli se to dá hrát, a chceš aby byla zábava to číst. To samo není problém (Munchkin takhle funguje a je to sranda), ale pak potřebuješ ukázat že máš nadhled, jinak to působí jako laciný výsměch (a přesně takhle na mě současná verze působí).

Když se podíváš na úspěšné parodie a komedie, tak zjistíš, že se obvykle berou velice vážně. A protože jsou v jádru absurdní, nebo je absurdní situace ve které jsou hrdinové, je to celé legrace. Napříkad Limonádový Joe je dobrá kovbojka: výrazný, ale ne moc schopný záporák se svým ďábelským bratrem, souboje na pistole před barem, nevinná dívka, krásná zpěvačka v baru - ale hlavní hrdina je obchodní cestující s limonádou, a profit je pro něj to samé jako ctnost. Protože autoři ukazují, že rozumí kovbojkám, tak víme že si chtějí dělat legraci, a ne se posmívat.

Jiný příklad je Kosmo - politická satira o české pilotované cestě na Měsíc. Přestože kosmonautika je podaná s přesností horší než v encyklopedii pro prvňáčky, všichni berou situaci vážně. O to je vtipnější, že jedinou poctivou, čestnou a schopnou postavu - vůdkyni týmu kosmonautů - nahradí v druhém díle slepice. Hořké, ale směšné, je, že ostatní opravdu schopné postavy jsou záporáci: všehoschopní podnikatelé, lobbyisti a podobně. Absurdní je, že kosmická loď vypadá jako tramvaj, a hlavní počítač na kosmonauty zvoní zvonkem, ale scéna ve které je odhalená je jak vystřižená z filmů o Apollu a autoři si dali záležet, aby tramvaj vypadala kosmicky (anténa na pantografu, raketové motory na zádi...).

Tvoje pravidla několikrát naznačují, že se něco dělá, ale vlastně na tom nezáleží ("PJ si na čtverečkovaný papír nakreslí náhodné podzemí a zaznačí si v něm libovolnou cestu", "PJ si hodí kostkou za sešitem, pak se rozhodne, jaká je obtížnost, a popíše hráči, jak to má dopadnout"). IMHO by bylo vtipnější, kdybys udělal nesmyslně složité tabulky, ideálně vnitřně rozporné nebo naopak triviální ("obtížnost všeho je 1, jenom velmi těká věc má obtížnost 17"), a zdůraznil že se musí hrát přesně podle nich. Nebo naopak nech hráče hádat, co si PJ myslí, a vůbec neházej. Současná verze vypadá, že to nebereš vážně.

Na tvém místě bych taky využil příležitost udělat si legraci z jediné složité věci na pravidlech Polaris: toho jak na sebe jednotlivé fráze navazují. (Většina lidí co znám začíná hru tím, že si na papír nakreslí graf hry.) Udělal bych třeba absurdně složitá pravidla se spoustou frází a ilustroval bych je nesmyslným diagramem (jak to dělá třeba manuál k INTERCALu: tohle je jediné vysvětlení operátoru "switch"). Jiná možost je, udělat je naopak jasné, ale zjevně nepoužitelné (fráze ke které se nikdy nedá dostat, jedna fráze jako odpověď na všechno...).

A nakonec technická drobnost: z konverze není jasné, kdy se která fráze používá (co jsou fráze na začátku hry? Na začátku scény?), a co se stalo s frázemi v Polaris. Polaris taky používá stupňování, kdy za důležité věci se dá zaplatit, a pak je těžké to zvrátit, to je důležitá mechanika: máš něco takového ve své verzi?
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dračí kuchyně 2021] Dračákis - Polaris

Příspěvek od Selhan »

Teď je mi blbé, že jsi mou vinou věnoval tolik času takové blbosti - myslel jsem, že je očividné, že tvůj dojem, že to neberu vážně, je zcela správný :D
Napadlo mě ve čtvrtek večer spojit ten památný Jersonův článek WTF momenty v RPG a formalizovanou mechaniku Polaris a v pátek při obědové pauze jsem to sepsal. Původní představa byla, že všechny konflikty by měly končit "za dveřmi je lávové jezírko", ale pak jsem vyměknul a řekl si, že bych to přeci jen mohl udělat hratelné. Děkuji tedy sice za zpětnou vazbu, ale rozhodně není v plánu to dál předělávat a přidávat tomu nějaké složité mechaniky*, lacinost byl vstupní požadavek.
Nějak mě tedy nenapadlo, že by se někdo mohl těšit na vážný pokus spojení poetiky Polaris a memeček Dračího doupěte, a pak by z toho mohl být zklamaný, to mě mrzí. Třeba ale někoho nakopnu k tomu to vymyslet, aby mi ukázal, zač je toho loket... hm? :D

Co mě nicméně mrzí je ta tvá "drobnost", totiž že jsem asi to tedy ve svém pokusu být co nejstručnější asi přestřelil, protože nechápeš, jak se to má hrát.
U každé fráze je určeno, kdy se používá: "Hra začíná prvními třemi klíčovými frázemi, poté následuje dle pravidel DrD dokud není třeba hodit si kostkou, v ten moment začíná konflikt a je třeba jej vyhodnotit dle pravidel konfliktových frází" - jak bych to měl napsat jasněji?
Fráze z původní Polaris se vůbec neobjevují, jsou nahrazené těmito novými (když si to porovnáš, tak jsou nahrazené docela 1:1).
A stupňování tam je. "Naposledy to ale bylo" je "You ask too much", možnost, jak oponentovi oponovat, a už se nedá jít zpět k "Počkat, jsem tam nezapočítal" ("But only if"), musí se použít jedna z následujících frází - buď ustoupit a shodnout se, nebo vyžádat arbitrární vyhodnocení (i když teda rule-lawyering je o dost šílenější způsob než hodit kostkou - což by ale dle mého mohlo mít za pozitivní efekt, že to nikdo moc nebude chtít dělat), a nebo si vyměnit s PJem místo (to je teda už volnější interpretace pravidel Polaris, ale popravdě se mi zamlouvá, že oproti Polaris se role skutečně mění, a ne jen následují za sebou).
A mezi konflikty je stupňování taky - pravda, mnohem volnější, než si upravovat atributy, je jen pravidlem, že se hráči musí za prohrané konflikty mstít, což by se asi dalo ještě prohloubit, ale pragmaticky si myslím, že to není dobrý nápad. Ta hra stejně se stejně nedá hrát jako delší kampaň - pravidlově jediný způsob, jak ji ukočit, je přestat hrát na čtvrt roku - a v to jednom sezení podle mého tohle postačí, přidávat další pravidla by to akroát znepřehlednilo.

*A aby tedy ten tvůj příspěvek nebyl úplně zbytečný, tak aspoň můžeme probrat, že já teda vidím hlavní "problémy" obou systémů asi úplně jinde, než ty.
Solaris podle mě opravdu nemá složité konflikty - jasně, je třeba mít před sebou vypsáno, jak jdou ty repliky po sobě, ale je jich osm, to není žádný INTERCAL. Mnohem obtížnější mi teda přijde celý systém s omylem a měsíci a kdybych chtěl dělat parodii na Polaris, tak se obuju právě do tohoto - každý hráč by měl definovánu nějakou poeticky specifikou oblast, ve které zasahuje do hry někomu dalšímu, a byl by k tomu složitý graf v podobě astrolábu.
A v DrD pak naopak podle mě není zas tak příznačné, že by zde byly příliš složité a zmatené tabulky. Jasně, je jich tam dost, ale já si teda mnohem spíš než tabulky vybavím iluzionismus, při kterém opravdu nezáleželo, co v těch tabulkách je, protože si to PJ ohýbal tak, aby mu postavy šly správným směrem. To je celá pointa tohohle vtipu, že na tom, co si kdo hodí, nezáleží, to je můj komentář, a jestli ti nepřijde vtipný, tak ok, s tím nic nenadělám a ani na tom u takovéhle pitomosti nesejde, ale já jsem se tím pobavil, takže jsem spokojený :D
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
lyco
Příspěvky: 66
Registrován: 28. 2. 2010, 21:05

Re: [Dračí kuchyně 2021] Dračákis - Polaris

Příspěvek od lyco »

Selhan píše: 7. 2. 2021, 09:52 Teď je mi blbé, že jsi mou vinou věnoval tolik času takové blbosti - myslel jsem, že je očividné, že tvůj dojem, že to neberu vážně, je zcela správný :D
Aha :) Trochu jsem čekal, že to ostatní vezmou aspoň způlky tak vážně jako já, i kdyby psali parodii. Každopádně, nemusíš se kvůli mě cítit špatně, kdybych nechtěl věnovat kritice ostatních svůj čas, tak ji nepíšu.
Selhan píše: 7. 2. 2021, 09:52 U každé fráze je určeno, kdy se používá: "Hra začíná prvními třemi klíčovými frázemi, poté následuje dle pravidel DrD dokud není třeba hodit si kostkou, v ten moment začíná konflikt a je třeba jej vyhodnotit dle pravidel konfliktových frází" - jak bych to měl napsat jasněji?
Hm, koukám že moje chápání v deset večer není nic moc, je to celkem jasné. Každopádně, já bych byl explicitní: "PJ řekne ..., na to hráč povinně odpoví ..., pak PJ odpoví ... a pak hra pokračuje podle pravidel DrD". A taky bych si nenechal ujít příležitost udělat si srandu v příkladu.
Selhan píše: 7. 2. 2021, 09:52 a už se nedá jít zpět k "Počkat, jsem tam nezapočítal" ("But only if"), musí se použít jedna z následujících frází - buď ustoupit a shodnout se, nebo vyžádat arbitrární vyhodnocení
Aha, zmátlo mě formátování: doporučuju dát do samostatné sekce (třeba "Fráze konfliktu" vs. "Fráze hádky").
Selhan píše: 7. 2. 2021, 09:52 pravidlově jediný způsob, jak ji ukočit, je přestat hrát na čtvrt roku
Tohle mi přišlo jako jeden z vtipných momentů, právě tím, jak moc je to absurdní.
Selhan píše: 7. 2. 2021, 09:52 Mnohem obtížnější mi teda přijde celý systém s omylem a měsíci a kdybych chtěl dělat parodii na Polaris, tak se obuju právě do tohoto - každý hráč by měl definovánu nějakou poeticky specifikou oblast, ve které zasahuje do hry někomu dalšímu, a byl by k tomu složitý graf v podobě astrolábu.
Sem s ním, to zní výborně :-D
Selhan píše: 7. 2. 2021, 09:52 Jasně, je jich tam dost, ale já si teda mnohem spíš než tabulky vybavím iluzionismus, při kterém opravdu nezáleželo, co v těch tabulkách je, protože si to PJ ohýbal tak, aby mu postavy šly správným směrem. To je celá pointa tohohle vtipu, že na tom, co si kdo hodí, nezáleží, to je můj komentář, a jestli ti nepřijde vtipný, tak ok
Aha, různý smysl pro humor. Tohle je přesně důvod, proč jsem psal, že moje kritika je upřímná, ale ne nutně správná, mě to moc vtipné nepřišlo. I tak si ale myslím, že vtipu by mohlo pomoct kdyby se to rozvedlo: četl jsem předevčírem Bílý hrad, a tam je railroadování a iluzionismu hromada, přímo to tam doporučují. Co třeba se k tomu ještě vrátit a napsat "ukázku ze hry" kde se tím PJ řídí?
Odpovědět

Zpět na „Dračí kuchyně 2021“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti