[Dobrodružství] Válka neskončila

Fantasy svět zaměřený na silné příběhy, výrazné postavy a morální dilemata.

Moderátor: Sparkle

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Markus »

York píše: 14. 12. 2019, 14:06 V tom případě ale přece nemá smysl recenzovat dobrodružství, který se pro ten styl nehoděj.
A jak máš poznat, že se dobrodružství pro tvůj styl nehodí, když ho nikdo nezrecenzuje a nenapíše ti to? :)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od York »

Markus píše: 14. 12. 2019, 14:18A jak máš poznat, že se dobrodružství pro tvůj styl nehodí, když ho nikdo nezrecenzuje a nenapíše ti to? :)
Například z věty "Tohle dobrodružství se na hraní oldschoolu nehodí".
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2690
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Log 1=0 »

Sparkle:
Já na jednu stranu chápu, že Markus ve své analýze hrozně tlačí svůj diametrálně odlišný styl a už tě nebaví pořád dokola odpovídat, že to je dáno rozdílem stylů.
Ale myslím, že v tom odporu možná až moc tvrdě odmítáš výhrady, které jsou dost možná oprávněné.
Třeba otázka "Skutečně vadí, že šlechtična bydlí v úplně obyčejném baráku?". Podle mě to třeba fakt vadí. Má to být důležité NPC, takže stojí za to připravit i to, jakým způsobem se její osobnost promítá do jejího okolí. Jakými věcmi a lidmi se obklopuje. I když s tím postavy nebudou nijak interagovat, je to nástroj, jak představit to NPC hráčům.
To samé s tím místem výskytu. Dát do lokací hinty typu "Podle okolností tu může X dělat Y." a k NPC "Rád děla Y v X." (Což je další charakterizace a rada, jak ho představit hráčům zároveň) je hrozně užitečné, a není to pro tvůrce modulu tolik práce navíc.

Jasně že si to jako vypravěč můžu dodělat nebo zimprovizovat, ale jsou to věci, které tak nějak od modulu čekám a vnímám to jako chybu. A ani si nemyslím, že by tím modul strašně nakynul.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Sparkle »

Log 1=0 píše: 14. 12. 2019, 14:54 Sparkle:
Já na jednu stranu chápu, že Markus ve své analýze hrozně tlačí svůj diametrálně odlišný styl a už tě nebaví pořád dokola odpovídat, že to je dáno rozdílem stylů.
Ale myslím, že v tom odporu možná až moc tvrdě odmítáš výhrady, které jsou dost možná oprávněné.
Třeba otázka "Skutečně vadí, že šlechtična bydlí v úplně obyčejném baráku?". Podle mě to třeba fakt vadí. Má to být důležité NPC, takže stojí za to připravit i to, jakým způsobem se její osobnost promítá do jejího okolí. Jakými věcmi a lidmi se obklopuje. I když s tím postavy nebudou nijak interagovat, je to nástroj, jak představit to NPC hráčům.
To samé s tím místem výskytu. Dát do lokací hinty typu "Podle okolností tu může X dělat Y." a k NPC "Rád děla Y v X." (Což je další charakterizace a rada, jak ho představit hráčům zároveň) je hrozně užitečné, a není to pro tvůrce modulu tolik práce navíc.

Jasně že si to jako vypravěč můžu dodělat nebo zimprovizovat, ale jsou to věci, které tak nějak od modulu čekám a vnímám to jako chybu. A ani si nemyslím, že by tím modul strašně nakynul.
Souhlasím s tebou až na tvrzení, že to není pro tvůrce modulu tolik práce navíc. Je to spousta práce navíc. Důležitých NPC je tam víc, bylo by samozřejmě hezké dopsat k nim všechny ty věci, které píšeš, plus by se určitě hodil popis nějakého manýru, zapamatovatelný prvek na oblečení, oblíbená hláška, scéna kterou se NPC nejspíš družině uvede, drb vesničanů k danému NPC... K lokacím by se zase určitě hodila mapka, rumors, bližší popis aspoň jednoho vidláka, popis konkrétních příbytků důležitých osob... já v tom vidím tedy hodně piplačky a navíc jsou to věci, které mě moc nebaví vymýšlet - líp mi pracuje fantazie při vymýšlení nových NPC a pletich než při došperkovávání popisů stávajících NPC a lokací. Nehádám se o tom, že jsou to hezké věci, které tomu dobrodružství přidají, ale cena je za to vysoká a popravdě se mi ji platit moc nechce a ani ostatní tvůrce modulů se mi nechce tlačit do toho, aby ji podstupovali, pokud je tyhle věci taky nebaví vymýšlet.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od York »

Log 1=0 píše: 14. 12. 2019, 14:54 Třeba otázka "Skutečně vadí, že šlechtična bydlí v úplně obyčejném baráku?". Podle mě to třeba fakt vadí. Má to být důležité NPC, takže stojí za to připravit i to, jakým způsobem se její osobnost promítá do jejího okolí. Jakými věcmi a lidmi se obklopuje.
Ne, že by to nutně vadilo, ale hodně to mění vyznění. Všichni lidé jsou z masa a kostí, společenské rozdíly plynou čistě z toho, jak se chovají, jak se oblékají, jakými věcmi a lidmi se obklopují a jak se ostatní chovají k nim. Potkat samotnou baronku za návsí dává úplně jinej signál, než od ní dostat audienci v luxusním paláci plném služebných a ozbrojenců, kteří jsou jí k ruce.

Důležitý to je hlavně kvůli tomu, že ne každej Pídžej zvládne šlechtice věrohodně zahrát, takže tahle nepřímá charakterizace je často to jediný, o co se může opřít.

Sparkle píše: 14. 12. 2019, 15:17Nehádám se o tom, že jsou to hezké věci, které tomu dobrodružství přidají, ale cena je za to vysoká a popravdě se mi ji platit moc nechce a ani ostatní tvůrce modulů se mi nechce tlačit do toho, aby ji podstupovali, pokud je tyhle věci taky nebaví vymýšlet.
Rozdíl mezi průměrným a fakt dobrým produktem je dost často v tom, kolik času a úsilí autor strávil tím, co mu nejde a nebaví ho to...
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Sparkle »

Tady jsem se asi špatně vyjádřila, nejde o to, že by šlechtična bydlela v "obyčejném baráku" , myslela jsem to tak, že šlechtična bydlí v luxusním sídle, které je ale generickým luxusním sídlem s obvyklým rozložením místností, stráží a podobně.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Markus »

Sparkle: Promiň, jestli tě frustruju, to nechci. Máme oba výrazně jiný přístup ke hře, snažím se jenom přiblížit ti ten svůj pro případ, kdyby sis z toho jako autorka chtěla něco vzít. Vzniklo to tím, že jsem pro účely svého blogu sepsal recenzi a sem jsem hodil odkaz. Nerad bych působil, jako že ti něco nutím, klidně můžeme každý existovat v oddělených částech internetu a ignorovat se. Ale ta interakce může být zajímavá. :wink:

K věci...
York píše: 14. 12. 2019, 14:28 Například z věty "Tohle dobrodružství se na hraní oldschoolu nehodí".
Což v tom modulu nikde není a ty se to jako čtenář dozvídáš právě až na základě mojí recenze, respektive zdejší diskuze. Je tam "fantasy hry na hrdiny" a "DrD II".

Mimochodem, nemyslím si, že moje recenze jsou nutně oldschoolové, to už je dost vyhraněný styl hry. Vnímám je jako věnované „klasickému fantasy dobrodruhování“, což je široký styl, kam se vleze leccos od většinové podoby DnD po Dračák. Možná s tou osobní specialitkou, že si vážím otevřeného sandboxu a nemám rád railroad. (Válka neskončila je sandbox, mimochodem.)

Mým snem je pročesávat českojazyčnou scénu a vybudovat databázi recenzí psaných touhle optikou. Hráči, kteří tuhle optiku sdílí, ke mně můžou chodit pro tipy na to, kam chodit na dobrodružství. Ti, co ji nesdílí, to můžou ignorovat – ale tak naivně doufám, že i pro ně to bude fajn aspoň jako nějaká inspirace. Myslím, že je na místě recenzovat i věci, které vznikaly primárně pro jiné hry nebo přístupy. Čistě proto, že se náhodou můžou hodit i pro ten můj - a jak jinak to zjistíš, než že si je přečteš nebo ti je někdo zrecenzuje? Zejména v našem prostředí nemáš na výběr tolik, abys mohl brát jenom dobrodružství pro tvůj systém a přístup, musíš chtě nechtě lovit i v cizích vodách.

Bylo by krásné, kdyby někdo psal konkurenční recenze psané jinou optikou, ale s tím nic nenadělám.
Sparkle píše: 14. 12. 2019, 14:18 Což mi připomíná, že tady pořád narážím na tu stejnou věc - přijde mi, že se hrozně hnípeš v drobnostech a děláš z nich hrozný flaw, zatímco to, co já osobně považuju za substanci - ta zápletka - o té se vůbec nezmiňuješ. Ta jako by tě vůbec nezajímala.
Velmi přesně míříš na jádro toho, jak píšu recenze. Zápletky zcela záměrně nehodnotím. Zápletky se snažím jenom popsat. V každé mojí recenzi se přečteš, o co v dobrodružství jde a jak asi bude hra probíhat. Nakonec si sám čtenář musí vybrat, jestli ho taková zápletka zajímá nebo se mu hodí do kampaně. Tady je jakékoli hodnocení marné.

Každé dobrodružství má zápletku a většina jich má potenciál na zajímavou hru. Co hodnotím, jak je tenhle potenciál naplněný - jak mě jako PJovi pomáhá tenhle potenciál realizovat, jak mi to usnadňuje. Tj. nehodnotím výchozí tvůrčí záměr, ale až jeho realizaci. Když se podíváš na moji zatím jedinou jednohvězdičkovou recenzi - Jednorožec - uvidíš přesně tohle. Zápletka je krásná, má potenciál na krásnou atmosférickou pohádkově laděnou hru, kdy hráči bloudí čarovným lesem, ale v samotném zpracování dobrodružství ten potenciál není naplněný. To dobrodružství vlastně jenom vytyčuje záměr, ale už ho nijak nerealizuje. Ergo jedna hvězdička.

Všimni si taky, že mi někdo do komentářů napsal, jak to hráli a moc je to bavilo a byla to skvělá hra. To se nevylučuje. Vzali ten původní námět a rozpracovali si ho sami. Pointa mého přístupu k recenzím a důvod té jedné hvězdičky je ten, že jim s tím to dobrodružství reálně moc nepomohlo. Dalo jim prvotní impuls, ale všechna práce byla na nich. Pro mě je kritériem kvality dobrodružství to, nakolik mi tuhle práci usnadňuje.

Příklad.

Jeden tvůrce dobrodružství vymyslí NPC, která je „krutá a nemá ráda elfy“ a dál mě s tím nechá pracovat samotného.

Druhý tvůrce dobrodružství vymyslí NPC, která je „krutá a nemá ráda elfy“ a navrch k tomu mi nabídne scénu, kde tahle postava stahuje v lesích z kůže jednoho elfa přivázaného ke stromu, zatímco stráže vedle drží druhého elfa, který čeká, až přijde na řadu.

Rozdíl mezi těmahle pozicema je to, co mě zajímá, a to, co podle mě rozhoduje o kvalitě dobrodružství. To mám na mysli, když píšu o konkrétním, hratelném nebo interaktivním obsahu.

(Fakt nejde o pasivní popisy, to je zavádějící slovo a může svádět k nehratelnému balastu.)
TOHLE jsou věci, které mi u sociálního / politického příběhu přijdou jako zásadní, jsou to jakási moje kritéria hodnocení, TADY chci hlavně feedback, ze kterého si udělám závěr, jestli to dobrodružství je dobré nebo ne.
Chápu, ale bohužel není v mojich silách ti v tomhle posloužit, protože takhle o hře neuvažuju. Fakt by bylo fajn, kdyby recenze psal někdo další třeba i touhle optikou, sám bych si to rád přečetl.
Log 1=0 píše: 14. 12. 2019, 14:54 Já na jednu stranu chápu, že Markus ve své analýze hrozně tlačí svůj diametrálně odlišný styl a už tě nebaví pořád dokola odpovídat, že to je dáno rozdílem stylů.
Tlačím to hlavně proto, že si nemyslím, že se to dá smést ze stolu prohlášením o rozdílnost stylů, ale zrovna v tomhle případě jde (podle mě, možná namyšleně) o obecný rys dobrého designu.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od York »

Sparkle píše: 14. 12. 2019, 15:21 Tady jsem se asi špatně vyjádřila, nejde o to, že by šlechtična bydlela v "obyčejném baráku" , myslela jsem to tak, že šlechtična bydlí v luxusním sídle, které je ale generickým luxusním sídlem s obvyklým rozložením místností, stráží a podobně.
To pak jo.

I tak se tím ale možná ochuzuješ o potenciálně velmi užitečnej nástroj. Nepřímá charakterizace má totiž výhodu v tom, že bude fungovat každýmu PJovi stejně. Když třeba na základě textu v modulu popíše baronku, jak po masakru pomáhá s ošetřováním zraněných, a když se pak s postavama baví, je celá potřísněná krví, tak tím o ní řekne něco důležitýho, aniž by musel bejt dobrej herec.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Sparkle »

Markus píše: 14. 12. 2019, 15:26 Možná s tou osobní specialitkou, že si vážím otevřeného sandboxu a nemám rád railroad. (Válka neskončila je sandbox, mimochodem.)
Ano, je to sandbox, nicméně ve tvé recenzi příliš velké body za sandboxovost nenasbíralo, takže nevím, co si o tom mám myslet.
Markus píše: 14. 12. 2019, 15:26 Zápletky zcela záměrně nehodnotím.
Tak o tomhle se dozvídám teprve teď a tady. Ty recenze jsou podávané stylem, že jsou to celkové recenze modulů. Na jejich konci je hvězdičkové hodnocení, které se tváří, jako kdyby to bylo celkové hodnocení. Přitom je to ve skutečnosti hodnocení všech aspektů dobrodružství kromě (imho naprosto stěžejního) aspektu zápletky, což je imho dost zásadní rozdíl a nabízí se pak otázka, do jaké míry je férové tam ty hvězdičky dávat, když vlastně nepředstavují to, co lidé obvykle od hvězdičkového hodnocení očekávají.

Prohlásit o dobrodružství, že zápletka je krásná, a pak mu dát jednu hvězdičku, to už je jako že docela uff.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Markus »

Sparkle: Nevím, jestli jsme se pochopili. Možná si přečti tu recenzi. (I to dobrodužství? Je krátké.) Snad to tak bude jasnější. Vlastně v ní narážím na spoustu podobných bodů.

EDIT: A pro kontrast třeba Tross, kde naopak vyzdvihuju množství konkrétního obsahu.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Sparkle »

Markus píše: 14. 12. 2019, 15:26 Tlačím to hlavně proto, že si nemyslím, že se to dá smést ze stolu prohlášením o rozdílnost stylů, ale zrovna v tomhle případě jde (podle mě, možná namyšleně) o obecný rys dobrého designu.
Bohužel mám poněkud obavu, že i kdybych udělala dobrodružství podle všech tvých rad "dobrého designu", stejně by byla slušná šance, že ho pak zhejtíš, protože zrovna ty konkrétní prvky, které tam přidám ve snaze udělat tomu větší atmosféru / interaktivno / konkrétno, ti nesednou a dismisneš je / odignoruješ je / založíš do škatulky "balast" a naopak netrefím zrovna ty, které tam zrovna budeš potřebovat ke tvé hře. Například u elfí vesnice píšeš, že ti chybí informace, jak se elfové chovají. V dobrodružství se píše "elfové očekávají příchod dalších agresivních lidí od Braddocku. Také mají po okolních lesích hlídky", "nemají v lásce lidi, a část z nich proto otravu uvítala. Vyjednávat s nimi bude obtížné" a "Většina členů komunity si pád Církve a vyhnání do lesů nepamatuje vůbec nebo byli v té době dětmi, kontakt s vnějším světem tu není valný, a nevidí důvod, proč by měli uznat nadvládu Braddocku." Jestli tohle není popis toho, jak se elfové chovají, tak už fakt nevím. Tobě přesto přijde, že tam nemáš popis, jak se elfové chovají.

Aby to nebylo blbě pochopeno, já s těmi tvými výtkami obecně souhlasím, neshodnu se pouze v tom, jak konkrétně je aplikuješ a jakou mají váhu pro kvalitu dobrodružství oproti například kvalitě zápletky. Chci se zlepšovat v designu dobrodružství a zpětnou vazbu zpracovávám, obávám se ale, že mě to, co ty píšeš, vrhá spíš přesně opačným směrem - příště sepsat modul obsahující jen čistě politický spletenec, NPC s historií, mapu vztahů a nápady na zápletky s nimi - jako jsem například sepsala tohle - a k tomu případně nějakou mapku a vágní popis environmentu spíš jenom tak pro flavor. Tyhle věci mě baví vymýšlet a navíc mám tak nějak pocit, že když to nebdue technicky prezentováno jako "dobrodružství" ale jako "kolekce střípků a nápadů", tak to lidi nehejtěj. Hejty přicházejí až když to někdo označí jako dobrodružství, pak se to rozpitvává a lidi si na to aplikujou a projikujou všechno možný i nemožný.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Markus »

Potřebuju se zamyslet, a navíc teď odejít, tak se na nějakou dobu zase odmlčím. To s těmi elfy je trefná protivýhrada, zamyslím se, proč to na mě tak nepůsobilo. (Možná se mi to ztratilo v hutném textu?) V mezičase může být zajímavé přečíst si recenze k těm dobrodružstvím, která jsem chválil, a všímat si proč.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Sparkle »

Líbí se mi, že dokážeme vést kultivovanou debatu i na takhle třeskuté téma, kéž by nám do toho nikdo nehodil vidle.
Ke tvým recenzím se mi blbě vyjadřuje, protože mi celkově nesednou, hlavně díky tomu, že na můj vkus až příliš přilévají do ohně místním "krusádám" proti railroadu, generickým vesnicím a podobným prvkům. Klidně můžu rozvést tuto myšlenku, pokud budeš chtít, asi v jiném vlákně.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Adys
Příspěvky: 18
Registrován: 27. 7. 2019, 14:31

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Adys »

Ahoj Všichni.
Týo... Chvilku se nedívám a ona se tu rozjede taková diskuse :)
Dlouho jsem se těšil, že se dostanu na konec a napíšu svoje nadšené komentáře. Ale ono to konce nebralo, takže jsem musel začít obsah skipovat :P . Palec nahoru za výdrž každého z Vás a dvakrát palec nahoru za pohodové odpovědi Sparkle.

Rád bych taky pár věcí dodal.
Předně... Neklidný Tauril žeru. Ta kniha mi dává přesně to co potřebuju, abych se nemusel zaobýrat domýšlením světa, rozložením politiky, temnou zápletkou a obecným ohrožením ... Doplňte si všechno to další, co může každý zaneprázdněný PJ postrádat jako omáčku.

K dobrodružství:
Začli jsme poněkud jinak. Naše skupina (3 trpaslíků a jednoho NPC elfa) se usadila ve vesnici Narby cca 2 roky před událostí s jedem(Tady první díky za popisy). Postupně poznávali okolí odehráli malá setkání, zapomenuté krypty a pod. Z posledního dobrodružství získali úkol rozbít runový řetěz. K tomu potřebovali informace od Královského alchymisty, který tam poblíž zprovoznil laboratoř (Cheché! Opravdu jsem nápady zapracoval a děkuju za ně.) Tento alchymista vykupuje mystické suroviny za pětinásobnou cenu. Tak se je vydali hledat. Vyzpovídali starostu, pár místních a léčitelku. Z toho usoudili, že místo kde žijí duchové lesa by mohlo být dost mystické. Vydali se tam. Místo duchů lesa narazili na Nekrovíly. Taková Nekrovíla je sama o sobě mystická surovina. Tak je zlikvidovali a přeměnili na suroviny. Jako vedlejší produkt našli vílí královnu, kterou vzali sebou. A jako správní trpaslíci ji naučili chlastat, protože jim doma furt bulela, že přišla o všechny svoje kamarádky. (Navíc když bulela, tak vytvářela další Nekrovíly u nich doma.) To už byly otrávené spodní vody a Balbeck začal pociťovat následky.
Pak za nimi přišla léčitelka, že musí do Balbecku kvůli podivné nemoci. Požádala Trpaslíky o doprovod. V lesích se pohybují nějací ...dlaci. Rovněž výsledek jednoho dobrodružství. Dorazili, za deštivého počasí, do vesnice. Ponurá nálada je hned nepraštila do očí. Když prší, všichni jsou zalezlí. Vlezli do hostince (Nějak jsem ho pojmenoval, ale to už je jedno. Viz níže.) V hospodě 3 chlápci posmrkují a chrchlají na celé kolo. Hostinský nikde. Pult neuklizený. (Nepotřebuju, aby mi tuhle scénu někdo psal do dobrodružství, stačí vědět, jaký je konkrétní sled událostí. Další dík za tyto popisky.) Trpaslíci si sami nabrali pivo a hodili zlatku na pult. Hostinský ležel u sebe, celý bledý, kašlal smrkal a snad i prděl vodu. Trpaslíci se jali vyšetřování. Podat postiženému vodu ze studny? Podat postiženému pivo. Nepodat další nápoj? Léčitelku poslali za dalšími rodinami. (Aby jim nepřekážela.) Během noci jim hostinský natáhl brka. Ale pivem to nebylo. Léčitelku našli zhroucenou u studny. Protože ta nikdy nic podobného neviděla a tolik smrti prostě neunesla. Trpaslíci se na sebe podívali. " No co, tak ji taky naučíme chlastat :-)" K překvapení vyšetřujících trpaslíků, nejméně postižení byli právě místní ožungři. Když se tedy jednalo po dobrovolníky a součástí experimentů bylo podávání alkoholu, bylo dobrovolníků dost. Další součástí experimentu bylo napájení postižených bylinkovým čajem. Cha! První úkol vyřešen. Je to jed a je ve vodě. Ta se musí převařit.
Družina se rozdělila. Jeden člen šel vatovat lidi do města. (To už bylo několik dní po započetí otravy, takže už mnoho lidí zemřelo a zbytek se zotavuje.) Ve městě trpaslíka zastavili u brány. Strážný pokašlával a hojně si přihýbal z čutory. Otravu už objevili a momentálně řeší následky. Baronka nikoho nepříjme. Zvláště pak nějakého přivandrovalce, co se tváří bojovně. Popsal jsem scénu: Nasupený Kent Ralston projel branou, jak namydlený blesk, svolávat vesničany k odvetě proti elfům.
Mezitím se druhá část družinky vydala proti proudu říčky. Jed musel přijít odtamtud. Cestou se potkali s místním elfem, který si myslel že zabloudili. Přátelsky si popovídali. Společně povečeřeli. Při výměně informací upozornili na možnost další agrese od lidí a elf je upozornil na zlé jeskyně. Družinka se opět schledala: " Kdybych věděl, že mi půjdete naproti, tak bych na Vás počkal ve vesnici." povídá jeden trpaslík. "Kdybychom věděli, že jdeš za námi, tak tě počkáme u té pěkné tůňky, kde se dalo tak dobře koupat" povídá druhý. Jsou veselá kopa. Nemyslíte?
Cestou k jeskyním se znovu podívali do prázdného sídla víl. Zajíc, kterého víly před pár dny zabily, už byl ve značné fázi rozkladu. Ležel přesně tam, kde ho minule objevili. "Tak tady už jsme byli." Otočili se a pokračovali rovnou do k pramenu. Jeskyně, za těchto okolností, nebylo těžké najít. Nesourodá tlupa trpaslíků se náhle proměnila v jednotku zásahových pyrotechniků, které by mohla i česká URNa posílat do akce. Jeden Obrněnec, jeden čaroděj/alchymista a vzadu to jistí těžký kušiník, připravený jak na rychlou akci, tak na tuhého, pancéřovaného, nepřítele. Každá z těchto postav samostatně by tu bídně zahynula, ale jako trio se perfektně doplňovali a neponechávali nic náhodě. Postupovali systematicky, stále doprava. Vyřadili hroty pod kameny, identifikovali výbušniny. Odhalili dokonce moji tří lankovou nástražnou spoušť. Přes jezírko kyseliny přelevitovali pomocí kouzla, jistící trpaslík odstřeloval lehkou nebo těžkou kuší, podle potřeby, vše co se pohlo a znamenalo ohrožení. Takto by se mohl zdát postup družiny nudný. Zranění bylo po většinu času nulové. Jako PJ však neváhám hráčům herně připomenout, že tomu tak je díky těžce vydřeným a investovaným dovednostním bodům. A oni si to náramně užívají. Jak se postavy dostali po obvodu jeskyně až skoro k hrázi, tak potkali jednoho živého Gryndylowa. Jak byl zmagořený všudypřítomnou Granou, tak po prvním trpaslíkovi skočil. Ten ho chytl. Prohlédl si ho a předal dál zmatenému čaroději. Jeho reakce byl nezapomenutelná: " Ale tohle s nám bydlet nebude?!" Prohlížeje si potvůrku z blízka, zatím co mu cucala palec ve snaze prokousnout tvrdou koženou rukavici :) Nakonec ho pustili. U hráze se střetli s hordou čekajících nemrtvých Gryndylowů. Co nevyřešily střely a kouzla, podrtilo válečné kladivo a zbytek zadupala kovaná podrážka do země. Hráz zkontrolovali a zajistili, proti nevhodnému spuštění. (3 trpaslíci umí tahat fakt těžká břemena.) Grana už je teď v plné pohotovosti a svolává služebníky do (hlavního štábu :) ) jeskyně s ostrůvkem. Při vniku do místnosti s omamným plynem už měli jasno, mohou tu být důlní plyny. "Pokud pocítí někdo závrať padáme na vzduch a buď to obejdem, nebo projdem se zatajeným dechem, Jasný?" Nedali se zastavit trpaslíci. Cestou ještě potkávali duchy. Snažili se na ně mluvit. Když nereagovali, tak je prostě ignorovali.
Závěrečná bitva: Trpaslíci přicházeli v míru. Jelikož muselo být nemrtvých Gryndylowů nejméně tucet, aby pohli s jedním trpaslíkem aspoň do strany, nebrali je tentokrát moc vážně. Třeba se jen něco pokazilo a půjde to spravit. Jed byl také velmi málo účinný, jelikož v našem světě trpaslíci vyskakují z kamene jsou trpaslíci na bázi křemíku a né uhlíku. Zvrat nastal, když Grana vyvolala Prašného démona z okolní, zlem nasáklé, hlíny a následně posedla Feru. V příštích několika okamžicích došlo k poranění kouzlícího trpaslíka a několika pohmožděním u zbytku družiny. Fera dostala zásah z těžké kuše určený původně pro démona a bezhlesně skonala. Nikdo ji nelitoval :( Démona zlikvidovali následně a pak neurvale vytáhli Tibalta z nakresleného pentagramu, který z něj vysával sílu, aby zhmotnil dalšího démona. Tibalt omdlel. Ve vstupu se objevila tajemná postava. Jeden z trpaslíků ji identifikoval jako barda z hospody a berou ho jako dalšího vyšetřovatele této nepříjemnosti. ( Jo, přesně tak, hodili na mě vyslíchání Tibalta. Takže jsem tam vedl několik minut monolog mezi ním a bardem. Ale dávám za to bod, jelikož to udělali zákeřně schválně přímo kvůli mě :) ) Zbytek byl pak rychlý. S Bardem obešli všechny duchy, aby zjistili jak je uložit. Tibalta přivázali aby neutekl a jak to tam celé dodělali, tak ho vytáhli ven z jeskyně. Dál budeme hrát zítra. Uvidíme jak s ním naloží. Zatím uvažují, že využijí bardových znalostí a vemou Tibalta k vymítači.

Postřehy k práci PJ: Jako dobrodružství nezaložené na systému jsem si ho velice užil. Prosím o další podobné kusy. Adaptace pro DrD+ je téměř připravená, a řeší většinu nekonkrétnosti, která tam je z, pro mě, pochopitelných důvodů. Přikláním se k názoru, že by mohla být vyznačena místa s příšerami a pastmi přímo. Tak jako to je s výbušninami. Rovněž bych ocenil slepou mapku podzemí, kterou bych mohl předkládat hráčům. Jeskyně jsou krásně nakreslené, ocení to však jen PJ :-( Mapy města a vesnic jsem si vygeneroval na internetu.(např. generátor DonJon) Není potřeba vyloženě řešit. Byl bych vděčný za popis pokladů na konkrétních místech podzemí a v brlohu medvědodlaka. Není to však žádná velká vada na kráse.

Děkuju za všechnu tu práci, kteou nemusím pro hráče dělat já :P

Bavte se.
A.
Ano!
"Lidi k lidem, trpaslíci sobě... Elf bude vařit."
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Sparkle »

Moc díky za zpětnou vazbu Adysi!

Určitě pak dej vědět, jak to s Tibaltem dopadlo. Máš ve své verzi taky barda jako zlouna? Nabral vzorek jedu a bude s ním něco dělat? :)

Mrzí mě, že nemám kapacitu na to, dodat ti mapu Braddocku a té elfí vesnice. To dobrodružství jsem psala na základě svých odehraných her, kde tam družiny jen prolétly kvůli jednomu questu a nenapadlo mě, že ho někdo bude chtít použít i jako trvalý quest hub - to bych možná k designu přistupovala trochu jinak (dopředu tohle ale nebyla šance předjímat) a je fajn, že se ti povedlo aspoň najít uspokojivé mapky na netu.

Slepá mapa podzemí pro hráče navíc k očíslované mapě pro PJe je boží nápad! Hlavně to imho není moc námahy navíc, stejně se mapka nejdřív kreslí bez těch čísel a možná že Kin má někde dokonce tu verzi bez čísel uloženou, v tom případě ji klidně hodíme na net. Tohle je nápad, který si určitě poznamenávám a když ne pro toto dobrodružství, tak ho určitě využiju v dalších :clap:

Pokud by ti pomohlo rozmístění příšer v dungu pro tu tvoji Drd+ adaptaci, tak to ráda posunu v prioritách a můžem zkusit něco vymyslet. Třeba u těch duchů se nabízí různé varianty, jak je tam umístit. V zásadě mě napadá asi
1) pevné místo, kde který duch je
2) vytyčit" ghost points" a na každém bude jeden z duchů dle hodu kostkou
3) nějak tam zakreslit trajektorii duchů
4) nedávat jim pevné body, ale rozvést tip pro PJe, že má vkládat ducha vždy po boji nebo pasti, aby se tam hezky v zájmu dramatu střídaly boj - zlodějina - duch.

Co konkrétně by se ti líbilo nejvíc?
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Odpovědět

Zpět na „Neviditelná kniha“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti