Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Původně švédská hra Forbidden Lands, v českém překladu Zapovězené země, je retro fantasy RPG s důrazem na survival a dobrodruhování v otevřeném světě.

Moderátor: skaven

Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14293
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Markus » 10. 10. 2020, 10:52

Obecná diskuze na drobné dotazy a komentáře, kvůli kterým nemá smysl zakládat samostatnou diskuzi. Pokud chcete prodiskutovat nějaké obšířnější téma, nebojte se pro něj založit novou diskuzi. Jestli se tady nějaká diskuze nečekaně rozjede, můžeme ji oddělit do samostatného tématu.

Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 1737
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od smrq » 25. 4. 2021, 23:48

Marně hledám v příručce, jak vyřešit hod, pokud by se postavy měly něčeho bát. Udělat to jako hod na útok podobně, jako to mají nestvůry? Prostě třeba 6 kostek a já si proti postavám hodím a za každou 6 jde dolů 1 bod v Bystrosti?
Nebo by to šlo nějakým hodem na Bystrost a neúspěch značí zranění?
Co radíte?
Radim "Smrk" Trčálek
Kdysi milec a překladatel WoD systému.
Dnes aktivně hrající Zapovězené země.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14293
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Markus » 26. 4. 2021, 00:07

Já si nejsem jistý, jestli ta hra vůbec má něco jako obecný strach vyjádřený mechanicky. Útoky příšer a kouzla ano, ale jen tak z plezíru hráče nechat házet na strach? Čoveče, já ti nevím, asi bych to nechal na roleplayingu. :think: Nevím, jestli má obyčejný strach mít mechanické ztvárnění.

Ale kdybys to chtěl řešit mechanicky, není tam nějaké kouzlo způsobující strach? Od toho by ses mohl odpíchnout - a posoudit sílu útoku ve srovnání se silou kouzla.

EDIT: A jinak mi teda mechanicky přijde čistší, aby si postavy hodily Bystrostí na úspěch jako při každé jiné aktivitě. Když padne aspoň jedna 6, postava uspěla a nebojí se! Jedničky dělají zranění.

Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 1311
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Jižák
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Selhan » 26. 4. 2021, 07:56

Možnost by byla dát to jako útok té lokaci - brát ji jako protivníka.
Mohl bych Vám něco říci o Markyho PbtA evangeliu?

Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 1737
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od smrq » 26. 4. 2021, 08:15

Markus píše:
26. 4. 2021, 00:07
Já si nejsem jistý, jestli ta hra vůbec má něco jako obecný strach vyjádřený mechanicky. Útoky příšer a kouzla ano, ale jen tak z plezíru hráče nechat házet na strach? Čoveče, já ti nevím, asi bych to nechal na roleplayingu. :think: Nevím, jestli má obyčejný strach mít mechanické ztvárnění.

Ale kdybys to chtěl řešit mechanicky, není tam nějaké kouzlo způsobující strach? Od toho by ses mohl odpíchnout - a posoudit sílu útoku ve srovnání se silou kouzla.
Pokud systém umožňuje zranit postavu v jakékoliv vlastnosti a následně ji vyřadit, čekal bych, že lze použít jakékoliv prostředky ke zranění. Strachem o to víc, že většina nestvůr útok strachem má a používá. Rozhodně mi to nepřijde, že systém s něčím podobným nepočítá. Tím spíš, že má i tabulku psychických zranění, ke kterým se dostaneš poté, co tě nestvůra strachem vyřadí.
Markus píše:
26. 4. 2021, 00:07
EDIT: A jinak mi teda mechanicky přijde čistší, aby si postavy hodily Bystrostí na úspěch jako při každé jiné aktivitě. Když padne aspoň jedna 6, postava uspěla a nebojí se! Jedničky dělají zranění.
To není IMHO šťastné řešení, protože postava s vysokou Bystrosti má sice šanci na větší úspěch, ale zároveň i na zranění.
Nej řešení je způsob ala útok nestvůry. Vadí mi ale, že hráči nemají šanci vzdorovat nějakým hodem.
Lepší tedy asi bude: strach způsobí zranění do Bystrosti, vzdorovat mu lze úspěšným hodem na Bystrost.
Radim "Smrk" Trčálek
Kdysi milec a překladatel WoD systému.
Dnes aktivně hrající Zapovězené země.

Uživatelský avatar
johnjarik
Příspěvky: 447
Registrován: 4. 10. 2001, 00:00
Bydliště: Ceske budejovice, Kolin
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od johnjarik » 26. 4. 2021, 08:32

Co znamená 'Měli by se bát?'
Pokud máš nějakou past ve formě Dům hrůzy, pak to res jako útok s nějakou silou. Některé talenty dokáží strachu odolat.

Neřešil bych tak běžné situace. Ale třeba jako fail orientace v poušti nebo bazinach ano.

Držím se ale pravidla, ... netrestat hráče 2x za jednu chybu či neúspěch.

Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 1737
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od smrq » 26. 4. 2021, 09:29

johnjarik píše:
26. 4. 2021, 08:32
Co znamená 'Měli by se bát?'
Ptám se i v obecné rovině i v konkrétním případě.
Konkrétní případ je, že se postavy setkají s něčím strašným, co by mohlo vyvolat strach (ještě konkrétněji: hrozně znetvořená mrtvola). Tento strach bych rád vyjádřil i mechanikou, ne jen roleplayingem. Zahrát to stále mohou a budu rád. Ale pokud hráč uvidí, že ta situace dala zásah do Bystrosti, bude to hraní odpovídat i skutečným obavám, že se něco špatného děje.

A vážně mi nepřijde, že je to v systému ZZ fail. Stojím si za tím, že naopak - ta hra s tím počítá a má na to vymyšlené tabulky a mechaniky.
Radim "Smrk" Trčálek
Kdysi milec a překladatel WoD systému.
Dnes aktivně hrající Zapovězené země.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14293
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Markus » 26. 4. 2021, 10:26

smrq píše:
26. 4. 2021, 08:15
To není IMHO šťastné řešení, protože postava s vysokou Bystrosti má sice šanci na větší úspěch, ale zároveň i na zranění.
Nikolivěk. Jednička způsobuje zranění až při zkoušení štěstí. Bez zkoušení štěstí má postava s vysokou bystrostí prostě jen větší šanci na úspěch. Bez nevýhod.

Za mě by to fungovalo takhle:

- Postavy přicházejí k něčemu fakt děsivému a ty to chceš ztvárnit mechanicky.
- Hráči si házejí na Bystrost.
- Úspěch (aspoň jedna 6) = nebojíš se.
- Neúspěch (žádná šest) = bojíš se, musíš utéct, odejít, neodvážíš se sem vrátit.
- Je možné pokoušet štěstí a tím dostat damage do bystrosti a zároveň uspět.

Zraněná bystrost není neúspěch!!!

EDIT: Tj. strach se projevuje především jako efekt (bojíš se, nesmíš tam jít), ne zraněnou bystrostí. Zraněná bystrost klidně znamená, že se nebojíš (= uspěl jsi, ustál jsi to), ale vyčerpal jsi svoje rezervy. Nemáš strach, ale jsi trochu pocuchanej. Příště už se možná bát budeš, protože ti bystrost dojde a to tě vyřadí.

Vlastně říkám, abys hod na odolání strachu bral stejně jako hod na jakoukoli jinou činnost, třeba lezení po skalách. Žádná speciální pravidla.

Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 1737
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od smrq » 26. 4. 2021, 18:00

Ok, to zní rozumně. A již jsem to chtěl vzít jako hotovou věc. Jenže...

V pravidlech se strach PROJEVUJE zraněnou Bystrostí - viz útoky nestvůr. A až ti Bystrost spadne na 0, propadneš panické hrůze a složíš se. Je to mechanika hry.

STRACH
V Zapovězených zemích číhá ve stínech nejedna
hrůzostrašná stvůra. Mnohé takové bytosti
najdeš v bestiáři v Příručce Vypravěče. Některé
z nich dokážou provádět takzvané útoky strachem.
Jindy dojde na útok strachem vlivem
magie nebo jiné děsivé události.

Na útok strachem se hází určitým počtem
základních kostek. Každý padlý x ti způsobí
1 bod zranění bystrosti. Není-li řečeno jinak,
všechny útoky strachem jsou na KRÁTKOU vzdálenost.
Některé cílí jenom na jednu oběť, jiné
ovlivňují všechny v dosahu.


Napadlo mě ještě, zda by nešel strach z věcí/situací brát podobně jako JED. Pravidla to sice takto neřeší, ale možná by to byla cesta. Ale ten tvůj způsob se mi taky zdá použitelný...

EDIT: možná zkombinuji ten tvůj způsob s pravidly. Když hodí úspěch, na zranění házet nebudu. Když nehodí, hodím na zranění. Jedničky hráče se budou přičítat ke zranění, které by dostal ode mě.
Radim "Smrk" Trčálek
Kdysi milec a překladatel WoD systému.
Dnes aktivně hrající Zapovězené země.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14293
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Markus » 26. 4. 2021, 23:56

Hmm, když to obrátíš a uděláš z toho útok, tak mi přijde nejčistší brát to jako útok/jed (to je totéž, ne? Píšu z hlavy). Tj určíš, kolik má útok kostek. Šestky v útoku způsobují zranění, hráč se brání bystrostí, jeho šestky vykrývají zranění.

EDIT: Tím z toho na rozdíl od moji varianty mizí fikční efekty, tj. nemůže existovat žádný strach, který není vyjádřený mechanicky. V tomhle pojetí každý strach =zranění bystrosti, a teprve vyřazení v bystrosti je panika. Mě se to moc nelíbí, mám radši třeba jemnější fikční efekty typu “bojíš se vstoupit, ale mechanicky jsi nezraněn”. Ale asi uvazuju moc oldschoolove, je pravda ze Zapovezene země jsou spis moderní design, který chce všechno vyjádřit mechanikou a na fikční efekty si nehraje.

Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 1737
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od smrq » 27. 4. 2021, 09:57

No právě. Řeším defakto to samé, co máš v posledním editu.
Já jsem rád, že hra na to pamatuje i mechanikou, ale mizí tím fikční možnosti, které jsi popsal.
S naší partou to je buřt, s těma se domluvím a budeme to klidně kombinovat. Ale potřebuji to do konverze dobrodružství Vražedné světlo. Tam se na strach hraje docela dost.
Radim "Smrk" Trčálek
Kdysi milec a překladatel WoD systému.
Dnes aktivně hrající Zapovězené země.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19900
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Jerson » 27. 4. 2021, 10:40

Markus píše:
26. 4. 2021, 23:56
Tím z toho na rozdíl od moji varianty mizí fikční efekty, tj. nemůže existovat žádný strach, který není vyjádřený mechanicky. V tomhle pojetí každý strach =zranění bystrosti, a teprve vyřazení v bystrosti je panika. Mě se to moc nelíbí, mám radši třeba jemnější fikční efekty typu “bojíš se vstoupit, ale mechanicky jsi nezraněn”. Ale asi uvazuju moc oldschoolove, je pravda ze Zapovezene země jsou spis moderní design, který chce všechno vyjádřit mechanikou a na fikční efekty si nehraje.
Tyhle fikční efekty jsou docela velký a přitom zbytečný zásah do hráčské agendy, a dá se to udělat přesně naopak. Tedy "dokud se chováš, jako že máš strach a snažíš se uniknout od jeho zdroje, tak nemáš žádné mechanické postihy. Pokud chceš proti zdroji strachu působit, máš tyhle postihy (vycházející z výsledku testu) a dělej, co uznáš za vhodné."
Vyřazení na vůli / bystrost / jinou relevantní vlastnost pak znamená, že postava při pokusu působit proti zdroji strachu automaticky selže, i když hráč se pro to pořád může rozhodnout, jakkoliv je to z gamistického hlediska nesmyslné. Pořád to ale může dávat smysl z hlediska roleplayingu.

Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 1926
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Log 1=0 » 12. 5. 2021, 22:01

Nevíte, jak si mohou postavy zvýšit zásobu vody? Nemůžu to nikde najít.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.

Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 68
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Ota » 12. 5. 2021, 22:57

1. Nákup - viz. strana 180 v knize Průvodce hráče
2. Nález - zásoba vody se měří v jednotkách, každá jednotka zvýši kostku zásob o jeden stupeň, pokud hráči narazí na zdroj pitelné vody s kapacitou nekonečného množství jednotek (studna, řeka, jezero atd.) a nejsou v časovém presu, vždy jim umožním doplnit si vodu na maximum (kostka k12).
"Kdysi jsem tu něco měl, ale už mi to teď nepřijde tak zajímavý ..."

Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 1926
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Log 1=0 » 12. 5. 2021, 23:12

Ad 1 - Tam není uvedena cena vody na nákup, jen co pokryje denní spotřebu.
Ad 2 - Mám pocit, že i v divočině (pokud to není poušť, což ZZ nejsou) je nutné na takový zdroj alespoň občas narazit.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.

Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 68
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Ota » 13. 5. 2021, 00:01

Ad 1 - máš pravdu, každopádně nepředpokládám, že si budou hráči ve vesnici kupovat vodu - v normální vesnici mají k pitelné vodě přístup všichni (hmm, píšu si mentální poznámku, že v některých mírně nenormálních vesnicích by tomu tak být nemuselo), tudíž když skupina opouští normální vesnici normálním způsobem, mají všichni zásoby vody na maximu
Ad 2 - Hraji to tak, že postavy mohou vodu aktivně hledat pomocí aktivity Hledání potravy, přičemž pokud se po vodě plaví, vodu neřeším. Někdy pak i při pěším putování divočinou narazí na místo, kde by pitelná voda měla někde v okolí z logiky věci být (poustevník si svou chýši jistě postavil někde v blízkosti zdroje vody) a pak jsou jejich zásoby také automaticky doplněny na maximum (pokud zahlásí doplňování).

Ad 3 - Když už tu je téma vody - řešíte nějak zásobu vody pro svá jezdecká zvířata? Vůbec netuším, jakou má běžný kůň spotřebu vody, ale tipuji, že míň jak člověk to nebude.
"Kdysi jsem tu něco měl, ale už mi to teď nepřijde tak zajímavý ..."

Odpovědět

Zpět na „Zapovězené země“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host