Nestvůry – pravidla, tvorba nových atd.

Původně švédská hra Forbidden Lands je retro fantasy RPG s důrazem na survival v otevřeném světě.

Moderátor: skaven

Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Nestvůry – pravidla, tvorba nových atd.

Příspěvek od smrq »

Tak jsem na postavy poslal obří pavouky. Nejde o žádnou Odulu, jen přerostlé, asi metr vysoké mrchy. Příručka vypravěče nic takového neměla, tak jsem si je musel vymyslet sám. A stalo se, čeho jsem se obával. Špatně se mi vyvažovala jejich síla. Napřed jsem na ně poslal pavouky dva s 15 životy. Ale když už hned v prvním kole zařádili, snížil jsem jim sílu raději na 10. A nakonec to bylo málo.

Používáte nějaké pravidlo, jak nastavit počet a sílu nestvůr, aby byl souboj pro postavy výzvou, ale zároveň šlo o splnitelný úkol? Třeba že součet jejich síly bude podobný součtu síly členů družiny?

Pak jsem narazil na problém, který jsem nevěděl: nestvůry mohou před útoky uhýbat. Jakým bankem kostek na toto hází? A pokud vícenohé nelze povalit, smím říct, že uskakující pavouk nespadne na zem?
A mimochodem, jakou mají sílu dvounohé nestvůry, pokud se je někdo snaží povalit (je to důležité, abych určil, kdo je silnější)? Mám skutečně počítat ty jejich patnáctky a tak?

Mému pavoukovi jsem vymyslel tabulku útoků, kde je jedna z akcí, že vrazí do nepřítele a svou vahou se jej pokusí povalit. A jiný útok byl, že na ležící postavu může zaútočit jedovým ostnem na zadku (jed jej mohl ochromit na K4 kol). Jenže až v boji jsem si uvědomil, že tohle je naprosto neúčinné. I pokud bych uspěl, postava se vždy postaví a uštknutí není vlastně použitelné. Obejít by se to dalo tím, že to prohlásím za krátkou akci, ale to mi již přijde obcházení pravidel. Asi se příště budu muset snažit při větším počtu pavouků, aby bojovali spolu a synchronizovali své akce.
Kolik byste dali takovému pavoukovi třídu zbroje? Použil jsem 4.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobrodružná místa - odkazy, doporučení, zkušenosti

Příspěvek od Markus »

smrq píše: 30. 11. 2020, 00:25. Napřed jsem na ně poslal pavouky dva s 15 životy. Ale když už hned v prvním kole zařádili, snížil jsem jim sílu raději na 10. A nakonec to bylo málo.
Nejsou to životy, ale síla. Uvažovat o tom jako o životech tě mate. Chybu jsi udělal nastavením síly metrového pavouka na 15, což je síla trolla. Síla 10 je silnější než vrrk, pořád moc.

Koukni se na konec bestiáře na tabulku zvířat. Připodobni pavouka něčemu nejbližšímu. Metrový pavouk může být pes (síla 3), možná divočák (síla 4)?

Něco takhle malého by navíc asi vůbec nemělo používat pravidla pro nestvůry. Jestli ti ta síla přijde malá, dej tomu pavoukovi dovednost Boj zblízka (pes i divočák ji mají), ale nezvyšuj jí sílu, protože to bude dělat bordel, třeba při tom povalování.

Asi bych jim ani nedělal tabulku nestvůrných utoku a akorát jim k normálnímu útoku přidal ochromujici jed nebo tak něco. Metrový pavouk fakt není materiál na nestvůru.

Nebo jsi mohli vzít statistiky příšery Hmyzáci, víceméně beze změny
Pak jsem narazil na problém, který jsem nevěděl: nestvůry mohou před útoky uhýbat. Jakým bankem kostek na toto hází?
Všechno má obratnost, ne? Na uhyb hazej obratností. Kdyžtak tomu můžeš přidat dovednost Mrštnost, aby to mělo víc kostek.
A mimochodem, jakou mají sílu dvounohé nestvůry, pokud se je někdo snaží povalit (je to důležité, abych určil, kdo je silnější)? Mám skutečně počítat ty jejich patnáctky a tak?
Ano, akorát nesníš dát trollí sílu 15 metrovému pavoukovi :)
Kolik byste dali takovému pavoukovi třídu zbroje? Použil jsem 4.
Hmyzák má zbroj 4, tak aspoň tohle jsi trefil dobře :)

EDIT: Jo a na konci tabulky zvířat je pavouk (obyč), tak stačilo zvednout mu sílu třeba na 4 a měl bys vystaráno :)
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2690
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Dobrodružná místa - odkazy, doporučení, zkušenosti

Příspěvek od Log 1=0 »

Tohle jsou dojmy po přečtení pravidel, nemám ještě zkušenost, tak mě ber s rezervou. Ale:
Myslím, že nějaký "nápovědný algoritmus pro tohle v ZZ není. A být ani nemůže, protože ty jako Vypravěč nemůžeš vědět předem, v jakém stavu postavy dojdou do toho souboje. Pokud jim to cestou nepadalo a hodně zkoušely štěstí, mohou mít odrainované vlastnosti na 1-2 ale fůru bodů vůle (a pak bude hodně záviset na iniciativě), nebo naopak bez bodů vůle, ale zato s dvojnásobnými vlastnostmi. A podle mě to je i záměr, podtrhuje to ten combat as war feeling, potřebu poznat, jestli bojovat nebo zdrhnout.

Nicméně se podle mě předpokládá, že postavy nebudou (možná s výjimkou nemrtvých a hmyzáků + harpyjí, ale ty jsou psané dost jinak) bojovat s více jak jednou nestvůrou naráz (NPC nejsou nestvůry).
Btw. pro potřebu obřích pavouků plánuji jednou požít refluff hmyzáků.

Na úhyb podle mě hází nestvůry normálně mrštností. Obratnost mají všechny, některé mají i dovednosti, tak nevím, co jiného by se mělo vymýšlet.

Co se týká povalení, klidně bych bral ty patnáctky. Na konkrétní hodnotě stejně nezáleží a že na povalení mýtické obludy potřebuji víc úspěchů, než na povalení chlápka mne tedy dává dost smysl.

Statování potvor budu řešit refluffy těch oficiálních, jít takhle od nuly si netroufám. Ale pavouk by mohl mít možnost chytat cíle do pavučin, a pak by třeba nemohli chodit (a tedy ani vstávat), pokud třeba neuspějí v hodu, to by mohlo být zajímavé kombo s těmi dvěma dalšími útoky.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobrodružná místa - odkazy, doporučení, zkušenosti

Příspěvek od Markus »

smrq píše: 30. 11. 2020, 00:25 A pokud vícenohé nelze povalit, smím říct, že uskakující pavouk nespadne na zem?
Říct to můžeš, dává to smysl, ale buď fér a odeber mu za to ty 2 kostky :) Pavouk asi nebude mistr úskoků.

Ale jelikož si obratnost pavouka stejně vymýšlíš sám a nic ti nebrání udělat ji o 2 vyšší a tím odebrané kostky vykompenzovat, proč si rovnou neušetrřit práci? Prostě rovnou nastav obratnost tak, aby odrážela pavouka nepadajícího na zem a máš to. $D
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Dobrodružná místa - odkazy, doporučení, zkušenosti

Příspěvek od smrq »

To Markus: vidíš, já si těch pavouků vzadu nevšiml. Jak píšeš, bylo by asi řešení jich poslat víc a slabších.
Co se dá dělat, nechám si svou tabulku na příště, až potkají nějaké velké monstrum.
Že se na úhyb hází Obratností jsem úplně zapomněl, moje chyba, nemám ty pravidla ještě zažité.

Každopádně je dobře, že jsem se zeptal, hodně jsi mi pomohl i do příštích sezení. Ono se to časem všechno poddá.

U tvorby mého pavouka jsem z monster v bestiáři vycházel, pročítal jsem si jejich tabulky útoků, vyloženě pavoučí útoky tam nebyly. Nemám tu tabulku u sebe, ale můj obří pavouk vypadal ve finále nějak takto:

Síla 10, Obratnost 4, zbroj 4
Umí lozit po skalách a stromech. Kolem doupěte má natažené sítě a pokud o ně někdo zavadí, jde se podívat, kdo se mu tam chytil. Pavučiny lepí, ale jdou s trochou snahy roztrhat hodem na Sílu.

Tabulka útoků:
* Útok dle situace, pokud je pavouk někde na stromě či skále, útočí skokem z výšky. Síla útoku je 6 (pavouk se snaží překvapit). V případě úspěchu oběť povalí.
* Kousnutí kusadly - síla 7, 2 zranění
* Vystřelení sítě - střelecký útok na krátkou vzdálenost - síla útoku 7. Nezraňuje, ale zasažená postava je zamotaná do sítě. Aby síť roztrhala, musí hodit hod na Svaly, počet potřebných 6 se rovná počtu úspěchů, které pavouk hodil na střelbě sítí.
* Plivnutí jedu - opět střelecký útok, síla 7 - na hlavu. Nezraňuje - v případě zásahu je oběť částečně oslepena na k4 kol (Oběti slzí silně oči, ale vidí. Dával jsem jí postih na akce -2).
* Povalení - pavouk skočí vpřed a naražením svým tělem a kusadly se snaží protivníka povalit. Síla útoku 7 (cosi váží).
* Pokud je před pavoukem povalená oběť na zemi, může nad ní naběhnout a zkusit ji zasáhnout jedovým ostnem na zadku - Síla útoku 4 (ale má těch +2 za cíl na zemi), zranění je vždy maximálně 1. Ale oběť je zasažená jedem, který ji může ochromit na k4 kol (nemůže se moc hýbat. Trochu plazit, něco vzít do dlaně, ale pevný stisk, máchnutí zbraní nebo postavení není možné)

Nemyslím, že jsem vymyslel něco extra přehnaného. Takto postavené mi ty dva pavouky skupina rozmlátila během 3 nebo 4 kol bez nějakých větších problémů. Ti lepší z dobrodruhů hází na útoky 9 kostkami.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 639
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: Nestvůry – pravidla, tvorba nových atd.

Příspěvek od Ota »

Až při našem domácím hraní prozkoumáme okolí Kamence, zkusím vytvořit nějakou tu echt jeskyni (kobku, podzemí hradu). Jedna z nestvůr bude oživlý popravčí meč, jehož kartu přikládám.

Snad to nebude TPK v pěti kolech (ve skupině jsou tři postavy - bard, lovec a bojovník) :).
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2690
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Nestvůry – pravidla, tvorba nových atd.

Příspěvek od Log 1=0 »

Přesný sek je designově poněkud neelegantní. Možná bych nechal postavu spíše hodit na mrštnost, třeba i s nějakým postihem, a ztrátou 1 bodu síly při neúspěchu.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 639
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: Nestvůry – pravidla, tvorba nových atd.

Příspěvek od Ota »

Log 1=0:
Děkuji za připomínku. Byla trefná.
Vypravěči to ušetří 1 hod a navíc to bude dělat přesně to, co jsem chtěl.
Opraveno.
Přílohy
Popravčí meč_1-1.pdf
(283.39 KiB) Staženo 85 x
Odpovědět

Zpět na „Zapovězené země“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti