První dojmy po vydání

Původně švédská hra Forbidden Lands je retro fantasy RPG s důrazem na survival v otevřeném světě.

Moderátor: skaven

Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

První dojmy po vydání

Příspěvek od Markus »

9. října vyšly Zapovězené země!
zz2.jpeg
( :arrow? anotace v Databázi RPG)

Podělte se o své první dojmy, reakce, komentáře!
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od Jerson »

Ptám se proto, že na ZZ lidé chválí věci jako dovedností systém a snižování přímo vlastností místo odečtu HP a další takové věci, a já se pak dívám na CPH z roku 1997, s dovednostním systémem a přímými postihy místo odčítání HP, a vzpomínám, jak mě s ním tady na tomto fóru poslali v roce 2002 do háje, protože to není DnD a nemá rigidní povolání a má spirálu smrti, protože když postava utrpí zranění, sníží se jí vlastnosti a tím spíš utrpí další zranění to nemůže fungovat... Markus si to možná ještě pamatuje, v té době tu byl.

A teď tu ještě píšeš o tom, že jsi hledal systém bez kostek s jednoduchými pravidly, což Omega splňuje od druhé verze někdy od roku 2008, a o třetí verze už nemá ani čísla a říkám si, zda jsem zase nepředběhl dobu o 20 let :-)
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od ShadoWWW »

V čase se mění preference nejen lidí, ale i celého sektoru.

Když ale srovnám CPH a ZZ, tak ZZ nabízí víc. Krásnou tištěnou knihu plnou oldschoolových ilustrací, parádní kostky, obrovskou mapu a hlavně herní svět plný předpřipravených věcí i náhodných tabulek. Zkrátka ta forma je někde jinde.

Je to konec konců vidět i u Dračí hlídky. Klonů DrD bylo hafo. Ale až DH to zabalila do pěkného hávu v tištěné podobě s velkou mapou.

A pak jde i o podporu. CPH jsou jen pravidla. K ZZ jsou i doplňková dobrodružství a další budou vycházet.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2558
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od smrq »

to Jerson: nevím, co je CPH, ale zní to dobře. Já nikdy neměl rád nesmrtelnost hrdinů, kdy množství životů a výbava znemožňovala jim pořádně zatopit. Už jsem vyrostl ze snahy v dobrodružství ideálně všechny hrdiny pozabíjet (ano, až tak moc mě jejich nesmrtelnost v nácti frustrovala, že jsem se cítil být jejich nepřítelem. Naštěstí jsem prozřel. :) ). Ale jsem přesvědčen, že aby hráče postava bavila a užil si atmosféru, musí v nebezpečných situacích o něco jít, musí tam být hrozba, že může snadno zemřít. A je pak na vypravěči, aby hrdiny zbytečně nezabíjel a občas tajně zfixloval kostky v jejich prospěch.

Nehledě na to, že drsný boj většinou značí kratší boj a to atmosféře jedině pomůže.

Ad Omega: já si to, Jersone, na tvém profilu předevčírem rozklikl a velmi zběžně to okouknul. Za mě palec nahoru, to je hra, která by mě bavila (před 15 lety, dnes mám chuť na tu klasiku :) ). A jestli jsi předběhl dobu: za mě ano. Nebo jsi šel možná v tehdejším proudu jako průkopník.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od ilgir »

Jerson: Já myslím, že kdybys do toho nalil pár set tisíc, a vydal CPH s pořádnými ilustracemi, settingem, a udělal tomu pořádnou reklamu, tak můžeš mít úspěch.

(Úspěchem myslím, že prodáš všech 1000 ks a neproděláš na tom kalhoty.)
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od ShadoWWW »

Aby na tom neprodělal kalhoty, musel by mít náklad aspoň 2000 ks, ale spíš tři tisíce kusů. Na druhou stranu, kdyby si to hráči museli koupit, byla by větší šance, že to budou hrát. Věci zadarmo v PDF často končí na disku bez využití.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od Markus »

Jerson: Protože CPH je univerzální systém bez obsahu a lidi nejsou na univerzální systémy bez obsahu moc zvědaví.

Jenom letmo to prolítám a zdá se mi, že CPH nabízí v zásadě jenom vyhodnocovací mechaniku. Vyhodnocovací mechanika není důvod, proč si lidi koupí hru nebo přejdou na novou hru. Ano, pokud už je nějaká hra zaujme, tak si tu vyhodnocovací mechaniku prohlídnou a zhodnotí, třeba ji zavrhnou nebo pochválí. Ale lidi nevybírají hry podle vyhodnocovací mechaniky, ale podle obsahu.

Velký omyl (nejen) naší domácí tvorby v 0. letech byli lidi, co tvořili desítky různých vyhodnocovacích mechanik a „minimalistických“ systémů a pak se divili, že to nikoho nezajímá. Hráče zajímá víc obsah než vyhodnocovací mechanika.

Obsah je v ZZ například celý ten setting, mapa atd. - který navíc není jenom geografická příručka, ale je zpracovaný jako nástroje do hry (ukázkové postavy, monstra, artefakty, náhodná setkání a ano, generátory). To je obrovská přidaná hodnota. Obsah jsou tři připravená dobrodružství. Obsah jsou taky rasy, povolání a speciální schopnosti, které mají hráči na výběr - rádi si rádi sestavují postavu z nabídnutých serepetiček (to je asi nejtradičnější forma obsahu). Obsah jsou kouzla, obsah je připravený ceník předmětů, obsah jsou tabulky kritických zásahů - tohle všechno je hotový obsah, připravený na to, abys ho vzal a použil ve hře. Nemusíš ho vymýšlet.

Navíc i mechanicky nabízejí ZZ víc než jenom dovednosti a základní vyhodnocování. Zejména mají strukturovaný systém cestování, táboření, lovu, survivalu, který je mechanicky napojený na dovednosti a náhodná setkání - to je super a je to další věc, která může nostalgicky oslovit bývalé hráče.

Prostě, pokud se mě ptáš na to, proč v roce 2002 nebyli lidi odvaření z CPH tak, jako jsou teď někteří odvaření ze ZZ, pak odpověď je prostá: nabízel jsi hráčům vyhodnocovací mechaniku, nikoli obsah do hry.

A to není jen problém CPH - vezmi si třeba Střepy snů. V zásadě jenom mechanika s doprovodnými texty a návody, ale bez obsahu. Lidi fakt nemají moc rádi univerzální systémy bez obsahu. (Omlouvám se, pokud Střepům křivdím, dlouho jsem je nečetl.)

EDIT: Odpovídám teď na otázku „proč CPH nezaujalo tradiční/klasické hráče“. Že existují i hráči „příběhově orientovaní“, kteří mají rádi třeba Fate, vím a netřeba mi to říkat. Ale to nejsou hráči, o které by ses přetahoval se Zapovězenými zeměmi. Ty cílí na tradiční fantasy hraní.

EDIT: A je to mimochodem i důvod, proč tolik lidí nezajímá Omega. Začni kromě vyhodnocovacího systému tvořit i obsah – sepiš svůj (před)válečný setting, monstra, zápletky, připravená dobrodružství, a možná tě překvapí, kolik lidí to najednou zaujme.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od Jerson »

V době CPH byli skoro všichni zvyklí hrát ve svých vlastních světech a málokdo chtěl používat světy cizí. I Asterion zřejmě použilo víc lidí jako inspiraci, než aby v něm přímo hráli (i když to nevím jistě).

Ale šlo mi hlavně o ty mechaniky, které jsou najednou "objev", pro mě trochu nepochopitelně :-)

Jinak lidé, kteří si Omegu přečetli mi říkají, že je to moc moderní svět a oni by chtěli fantasy. Člověk, který podle ní začal hrát (aniž jsem to věděl) mi po dvou letech napsal, že v ní hraje fantasy. Takže vážně uvažuju o zimy zda bych neměl na Red vydat fantasy Omegu.

(ale to si vezmu už do jiné debaty)
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od ilgir »

ShadoWWW píše: 27. 10. 2020, 09:31 Aby na tom neprodělal kalhoty, musel by mít náklad aspoň 2000 ks, ale spíš tři tisíce kusů. Na druhou stranu, kdyby si to hráči museli koupit, byla by větší šance, že to budou hrát. Věci zadarmo v PDF často končí na disku bez využití.
U deskovky se dá "nula k nule" udělat na 500 ks. Proč je to u RPGčka 4-6x náročnější?
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od Pieta »

Markus píše: 27. 10. 2020, 09:49Velký omyl (nejen) naší domácí tvorby v 0. letech byli lidi, co tvořili desítky různých vyhodnocovacích mechanik a „minimalistických“ systémů a pak se divili, že to nikoho nezajímá. Hráče zajímá víc obsah než vyhodnocovací mechanika.
To mi přijde, že už jedeš trochu moc v modelu "podle sebe soudím tebe". V tý době se hry, co byly hlavně mechanika, aspoň tady v komunitě docela běžně hrály. Hrál jsi je taky, a celkem s nadšením, co si vybavuju.
Že jich většina časem padla do zapomnění? Jasně, ale to upadne i většina her s obsahem, tak to prostě chodí.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od Markus »

Pieta: Máš pravdu. Já jsem uvažoval vyloženě o kategorii hráčů, co hráli „tradiční hry“ a nechtěli přecházet na indies a příběhovky. Pro ně je podle mě obsah nad systémem. (Samozřejmě systém nesmí být blbý, a když je naopak dobrý, tak to taky není na škodu.) A právě tuhle cílovku můžou ZZ efektivně oslovit.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od Pieta »

Markus píše: 27. 10. 2020, 12:14Pieta: Máš pravdu. Já jsem uvažoval vyloženě o kategorii hráčů, co hráli „tradiční hry“ a nechtěli přecházet na indies a příběhovky. Pro ně je podle mě obsah nad systémem. (Samozřejmě systém nesmí být blbý, a když je naopak dobrý, tak to taky není na škodu.) A právě tuhle cílovku můžou ZZ efektivně oslovit.
Jasně, tak to jo.

I když u nás byl vždycky silný proud lidí, co hrajou jakože tradiční hry (dračák, WoD, atd) a přitom si z toho berou hlavně svět a mechaniky nechávají dost ležet stranou, u těch si nejsem jistý, jestli jim ZZ mají co nabídnout.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od Pepa »

Markus píše:No upřímně si taky myslím, že na „ever changing world“ je málokdo zvědavý. Já chci nějaký základ, který vezmu a potom si z toho udělám vlastní svět, který sice bude „ever changing“, ale díky mně, mým hráčům a naší kampani.

Na tuny a tuny oficiálního lore, které se navíc neustále mění bez mého přičinění, má náladu asi málokdo. Já rozhodně ne.
Čímž se zase vracíme zpátky k Zapovězeným zemím, protože bych se chtěl zeptat, jak budou budoucí dobrodružství a příručky ZZ kompatibilní s tím, co si hráči sami na mapě vygenerují?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od Markus »

Já nechápu, jak můžou nebýt kompatibilní.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od Pepa »

Tak co když si herní skupina ten svět osadí vesnicemi, NPCčky a jejich vztahy a pak si koupí příručku, ve které zjistí, že "všechno je jinak"? (Nebo že "všechno bylo myšleno jinak"?)

Nebo jak vlastně ty rozšiřující příručky a dobrodružství vypadají? Jsou to mapy, které navazují na tu základní mapu? Nebo se přímo odehrávají v té základní mapě?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: První dojmy po vydání

Příspěvek od Markus »

To by se právěže stát nemělo. Ty věci nemají v kampani pevné umístění. I ty rozšiřující kampaně mají podobu "dobrodružných míst", která si volně nalepíš na mapu, kam se ti to hodí. (Tam, kde máš ještě volno.)

Samozřejmě se může v kampani příběhově stát něco, co ten svět výrazně změní a bude mít dopady do případných dalších dobrodružství. Například hráči totálně rozvrátí Rezavé bratry, takže nebude dávat smysl, aby se vyskytovali v dalších dobrodružných místech. Pak máš řadu možností:
- Taková dobrodružná místa si podle potřeby upravit a místo Rezavých bratří do nich dát něco jiného.
- Taková dobrodružná místa prostě vynechat a nepoužít.
- Taková dobrodružná místa si šetřit na jinou kampaň (po resetu světa).

Prostě je to stejné, jako by bys nakládal s předpřipravenými dobrodružstvími v jakékoli jiné hře/kampani.
Odpovědět

Zpět na „Zapovězené země“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti