[AW] Houserule - Otevřené hodiny

PbtA a od něj odvozené FitD jsou asi nejpopulárnější skupiny současných „příběhových“ her.

Moderátor: MarkyParky

Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16382
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

[AW] Houserule - Otevřené hodiny

Příspěvek od MarkyParky »

Podělím se ještě o jedno houserule, které se mi osvědčilo.

As-written si MC má u hrozby načrtnout její pravděpodobný vývoj a rovnou do hodin u segmentů popsat, co se v nich stane, s tím, že:

* Funguje to preskriptivně (když přemýšlí o tahu s danou hrozbou, podívá se na příští segment hodin a zahraje, co tam má připravenp)
* Funguje to i deskriptivně (když během hry nastane situace popsaná v hodinách, prošktají se k příslušnému segmentu)
* U čistě NPC událostí si má MC připravovat, co udělají
* Je-li zapojena PC si má MC psát podmínkové události (aby neporušil "play to find out" a netlačil do něčeho hráče)
* a když se hodiny vykolejí, má je zahodit.

Zejména ten poslední bod se nám stával při hrách hrozně často a tak jsem začal hodiny používat trochu jinak. Nepředepisuji do nich dopředu, co se má stát v kterém segmentu, nechávám je otevřené. Zapisuji si do nich jen to, co už se v tomhle oblouku stalo. To trochu změní jejich fungování (ale ne moc):

* Preskriptivně hodiny neříkají co přesně se stane ... ale říkají, jak moc eskalovaná má být ta událost, co se stane (tzn. v praxi vlastně nemám konkrétní podobu eskalaci nalajnovanou dopředu, ale vymýšlím jí v ten okamžik, kdy jsem na tahu, podle:
> předchozího vývoje hodin
> impulzu hrozby
> aktuálně zahraného tahu a
> situace ve fikci
a pak samozřejmě proškrtnu segment a výsledek tam zapíšu:
* Deskriptivně hodiny neproškrtávají segment ve chvíli, kdy se stane co v nich bylo napsáno ... ale proškrtávájí ho ve chvíli, kdy nastane nějaká událost, co svým významem/eskalací sedne do volného segmentu hodin a navazuje na jejich dosavadní vývoj. Samozřejmě s proškrtnutím ji tam zase zapíšu, aby mi doplnila představu pro příště.
* Díky tomuhle si nemusím moc připravovat dopředu a vůbec nehrozí, že bych někam hráče nebo příběh tlačil
* a hodiny vykolejí mnohem méně často (zpravidla jen na předčasnou eliminaci hrozby) ... a občas se i vykolejení dá dohrát (např. pokud postavy zabijí NPC, kterého se hodiny týkají v 10:00, tak to navádí na to, že by se měly ve hře stát ještě dvě post-mortem události - třeba kolem pozůstalých, pomsty, závěti, nějakého tajmeství co si měl vzít do hrobu a pod.... )

Význam segmentů se pak trochu změní proti as-written:
03:00 - 09:00 nejsou "Tady se dá ještě hrozbě zabránit", ale spíš "Tady se hrozba představuje a je možné její vývoj formovat"
10:00 - 11:00 nejsou "Tady se už nedá hrozbě zabránit", ale spíš "Už víme, co je hrozba zač a eskalujeme její vyvrcholení"
12:00 pak je shodně ono velké vyvrcholení, jen není dopředu připravené s hrozbou, ale je víc "play to find out"
Odpovědět

Zpět na „Powered by the Apocalypse (PbtA) a Forged in the Dark (FitD)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů