První dojmy po vydání

Původně švédská hra Forbidden Lands je retro fantasy RPG s důrazem na survival v otevřeném světě.

Moderátor: skaven

Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

První dojmy po vydání

Příspěvek od Markus »

9. října vyšly Zapovězené země!
zz2.jpeg
( :arrow? anotace v Databázi RPG)

Podělte se o své první dojmy, reakce, komentáře!
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od ShadoWWW »

Proč je to u RPGčka 4-6x náročnější?
Řádově víc ilustrací, řádově delší vývoj a testování.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10153
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od ilgir »

Hm, to bych neřekl. Deskovky, na kterých jsem dělal, obsahovaly desítky ilustrací. Spíš jsou u RPG vyšší požadavky na jejich kvalitu. Je fakt, že ilustrátory jsem sháněl levné, přes známosti nebo šikovné studenty.

Délka vývoje a testování je u deskovek cca 2 roky. I kdyby to u RPG bylo pět let, jak to zvýší náklady? Doufám, že se nebavíme o placených testerech. V tom případě jsme úplně někde jinde a ani 3000 ks se nezaplatí.

Spíš jak nad tím uvažuju, pokud bereme RPG jako jednu knihu s prodejní cenou kolem 300 kč, tak oproti deskovce jsme na polovině až třetině ceny, takže i zisk na 1 ks je nižší. Spolu s těmi ilustracemi to může nakonec udělat ten 4 násobek. Ok.
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10153
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od ilgir »

Tak mám za sebou první sešnu s dětmi (kluci 7 a 5 let) a hodím sem stručnou formou nějaké dojmy.

:arrow? Systém opravdu umožňuje generovat příběhová místa "za jízdy". Vytvořil jsem takhle hornickou a slévačskou vesnici s krčmou a vše bylo zcela plynulé a bezproblémové. Pochopitelně nebyla tak propracovaná jako předpřipravená dobrodružná místa, ale to ani nebyl účel.
:arrow? Náhodně generovaná setkání jsou taky fajn. Použil jsem celkem 4 a nepůsobilo to tak přeplácaně, jak jsem se zpočátku bál. Navíc děti mají v tomhle větší toleranci než já.
:arrow? Poolový systém je dobrý pro děti. Nabrat si správný počet kostek a spočítat šestky zvládne i předškolák. Jinak já osobně mám raději sčítání dvou kostek (jako má DrD II), protože nedává tak nahodilé výsledky.
:arrow? Mapa je pro děti super. To asi není potřeba víc rozvádět. Postup po mapě je moc rychlý, za sedm dní se dá přejít mapa zleva doprava. Na koni ještě rychleji. To zhouseruluju.
:arrow? Setting je trochu schizofrenní. Na jednu stranu vám pořád cpe, jak sebou jednotlivé rasy a frakce opovrhují, tak tihle nemilosrdně zabíjejí tyhle, a ti zase unášejí a mučí tamty... na druhou stranu nabízená setkání jsou často multikulti, nekonfliktní až přátelská. Vzhledem k tomu, s kým hraju, přizpůsobuju si to tím růžovějším směrem.
:arrow? Systém rozvoje se mi zdá pomalý a náročný na zkušenosti. Čaroděj Broghan získal za sešnu 4 zt. Na povýšení magického talentu na 2. úroveň (bez učitele) potřebuje 30 zt. To není moc motivační, to si zhouseruluju.
:arrow? Nestvůry jsou všechny moc silné. Pro low-level dobrodruhy tak zbývají jen skřeti, vlci apod. Budu muset nějaké slabší nestvůry vyrobit.
:arrow? Soubojový systém jsme zatím jen lízli, když se střílelo na toulavého psa, aby bylo krmení pro trolla hlídajícího průsmyk. K tomu se možná ještě někdy vrátím.

Celkově jsem spokojen, přičemž 80 % mé spokojenosti má na svědomí mapa a generátory všeho možného. Tedy prvky, které by šly dodat do jakékoli hry, kdyby se jen autorům chtělo.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od Markus »

ilgir píše: 30. 10. 2020, 21:12 :arrow? Nestvůry jsou všechny moc silné. Pro low-level dobrodruhy tak zbývají jen skřeti, vlci apod. Budu muset nějaké slabší nestvůry vyrobit.
Pokud máš jenom 2 hráče, tak budou nestvůry brutální. Myslím, že počty postav dělají hodně (kvůli počtu útoků/kostek, které máš proti nestvůře k dispozici). Nestvůry vypadají dimenzované jako finální bossové pro celou skupinu dobrodruhů.

I když taky záleží na tom, jak jsou postavené postavy. Jak jsme teď hráli na streamu, Sirien si vytvořil postavu hobitího válečníka, který je sám o sobě takovou malou nestvůrou. :)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od Markus »

Tak co, smrqu, už se ti to podařilo rozehrát? ;)

Podobná otázka na Ilgira. Máš nějaké nové historky z hraní se syny? V jiné diskuzi jsem postřehl, že jednoho z nich to tolik nebaví, tak nevím, jestli už jste neskončili...

(EDIT: Tady mě zajímají spíš tvoje reakce na ZZ než na hraní s dětmi... nechci dublovat diskuzi.)
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10153
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od ilgir »

Hráli jsme pak už jenom jednu sešnu, vrátíme se k tomu zase třeba za půl roku nebo za rok.

Zkusili jsme jeden "plnohodnotný" souboj s umrlcem, který jim dal celkem zabrat, ale zvládli to.

Moje reakce... no, jak už jsem psal, ta hra je celkově dobře udělaná, a kdyby mě tenhle typ RPGček bavil (jakože fakt nebaví), tak bych je klidně hrál na střídačku s DrD2.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od smrq »

Jo, jedno online herní sezení máme za sebou. Bylo to po tolika letech rozpačité, vadil i ten videochat. Pravidla jsem uměl trošku já, ostatní málo. Hodně jsme listovali v příručce a projížděli vesnici Kotliny. Ale to se poddá, docela to bavilo, tak máme na zítra domluvenou druhou hru. Musíme konečně zkusit i nějakou bojovou situaci. Čeká nás hraběcí krypta a vesnická stařešina se pokouší družinu uvrtat do úkolu - tuší, o co půjde a váhají. Sranda je, že dvěma padl na kostce pro start 1 stříbrný, třetí má 5 peněz a poslal jsem s nimi jednu NPC postavu (často to tak dělám, má to své výhody), která taky není žádný boháč. Takže družina je z možnosti ozbrojeného konfliktu dost vystrašená. Ve skupině jsou tři nože a luk, žádná zbroj. :)

A protože mě vždy bavilo hrát spíš vlastní hry, rodí se mi v hlavě malá série asi 5 sezení. Jen se potřebuji naladit na komorní strašidelnou a špinavou hru - tyto polohy mi vždy seděly nejvíce. A pak promyslet detaily. Bude to sice krapet lineární, ale osnova se mi zamlouvá a hráči stejně vymyslí něco, co mi ideální scénář naruší a pojede to po neočekávaných cestičkách.

Ke hraní využíváme roll20. Fajn je tam herní deník, který generuje bank kostek a rovnou hází a rozděluje kostky podle barev. To je super. Blbé je, že stále není CZ lokalizace (reaspektive o víkendu nebyla) a u některých termínů si ještě nejsme jistí, co to je za dovednost v českém překladu (ale to se spraví, až se pravidla víc zažijí).

A těším se, až vyzkoušíme putování krajinou a náhodné tabulky. Zatím jsme se k nim nedostali. A taky se těším, až si to někdy zahraju jako hráč. Ale to je asi v nedohlednu, ty moje lemry vymýšlet dobrodružství nechtějí, tak mám asi smůlu.

Obavu mám krapet z velikosti mapy. 10 kilometrů na jeden hex je docela málo. Počítal jsem, a celé Zapovězené země jdou na uhlopříčku od Železné hráze po Ostrov děv přejít za cca 8 dní pěšky. Na druhou stranu, je to velké asi jako Česká republika a tady si umím představit, že se dá hrát a objevovat hodně herních sezení. Jen tedy žádné dlouhé cestování zde není možné a zabloudit v hlubokém hvozdu znamená se tam zdržet asi den, maximáoně dva.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od smrq »

Tak po druhé hře je hodnocení lepší. Online překážky začínáme úspěšně překonávat, boj s kostlivci byl rychlý a nenudil a to při něm jedna postava obdržela kritické zranění a mohla umřít. Druid seslal riskantní kouzlo a hrozil mu taky strašlivý zánik, ale jen mu vyschlo v krku. :)
Připravené dobrodružné místo Kotliny se konečně kvalitně rozehrálo a hráči řešili velké morální dilema. Sezení určitě pomohlo, že jsme si byli mnohem jistější pravidly, které jsme během týdenní pauzy dostudovali.

Mám z hraní dobrý pocit, dovednostní systém mi sedí. Vyhovuje mi i fakt, že postavy jde v bitce velmi rychle oddělat a tak si dávají sakra dobrý pozor, aby moc neriskovali. Pro mě je to příjemný návrat ke hraní rpg a chválím ZZ hlavně za to, že zaujal naši starou partu a ta s chutí prolézá kobky a intrikuje po hospodách jako za mlada. Zkoušeli jsme za posledních 10 let jednorázově DaD a DrD2, ani jednomu se to nepovedlo. Tady je velká šance, že u toho nějaký pátek vydržíme.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 2104
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od PardGalen »

Jsem trochu prolistoval Mutan Year Zero a docela mě překvapilo jak jsou tam některé věci řešené jinak než v ZZ. Jsem měl pocit, že je to víc podobné, ale zřejmě mě šálila pamět, už je to dlouho co jsem to četl. Budu si to muset oživit.
Always bring a gun to a puppet fight
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od Korhul »

Včera jsme generovali postavy podle té brožury z krabice na první hru příští týden. Funguje to podle mě docela pěkně.

Ork + původ dělník, okamžite zazněla hláška "Zase práce?" Máme tu crossover ZZ + WC III ! :D Za mě možná už trochu moc zábrus do vod parodie, ale tak je to zkušební hra :-)

Druhý dobrý zářez bylo, když si čaroděj nahodil cenný stříbrný sarkofág, který je ovšem pochopitelně ultra těžký. S tímhle bude ještě zábava!

K nahlédnutí zde: https://ctibor.brancik.cz/rpg/hrani/zz/deniky
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od Markus »

Ovšem jako kouzelník, co má...
V mládí jsi našel prazvláštní artefakt - stříbrný sarkofág. Teď jsi posedlý pátráním po jeho historii a představou, že by mohl mít kouzelné schopnosti.
To je fakt kopletní koncept postavy ve dvou větách. Geniální. Už teď chci vědět, jak to s tím sarkofágem dopadne. $D
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od Korhul »

Ještě jsem zkusil sepsat výcuc ohledně světa Zapovězených zemí. Přijde mi, že to není nikde ve zkratce, ale uceleně podané a pro tvorbu postavy by se to mohlo hodit. Snad tam nejsou nějaké zásadní spoilery, i přesto jsem vložil do úvodu varování.

https://ctibor.brancik.cz/rpg/blog/svet ... enych_zemi
Za tento příspěvek děkují uživateli Korhul:
Pan Bača
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od smrq »

Super. Škoda, že něco podobného nebylo venku, když jsme začali hrát. Musel jsem hráčům dát přečíst téměř cele dějiny a řasy a božstva. Vynechal jsem jen část kapitoly o Krvavé mlze.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2690
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od Log 1=0 »

Nevím, jestli sem, ale asi nejlepší vlákno.
Fakt by mě zajímalo, kdo z autorů měl ten geniální nápad uspořádat příručku takto:
Kalendář, dějiny, čistý fluff
Bohové - i se staty NPC (vyznavačů)
Rody - i se staty NPC dle rodů
Bestiář se staty zvířat a monster
Pak Artefakty a hlavně hromada radnom encounterů na desítky stran
Halda tabulek pro random generování lokací
Generické staty NPC
Pak dobrodružná místa a tak.

Když zabydluju dungeon, tak kvůli statům generického humanoida musím listovat jak pablb těmi encountery a spol. a pak zase zpátky, když chci do další části zvíře, nestvůru, nebo někoho setting specific. OMG fakt.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od Markus »

Taky ses pustil do hraní?
Odpovědět

Zpět na „Zapovězené země“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti