Dungeon World a jeho hacky
Moderátor: MarkyParky
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Dungeon World a jeho hacky
Dungeon World (2012)
Hacky Dungeon Worldu:Dungeon World je aplikace systému Powered by the Apocalypse, známého z RPG hry Apocalypse World, na svět tradičních fantasy dobrodružství a prolézání jeskyní. Představuje jakousi syntézu klasických her v duchu D&D s příběhovými mechanikami z AW. (...)
World of Dungeons (2012) – Dramatické osekání na minimum, dokonce ani nemá tahy.
One Shot World (2019) - Zjednodušení DW pro potřeby jednorázových her.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dungeon World - obecná diskuze
Chyběla mi tu diskuze k Dungeon Worldu, tak jsem ji založil, a rovnou jsem si napsal i anotaci, aniž bych tu hru vůbec četl, natožpak znal. Jestli je chybná, určitě ji někdo z vás zvládne opravit. (Dám vám na vyžádání práva knihovníka.)
Už jsme to nakousli někde jinde, ale zajímalo by mě, jak se tahle hra liší od Apocalypse Worldu - kromě toho zjevného, a sice, že je žánrově jinde. Když jsem se ptal, co si mám přečíst, byl jsem totiž odkázán na Apocalypse World s tím, že autoři Dungeon Worldu to „zjevně nepochopili“.
V mezičase jsem do těch her tak porůznu nakoukl. Zběžně jsem si pročetl dokonce Markyho Svět Dračáku, který mi pomohl pochopit, jak funguje hraní pomocí tahů. Pořád mi ale není jasné, kde to Dungeon World nepochopil - není to prostě jen jiný výběr tahů pro účely fantasy, ve srovnání s postapem?
A čím se Svět Dračáku liší a co reálně znamená, že vychází z Apocalypse Worldu, nikoli Dungeon Worldu?
Mimochodem - Anotace visí v databázi, takže máte jedinečnou příležitost dát svůj názor na hru znát i v hodnoceních a odlišit ji od tolik opěvovaného a vysoce hodnoceného AW.
Už jsme to nakousli někde jinde, ale zajímalo by mě, jak se tahle hra liší od Apocalypse Worldu - kromě toho zjevného, a sice, že je žánrově jinde. Když jsem se ptal, co si mám přečíst, byl jsem totiž odkázán na Apocalypse World s tím, že autoři Dungeon Worldu to „zjevně nepochopili“.
V mezičase jsem do těch her tak porůznu nakoukl. Zběžně jsem si pročetl dokonce Markyho Svět Dračáku, který mi pomohl pochopit, jak funguje hraní pomocí tahů. Pořád mi ale není jasné, kde to Dungeon World nepochopil - není to prostě jen jiný výběr tahů pro účely fantasy, ve srovnání s postapem?
A čím se Svět Dračáku liší a co reálně znamená, že vychází z Apocalypse Worldu, nikoli Dungeon Worldu?
Mimochodem - Anotace visí v databázi, takže máte jedinečnou příležitost dát svůj názor na hru znát i v hodnoceních a odlišit ji od tolik opěvovaného a vysoce hodnoceného AW.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dungeon World - obecná diskuze
A mimochodem, celé mi to připomnělo pirátské RPG Poison'd, jinou, starší hru od Bakera, která je postavená na systému „karet“, což jsou jakési situace nebo okolnosti, které GM spouští a tím je strukturovaná celá hra. GM si v té hře nevymýšlí vlastní „setkání“, ale pracuje s konkrétními kartami, přičemž různé činnosti postav spouštějí různé karty a ty karty jsou mezi sebou všelijak provázané. Takže to chápu správně, že Poison'd je takový první zárodek PbtA, z čehož se ten systém dál vyvíjel?
Re: Dungeon World - obecná diskuze
Co vlastne udelal Koebel, ze ho rpg.net nenavidi? Znasilnil nejakou zenckou, co jsem pochopil?
Me bylo z jeho videi dost jasny, ze je spina, ale tohle je husty.
Me bylo z jeho videi dost jasny, ze je spina, ale tohle je husty.
But nobody came.
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15028
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dungeon World - obecná diskuze
Během live streamované hry jedné z hráček víceméně znásilnil postavu. Víceméně proto, že šlo o robota, takže to byl mind rape přeneseně a doslova zároveň. Bez jakéhokoliv hráčského buy-in nebo toho, že by dal šanci postavám nebo hráčům to zastavit.
Sám jsem neměl potřebu si to pouštět. Ale všichni hráči z té kampaně brzy nato oznámili, že s kampaní i s Koebelem končí, takže předpokládám, že to vážně nebylo nic příjemného.
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: Dungeon World - obecná diskuze
Ako GM jednu postavu naivnej robotky bez toho, aby to hráčka nejako potvrdzovala alebo dala explicitný súhlas (resp. aby to patrilo k social contract), nejaký mechanik, ktorému dôverovala, kvázi znásilnil a spôsobil jej orgazmus. Celý čas rozprával len on, pochvalne sa smial na svojej úžasnej kreativite a hrozne si to užíval, kým ostatní ostali speechless alebo facepalmovali.
EDIT: What Pieta said.
EDIT: What Pieta said.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3812
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dungeon World - obecná diskuze
No, nebylo by nejlepší si to prostě přečíst?
Jeden problém je, že je to vlastně taková "parodie" DnD first a PbtA second, takže to často bere mechaniku a pak ji nějak napasuje do systému, než že se při tom zvažovalo, jak v tom systému udělat mechaniku na míru. Nejlepší příklad je asi samotný základ - máš 6 dnd abilit a hitpointy. Funguje to, ale mohlo by to fungovat líp. Druhá věc je, že to mnohem víc než AW posouvá hru zpět k klasickému modelu gamemastra ovládajícího svět a postav regaujících na něj - ta volnost a pravomoc v tvoření hry je mnohem asymetričtější.
A aby bylo jasno - dle mého názoru to není zas tak vážné, že by to nešlo hrát. Mě to pořád docela baví. Jsou tam i dobré nápady, které generují dost takové milé slap-stick zábavy. Jen je asi trochu škoda, že se nestal populární nějaký plnohodnotný hack PbTA cílící na co nejlepší fantasy hrdinský zážitek, ale jen tohle.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15028
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dungeon World - obecná diskuze
Slyšel jsem docela dobré věci o Fellowship, i když i to se snaží o poměrně specifickou variantu fantasy. Ale aspoň to není D&D, ale hrdinská fantasy s velkým záporákem. (:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3812
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dungeon World - obecná diskuze
Hmmm, vida... O tom jsem sice už slyšel, ale úspěšně jsem na to zapomněl! Jakmile budu mít chvilku, tak na to mrknu, podle zběžného prohlídnutí to vypadá zajímavě.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Drobné zmatení okolo DW/WoDu
Zatímco hrajeme kamarádovu 5e kampaň, tak vybírám systém pro svoji. Docela se mi zamlouvá World of Dungeons (oldschool verze DW), protože bych chtěl zase na chvíli vylézt z turn-based combatu, ale pořád jsem trochu zmatený, jak se mají DW-like hry vést.
Bojovali jsme teď v té 5e s velkým posedlým losem. Začali jsme tím, že jsme ho vylákali pod síť z pevných lan, protože nám příšlo, že s takovým parožím se jen tak nevymotá. DM to vyhodnotil tak, že já jsem obětoval kolo, abych na něj tu síť hodil, a los byl restrained; my na něj útočíme s výhodou a on na nás s nevýhodou, ale může obětovat svou akci a hodit si na osvobození (přetrhutí lana). BTW se mnou tam byl ještě jeden střelec a jeden šermíř, já jsem byl kněz.
Přijde mi, že v DW by to bylo:
Alternativně by tu třeba u střelců nemuselo docházet k hodům - je restrained, házejte rovnou damage, ale pak zase nemá smysl, aby se zapojoval šermíř a riskoval, že ho "osvobodí." Takže moje otázka zůstává, kdy se ten los může osvobodit, když nemá svoje kolo?
Jsem asi braindamaged z dnd a potřebuju to vysvětlit
(případně i naznačte, jak by to vypadalo v AW)
Bojovali jsme teď v té 5e s velkým posedlým losem. Začali jsme tím, že jsme ho vylákali pod síť z pevných lan, protože nám příšlo, že s takovým parožím se jen tak nevymotá. DM to vyhodnotil tak, že já jsem obětoval kolo, abych na něj tu síť hodil, a los byl restrained; my na něj útočíme s výhodou a on na nás s nevýhodou, ale může obětovat svou akci a hodit si na osvobození (přetrhutí lana). BTW se mnou tam byl ještě jeden střelec a jeden šermíř, já jsem byl kněz.
Přijde mi, že v DW by to bylo:
- Já shodím síť a los je fucked
- Ostatní útočníci hází buď Volley
10+ damage
7-9 že se musí přiblížit asi moc nedává smysl?
6- ??? los se osvobodí? - nebo Hack and Slash, což nesedí, protože se tam neprojeví, že mají výhodu (leda by moje síť dávala +1 forward/ongoing). A na 6- dostanou damage nebo se los osvobodí nebo oboje?
- nebo Defy Danger, kde na 10+ damage, 7-9 dáš damage, ale povolení sítě (start a clock?) nebo dostaneš damage? 6- prasklá síť? + los tě nabral a damage?
Alternativně by tu třeba u střelců nemuselo docházet k hodům - je restrained, házejte rovnou damage, ale pak zase nemá smysl, aby se zapojoval šermíř a riskoval, že ho "osvobodí." Takže moje otázka zůstává, kdy se ten los může osvobodit, když nemá svoje kolo?
Jsem asi braindamaged z dnd a potřebuju to vysvětlit
(případně i naznačte, jak by to vypadalo v AW)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu
Nevím jak v DW, ale v AW bys neměl jako MC move hrát tah, který zneguje předchozí vítězství postavy, protože Be fan of ... principal.
Tzn. na těch 6- bys měl hrát něco jiného než "los se osvoboduí", navíc nejlépe něco, co naopak předchozí úspěch na chycení rozvine.
"Máš chyceného losa, ale on se postavil na nohy a začal zdrhat pryč. Stále je zamotaný v síti a vleče tě za sebou .... Co uděláš?"
EDIT: A osvobození losa bych případně jako MC tah hrál až později, když už si hráči tu výhodu z chycení trochu užili a začali na ní být zvyklí, protože "There are no status quos in Apocalypse World!"
Tzn. na těch 6- bys měl hrát něco jiného než "los se osvoboduí", navíc nejlépe něco, co naopak předchozí úspěch na chycení rozvine.
"Máš chyceného losa, ale on se postavil na nohy a začal zdrhat pryč. Stále je zamotaný v síti a vleče tě za sebou .... Co uděláš?"
EDIT: A osvobození losa bych případně jako MC tah hrál až později, když už si hráči tu výhodu z chycení trochu užili a začali na ní být zvyklí, protože "There are no status quos in Apocalypse World!"
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15028
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu
Jo losa. Já tam furt v ranní únavě čtu lososa a dokud se nezačal stavět na nohy, dávalo mi to všechno smysl.
I ty rohy, protože D&D.
I ty rohy, protože D&D.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu
To mi zní jako jeden velký GM fiatMarkyParky píše: ↑1. 2. 2021, 10:15EDIT: A osvobození losa bych případně jako MC tah hrál až později, když už si hráči tu výhodu z chycení trochu užili a začali na ní být zvyklí, protože "There are no status quos in Apocalypse World!"
Asi se teda zdržím poblíž oldschoolovitějších systémů.
Díky
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti