[RPG Kuchyně 2019] MarkyParky: "Stanice" - hra + design log

Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16258
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

[RPG Kuchyně 2019] MarkyParky: "Stanice" - hra + design log

Příspěvek od MarkyParky »

Obrázek
STANICE
Země. Rok 2119. Populace 19 miliard a roste.

Čína má zkušenosti s kontrolou populace. Nabídla řešení. Ovládla svět. Politika jednoho dítěte prosazovaná technokorporátní totalitou.

Jsi žena. Máš dcerku. Nemáš povolení na další dítě. Jsi těhotná.

Máš naději. Svobodná republika Mars. Mimo Zemi. Dost místa.

Manžel už je tam. Služební cesta. Sehnala‘s výjezdní doložku. Prodala barák, koupila letenku. Zfalšovala zdravotní dokumentaci. Pustili tě.

Jsi na orbitě. Vyhlížíš vaši loď. Pak udeří roj. Některé stanice zničí úplně. Vaší těžce poškodí…


STANICE je „odlschool dungencrawl“ pro dva hráče a vypravěče. Jeden z hráčů představuje těhotnou matku, druhý její malou dcerku. Obě spolu uvízly na orbitální stanici, která se dostala do meteorického roje. Záchrana v podobě lodi, která je má odvést na zaslíbený Mars, je nedaleko, ale bohužel musí zakotvit na opačné straně orbitální stanice. Hrdinky tedy musí projít „dungeonem“ – rozbitou orbitální stanicí – a překonat smrtící překážky, aby zachránily své životy a budoucnost svou i nenarozeného dítěte.

Stanice.pdf
Verze 1902071118 - jazykové korekce
(256.28 KiB) Staženo 129 x
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16258
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [RPG Kuchyně 2019] MarkyParky: "Stanice" - hra + design log

Příspěvek od MarkyParky »

O HŘE

Tato hra vznikla jako soutěžní hra do RPG Kuchyně 2019.

Setting: Hard sci-fi „dungeon“ ve vesmíru
Hrdinky: Matka s dcerou, prchající na Mars
Konflikt: Mateřství a touha dát život vs nemilosrdný svět i vesmír

Použité ingredience:
Síla živlů: Vlastnosti hrdinek, charakteristika překážek a vyhodnocování
Klasika jinak: „Oldschool“ ve vesmíru, družina je těhotná matka s dcerou.
Mechanická pomůcka: Ručičkové hodiny rozdělené na segmenty.
Všichni za jednoho: Matka za dceru, dcera za matku. I po smrti.
Vzácné zdroje: Planeta neuživí populaci. Proto musí matka utíkat.

Počet slov: 970
Naposledy upravil(a) MarkyParky dne 7. 2. 2019, 14:32, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16258
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [RPG Kuchyně 2019] MarkyParky: "Stanice" - hra + design log

Příspěvek od MarkyParky »

DESIGN LOG
(Minuty berte z rezervou, zaokrouhlováno na nějaké nejbližší pětiminuty/čtvrthodiny).

23:00 Přemýšlím ve vaně o nějaké jednoduché mechanické pomůcce, aby se popis použití dal srazit na jeden, max. dva odstavce.

23:15 Vylezl jsem z vany a otevřel RPGF. Koukám na ingredience a napadá mne ciferník na čtyři segmenty, odečítání vteřinovky vs čtyři živly.

23:20 Nadávám na hlavní téma, které nejsem schopen uchopit jinak, než jako klišé nebo parodii. Dávám ale šanci obrázkům a jeden po druhém si je prohlížím. Nic nosného mě nenapadá. Odkládám to, že to nemá cenu. Jdu spát.

23:30 Nedá mi to a na mobilu se znova mrknu na ingredience. "Klasika jinak". Co třeba nějaký netradiční dungeoncrawl? Pěkně oldschool, ať nemusím vymýšlet mechaniku. Všechno se vyhdnotí GM-fiat a jen nějaké saverolly tam, kde se vědomě vystaví nebezpečí. A ty se vyhodnotí s pomocí těch hodin a živlů. Ale jak tam ty živly zapojit? A v čem bude ten dungeoncrawl netradiční? "Vzácné zdroje" - co třeba útěk z nějaké moderní dystopie někam, kde ty zdroje jsou?

23:50 Už skoro chrápu, ale pořád přemýšlím. Útěk z nějaké tvrdé totality, která to s regulací zdrojů přehání? Dostat někam, kde je klid? V obrázcích byla ta sovětská holka s energorukou, třeba nějaké tunely v horách, kterými bude utíkat z Číny nebo SSSR, ale kam? Do Indie? Do Pákistánu? To by si pomohla ... natahuju se pro telefon ...

24:00 ... dívám se na hodiny - půlnoc. Měl bych spát. No, dám tomu pár minut, podívám se na obrázek té holky, ať se mi líp přemýšlí a pak půjdu spát a zítra to zkusím ve volných chvílích sepsat. Okamžitě mě bací ale do oka jiný obrázek - ten co nakonec použiji - matka drží děcko v náručí a sleduje vybuchující kosmickou stanici. Dostávám v něm odpověď na mnoho položených otázek:
* Už vím kam utíká. Pryč ze Země.
* Netradiční dungeon bude ve vesmíru. Rozmlácená orbitální stanice.
* Překážky z živlů - země a stav bez tíže, vzduch a dekomprese, oheň a hořící ... sakra, jednou mi živly chybí, podruhé přebývají. Ale to je jedno, vylézám z postele a jdu si sednout ke kompu.

00:10 Začínám psát úvodní motivační text, když to hodím na papír, pomůže mi to utřídit přeskakující myšlenky a ujistit se, že na nic nezapomenu - zítra už bych si nemusel na ty nápady vzpomenout. Koukám na obrázek a vyskakují mi nové otázky. Asi nechci psát hru pro jednoho hráče a jednoho GMa. Takže tam musím udělat nějakou družinu. Jenže skupina ženských, co společně prochází orbitální stanici jako dungencrawl? WTF?

V hlavě mi z nějakého důvodu pořád rezonuje ta totalita. Čína. Politika jednoho dítěte. Moje hrdinka má nelegální dítě a prchá s ním na Mars. Ale proč je nelegální, když jedno je povolené? To přitáhli opasky natolik, že už i první dítě může být nelegální?

Zkouším to sepsat. Mototext musí být úderný, krátký. Naladit atmosféru, krátké věty vytvoří dojem tlaku, přílišné vysvětlování by to rozblemcalo a stálo mě drahocená slova. Používat jen pojmy, co se čtenáři nemusí vysvětlovat. Takže první dítě je legální a v pohodě - problém je druhé dítě. Jsi těhotná. A utíkáš na Mars, kde ti dovolí to druhé děcko mít.

Takže jste v tom dva. Ty a ... dcera - dvě ženské hrdinky. Mám družinu.

A teď se dívají, jak meteorický roj vyhodil do povětří loď, co je měla odvézt a bude to hra o přežití ve stanici a čerpání zdrojů, než přiletí záchrana .... STOP! Nesmysl. 1000 znaků. Žádné velké rozepisování se. Musím se držet nápadů, co už padly a fungují. Přímočarý dungencrawl s twistem. Ta stanice, co vybuchla, je jen jiná stanice. A hrdinku zachrání loď, co pro ní původné letěla, jen nemůže zakotvit úplně kdekoliv a je třeba se k ní dostat. Protože meteory poškodily i tu jejich.


00:30 Mám na hrubo oba úvodní texty. 140 slov. Jdu na mechaniku. První kus je snadnej - GM fiat oldschool - autosucces a autofail jsou jasné. Autofail poznají holky dopředu, ať to není komplikované. Mechanika vyhodnocuje jen případy, kde je úspěch nejasný. 300 slov celkem. To není špatné, ale nesmím se moc rozmachovat.

Už vím, že překážky jsou popsané skrze živly - bude jich osm druhů - živel vždy buďto chybí, nebo přebývá. Když na hodinách tikne stejný živel, bude to plný úspěch, opačný živel bude neúspěch, a když se trefí dva neutrální živly tak částečný úspěch. A částečný úspěchu bude znamenat, že se třeba ...

STOP! Nesmysl, takhle se do tisícovky nevejdu. Oldschool. Jsou to JEN saverolly. Holky to vždycky dají, jsou to hrdinky. Ale rozhoduje se o tom, kolik dostanou demidže. Takže obráceně.
* Když náhoda živl zmultiplikuje, bude to hodně zlý.
* Když náhoda živl zneguje, je to v pohodě.
* Když náhoda dá neutrální živl, tak to bude trochu zlý.

380 slov. Skvělý.

00:38 To ale nepotřebuju mechanickou pomůcku. To si klidně můžou házet d4. Musím s těmi hodinami vymyslet něco složitějšího. Navíc nijak neadresuju, co dělat, když bude ručička na rozhraní segmentu a v moment otočení těsně přeskakuje... šance je 4:60, takže 1:15, takže to se asi stane, takže bych měl vymyslet nějakou komplexnější ...

00:39 ....STOP! KeepItShortandSimple. Zas by to stálo stovky slov. A navíc - je to Kuchyně. Jsou to ingredience a dávají tomu flavor. Hodinky budou na stole hezky tikat a to je atmosférický prvek. Jestli někoho nebude bavit otáčet hodinky a chce radši házet kostkou, nebo jestli se hráč sám nedokáže domluvit, že u těch sporných případů prostě třeba vždy budou brát segment následující, tak to fakt není můj problém řešit na 1000 slovech. Hodinky a segmenty zůstávají.

00:40 Teď vymyslet nějaké překážky. Holčička by mohla bejt třeba malá, takže se různě protáhne škvírama, takže barikády, větrací šachty. Mamina zase zvládne uhasit oheň hasičákem nebo nahodit pojistky. Aha, to teda vlasntě přemýšlím o vlastnostech ženských, a ne překážek. Měly by mít nějaké staty - zase něco z živlama. Ta malá se dostane všude, to je jako voda. A ta velká zase je chytrá a silná? Uděláme z ní programátorku a taky určitě chodí joggovat a do posilky, takže je .... bleh, to ji můžu rovnou nazvat MarySue. Zatím si to odložím. Budou mít každá 4 vlastnosti, 2 silnější, 2 slabší, aby se doplňovaly a vrátím se k tomu později. Jdu na ty překážky.

01:10 Po půlhodině kombinování mám jasné a zřejmě vymezeno fungování ZEMĚ a OHNĚ. Absence VĚTRU je taky jasná, ale co s jeho přebytky? A co ta VODA? Jako bublina vody ve stavu beztíže je pěkný svinstvo, nějaký prskající kyseliny taky, ale to všechno nějak stojí na tom stavu beztíže. A beztíž už je obsažená v ZEMI o mnoho logičtěji. Přebytek vzduchu je vítr? Explozivní dekomprese? Poletující předměty? Proč tam vlastně lítají? Zatím nechám být. VODA bude život. To je takové přímočaré. Přebytek vody je přítomnost života - na té stanici určitě přežili i jiní lidé, nebo pokusná zvířata z experimentů se dostala ze svých klecí. A nedostatek vody je smrt, to jsou ty kyseliny a jedy. Jdu na vlastnosti holek.

01:15 ZEMĚ a OHEŇ jsou opravdu jasné a přímočaré, jen nesmí mít u matky ten MarySue nádech. To, že je dospělá, prostě ve srovnání s možnostmi dcerky stačí. A dokonce se mi pěkně párují i na ty překážky. Ale jak mi pohyblivost holčičky kontruje přítomnost života? Kyselinám se dá uskakovat .... ha, už vím. VODA budou vztahy - těhulka se bude lidí a zvířat bát a holčička je roztomilá a omotá si je kolem prstu. A VZDUCH zůstane u pohyblivosti. Těhulka bude nemotorná a holčička zase má ráda kolotoče. No, tohle už jsem s tou stereotypizací možná trochu přepísk, ale zase každý vhodný stereotyp ušetří pár desítek slov vysvětlování.

01:30 Mám 580 slov a vím jak funguje skoro celá hra, když se daří. Nevím, jak funguje, když se nedaří. Budou mít holka nějaká HPčka? Žetony, kterými budou překonávat nepřízeň osudu? Taky nemám zapojené ještě ty jejich silné a slabé stránky. Teď, v tuhle chvíli, má každá pravděpodobnost 25%, že dostane dvě ťafky, 50% že dostane ťafku a 25% že vyvázne v pohodě. Měl bych vzít papír a rozkreslit si to a nějak začít s těmi pravděpodobnostmi hýbat, podle toho, jestli je zrovna ta která silná nebo slabá nebo ... STOP!

Zase komplikuju mechaniku. Jednoduše a přímočaře. Mám dvě holky a když to blbě padne, ehm teda tikne, tak mám rozdat dvě ťafky. Tak dostane každá jednu. Částečnej je, že dostane ťafku jen jedna z nich a plnej úspěch je, že vyváznou bez újmy. A ty jejich vlastnosti použiju rovnou jako HPčka. Každá má 2 hápečka.

Uf, to je dost jízda - to teda znamená, že když jim to dvakrát nepadne, tak jsou mrtvý? Ne, když jim to potřetí nepadne, tak jsou mrtvý. Tzn. když se třikrát vydají riziku a třikrát budou mít úplnou smůlu, tak game-over. Ve všech ostatních případech má alespoň jedna nějakou šanci to přežít. Zároveň se jim ale budou zužovat fikční možnosti. A roztáčet tak spirálu smrti.

Hm, tohle vypadá o dost drsněji, než jsem si myslel, když jsem s tím začínal. Příběh těhotné maminky a holčičky, které jdou na jistou smrt - a hráči se to dozví až poprvním zahrání, protože si budou myslet, že to všechno jsou obyčejné skillchecky. To fakt není dobrej nápad.

Na druhou stranu, když bude dungeon mít kolem 15-20 překážek a nanejvýš 4, raději ještě míň, bude bezpodmínečně házecích, tak se taky může stát, že to celé prolezou jen s důvtipem a jedním nebo dvěma hody. Bude to chtít nějaké guidelines pro gamemastera - což zabere cenný prostor. A hodně příkladů - což je hodně slov.

Nejdřív musím ale dopsat to, co se dopsat musí. Takže - kdy nastává smrt, jak se pálí zdroje postav.

01:50 Co když jedna umře hrozně brzo? Asi nebude chtít čumět na to, jak spoluhráč dohrává deset překážek. Musí zůstat ve hře. Nějaké NPCčko? Duch? To ne, jsme v hard-sci-fi. Takže spíš představa. Když umře matka, tak si malá bude představovat, co by jí asi tak maminka radila. A když umře malá, tak to matka zabalí, protože pro ní život bez dcery nemá smysly? Super, teď to můžu celý zahodit. Leda že bych tam dal nějakou submechaniku, jak matka převede vysílení na sebe? ... STOP!

Co blbnu, vždyť je těhotná. Má pro smysl pokračovat, má zodpovědnost k nenarozenému dítěti. Takže tohle mi funguje i obráceně. Když umře dcera moc brzo, začne se matka upínat k budoucnosti a to jí dodá naději a nápady. Zase můžu zapojit druhého hráče.

Mimochodem, nebylo v ingrediencích něco jako "jeden za všechny, všichni za jednoho"? To na tenhle princip dost sedí. Píšu vítězné podmínky - stačí aby došla jedna a už je to alespoň malé vítězství, pro oba hráče. Prohra přichází jen, když umřou obě.

Prohra a vítězství v RPGčku? Vlastně je to oldschool dungeoncrawl, tak proč ne. Kdo doleze na konec dungu živej, vyhrál.

02:00 Mám 730 slov a potřebuju si odpočinout. Jdu si hrát se sazbou, umísťuji obrázek, pročítám text a řeším stylizaci. Když skončím, jsem na 780 slovech. 5% slov v hajzlu jen aby se to líp četlo.

Zatímco mechanicky posouvám pozice tabelátorů, zkouším fonty a vybírám RGB pro pozadí stránek, které bude ladit s obrázkem, a dělám drobné korektury vět, znovu se zamýšlím nad tou mechanikou přelévání HPček. Trochu by mohla pomoct, kdyby to třeba v určitý moment dvakrát blbé nepadlo. Jenže aby se holčička obětovala za svou matku, to je jako hodně, hodně WTF, to fakt nechceš jako standardní mechaniku. Nicméně ta myšlenka s tím, že matka chrání dceru svým tělem ...

Vždyť to vlastně může být asymetrické. Doposud to bylo možná až příliš symetrické všechno a malá asymetrie tomu dodá flavor. Takže matka se obětovat může, dcera ne.

02:15 Mám hotovo a stále mi zbývá 150 znaků textu. Volím mezi příklady a guidelines pro vypravěče. Zkouším napsat první příklad. Má 80 slov. Dva příklady jsou málo, to budeš spíš rušit, než pomůže. Příklady nebudou.

Píšu guidelines. Otevírám anydice.com a chci začít počítat, kolik scén jaké obtížnosti v dungu má být, aby byla šance na průchod.... STOP! Je to celé těžce GM Fiat. GM musí pochopit, že účelem hry není na 20 překážkách 20x otočit hodinky. Guidelines budou o tom, jak jít hráčům naproti a o tom, že dobrá a bezpečná řešení projdou vždycky. Takže jen nějaké doporučené limity. Vrátím se k hodnotám vystřeleným od boku a prověřím je:
- když někdo půjde až na maximum a dá tam 4 překážky, na které se musí hodit, je šance na to, že hrdinky nepustí dál samotná náhoda cca 14%.
- když dá takové překážky jen 3, rázem to spadne na 1,5%.
Chvíli přemýšlím, jestli tedy 3 není lepší limit, s tím, že občas holky zvolí nebezpečné řešení i tam, kde by nemusely, pak si ale uvědomím, že to může být i naopak - občas holky najdou bezpečné řešení i tam, kde si GM myslel, že není.
Co se týká druhého čísla - těch 16-20 - tak tam statistika nehraje roli, to je spíš odhad, co by mé tak mohlo ještě bavit. Ono taky rozdíl bude, jestli těch 20 překážek bude lineárních a budou se muset projít všechny, nebo se budou nějak větvit a půjdou obejít. Pže je to "dungeon", očekávám spíš to druhé a doporučené hodnoty nechávám, jak jsou.


02:25 950 znaků. Ve hře je všechno, co jsem v ní chtěl mít (kromě příkladů), mechanicky snad funguje. Dávám si závazek, že v víceméně v téhle formě to odešlu, už jen kosmetické úpravy. A ani těm nebudu dávat moc - ostatně předchozí ročníky dost často vychcípaly na tom, že porota nedodala hodnocení, tak co já bych se s tím piloval do dokonalosti. Takže už jen vzhledový polishing. Napadá mě, že když ty silné a slabé stránky a překážky napíšu trochu zabarveně, třeba to pomůže nahradit příklady, alespoň co do atmosféry. Trochu pročistím úvodní text a zpřesním pár vět. Nabublá to o dalších 20 slov.

02:38 Doplním na poslední stranu požadované herní informace, exportuji, posílám Crowenovi, jdu spát.

------

12:28 Při uploadování si všímám, že jsem včera přehlédl pár chyb v interpunkci a trochu opravuji stylizaci pár vět. Word-count se nezměnil.
Naposledy upravil(a) MarkyParky dne 7. 2. 2019, 14:28, celkem upraveno 11 x.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [RPG Kuchyně 2019] MarkyParky: "Stanice" - hra + design log

Příspěvek od York »

MarkyParky píše: 7. 2. 2019, 11:36Placeholder
Placeholder comment.
Odpovědět

Zpět na „RPG Kuchyna 2019“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti