O světě Zapovězených zemí
Moderátor: skaven
- MarkyParky
- Příspěvky: 16473
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?
Nemusí tam žít jen písaři, ale i trpaslíci, co zajišťují obživu a řemesla. Třeba jsou trpaslíci dlouhověcí a když chce být jeden kronikářem, třeba musí dlouho čekat, než se vůbec uvolní místo u nějakého mistra a tak studují ve svém volném čase a mezitím pracují na terasovitých políčkách, pasou dobytek, loví, nebo podle starých manuskriptů vyrábějí neobvyklé řemeslné výrobky a ty pak za draho prodávají a směňují s okolními komunitami. Také mohou pro nějakou jinou komunitu udržovat v chodu nějaké prastaré zařízení, kterému rozumí jen oni (Studna s archimédovým šroubem poháněná větrnými plachtami? Přehada? Avadukt, co zavlažuje jinak suchou zem?) a dostávají za to platbu v naturáliích. Pak samozřejmě ten papír a knihy, to asi taky budou prodávat velmi draze a z toho pak nakupovat věci, co si sami nevyrobí/nevypěstují/neseženou.smrq píše: ↑5. 3. 2021, 10:38 Tak teď jsi mě odhalil se vším všudy. Mám dobrodružné místo, utajený trpasličí hrad Hřeben v horách, kde žijí staří trpasličí kronikáři. Přes léto se potulují krajinami ZZ, sbírají pověsti a informace, dělají zápisky a přes zimu zalezou do hradu, kde sepisují kroniky. Postavy tam poženu pro důležité informace.
Jenže přemýšlím, čím by se tito trpaslíci mohli živit. Mohou tam mít nějakou zahrádku a něco možná naloví, ale většinu proviantu získávají cestou do nížin, kde nakoupí, zboží naloží na poníky a vracejí se tajnou podzemní chodbou zpět na hrad.
Ale čím by si na své potřeby vydělávali? Mohou umět vyrábět pergameny a z nich vázat knížky. A přepisovat a rozšiřovat po okolí knihy a spisy, prodávat své dílka a tím získávat potřebné zboží. Jen je nutné popřemýšlet, zda to všechno píší ručně a kniha je vzácná v ceně statku nebo mají na hradě knihtisk. Asi by se mi víc hodila první možnost a do ZZ se mi to zdá vhodnější. Prostě by jednou dvakrát do roka prodali nějakému nadšenému boháči ručně přepsanou knihu či kroniku a on by jim za to naložil proviantu, až se budou poníci prohýbat.
+1!
Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?
Jsou skřeti aktivní v noci nebo ve dne? Pokud máme skřetí vesnici na kterou družina narazí, kdy je najde vzhůru? Kdy budou skřeti dělat své každodenní činnosti?
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?
V noci. V prvním (americkém) vydání měli skřeti dokonce za denního světla postihy.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: Zapovězené země - co je to vlastně za svět?
Dnes mi došlo, že toto nedává příliš smysl. Protože Krvavá mlha kosila i skřety. Není možné, aby se za těch 300 let nepřizpůsobili životu na slunci. Nebo aspoň částečně.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
První dojmy po vydání
Nevím přesně, kam to dát, ale měli jsme s Mizym první seanci v ZZ a když (druhý nováček ve skupině) Garthener (alias Naveth) v rámci po-herní diskuse na Discordu nadhodil několik otázek k tomu, jak se vlastně dostává k herním postavám "lore" settingu ZZ, tak mi došlo, že vlastně hrozně špatně (což hře nevadí), ale problémem je, že hodně (navzájem provázaných) informací pro Vypravěče je poněkud (pro mne) nelogicky rozházeno napříč všemi (zatím dostupnými) produkty. Jinými slovy, i když jsou to hodně skvělé nápady a (asi) dávají nějakou ucelenou logiku, pokud Vypravěč nepřečte všechno a nemá sloní paměť (aby si to všechno poskládal dohromady), tak to i pro něj musí být docela zmatek. U survival explorace low resource hráčské skupiny to asi pro vedení hry nevadí, ale při dlouhodobém hraní a návazně třeba i vedení sídla (stavbě tvrze) to může představovat určitý zádrhel. Mám tenhle pocit sám, nebo to má podobně i někdo další ?
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22626
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: První dojmy po vydání
Po přečtení základních pravidel jsem měl podobný dojem, a pokud jsou další informace o tom světě zadrátované a k nalezení jen v rozšířujících příručkách, tak by se tenhle dojem ještě prohloubil.
Ale třeba to funguje tak, že se dozvíš jen lore, který využiješ v daném dobrodružství, to nevím.
Ale třeba to funguje tak, že se dozvíš jen lore, který využiješ v daném dobrodružství, to nevím.
hraju: Ω Projekt Omega
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21014
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: První dojmy po vydání
Ten svět reálně moc lore nemá, ne? Je to prostě prázdná mapa, do které si něco naflákej. Ano, jsou tu popsané nějaké rasy a organizace, ale množství lore ve srovnání s jinými světy je minimální – možná to vás mate? Že tu vlastně není co zjišťovat. Mnohé věci – řekněme Rezaví bratří – jsou nastíněné, ale nejsou popsané v detailu a nechané na GMovi? (Kde sídlí? Kdo je vede? O co jim jde? Není řečeno.)
Pak je tu dlouhá historie, která je minimálně pro hraní základní hry úplně k ničemu a ignorovatelná. Význam má až v kombinaci s kampaní Krkavcova čistka, která na základě ní buduje různá NPC a lokace – a vlastně až ta kampaň dává tomu lore reálnou podobu.
EDIT: Především ten svět ale nemá žádnou popsanou geografii a lokace. Ta mapa je reálně prázdná a nic v ní není, dokud to tam GM nedosadí. Nemůžeš vlastně ani zjišťovat, kde jsou nějaké državy církví, šlechticů atd... Nejsou!
Pak je tu dlouhá historie, která je minimálně pro hraní základní hry úplně k ničemu a ignorovatelná. Význam má až v kombinaci s kampaní Krkavcova čistka, která na základě ní buduje různá NPC a lokace – a vlastně až ta kampaň dává tomu lore reálnou podobu.
EDIT: Především ten svět ale nemá žádnou popsanou geografii a lokace. Ta mapa je reálně prázdná a nic v ní není, dokud to tam GM nedosadí. Nemůžeš vlastně ani zjišťovat, kde jsou nějaké državy církví, šlechticů atd... Nejsou!
Re: První dojmy po vydání
Je tam hodně lore navázané na různá náboženství, vztahy mezi nimi a návazně tedy potenciálně i vztahy jednotlivých ras (u lidí etnik), mezi sebou, vyplývající z tohoto lore. (EDIT: Tyto vztahy se pak mohou promítnou do dynamiky herní skupiny v případě hráčských postav z různých ras, případně etnik.)Markus píše: ↑25. 8. 2021, 09:13 Ten svět reálně moc lore nemá, ne? Je to prostě prázdná mapa, do které si něco naflákej. Ano, jsou tu popsané nějaké rasy a organizace, ale množství lore ve srovnání s jinými světy je minimální – možná to vás mate? Že tu vlastně není co zjišťovat. Mnohé věci – řekněme Rezaví bratří – jsou nastíněné, ale nejsou popsané v detailu a nechané na GMovi? (Kde sídlí? Kdo je vede? O co jim jde? Není řečeno.)
Samozřejmě v případě Gonzo fun explorace čehokoliv to neřešíš, ale jakmile to někdo vezme jako "serious game" ten rozptyl těch informací začíná být trochu problém.
Re: První dojmy po vydání
Přiznám se, že jsem Příručku Vypravěče taky pročítal dvakrát třikrát, aby mi jako Vypravěči ten lore přešel aspoň trochu do krve (a taky jsem u toho udělal errata. )
ZZ mají jiný přístup k lore než třeba Forgotten Realms. Tam existuje hafo příruček, románů, PC her a celá wiki, kde PJ/hráč může studovat až do zblbnutí. ZZ oproti tomu předpokládají, že nováček neví vůbec nic. Lore putuje k hráčům přes Legendy, takové ty kartičky na konci Příručky Vypravěče (dále PV), co jdou i stáhnout z webu Mytaga. Idea je taková, že hráči dostanou legendu k dobrodružnému místu, o kterém se buď doslechnou, nebo na něj narazí přes tabulku náhodných míst a tam jim tu legendu buď předá nějaká nehráčská postava, nebo si postava úspěšně hodí na Příběhy. V těch ukázkových místech na konci PV je vidět, že celé to místo je obvykle nějak spojené s historií a lore ZZ. Pokud postavy narazí na nějaký magický artefakt, tak ten má obvykle taky historii, která se vztahuje k lore ZZ.
Bohužel pokud vám jde o lore ZZ a nechcete to hrát jako generickou fantasy, tak Krkavcova čistka je naprostá nutnost. Teprve ta prováže všechny artefakty a nová dobrodružná místa s historií Krkavčích zemí tak, že se hráči pídí po nových informacích a lore jim konečně začne dávat smysl. To si lidi i na US forech pochvalují, že Krkavcova čistka dává Zapovězeným zemím feeling, který nemá žádná jiná RPG.
ZZ mají jiný přístup k lore než třeba Forgotten Realms. Tam existuje hafo příruček, románů, PC her a celá wiki, kde PJ/hráč může studovat až do zblbnutí. ZZ oproti tomu předpokládají, že nováček neví vůbec nic. Lore putuje k hráčům přes Legendy, takové ty kartičky na konci Příručky Vypravěče (dále PV), co jdou i stáhnout z webu Mytaga. Idea je taková, že hráči dostanou legendu k dobrodružnému místu, o kterém se buď doslechnou, nebo na něj narazí přes tabulku náhodných míst a tam jim tu legendu buď předá nějaká nehráčská postava, nebo si postava úspěšně hodí na Příběhy. V těch ukázkových místech na konci PV je vidět, že celé to místo je obvykle nějak spojené s historií a lore ZZ. Pokud postavy narazí na nějaký magický artefakt, tak ten má obvykle taky historii, která se vztahuje k lore ZZ.
Bohužel pokud vám jde o lore ZZ a nechcete to hrát jako generickou fantasy, tak Krkavcova čistka je naprostá nutnost. Teprve ta prováže všechny artefakty a nová dobrodružná místa s historií Krkavčích zemí tak, že se hráči pídí po nových informacích a lore jim konečně začne dávat smysl. To si lidi i na US forech pochvalují, že Krkavcova čistka dává Zapovězeným zemím feeling, který nemá žádná jiná RPG.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: První dojmy po vydání
Ještě to doplním konkrétní příklad - pokud hraji vlkena, samozřejmě uctívám Lovkyni, bude se brát sejmutí Rezavého bratra jako dobrý skutek nebo špatný nebo neutrální ?
Ten pocit z těch "rozházených" informací není ani tak o těch jednotlivých legendách k místům, osobám či artefaktům (legendy jsou jen příběhy a za mne se mohou mýlit, odporovat si, záměrně mlžit, zveličovat či naopak marginalizovat...), ale spíše ohledně těch vztahů mezi těmi mocnostmi (a na ně navázanými skupinami), jež jsou v pozadí.
Když nad tím přemýšlím, možná by pomohla nějaká vztahová mapa (1xA4), jež by to nějak shrnula ?
(Například v 13th age jsou podobně ty mocnosti shrnuty přehledně na jednu stránku - tam jsou sice "otevřeně" známy všem obyvatelů tedy i všem hráčským postavám, ale v ZZ by něco podobného asi mohlo pomoct právě vypravěči.)
Ten pocit z těch "rozházených" informací není ani tak o těch jednotlivých legendách k místům, osobám či artefaktům (legendy jsou jen příběhy a za mne se mohou mýlit, odporovat si, záměrně mlžit, zveličovat či naopak marginalizovat...), ale spíše ohledně těch vztahů mezi těmi mocnostmi (a na ně navázanými skupinami), jež jsou v pozadí.
Když nad tím přemýšlím, možná by pomohla nějaká vztahová mapa (1xA4), jež by to nějak shrnula ?
(Například v 13th age jsou podobně ty mocnosti shrnuty přehledně na jednu stránku - tam jsou sice "otevřeně" známy všem obyvatelů tedy i všem hráčským postavám, ale v ZZ by něco podobného asi mohlo pomoct právě vypravěči.)
Re: První dojmy po vydání
SPOILER ALERT(Kde sídlí? Kdo je vede? O co jim jde? Není řečeno.)
Ale je. Současným vůdcem Rezavých bratří je pán rzi Kartorda. (str. 39) A Rezavý kníže sídlí v Alderštajnu, ne?
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: První dojmy po vydání
Vitus: Otevřené nepřátelství panuje jen mezi Rezavými bratry a Krkavčími sestrami (pokud nebereme v potaz Alderland). Vlkeni obecně ostatním rodům nedůvěřují, ale zrovna k Rezavým bratrům chovají sympatie. Viz část (bez spolerů): (...) existuje mezi oběma skupinami jisté vzájemné pouto.
Jinak Elfové se mají rádi s trpaslíky a lidi nemusí, lidé zas drží při sobě a elfy a trpaslíky nemusí. Elfové mají navíc zvláštní pouto k entům. Hobiti a skřeti jsou na okraji zájmu ostatních rodů (asi jako ve Středozemi), ale právě tyto dva rody drží vzájemné, i když nepřiznané, pouto. Orci nemají rádi nikoho a cítí nepřátelství ke všem ostatním rodům.
Jinak Elfové se mají rádi s trpaslíky a lidi nemusí, lidé zas drží při sobě a elfy a trpaslíky nemusí. Elfové mají navíc zvláštní pouto k entům. Hobiti a skřeti jsou na okraji zájmu ostatních rodů (asi jako ve Středozemi), ale právě tyto dva rody drží vzájemné, i když nepřiznané, pouto. Orci nemají rádi nikoho a cítí nepřátelství ke všem ostatním rodům.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: První dojmy po vydání
O tom nepřátelství mezi Rezavými bratry a Krkavčími sestrami vím, to je tam v těch knihách několikrát jasně řečeno, ale ty sympatie Vlkenů k Rezavým bratrům (to, co cituješ) je kde (budu se na to muset podívat, to mi někde uniklo) ?ShadoWWW píše: ↑25. 8. 2021, 10:00 Vitus: Otevřené nepřátelství panuje jen mezi Rezavými bratry a Krkavčími sestrami (pokud nebereme v potaz Alderland). Vlkeni obecně ostatním rodům nedůvěřují, ale zrovna k Rezavým bratrům chovají sympatie. Viz část (bez spolerů): (...) existuje mezi oběma skupinami jisté vzájemné pouto.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22626
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: První dojmy po vydání
Řekl bych, že pokud je řeč o roztříštěnosti informací o ZZ po různých příručkách a různých místech jedné příručky, tak tohle nemohl být lepší příklad.
hraju: Ω Projekt Omega
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů