Zapovězené země podle Jersona

Původně švédská hra Forbidden Lands, v českém překladu Zapovězené země, je retro fantasy RPG s důrazem na survival a dobrodruhování v otevřeném světě.

Moderátor: skaven

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19256
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Zapovězené země podle Jersona

Příspěvek od Jerson » 27. 9. 2020, 11:40

Tak co, už to někdo čtěte?

EDIT by Markus: Doplňuji odkaz na Jersonovu recenzi na d20.
:arrow? Zapovězené země podle Jersona

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 14037
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země podle Jersona

Příspěvek od Pieta » 20. 10. 2020, 01:28

Ale že jste to vy, tady si počtěte o přezdívkách v severských ságách: https://sagathingpodcast.wordpress.com/ ... cknames-2/

Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3425
Registrován: 11. 9. 2004, 12:51
Bydliště: bb [svk] / dublin [irl]
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země podle Jersona

Příspěvek od crowen » 20. 10. 2020, 02:00

Pieta píše:
20. 10. 2020, 01:28
Ale že jste to vy, tady si počtěte o přezdívkách v severských ságách: https://sagathingpodcast.wordpress.com/ ... cknames-2/
❤❤❤

Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3425
Registrován: 11. 9. 2004, 12:51
Bydliště: bb [svk] / dublin [irl]
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země podle Jersona

Příspěvek od crowen » 20. 10. 2020, 02:26

Inac, ked uz sme pri tych menach, tak toto je uplne najsamlepsi clanok, ako pristupovat k tvorbe mien :-) https://www.reddit.com/r/DnDBehindTheSc ... rs_of_the/

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19256
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země podle Jersona

Příspěvek od Jerson » 20. 10. 2020, 09:20

Markus píše:
19. 10. 2020, 21:28
Jen teda nevím, nakolik to funguje jako recenze. V tom smyslu, že by to tu hru představilo neznalému. Bájný začátečník se podle mě nebude chytat. Nicméně velmi dobře to funguje jako takový ten bonusový komentář na DVDčku, kdy si pustíš něco, co už znáš a necháš s tím provést nějakým glosátorem. :) Rozhodně zábavné čtení.
Neštvi mě s "bájným začáítečníkem", nicméně moje recenze (či "recenze") jsou určené hlavně zkušeným hráčům, kteří mé námitky a výhrady dokážou pochopit a zasmát se u nich. Pro začátečníky je určen ten první odstavec a to ještě jen v případě, když znají ty pojmy.

SPOILERY!
K tomu, že jsou divné popisy ras/povolání vs. realita krvavé mlhy. Je to tím, že Průvodce hráče se snažili dělat (jakžtakž) nezávislé na světě, takže ty řeči jako "jsi zvyklý toulat se po nocích" jsou spíš generické, než že by se vztahovaly ke světu ZZ. Alternativní vysvětlení je, že hra začíná pár let po rozplynutí mlhy (myslím, že je tam zmíněno, že už je to nějakou dobu - nerozplynula se včera; byť konkrétní časový údaj tam není), což by vysvětlovalo nejen tohle, ale i třeba takové věci jako s kým bojoval bojovník nebo kde se lovec naučil lovit. Prostě to je kariéra za uplynulý rok, dva. Ostatně i vzorová vesnice Kotliny počítá s tím, že už se stihl rozvinout nějaký obchod atd.
Znovu jsem si přečetl pasáže o Krvavé mlze. U vlkenů je uvedené, že se v lesích pohybovat mohli (i když to nedává smysl, protože jsou popisováni jako neustále naštvaní a tak měli zemřít, ale budiž). Skřeti nejspíše mohli fungovat snáz. Až k elfům mlha nedosáhla.
Nicméně všichni ostatní po 300 let, tedy nějakých 10 - 12 generací měli zažito, že noc mimo vesnici = smrt. Lidé i další rasy neznají nikoho kromě Krvavých mnichů, kdo by v mlze dokázal přežít. Nenapadá mě žádný příměr obdobné katastrofy v realitě, na které bych mohl demonstrovat, že za pět let od pominutí hrozby - a kdo ví zda vůbec trvalého pominutí - bude normální a běžné chodit v noci mimo vesnici, nebo tam dokonce přespávat. Nehledě na to, že je to pořád nebezpečné i kvůli jiným tvorům. Lidé mají víc zformované myšlení i mnohem mírnějšími pravidly působícími po kratší dobu ... třeba školní docházka. Zkus dneska říct, že povinná školní docházka je nesmysl, a uvidíš, kolik lidí má v hlavě zadrátováno, že je to nezbytnost. Přitom ji máme jen 150 let, už dvacet let existují vládou schválené alternativní způsoby výuky, a nejde při ní o jistou smrt.
Můžeš to srovnat třeba s návštěvou neodminovaných oblastí v Bosně pět let po válce. Nebo výletem do Černobylu pět let po výbuchu. V obou případech najdeš jednotky lidí, kteří to udělali, a o některých jsi občas i slyšel, že přežili, ale všichni ostatní řeknou "ani za boha, nechci zemřít".
Myslím, že pokud by se mlha objevovala jen v noci a mimo vesnice, tak by několik let trvalo, než by lidé vůbec zjistili, že je mlha pryč. Rozhodně to není tak, že se mlha rozplyne, lidé to hned zjistí a vyrazí do lesů, protože mají metaherní informaci, že se už mlha nevrátí.

Prostě tohle je hodně velká nekonzistence. Nehledě na to, že jsem přesvědčivě nenašel, zda mlha působila jen v noci, nebo byla přítomná i ve dne, kdy ale nezabíjela. Podle jednoho náznaku se možná objevovala jen v noci. Každopádně pokud ano, tak to by zase tak drastiky neomezovalo probíhající kontakty mezi vesnicemi, protože dřív opravdu nebylo běžné cestovat do noci. Prostě na jednu stranu je mlha popsaná strašně smrtící pro všechny a silně omezující, na druhou stranu v ní některé rasy celkem v pohodě fungovaly, na třetí stranu nepůsobila podle vlastní logiky, protože děti v noci mimo vesnici budou vystrašené k smrti i bez mlhy, takže by je měla zabít hned, na čtvrtou stranu vlastně není pro tak drastická omezení důvod. Jediné štěstí je, že mlha je pryč, tak se to dá snáz kamuflovat.
Konec spoilerů
Oblečení bych dával zdarma (to skutečně vnímám jako nedostatečné vysvětlení - myslím, že to tak zamýšleli, jen to nenapsali). A tuším, že oblečení nic neváží a do deníku se nepíše.
A jaké oblečení bys dával zdarma, nebo bys ho neřešil, ať si každý popíše, co chce? Nic asi neváží, což je divné, ale věta "co nemáš v deníku, to nemáš" mluví celkem jednoznačně, nehledě na to, že je docela dost různých typů oblečení.
A náhodné setkání svatba v noci - co je na tom nehratelného? Ty si nedokážeš představit, jak vypadá svatba, když na ni přijdeš o půlnoci? $D
Víš, ta svatba je v lese. Prostě jen tak v noci (opět, pět let poté, kdy byla noc v lese brána jako naprosto smrtící) se v lese odehrává svatba. Když můžeš přijet limuzínami, tak by to asi šlo, ale když všechno musíš přivézt na voze?
Prostě setkání by podle mě měla být rozdělena jinak, ne až tak podle krajiny, jako spíše podle denní doby a blízkosti civilizace, a pak možná podle terénu. I ten souboj, který padl tobě, nedává smysl někde v náhodném lese 10 mil od nejbližší vesnice.
Jekyll píše:"Meriel Hardfist zní jako dobré jméno, ale Meriel Tvrdá pěst mi přijde jako dostat pěstí do oka." - tu si dovolím tvrdiť, že sa prekladateľ sekol, keď to preložil ako "priezvisko" (v takom prípade tvoj príklad ozaj znie blbo). V angličtine je použitý výraz "nickname" - čo sa dá preložiť aj ako "prezývka". A vtedy mi prezývka "Tvrdá päsť" príde fajn, pretože to čosi môže napovedať o charaktere postavy.
... a následná debata o jménech. Je mi celkem jedno, zda jsou jména a přezdívky přeložené přesně nebo volně, a jestli je setting laděný seversky nebo slovansky. Nevěřím, že v češtině někdo bude bude společníkovi říkat Šedá kutna nebo Tvrdá pěst. To (a Pouštní liška Rommel) jsou názvy dobré tak do novinových článků nebo na plakáty o zápase MMA, ale nejsou to přezdívky používané mezi lidmi. Kdo mi chce dokázat opak, ať si ve hře takové přízvisko dá a uvidí, jak ho budou oslovovat postavy hráčů. Podle mě to bude spíše "Šeďáku", "Kutňáku" nebo "Pěsťáku" nebo nějakým jiným jednoslovným názvem, klidně i delším, ale ne dvouslovně.
"Manipulace" - to som sa snažil objasniť na D20 (Califax) s odkazom na link autorov, plus aj Sirien to skúsil. Rozumiem, že to môže sprvoti miasť, ale za mňa je tá mechanika úplne v poriadku.
Když mě na cestě přepadnou bandité a řeknou "peníze nebo život", tak mám dvě možnosti. Dám jim peníze, a půjdu dál. Nebo použiju manipulaci, třeba mi padne úspěch a já řeknu "prosím nezabíjejte mě, jsem chudý pocestný, nechte mě jít", a oni řeknou "tak jo, dej nám všechny peníze". To klidně říct můžou, je to splnitelná podmínka. Když jim je dám, budu na tom úplně stejně, jako když bych si vůbec neházel, když jim je nedám, tak na tom budu úplně stejně, jako když bych neuspěl na manipulaci. Nehledě na popis, že se tahle dovednost používá i když se snažím rozumně argumentovat nebo svádět - pořád si cíl může říct o protislužbu. Jasně, Vypravěč může rozhodnout, že si o nic říct nemusí - ale na to nepotřebuju mechaniku. Navíc když cíl nebude chtít udělat to, co po něm žádám, a já uspěju, tak on nemá jinou možnost než na mě zaútočit. A to platí i pro vlastní postavy. Tedy když to zkusím trochu exploitnout, tak když ti v hospodě řeknu "dej mi všechny své peníze" a uspěju, tak buď mi je dáš, nebo mě napadneš - a já tě zabiju v sebeobraně a peníze ti vezmu. Hráč se podle pravidel nemůže rozhodnout jinak.
Přitom je u mechniky uvedeno, že nemá sloužit jako ultimátní dovednost, aby se nedalo všechno ukecat - a teď si představ skupinu válečníků s jedním vyjednavačem, který lidem okolo slušně a uctivě říká o všechny peníze, které mají u sebe. Představ si, že tě zastaví skautky rozdávající kytičky za 50 Kč na sbírku pro nemocné děti, ty víš, že většina peněz půjde na provoz té sbírky, navíc posíláš měsíčně peníze na ověřenou charitu, a máš u sebe jen kartu - a tak těm skautkám musíš rozbít hubu.

Ta mechanika možná funguje, když ji všichni budou používat jen v předem schválených situacích a velmi opatrně, ale při běžném použití běžnými hráči má potenciál vyprodukovat slušné WTF momenty, pokud se bude hrát tak jak je napsaná.
Akože, rozumiem, že to vyzerá jednoducho na papieri a easy možnosť ako obísť takto tvrz a jej pravidlá, ale ak by sa aj mág rozhodol týmto spôsobom postupovať, tak: vôľa nie je nekonečná (a aj na to štrikovanie treba suroviny, nielen samotný hod na crafting); pri takom kúzle ako vyčarovanie hradu je nehoda viac-menej istá, a to hlavné: ak by sa to podarilo, z môjho pohľadu by to bola jedna z najcoolovejších vecí, ktoré by sa mohli v hre stať :D Každopádne, o tvrz by sa museli aj starať.
Přečti si, kolik toho tím kouzlem postaví instantně, přičti cenu louten v porovnání s cenou kamene a prací stavitele, atd. Já to důkladně neověřoval, ale je to mnohem, mnohem jednodušší.

Tak, a znovu Markus
Markus píše:V ZZ se ale počítá s tím, že PJ si připraví dobrodružná místa (v zásadě dobrodružství) a nalepí je na mapu, ne že to vzniká náhodně při hře.
...
Počkat, počkat, cože? Tys někde ze Zapovězených zemí vyčetl, že se ta hra náhodně generuje při hře? Kde? Nebo si nějak nerozumíme?
Teda jsou tam náhodná setkání, to ano, ale to je úplně jiná liga, než že by se náhodně generoval svět.
...
Jerone, se vší vážností: fakt ne!
Tahle kapitola ti dá nástroje na tvorbu vlastních dobrodružných míst za pomoci tabulek a náhodných hodů kostkou. V krabici najdeš nálepky předpřipravených dobrodružných míst a obecné nálepky pro tvoje vlastní výtvory. Nalep je na mapu, jakmile společně určíte, kde se konkrétní dobrodružné místo nachází.
...
Před hrou si můžeš například vytvořit jedno dvě dobrodružná místa každé kategorie, ať máš něco po ruce bez ohledu na to, kam se dobrodruzi na mapě vypraví. Dobrodružná místa se dají vytvářet i za běhu při hře. Je to sice trochu komplikovanější, protože to může zpomalovat hru, ale s trochou praxe jde o skvělý způsob, jak Zapovězené země objevovat společně. Obvykle určíš, jaký typ dobrodružného místa potřebuješ vytvořit. Ale klidně to nech na náhodě a hoď si na tabulku vlevo dole.
Zvýraznil jsem části, které podle mě jednoznačně říkají, že se dobrodružné lokace se do mapy umisťují až během hry (nevím zda jen na základě náhodného hodu nebo jinak, to řečené není), ale rozhodně jsem nenašel ani jednu větu o tom, že by je do mapy umisťoval jen Vypravěč a před sezením.
Stejně tak je napsáno, že si může(!) připravit nějaké lokace před sezením, ale nikoliv že musí, a že s trochou praxe se to dá dělat za běhu.
Nevím, nejsem právník, ale můj výklad tohoto textu mi přijde naprosto evidentní.

Takže Markusi, se vší vážností - fakt ano. Nevím, jak je to v originále, ale takhle jsi to přeložil.
Z toho si snad úplně každý - včetně tvého modelového začátečníka - odnese dost jasnou představu o tom, jak má propracované dobrodružné místo vypadat (= víceméně standardní modul známý z jakékoli fantasy hry). Ke hře vycházejí další rozšíření v podobně sborníků dobrodružných míst. Fandové publikujou vlastní dobrodružná místa. Jádrem hry jsou připravená, promyšlená dobrodružná místa.
Zeptám se, až to někteří budou hrát. Mně přijde, že jsou dva druhy dobrodružných míst - jedna náhodná, náhodně rozmístěná i vytvořená, a pak ta oficiální, podrobně zpracovaná s řadou možných zápletek. Do začátku máš tři takový podrobná místa, další najdeš v doplňkových modulech, zatím si vystačíš s náhodnými tabulkami pro generování jednoduchých dobrodružných míst.

Ostatně tak podrobné místo jako jedno z těch tří bych já podle žádného návodu v knížce vytvořit nedokázal, protože to běžně opravdu nedělám.
Naposledy upravil(a) Jerson dne 20. 10. 2020, 10:29, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země podle Jersona

Příspěvek od boubaque » 20. 10. 2020, 09:58

Crowene, já ti teda nevím, ale krom zmíněných Pietou třeba:

Richard Lví srdce
Erik Krvavá sekyra
Zikmund Liška ryšavá
Otta se šípem (tady si nejsem jistý velkými písmeny)
Daniel Biskup pražský
Panna orleánská

Spíš opravdu přezdívky, kterými oslovováni asi nebyli:
Starej Procházka
král Dobře (král Bene)
Zimní král
král Kaše
Král železný a zlatý
Učitel národů
Otec vlasti

Jména či přezdívky fiktivních osobností:
Červená karkulka
Řezník z Blavikenu
Bílý vlk
Osamělý vlk
Bouřný orel

Reálná jména z katastrů a matrik (do 18. stol):
Václav od Kaprů (z domu U Kaprů, podle domovního znamení)
Jakub od věže
Petr na Matějkově gruntě
Říha za vodou
Michal Snědl dítěti kaši
Jakub Starýpivo
Václav Papal jinak Telecí Hlava
Andres Hleď tam
Jan Ztratil kolo (později jen Jan Ztratil)

A složeniny z katastrů:
Jan Zlamjelito
nožíř Vřiťpich

A perlička z jakési bakalářky:
Zlo
Nositel přezdívku dostal.
Nositel „někde na akci“ řekl, že výchovu svých dětí pojal jako nutné zlo. Podle toho mu známí začali
říkat Nutné zlo, to později zkrátili na Zlo.

Jinak pro češtinu jsou složeniny spíš neobvyklé a objevují se spíš ty expresivní, často obsahující slovesný základ nebo nějakou činnost (matonoha, tlučhuba, Skočdopole apod.)
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 1787
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: Zapovězené země podle Jersona

Příspěvek od PardGalen » 20. 10. 2020, 10:28

Zatím jsem na žádný problém s manipulací nenarazil a to jsme měli tak jeden až dva pokusy na sezení.
S jídlem a pitím to je zamotanější. To co máte u sebe je vyjádřeno kostkou, ale když máte sud vody na voze tak je ta počítate na jednotky? Já to tak udělám. Co nejhoršího se může stát. :)
Always bring a gun to a puppet fight

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12965
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země podle Jersona

Příspěvek od Markus » 20. 10. 2020, 10:47

Jerson píše:
20. 10. 2020, 09:20
Nenapadá mě žádný příměr obdobné katastrofy v realitě, na které bych mohl demonstrovat, že za pět let od pominutí hrozby - a kdo ví zda vůbec trvalého pominutí - bude normální a běžné chodit v noci mimo vesnici, nebo tam dokonce přespávat.
No ale kdo říká, že je to normální? Naopak dává smysl, že ti lidi furt moc nevylízají - proto máš neodhalenou mapu, proto ten svět teprve objevuješ. "Normální" je to leda pro dobrodruhy, kteří skutečně v těch uplynulých letech asi chodili mimo vesnici. A hráči hrajou výjimečné postavy. Dokonce dává smysl, proč je mezi dobrodruhy řazené i povolání kupce. :)
A jaké oblečení bys dával zdarma, nebo bys ho neřešil, ať si každý popíše, co chce? Nic asi neváží, což je divné, ale věta "co nemáš v deníku, to nemáš" mluví celkem jednoznačně, nehledě na to, že je docela dost různých typů oblečení.
Obyčejné oblečení bych nechal hráče vymyslet, jakékoli se mu zlíbí. Nějaké drahé hadry nebo věci s herním efektem (bonus na survival, třeba) by si musel koupit. Ale ano, máš pravdu, že to pravidla z nepochopitelných důvodů vůbec neřeší. Možná to pro každého včetně testerů byla taková samozřejmost, že si toho nikdo nevšiml. :)

Debata o dobrodružných místech je momentálně nad moje síly. Ale fakt je základem hry hraní připravených dobrodružství a počítá se, že základním úkolem Vypravěče je připravovat je. Což je pravděpodobně u hraní fantasy RPG taková samozřejmost, že nikdo netušil, že by se to mělo nějak extra vysvětlovat a že by to Jerson mohl chápat jinak.


EDIT:
Boubaque píše:Michal Snědl dítěti kaši
Nejlepší jméno ever! $D

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19256
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země podle Jersona

Příspěvek od Jerson » 20. 10. 2020, 10:54

O tom že by zrovna kupec mohl být největší dobrodruh jsem psal už v recenzi. Fakt by dávalo smysl, že to byli odvážní lidé, kteří při každé nehodě na cestě riskují život, případně zkouší použít nějaké zkazky o postupech Krvavých mnichů a Vlkenů, aby přežili noc. A třeba maringotka by nemusela být tak marná.

Osobně bych ZZ hrál nejraději třeba jen měsíc nebo dva poté, kdy se ukázalo, že se mlha ustoupila, i s rizikem, že se může kdykoliv vrátit.

O dobrodružných místech nemá cenu se bavit, dokud nevysvětlíš, jak jsou myšlené ty texty, které jsou u nich napsané jako první a které jsem odcitoval. Co víc - na žádné jiné způsoby tvorby míst jsem nenarazil. Ty máš zkušenost, že takový postup nefunguje. Já, i přes své velké zkušenosti s vedením hry, bych čekal, že to fungovat bude, a na první hře bych to normálně zkusil.

Až bude venku pdf, klidně to otestuju na dalších lidech.
Naposledy upravil(a) Jerson dne 20. 10. 2020, 10:55, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12965
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země podle Jersona

Příspěvek od Markus » 20. 10. 2020, 10:54

Jerson píše:Zvýraznil jsem části, které podle mě jednoznačně říkají, že se dobrodružné lokace se do mapy umisťují až během hry
Umístit připravené místo do mapy není totéž jako náhodně generovat místo za běhu. Ty si doma podrobně připravíš místo včetně mapy, NPC a zápletek a potom ho umístíš, to ano. Ale nemůžeš čekat, že ti improvizovaně vznikne promyšlená zápletka, NPC a cokoli generováním během hry. Teda hrát to tak "můžeš" (což říká i text), ale rozhodně to není předpokládaný způsob hry. A přítomnost tří podrobně popsaných ukázkových dobdrodružných míst (aneb "takhle to má vypadat") by to měla dost jasně ilustrovat každému.
Jerson píše:
20. 10. 2020, 10:54
O dobrodružných místech nemá cenu se bavit, dokud nevysvětlíš, jak jsou myšlené ty texty, ....
Ááááááááááááááááááááááááááááááááááá

Vložte nadávání na formalismus.

Tahle hra předpokládá, že umíš hrát RPG. Není to tutorial pro začátečníky. A jelikož umíš hrát RPG, jistě nepotřebuješ, aby ti hra podobně vysvětlovala, jak se máš jako Vypravěč připravovat na hru. Hrál už jsi spoustu různých fantasy dobrodružných her - jak bys se vedl? Pravděpodobně by sis něco připravil - nějaké zápletky, nějaké postavy, nějaké hrady, nějaké jeskyně... Výborně! Tak dělej to samé i při hraní téhle fantasy dobrodružné hry. To je taková samozřejmost, že se to nikdo ani neobtěžoval napsat. Stejně jako se nikdo neobtěžoval napsat, že bys měl hráčům jánevím třeba popisovat scénu a oni by jánevím třeba měli říkat, co dělají. Ani tohle tam není napsané! To jsou základní znalosti! Není to psané jako blbuvzdorný návod k ledničce.

Jediné, co ti uznám je, ano, neobtěžovali se to napsat. Protože to je přece jasné!

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3453
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země podle Jersona

Příspěvek od ShadoWWW » 20. 10. 2020, 11:27

Obrázek
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 10. 2020, 12:20, celkem upraveno 1 x.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12965
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země podle Jersona

Příspěvek od Markus » 20. 10. 2020, 11:29

Chybí ti tam tři hvězdičky z pěti :) Jinak ale nádhera!

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3453
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země podle Jersona

Příspěvek od ShadoWWW » 20. 10. 2020, 11:44

Já věděl, že tomu ještě něco chybí... :)
Přílohy
jerson_approved35.png
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19256
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země podle Jersona

Příspěvek od Jerson » 20. 10. 2020, 11:54

A když hledám někoho, kdo mi nakreslí logo Omegy, tak musím shánět grafičku až v Japonsku. S dovolením si to logo použiju tak jak je (než k němu začnu mít vyhrady) :-)

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3453
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země podle Jersona

Příspěvek od ShadoWWW » 20. 10. 2020, 12:18

Jerson: Jasný! 8) Tady máš ještě logo s prázdnými hvězdičkami (ty už si dobarvíš klidně i v Malování).
Přílohy
jerson_approved_stars.png
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12965
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapovězené země podle Jersona

Příspěvek od Markus » 20. 10. 2020, 12:48

Ještě k tomu, jak se to má hrát. Po počátečním výlevu a argumentu stylem "to přece ví každý" (na který určitě slyšet nebudeš) zkusím ještě argument literou textu (na to bys slyšet mohl):
Úvod kapitoly o dobrodružných místech.

Je na tobě jako na Vypravěči rozhodnout, které konkrétní dobrodružné místo bude ten který symbol na mapě reprezentovat. Do mapy můžeš umístit předpřipravená dobrodružná místa nebo pro své dobrodruhy vytvořit vlastní.
TVORBA DOBRODRUŽNÉHO MÍSTA
Zbytek téhle kapitoly obsahuje náhodné tabulky na tvorbu dobrodružných míst všech tří kategorií. Na konci najdeš tabulky na generování nehráčských postav a pokladů.

Před hrou si můžeš například vytvořit jedno dvě dobrodružná místa každé kategorie, ať máš něco po ruce bez ohledu na to, kam se dobrodruzi na mapě vypraví. Dobrodružná místa se dají vytvářet i za běhu při hře. Je to sice trochu komplikovanější, protože to může zpomalovat hru, ale s trochou praxe jde o skvělý způsob, jak Zapovězené země objevovat společně. Obvykle určíš, jaký typ dobrodružného místa potřebuješ vytvořit. Ale klidně to nech na náhodě a hoď si na tabulku vlevo dole.
Takže:

Základní strukturou hry je cestování po mapě (na to jsou pravidla cestování) a průzkum dobrodružných míst.

Červená: Dobrodružná místa připravuje Vypravěč. Hra ti explicitně radí, abys měl do zásoby vytvořené "jedno až dvě místa od každé kategorie". To znamená mít před hrou 3 až 6 připravených dobrodružných míst. Jak vypadá připravené dobrodružné místo, to vidíš na příkladech v závěru knihy. Od každého typu je tam jedno připravené dobrodružné místo.

Hra ti zároveň dává náhodné tabulky, které ti v přípravě dobrodružného místa pomůžou. Zelený text říká, že je můžeš použít i za běhu, ale je to komplikovanější – tzn. pravděpodobně se to do začátků nedoporučuje. Jak se používá generátor, to už jsme řešili v téhle diskuzi dřív.

Tu hru určitě můžeš hrát čistě improvizovaně, ale rozhodně mi nevyznívá, že je to zamýšlený způsob hraní. Naopak ta ukázková dobrodružná místa na konci knihy podle mě jasně ukazují, jak si autoři představují, že by dobrodružné místo "mělo vypadat". Připravená dobrodružná místa mají každé tak 20+ stran a spoustu podrobností, NPC, zápletky, legendy, mapy...

Tvrzení, že hra by se neměla vůbec připravovat,* je pak v rozporu s tím, co je v té příručce reálně napsané. A zejména je to v rozporu s těmi ukázkovými dobrodružnými místy. Je tam opakovaně všude psáno a podepřeno příklady, že Vypravěč se připravuje. Ano, je tam psáno, že se připravovat nemusíš, ale ne že se připravovat nemáš.

(* Je tam teda napsáno, že bys neměl připravovat příběh, ale právě jen místa a zápletky.)

EDIT: Mám dojem, že kdyby tam nebyl žádný generátor a byla tam nějaká obecná rada typu "hele, prostě si před hrou nějak připrav pár lokací", tak to od tebe dostane lepší hodnocení. A přítomnost generátoru tě kdovíproč nějak triggruje a vede tě k domnění, že musíš používat generátor a nesmíš používat nic jiného, zejména ne volnou přípravu. Takže zatímco generátor je užitečná pomůcka, který ve srovnání s obecnou radou "nějak to udělej" přidává i hodnotu navíc, pro tebe jako by tu hodnotu ubíral.

Odpovědět

Zpět na „Zapovězené země“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Paldini a 2 hosti