Arkánum - magie, arkána

Skavenův projekt RPG vhodného pro hraní s malými dětmi.

Moderátor: skaven

Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 1133
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Arkánum - magie, arkána

Příspěvek od skaven »

Původní návrh magie pro hru Arkánum:
  • magie je ve hře přítomná prostřednictvím kouzelných předmětů - arkán
  • arkánum je potřeba připoutat - investovat manu, pak lze používat (cca minuta času)
  • arkánum se použije automaticky, ale někdy je potřeba hod např. zda výboj z hole zasáhne cíl
  • arkánum v sobě musí mít Orin, magický kámen, který dává arkánu kvalitu. Skrze orin se může arkánum opotřebovávat.
:idea: Ve hře je dovednost, která říká, jak moc je postava magicky zdatná a protože je magie nevyzpytatelná, při každém použití magického předmětu hrozí postavě újma. Zatímco neúspěch pouze znamená, že kýžený efekt magického předmětu se nezdařil, jedničky na reroll přivodí uživateli nějakou nemilou újmu (např. podle tabulky nebo zkrátka fyzickou újmu).

Bohužel při hře s malými hráči se ukázalo, že tento systém není příliš atraktivní ani "blbuvzdorný". Na začátku hraní při tvorbě postav si kupříkladu nedokáží dost dobře představit, jak se s arkány bude pracovat a tak si zkrátka nevybírají ani magické dovednosti ani neinvestují do vlastnictví many.

Další problém tkví v tom, že arkána mohou mít dost nevyzpytatelnou sílu, čímž dávají kouzelníkovi do rukou poměrně silné zbraně oproti ostatním hráčům.

Arkána, která nějakým způsobem zasahují do boje pak nepřináší kýžené ozvláštnění a chovají se vpodstatě podobně jako zbraně.

Mám pár nápadů, které bych rád prodiskutoval a otestoval:

:idea: zrušit magickou vlastnost - arkána by tak byla dostupná všem postavám, použití by bylo automatické, pouze by stálo manu.

:idea: udělat arkána pouze jednorázová - ve spojení s absencí magické vlastnosti by se magie přesunula do managementu zásob (s tím souvisí relativně bohatá distribuce arkán ve hře, což by mohlo být docela zajímavé...)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Arkánum - magie, arkána

Příspěvek od York »

skaven píše: 30. 7. 2019, 21:46 :idea: zrušit magickou vlastnost - arkána by tak byla dostupná všem postavám, použití by bylo automatické, pouze by stálo manu.
Zrušil bych dovednost i manu. Už takhle máš použití komplikované tím, že u toho postavě hrozí nějaká újma.

Vyřešíš tím současně problém, že chceš mít povolání, která podle jména nemají nic společného s magií a přitom s ní pracují. Technik bude prostě pracovat s různými udělátky a je celkem jedno, jestli to je kouzelná hračka nebo hodinovej strojek...

skaven píše: 30. 7. 2019, 21:46 :idea: udělat arkána pouze jednorázová - ve spojení s absencí magické vlastnosti by se magie přesunula do managementu zásob (s tím souvisí relativně bohatá distribuce arkán ve hře, což by mohlo být docela zajímavé...)
Jednorázovej kouzelnej meč zní divně ;-) Ok, to asi zrovna není dobrej příklad, protože nechceš bojovat, ale nemůžeš pak mít třeba čarovné lano, které se samo rozváže, nebo boty, ve kterých chodíš potichu.

Podle mě to zbytečně komplikuješ. Předměty, které jsou z podstaty věci jednorázové (např. lektvar), by samozřejmě měly být jednorázové, u ostatních k tomu není důvod.

skaven píše: 30. 7. 2019, 21:46Arkána, která nějakým způsobem zasahují do boje pak nepřináší kýžené ozvláštnění a chovají se vpodstatě podobně jako zbraně.
Magičnost je vždycky daná fikcí, ne mechanicky. Modrý blesk je zajímavý tím, že ti z ruky vyletí blesk, což se normálně neděje. To, že ve výsledku dá stejné zranění jako šíp vystřelený z luku, na tom nic nemění.

Mechanika to ale může podpořit - v DrD neb DnD se například útočná kouzla od zbraní mechanicky liší tím, že se hází rovnou zranění (automaticky zasahují). V zásadě by to nebylo potřeba, ale dělá je to zajímavější.
Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 1133
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - magie, arkána

Příspěvek od skaven »

York píše: 31. 7. 2019, 15:48
skaven píše: 30. 7. 2019, 21:46 :idea: zrušit magickou vlastnost - arkána by tak byla dostupná všem postavám, použití by bylo automatické, pouze by stálo manu.
Zrušil bych dovednost i manu. Už takhle máš použití komplikované tím, že u toho postavě hrozí nějaká újma.

Vyřešíš tím současně problém, že chceš mít povolání, která podle jména nemají nic společného s magií a přitom s ní pracují. Technik bude prostě pracovat s různými udělátky a je celkem jedno, jestli to je kouzelná hračka nebo hodinovej strojek...
Manu bych zrušil moc rád - měl bych jen jeden pool zdrojů, ale problém je v tom, že manu používám k automatické výhře (instantní úspěch) nějakého nepovedeného hodu. Je to docela pěkná mechanika, která prostě nenechá postavy failnout v případě, když o něco hodně jde (tzn ve chvíli, kdy jim třeba hrozí kritická újma, která by je vyřadila ze scény). Jenže (mimo jiné) v boji by to trochu přestalo dávat smysl - neutratím poslední energii za to, abych o ni nepřišel :)
York píše: 31. 7. 2019, 15:48
skaven píše: 30. 7. 2019, 21:46 :idea: udělat arkána pouze jednorázová - ve spojení s absencí magické vlastnosti by se magie přesunula do managementu zásob (s tím souvisí relativně bohatá distribuce arkán ve hře, což by mohlo být docela zajímavé...)
Jednorázovej kouzelnej meč zní divně ;-) Ok, to asi zrovna není dobrej příklad, protože nechceš bojovat, ale nemůžeš pak mít třeba čarovné lano, které se samo rozváže, nebo boty, ve kterých chodíš potichu.

Podle mě to zbytečně komplikuješ. Předměty, které jsou z podstaty věci jednorázové (např. lektvar), by samozřejmě měly být jednorázové, u ostatních k tomu není důvod.
Kouzelný meč není dobrý příklad arkána, ani ne tak proto, že máme ve hře málo bojů. Ale podle mě se to dá okecat - např. meč není kouzelný, ale je nabitý orinem, který způsobí 2 újmy navíc, pak vyhasne. Není kouzelné lano, ale mechanismus, který silou orinu vystřelí na hradby a pak tě přitáhne, ale poté mu baterky vyhasnou...
Tedy nemuselo by jít o jednorázové použití, ale spíše o "baterky" ve formě těch kamenů - orinů.

Nicméně ony ty Arkána byly od počátku koncipované jako svébytné artefakty, ne jako upravené reálné předměty, jak to známe z klasické fantasy. Vpodstatě by to byly takové svitky, akorát trochu jinak fluffově pojaté.
York píše: 31. 7. 2019, 15:48
skaven píše: 30. 7. 2019, 21:46Arkána, která nějakým způsobem zasahují do boje pak nepřináší kýžené ozvláštnění a chovají se vpodstatě podobně jako zbraně.
Magičnost je vždycky daná fikcí, ne mechanicky. Modrý blesk je zajímavý tím, že ti z ruky vyletí blesk, což se normálně neděje. To, že ve výsledku dá stejné zranění jako šíp vystřelený z luku, na tom nic nemění.

Mechanika to ale může podpořit - v DrD neb DnD se například útočná kouzla od zbraní mechanicky liší tím, že se hází rovnou zranění (automaticky zasahují). V zásadě by to nebylo potřeba, ale dělá je to zajímavější.
Já bych právě chtěl, aby tam byl jak fikční, tak mechanický rozdíl (např. plošný zásah). Příjde mi nudné, když bojovník funguje mechanicky stejně jako kouzelník a v boji se zapojují stejným způsobem.
Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 1133
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - magie, arkána

Příspěvek od skaven »

Dnes jsem přikročil k dalšímu zjednodušení a zkusil jsem sloučit energii a manu (přičemž děti chtěly zachovat termín "mana", asi je to pro ně artikulačně snadnější :)). Největším problémem bylo, že zmizela motivace využívat energii na nákup úspěchů - obecně to nedává smysl když výsledkem akce, na kterou hráč neúspěšně hodí, je újma (tzn. postava investuje jednu energii, aby neztratila jednu energii...). Důsledkem toho byly protesty, že hra je teď těžší a chtějí manu zpět.

Takže mana je zpět ve hře, krom nákupu úspěchů bude říkat, jaké maximální množství arkán může mít postava přivázáno (tedy připraveno k použití). Tohle by se dalo vyřešit i limitací inventářem, takže mě pořád trochu štve ta zdvojená agenda.

Napadlo mě ještě jedno šalamounské řešení - nechat arkána omezená pouze kapacitou inventáře, zrušit manu jako takovou a dávat postavám instantní úspěchy - nějaké by hráči dostali na začátku hry a další by získali např. tak, že při hodu padne více než jeden úspěch a oni si jej schovají, místo aby jej využili. Případně nějakým kouzlem, dobrým skutkem. Vpodstatě by tato odměna mohla zároveň suplovat i zkušenosti, ale to už je zase na hlubší zvážení. Co myslíte?
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Arkánum - magie, arkána

Příspěvek od York »

skaven píše: 6. 8. 2019, 19:08Co myslíte?
Něco v tomhle duchu jsem se ti pokoušel nabídnout už před několika příspěvky ;)
Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 1133
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Arkánum - magie, arkána

Příspěvek od skaven »

York píše: 6. 8. 2019, 20:38
skaven píše: 6. 8. 2019, 19:08Co myslíte?
Něco v tomhle duchu jsem se ti pokoušel nabídnout už před několika příspěvky ;)
Jj, měl jsi pravdu, nakonec jsme k tomu dospěli, nicméně si pořád nejsem jistý tím zrušením many jako veličiny, ačkoli čím více o tom přemýšlím, tím více se mi to zamlouvá :)
Odpovědět

Zpět na „Arkánum - RPG pro děti“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host