Boj na koni

Původně švédská hra Forbidden Lands je retro fantasy RPG s důrazem na survival v otevřeném světě.

Moderátor: skaven

Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Boj na koni

Příspěvek od smrq »

Mrzí mě, že pravidla hry, kde je povolání Jezdec, více nemyslí na boj na koni (ta špetka na str 115 opravdu není dostačující). Jistě vznikne fůra nejasností a pravidlových problémů.

Včera jsme kupříkladu řešili tuto situaci: Postava prchala na koni vesnicí Kotliny (byla noc, ale ves zburcovaná a na mnoha místech byly zapálené pochodně). Jezdec projížděl kolem lovce, který po něm zkoušel vystřelit.

1/ Řešil jsem, zda je za jízdu na koni nějaký postih na střelbu. Nakonec jsem aplikoval -1, jak popisují pravidla str. 115. (Ale nejsem si vůbec jistý, zda by měl platit i pro střelbu.)

2/ Protože odrážet šípy nešlo, vyhlásil jezdec, že chce uhýbat. Lze ale v sedle koně uhýbat? Hráč argumentoval, že se prostě skloní. Dal jsem mu tedy postih -2, který dostávají postavy, které nechtějí po úhybu spadnout na zem, ale tak nějak cítím, že uhýbání v sedle koně není to samé, co na nohách.

Jak byste tyto situace řešili vy?
Naposledy upravil(a) smrq dne 17. 11. 2020, 11:16, celkem upraveno 1 x.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Boj na koni

Příspěvek od Selhan »

*na tváři se mu objevuje významný úsměv plný zadostiučinění*

Ale abych zkusil být i nápomocný: Zase bych bral, že jestli si hráč vybral jezdce, tak asi chce hrát jezdce, a je trochu blbé mu házet klacky pod nohy nastavováním pravidel méně výhodně, než kdyby byl pěšmo. I realisticky mi přijde, že jezdec na koni přeci jen má v boji obecně docela výhodu, a dovedu si představit zkušeného Vinnetoua, jak je na koni obratný. Popravdě mi přijde tvoje řešení dobré. Jistě, v sedle koně je to něco jiného než na zemi, ale ty pravidla jsou taky jen abstrakce omezená používanými čísly, takže stačí, že to přibližně odpovídá.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Boj na koni

Příspěvek od Markus »

Jdeš na to dobře. Jako Vypravěč máš pravomoc dávat na hody situační bonusy a postihy (tabulka str. 48), kterými můžeš zohlednit, že se ti nějaká situace zdá nezvykle obtížná nebo naopak snadná.

Kromě téhle obecné tabulky, kde máš napasované postihy na přídavná jména (např. odstrašující obtížnost = –3) nejsou různé situační modifikátor a výjimky nejsou v pravidlech popsané. To je jeden z tvých hlavních úkolů coby Vypravěče: fungovat v pozici rozhodčího, posuzovat pravidla. Pravidla tě v téhle práci nenahrazují a ani nemají - je to tvoje zodpovědnost.

Je to trochu jiná filozofie psaní pravidel, než jaká byla třeba v DrD, kde se pravidla naopak snažila všechno přesně vyčíslit a vypočítat, aby PJ nemusel myslet. Zapovězené země drží logiku oldschoolových her, kdy ti místo přesných pravidel (až zákonů) dají obecná vodítka a pak je to na tobě.

===

Konkrétně:

Aplikovat postih –1 za střelbu na jedoucí cíl mi přijde adekvátní.

Ze sedla se ale střílet nedá bez patřičného talentu, to je explicitně popsáno v pravidlech jízdního boje.

Obrana v sedle: Dobrá otázka a není to tam jednoznačně popsané. Koukni na stejnou otázku na Redditu. Podle mě: klasický úhyb bez postihu vyžaduje, abys spadl na zem, tj. spadl ze sedla - to asi nechceš. :) Aplikovat klasický postih –2 za to, že nespadne, mi přijde adekvátní. Rozhodls to podle mě dobře.

Ještě je zajímavé tohle.
POHYB: Když se při jízdě na zvířeti pokusíš provést akci, která obvykle vyžaduje hod
na MRŠTNOST (například přesun do NÁROČNÉ
zóny), hoď si místo toho na dovednost ZVÍ-
ŘATA a přičti obratnost zvířete (nikoli svoji
osobnost). Za neúspěch při zkoušení štěstí při
takovém hodu nedostaneš body vůle.
Takže je otázka, jestli bys na uhýbání neměl házet místo dovedností Mrštnost dovedností Zvířata. Zní to i celkem smysluplně. Byť je to teda oddíl nazvaný "Pohyb", takže se to dá vyložit i tak, že se to týká jen pohybových akcí.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Boj na koni

Příspěvek od Markus »

Jo a co to v těch Kotlinách proboha vyvádíte? :D
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Boj na koni

Příspěvek od smrq »

Selhan píše: 17. 11. 2020, 10:35 Ale abych zkusil být i nápomocný: Zase bych bral, že jestli si hráč vybral jezdce, tak asi chce hrát jezdce, a je trochu blbé mu házet klacky pod nohy nastavováním pravidel méně výhodně, než kdyby byl pěšmo. I realisticky mi přijde, že jezdec na koni přeci jen má v boji obecně docela výhodu, a dovedu si představit zkušeného Vinnetoua, jak je na koni obratný. Popravdě mi přijde tvoje řešení dobré. Jistě, v sedle koně je to něco jiného než na zemi, ale ty pravidla jsou taky jen abstrakce omezená používanými čísly, takže stačí, že to přibližně odpovídá.
Tak obecně se snažím spíš dělat hráčům radost, že se jim něco podařilo (pokud nevymyslí absolutní ptákovinu, tu zase milerád nějakým drobným šťouchancem potrestám.
Takže je nesmysl, přesně jak píšeš, kazit hráči Jezdce hru a házet mu klacky pod nohy. Ale do této situace se může dostat i jiná postava. Jezdec má v sedle výhodu skrz Talenty povolání.
Naposledy upravil(a) smrq dne 17. 11. 2020, 14:41, celkem upraveno 1 x.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Boj na koni

Příspěvek od smrq »

Markus píše: 17. 11. 2020, 10:47 Ještě je zajímavé tohle.
POHYB: Když se při jízdě na zvířeti pokusíš provést akci, která obvykle vyžaduje hod
na MRŠTNOST (například přesun do NÁROČNÉ
zóny), hoď si místo toho na dovednost ZVÍ-
ŘATA a přičti obratnost zvířete (nikoli svoji
osobnost). Za neúspěch při zkoušení štěstí při
takovém hodu nedostaneš body vůle.
Takže je otázka, jestli bys na uhýbání neměl házet místo dovedností Mrštnost dovedností Zvířata. Zní to i celkem smysluplně. Byť je to teda oddíl nazvaný "Pohyb", takže se to dá vyložit i tak, že se to týká jen pohybových akcí.
Hmm... v takovém případě bych asi dal hráči možnost si vybrat to lepší, co má.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Odpovědět

Zpět na „Zapovězené země“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti