[AW] Co systém MCmu omezuje a co přikazuje?

PbtA a od něj odvozené FitD jsou asi nejpopulárnější skupiny současných „příběhových“ her.

Moderátor: MarkyParky

Odpovědět
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

[AW] Co systém MCmu omezuje a co přikazuje?

Příspěvek od sirien »

Marky, Markus, Jerson:
Markus píše: 10. 4. 2020, 19:02Pokud správně počítám, tak je to co se týče interpretace systému přesně 76 lidí proti Sirienovi :)
76 lidí proti sirienovi, z nichž mnozí s mnohem delší a rozsáhlejší historií a zkušeností hraní AWčka...

...což jako obvykle znamená, že se 76 lidí strašlivě mýlí a sirien má naprostou pravdu. Jako kdysi u Fate.

Nebo, samozřejmě, to má blbě Vincent osobně, kterýho sem se šel zeptat, a kterej mi s jednoznačností, kterou sem ani nečekal, a bez dalších výhrad potvrdil, že můj výklad je správně, a jen tak mimochodem toto potvrzení ještě odkázal na přesně tu jednu pasáž knížky, kterou celou dobu argumentuju i já sám.

Nebudu Ti lhát, Markusi... tohle by chutnalo tak hrozně sladce samo o sobě, ale s tim Tvym přisazujícim rejpnutim to je i s přidanou čokoládičkou.

Odděleno z původní sběrné diskuze, kde je začátek této debaty promíchaný s jinou diskuzí.
Faskal
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Jerson »

Víš Siriene, proč jsem chtěl, abyste se ty i Marky shodli na jednoduché otázce, kterou by Vincent mohl zodpovědět a ukázat, jak to tedy myslel?
Nevím co na to řeknou ostatní, ale podle mě jsi svým popisem vytvořil sugestivní podobu hry, kterou nikdo jiný nepopisoval a ani ji tak nehraje, takže odpověď na tvou "otázku" zcela samozřejmě byla, že AW takové není.

Pokud ovšem tuto odpověď bereš i jako potvrzení svého výkladu třeba i v tom směru, že MC může určovat, který tah hráčská postava spustí, nebo se z vlastní vůle rozhodnout, že tah nespustí, i když tomu podmínky v dané situaci odpovídají, tak na to tam žádný Vincentův názor nevidím.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od MarkyParky »

Sirien:
Víš co je největší problém strawmanů?

I když ti jeho poražení potvrdí ta nejvyšší autorita, krom sladkého pocitu vítězství (který navíc pocítíš jen ty), tě nijak neposunou blíž k poznání pravdy.

(A to nemluvím o tom, že v tom linkovaném vlákně ti nejspíš Vincent odpovídá na něco úplně jiného, než ty si myslíš, protože jinak by tě neodkazoval na pravidla pro PvP ze strany 132-133, takže ti to poražení vlastně ani nepotvrdil).-

EDIT: Ale ta jeho odpověď dává smysl jako odpověď na kus toho, cos tam napsal, když on nezná kontext naší debaty, to jo. A dokonce mám pocit, že jsem ti nějakou podobnou někde jako vyjasnění, o čem se (ne)bavíme, už jednou dával.

Až budu mít chvilku času, tak se ho radši zeptám sám.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od sirien »

Marky: jistě.

- celou dobu tvrdíš především, že AW nutí nějakou strukturu v níž "MC je na tahu" a tehdy něco dělá a jindy ne. Vincent jasně říká, že AW žádnou strukturu nedává VYJMA PvP situace (v níž je explicitně řečeno, že se všichni mají "zastavit a následovat strukturu" - jinde to řečeno není)

- tvrdíš, že MC má volit z tahů, které jsou uvedené (a slibuješ jak mi vysvětlíš že to že jde o uzavřený výčet je součást věci), Vincent jasně píše, že tahy jsou inspirativní (abys říkal více rozličnějších věcí) a v žádném případě nemají MC v ničem omezovat.

- tvrdíš, jak se má AW hrát odlišně jinak z toho bude "generické RPG", Vincent bez dalšího potvrdí variantu, v níž hraní AW explicitně přirovnávám k Fate a DnD.


...že se ho budeš chtít jít zeptat sám sem protože přece nemůžeš nemít pravdu i když to říká sem čekal, proto sem Ti rovnou hodil link. Budu čekat s Tvými smutně odloženými lentilkami.


Jerson: Protože to je přesně to, k čemu sme směřovali. Já myslim, že ty klíčový body tam sou docela jasně a že na ně Vincent dal docela jasnou odpověď.

Jinak máš pravdu, tahle jedna věc tam neni, protože ono už projít tu diskusi a zkoncentrovat sporné body do otázky která nebude šílenej wall of text a bude mít pochopitelnou strukturu dalo nemálo práce. Ale tak neni problém položit follow-up, že jo. (Moh si ostatně sám hnedka, anglicky na to určitě umíš dost.)

btw. mě trochu fascinuje, proč se tak staráš o to jestli mám pravdu já nebo Marky, jakoby bylo závazný kdo jinej má pravdu, místo toho aby ses k něčemu přihlásil sám... trochu weird postoj.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 1190
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Cor »

Siriene, nic ve zlém, ale přijde mi, že jsi ty otázky napsal trochu zavádějícím stylem a Vincentovi je položil příliš návodně - až sugestivně a defacto ho tak nasměroval, jak chceš, aby odpověděl. Měli jste se na formě dotazu napřed shodnout napřed tady. Celkově mám pocit, že se dosta často s Markym myšlenkově míjíte a ty se třeba emotivně vymezuješ proti něčemu, co vlastně netvrdí a nebo ti nějaký jeho výklad přijde příliš dogmatický a rigidní pro "živou hru", ale to se on jen snaží co nejvíc korektně logicky definovat "kostru" (kterou v živé hře, logicky, překryje "praktické maso", co tu hrubost kostry skryje), Marky naopak často argumentuje a vede debatu stylem, kdy z toho můžeš mít pocit snahy o intelektuální nadřazenost, což tě zase logicky popuzuje, tak ani nemáš chuť porozumět obsahu, když tě naštve formát...
Vyprdněte se na poměřování, dejte dohromady sadu otázek na kterých se shodnete a ty pak Vincentovi předložte. Když se ho bude každý ptát sám a po svém, nejspíš vždycky dostane to, co chtěl slyšet a pak se tu s tím bude ohánět...
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od York »

Vincent píše:The text says, p9, "like any conversation, you take turns, but it's not like taking turns, right? Sometimes you talk over each other, interrupt, build on each others' ideas, monopolize and hold forth. All fine."

You know how a normal conversation works, that's how Apocalypse World works too.

The only time the rules impose a structure on the conversation is when multiple players want to have their characters do things at the same time, especially when they're at odds with each other. You can read about that on p132-133.

The lists of MC moves are there to remind you to say more things, a wider variety of things, not to limit you to saying a strict set of things.
Mně tohle zajímavý rozhodně přijde. A taky mi přijde, že se Vincent do tohohle záměru až tak moc netrefil - respektive hrát to tak určitě jde, ale většinu hráčů to imho povede spíš k tomu formalizovanýmu pojetí.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od MarkyParky »

York:
Všimni si, na co ten Vincent reaguje.
Sirien píše: This is not mere formal description of a dialogue, but prescribed structure players and MC should strive to create and execute and keep clearly distinguished all (or most of) the time, so every move was followed by another move and so on, the whole game existing as unbroken chain of move follow-ups (with a little, but not too much exaggeration.)
Tuhle ptákovinu si Sirien vycucal z prstu, i když jsem ho několikrát explicitně upozorňoval, že to nikdo netvrdí a že pes je zakopaný jinde. V kontextu takhle pitomého vymezení dává perfektní smysl, že na to Vincent napsal:

* Ne, deskovka s formálním předávání slova tam a zpět, to fakt není, je to normální rozhovor - viz strana 9.
* Jediné, kde se tomu vzdáleně blíží je řízení spotlightu v PvP - viz strana 132-133.

Což jako víme celou dobu a já přímo na tohle Siriena upozorňoval už několikrát.

* Lepší varianta je, že Sirien za celou dobu nepochopil, o čem ten spor je.
* Horší varianta je, že Sirien už to nějaký čas chápe, jde mu jen o vítězství v debatě a byl to fakt úmyslný strawman, aby tu mohl vykřikovat "já měl pravdu".


EDIT: A to nemluvím o tom, že to je v přímém rozporu s některými principals, zejména pak "Make your move, but misdirect."

Mám konečně chvíli, jdu zkusit se zeptat inteligentněji a na jádro pudla.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od sirien »

York: No tak MĚ to třeba k formalizujícímu pojetí rozhodně nevedlo (a od začátku říkám, že tam někteří tady vidí mnohem víc to co si tam projektují, než to, co tam je skutečně napsané). A dost dalších co znám to k formalismu zjevně taky nevedlo. Míra oblíbenosti formalismu a as-written výkladů na internetu obecně a v těchto krajích zejména je dle mé zkušenosti značně nereprezentativní.

Nicméně ano, zajímavé to rozhodně je - ve skutečnosti sem původně čekal, že Vincent řekne, že tam v těch pravidlech nějaká míra strukturování dialogu (nikoliv "moderování", ale skutečně "strukturování") existuje, resp. že tam je, jen neni nutné se jí držet neustále. Že tuto popře zcela a kompletně bylo překvapení i pro mě (vcelku milé, teda, ale pořád překvapení).


Cor: Šel jsem za Vincentem a zeptal jsem se ho - sám za sebe - na to, co mě osobně zajímalo.

Pokud se někomu moje otázka nelíbí, tak nemá moc smysl nad ní meditovat nebo spekulovat o tom, jestli náhodou Vincent slovy "neprší" nechtěl říct, že prší, když kdokoliv může prostě jít a položit mu vlastní otázku.

Btw. stranou toho, že mi nějaké posílání vyslanců co by někde mluvili / ptali se za všechny přijde dost divný (i když Drakkar tady založil určitou tradici, chápu) tak a) moc nevěřim, že bysme se v jakékoliv dohledné době na nějaké otázce shodli (takže zeptat se rovnou sám za sebe je prostě efektivnější) a b) živě vidim Stopařova průvodce, když dou filozofové rozbít Počítač: "musíme tě rozbít protože když dáš odpověď na všechno, tak my nebudeme mít práci!" / "Až dám odpověď na všechno, tak můžete řešit, co ta odpověď vlastně vůbec znamená." - když vidim tuhle nevěřícně kroutící reakci na tohle (Yorkem citované) vcelku jednoznačné vyjádření, tak myslim, že sem fakt jen ušetřil čas a spoustu zbytečný mezi-diskuse.


Že mě tahle diskuse poněkud irituje máš pravdu, nicméně forma (tedy to, jak Marky - nebo kdokoliv - diskusi vede) s tím nemá nic společného (zažil sem horší a přesto stále konsturktivní). To, co mě irituje je můj dlouhodobý pocit, že se někteří snaží ostatním vnutit svůj vlastní styl hry a AWčko "as written" (resp. v jejich as-written interpretaci - která je jak vidíme zcestná) se jim u toho stává zástupným argumentem, resp. násilně zrekvírovanou pákou.

Všimni si prosím všech těch poznámek typu "no ale to pak nemůžeš říct, že hraješ AWčko, to neni AWčko, ale nějakej house-rule PbtA..." nebo "když to budeš hrát takhle tak to neni AW jak bylo myšlený, ale jen další generic RPG podle AW pravidel" a "AW je určené pro právě jeden a pouze jeden (úplně náhodou zrovna náš i předtím hrozně oblíbený) herní styl a přístup (...a hrát to jinak znamená hrát to špatně)" atp. Ta potřeba skrze AW vnucovat oblíbený styl hry je vcelku zřejmá. Jerson jí (na Kostce) i otevřeně přiznal (což fér a kredit za to), když narovinu řek, že se mu můj odlišný výklad nelíbí, protože má rád ten Markyho a pokud by se ten můj rozšířil, tak by jinde mohl narazit na hráče AW co to budou hrát jinak, než má on rád. Přijde mi, že tahle motivace je v pozadí u více lidí, jen jí narozdíl od Jersona nepřiznají.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od MarkyParky »

Siren píše:Nicméně ano, zajímavé to rozhodně je - ve skutečnosti sem původně čekal, že Vincent řekne, že tam v těch pravidlech nějaká míra strukturování dialogu (nikoliv "moderování", ale skutečně "strukturování") existuje, resp. že tam je, jen neni nutné se jí držet neustále. Že tuto popře zcela a kompletně bylo překvapení i pro mě (vcelku milé, teda, ale pořád překvapení).
Zeptal ses ho: "Je to deskovka, nebo RPGčko?"

Cos jako čekal, že ti odpoví?
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od sirien »

MarkyParky píše: 12. 4. 2020, 15:37Tuhle ptákovinu si Sirien vycucal z prstu, i když jsem ho několikrát explicitně upozorňoval, že to nikdo netvrdí a že pes je zakopaný jinde.
konstantou Tvých postů je že "někdy má slovo hráč" a "jindy MC" a že tyto se střídají a AW dává střídavě autoritu sem a tam" a že "když má slovo MC tak musí použít nějaký svůj tah (a právě nějaký z vypsaných tahů)"...

Takže ono možnosti z mýho pohledu spíš sou:

- Marky se vlastně neumí vyjádřit a pak si stěžuje, že je nepochopen (lepší varianta)
- Marky se už jen snaží právnicky zakecávat, že to lidem roky vysvětloval špatně a že když se snažil to hrát as-written tak to hrál celé roky špatně (horší varianta)
- Marky prostě už jen touží vyhrát debatu a nepřiznat, že by někdo mohl znát AW míň, než on (fakt špatná varianta).


Chápeš, tohle urážení mezi řádkama (teda, už ani ne moc mezi řádkama) si můžeme přehazovat sem a tam, ale k ničemu to moc nepovede.

Jak sem psal Corovi, pokud se Ti nelíbí na co sem se zeptal, tak nemá smysl tady mrmlat že sem se zeptal špatně nebo se snažit tvrdit, že Vincentovo "prší" znamená "neprší", když můžeš jít a zeptat se na vlastní otázku (samozřejmě s rizikem že Ti Vincent řekne, že to máš blbě, což když do toho si zainvestovanej chápu, že se Ti možná moc nechce).
Naposledy upravil(a) sirien dne 12. 4. 2020, 15:59, celkem upraveno 1 x.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od York »

Sirien: To, co chtěl autor textem pravidel vyjádřit, a to, co si z něj vezme někdo úplně jinej, kdo s ním o tom nikdy nemluvil, můžou bejt dost různý věci.
Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 1190
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Cor »

Já si spíš myslím, že když se každý zeptáte po svém, tak vám oběma Vincent potvrdí, že máte pravdu a nikam se neposuneme, prot oříkám, že pokud jde o hledání pravdy a ne honění trika a vítězství v diskuzi, tak by bylo dobré se shodnout na té otázce/otázkách, aby to VIncent mohl rozseknout.
Jenže takhle se točíte v kruhu a nevymotáte se z něj.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od sirien »

York: true. A jak se s oblibou ptá jedna moje kamarádka: "a je to špatně?"

IMO neni - valnou většinu RPGček okolo lze hrát bohatou paletou způsobů a autoři s tím počítají a nemají s tím problém (a mnozí - např. Kevin Crawford (Stars Without Numbers) otevřeně přiznávají, že vliv tvůrce hry na hranou podobu hry se velmi často velmi přeceňuje...)

Problém vždycky nastane až v momentě, kdy někdo začne mít dojem, že právě on přišel na ten Jediný Správný výklad toho, jak byla hra myšlena a všechny ostatní sou Špatně. Jako třeba když někdo chodí okolo a říká, že jediný správný a zamýšlený (TM) způsob jak hrát AWčko je tak, jak to chápe on (což, úplně náhodou, koresponduje s tím, jak dotyčný toužil hrát RPGčka ještě než AW kdy potkal).

Chápeš, já bych proti tomu Markyho výkladu nic neměl, kdyby ten výklad začínal slovy "...a když pojmeš AW tímhle možným způsobem, tak... to má nějaké benefity atd." Proč ne. I kdyby to bylo jinak, než Vincent zamejšlel, tak pokud to ta pravidla jak jsou unesou, tak nevidim problém - Fate se taky mnohde hraje jinak, než ho Fred a Rob zamejšleli, ale ta pravidla to unesou, takže cajk (...dokud si uvědomuješ, že taková změna má své následky a k benefitům se obvykle váží i nějaké nevýhody). Můj problém je v tom, že Marky tohle neříká. Marky říká "já to chápu SPRÁVNĚ a kdo to hraje jinak tak mu to možná funguje, ale hraje to špatně nebo už vlasntě nehraje AW ale jen nějakej svůj AW hack, protože AW je tahle jiná věc, co popisuju já".

A samozřejmě tahle věc co mi vadí je tak nějak nezávislá na tom, jestli Marky zrovna v nějaké jedné otázce má nebo nemá pravdu. To, že jí nemá, tomu jen dává ironickej rozměr navíc.



Cor: jak se to vezme. Já třeba mám dojem že teď potom, co sem se zeptal, vim o AW něco víc, než sem věděl předtim.

A taky mám dojem, že se Vincent vcelku jasně vyjádřil k alespoň části otázek, co ležely na stole (např. vcelku jasně řekl, že MC tahy jsou inspirativní otevřené výčty - bez ohledu na otázku tohle jeho vyjádření je dost jednoznačný).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od York »

Sirien píše: 12. 4. 2020, 16:09 York: true. A jak se s oblibou ptá jedna moje kamarádka: "a je to špatně?"

IMO neni
Podle mě taky ne. Snažím se jen říct, že autorovo vyjádření, jak pravidla zamýšlel, říká opravdu jen to, jak je autor zamýšlel a nic víc.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od sirien »

Marky: nice. NICE. 3 odstavce úvodu a pak 7 odstavců čistý vaty bez jedinýho vymezení, který by šlo použít jako generickej popis hraní RPG obecně. A každýmu jednomu z těch tvrzení kterejma se oháníš a který Ti specificky rozporuju ses tam projistotu vyhnul obloukem jak když Trump oblítá Brno. (Popravdě se tam naprosto umělecky, skoro politicky, vyhybáš jakýmukoliv tvrzení o čemkoliv, který by šlo jakkoliv rozporovat - kdybys psal takovýhle nijaký prohlášení tady okolo, tak bych doslova neměl nic v čem bych s Tebou vůbec moh nesouhlasit, natož skutečně nesouhlasil).

Jako rovnou si mohl napsat "hi Vincent, could you just please address me back and write just 'yes' without anything else so I could interpret it as a confirmation of whatever I want?", to by mělo asi tak stejnou výpovědní hodnotu, ale chudákovi by to ušetřilo dost času zbytečnýho čtení. Když nic jinýho, tak v mojí otázce bylo jasně řečený na co se ptám a byla tam jednoznačná možnost, že by odpověděl "prescriptive, of course" a bylo by jasný, že to mám totálně blbě; nešel sem si tam na první dobrou pro generický odkejvání ničeho.


EDIT: aby bylo jasno, ptát se, jestli má MC "use the rules regularly" - super. V kterym RPGčku který neni freeform je odpověď jiná než "yes, it's not a freeform". :roll:
Naposledy upravil(a) sirien dne 12. 4. 2020, 19:17, celkem upraveno 1 x.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Odpovědět

Zpět na „Powered by the Apocalypse (PbtA) a Forged in the Dark (FitD)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů