[AW] Co systém MCmu omezuje a co přikazuje?

Apocalypse World, Dungeon World a jiné hry používající systém Powered by the Apocalypse (PbtA) + jejich bratříčci používající systém Forged in the Dark (FitD).

Moderátor: MarkyParky

Odpovědět
MarkyParky
Příspěvky: 10257
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od MarkyParky » 15. 4. 2020, 02:23

Sirien píše:Prostě pokud se nepříčí fikci, aby tam byli, tak pokud je tam zrovna chceš, tak to samo o sobě bohatě stačí, aby tam byli. Přesně tohle tam Vincent doslova řiká.
To je hodně svérázný doslovný překlad slova honesty/honestly.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12020
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Markus » 15. 4. 2020, 09:03

Já bych vám to přeložil jako "pokud dává smysl, aby tam byli".

Sirien píše:
14. 4. 2020, 23:19
Zírat klidně můžeš. Když zvážim, v jak hroznym kontrastu tohle je ke skoro všemu, cos tu ještě pár dnů zpátky všem s ohromnym zápalem (a zaštítěnim se lety herních zkušeností) tvrdil a prezentoval jako Tu Jednu As Written formu, tak chápu, že si v určitém šoku a budeš potřebovat nějaký čas na to si to zpracovat. Jak tu faktografii, tak svojí autoritu k jejímu výkladu. Což, chápu, bude bolestivej proces.
Hele, já jsem vás zatím nemoderoval, protože se vzájemně taháte za slovíčko jeden jako druhý, ale tohle už je přes čáru. Bez těch výsměchů, prosím. Diskutujte věcně o tématu, ne o sobě navzájem. Jinak vás moderovat začnu.

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7308
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Sirien » 15. 4. 2020, 09:16

Marky: mě to přijde jako naprosto přirozený výklad co je plně v linii se vším ostatním co tam píše. Popravdě moc nevidím co tam vidíš jinýho.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

MarkyParky
Příspěvky: 10257
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od MarkyParky » 15. 4. 2020, 09:41

Sirien:
Vidím tam navíc self-check na "What honesty demands."

Může nastat situace, že se nepříčí fikci, aby tam byli, já je tam zrovna chci, ale protože bych v tom přání nebyl upřímný (k hráčům nebo sám k sobě), tak to udělat nemám.

A zároveň upozornění, že tahle MC morálka není univerzální - a jiný MC může naprosto stejně rozehranou situaci právě na úrovni "honesty" vnímat a vyhodnotit jinak.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18490
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Jerson » 15. 4. 2020, 10:06

Musím přiznat, že jsem si myslel, že AW je napsaný tak, aby hráči měli slovo a MC jim do jejich popisů vstupoval jen v určitých momentech a určitými způsoby, které zajistí posouvání děje a to, že stále bude co dělat, aniž by se MC musel nějak extra snažit něco vymýšlet a improvizovat.

Z posledních Vincentovo vyjádření jsem si odnesl dojem, že je v pohodě, pokud to tak hráči hrajou - přesněji pokud MC použije pravidla tímto stylem - a bude to v pohodě fungovat, nicméně i tak má mnohem větší možnosti jak do děje zasáhnout a může házet hrozby i bez přípravy a bez upozornění, jen u toho musí být čestný či upřímný. Což je tedy slabší verze DÚPJ, se kterou mám u autoritativních GMmů špatné zkušenosti a na kterou hledám systém, který bych mohl s klidem doporučit nováčkům, protože jim takové chování nedovolí ani z nevědomosti, natož úmyslně.

AW či spíše Vincent zjevně stále počítá s klasickým předpokladem, že MC nebude kokot, takže mu tyhle možnosti do rukou pořád dává. Jediné co MC vlastně nemůže říct a v čem vidím odlišnost od jiných RPG je "hoď si na [určitou vlastnost]" - to je prostě věc, kterou vybírá a spouští hráč, a když hráč si na něco hodit nechce a chce popsat situaci jiným způsobem, aby nedošlo k eskalaci, tak na to má právo. MC mu tedy musí použití určitého hráčského tahu schválit, tedy hráč ho nemůže protlačit, když s ním MC nesouhlasí(?), ale ten nesouhlas by měl spočívat spíše v požadavku na upřesnění popisu. Nikde není řečeno, že by MC mohl hráči použití nějakého tahu zakázat nebo ho svým rozhodnutím zablokovat.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7682
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Quentin » 15. 4. 2020, 10:15

Sirien píše:Prostě pokud se nepříčí fikci, aby tam byli, tak pokud je tam zrovna chceš, tak to samo o sobě bohatě stačí, aby tam byli. Přesně tohle tam Vincent doslova řiká.
MarkyParky píše:
15. 4. 2020, 09:41
Sirien:
Vidím tam navíc self-check na "What honesty demands."

Může nastat situace, že se nepříčí fikci, aby tam byli, já je tam zrovna chci, ale protože bych v tom přání nebyl upřímný (k hráčům nebo sám k sobě), tak to udělat nemám.

A zároveň upozornění, že tahle MC morálka není univerzální - a jiný MC může naprosto stejně rozehranou situaci právě na úrovni "honesty" vnímat a vyhodnotit jinak.
Nějak mezi vašima tvrzeníma nemůžu najít rozdíl. V čem spočívá ta upřímnost?

Podle tohodle mi to zní, že hrát upřímně znamená "nešukat do ucha." Marky, to je to, co ti u Siriena chybí?

Obrázek
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

MarkyParky
Příspěvky: 10257
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od MarkyParky » 15. 4. 2020, 11:17

Quentin píše: Podle tohodle mi to zní, že hrát upřímně znamená "nešukat do ucha." Marky, to je to, co ti u Siriena chybí?
No, mě ty jeho poslední dva výroky přišly jako redukce na "Stačí, když si to ospravedlníš ve fikci."

Ale nechci mluvit za něj, pokud k tomu zároveň dodává (jak říká jinde), že dodržuje Always say, tak v tom asi fakt rozdíl není.

Jenom pak nechápu, proč to říká tak, jak to říká.

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5763
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od boubaque » 15. 4. 2020, 11:39

(Možná dělám chybu, ale...)

Chtěl bych upozornit na dvě věci, které jsem vypozoroval z Vincentových odpovědí, resp. co jsem z nich získal za dojem:

Vincent ve svých odpovědích všechno povoluje. Občas dodá nějakou podmínku, ale v zásadě všechno je podle něj možné ("a pravidla tě v tom podrží"). Dává to smysl vzhledem k tomu, že teď poskytuje pro svou hru podporu a chce, aby se hrála. Zatímco třeba text pravidel a zejména příklady mi přijdou poměrně restriktivní (hlavně v tom, co může hráč, ale mnohdy i v tom, co může MC), tak ta hra zjevně snese poměrně širokou škálu přístupů a Vincent nechce žádný zakazovat, dokud je pro daného MC funkční.

Druhá věc je, že Vincent možná úplně dobře nepochopil, co po něm chcete. Že se neptáte, jak máte/můžete vést svou hru,* ale jaký byl designový záměr a co do té příručky napsal (resp. jak myslel to, co do ní napsal). A tedy, jak máte vy hru intepretovat pro ostatní, pokud se vás budou ptát.

Tady mě pak napadají dvě možnosti, a nejsou v rozporu, proč odpovídá, jak odpovídá, přestože text pravidel vyznívá mnohem restriktivněji:

- První je to, že chce podpořit MCy, a i když jeho vlastní pojetí má nějakou konkrétní podobu, nepovažuje ho za jedinou možnost a nechává každému MCovi jeho interpretaci, dokud nezpůsobuje problémy ve fungování hry.
- Druhá je, že očekával afirmační zkreslení u čtenářů, a proto hru napsal mnohem striktněji, než ji ve skutečnosti zamýšlel, protože předpokládal, že hráči v textu budou číst na základě předchozích zkušeností něco jiného, než v nich skutečně je, a proto se rozhodl je napsat striktněji, než je ve skutečnosti zamýšlel.


* Tj. přesně to, co se stalo nedávno mně: Ptal jsem se, jak něco vnímáte jako MCové, ne jak to mám hrát já.

---

K věcem, co se týkaly mých předchozích vstupů, se vrátím později.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

MarkyParky
Příspěvky: 10257
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od MarkyParky » 15. 4. 2020, 11:42

Jerson píše:Musím přiznat, že jsem si myslel, že AW je napsaný tak, aby hráči měli slovo a MC jim do jejich popisů vstupoval jen v určitých momentech a určitými způsoby, které zajistí posouvání děje a to, že stále bude co dělat, aniž by se MC musel nějak extra snažit něco vymýšlet a improvizovat.

Z posledních Vincentovo vyjádření jsem si odnesl dojem, že je v pohodě, pokud to tak hráči hrajou - přesněji pokud MC použije pravidla tímto stylem - a bude to v pohodě fungovat, nicméně i tak má mnohem větší možnosti jak do děje zasáhnout a může házet hrozby i bez přípravy a bez upozornění, jen u toho musí být čestný či upřímný.
+1


Jerson píše:Což je tedy slabší verze DÚPJ, se kterou mám u autoritativních GMmů špatné zkušenosti a na kterou hledám systém, který bych mohl s klidem doporučit nováčkům, protože jim takové chování nedovolí ani z nevědomosti, natož úmyslně.

AW či spíše Vincent zjevně stále počítá s klasickým předpokladem, že MC nebude kokot, takže mu tyhle možnosti do rukou pořád dává. Jediné co MC vlastně nemůže říct a v čem vidím odlišnost od jiných RPG je "hoď si na [určitou vlastnost]" - to je prostě věc, kterou vybírá a spouští hráč, a když hráč si na něco hodit nechce a chce popsat situaci jiným způsobem, aby nedošlo k eskalaci, tak na to má právo. MC mu tedy musí použití určitého hráčského tahu schválit, tedy hráč ho nemůže protlačit, když s ním MC nesouhlasí(?), ale ten nesouhlas by měl spočívat spíše v požadavku na upřesnění popisu. Nikde není řečeno, že by MC mohl hráči použití nějakého tahu zakázat nebo ho svým rozhodnutím zablokovat.
Tady se mi nelíbí ta redukce na problém hodu. Těhle drobných věcí, co MC nesmí nebo co musí, je ve skutečnosti pořád skrze celá pravidla schováno mnohem víc. Viz třeba to upozornění od Vincenta, že pokud je MC na tahu, tak to nemá redukovat na prosté popisy/přímočaré interakce bylo dost jasné - tzn. ta půlka naší zvažované mechaniky, kdy triggery tlačí odspodu, aby se něco děje, je zachovaná v plné palbě.

Nebo striktní upozornění na to, za koho kdo mluví na straně 81.

Třeba když se vrátím k svému případu s Dianou - představme si, že se to odehrává takhle:

Hráč Freda řekne: "Jdu do své garáže, vzít auto na vyjížďku. Pojedu k Holdenovi."
Vincent říká, že do toho MC klidně může hodit vidle a říct: "Když jsi se přiblížil ke garáži, tak tam je banda týpků, co na tebe vystartujou a řeknou: 'Kde schováváš Dianu? Řekni nám to, nebo tě zabijem!"


A podle mě důsledek toho Vincentova výkladu je, že je naprosto legit, aby hráč takový tah klidně zpochynil, pokud mi přijde nefér, jak daleko jde a řekl ... "Počkej počkej - banda týpků, tu vidím z dálky, takže nejsem debil, abych je na sebe nechal rovnou vystartovat. Chci si to vočíhnout, než se na mě vrhnou.. a hodit si Read a sitch"

Sosacek
Příspěvky: 22669
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Sosacek » 15. 4. 2020, 12:15

boubaque píše:
15. 4. 2020, 11:39
* Tj. přesně to, co se stalo nedávno mně: Ptal jsem se, jak něco vnímáte jako MCové, ne jak to mám hrát já.
Kde?
The king is dead, all jail the king!

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18490
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Jerson » 15. 4. 2020, 12:16

boubaque píše:
15. 4. 2020, 11:39
Vincent ve svých odpovědích všechno povoluje. Občas dodá nějakou podmínku, ale v zásadě všechno je podle něj možné ("a pravidla tě v tom podrží"). Dává to smysl vzhledem k tomu, že teď poskytuje pro svou hru podporu a chce, aby se hrála. Zatímco třeba text pravidel a zejména příklady mi přijdou poměrně restriktivní (hlavně v tom, co může hráč, ale mnohdy i v tom, co může MC), tak ta hra zjevně snese poměrně širokou škálu přístupů a Vincent nechce žádný zakazovat, dokud je pro daného MC funkční.
No, tenhle přístup jsem i očekával, i když připouštím, že by mě jedno nebo dvě přesnější vymezení potěšily. Sirien měl pravdu v tom, že Vincent pravidla nemyslel jako striktní vymezení toho co MC smí a nesmí dělat, a myslím, že možná není zvyklý na (typicky české?) detailní vrtání v pravidlech a hledání doslovných významů.
Na druhou stranu třeba celkem jasně napsal to s volbou tahů hráčem, což pro mě bylo 50% věcí, o které mi šlo.
MarkyParky píše:
15. 4. 2020, 11:42
Těhle drobných věcí, co MC nesmí nebo co musí, je ve skutečnosti pořád skrze celá pravidla schováno mnohem víc. Viz třeba to upozornění od Vincenta, že pokud je MC na tahu, tak to nemá redukovat na prosté popisy/přímočaré interakce bylo dost jasné - tzn. ta půlka naší zvažované mechaniky, kdy triggery tlačí odspodu, aby se něco děje, je zachovaná v plné palbě.
Tak ono je v pravidlech pořád schované hodně věcí, třeba to že po každém tahu se (musí) zeptat "co děláte?" místo aby hráčům danou scénu odvyprávěl podle sebe. Ale v tom ani žádný rozpor snad nebyl.
MarkyParky píše:
15. 4. 2020, 11:42
A podle mě důsledek toho Vincentova výkladu je, že je naprosto legit, aby hráč takový tah klidně zpochynil, pokud mi přijde nefér, jak daleko jde a řekl ... "Počkej počkej - banda týpků, tu vidím z dálky, takže nejsem debil, abych je na sebe nechal rovnou vystartovat. Chci si to vočíhnout, než se na mě vrhnou.. a hodit si Read a sitch"
Za sebe říkám, že ať pravidla či Vincent takový přístup navrhují, doporučují či vynucují nebo ne, tak osobně bych se mu ve hře chtěl maximálně vyhnout, klidně i za cenu jistého formalizování vzájemných vstupů MC a hráče do popisů toho druhého. Třeba že hráč řekne svůj záměr jít do garáže a projet se autem, dá prostor MCmu pro reakci, ten řekne, že před garáží vidí bandu týpků, a hráč se rozhodne, zda je bude ignorovat, takže MC může popsat, že na něj vystartují s otázkou, a nebo se rozhodne se na ně připravit, a pak možná k té otázce ani nedojde.

Tady se mi opravdu líbil ten (můj) výklad, že každé potíže musí být napřed oznámeny dopředu (pokud to fikčně dává smysl) jako vzdálená hrozba nebo plynout z přípravy, a že nelze hrozbu rovnou popsat jako blízkou, tedy stylem "... když tu náhle tě obestoupila parta týpků a ptá se na Dianu." Tenhle styl mí hráči nesnášeli už když jsme hráli DrD a řešení pomocí vracení v čase a volby jiného popisu chování mi přijde takové dost neelegantní.

Na druhou stranu přerušit hráče výbuchem bomby je prostě věc, která může být blízko a bez varování - ale zase bych čekal, že fakt vyplyne z přípravy nebo série událostí off-screen, které MC naznačil, ale hráči je nechali projít bez povšimnutí. (Pak by ale bylo lepší, když by neřekl, která z těch variant to byla, jinak se hráči začnou paranoidně chytat každého popisu :-) )

Aegnor
Příspěvky: 90
Registrován: 31. 7. 2018, 15:13

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Aegnor » 15. 4. 2020, 12:39

MarkyParky píše:
15. 4. 2020, 01:47
* a z toho co píše Vincent mi vyplývá, že pokud se při rozhodnutí vzít si slovo a hrát svůj tah chovám upřímně (k hráči i k sobě), tak je to dostatečné ospravedlnění takového rozhodnutí, a to nejen v situacích, kdy nedošlo ještě k expozici hrozby, ale dokonce i v situacích, kdy je příprava k takovému tahu nejednoznačná nebo žádná.
Takže Sirien říká "Upřímnost je jediné ospravedlnění, které potřebuješ."
Ty s tím nesouhlasíš, ale čteš tam úplně to samé. Sirien samozřejmě nemůže mít pravdu, protože AW nechápe, tak je nutné to rozporovat.

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7308
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Sirien » 15. 4. 2020, 13:21

MarkyParky píše:
15. 4. 2020, 11:17
Jenom pak nechápu, proč to říká tak, jak to říká.
Protože mi to přijde jako přirozený vyjádření přirozenym jazykem, který většina lidí bez problémů pochopí. (Jak Quentin právě úspěšně demonstroval.)

...a protože jak sem psal, neustálé opakování "v rámci Agendy a Principů" jako ochrané mantry aby mi hned někdo neskočil po krku že tyto ignoruju mi přijde jako zbytečný a defenzivně slovíčkařící.

Jerson píše:
15. 4. 2020, 10:06
Jediné co MC vlastně nemůže říct a v čem vidím odlišnost od jiných RPG je "hoď si na [určitou vlastnost]" - to je prostě věc, kterou vybírá a spouští hráč .... ...
Tohle je pravda jen částečně. Pokud hráč fikčně nastřelí víc tahů, tak je volba skutečně na hráči. Nicméně:
- pokud hráč odehraje trigger tahu, tak MC pořád může říct "oi, když to děláš... hoď si to (nebo to popiš jinak)."
- pokud se hráč dostane do situace, v níž by nějaký tah mohl chtít odehrát, MC mu to může nabídnout (to se týká zejména čtení X)
...tyto dvě věci výše z mojí zkušenosti v praxi fungujou dost podobně jako "hoď si na X" v jiných systémech.
- MC může rozporovat volbu tahu zjevně nejen kvůli rozporu s fikcí, ale i se záměrem (např. když nechce rozehrávat situaci na bitevní tahy - v tomhle smyslu, tj. že spuštění okrajových a bitevních tahů je volba MC, se btw. vyjadřuje i samotná příručka)
- nehození má mnohdy nějaké následky. Např. pokud MC popíše, jak někdo zasype místo palbou a hráč si nebude chtít hodit jednání pod palbou, aby padl do krytu, tak lze logicky vyvodit, že prostě schytá spočtený zranění. Nebo pokud si nebude chtít hodit použití násilí na to aby donutil týpka uhnout ze dveří, tak těma dveřma prostě nebude moct projít. Atd.

Tzn. to, jak to je určené formálně, sice má nějaké dopady, ale v praxi ty rozdíly oproti jiným systémům zas nijak extra zásadní nejsou. V DnD taky můžeš místo "hoď si save abys nezkameněl" říkat "medůza tě zkamení, chceš si hodit save?". Tady vnímám jako mnohem významnější to hráčovo explicitní právo na opravu / změnu popisu.

Jinak mi to nedá nepoznamenat, že Tvou honbu za GM-rezistentními pravidly vnímám jako přinejlepším zbytečnou, ve skutečnosti spíš kontraproduktivní; většina hráčů Tvá traumata nesdílí a většina GMů nehraje aby někoho jebala do ucha a snaha GMa co nejvíc svázat je hře zpravidla spíš na škodu.
Jerson píše:
15. 4. 2020, 12:16
(typicky české?) detailní vrtání v pravidlech a hledání doslovných významů.
Typicky místní.
A jinak ne, Vincent je původem z The Forge a ve velkym se motal kolem The B******t Modelu, takže s timhle paradigmatem musí bejt seznámenej velmi dobře. (Byť mě těší, že ho už zjevně kompletně opustil.)

boubaque píše:
15. 4. 2020, 11:39
Druhá věc je, že Vincent možná úplně dobře nepochopil, co po něm chcete.
Já hned v prvnim postu ujasňoval, že se ptám na to, jak byl AW meant and supposed to be played. A tu frázi "meant to" sem tam pak ještě projistotu několikrát obtočil - že se ptám na autorský záměr tam IMO vcelku vyplývá. A přijde mi, že všechny jeho další odpovědi jsou plně v linii té první na tenhle můj dotaz.

Zároveň mi přijde, že Vincent vcelku rozlišuje (a) jak je to co je napsané myšlené, (b) jak to on sám hraje a (c) jak to hrát lze.

Každopádně pokud je spor o to, jak pravidla interpretovat a vysvětlovat, tak nějak nechápu, v čem je rozdíl - pokud se ho my ptáme jestli jsou pravidla myšlena X a on píše, že ano, jsou / ne nejsou, tak to je zároveň i odpověď na to co bysme my měli říkat dál ostatním, ne?
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Sosacek
Příspěvky: 22669
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Sosacek » 15. 4. 2020, 15:01

Aegnor píše:
15. 4. 2020, 12:39
MarkyParky píše:
15. 4. 2020, 01:47
* a z toho co píše Vincent mi vyplývá, že pokud se při rozhodnutí vzít si slovo a hrát svůj tah chovám upřímně (k hráči i k sobě), tak je to dostatečné ospravedlnění takového rozhodnutí, a to nejen v situacích, kdy nedošlo ještě k expozici hrozby, ale dokonce i v situacích, kdy je příprava k takovému tahu nejednoznačná nebo žádná.
Takže Sirien říká "Upřímnost je jediné ospravedlnění, které potřebuješ."
Ty s tím nesouhlasíš, ale čteš tam úplně to samé. Sirien samozřejmě nemůže mít pravdu, protože AW nechápe, tak je nutné to rozporovat.
Je fajn, ze si Sirien privedl prudici nohsledy s nulovou hodnotou pro diskusi.

Ne pockej. To druhe. Neni to fajn.

<Uživatel dostal 6hodinový ban za to, že ryje na stejné stránce, kde jsem poprosil, abyste si s těmi osobními výpady dali pokoj. Myslel jsem to vážně - Markus>
The king is dead, all jail the king!

Uživatelský avatar
Selhan
Příspěvky: 451
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: New Crobuzon

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Selhan » 17. 4. 2020, 16:49

Markus píše:
14. 4. 2020, 17:26
Tohle je jako hádka o výklad Bible, kdyby byl Bůh naživu a odpovídal.
Ehm, ne? Kdyby byl Bůh, aby mohl odpovídat, tak by jeho promluvy asi měly z podstaty jeho božství nějakou autoritu, zatímco Vincent jenom naspal knížku, a jak nám prozradil Barthes padesát let tomu, autor je mrtvý :D Takže Jersone prosím, klidně své myšlenky rozepiš, minimálně já si je přečtu - už jen proto, že to trochu zlepší místní poměr zajímavých a otravných příspěvků. Já bych rád Sirienovi pogratuloval k tomu, že má pravdu, slíbil, že nikdy nikomu nebudu tvrdit, že PbtA hry se mají hrát nějakým "správným způsobem" (tím názorem jsem byl vinen, i když mám naději, že jsem jí nikomu nemohl klamavě podsunout, jelikož se mě na to nikdy neptal nikdo jiný než lidi z fóra :D), a pokračovat v "místní" debatě o Marky Worldu, který je teoreticky tak zajímavý.

Mně osobně asi vždy nejvíc na PbtA bavil ten zvláštní rozměr, ve které mám jako gamemaster hrát podle docela tvrdých pravidel - většinu her totiž hraju v oblíbeném systému GM fiat. A samozřejmě se mi to nikdy úplně nedaří - je to těžké a zvyk je železná košile. Ale pak po hře si vždycky říkám: "Hmm, co by mi na to býval řekl Marky, na to si musím dát příště pozor!", a je to zábava - možná zábava poněkud "intoušská", ale co, je prostě výzva potýkat se s něčím novým, a já nechci být starý pes. A krom té zábavy jsem upřímně přesvědčenej, že mi tohle cvičení dalo dost i co se do obecného vedení hry týče - když teď hraju svůj freeform, tak tam pořád ty zkušenosti z PbtA zúročuji. Je docela vtipný, že tohle všechno evidentně vzniklo neúmyslně, že to takhle Baker napsal náhodou.


No a pak bych se rád zeptal, jestli jste někdo hráli Night Witches (https://bullypulpitgames.com/games/night-witches/), a jestli si myslíte, že to půjde hrát po netu. Trochu mě ten nouzový stav začíná nebavit, a tohle už mám ve wishlistu hodně dlouho.
Správný sandbox vyžaduje hlavně velký model tatrovky.

Odpovědět

Zpět na „Powered by the Apocalypse“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host