O světě Zapovězených zemí

Původně švédská hra Forbidden Lands je retro fantasy RPG s důrazem na survival v otevřeném světě.

Moderátor: skaven

Odpovědět
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od ShadoWWW »

Vitus: Příručka Vypravěče, str. 67 předposlední odstavec.

Jerson: Je to roztříštěné. Musel jsem každou knihu pročíst dvakrát a dělat si vlastní výpisky*. Mezi jednotlivými pročtěními jsem si to musel i zahrát, abych věděl, co a jak je pro mě užitečné. A i tak se mi stane, že musím něco vyhledat v PDF, protože v knize bych nevěděl, kde to najít. Ale zas když to už člověk má strukturované podle sebe, tak je to super.

Ono je to i tím, že autoři jsou na prvním místě spisovatelé. Takže je to psané čtivě, ale špatné na dohledávání. Psát knihu a psát RPG příručku je dost jiné. I ti, co RPGčka běžně hrají, si na tom vylamují zuby. Buď to píšou moc jako technický manuál (např. Void, DnD 4E nebo Pathfinder 2E), kde sice všechno rychle dohledáš, ale číst je to strašná pruda; nebo zas moc jako román (DnD DMG 1E, Forbidden Lands), který se sice krásně čte, ale špatně se v něm vyhledává. DnD 5E příručky jsou v tomto dost před konkurencí.

* K tomu jsem využil kožený zápisník, který mi ladí ke koženým obalům příruček ZZ.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: O světě Zapovězených zemí

Příspěvek od Markus »

Přesunul jsem nás do diskuze o světě.

Ta roztříštěnost informací tu určitě je, sám na ni nadávám v dobrodružstvích, ale nemyslím, že je Vitusi tím hlavním jádrem tvého "problému".

Tím je, že Zapovězené země jsou (záměrně) velice vágní a na spoustu věcí prostě neexistuje autoritativní odpověď. Třeba...
Vitus píše: 25. 8. 2021, 09:50 Ještě to doplním konkrétní příklad - pokud hraji vlkena, samozřejmě uctívám Lovkyni, bude se brát sejmutí Rezavého bratra jako dobrý skutek nebo špatný nebo neutrální ?
...nevím! Nikdo neví! Nehledej odpověď v příručkách, vymysli si to.

A to není jenom takhle otázka, ale taky: jaká je přesná věrouka víry v Lovkyni? Jak vypadají její svatyně? Jaké jsou vztahy mezi tohle církví a jinými. Vymysli si to! Je to prostě jiná filozofie psaní světa. Ano, oni tu mají nějaké obecné texty, aby tě inspirovali a dali ti nějaké materiály, ze kterých můžeš vycházet – ale počítá se s tím, že si Vypravěč ten svět skládá sám. Člověk navyklý na jiné světy může mít tendenci „najít si, jak je to správně“, ale to v Zapovězených zemích nefunguje a nejsou tak myšlené.

Tolik jejich filozofie.

Jenomže oni si ji sami trochu boří tím, že někde skutečně mají zbytečné detaily, například celou část s historií světa bych z té příručky nejradši smazal. Informace o tom, že "současným vůdcem Rezavých bratří je pán rzi Kartorda, sídlící v Alderštajnu" v té knize taky nemá co dělat! Ve chvíli, kdy nemáš – a nikdy nebudeš – mít popsaný Alderštajn a spoléháš na to, že si Vypravěči tvoří vlastní lokace a postavy, prostě nemůžeš hodit do příručky takovouhle větu, která se tváří, jako že existuje nějaký objektivě daný svět s objektivně daným Alderštajnem a objektivně daným Kartordou.

Prostě je to schizofrenní a problém je spíš v tom, že Zapovězené země mají moc detailů, což strašně mate – vytváří to dojem, že existují nějaké objektivně dané postavy, vazby a lokace, a přitom celá knížka naopak počítá s tím, že svět není objektivně daný a vzniká až hrou.

Souvisí to taky s tím, že ten spisovatel jim pravděpodobně zároveň psal svět i kampaň a oni pak některé informace dali do kampaně (která už skutečně má objektivně dané lokace a osoby) a některé do základní příručky. Jenomže pak máš v základní příručce lore navazující na kampaň a je v tom bordel. Podle mě tu základní příručku měli nechat bez jakéhokoli objektivního "lore", žádný kníže Kartorda a Alderštajn, všechno si tvoří Vypravěč a my mu jen dodáváme celkové ladění, odzoomovaný popis frakcí a vztahů (ale bez osob a lokací) a nějaké generátory. A Kartordu a Alderštajnem nechat až do kampaně.
Jekyll
Příspěvky: 177
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Re: O světě Zapovězených zemí

Příspěvek od Jekyll »

Ja k tomu len dodám, že mne pomohlo dosadiť si kľúčové lokácie do mapy už pred hrou. Akurát, že to bez Krkavcovej čistky nie je úplne možné. A osobne inak súhlasím s Markusom v tom, že Zapovězené země majú inú filozofiu, pričom mne vyhovuje omnoho viac ako veľkolepé kampane. Ani ja, ani družina nemá toľko času, aby sa vôbec do niečoho väčšieho pustila (hoci stále dúfam v rozbeh Icewind Dale, ale aj tak to skončí tak, že si veci odtiaľ vykradnem do Zapovězených zemí :D. Nehovoriac o tom, že systém mi vyhovuje oveľa viac než DnD), takže postupné odhaľovanie kvázi oneshotových dobrodružných miest náš občasný rozvrh dokonale napĺňa. A lore je len také spojivo, klíma celej mapy nad počasím jednotlivých hexov, niekedy družinu zaujme, inokedy nie.
Som Knihobôľ
Stvoril som pre Zapovězené země Lyset a Kolosovu vyhňu
Hrám: Zapovězené země/DnD 5e
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: O světě Zapovězených zemí

Příspěvek od Vitus »

Markus píše: 25. 8. 2021, 11:32 Jenomže oni si ji sami trochu boří tím, že někde skutečně mají zbytečné detaily, například celou část s historií světa bych z té příručky nejradši smazal. Informace o tom, že "současným vůdcem Rezavých bratří je pán rzi Kartorda, sídlící v Alderštajnu" v té knize taky nemá co dělat! Ve chvíli, kdy nemáš – a nikdy nebudeš – mít popsaný Alderštajn a spoléháš na to, že si Vypravěči tvoří vlastní lokace a postavy, prostě nemůžeš hodit do příručky takovouhle větu, která se tváří, jako že existuje nějaký objektivě daný svět s objektivně daným Alderštajnem a objektivně daným Kartordou.

Prostě je to schizofrenní a problém je spíš v tom, že Zapovězené země mají moc detailů, což strašně mate – vytváří to dojem, že existují nějaké objektivně dané postavy, vazby a lokace, a přitom celá knížka naopak počítá s tím, že svět není objektivně daný a vzniká až hrou.
Tohle je přesně to, co mám na mysli - na jednu stranu se to tváří, že si můžeme vymyslet všechno sami, a pak najednou bác a někde v textu jsou takovéto detaily, často v místě, kde by je člověk nečekal. :cry: To je pak jeden hned a opatrný a raději se ptá...
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: O světě Zapovězených zemí

Příspěvek od smrq »

Zajímavé úvahy. Mě ani nenapadlo nad tím tak moc teoretizovat. Vzal jsem, co mi bylo dáno ( a já si to dokázal zapamatovat), již před první hrou předal hráčům většinu lore z příručky vypravěče a šel hrát.
Co scházelo, vymýšlím za pochodu a během přípravy na hru.

Mám pocit, že se v tom příliš šťáráte.
A ano, Vitusi, informace jsou dost nepřehledně rozházené. Není to bohužel jen v případě lore, ale občas i pravidel.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: O světě Zapovězených zemí

Příspěvek od Jerson »

Otázka je, zda jsi to hráčům řekl / napsal, nebo jsi jim to opravdu předal - tedy zda si to zapamatovali včetně různých souvislostí.

Pro někoho to může být zbytečné šťourání, pro někoho jiného zase nezbytné předcházení nesrovnalostem, které by po pár (desítkách) sezení mohly nastat.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: O světě Zapovězených zemí

Příspěvek od smrq »

Jerson píše: 28. 8. 2021, 08:05 Otázka je, zda jsi to hráčům řekl / napsal, nebo jsi jim to opravdu předal - tedy zda si to zapamatovali včetně různých souvislostí.
Předal jsem jim k přečtení defakto veškeré lore texty z příručky vypravěče. Správné se ptáš, co si hráči zapamatovali? Moc ne. S tím jsem počítal. Ale přišlo mi nesmyslné, aby neznali božstva a aspoň trochu z historie ZZ. Opatrnější jsem již byl ohledně informací o rasách.

Konkrétně: předal jsem jim cca 90% lore a mám pocit, že si zapamatovali a ve hře používají znalosti o cca 40%.
Nějak tak jsem si to představoval a jsem spokojen.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
peca
Příspěvky: 182
Registrován: 28. 4. 2005, 16:06

Re: O světě Zapovězených zemí

Příspěvek od peca »

Cestování po mapě ZZ
Nevím, jestli to patří sem, nebo do prvních dojmů, kdyby něco, prosím moderátora o přesun. 🤷‍♂️

Třetí sezení (krátké, máme na to 2 hodiny max, někdy hodinu). Mám pocit, že jeden hex na mapě je příliš malý. Rozhodl jsem se, že jeden hex je 20 km, namísto 10 km. Teď si uvědomuji, že jsem tím vlastně chtěl říci, že rychlost cestování postav po mapě ZZ je zhruba poloviční.

Nesedlo mi, že by ta oblast celých ZZ na mapě byla tak malá. Tímto způsobím, že to cestování bude výrazně pomalejší, ale prakticky to zase znamená, že házím co každý hex na mapě. Co hex to možné náhodné setkání. To mi dochází právě teď. Ano, nemusím házet pořád - pokud postavy jedou k nějakému místu, pár hexů překonají a hodím až pak, třeba jednou za den...

Každopádně by mě zajímal názor zkušenějších hráčů. Už jsem zde viděl nějaké připomínky v tomto duchu, tak jestli se tato úprava osvědčila, nebo jaké změny, ať už přínosné či problémy, přinesla do hry?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: O světě Zapovězených zemí

Příspěvek od Markus »

Myslím, že je to ve skutečnosti jedno. Tím dvojnásobením (vlastně zečtyřnásobením, na plochu) velikosti Zapovězených zemí nejspíš nic nerozbiješ. Jen prostě způsobíš, že se na té mapě moc daleko nepohnete.

Jde asi o nějaké vyvažování „hratelnosti“ mapy. Když se nad tím zamyslíš, ta originální mapa je vlastně překvapivě malá a překvapivě řídká – málo osad roztaháno na hodně prostoru. Ale je to myslím právě ústupek „hernosti“ – umožňuje ti to cestovat úseky, které jsou vizuálně delší, máš pak víc dojem, jako že objevuješ svět a poznáváš pořád nové kraje, místo abys byl pořád zalezlý v jednom zaprděném rohu mapy.

Ale jediný problém vidím v tom, že se ti bude odehrávat víc setkání na stejném hexu, takže když si to budeš do mapy zakreslovat (třeba tam najdeš něco zajímavého), ve výsledku si tím mapu na jednom místě moc zahustíš. Obecně je asi dobré a praktické, aby na jednom hexu byla právě jedna lokace. Ve chvíli, kdy začneš mít na jednom hexu lokací víc, máš blbě zvolené měřítko a měl bys zazoomovat, aby se ti ty lokace zase rozeskočily do separátních hexů – čistě kvůli přehlednosti.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: O světě Zapovězených zemí

Příspěvek od Selhan »

Hele klidně si nastav velikost hexu jak ti to vyhovuje, ale dvě poznámky:
- 10 km (6mi) hexy se ujaly jako standard i proto, že je to vzdálenost, kterou člověk dohlédne
- u těch příliš velkých se pak stává, že je musíš dělit, a to samozřejmě trochu podrývá celý smysl - ty hexy mají být pro jednoduchost, přehlednost a organizaci obsahu
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
peca
Příspěvky: 182
Registrován: 28. 4. 2005, 16:06

Re: O světě Zapovězených zemí

Příspěvek od peca »

Teď zrovna mě to zahuštění napadlo a navíc mi RoVan na discordu připomněl těžký terén, který jsem nějak opomněl. KDyž to vezmu v potaz, tak to vlastně není zas takový problém, nakonec. Zítra si zase vezmu k ruce knihu a nad mapou se v klidu zamyslím.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: O světě Zapovězených zemí

Příspěvek od smrq »

peca píše: 3. 12. 2021, 10:44 Cestování po mapě ZZ
Mám pocit, že jeden hex na mapě je příliš malý. Rozhodl jsem se, že jeden hex je 20 km, namísto 10 km. Teď si uvědomuji, že jsem tím vlastně chtěl říci, že rychlost cestování postav po mapě ZZ je zhruba poloviční.

Nesedlo mi, že by ta oblast celých ZZ na mapě byla tak malá. Tímto způsobím, že to cestování bude výrazně pomalejší, ale prakticky to zase znamená, že házím co každý hex na mapě. Co hex to možné náhodné setkání. To mi dochází právě teď. Ano, nemusím házet pořád - pokud postavy jedou k nějakému místu, pár hexů překonají a hodím až pak, třeba jednou za den...

Každopádně by mě zajímal názor zkušenějších hráčů. Už jsem zde viděl nějaké připomínky v tomto duchu, tak jestli se tato úprava osvědčila, nebo jaké změny, ať už přínosné či problémy, přinesla do hry?
Řešil jsem před startem hraní to samé, navrhoval stejné řešení. Nakonec jsem od toho upustil. Takže zkušenost nemám. Ale zpětně toho lituji, protože je fakt, že mapa ZZ JE malá a přejet přes celou zemi, pokud nejsou problémy, je otázka asi 6 dnů (na koni 4). Takže za mě tvou změnu doporučuju. Jen si promysli, jak naložit s rychlejším pohybem na koni. A ta náhodná setkání doporučuju házet méně často (i bez tvé úpravy). 1 hod za den nebo dva IMHO bohatě stačí.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 639
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: O světě Zapovězených zemí

Příspěvek od Ota »

Dotaz ohledně trpaslíků:
Co by se podle vás mohlo u trpaslíků v ZZ považovat za totálně nejhrůznější hřích? Nějaký čin, o kterém by se mezi trpaslíky ani nemluvilo, aby se z toho jinak odolní trpaslíci nepozvraceli (pokud trpaslíci vůbec zvracet umí :) ).

Když si o nich čtu v pravidlech, jejich posláním je vyrábět, tvořit, budovat.
Podle toho by největším zločinem byla nadměrná lenost, možná sabotáž, úmyslné rozbité postavéného díla, pasivita.

Napadlo mě, že někde hluboko v horách by se dalo najít prastaré trpasličí vězení, nyní již dávno zapomenuté.
Právě sem převáželi trpaslíci ty, pro které by i smrt byla malý trest.
V přijímací místnosti byli odsouzení trpaslíci ostříhání dohola, oholeni a na plešatou lebku jim byl vypálen cejch věčně mrtvého trpaslíka. Do konce svého dlouhého života by byli přikováni do kovového postroje, uměle krmeni a nemohli by se ani hnout.
Uvězněni kdesi v hlubinách, za sedmero mosty a sedmero mřížemi, odsouzeni k dlouhému nicnedělání, nějakým rituálem vyloučeni z reinkarnačního kolotoče.
Za tento příspěvek děkují uživateli Ota:
smrq
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: O světě Zapovězených zemí

Příspěvek od ShadoWWW »

Být líný jak veš, a když tomu trpaslíkovi ostatní řeknou: "Tak už konečně pohni kostrou," tak jediné, co udělá, že si oholí vousy.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 639
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: O světě Zapovězených zemí

Příspěvek od Ota »

Aby to byl správný rebel, tak kostrou nepohne a nechá si své vousy oholit někým jiným ... :).
(a jeho zklamanému otci po 278 letech skane po tváři slza).
Odpovědět

Zpět na „Zapovězené země“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti