Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Původně švédská hra Forbidden Lands je retro fantasy RPG s důrazem na survival v otevřeném světě.

Moderátor: skaven

Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21021
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Drobné dotazy k pravidlům ZZ

Příspěvek od Markus »

Obecná diskuze na drobné dotazy a komentáře, kvůli kterým nemá smysl zakládat samostatnou diskuzi. Pokud chcete prodiskutovat nějaké obšířnější téma, nebojte se pro něj založit novou diskuzi. Jestli se tady nějaká diskuze nečekaně rozjede, můžeme ji oddělit do samostatného tématu.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21021
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Markus »

Určitě si je kupovat můžeš, to je jejich účel - že obecné talenty si může koupit kdokoli kdykoli.

Tahle věta:
Můžeš se učit jenom talenty svého povolání a nikdy se nemůžeš učit rodové talenty.
Je skutečně formulovaná matoucím způsobem. Měla by být:
Nemůžeš se učit talenty jiného povolání než toho svého a nikdy se nemůžeš učit rodové talenty.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2593
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od smrq »

Pravidla nikde nespecifikují, zda na opravu zbrojí potřebujete nějaké vybavení, popřípadě dílnu. Hráči mi dnes argumentovali, že mají právo opravit zbroj i bez nářadí.
Jak byste tuto situaci řešili? Bonusem, pokud vybavení mít budou? A bez něj? Mohou to vůbec dělat? Nebo jen s nějakým postihem?
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22629
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Jerson »

Chtěl jsem napsat, že bych to řešil "tak mi to popište", ale to by stejně znamenalo předělat celá pravidla pro výrobu a opravy. Jinak mám dihrmy že pravidla neřeší rozdíl mezi výrobou a opravou takže to co potřebuješ na výrobu potřebuješ i na opravu. Nicméně to je taky blbost.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21021
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Markus »

Tabulka vybavení na konci knihy uvádí, jaké nářadí potřebuješ na výrobu předmětů + příslušný talent. U kovových zbrojí je to např. "kovárna". Předpokládal bych, že totéž potřebuješ na opravu.

Máš pravdu, že nemůžu nikde najít, že by to tam explicitně bylo napsáno. Ale od toho jsi tady jako Vypravěč, abys tohle určil. Za mě jednoznačně máš pravomoc říct "na opravu potřebujete nářadí a talent".

EDIT: Ale možná jsem trubka, protože:
VÝROBA: Výroba nových předmětů je mnohem pracnější než oprava těch existujících.
Stejně jako oprava vyžaduje i výroba hod na ŘEMESLA (a v případě SLOŽITÝCH předmětů
i vhodný talent), ale navíc potřebuješ taky suroviny, víc času a většinou i zvláštní nářadí.
To vážně zní, jako bys na opravu zvláštní nářadí nepotřeboval. Takže možná zbroj opravíš (vyklepeš? zašiješ?) i mimo kovárnu? :-? Akorát teda nějaké nářadí by to chtělo určitě, nebudeš ji přece opravovat holýma rukama.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22629
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Jerson »

Jenže na to výrobu obvykle zvláštní nářadí nepotřebuješ, pokud se nebere jako součást kovárny.
Prostě ... jak jsem psal v recenzi, tohle je rozbité a pro normální použití to chce celé předělat.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21021
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Markus »

Jerson píše: 23. 11. 2020, 09:41 Jenže na to výrobu obvykle zvláštní nářadí nepotřebuješ, pokud se nebere jako součást kovárny.
???

Pokud je u výroby napsáno "kovárna", tak jaksi předpokládám, že ta kovárna obsahuje nářadí a není to jen holej barák.
Uživatelský avatar
Karotka
Příspěvky: 1110
Registrován: 21. 9. 2011, 21:42
Bydliště: Praha

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Karotka »

Myslím, že je to na každý skupině, jak striktně chce tohle řešit.
Třeba já bych to povolil i s nějakými improvizovanými nástroji, když to bude dávat smysl. Ale mělo by to být náročné, čili bych dal nějaký menší postih. Pak má hráč aspoň zajímavou volbu, zda riskovat, že si zbraň/zbroj zkurví nebo to radši nechá až na odbroníka (nebo aspoň lepší zázemí) v nějaké vesnici/hradu. Taky záleží na družině. Když se někdo bude vyloženě profilovat jako řemeslník (jako to máme v Dakaře - která teď jde podobným směrem jako ZZ) tak bych mu tu radost dopřál tím spíš.

Tradiční jasnozřivost depresivních, často popisovaná jako radikální nezúčastněnost ve vztahu k lidským starostem, se projevuje v první řadě nezájmem o problémy, které vskutku nejsou příliš zajímavé.
(M. Houellebecq)
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2666
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Vitus »

Markus píše: 23. 11. 2020, 09:15
VÝROBA: Výroba nových předmětů je mnohem pracnější než oprava těch existujících.
Stejně jako oprava vyžaduje i výroba hod na ŘEMESLA (a v případě SLOŽITÝCH předmětů
i vhodný talent), ale navíc potřebuješ taky suroviny, víc času a většinou i zvláštní nářadí.
To vážně zní, jako bys na opravu zvláštní nářadí nepotřeboval. Takže možná zbroj opravíš (vyklepeš? zašiješ?) i mimo kovárnu? :-? Akorát teda nějaké nářadí by to chtělo určitě, nebudeš ji přece opravovat holýma rukama.
Zajímavé, jestliže mi někde napíší, že na něco potřebuji zvláštní nářadí, pak z toho dovozuji, že existuje i kategorie běžné nářadí, takže bych se hráčů ptal, zda v tom, co sebou na výpravě tahají, je zahrnuto i nějaké běžné nářadí (klidně improvizované). Nebo to už by bylo moc ? :think:
Markus píše: 23. 11. 2020, 10:03 Pokud je u výroby napsáno "kovárna", tak jaksi předpokládám, že ta kovárna obsahuje nářadí a není to jen holej barák.
Tady souhlasím s Markusem, pokud je někde napsáno "kovárna", "tkalcovna", "lisovna" a podobně, tak to beru tak, že se jedná nikoliv o prázdný barák (připravený na to se tím či oním provozem stát), ale o vybavený a funkční provoz. :wink:
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21021
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Markus »

Karotka píše: 23. 11. 2020, 10:13 Myslím, že je to na každý skupině, jak striktně chce tohle řešit.
Třeba já bych to povolil i s nějakými improvizovanými nástroji, když to bude dávat smysl. Ale mělo by to být náročné, čili bych dal nějaký menší postih. Pak má hráč aspoň zajímavou volbu, zda riskovat, že si zbraň/zbroj zkurví nebo to radši nechá až na odbroníka (nebo aspoň lepší zázemí) v nějaké vesnici/hradu.
Tohle se mi líbí. Dej hráčovi na výběr: můžeš počkat do kovárny, kde to opravíš bez postihu a neúspěch tě bude stát jenom čas. Nebo to můžeš opravovat u táboráku na koleni pomocí improvizovaného nářadí (postih třeba –1) a neúspěch znamená, že si tu věc zničíš.

Volba = dobrá věc.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22629
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Jerson »

Markus píše: 23. 11. 2020, 10:03 Pokud je u výroby napsáno "kovárna", tak jaksi předpokládám, že ta kovárna obsahuje nářadí a není to jen holej barák.
Nikdy nevíš - když ti na stavbu hradu stačí pila a kladivo, proč by u kovárny nemohlo stačit jen to kladivo? To ty jsi říkal, že moje rýpavé otázky nejsou moc podstatné, protože to jednotlivé skupiny vyřeší :-)

Osobně bych nechal hráče popsat, jak tu zbroj vlastně opravují. Z toho se dá odvodit, jaké nástroje jsou pro opravu potřeba. Na provizorní zalátání díry v kroužkové zbroji stačí drát (což není úplně běžná výbava), nebo řemínek, nit a jiné srandy. Na opravu rozseklé kožené zbroje je už třeba šídlo a dratev. Na opravu proseklé plátové zbroje je třeba kladivo, a buď výheň a ocel, nebo vrtačka a nýty. Ale pokud jsou jen utržené kožené pásky, které jí drží pohromadě, tak by zase mohlo stačit to šídlo a dratev.
Atd.

Jenže pokud se dá šíp vyrobit jen s použitím nože, a barák postavit jen s použitím pily a kladiva v jednom člověku, tak je takové srovnání s realitou k ničemu. Ale u hráčů, kteří hrajou fantasy a žádné realistické postupy nepotřebují, by s tím neměli mít problém, ne? :-)
(Jo, jsem trochu sarkastický, protože přesně tohle jsou věci, na které jsem upozorňoval a na které jsem dostával odpověď, že není třeba žádný simulátor středověké dílny.)
Jezus
Příspěvky: 2648
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Jezus »

Rád bych podotkl, že dům (srub) lze postavit prakticky jen s tesařskou sekerou a pilou (a asi lopatou, i když si nejsem jist, zda-li je skutečně nutná).

Ohnutý meč (z mizerného železa, vikingům se podobné věci skutečně děly) pak skutečně narovnáš holýma rukama (dobře, asi něčím omotáš čepel, aby ses nepořezal). Měch a tedy výheň lze mírně suplovat železnou trubičkou, do níž se fouká (překvapivě to dělá docela žár, zejména máš-li dřevěné uhlí). Zbroj lze vyklepat poměrně malým kladívkem... Všechno jsou to samozřejmě hrubé improvizované postupy jak na přechodnou dobu nahřát a vyrovnat proseklý plech (v němž je pořád díra, ale už ne taková.

Ono jde i o to, jakou podobu má to poškození. Protože upřímně - v ZZ se vybavení ničí tak často, že jde imho hlavně o nějaké opotřebení a poničení, díry se snad opravdu dělají jen v té zbroji.

Tím neříkám, že nemá Jerson v lecčem pravdu. Nějaké to kladívko (ideálně i kovadlinku), drát, kleště, dratev, řemínky, režné nitě... bych s sebou určitě táhl. Reálně by to ale byla jen taková příruční kabela (byť docela těžká).
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2593
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od smrq »

Zajímavé, jak umí být Jerson "trochu sarkastický". :)
Z vašich odpovědí je ale znát, že ani jeden z vás si nemyslí, že jde zbroj opravit bez jakéhokoliv nářadí a vybavení. Pravdou je, že asi záleží na popisu. Tam jsem si zavařil já sám, protože tuto zbroj postavy získaly z poraženého kostlivce a já zbroj popsal jako hodně zašlou a zpráchnivělou = má nižší bonus do boje. Tudíž jsem přesně nepopsal, v čem přesně je problém.

Budu ale pro příště trvat na tom, že nějaká výbava musí být. Hodně improvizovaná bude bez bonusu a s rizikem, že tu zbroj ještě víc zprasíš. Dobrá výbava dá bonus a v dílně ještě větší. Naopak hodně improvizované podmínky odměním postihem.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Jezus
Příspěvky: 2648
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Jezus »

smrq píše: 23. 11. 2020, 17:13 Já zbroj popsal jako hodně zašlou a zpráchnivělou = má nižší bonus do boje.
To mi zní jako pospání problémů i vlastností. Včetně toho, že s tím člověk moc neudělá :-) Pokud myslíš koženou nebo látkovou zbroj, tak prostě pokud sama podstata zbroje zkřehla nebo jí ubylo (zpráchnivěla), tak toho už moc nevymyslíš ani v dílně. Maximálně ta nejhorší místa podložit a "podšít" s tím, že při dobrém hodu předpokládáš, že ta zásadní drží a nejsou na tom tak špatně (prostě je "prožraná" jen místy) a stačilo je vykartáčovat, případně namastit (aby se zbroj ohýbala a nepraskala v namáhaných místech apod.). Vlastně nějaké to namastění, případně výměna tkanic a řemenní není špatný nápad u jakékoli "zpráchnivělé" zbroje. Lze tím i z vnějšku stáhnout třeba rozseklý rukáv a podobně...

Kroužkovou zbroj teoreticky zbavíš rzi tak, že ji dáš do pytle s pískem a "odřeš ji". Na "zalátání" pak stačí ten drát nebo dokonce tkanice. Prostě pokud by měl upadnout rukáv nebo se ti to na břiše rozjíždí, tak dáš kroužky přes sebe a "prošněruješ". Jako provizorium než se dostaneš do dílny dobrý.
Budu ale pro příště trvat na tom, že nějaká výbava musí být.
V survivalu a craf-simulátoru aka ZZ to dává smysl (v jiných hrách dobrý hod může znamenat, že má štěstí a zbroj je poškozená tím způsobem, na nějž u sebe náhodou "něco" máš :-) ). Hlavně se domluvte jak moc to chcete řešit (hlavně jak moc abstraktně) a dej hráčům příležitost si nějaké to základní vybavení ("kabela s kožedělnou sadou") co nejdříve pořídit (a připomeň jim, že by ho mohli dle domluvy potřebovat).
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2593
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od smrq »

Posílám na postavy konečně monstrum. K čemu je u monster Pohyblivost? Dává to počet útoku v kole nebo počet kostek na útěk nebo něco úplně jiného?
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Karotka
Příspěvky: 1110
Registrován: 21. 9. 2011, 21:42
Bydliště: Praha

Re: Drobné dotazy k pravidlům

Příspěvek od Karotka »

Něco úplně jiného.

Pohyblivost značí o kolik zón se zvíře (nestvůra) dokáže posunout během své akce BĚH.
Aby zvíře mohlo využít svou plnou pohyblivost, musí se pohybovat zónami s vlastností OTEVŘENÁ.
V jiných zónách klesá zvířeti pohyblivost na 1.
Lidi a jim podobní mají pohyblivost 1.

V pravidlech to najdeš pod Jezdeckými zvířaty na straně 115 :)

Tradiční jasnozřivost depresivních, často popisovaná jako radikální nezúčastněnost ve vztahu k lidským starostem, se projevuje v první řadě nezájmem o problémy, které vskutku nejsou příliš zajímavé.
(M. Houellebecq)
Odpovědět

Zpět na „Zapovězené země“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů