[FitD] Blades in the Dark

PbtA a od něj odvozené FitD jsou asi nejpopulárnější skupiny současných „příběhových“ her.

Moderátor: MarkyParky

Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Markus »

Obrázek

:arrow? Anotace v Databázi

Blades in the Dark (BitD) je hra o gangu odvážných darebáků, kteří se snaží najít štěstí ve strašidelných ulicích fantasy-industriálního města. Čekají na vás loupeže, útěky a pronásledování, okultní záhady, nebezpečné dohody, krvavé střety a, nade vše ostatní, bohatství — pokud teda jste dostatečně troufalí na to, abyste po tom zisku šli.

Co všechno jste ochotní udělat pro to, abyste se vyšplhali až na vrchol?
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Quentin »

Sparkle píše: 26. 4. 2021, 17:35Quentin: to je docela těžké, když můj myšlenkový pochod je prostě "tohleto nedává smysl" :)
"Je to určitě aspoň 8-9 metrů, to sotva skáčí olympionici."
"Baron je příliš zásadový, ke zradě se přesvědčit nedá."
"Je tam příliš mnoho chodeb. Když mezi ně padne jedovatý plyn, tak všichni budou mít kam ustoupit."
etc.

Určitě tušíš, proč ti ten či onen hráčský záměr nedává smysl.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od MarkyParky »

Sparkle píše: 1) já vím, že ta jejich snaha popsat to jinak není motivována snahou obohatit fikci, přidat zajímavý twist atd., ale metaherní snahou získat víc kostek. To nejsou úplně dobré herní návyky.
A to je špatně?

BitD není Fate nebo Ironsworn, kde by pravidla tvrdě kodifikovala "nejdřív fikce, pak pravidla".

Když si půjčím AWčko, tak "To do it.." je úplně stejně validní pravidlo, jako "If you do it.." Hráč má povoleno přemýšlet v mechanice, dokud k tomu dodá adekvátní fikci a udrží je v souladu.
Sparkle píše: 2) ostatní hráči jsou pak naštvaní, že jsem příliš benevolentní a že v mých hrách je výrazně zvýhodněn výřečný hráč s vysokou schopností bullshitingu. "Tak já si poctivě vybírám ten action rating, který do toho nejvíc fikčně sedí, a tady kolega si vždycky vycucá z prstu něco, co tam fikčně nesedí, ale ubullshituje GMa, a má pak víc kostek než já a jeho postavě se víc daří".
Mám pocit, že tady si nerozumíme, co to znamená "Popíše jinak".

To není u bulshitingu a okecavání. To je o tom, že ta postava ve fikci dělá něco jiného/jinak, aby mohla popsat jiný action rating.

Napadla mě jedna věc - jestli by nepomohlo do toho nevstoupit z druhé strany, na úrovni GM interpretace. Ve chvíli, kdy máš pocit, že ten hráč chce bulshitovat, tak mu říct, co si pod tím nově deklarovaným action ratingem představuješ ty:

Hráč: Já toho strážného oddělám. Hunt mám málo kostek, tak dám třeba prowl.
GM: Takže tam jdeš, vyhrneš si rukávy...
Hráč: Ne, odstrelim ho z dálky.
GM: Vždyť jsi říkal, že Hunt to nebude. Ty určuješ action rating, já riziko a následky. Jestli chceš házet na prowl, určitě to řeší odstranění stráže - o tom žádná - ale ve fikci to bude rvačka, ve které ti hrozí zranění a tiknutí hodin poplachu. Tak co, jdeš do toho? Nebo raději ten Hunt?
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od MarkyParky »

Sirien píše: Ano, právě sem řekl, že GM má ve prospěch hry a hráče samotného direktivně překročit hrou deklarované hráčské pravomoce. Jestli si to někdo toužíte vzít jako hozenou rukavici, prosim, jsem k dispozici pro případný duel. Nebo na váš lynch-mob - let it burn!
Takové dramatické vyjádření, a přitom stačilo napsat "Já bych zkusil tohle Houserule...." :think:
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Sparkle »

MarkyParky píše: 26. 4. 2021, 18:12 Hráč: Já toho strážného oddělám. Hunt mám málo kostek, tak dám třeba prowl.
GM: Takže tam jdeš, vyhrneš si rukávy...
Hráč: Ne, odstrelim ho z dálky.
GM: Vždyť jsi říkal, že Hunt to nebude. Ty určuješ action rating, já riziko a následky. Jestli chceš házet na prowl, určitě to řeší odstranění stráže - o tom žádná - ale ve fikci to bude rvačka, ve které ti hrozí zranění a tiknutí hodin poplachu. Tak co, jdeš do toho? Nebo raději ten Hunt?
O tohle se snažím, ale je to až příliš mentálně vyčerpávající. Uvědom si, že takhle musíš vymyslet outcomy na varianty děje, které se vůbec nestaly. Hráč oznámí záměr, vysype z rukávu několik action ratingů, ve kterých má hodně bodíků, a já mu musím ke každému z nich vymyslet, co mu fikčně hrozí, když použije ten konkrétní rating, a on se pak rozhodne pro některý z nich (přičemž stále je tu slušná šance, že se nerozhodne pro žádný, tzn buď akci neudělá vůbec nebo ukecá spoluhráče s bodíky v jiných action ratingách, aby to místo něj provedl on).

Uff jako. Zas tak dobře mě moji hráči neplatěj :)
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od MarkyParky »

Nojo, tak ten můj point je, že to uděláš hráči třikrát, čtyřikrát a on pak pochopí, jak to funguje a už to začne dělat sám.
Aegnor
Příspěvky: 527
Registrován: 31. 7. 2018, 15:13

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Aegnor »

.
Naposledy upravil(a) Aegnor dne 2. 11. 2021, 16:07, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od KDolecek »

Sparkle píše: 26. 4. 2021, 18:28 Hráč oznámí záměr, vysype z rukávu několik action ratingů, ve kterých má hodně bodíků, a já mu musím ke každému z nich vymyslet, co mu fikčně hrozí, když použije ten konkrétní rating, a on se pak rozhodne pro některý z nich (přičemž stále je tu slušná šance, že se nerozhodne pro žádný, tzn buď akci neudělá vůbec nebo ukecá spoluhráče s bodíky v jiných action ratingách, aby to místo něj provedl on).
Jo v tomhle ten záměr přebírat za něj tvorbu fikce není funkční. Ať si to pěkně řeší sám.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Sparkle »

Aegnor píše: 26. 4. 2021, 23:32 Tak jako pracovat s fikcí a situací tak, abych mohl používat akce, ve kterých mám víc teček, to je player skill, který vůbec není na škodu
Jak kdy. Někdy to pomůže k zábavnější hře, někdy to naopak akorát otráví.

Třeba u rozhodování mezi Consort a Sway se fikce ohýbá blbě. Tam je poměrně jasný rozdíl - Consort používáš, když ti na přesvědčovaném záleží a myslíš to pro jeho dobro, zatímco Sway používáš, když ti na přesvědčovaném nezáleží a manipuluješ s ním do cíle, který chceš ty.

A teď herní situace. Hráč se dostal do sporu s NPC, na kterém mu záleží. Deklaruje, že se chce s tím NPC pohádat a přimět ho k rozumu. Ukázkový Consort. Jenže vzápětí se hráč koukne na charsheet a zjistí, že má nula teček v Consort a dvě tečky ve Sway. Tak najednou začne tvrdit, že mu vlastně na tom NPC zas tak nezáleží. Nevyplývalo to z fikce, nebylo to konzistentní k osobnosti postavy, udělal to jen čistě proto, aby mohl použít ty dvě tečky. Když jsem mu naznačila, že tohle už je hodně velké ohýbání a že ok, může to zkusit na Sway, ale bude to Desperate a následek failu může být rozbití přátelství s tím NPC, tak hráč řekl, že se teda radši nebude pokoušet o nic, tzn nehodil si ani na Consort ani na Sway, prostě do té rozepře vůbec nešel.

Tohle mi rozhodně nepřijde produktivní, že by to jakkoli obohacovalo hru.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od sirien »

Fair enough, když mu je jedno že věc stejně skončí naplněním zoufalé pozice ve které se ve scéně beztak zjevně nachází a ani nezkusí dostat aspoň nějakej efekt (a exp), protože jeho postava prostě není přátelská, tak to je jeho RP.

Nicméně zcela vážně, Blades nejsou hra pro hráče co chtějí hrát defenzivně a mít "pokryté" všechno. Pokud odmítá házet když nemá dvě kostky a nechce pálit zdroje ani dělat bargains, tak to není hra pro něj. Můžeš to možná nějak zmírnit, ale těžko to "opravíš". Ne pokud ten hráč sám zásadně nezmění svůj přístup (což se stát může, herní styly a preference se mění - ale asi bych na to nevsázel).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Sosacek »

Tukan ma pravdu.

Jako prijde mi ze hrajes velmi kooperativni storygame kde je dulezitou casti jak se veci zkomplikuji takovym "stare dnd hraci souperi s gm" zpusobem a nechces vymyslet komplikace.

Vsichni ti muzou poradit jak to jen jde, ale eventuelne si clovek musi vsimnout kdyz je v situaci "chci jezdit osobnim autem ale blbe mi funguje kdyz vozim skrin s taky nechci ridit."
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Sparkle »

Sirien píše: 27. 4. 2021, 01:35 Blades nejsou hra pro hráče co chtějí hrát defenzivně a mít "pokryté" všechno.
Právě že ten hráč se takhle v jiných situacích nechová. Většinou hraje nadprůměrně unsafe. Pokud by měl jeden puntík v Consort a dva puntíky ve Sway, tak to vůbec neřeší a hodí si na Consort. Ten problém nastává opravdu jen v situaci, kdy by měl házet něčím, v čem nemá ani jeden puntík. To z nějakého důvodu způsobí u těch hráčů mozkový zámrz nebo jak to říct. A ten problém nepozoruju jen u jednoho hráče. Přijde mi, že tam je nějaká neviditelná psychologická hranice.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od KDolecek »

Kdyby někdo zvažoval o sledování seriálu Shadow and Bone, tak tahle parta je gang z BitD se vším všudy.
Shadow-and-Bone-Jesper-Inej-Kaz.jpg
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Jerson »

A nepomohlo by tedy dát všem do každé schopnosti jeden puntík?
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Sparkle »

Jerson píše: 27. 4. 2021, 14:42 A nepomohlo by tedy dát všem do každé schopnosti jeden puntík?
To ty postavy hodně posílí, ale jo, je to možnost.

Říkám si, že možná by nebylo potřeba ani to. Možná by stačilo, kdyby ten charsheet vypadal trochu jinak. U každého action ratingu by nejdřív byl čtvereček s "yes" fajfkou, který by znamenal něco v tom smyslu, že tato akce je "odemnkutá", postava ji vůbec může používat. Default bude, že všechny postavy mají odemknuto všechno, až na Attune, na to je potřeba být speciální magická classa, nebo si to příběhově odehrát. Vedle těchto zatržítek už by potom byly ty puntíky.
Mechanicky je to krávovina, to zatržítko reálně nedělá nic oproti normálu, ale psychologicky to může udělat setsakra rozdíl. Když u té dovednosti máš aspoň to zatržítko, už tě to podvědomě víc ponouká, že ji můžeš zkoušet.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od KDolecek »

To já bych naopak moc chtěl, aby mi Attune začali používat i jiní hráči než Whispers.
Odpovědět

Zpět na „Powered by the Apocalypse (PbtA) a Forged in the Dark (FitD)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů