[Dobrodružství] Válka neskončila

Fantasy svět zaměřený na silné příběhy, výrazné postavy a morální dilemata.

Moderátor: Sparkle

Adys
Příspěvky: 18
Registrován: 27. 7. 2019, 14:31

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Adys »

Sparkle píše: 30. 10. 2019, 10:20 Hraničářské řády v Thurenu dávají smysl. Podléhají královně nebo šlechtici, mají základny někde v horách a hlavně tam něco střežej a cvičej rekruty a uctívají duchy přírody. ....

Pak jsou tam Mlžné vrány, trpaslíci budou mít určitě nějaký svůj kvazi-rytířský řád na ochranu obchodních cest, kde mají trpaslíci svoje obchodní zájmy. Na severu Thurenu budou nějaké paladinské řády uctívající Nebeského ducha. U magických zřídel a soutoků budou taky nějaké lokální skupiny zasvěcené hlídání těchto míst, a pokud je někdo financuje, tak budou i velmi dobře vybavené a vycvičené.
Proč mám pocit, že cokoli napíšeš zavání zajímavým dobrodružstvím. :-)
Myslíš že bys pro mě mohla vykouzlit 3 jména takovýchto řádů?
Jeden hraničářský, působící právě v oblasti Braddoku. Druhý ten paladinský a třetí zmiňovaný trpasličí. Sestavím k nim mocenskou strukturu a zapojím je do hraní. Jsou to lokální pidiřády, ale třeba se rozrostou.

A moc děkuju za rychlé odpovědi. Všechno co píšeš už je zapracované do dalšího hraní o tomto víkendu. Nová knihovna se bude mooc hodit :D
Ano!
"Lidi k lidem, trpaslíci sobě... Elf bude vařit."
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Markus »

Zdravím osazenstvo Neviditelné knihy. Dovolil jsem si napsat recenzi na tohle dobrodružství.

:arrow? Recenze: Válka neskončila

Přestože jsem dost kritický, doufám, že to třeba bude stát aspoň za zamyšlení nebo za diskuzi. :wink:
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Sparkle »

Taky zdravím,

co se týče dungeonu a pastí, k tomu se ti asi líp vyjádří Kin.
Co se týče toho zbytku, máme holt jiné preference a jiné potřeby, co má v textu být. Ty věci, které ty chceš, aby byly v textu uvedené (například popis vesnic, které vyhubila nákaza, nebo popis domů ve městě a kde se nachází šlechtična), já třeba nemám potřebu dávat do textu, protože tohle si imho průměrný PJ dokáže vymyslet sám bez námahy, stejně jako to, kde konkrétně potká v dungu Tibalta a kde se tam prochází který duch. Akorát by to natáhlo text a třeba ty vesničky dost možná družina úplně obejde (z mých tří testovacích běhů 2x šly družiny přímo k elfům a pak do jeskyní), plus jejich popis musí reflektovat to, že my nevíme, v jakém čase tam postavy přijdou - plačící děti tam budou pár dní po nákaze, pár týdnů po nákaze už zřejmě ne.

S čím naopak mají PJové problém, jak jsem zjistila, je vymýšlení propracovaných NPC, se kterými se družina může třeba střetávat opakovaně v průběhu kampaně. Proto je text zaměřený na NPC. Důvod, proč jsou hodně rozvedená, je to, že většina z nich to dobrodružství pravděpodobně přežije a družina bude mít pak možnost se s nimi setkávat dál, může ji to zaháčkovat do politiky v zemi a podobně. Pokud bych do dobrodružství zapracovala informace o prostředí, které tam tobě chybí, tak by to kromě nafouknutí textu způsobilo i to, že by prostředí odvedlo pozornost od NPC. Nevyznávám oldschoolí princip, že explorujeme environment a ne postavy, pro mě je naopak explorování postav a vztahů to hlavní, a text je tomuto záměru podřízen, mimo jiné tím, že prostředí je popsáno vágněji a hlavní spotlight je na NPC.

Každopádně mě potěšila věta reálně je Válka neskončila primárně sociální, roleplayingový „příběh“ - jsem ráda, že i když velká část toho textu se týká dungeonu a chození po lese, tak je z toho to zaměření na sociálno cítit. Toho jsem se snažila dosáhnout.
Naposledy upravil(a) Sparkle dne 13. 12. 2019, 10:00, celkem upraveno 1 x.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Sparkle:
Já nevím, jak průměrný PJ, ale já sám to mám přesně naopak.
NPC se vymyslí rychle i s propracovanějším charakterem, nehledě na to, že ten se může vyvíjet i mezi sezeními.
Vymyslet dungeon, který je zajímavý, dává natolik smysl, aby nerušil SoD, byl zajímavá výzva atd. to je zábava, ale taky to sežere s přehledem nejvíc času. A právě ten chci ušetřit pořízením modelu.
A vymýšlet obecné popisy lokací, to je jedna z mála věcí, které mě nebaví vymýšlet, ale jsou potřeba.

Takže pro mě jsou moduly psané s tvou filozofií vlastně úplně k ničemu. Ale pokud je zužitkují jiní, nic proti.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Sparkle »

Log0: tak to máš dobré, protože dungeonových dobrodružství je na netu fakt hodně. Svoji poslední kampaň jsem odjela bez toho, abych musela vymyslet jediný dungeon, všechny jsem vykradla z netu. Sociálních / politických dobrodružství je výrazně míň.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od ShadoWWW »

Když umíš anglicky, tak těch dungeonů je na netu dost. Když ale anglicky neumíš a jsi odkázaná na českou produkci, tak ty krátké (modulové) dungeony, co by stály za to, bys spočítala na prstech jedné ruky, jak ukazuje Markus. Když si koupíš sociální/politickou kampaň a v ní je dungeon, tak o to víc jako PJ chceš, aby byl dodělaný, nejen ve stavu konceptu, protože jako PJ preferující tento styl dobrodružství nebudeš tak zběhlá v tvorbě propracovaných dungeonů.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Markus »

Díky za reakci, Sparkle. Dodatečně se omlouvám, že jsem si tě nikým nepozván vzal za cíl kritiky, a děkuju za tvorbu a zároveň příležitost k polemice. Fakt.

Přesně vystihuješ, že budu ve srovnání s tebou víc orientovaný na průzkum prostředí než průzkum postav. Z mých recenzí i obecně z mého blogu by měly být tyhle preference patrné, aby lidi četli recenze s vědomím toho, kdo je recenzuje. Zároveň se ale snažím nezávisle na tom popsat, které aspekty dobrodružství jsou propracované víc a které míň, aby z těch recenzí měli něco i čtenáři, kteří se se mnou třeba ve všem neshodují.

Budu polemizovat s tvým tvrzením, že propracovanější prostředí by odvedlo pozornost od postav. Nesouhlasím s tím, protože ten prvek práce z prostředím je nutně přítomný v každém hraní, což jinak nezměníš tím, že se mu v dobrodružství nebudeš věnovat. Jenom mě tím vlastně nutíš vymyslet si ho sám, protože ten prvek je od fantasy hraní neodmyslitelný a já ho tam potřebuju dostat.

O nedopracovanosti jeskyně jsem se podrobně rozepsal v článku, ale nejde jenom o dungeony. Týká se to i těch měst a sociálních situací. I tyhle situace musím ve hře nějak rámovat. Hráči někam přijdou, já jim musím něco začít popisovat vybudovat v nich nějakou představu o místě/situaci. Dát jim prvky, kterých se můžou chytnout, zkoumat je a dál je rozehrávat.

Slovo „popis“ asi není úplně šťastné, protože může svádět k představě pasivního povídání. Lepší by bylo říct „budování interaktivních situací“. Ten příjezd do Braddocku máte krásný. Zpustlé město za palisádou, nad bránou kostra mantikory, na náměstí šumící dav chystající se s vidlemi proti elfům. Na pouhých pár řadcích jste tu vytvořili evokativní situaci, kterou dokážu okamžitě vzít a rozehrávat. Navíc je interaktivní a sama vybízí k rozvíjení různými směry. Hráči můžou burcovat nebo uklidňovat vidláky, dokážu si ale taky představit, že začnou zkoumat mantikoru a skrze ní se dozví, že místní šlechtična ji zabila se svým nemrtvým otcem, z čehož se dozvídáme, že je nekromantka. Všimni si, jak je tady důležitá charakteristika NPC chytře vtělená do konkrétní lokace/předmětu, což je pro mě o hodně cennější, než kdybyste mi řekli jenom, že paní je nekromantka, ale konkrétní realizaci nechali na mně samotném.

Podobné situace potřebuju vykreslovat při příjezdu na každé nové místo, při interakci s každou novou postavou. Elfská vesnice, pochcípané vesnice, strom víl... Ano, dokážu je vymyslet sám, ale když je budu improvizovat u herního stolu, tak budou nijaké. Jakože ano, něco tam zfleku vymyslím, ale nebude to nic nápaditého, nic moc interaktivního.

Třeba tu mantikoru nad vraty a její provázanost jednak s NPC (skrze linii nekromancie), jednak s medvědodlakem (skrze vejce v jeho doupěti) bych u stolu rozhodně nezaimprovizoval. Tohle vymyslet a chytře rozmístit víc linek po různých lokacích je náročná designérská práce. A právě proto je cenné, když to udělá předpřipravené dobrodružství za mě. Dává mi to víc materiálu k rozehrávání a hra je potom zajímavější, protože stavím na něčem, co si někdo dal čas promyslet, místo abych to nějak neumětelsky sám vařil z vody.

TLDR: Ta explorační rovina ze hry nezmizí tím, že ji nepopíšeš. Bude tam pořád, jenom horší.


EDIT: Jinak obecně mám dojem, že u nás je ta rovina explorace šíleně nerozvinutá a lidi prostě hrajou převážně sociální zápletky, dost možná z nutnosti, protože pokud neumí anglicky, tak k ničemu jinému nemají přístup. Proto patří k cílům mých recenzí jednak mapovat českou scénu a tohle v ní vyhledávat, jednak vytvořit polemiku nad designem dobrodružství a třeba i „vzdělávat“ (jakkoli je to namyšlené slovo).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Markus »

A ještě nápad ohledně NPC.

Srovnej současnou situaci:
V jeskyni se pohybuje mutantka Fera. Někam si ji umísti.

S tím, kdyby tam bylo třeba tohle:
Na místě XY v mapě se nahá mutantka Fera válí v podzemní řece a žere syrové ryby. Už z dálky je v okolních chodbách slyšet její falešný neartikulovaný zpěv.

To druhé je pro mě cennější nástroj do hry. Dostávám evokativní situaci, která se mi bude snáz rozehrávat – a bavíme se v obou případech čistě o interakci s NPC. Dokážu Feru poslat jinam, když mě něco lepšího napadne, ale pokud ne, mám možnost opřít se o kreativitu autorů.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 13. 12. 2019, 13:30 „budování interaktivních situací“
Snažím se prosadit termín "hratelné situace." Pojď do toho se mnou :D
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od ShadoWWW »

Markus píše:u nás je ta rovina explorace šíleně nerozvinutá a lidi prostě hrajou převážně sociální zápletky, dost možná z nutnosti
Pod toto bych se podepsal. Ale ono ani s těmi sociálními záplatkami to u nás není slavné. A s politickými intrikami ještě míň. Dlouhá léta byla česká RPG scéna zvyklá jen na vyjebávací dungeony s PJ fiatem naschválů, a ti, kterým se to nelíbilo, přecházeli často na bezpravidlové povídání ve stylu povídkových brainstormingů.

editováno
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od boubaque »

(Hodil jsem komentář vedle, protože mi přijde, že ty poznámky jsou relevantnější tam.)
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Sparkle »

ShadoWWW píše: 13. 12. 2019, 12:33 Když si koupíš sociální/politickou kampaň a v ní je dungeon, tak o to víc jako PJ chceš, aby byl dodělaný, nejen ve stavu konceptu, protože jako PJ preferující tento styl dobrodružství nebudeš tak zběhlá v tvorbě propracovaných dungeonů.
A nebo naopak, takový PJ chce dungeony odbývat jen pomocí montáže či skill challenge.
Nemluvě o tom, že u politické kampaně se ti může velmi lehce stát, že postavy ten dung úplně obejdou. Od toho je politikaření, aby si hrdinové nemuseli špinit ruce sami. Pak tam máš tuny textu k ničemu, pokud šlo o dlouhý dungeon.
Markus píše: 13. 12. 2019, 13:30 prvek práce z prostředím je nutně přítomný v každém hraní, což jinak nezměníš tím, že se mu v dobrodružství nebudeš věnovat. Jenom mě tím vlastně nutíš vymyslet si ho sám, protože ten prvek je od fantasy hraní neodmyslitelný a já ho tam potřebuju dostat.
Prvek práce s prostředím je přítomný vždy, ale které konkrétní elementy prostředí chceš akcentovat a které ne, to už je věc stylu a vkusu. Můžeš například rychleji stříhat scény, že se soustředíš jen na interakce s relevantními NPC, aby příběh odsýpal a co největší část herního času se týkala kecání s důležitými NPC, což je třeba můj preferovaný styl hraní. Družina přijde do Bradocku, odchytne vidláka, zeptá se ho, co se tam děje, vidlák ji nasměruje k baronce, hráči ti řeknou, že chtějí promluvit s baronkou, a ty rovnou střihneš na to, že už jsou u baronky a můžou s ní začít konverzovat. Tu část, kde bys měl popisovat, jaký je layout města, jaký má baronka barák, jak se do něj dostat, ve které místnosti je přijala, s jakými služebníky jste mluvili, abyste u ní získali audienci... to můžeš skipnout. Mělo by to smysl popisovat, pokud by se družina rozhodla se tam například nějak vplížit, ale taková situace mi ani v jednom playtestu nenastala, naopak se mi stalo to, že jedna družina do Braddocku vůbec nevlezla. Od brány viděli rozzuřený dav a zdrhli, venku si odchytili vesničana pracujícího na poli a vytáhli z něj informace.
Markus píše: 13. 12. 2019, 13:30 Hráči někam přijdou, já jim musím něco začít popisovat vybudovat v nich nějakou představu o místě/situaci. Dát jim prvky, kterých se můžou chytnout, zkoumat je a dál je rozehrávat.
Pokud je to obyčejná vesnice, kterou hráči mají po cestě, aby tam vytáhni z vidláka informaci a šli dál, pak nevidím důvod, proč bych tam měla vymýšlet nějaké složité popisy cool prvků. Je to prostě obyčejná vesnice a v ní je 1 vidlák, který dá potenciální informaci, není tady imho ani potřeba popisovat vzhled vidláka nebo jestli tam děti pláčou ani nic podobného. Já chápu, že ty máš tento aspekt hraní rád, ale mně je třeba úplně ukradený. Vůbec by mě nenapadlo nějak víc promakávat popis té vesnice, kterou mi stejně 2 ze 3 družin úplně skiply, naopak kdybych měla víc času na to dobrodružství, tak rozšířím politickou zápletku, dodělám víc členů rodiny baronky, dám jim vlastní agendu a rozpošlu je do těch lokací dělat nějaké pletichy.

Víc kdyžtak napíšu večer.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od ShadoWWW »

Sparkle píše:A nebo naopak, takový PJ chce dungeony odbývat jen pomocí montáže či skill challenge.
Dobře vymyšlený dung je zábavný pro všechny. Co mám zkušenosti, tak dungeony tebou řečenými nástroji přeskakuješ, když se ti nechce ztrácet čas a úsilí jejich tvorbou. Jako PJ chca nechca narážíš na herní situace, které nejsou úplně tvůj šálek čaje (pro někoho jsou to rozhovory, pro někoho explorace, pro někoho souboje, pro někoho tvorba smysluplných jeskyní) a ty buď přeskakuješ, nebo naopak oceníš, když je za tebe vymyslí někdo jiný (a proto si lidé kupují moduly).
Sparkle píše:Nemluvě o tom, že u politické kampaně se ti může velmi lehce stát, že postavy ten dung úplně obejdou. Od toho je politikaření, aby si hrdinové nemuseli špinit ruce sami. Pak tam máš tuny textu k ničemu, pokud šlo o dlouhý dungeon.
Což opět, tě naštve, když se s tím dungeonem děláš sama, ale mávneš nad tím rukou, když je to jen 20 stran z 250ti stránkové knihy.

Já s těmi krátkými moduly moc zkušenosti nemám (nebo nemám dostatečné, abych je hodnotil). Ale u těch velkých Pětkových, kde má jedno dobrodružství 256 stran, tam je to dělané tak, že tu kampaň procházíš minimálně rok, ale spíš dva nebo tři. A i během takhle dlouhé doby využiješ při hraní u stolu jen třetinu obsahu (možná o něco málo víc). Zbytek využijí jiné skupiny nebo třeba ty při opětovném hraní s jinou skupinou (a ani tam opět nevyužiješ vše). Ono po pravdě ten obsah je trochu zavádějící, protože třeba v jednom sezení přeskočíš půlku celé kapitoly, ale jindy zabere celé sezení to, co je popsáno v knize na jednom dvou odstavcích (protože zrovna hodně improvizujete a obohatíte ten obsah vlastním obsahem). Když si vezmeš, že celá ta kniha stojí litr a vystačí ti na vyšší stovky hodin zábavy (hodina zábavy doslova za pár korun), tak ti přeskočení nějakého toho obsahu rozhodně žíly netrhá.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Sparkle »

Markus píše: 13. 12. 2019, 13:45 Na místě XY v mapě se nahá mutantka Fera válí v podzemní řece a žere syrové ryby. Už z dálky je v okolních chodbách slyšet její falešný neartikulovaný zpěv.
To zní hrozně cool, ale je to přesně ten typ informace, který tam mít nechci. Kde konkrétně se Fera v dungeonu nachází je přece proměnlivé. Pokud už bude mít Tibalt alert, že do dungu někdo vlezl (například družina udělala hluk), pak už se Fera určitě nebude jen tak válet v řece. Pokud už v dungu bude zajatý Riel, bude ho nejspíš okukovat nebo krmit těma rybama. A pokud je zrovna noc, tak bude asi nejspíš možná i spát. Nebyl jsi to právě ty, kdo v některém z tvých předchozích článků horoval proti tomu, aby se naskriptovaně posílalo určitě NPC do cesty hráčům na konkrétním místě?
Pokud bych měla opravdu poctivě rozepsat chování Fery v dungeonu, pak by to byla nejspíš minimálně 1 random tabulka zohledňující i třeba to, že čas od času vyráží na povrch lovit, plus popsané varianty co konkrétně u ní způsobí alert na vetřelce a změnu chování a co by dělala pak. Bylo by to mnoho textu a určitě bych stejně na nějakou variantu zapomněla. To radši opravdu nenapíšu nic a nechám na PJovi, ať ten moment, kdy ji družina potká, rozhodne "citem". Zase některé věci si opravdu ten PJ musí dodělat sám, a zrovna tady mi nepřijde, že by umístění Fery bylo něco komplikovaného, na co by PJ potřeboval nějaký můj guide.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: [Dobrodružství] Válka neskončila

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Můžeš například rychleji stříhat scény, že se soustředíš jen na interakce s relevantními NPC, aby příběh odsýpal a co největší část herního času se týkala kecání s důležitými NPC, což je třeba můj preferovaný styl hraní. Družina přijde do Bradocku, odchytne vidláka, zeptá se ho, co se tam děje, vidlák ji nasměruje k baronce, hráči ti řeknou, že chtějí promluvit s baronkou, a ty rovnou střihneš na to, že už jsou u baronky a můžou s ní začít konverzovat.
Tohle se mi moc nelíbí, tedy.
Připadá mi to strašně omezující, limitující co do možností hry.
Jasně, že nemusím mít připravenou vesnici, když si postavy jdou pokecat s vesničanem.
Ale dům významného NPC, které postavy navštíví?
Nedostanu popis atmosféry v tom domě? Abych mohl být připravený na barončino chování a tak?
Notabene jestli se bude vracet v kampani, to se může hodit mít mapku, kdybych u ní chtěl někoho v noci podříznout. (Klidně abstraktně, nemusí to být dungeon na čtverečcích).
Nedostanu možnost pokecat se sluhou? Skvělá charakterizační scéna, další zdroj informací, nemluvě o potenciálu dál.

Jako neříkám, že to je nutně railroad, ale je to hrozně GM-centrický přístup. Jako jestli tak hrajete, OK proti gustu. Ale potom se není co divit, že to je při hodnocení sandboxářem strháno. A druhá věc je, jestli by neměl být modul širší (a nutně obsahoval věci, co zrovna ty nevyužiješ-ostatně strach, že se kus modulu nepoužije mi přijde absurdní (viz Shadoww) a railroadem smrdí na sto honů), než prostě tvá domácí příprava. Samozřejmě, pokud na takové rozšíření nemáš čas a energii, nikdo ti to nebude vyčítat. Ale v tom modulu to budou vnímat jako chybu-protože to chyba nejspíš je, byť omluvitelná.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Odpovědět

Zpět na „Neviditelná kniha“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů