Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Původně švédská hra Forbidden Lands je retro fantasy RPG s důrazem na survival v otevřeném světě.

Moderátor: skaven

Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Markus »

Obecná diskuze na drobné dotazy a komentáře, kvůli kterým nemá smysl zakládat samostatnou diskuzi. Pokud chcete prodiskutovat nějaké obšířnější téma, nebojte se pro něj založit novou diskuzi. Jestli se tady nějaká diskuze nečekaně rozjede, můžeme ji oddělit do samostatného tématu.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od ShadoWWW »

Jinak je vtipný, že zrovna v anglickém originále je hned několika odkazů na statistiky nestvůr v Příručce Vypravěče špatně. V české verzi jsou ale všechny odkazy správně, jak mají být.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od smrq »

Kruci, měli jsme asi půlroční pauzu ve hraní a krapet jsem vypadl z pravidel. Proto mám dotaz: jak byste řešili pasti? Dejme tomu mělkou jámu na cestě v lese zakrytou drny, na dně jsou špičeté větve, které mají zranit nohy.

Příručka vypravěče říká, že past lze odhalit hodem na Ostražitost, ale jen tehdy, pokud ji postava aktivně hledá. Pokud je postava tou, co drží čelní hlídku při pochodu, dovolili byste hod na všimnutí?

Dle tabulky pastí z příručky vypravěče past způsobí útok šesti kostami o zranění 2. Ale dá se této pasti uhnout? Třeba hodem na mrštnost? Nebo hodem na úhyb jako v boji? A může pomoci zbroj?
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 639
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Ota »

Zkusím popsat, jak bych to řešil já.
Jedná-li se o "přírodní past v přírodě", kterou postava aktivně nehledá, využil bych spíš dovednost "Přežití". Vycházím z toho, že když si "Určovač cesty" špatně hodí na Přežití, dost často může do nějaké podobné pasti spadnout. Ale máš pravdu v tom, že u hrozeb je psána jako použitá dovednost Ostražitost. No, v nejhorším si může postava vybrat tu, co má vyšší :).

Co se týče použití Mrštnosti k vyhnutí se pasti, zase si snažím představit, jestli je tu čas a prostor na úhybné manévry (vybíjená ve škole) nebo není. U mělké jámy, kdy postava najednou spadne o metr dolů, podle mě moc prostoru k využití své mrštnosti není. Takže pokud vůbec (aby měl hráč pocit, že využívá svých dovedností), bylo by to obtížné (postih -2). Ale spíš bych si jen řekl (s ohledem na hustotu kůlů na dně), že šance na vyhnutí se je třeba hod 1-2 na 1k6.

Zbroj bych aplikoval, je to pasivní obrana a zbroji je jedno, jestli do ní píchá kopím kanibal nebo zaražený kůl.
Pokud zbroj uspěje, postava dopadla mezi kůly a zbroj zabránila zranění trupu. Pokud neuspěje, past zafungovala jak měla a postava ztratila nějakou tu Sílu + nebude moci 2k6 čtvrdnů rychle běhat.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od smrq »

To házení na vyšší z Ostražitosti nebo Přežití je fajn, to aplikuju.

Samotné zranění z pastí je bohužel další z věcí, které tato hra jen nakousla a nedostatečně dořešila. Tím, že je efekt pasti udáván jako útok (šest kostek, zranění 2, bodný typ útoku), nahrává to názoru, že by se mělo dát využít běžných pravidel boje. Tedy postava má možnost hodit na úhyb. Možná by mohlo jít o útok za zálohy (nebo jak se to v pravidlech jmenuje). Bohužel jsem nenašel nikde nic, co by to vysvětlovalo.

EDIT: a když píšu o útoky ze zálohy... Tam se i hází, jestli si toho postava všimne. Možná by to mohlo být nejelegantnější řešení. Pokud past aktivně nehledá, spustí ji. A pak se to řeší jak útok ze zálohy i s oním hodem na všimnutí. Musím si ta pravidla doma přečíst a připomenout.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 639
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Ota »

Jak zacházíte s jedy?
kdo pozře jed, musí provést vzdorovaný hod (Výdrž vs. účinnost jedu). V pravidlech je psáno:
"Jestli v hodu vyhraje jed, projeví se na tobě jeho plný účinek. Pokud vyhraješ ty, projeví se na tobě jen omezený účinek jedu."

Osobně to chápu tak, že remíza je vítězstvím jedu. Konzument musí dosáhnout více úspěchů než jed, aby vyhrál.
Navíc, na rozdíl od jedu, konzument může poukoušet štěstí.

Je má interpretace shodná s vaší?
Díky.
Jekyll
Příspěvky: 177
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Jekyll »

Áno, remíza je výhra jedu, áno, môžeš pokúšať šťastie, keďže je to hod na "dovednost".
Som Knihobôľ
Stvoril som pre Zapovězené země Lyset a Kolosovu vyhňu
Hrám: Zapovězené země/DnD 5e
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Markus »

Pokoušení štěstí mi dává pěkný smysl – když uspěješ s pokoušením štěstí, tak se vyhneš hlavnímu účinku, ale můžou ti zůstat nějaké drobnější důsledky z jedniček. Tedy jed fungoval jen slabě.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od smrq »

Pokoušení štěstí může být třeba i to, že se někdo snaží si jed vycucat z rány a otráví se přes aft.
Nebo se pokoušel rozříznout ránu a krapet to přehnal. :)
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
peca
Příspěvky: 182
Registrován: 28. 4. 2005, 16:06

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od peca »

Psal jsem na discord, kde to možná někd očetl, ale netuším, jak velká je tam audience. Zopakuji tedy dotazy zde:

Včera a předevčírem jsem zkoušel rozjet hru. Začal jsem pianko se synem. On má postavu člověka lovce a já jedno CP, člověka bojovníka, kterého jsem mu ve na sklonku dne přistrčil do cesty, aby měl nějaký support pro případ nouze.
Co se týče mě, jakožto vypravěče, tak nevím, jestli není moc, když během jedné noci (2 čtvrtdny) padnou dvě události. Poprvé upálená rytířka a podruhé útok gryfa. Technicky to vyšlo tak, že na první čtvrtden noci si vzal hlídku méně bystrý bojovník (takže si monstra všiml, až když hluk probudil lovce). Druhou hlídku druhý čtvrtden držel lovec a ten si všiml včas, vzbudil kolegu a připravil se na útok gryfa.
K boji (a hodům v boji) mám pár dotazů:

1️⃣ Lovec chtěl připravit zbraň v jednom kole a ve druhém pokračovat mířením a výstřelem. Je to možné? Nakonec jsme se shodli, že to pravidla nezakazují, zakazují pouze míření v jednom kole a výstřel až ve druhém.

2️⃣ Když padne 6 ⚔️ i 1 ☠️ - tak se jedná o úspěch, ale s nějakou nepříjemností? Nebo se od počtu 6 ⚔️ odečte počet 1 ☠️ a teprve potom se pozná, jde-li o úspěch, nebo neúspěch?

Nakonec jsme to (ad 2️⃣ ) hráli tak, že meče jsou úspěch, ale lebky nepříjemnost. Ale nějak jsme to úplně asi nezahráli dobře popisem, nenapasovali na to nějakou tu nepříjemnost, která by se asi měla projevit i v mechanismech hry (nějaké postihy možná?).

//zde mi někdo napověděl, že neúspěchy se počítají pouze při pokoušení štěstí...

Takže libovolná počet 1 (☠️) nedělá vůbec nic, dokud se nerozhodnu zbylé kostky přehodit? Ok, tím se to velmi zjednodušuje. No a potom tedy ještě upřesnění těch nepříjemností při zkoušení štěstí. Má to mít nějaká dopad v rámci herních mechanik, tedy třeba postih, nebo třeba zranění? Pamatuji si, že předměty se poškozují, pokud padne neúspěch na kostce pomůcky/zbraně (černé kostky). Ale bylo tam i něco o ztrátě majetku apod.
Já si to dnes holt znovu přečtu. Stejně jsme hráli večer a syn pak šel rovnou na kutě. Takže si to znovu projdeme a rozdělíme zkušenost, probereme hru jako takovou.

3️⃣ A potom mě ještě napadá, ohledně cestování. Jakým způsobem si hráči značí, kudy cestovali, malují přímo do mapy? Vím, máme tam samolepky na významná místa, ale samotnou cestu bych si jako hráč chtěl rozhodně dobře zamalovat, protože jako hráč si pamatuji občas někdy málo či jinak, než se stalo. Asi skočím do studia a nechám si vytisknout A3/A2 mapu pro čmáraní poznámek.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od smrq »

1) Tak jak to navrhuješ, by neměl být problém. Jedno kolo chystáš zbraň, druhé kolo v krátké akci míříš a v dlouhé akci střílíš.

2) Je to tak. Lebky znamenají problém až v hodu na štěstí. V prvním hodu neznačí vůbec nic. V hodu na štěstí značí lebky v černých kostkách třeba poničené vybavení. Jedničky na červených kostkách dovednosti nejsou lebky, takže neznačí nic. Ale lebky na bílých kostkách znamenají zranění v dané vlastnosti! Tedy pokud hodíš lebky v hodu na štěstí v boji při útoku na blízko, způsobíš si zranění do Síly.

3) To je na vás. Taky jsem si mapu vytiskl a kreslím do ní.

A na Discordu v RPG místnostech jsou defakto ti samí jedinci, co zde. Často pod stejnými nicky. :)
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Selhan »

smrq píše: 1. 12. 2021, 22:05
A na Discordu v RPG místnostech jsou defakto ti samí jedinci, co zde. Často pod stejnými nicky. :)

Pardon za offtopic, ale to není obecně pravda. Je to dost rozdrobené.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od smrq »

Hmm... Na Discord chodím spíš občas a moc nepřispívám. Ale mám pocit, že tam většinu lidí odsud vídám.
Zdání asi klame.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
peca
Příspěvky: 182
Registrován: 28. 4. 2005, 16:06

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od peca »

Děkuji za pomoc. Včera večer jsem místo hraní v klidu přečetl celou pasáž a je to úplně jasně napsané. Akorát, jak jsem při hře spěchal a listoval tam a zpět, tak jsem zjevně nečetl dost pozorně. A z prvního postupného čtení mi to v paměti nezůstalo. 😄
Kostky mám 2 sady s vyznačenými ⚔️ a 💀 , takže v tom problém není. Prostě mi uniklo, že za 💀 na základních (bílých) kostkách je zranění v použité vlastnosti a body vůle - obojí dle počtu 💀, vůle v zásobě max 10. Mechanicky jasné jak facka. Fikčně potom nějak okecat.
Zbývá mi tedy ještě se znovu přečíst zbytek, ono si to v rámci hraní sedne a bude to dobrý. 😇
----
Jinak s těmi diskusemi a socnety je ta scéna poněkud rozbitá. Já osobně třeba velmi málo sleduji facebook, ale nedivil bych se, kdyby tam nějaká aktivní grupa, nebo i víc, ZZ byla. Na discordu je diskuse u Mytaga, pak server ZZ online hraní a možná další. Tady mi to přijde nejlepší. Nicméně pamatuji počátky internetu i jeho předchůdce BBS a ty diskusní servery mi tak nějak sedí víc asi ze zvyku. Diskuse se jen tak neztratí v historii, byť pročíst vlákno o 10 - 20 stranách zpočátku vyděsí. Ale často stačí jenom prolétnout očima a použít vyhledávání.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od smrq »

Taky raději probírám věci zde než na Discordu. Přesně jak píšeš - tady je to přehlednější, méně rozbité a zpětně snáz dohledatelné.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od smrq »

Prosím o pomoc s vyjasněním kouzla Vábení (magie Symbolika). Text kouzla je zde:

VÁBENÍ
✥✥ 1. stupeň
✥✥ Vzdálenost : střední
✥✥ Trvání: okamžité
Symbol vábí oběť k sobě. Oběť si musí hodit na
EMPATII s negativní úpravou odpovídající síle
kouzla. Když neuspěje, musí BĚŽET až na DÉLKU
PAŽE k symbolu a utratit za to všechny své běžné
akce (bonusové akce z talentů může používat
jako obvykle). Až se oběť dostane k symbolu
nebo pokud se symbol přesune, kouzlo přestává
působit. Na nestvůry nemá žádný účinek.


Má otázka zní: funguje kouzlo i v případě, že se oběť při snaze dostat se k symbolu jistojistě zabije? V cestě je třeba propast, nebo plameny.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Odpovědět

Zpět na „Zapovězené země“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti