[META] Organizační - pravidla, instrukce apod.

Prostředí pro uzavřenou PbP hru inspirovanou WoD.

Moderátor: Sarsaparillos

Odpovědět
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

[META] Organizační - pravidla, instrukce apod.

Příspěvek od Sarsaparillos »

Toto vlákno slouží k vysvětlení hry, shrnutí organizačních náležitostí a průběžnému doplňování pravidel směrem k hráčům.

Dotazy a komentáře prosím směřujte do konverzace na FB a v budoucnu do založené místnosti na Rolz.
Informace pro kolemjdoucí: Hru máme obsazenou, další hráče v tuto chvíli nepřibíráme.

Co se bude hrát?

Dohodli jsme se na temném urbanfantasy inspirovaném světem World of Darkness (dále WoD). Budeme hrát Play by Post (dále PbP) dle upravených pravidel Apocalypse Worldu 2. edice (dále AW). Hra bude rozdělena do několika sezení (v AW tzv. session), kdy se každé bude odehrávat v jiném čase a místě. První sezení se bude odehrávat kolem roku 1915 v některém z Evropských měst a poslední kolem roku 2020. Konkrétní rok a místo příští hry vždy domluvíme v mezičase mezi sezeními. V každém sezení odehrajeme jen pár dní (spíše nocí) herního času, reálně nám to bude pravděpodobně trvat pár týdnů, dle rychlosti hráčů.

Svět, jak je vnímaný běžnými lidmi, odpovídá tomu, co známe z učebnic dějepisu. Základní reálie každého sezení tedy známe a před hrou je nějak stručně shrnu. Svět temnoty, který je běžným smrtelníkům utajený, nám slouží hlavně jako inspirace pro hratelné bytosti a některé zákonitosti, budeme se ho držet jen volně. Konkrétní věci vyřešíme během tvorby postav a potom za běhu podle toho, jak se k nim dostaneme při hře.

Kdo v tom bude vystupovat?

Každý hráč hraje (přinejmenším ze začátku) za jednu postavu, na kterou se díváme ze dvou různých pohledů:

1) Z pohledu WoD můžete hrát upíra, vlkodlaka, mága, huntera, changelinga, démona a další věci, které v daném settingu existují, a na kterých se dohodneme (dále bytost). Ideálně chceme, aby každý hráč měl jinou bytost, ale můžeme se dohodnout i na výjimkách. Z WoD potom vyplývá obecná povaha a schopnosti takové bytosti, její místo ve světě a rámcové vztahy k ostatním. Je to čistě fluff, který nemá žádné přímé mechanické vyjádření.

2) Z pohledu AW má každý hráč jeden character sheet (tj. archetyp postavy, dále character), který se k jeho pojetí postavy nejvíce hodí. Každý hráč začíná s jiným characterem, díky AW pravidlům je ale možné charactery během hry měnit. S každým hráčem projdu jeho představy o postavě a vybereme společně ten character, který mu do začátku nejvíce sedne. Dle AW jsou postavy pojaté spíše dramaticky, mechanický důraz je dán na jejich schopnost ovlivňovat příběh a v zásadě se neřeší jejich konkrétní schopnosti, dovednosti a podobně. Protože budeme hrát dle AW pravidel, je potom popis postavy pomocí characteru to, co budeme vyhodnocovat kostkami.

Jaký je další postup?

A) Zatím na FB zkuste napsat, jakou bytost chcete hrát. Pokud se trochu vyznáte v AW, můžete přidat i vybraný character. Na postavách se domluvíme hromadně a veřejně, abychom si sjednotili představy a předešli nechtěným duplicitám.
B) Brzy založím místnost na serveru rolz.org, který budeme používat pro vyhodnocování hodů a mimoherní komunikaci (chat). Jakmile bude místnost založená, pošlu vám instrukce a přidám sem níže návod k házení kostkami.
C) Brzy sem přidám návod na vytvoření deníku postavy tady na fóru (kde to bude, jak to bude vypadat a co to bude obsahovat). V souvislosti s tím vás potom požádám, abyste si založili profili zde na RPG fóru pod jménem vašich postav.
D) Postupně sem budu do samostatných příspěvků doplňovat dílčí úpravy AW pravidel při jejich převodu do našeho prostředí.
E) Časem založím vlastní vlákno pro dotazy a připomínky hráčů i kolemjdoucích. Do té doby se prosím domlouvejme pouze v existující diskuzi na FB.
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [META] Organizační - pravidla, instrukce apod.

Příspěvek od Sarsaparillos »

Něco víc k příběhu

Velká válka, dnes častěji 1. světová válka, byl jeden z prvních projevů blížící se apokalypsy. Víme, že ani po sto letech od ukončení bojů zánik světa ještě nenastal, ale už tehdy se daly do pohybu síly, které možná ani není možné zastavit, a které ke konci světa, jak ho známe, vytrvale vedou.

Nezadržitelně blížící se apokalypsa bude hlavním tématem naší hry. V tuto chvíli nevíme, co ji vlastně způsobuje a jak se osobně dotýká vašich postav, zjistíme to ale během hraní. Ideálně zjistíme i to, jestli konec světa skutečně nastane a jak to bude vypadat.

Ačkoliv je většinou celkem klid, každých pár let se dají věci do pohybu a někde na světě bude blížící se zánik mnohem hmatatelnější. Na těchto místech se budou odehrávat naše sezení. Konkrétní město a rok si vybereme dopředu podle toho, co nám přijde zajímavé z historického hlediska i z hlediska do té doby odvyprávěného příběhu. Jak a proč se vaše postavy vždy na těchto místech společně potkají? Zatím jen řekněme, že svět je malý a o náhody není nouze. Jestli je za tím něco více, zjistíme opět až hraním.

Pravidla AW fungují na principu "play to discover", kdy hra neběží podle dopředu připraveného příběhu a událostí, ale je všemi hráči průběžně vytvářená hraním. Máte otázky na zápletky, místa a důležité NPC? To opravdu zjistíme až časem. Pokud se bez nějakých informací o světě během přípravy vašich postav neobejdete, dejte vědět a prodiskutujeme je.

První sezení bude "jen" takové kratší intro, ve kterém se seznámíme s postavami a vyzkoušíme si PbP i pravidla AW. Bude se odehrávat v Praze v roce 1915 a během sezení chceme zjistit zejména následující:
- Kdo jsou vaše postavy? Tedy kým jsou v civilním životě, jaké mají momentální cíle?
- Jak se vaše postavy dozvěděly o Světě temnoty (lore WoD)?
- A jak se z vašich postav staly nadpřirozené bytosti dle (světa WoD)?
- Jaké jsou vztahy mezi vašimi postavami?
- Jak se dozvěděly o blížící se apokalypse a co to s nimi udělalo?

Něco víc k postavám

Jak bylo řečeno výše, vaše postavy by se měly vyskytovat v roce 1915 v Praze. Nemusí to být nutně pražáci, mohla je tam zavést válka, práce nebo cokoliv dalšího. Jako základ můžete vzít vojáka, učitelku, aristokrata nebo sirotka. V zásadě jsou tady možnosti neomezené.

Z hlediska WoD už máme zhruba představu, kdo co budete hrát. Zatím mám tenhle přehled:
- Mort - mág/changeling
- Kač - démon hvěvu
- Kozel - upír renegát
- Aegnor - hunerská rodinka
- Sue - spirit přírody

Tahle "bytost" dle WoD nám slouží jako fikční vymezení postavy. Říká nám, co je zač, co zhruba umí a dokáže, jaké jsou její silné a slabé stránky. Při jejich hraní můžete využít maximum inspirace ze světa WoD, jedná se ale jen o měkkou inspiraci a ne tvrdá pravidla. Takže např. mág si nemusí nutně vybírat magické obory dle pravidel, hráč se jen rozhodne, jaký typ mága ho bude bavit. Celkově má svět WoD nejvíc v malíku myslím Mort a Aegnor, tak se v případě nějakých dotazů obracejte hlavně na tyhle dva :)
Když to shrnu, na základě vaší bytosti byste měli být schopní postavu popsat. Ale hrát ji budeme dle mechanik AW.

V AW máme k dispozici jedenáct hratelných charakterů. Každý hráč si na začátek vybere právě jeden a jiný, než mají ostatní. Během hry je v rámci získávání zkušeností (expů) a levelování možné charaktery měnit, takže vaše výchozí volba nemusí být konečná pro celý průběh hry. Charaktery jsou v AW nastavené spíše dramaticky a v zásadě říkají, jak bude daná postava ovlivňovat příběh. Na první pohled nejsou charaktery moc vyvážené, naopak některé jsou například čistě zaměřené na boj, jiné na sociální vazby. Vzhledem k tomu, jak je AW vymyšlené, to není problém a nemusíte se bát, že by vaše postava nenašla zábavu a uplatnění.

Problém je trochu v tom, že na jednu bytost lze pohodlně napasovat hned několik charakterů, podle toho, jak ji chcete hrát. Například upír může být battlebabe a potom půjde hlavně o individualistického zabijáka, nebo také brainer, který se vyžívá v přímém ovládání okolních postav, ale také třeba hardholder, kdy by šlo vysoko postaveného upíra se značným zázemím a vlivem.

Kompletní stručná pravidla, ve kterých jsou charaktery popsané, najdete tady. Abychom vám každému našli ten nejvhodnější charakter, hodím sem krátký výcuc. A budu rád, pokud si to projdete, poptáte se na všechno potřebné a vyberete si to nejzábavnější.

Když se budete dívat do pravidel, všimnete si asi, že charaktery jsou psané pro post-apo prostředí, což může být zdánlivě problém při hraní na začátku 20. století. O tomhle se ale ví a úprava charakterů na místní podmínky je věc, se kterou už máme zkušenosti a zvládneme si s tím poradit.

Angel - léčitel, který se víc stará o druhé než o sebe a je jedním z mála, kteří dokáží pomoct nadpřirozeným
Battlebabe - nebezpečný chladnokrevný zabiják s parádní bouchačkou
Brainer - podivín s mocnou psychickou magií schopný ovládat ostatní
Chopper - vůdce gangu, jehož hlavní síla je v bouchačích, kteří ho poslouchají
Driver - věčně na cestách, zaměřený na využívání svého vozidla
Gunlugger - mlátička, která u sebe tahá tolik zbraní, kolik se dá unést
Hardholder - vůdce skupiny lidí disponující značným zázemím, které je hlavním zdrojem jeho moci
Hocus - uctívaný vůdce, který má svou menší skupinku oddaných následovníků
Maestro'D - vlastník podniku, ve kterém má všechno pod palcem, i návštěvníky
Savvyhead - technik schopný cokoliv opravit nebo vyrobit
Skinner - postava využívající svůj šarm, krásu a kouzlo osobnosti k oblbování ostatních

Z hlediska AW už máme rozebrané:
- Mort - mág/changeling - Hocus
- Kač - démon hvěvu - Gunlugger
- Kozel - upír renegát - Battlebabe
- Aegnor - hunerská rodinka - Chopper
- Sue - spirit přírody - Hardholder
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [META] Organizační - pravidla, instrukce apod.

Příspěvek od Sarsaparillos »

Tvroba postavy dle AW v kostce

1. Character sheet
- V dokumentu s deníky, který jsem vám nasdílel, si najdeš svůj character sheet (deník - chrakter). Má dvě strany, na to bacha.

2. Přehled
- Podívej se na první straně na MOVES. Jsou to jedinečné tahy ("akce/možnosti") tvého charakteru. Zjistíš z nich, co navíc umíš a jaký stat se nejčastěji používá na hody (viz níže).
- Podívej se na druhé straně na STATS. Všechny postavy mají pět statů na škále -2 - +3. Teď rychle zjistíš, v čem je tvůj charakter obecně lepší (vyšší čísla) a v čem horší (nižší čísla). Stručná obecná interpretace statů je takováto:
-- COOL - pokud se chceš umět vyhnout nebezpečí, zachovat si chladnou hlavu, mít nad věcmi nadhled
-- HARD - pokud chceš čelit nebezpečí, řešit problémy silou a využívat vládu pevné ruky
-- HOT - pokud se chceš umět ze všeho vykecat, problémy řešit dohodou a používat sex jako páku
-- SHARP - pokud chceš mít přehled co se děje v lidech i okolí, problémy řešit s rozmyslem
-- WEIRD - pokud tě zajímá nadpřirozeno, chceš vědět víc než ostatní

3. Speciality
- Krom jiných tahů a sad statů má každý charakter i nějakou specialitu, kterou se liší od ostatních. Podívej se, která je ta tvoje a jak zhruba funguje. Stručný přehled vašich postav je tady:
- Mort - Hocus - Followers: Skupina následovníků, Mort už je má bezproblémově zpracované.
- Kač - Gunlugger - Zbraně: Na druhé straně vlevo nahoře máš v kolonce WEAPONS na výběr celkem čtyři velmi silné zbraně.
- Kozel - Battlebabe - Zbraně: Na druhé straně vlevo nahoře máš k poskládání dvě CUSTOM WEAPONS.
- Aegnor - Chopper - Gang: Na druhé straně vlevo nahoře máš volby k poskládání gangu.
- Sue - Hardholder - Holding: Na druhé straně vlevo nahoře máš volby k poskládání holdingu (panství).

V tuhle chvíli bys měl mít jasno, co je tvoje postava zač, v čem jsou její silné stránky a čím se liší od ostatních. A je na čase ji poskládat.

4. Do toho!
- Postup je u všech charakterů v zásadě popsaný na druhé straně deníku v pravé části.

4.1 Vyber si jméno
- Asi netřeba vysvětlovat.

4.2 Vyber si staty
- Tj. právě jeden řádek ze čtyř v nabídce STATS. Čím větší rozptyl v hodnotách, tím větší legrace při hře.
- Preferuj ty staty, které potřebuješ pro své speciální tahy.
- Staty tě neomezují v tom, co můžeš a nemůžeš ve hře dělat. Jen říkají, jak často půjdou věci podle tvého plánu a jak často narazíš na problémy.
- Staty lze během levelování zvyšovat, takže se nemusíš moc trápit zápornými hodnotami.

4.3 Vyber si vybavení
- Tvé možnosti jsou popsané v kolonce GEAR.
-- Zbraně - Hocus nic, Gunlugger si vybere z nabídky svých speciálních zbraní, Battlebabe si poskládá dvě své speciální zbraně, Chopper si vybere z nabídky a s Hardholderem se domluvíme.
-- Armor - prostě zbroj v různých podobách. Někdo ho má, někdo nemá, napsané je to jasně.
-- Barter - bezrozměrná jednotka "peněz" nebo jinak hodnotných komodit. Každý má napsané, kolik má do začátku. Hardholder a Hocus to mají upravené speciálními tahy, které ale vyhodnotíme až těsně před hrou.
-- Fashion, prostethics, vehicles - Oblečení si popište jak chcete, s výjimkou Choppera nikdo na začátku nemá vozidlo a vůbec nikdo nemá protézu

- Pokud chceš mít něco, co není v kolonce GEAR, napiš mi a domluvíme se, co s tím. V zásadě hra neřeší seznam věcí, které u sebe postava tahá, pokud se nejedná o zbraň, brnění nebo něco hodně speciálního. Prostě co dává smysl, abyte měli, to máte.

4.4 Vyber si tahy
- V kolonce MOVES je napsáno, kolik svých tahů si máš vybrat. You get all the basic moves máte napsáno všichni a znamená to, že základní tahy mohou dělat všichni a hned.
- Pokud nevíš, co některý tah dělá, zeptej se, poradím.

4.5 Dej dohromady svou specialitku
- Gunlugger a Battlebabe v tuhle chvíli už mají poskládané své zbraně. Hocuse máme hotového. Chopper a Hardholder si musí sestavit gang, vozidla a holding. Kdyby s tím byl problém, řekněte.

4.6 Popiš tvůj vzhled
- Krátce a stručně popiš, jak vypadáš. Můžeš využít inspiraci v kolonce LOOK, ale ta se hodí hlavně pro původní setting. Najdi výstižný obrázek a poděl se o něj.

4.7 Co tě zatím nezajímá
- V deníku je několik kolonek, které momentálně nemusíš řešit. Na první straně krom vybraných tahů už neřešíš nic a na zadní straně prozatím klidně přeskoč sekci BARTER, IMPROVEMENT a HX.

5. Co chceme navíc
- Oproti deníku AW nás z příběhového hlediska zajímá ještě pár detailů. Můžete si vzít inspiraci v Mortově popisu, ten je téměř kompletní.

5.1 Co jsi zač
- Krátký úvodní text ke tvé bytosti, ať víme, že za AW mechanikou se skrývá nějaký upír, spirit nebo podobně.

5.1 Popis tvých specialit
- Vaše specialitky je potřeba popsat v řeči settingu, tj. Světa temnoty na počátku 20. století. Co nás zajímá:
-- Hocus - jeho následovníci - už jsou skvěle popsaní.
-- Gunlugger - tvé zbraně - o co jde, jak fungují, jestli mají nějaká omezení apod.
-- Battlebabe - tvé zbraně - o co jde, jak fungují, jestli mají nějaká omezení apod.
-- Chopper - gang a vozidla - co za lidi je tvůj gang, kdes k nim přišel, na čem jezdíte apod.
-- Hardholder - holding - jak vypadá, kdo v něm žije, jak funguje a generuje barter, jaká máš vozidla a jak funguje tvůj gang (viz výše)

5.2 Něco na začátek příběhu
- Prosím o krátké. stručné a výstižné zodpovězení následujících otázek:
-- Co děláš v roce 1915 v Praze? Co tě sem přivedlo a jak trávíš svůj čas a jaké máš cíle?
-- Jak ses stal součástí Světa temnoty? Kdy a jak se z tebe stala bytost, kterou jsi teď?
-- Kdy a jak ses poprvé setkal s příznaky blížící se apokalypsy? Jaké to v tobě vyvolalo pocity?
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [META] Organizační - pravidla, instrukce apod.

Příspěvek od Sarsaparillos »

Jak psát příspěvky - forma

Ono je víc možností, jak to pojmout, ale už jsem na určitý formát zvyklý z našich zdejších PbP her a budu rád, když se vám taky bude líbit.

Každý příspěvek uveďte nadpisem, ve kterém uvedete místo a případně čas scény, kterou popisujete. Zásadně to zjednoduší orientaci ve chvílích, kdy si budou vaše postavy na různých místech odehrávat svou agendu (a tyto chvíle převažují).
- Formát: Tučná kurzíva

Vlastní text příspěvku piště normálním neformátovaným textem. Pokud chcete nějak využít barvy, můžete, ale prosím nepřehánět. Formátováním oddělujeme pouze popis a projev, tj. co postavy říkají nahlas.
- Formát: Neformátovaný text na popis
- Formát: Text v uvozovkách na přímou řeč

Metaherní poznámky, dotazy a také tahy a jejich vyhodnocení pište odděleným formátováním v kurzívě. Obsáhlejší poznámky, dotazy k pravidlům a podobně prosím nepište do herního vlákna, ale budeme je řešit v separátním vlákně (chatu) na FB nebo Rolz. K Rolz ještě přidám samostatný příspěvek.
Formát: Kurzíva

Občas lze využít formát citace, vkládání obrázků a podobně. To všechno vítáme, ale pro hlavní kostru příspěvků se prosím držte tří výše uvedených zásad.

Krátký příklad takového příspěvku:

... kolem poledne v kanceláři ...

Už mi začínalo pořádně kručet v břiše, když někdo zaklepal na dveře. Vzápětí dovnitř nakoukl kolega.
"Jdeš dneska s námi na oběd? Je tam Vojínovo tajemství, to bude dobrota," zeptal se mě.
"Dneska nejdu. Dejste si do nosu, snad to tajemství bude stát za to."
Otočil jsem se v židli k oknu a prohlédl si mraky na obloze. To by mě zajímalo, co všechno do toho tajemství takhle ke konci týdne nacpali.

OYB: Sarsaparillos:2D6+3 → 12(3 +6 + 3)#WEIRD
- Mám plný úspěch a prosím o informaci, z čeho se skládá oběd a jakou má nutriční hodnotu.
- Slovo má MC.


Jak psát příspěvky - obsah

V AW máte při hraní docela velkou autonomii i u stolu, tady vám navíc nikdo nemůže skákat do řeči. Je proto zejména na vašem citu (a časem zkušenostech), co všechno si můžete dovolit napsat a jak dlouhé příspěvky psát. V zásadě se budeme snažit držet se principu, že jednou napsané se nemění (zpětně needituje), pokud to není v přímém rozporu s dříve řečeným, nebo to nějakým způsobem neodporuje pravidlům hry.

Pro ilustraci doporučuji podívat se aspoň na pár příspěvků našich zdejších Záporáků, uděláte si myslím rychlý obrázek, jak to vypadá. Níže vypíchnu pár principů, kterých je dobré se při psaní držet:

- Hrajete hodně z "director stance", tj. spíše budete popisovat, co se s vaší postavou děje, než co přesně zažívá z pohledu vlastních očí. Můžete proto dost volně popisovat i věci, o kterých ještě neví, nebo je vnímá jinak, než jak ve skutečnosti jsou (např. vím-li jako hráč, že mou postavu nenápadně sleduje detektiv, budu ho v příspěvku popisovat, i když o něm má postava neví).
- Můžete také popisovat reakce a dialogy méně významných NPC (tj. pokud se ptáte strážného u brány na to, jestli nešel někdo podezřelý okolo, nemusíte čekat na mou odpověď). Přenechejte mi jen zásadní rozhodnutí významných NPC (nejsou-li podloženy tahem, viz později). Zároveň je vhodné nechat prostor významným NPC a ostatním hráčům na scéně zareagovat na vaše důležitá rozhodnutí.
- Nepopisujte chování ostatních postav, pokud vám to jejich hráč vyloženě nedovolí. A i tak se držte jen v rovině nějakých menších reakcí, zásadní okamžiky si musí popsat každý sám.
- Nepřesouvejte se o velké časové úseky dopředu a i při větších přesunech v prostoru si nejprve rozmyslete, co to pro danou situaci znamená a na koho cestou můžete narazit. Přecejen se postavy pohybují "po svých", nemáme teleporty.
- Snažte se příspěvek vygradovat k dějovému posunu a případně předání slova (o tom více dále). Konec příspěvku je poměrně pevně podmíněn a není občas špatné si už dopředu rozmyslet, jak váš text bude asi končit (tj. stanovím si cíl, kterého chci dosáhnout a potom popíšu cestu, jak jsem se k němu snažil dostat).

Tahy
AW pracuje se dvěma jednoduchými principy, které vám napoví, kdy házet kostkami a kdy jen popisovat.

1) To do it, do it. Tento princip zjednodušeně říká, že abyste mohli hodit kostkami a vyhodnotit nějaký tah, musíte nejprve odehrát (popsat) jeho spuštění. Tj. například tah Read a person je podmíněn "charged interaction". Takže nejprve musím popsat, jak jsem se dal do rozhovoru s policistou a až potom mohu hodit kostkami a vyhodnotit si tah.

2) If you do it, you do it. Tento princip říká, že pokud odehrajete (popíšete) něco, co odpovídá tahu, musíte si příslušný tah vyhodnotit. Tj. pokud například popíšu, že se pokusím z policisty dostat utajené informace o případu, spustím tím tah Manipulate a musím si hodit kostkami. Nemohu si jen prostě popsat, že mi všechno ochotně vyklopí.

Níže napíšu všechny základní tahy a jejich nejčastější kritéria pro spuštění. Je to stručný mustr, u většiny tahů existují nějaké výjimky a specialitky a to budeme řešit až během hry. Pokud ale budete mít rozepsaný text a nebudete si jistí, jestli jste náhodou nespustili nějaký tah, můžete se odpíchnout od pravidel, mé nápovědy a nebo se mě prostě zeptat.

Základní tahy
DO SOMETHING UNDER FIRE
- Spustíš kdykoliv se snažíš něco provést navzdory přítomnému nebezpečí. Je to asi nejuniverzálnější tah a to nebezpečí může nabývat opravdu mnoha podob. Např.: snažím se proplížit přes strážemi hlídaný dvůr, zneškodňuji alarm, chci něco dostat z hořící budovy, chci v bouři vyšplhat na komín, vydávám se ve společnosti za někoho jiného.

GO AGGRO ON SOMEONE
- Spustíš kdykoliv se snažíš někoho k něčemu přimět a jako argument používáš násilí, které jsi schopný a ochotný použít. V podstatě jde o vyhrožování, důležitá je ale převaha nad protivníkem. Například mířím chlápkovi puškou do obličeje a chci po něm jeho kontakty i s adresami. Pozor, pokud mi chlápek ty kontakty odmítne dát, musím být ochotný zmáčknout spoušť. Blafuje se jinak.

SEDUCE OR MANIPULATE SOMEONE
- Snažím se někoho k něčemu ukecat a mám důvod, proč by to měl vůbec chtít udělat. Pokud chtít nebude, dám mu nějakou protihodnotu (ne kulku mezi oči, to je Go Aggro). V podstatě každé významnější Přesvědčování je v AW manipulací. Patří sem i blafování, obelhávání a podobně. Například chci po chlápkovi kontakty i s adresami a nabízím mu na oplátku kontakt na bezpečný odvoz z města.

READ A SITCH
- Snažíš se něco podstatného zjistit o napjaté situaci, ve které se nacházíš. Tah obsahuje šest otázek a pokud postavu (hráče) zajímá cokoliv z nich, spustí tento tah. Např. mne pronásledují vojáci do opuštěné továrny a já se snažím zjistit, kudy se nejlépe dostat pryč.

READ A PERSON
- Snažíš se něco podstatného zjistit o osobě, se kterou jednáš. To jednání by opět mělo být napjaté a postava významnější. Tah opět obsahuje pět otázek, které ho taky podmiňují. Např. chci při vyjednávání s překupníkem zjistit, jestli je to zboží skutečně kvalitní, jak tvrdí.

OPEN YOUR BRAIN TO THE WORLD’S PSYCHIC MAELSTROM
- Snažím se něco zjistit z psychického víru (což je problematika sama pro sebe). V našem settingu se jedná o informace vyčtené z "temnoty", sfér mimo tu materiální. Takže tah spustíš vždy, když chceš získat nějaké informace z nadpřirozených zdrojů (lze získávat informace o přítomnosti, ale i v určité míře o minulosti a budoucnosti).

SEIZE BY FORCE
- Spustíš, když se snažíš něčeho dosáhnout s použitím násilí a někdo jiný ti násilím brání. Např. se se zbraní v ruce snažíš odrazit útok smečky vlkodlaků, kteří ti chtějí vyrabovat barák.

TACTICAL AND SUPPORT MOVES
- Skupina tahů, kterými někomu pomáháš v bitvě. Spustíš pokud děláš v bitce podporu jinak, než že se něčeho snažíš dosáhnout násilím.

SUBTERFUGE MOVES
- Skupina naháněcích tahů, kterými se vyhodnocují přepadení a pronásledování. Spustíš vždy, když chceš na někoho nachystat léčku, nebo když někoho pronásleduješ, popř. jsi sám pronásledovaný.

Ukončení příspěvku
V AW je celkem přísně ošetřeno střídání slova mezi hráči a MC. My toho budeme využívat zejména s ohledem na konce vašich příspěvků. V zásadě se snažte každý příspěvek ukončit tak, aby se vlezl do jedné ze škatulek níže.

A) Necháš si slovo
- Chceš v psaní pokračovat, ale už třeba musíš od počítače. V takovém případě na konec výslovně napiš, že budeš pokračovat a vrať se k psaní, až budeš mít čas.
- Potřebuješ jen něco důležitého metaherně zjistit (nejčastěji, jestli jsi nespustil nějaký tah) a pokračovat dál. V takovém případě zakonči příspěvek dotazem a pokud uznáme, že můžeš psát dál, můžeš později pokračovat.

B) Předáš slovo jinému hráči nebo NPC (MC)
- Jsi na scéně s jinou hráčskou postavou a zajímají tě tvé reakce na to, co děláš. Potom na konec příspěvku přímo napiš, které postavě předáváš slovo.
- Jsi na scéně s důležitým NPC a zajímá tě, jak reaguje na to, co děláš. Potom na konec příspěvku napiš, že předáváš slovo MC.

C) Předáš slovo MC
- Hodíš kostkami a padne ti MISS (6-). U většiny tahů při hodu šest a méně dostane slovo MC. Takže do příspěvku ještě vložíš hod a výsledek, případně zakončíš myšlenku a hotovo.
- V tahu položíš nějakou otázku. To platí zejména u tahů Read a sitch, Read person a Open your brain. Tady v případě úspěchu dává odpovědi MC, takže do příspěvku napíšeš otázku (otázky) a hotovo.
- U bojových tahů. V případě ozbrojeného střetu, ve kterém se udílí HARM se musí pár věcí spočítat a to budu pro začátek dělat já.
- Nevíš, co dál a chceš, aby MC posunul situaci. V takovém případě na konec příspěvku napiš, že dáváš slovo MC a já na tebe zahraju nějaký můj tah.
- Přijdeš na nové místo a zajímá tě, co se tam děje. Pokud nechceš na novém místě hned začít psát, ukonči příspěvek s tím, že se MC zeptáš, co se tam děje.
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [META] Organizační - pravidla, instrukce apod.

Příspěvek od Sarsaparillos »

Rolz

K vyhodnocování hodů bude sloužit portál rolz.org, konkrétně naše místnost AW-WoD. Ne, že by neexistovalo nic jiného a možná i lepšího, ale s rolz to umím a jinde ne :)

Pro používání rolz nemusíte mít registrovaný účet, je možné vlézt přímo do místnosti, povídat a házet. Registrovaný účet vám zaručí, že vám nikdo nevyfoukne oblíbenou přezdívku (jako se stalo mně, fňuk). Pro lepší identifikaci hodů vás prosím, abyste na rolz fungovali pod přezdívkou jména vaší postavy. Nejjednodušší možnost, jak si změnit přezdívku je zadat do rolz /nick přezívka. Celkově má to rozhraní dost funkcí a časem se tím možná proklikáte, já teď vysvětlím jen to nejdůležitější a to házení.

Na rolz se háže textovým kódem, který zadáte do "message" řádku dole. Každý hod se zapíše jako nová zpráva do historie na rolz a lze na něj získat odkaz, který nakopírujeme sem do příspěvku.

V AW se všechny tahy vyhodnocují jako hod dvěma šestistěnkami se započtením modifikátoru, kterým je nejčastěji jeden ze statů. Tohle se na rolz píše nejjednodušeji takto:

#2d6 nebo /roll 2d6

Přičtení modifikátoru, např. +2 za stat HARD prostě zapíšu doplněním:

#2d6 +2 nebo /roll 2d6 +2

Ke každému hodu prosím doplňte stat, na který házíte a název tahu, který vyhodnocujete. Toto je nutné oddělit od hodu křížkem a vypadá to celé takto:

#2d6 +2 #HARD - Seize by force nebo /roll 2d6 +2 #HARD - Seize by force

Tohle vám vyhodí hod, kde vidíte nejen výsledek, ale také čísla na kostkách. Úplně vlevo příslušného řádku je kostička, po jejímž rozkliknutí vám vyskočí detail hodu s několika formami odkazu. My používáme třetí od shora ve formě Result + link BBCode. Po prostém zkopírování sem na fórum to vypadá takto:

Sarsaparillos:2D6+2 → 8(5 +1 + 2)#HARD - Seize by force

Jak jsem psal výše, tahy budeme do příspěvku vkládat v kurzívě a pokud možno s názvem tahu na začátku, takže výsledek ve vašem příspěvku bude vypadat ideálně takhle:

Seize by force: Sarsaparillos:2D6+2 → 8(5 +1 + 2)#HARD
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [META] Organizační - pravidla, instrukce apod.

Příspěvek od Sarsaparillos »

Předvykopávací / mezisezecí příprava

Mezi každými dvěma sezeními je potřeba vyřešit pár organizačních věcí jak z hlediska příběhu, tak z hlediska pravidel. Za tímto účelem bude před každým sezením založené speciální vlákno, ve kterém z pohledu hráčů vyřešíme vše potřebné. Téměř vždy to bude vypadat stejně, jen před prvním sezením je situace trochu jiná. Níže vysvětlím, co všechno si "odehrajeme" ještě předtím, než začneme hrát :)

První sezení
- Vlákno mezi nultým a prvním sezením je tady. Bude fajn, když do něj budete přispívat už pod profily svých postav.
- Příspěvky prosím spusťte ve chvíli, kdy si alespoň letmo přečtete deníky ostatních postav. Už bychom měli mít téměř všechno kompletně připravené pro hru.
- Bez pevného pořadí každý napíše jeden úvodní příspěvek, ve kterém bude následující:

Informace o postavě
- Sem prosím strukturovaně (po jednotlivých odrážkách) napiš výchozí situaci tvé postavy. Většina z vás už to má v nějaké volnější formě zodpovězené v deníku, můžeš to vzít od tama. Můžeš si vzít příklad z Tobiáše, ten to má ukázkově zpracované tady.

-- Co děláš v roce 1915 v Praze? Co tě sem přivedlo a jak trávíš svůj čas a jaké máš cíle?
-- Jak ses stal součástí Světa temnoty? Kdy a jak se z tebe stala bytost, kterou jsi teď?
-- Kdy a jak ses poprvé setkal s příznaky blížící se apokalypsy? Jaké to v tobě vyvolalo pocity?

Nastavení HX
- Na druhé straně deníku v sekci HX máš uvedeno několik pro tebe specifických otázek a u nich různá HX pro ty, kteří ti na ně odpoví.
- Přelož si tyto otázky do češtiny, můžeš je i mírně přestylizovat, a zeptej se na ně (tj. napiš je do úvodního příspěvku).
- Ostatním odpověz na jejich otázky podle toho, co ti připadá pravděpodobné nebo zajímavé. Neodpovídej pouze stručně "já", ale vymysli k tomu pár vět, ve kterých vysvětlíš odpověď. Odpovědi nemusí být přísně konkrétní, měly by však mít potenciál pro budoucí využití ve hře. Například:
-- Jindra položí otázku: Kdo z vás se mnou strávil několik dní na cestě?
-- Tonda se podívá Jindrovi do deníku, zamyslí se a napíše odpověď: Jindro, když jsi cestoval po severní Evropě a pátral po vlkodlacích, tři týdny jsem ti dělal společníka a hledal s tebou jednu dívku. Jestli jsme ji našli si už ani nepamatuju, to vlastně na naší cestě vůbec nebylo to nejzajímavější.
-- Jindra si přečte odpověď a podle deníku si k Tondovi napíše HX +2.

- Každé postavě můžeš odpovědět pouze na jednu otázku, jinak by nevěděla, jaké HX si má u tebe napsat.
- Můžeš odpovědět více postavám.
- Můžeš na jednu otázku dostat odpověď od více postav - není problém, u všech si napíšeš stejné HX.
- Pod otázkami máš uvedeno, jaké HX si máte napsat k postavám, kteří ti neodpověděly na nic.

- Buď prosím kreativní a vymysli radši více odpovědí a tím vzájemných vazeb. Pokud se vaše postavy nikdy dříve neviděly a nemají spolu nic společného, není to taková sranda :)

Highlight statů
- Jakmile máš vyhodnocené všechny otázky, tj. od všech hráčů máš buď odpověď, nebo mlčení, můžeš požádat o highlight statu*.
- Napíšeš nový příspěvek, ve kterém požádáš tu postavu, u které máš ve svém deníku nejvyšší HX, který tvůj stat jí přijde nejzajímavější. Ona ti jeden vybere a ty si ho zaznačíš. Pokud máš u více postav stejně nejvyšší HX, jednu si vybereš. Druhý highligt dostaneš ode mne.

Highlight statů (Cool, Hard, Hot, Sharp, Weird) slouží k získávání zkušeností. Pokaždé, když vyhodnotíte tah s highlighnutým statem, dostanete exp (bez ohledu na to, co padne na kostkách a jak dopadne tah). Za pět expů máte level, za level zlepšení, za zlepšení jste víc awesome. Touhle mechanikou tedy určujeme, co chceme ve hře vidět, protože hráči jsou díky expům motivovaní řešit problémy tím způsobem, na jaký mají highlight statů.

Lifestyle
- Tobiáš si vyhodnotí Hocusův tah Fortunes a Aurelie si vyhodnotí Hardholderův tah Wealth. Vyhodnocení funguje tak, že na rolz hodíte kostkami podle návodu výše a výsledek dáte do úvodního příspěvku. Podle toho, jak vám to padne, získáte nějaké surplus a/nebo wants. Podle surplus zjistíte, s jakým barterem začínáte.

- Všichni napíšete, kolik barteru utrácíte na lifestyle. Vycházíme u toho z předpokladu, že být nečlověkem ve světě temnoty není žádná sranda - v jednom kuse ti jde někdo po krku. Čím víc barteru před sezením utratíš na "životní styl", tím lépe si ti daří po sobě zametat stopy, odvádět nechtěnou pozornost, zbavovat se nepohodlných svědků a podobně. Utratit můžeš 0-2 barter s tím, že interpretace je následující:
-- 2 barter = žiješ v bezpečí, nikdo o tobě neví a nikdo po tobě nejde, hrozby na tebe narazí spíše náhodou
-- 1 barter = žiješ si celkem v klidu, někdo o tobě asi ví, ale zatím po tobě nikdo ještě úplně nejde, hrozby jsou poblíž
-- 0 barter = žiješ v nebezpečí, ví se o tobě a najde se někdo, kdo po tobě jde, hrozby tě hledají

A to je všechno...
V meta předvykopávacím vláknu si budeme psát do té doby, než každý z vás bude mít:
- sepsanou výchozí pozici
- u všech postav zjištěné HX
- dva highlighty na staty, jeden od postavy s největším HX a jeden ode mne
- napsáno, kolik barteru dává na lifestyle

Jakmile toho budeme mít sepsané a vyhodnocené, můžeme začít hrát.
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [META] Organizační - pravidla, instrukce apod.

Příspěvek od Sarsaparillos »

Expy a Level-upy

Během hraní získáváte expy čtyřmi různými způsoby:
1) Spuštění tahu přes highlight stat. Exp dostanete, i když tah spustí vámi ovládané NPC (gang, následovníci apod.) a dostanete ho i za tahy odehrávané před sezením (wealth, fortuness apod.).
2) Za HX. Pokud by jste si měli u někoho napsat HX +4 nebo -3, napíšete místo toho +1, respektive 0, a dostanete exp.*
3) Za tahy. Některé tahy (manipulace PvP, insight apod.) vám nabízejí exp, pokud splníte danou podmínku.
4) Od MC. MC vám někdy může nabídnout exp, pokud se nějak zachováte nebo rozhodnete.

U vaší aktuální postavy (AW charakteru) vás stojí 1 level 5 expů. Při level-upu si vyberete jednu volbu, kterou máte v originálním deníku v sekci Improvement, tady je máte většinou přepsané pod aktuálním levelem postavy. Pozor, prvních pět levelů můžete dát jen do voleb, které jsou "nad čarou". Ty "pod čarou", které začínají volbou get +1 to any stat (max stat+3) můžete brát až od 5. levelu, tj. po pěti předchozích level-upech.

- Každou level-up volbu si můžete vzít právě jednou. Pokud byste nevěděli, co která znamená, zkonzultuje to.
- Každá volba by se měla projevit i ve fikci, tak tomu přizpůsobte vyprávění (nebo na základě odehraného vemte vhodnou volbu). Pokud např. někdo vezme volbu get a vehicle (you detail), měl by nejen popsat, jaké vozidlo má, ale taky, jak k němu vlastně přišel.
- Volby "pod čarou" mění významně hru a napíšu k nim později samostatný příspěvek. Pokud by vás k tomu něco zajímalo už teď, ptejte se.

* Změna HX vypadá následovně
- Během sezení:
-- Pokud někoho zraníte (dáte mu HARM), cíl si u vás zvýší HX za každý stupeň zranění, který obdrží. Toto funguje jen při zraňování postav, ne jejich gangů apod.
-- Pokud někoho léčíte, zvýšíte si vy u něj HX za každý stupeň zranění, který vyléčíte. Opět funguje jen pokud léčíte postavu, ne jejich gangy apod.
Mezi sezeními:
-- Na konci každého sezení označíte jednu postavu, která vás nejlépe poznala, a ta si u vás zvedne HX o +1. Pokud vás nikdo lépe nepoznal, vyberete jednoho, který vás nezná tak, jak si myslel, a ten si HX u vás sníží o -1
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [META] Organizační - pravidla, instrukce apod.

Příspěvek od Sarsaparillos »

Smrt Postavy

Pokud vaše postava umře, rozehraná scéna pro ni končí. Smrt si zpravidla popisujete sami, včetně následujícího zmrtvýchvstání. Ostatní (NPC i PC) ji mohou vylootovat a nechají ji někde pohozenou. Hráč se pak může rozhodnout:
- Počkat, až ostatní opustí scénu, pak se sám "zvednout" a hrát dál v tomto sezení. V takovém případě si vybere jednu z voleb na svém deníku (-1HARD, +1WEIRD, změna classy) a může pokračovat ve hraní stabilizovaná na 09:00. Každou z těchto voleb můžete za celou kampaň (tedy i po změně classy) použít nejvýše jedenkrát.
- Bude-li se blížit konec sezení, může se postava rozhodnout už se do hry nevracet. V takovém případě se vrátí až v dalším sezení, stabilizovaná na 06:00 (viz výše) a nic ji to nestojí.
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [META] Organizační - pravidla, instrukce apod.

Příspěvek od Sarsaparillos »

Tok času a léčení

Tok času

Ve hře budeme sledovat hlavní čtyři časové okamžiky, ke kterým bude zejména aktualizovaná mapa (ta je aktualizovaná průběžně, ale v daný okamžik nahraji novou verzi):
- západ slunce
- půlnoc
- východ slunce
- poledne

Ve vašich příspěvcích se pokud možno (pokud se na tom dopředu mimoherně nedomluvíme) neposunujte za další následující okamžik. Že jsme se posunuli v čase dál vám budu sdělovat v mých příspěvcích já a pokusím se tak zajistit, že vám všem poběží čas zhruba stejně rychle.

Pokud byste chtěli zahrát flashback, je to bez domluvy možné jen v případě, že nebudete spouštět žádný tah a nenabouráte tím už odehrané skutečnosti. Pokud byste tušili, že se ve flashbacku nějaký tah spustí, domluvte se raději mimoherně předem.

Čas a přesuny

Pokud se přesunujete mezi lokacemi, berte vždycky trochu ohled na to, kolik je zhruba hodin (kolik jste toho odehráli od posledního okamžiku) a jestli ještě dorazíte před dalším okamžikem, nebo spíš už po něm (tady záleží na vzdálenosti, způsobu přepravy, případných cestovních tazích a podobně).

Ve hře je možné a občas vhodné nesledovat čas přesně, aby bylo možné s ohledem na drama zajistit, že kdo se chce potkat, ten se potká a kdo se má minout, ten se mine (myšleno hlavně hráčské postavy mezi sebou). Ovšem je potřeba při tom zohlednit následující:
- Pozor na "podezřele rychlé" přesuny. Například pokud se dvě postavy chtějí v jeden okamžik dostat do hospody, jedna to má dle mapy kousek vedle a druhá přes půlku Prahy, mělo by to být odůvodnitelné. Podobně, pokud například začne jedna postava o půlnoci výslech NPC, neměla by druhá o půlnoci vyrazit z druhého konce Prahy, stihnout se cestou poprat s četníky a dorazit ještě na druhou otázku výslechu; bylo by to spíše odůvodnitelné, kdyby to vzala nejrychlejším způsobem a nic ji cestou nezdrželo. A tak podobně.
- Pokud se chcete někam přesunout "podezřele rychle" jen proto, abyste mohli někomu nebo něčemu překážet nebo škodit, nechejte si to svolit od MC. Pokud chcete pomáhat nebo jenom interagovat, je i tak lepší se na tom dohodnout s ostatními hráči na scéně a MC.
- Setkání či minutí by měly vytvářet drama. Vyvarujte se "podezřele rychlých" přesunů, které mají za cíl jen utéct od problému nebo vás dostat do bezpečí.
- Každou situaci, u které si nejste jistí, jak ji odehrát, radši zkonzultujte.

Hojení a krvácení s časem

S tokem času také souvisí léčení a zhoršování zranění. Ve hře bude platit, že pokud mine jeden z těchto okamžiků a vy jste zranění, podívejte na následující seznam, co to pro vás znamená:
- Jste-li na 03:00 nebo 06:00 a strávili jste celou dobu mezi dvěma okamžiky v klidu (tzn. hráli jste klidnější scény jako jednání, výzkumy, nějaké klidné přesuny, nikoliv bitky, pronásledovačky a akční scény) a nedostali jste mezi nimi HARM, můžete si jeden segment "zahojit".
- Jste-li na 09:00, váš zdravotní stav se nijak nezmění.
- Jste-li na 10:00 a více a jste stabilizovaní, váš zdravotní stav se nijak nezmění.
- Jste-li na 10:00 a více a nejste stabilizovaní, váš zdravotní stav se o 1-HARM zhorší (nemusíte vyhodnocovat suffer harm).

O stabilizaci přijdete, pokud:
- Obdržíte HARM nad 09:00
- Budete nad 09:00 hodně akční, hodíte u toho MISS a MC určí, že už nejste stabilizovaní.
Stabilizaci získáte tak, že nejste stabilizovaní a někdo s AngelKitem nebo na ošetřovně se vám nějaký čas věnuje.
Odpovědět

Zpět na „[AW] {PbP} World of Darkness“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host