Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Původně švédská hra Forbidden Lands je retro fantasy RPG s důrazem na survival v otevřeném světě.

Moderátor: skaven

Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Markus »

Obecná diskuze na drobné dotazy a komentáře, kvůli kterým nemá smysl zakládat samostatnou diskuzi. Pokud chcete prodiskutovat nějaké obšířnější téma, nebojte se pro něj založit novou diskuzi. Jestli se tady nějaká diskuze nečekaně rozjede, můžeme ji oddělit do samostatného tématu.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Markus »

Při streamování jsme narazili na zajímavou situaci, kdy se strhl boj, ale bojovaly jenom některé postavy, zatímco jiné zůstávaly schované a vyčkávaly, než nepřítel poběží kolem nich, aby ho mohly bodnout. Nikdo jsme pořádně nevěděl, jak to vyřešit. Pojďme to vyřešit tady! :)

Situace:
- V jedné místnosti se bojuje
- Ze druhé přibíhá posila
- Hobit je schovaný za dveřmi, aby posilu bodnul, jakmile vstoupí do místnosti

Pravidla pro útok ze zálohy:
ÚTOK ZE ZÁLOHY: Když se k někomu nepozorovaně přiblížíš a zastihneš ho nepřipraveného, jedná se o útok ze zálohy. Nejdřív hoď vzdorovaný hod na PLÍŽENÍ. Přičítá se k němu úprava podle toho, jak blízko se k cíli chceš dostat (viz tabulka ve vedlejším sloupci). Jestli chceš zaútočit nablízko, zpravidla se musíš dostat na DÉLKU PAŽE. Pokud se ti to nepodaří, nepřítel
si tě všimne na tvé výchozí pozici. Vytáhněte si iniciativu.

Ale když uspěješ, dostáváš jednu akci zdarma (krátkou, nebo dlouhou, ne obojí) a iniciativu si vytáhnete až potom.

(...)
Pravidla pro přepadení jsou celkem jasná - vyhodnotí se přepadení a pak se spouští boj. My jsme měli matoucí situaci, kdy boj už běžel, ale přepadení ještě pořád číhalo.

Hráli jsme to tak, že hobit měl už od začátku taženou iniciativu, byť se boje neúčastnil a čekal. Bylo to matoucí, protože ve tvém tahu hrát nemohl (nepřítel ještě nebyl v místnosti) a v dalším kole už by přepadení nedávalo smysl (nepřítel už by mezitím proběhl kolem).

Furt se nemůžu rozhodnout, co s tím, ale moje aktuální úvaha je asi takováhle:

Útok ze zálohy je zcela evidentně považován za akci mimo boj. V boji už ani není možný. Jakmile se jednou bojuje, pravidla neumožňují postavě se schovat a bodnout znova. Pojďme tedy útok za zálohy považovat za nebojovou akci.

Nejspíš by to mělo být, že iniciativu si tahají jenom postavy, které se aktivně účastní boje. Kdo se neúčastní a jenom kouká, případně je někde schovaný a jenom vyčkává, neměl by tahat iniciativu. Hráč si může kdykoli iniciativu vytáhnout a tím vstoupit do boje.

Vyřešil bych to nakonec asi tak, že jakmile bude posila probíhat kolem připraveného hobita, hobit si vyhodnotí přepadení a případně provede útok zdarma, mimo pořadí akcí v boji. Teprve po vyhodnocení přepadení - ať už uspěje, nebo ne - vstupuje do boje a tahá si iniciativu. Dál je to běžný souboj jako každý jiný.

EDIT: Kdyby nebyl hobit připravený přímo za dveřmi, ale někde bokem, odkud by se musel připlížit blíž, nechal bych ho jednat normálně v jeho tahu. Připlížení by byla krátká akce pohyb, bodnutí by byla dlouhá akce útok. Tam není nic komplikovaného.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Vitus »

Markus píše: 26. 10. 2020, 10:32 Vyřešil bych to nakonec asi tak, že jakmile bude posila probíhat kolem připraveného hobita, hobit si vyhodnotí přepadení a případně provede útok zdarma, mimo pořadí akcí v boji. Teprve po vyhodnocení přepadení - ať už uspěje, nebo ne - vstupuje do boje a tahá si iniciativu. Dál je to běžný souboj jako každý jiný.
Souhlasím s tím, jak to popisuješ (tedy vycházím z toho, co jsi napsal sem, pravidla ZZ doma čekají stále pod stromeček :D), jenom bych to bral tak, že "Teprve po vyhodnocení přepadení - ať už uspěje, nebo ne - vstupuje automaticky do boje a tahá si iniciativu." (Tedy že už pak nemá šanci z toho vycouvat.) Předpokládám, že tak jsi to ale myslel ?
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22580
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Jerson »

Tohle řešení bude fungovat, ale ve chvíli, kdy se někdo skrytý bude pokoušet střílet na přibíhající nepřátele ti už zase fungovat nebude.
Pokud máš kolový souboj, tak pro takovéto situace potřebuješ nějakou mechaniku přerušení, kdy může útočník vstoupit do probíhající akce obránce, a to opakovaně.

Tedy můžeš se s hráči dohodnout, že se takovým situacím budou vyhýbat, ale to mi přijde jako silně nevhodné řešení.
Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 2104
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od PardGalen »

Tuhle jsme řešili něco podobného.
Jedna postava bojovala s protivníkem a druhá se jí později snažila dostat nepozorovaně do zad. Vyřešili jsme to tak, že si plížící postava hodila na plížení, uspěla takže mohla provést svojí jednu akci a pak si vytáhla iniciativu a zařadila se k bojujícím.
Always bring a gun to a puppet fight
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od smrq »

Ad útok ze zálohy: podstatná je, myslím, posledni věta, kterou jsi Markusi z pravidel kopíroval.

"Ale když uspěješ, dostáváš jednu akci zdarma (krátkou, nebo dlouhou, ne obojí) a iniciativu si vytáhnete až potom."

Tam je imho řečeno přesně to, co jsi vydedukoval. Útok ze zálohy proběhne, když na něj přijde vhodná chvíle (nebo ještě lépe až po akcích všech účastníků boje) poté si tento hráč vytahne kartu iniciativy.
Otázka je, zda se zapojí do boje hned nebo až v příštím kole, proto bych jej nechal jednat ze zálohy jako posledního, tím se vše elegantně vyřeší. Na začátku příštího kola si táhne iniciativu.

Edit: on to vlastně není asi Útok ze zálohy, ale Přepadení. Nicméně řešení situace bude nejspíš stejné.
Naposledy upravil(a) smrq dne 28. 10. 2020, 09:51, celkem upraveno 1 x.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od smrq »

Mám dotaz na pohyb během boje, když jsem s protivníkem v jedné zóně, ale ne na délku paže. Pravidla na str. 88 kapitola Pohyb to nevysvětlují srozumitelně.

Je můj pohyb na délku paže akce nebo není? Kdybych byl v jiné zóně, pak ano, tam je to jasné.

Druhy dotaz je na akci PLAZENÍ z té samé kapitoly. K čemu takové Plazení je? Zní mi to, jako by postava byla zraněná a chtěla se dostat z boje.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Markus »

POHYB (str. 88)
V boji se pohybuješ pomocí krátké akce BĚH nebo dlouhé akce PLAZENÍ. Tím se přesuneš z jedné zóny do zóny sousedící. Pokud už jsi s nepřítelem ve stejné zóně, můžeš se přesunout z KRÁTKÉ vzdálenosti na DÉLKU PAŽE nebo naopak.
Takže to akce je.

Plazení teď nevím, kouknu později.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od smrq »

A dotaz druhý, opět na boj.
Situace: jsem nebojová postava a vyhrál jsem iniciativu nad svým protivníkem. Jsem zahnaný do kouta a nemůžu z něj prchnout. Raději bych se soustředil jen na bránění a ponechal si své akce, ať je můžu využít v akci protivnika na Úhyb nebo Odražení. Umožní to pravidla?

Jde vlastně o odložení akce na později v kole, ale čistě za účelem obrany.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Markus »

Nejenže ti to umožňují, oni to dokonce vyžadují. :) Pokud se chceš bránit, musíš si aspoň jednu akci schovat. Pokud se chceš bránit dvakrát, musíš si schovat obě akce. Třikrát a víc se bránit nemůžeš.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od smrq »

Markus píše: 28. 10. 2020, 09:57
POHYB (str. 88)
V boji se pohybuješ pomocí krátké akce BĚH nebo dlouhé akce PLAZENÍ. Tím se přesuneš z jedné zóny do zóny sousedící. Pokud už jsi s nepřítelem ve stejné zóně, můžeš se přesunout z KRÁTKÉ vzdálenosti na DÉLKU PAŽE nebo naopak.
Takže to akce je.

Plazení teď nevím, kouknu později.
Ale tam se, Markusi, píše, že se tím dostaneš z jedné zóny do druhé. Platí to i pokud jsme v té samé zóně?
Problém s tím nemám, je to logické. Ale formulace pravidel je hodně zavádějící.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2549
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od smrq »

Markus píše: 28. 10. 2020, 10:07 Nejenže ti to umožňují, oni to dokonce vyžadují. :) Pokud se chceš bránit, musíš si aspoň jednu akci schovat. Pokud se chceš bránit dvakrát, musíš si schovat obě akce. Třikrát a víc se bránit nemůžeš.
I to je logické a já to tak hrát budu i za cenu homerull. Ale v pravidlech jsem tuto možnost nikde nenašel.

Edit: aha, našel jsem to. Čekání na str 95. Ale je to součást pokročilého boje. Nevadí, budeme to hrát běžně.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 2104
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od PardGalen »

Přesun na vzdálenost Délka paže vyžaduje akci Běh.
To move during combat, you use the RUN action (fast). This moves you from one zone to a neighboring zone, or between NEAR and ARM’S LENGTH distance from an enemy in the zone you are already in.
Když přijdeš na řadu není povinnost používat své akce. :)
Always bring a gun to a puppet fight
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od ShadoWWW »

Já mám ještě dotaz k zónám.

Mějme jednu místnost, což je jedna zóna. V rámci ní jsou někteří vůči sobě na délku paže, zatímco vůči ostatním v krátké vzdálenosti. Řeší se, kolik maximálně tvorů může být vůči sobě na délku paže, případně jejich vzájemné rozmístění?

Např. v DnD může být na délku paže na hexové mapě maximálně 6 protivníků, ale ti vůči sobě jsou vždy jen tři na délku paže. Kdyby všichni tito nepřátelé v ZZ nahlásili, že jsou na délku paže s postavou, bralo by se to abstraktně, že jsou na délku paže i všichni vůči sobě?
Přílohy
hex.jpg
hex.jpg (37.64 KiB) Zobrazeno 2762 x
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Markus »

ShadoWWW: Myslím, že se to explicitně nikde neřeší a je to hlavně na tvojem výkladu. Já bych to asi bral tak, že v jednom „trsu“ jsou na délku paže všichni. V chaotických situacích bych klidně hrál s figurkama nebo žetonama a prostě je formoval do "trsů", kde sousedí každý s každým. :) Zní mi to jednodušeji než klasická čtverečková síť.
Odpovědět

Zpět na „Zapovězené země“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 1 host